• Re: FATBIKE: Däckstråden

Av:
    Stuvarn
    Så nu har jag beställt däcken från r2-bike det blev totalt 1129:- med frakt.
    Har aldrig kört utan slang har läst om för många som har problem få till det!
    Hade Specialized slang 650B - 2.3-3.0 (300gram) i mina gammla JJ 4.0" däck...undrar om dom oxå funkar i 4.8" däcken?

Av:
    BuTTuS
    Äh, jag beställde mig ett par jag också, de jag redan har lär ju inte hålla för evigt :)

Av:
    Octagon
    Stuvarn skrev:
    Hade Specialized slang 650B - 2.3-3.0 (300gram) i mina gammla JJ 4.0" däck...undrar om dom oxå funkar i 4.8" däcken?
    Dom funkade i alla fall till att trycka fast tejpen med. Jag la på tejpen och 4.8 däcket och pumpade upp till 1.8 kg över natten med dina gamla slangar. Provade aldrig att cykla med slangen men det borde gå så länge man har nog högt tryck för att nå fram till däcket.

Av:
    Stuvarn
    Octagon skrev:
    Dom funkade i alla fall till att trycka fast tejpen med. Jag la på tejpen och 4.8 däcket och pumpade upp till 1.8 kg över natten med dina gamla slangar. Provade aldrig att cykla med slangen men det borde gå så länge man har nog högt tryck för att nå fram till däcket.

Ok får väl testa helt enkelt! Gillade slangarna har inte haft en enda punka på 2 år å dom verkar mkt töjbara!
    Testade först Schwalbes freeride slang 2.3-3.0" med dom klarade inte av 4" däcken...

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Så nu har jag beställt däcken från r2-bike det blev totalt 1129:- med frakt.
    Har aldrig kört utan slang har läst om för många som har problem få till det!

Najs!
    Annars funkar fattystripper väldigt bra med DT-fälgarna och JJ.
    Själv är jag inte jätteförtjust i att köra med smala slangar som ger dåligt tryck mot kanttråden, men alla har sina specialare som funkar mer eller mindre bra.

Av:
    Stuvarn
    Lars.E skrev:
    Najs!
    Själv är jag inte jätteförtjust i att köra med smala slangar som ger dåligt tryck mot kanttråden, men alla har sina specialare som funkar mer eller mindre bra.

Ok mina orginal Schwalbe slangar väger 375gram å mina Specialized slangar väger 300gram undrar lite vad man sparar i vikt på ett 4.8" däck om man kör slanglöst? Förstår det finns andra fördelar men lite nyfiken bara på ev. viktvinst :)

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Lars.E skrev:
    Najs!

Ok mina orginal Schwalbe slangar väger 375gram å mina Specialized slangar väger 300gram undrar lite vad man sparar i vikt på ett 4.8" däck om man kör slanglöst? Förstår det finns andra fördelar men lite nyfiken bara på ev. viktvinst :)

Beroende på hur mycket vätska du kör så ligger väl vikten på max 100gram per hjul.
    "on a 90mm wide rim, the rimstrip weighed ~38g"
    "super light alloy stems weighing just 7.5g/pair"
    http://fattystripper.com

Men som sagt... Hade det inte varit någon skillnad i vikt så hade det varit värt det ändå.

Av:
    Octagon
    JJ är väldigt täta mot fälgen så man behöver knappt nån sås alls för än man kör hål på däcket. Jag hade i ca 1dl som skydd mot småhål, men jag skulle tro att man kan köra helt utan med DT fälgarna och JJ, eller att det räcker att pensla på en tunn sträng Stans på vardera fälgbana.

Sen tjänar man lite rullmotstånd eftersom bara däcken blir mjukare än däck+slang.

Av:
    Lars.E
    30 - 80 ml har jag fyllt beroende på däckets skick, men då har jag ibland fått toppa på med en skvätt vid hemkomst efter något hål som gett pyspunka. Har alltid kunnat fullfölja turen, men ibland fått fylla luft då däcket blivit mjukt.
    Tredje och sista sommaren på samma JJ SS 4,8 nu utan problem.
    När jag körde med slang fick jag laga punka lite titt som tätt.

Av:
    Lars.E
    Lars.E skrev:
    30 - 80 ml har jag fyllt beroende på däckets skick, men då har jag ibland fått toppa på med en skvätt vid hemkomst efter något hål som gett pyspunka. Har alltid kunnat fullfölja turen, men ibland fått fylla luft då däcket blivit mjukt.

Såå ironiskt... Idag avbröt jag turen cyklandes liggande över styret för att ta mig tillbaka till bilen.
    Har nu satt en kladdig liten mask i hålet och är redo att fortsätta turen om en stund.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Lars.E skrev:
    Lars.E skrev:

Såå ironiskt... Idag avbröt jag turen cyklandes liggande över styret för att ta mig tillbaka till bilen.
    Har nu satt en kladdig liten mask i hålet och är redo att fortsätta turen om en stund.
    Kladdiga maskar har räddat mej från att behöva gå hem tre gånger i år. Har alltid med dom i ryggsäcken.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Lars.E
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Lars.E skrev:
    Lars.E skrev:

Kladdiga maskar har räddat mej från att behöva gå hem tre gånger i år. Har alltid med dom i ryggsäcken.

Jag ska nog börja ha maskarna med i fortsättningen. Riktigt bra grejer. Tryckte i en, pumpade och återvände till spåret och stal ett par KOMs utan att behöva stanna och pumpa på drygt 17 km.

Av:
    Octagon
    Det finns en maskhållare som man kör in i änden på styret så att den alltid är med. Lättare än extra slang fasstejpat på ramen och kan ta fler punkor utan påfyllning. Hade lätt skaffat sån om jag inte haft n+1 cyklar.

Av:
    Miracle
    Kladdiga maskar? :)
    Vad är det för produkt? Har ni nån länk?

frid!

Av:
    Octagon
    Miracle skrev:

frid!

Såna där MaXalami. Finns andra märken
    Verktyget i styret : https://www.bike-discount.de
    Maskar: https://www.bike-discount.de
    Kolla 4 minuter in i denna film: https://ru-clip.net

Av:
    Miracle
    Tack! :)

Av:
    Stuvarn
    Såna "maskar har jag använt på min motorcykel å det funkade jättebra!

PS Kan man köra slanglöst även på Evo Lite Skin 4.8" däcken som jag precis beställt?

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Såna "maskar har jag använt på min motorcykel å det funkade jättebra!

PS Kan man köra slanglöst även på Evo Lite Skin 4.8" däcken som jag precis beställt?

Det går bra. Men liteskin blir ju lite känsligare för vassa stenar + att de iblan svettas endel genom däcksidorna.
    En kompis som är lätt och har smidig körstil kör liteskin tubeless.

Av:
    Stuvarn
    Lars.E skrev:
    Det går bra. Men liteskin blir ju lite känsligare för vassa stenar + att de iblan svettas endel genom däcksidorna.
    En kompis som är lätt och har smidig körstil kör liteskin tubeless.

Ok tack för svar...får se om jag vågar mig på det :)
    Har aldrig gjort det tidigare men vill ju så gärna spara vikt å rullmotstånd!

Av:
    Octagon
    Här finns läsning om rullmotstånd på fatbike tubeless för den som vill nörda ordentligt. Verkar i alla fall som att liteskin funkar till det... https://www.bicyclerollingresistance.com

Av:
    ForesterGuy
    Miracle skrev:

frid!

Det är bara larv...

Av:
    Lars.E
    ForesterGuy skrev:
    Miracle skrev:

frid!

Det är bara larv...

Larvigt bra...

Av:
    Stuvarn
    Tog av bakdäcket helt idag när jag skulle montera mina JJ 4.8" Evo däck å såg då att fälgbandet var dubbelvikt på ett ställe därav wobblet så båda däcken var faktiskt helt perfekta :)
    Vad kan jag begära för 2st JJ 4.8" Performance? Har letat men hittar inga nypriser nånstans!
    Däcket har rullat max 5mil så dom ser efter tvätt helt nya ut!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Stuvarn skrev:
    Tog av bakdäcket helt idag när jag skulle montera mina JJ 4.8" Evo däck å såg då att fälgbandet var dubbelvikt på ett ställe därav wobblet så båda däcken var faktiskt helt perfekta :)
    Vad kan jag begära för 2st JJ 4.8" Performance? Har letat men hittar inga nypriser nånstans!
    Däcket har rullat max 5mil så dom ser efter tvätt helt nya ut!
    50 spänn å en påse dillchips

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Octagon
    Vad är nypris på såna? Det är ju en grym uppdatering till en XXL cykel med budgetdäck, bara dom får plats.

Av:
    Lövis
    Skillnaden mellan jj4,8 liteskin och snakeskin tycker jag är såpass stor att jag gärna tar risken med svaga däcksidor.
    Tubeless är måste, tryck ca 0.45 bar, då börjar fatbiken fungera på allvar.
    Kör också jj4.8 tubeless på vinter, dubbade med schwalbes piggar.

Istället för maxalami rekommenderar jag en gettovariant, öronproppar och snabblim. Fungerar fint att täta större hål med bara man har kvar lite stans gegga i däcket.

Av:
    Octagon
    Stuvarn ska alltså dubba det ena paret JJ.

Av:
    Martinmat
    Lövis skrev:
    Skillnaden mellan jj4,8 liteskin och snakeskin tycker jag är såpass stor att jag gärna tar risken med svaga däcksidor.
    Tubeless är måste, tryck ca 0.45 bar, då börjar fatbiken fungera på allvar.
    Kör också jj4.8 tubeless på vinter, dubbade med schwalbes piggar.

Istället för maxalami rekommenderar jag en gettovariant, öronproppar och snabblim. Fungerar fint att täta större hål med bara man har kvar lite stans gegga i däcket.

Hur har du gjort för att fästa schwalbedubbar i jj? Tacksam för instruktion o bilder

Av:
    SN_Bikepack
    Är sugen på att testa TL men har aldrig gjort det tidigare. Funderar på en sak som jag inte läst något om någonstans. Hur länge kan man ha cykeln ståendes med vätskan i däcken utan att den blir kass/torkar eller dylikt? Eller är det ens ett problem?
    Kör FBR på 80mm fälgar...

Av:
    Octagon
    Det torkar på ca ett halvår. Så länge man inte kör på något märker man inte att det torkat förrän man kör på en tagg och däcket inte tätar. Enklaste sättet att kolla är att ta av hjulet och skaka, då hör man om det skvimpar. Jag kör Sunringle 80 mm tape som jag köpt på R2, den funkar bra om man
    1. Klipper ner bredden på fälgbandet så att tejpen får fäste i fälgen. Jag köpte Schwalbe färgband och klippte ner.
    2. Sätter i en slang över natten så att den trycker fast tejpen. Sen tar man ur slangen, monterar ventil och häller i gucka.
    Jag kör Stans Race gucka.

Av:
    SN_Bikepack
    Octagon skrev:
    Det torkar på ca ett halvår. Så länge man inte kör på något märker man inte att det torkat förrän man kör på en tagg och däcket inte tätar. Enklaste sättet att kolla är att ta av hjulet och skaka, då hör man om det skvimpar. Jag kör Sunringle 80 mm tape som jag köpt på R2, den funkar bra om man
    1. Klipper ner bredden på fälgbandet så att tejpen får fäste i fälgen. Jag köpte Schwalbe färgband och klippte ner.
    2. Sätter i en slang över natten så att den trycker fast tejpen. Sen tar man ur slangen, monterar ventil och häller i gucka.
    Jag kör Stans Race gucka.

Tack för utförligt svar!
    En till fråga då, torkar det även om man använder cykeln regelbundet?
    Ska ge mig på det här snart. Men först ska jag lägga energin på mina nya plushjul som ska byggas och göras till TL :)

Av:
    Octagon
    Tror att det torkar oavsett. Gissar att det dunstar genom däcket så det borde spela in hur varmt man förvarar cykeln. För plus fälgarna borde du kunna skippa fälgbandet, det behövs bara på fatbike när man har utskurna hål i fälgen.

Av:
    Lars.E
    Octagon skrev:
    Tror att det torkar oavsett. Gissar att det dunstar genom däcket så det borde spela in hur varmt man förvarar cykeln. För plus fälgarna borde du kunna skippa fälgbandet, det behövs bara på fatbike när man har utskurna hål i fälgen.

Jag upplever att geggan torkar fortare om man justerar lufttrycket mycket och ofta.

Gällande fälgband så får man tänka på att även med tubeless så ska fälgbandet göra samma jobb som när man har slang. Fälgbandet skall hindra ekrar och nipplar från att punktera slangen/tubeless-systemet och skydda slangen/tubeless-systemet från de vassa kanterna som ibland förekommer runt alla borrade hål (tex. ekerhålen).

Av:
    SN_Bikepack
    Tack för tipsen ovan! Ska försöka göra enligt konstens alla regler när det är dax!

Av:
    BuTTuS
    Lätta slangar till fatbike... Jag kör just nu med Revoloop men upptäckte när jag bytte till vinterdäcken att slangarna har töjt sig extremt mycket mot däcken men nästan ingenting mot fälgarna, så jag vet inte om jag riktigt törs lita på dom längre. Kanske borde jag pumpat upp dom mer innan monteringen?
    Men Revoloop Fat verkar har gått ur produktion (?) och Tubolito har ingen modell för fatbikes, därför är jag sugen på att testa om det skulle fungera med någon modell gjord för smalare däck, men är det då 27,5" eller 29" jag ska gå på? Jag tänker som så att ett fatbike-däck har ungefär samma diameter som ett 29, så om man tar en tar en 27,5 slang och "överpumpar" så borde de svälla till 29 mot däcket och 26 mot fälgen. Rätt eller fel? Eller helt enkelt dömt att misslyckas? Vill inte gå tubeless men vill självklart ha så lätta hjul som möjligt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-20 09:57 av BuTTuS.

Av:
    AnteL
    BuTTuS skrev:
    Lätta slangar till fatbike... Jag kör just nu med Revoloop men upptäckte när jag bytte till vinterdäcken att slangarna har töjt sig extremt mycket mot däcken men nästan ingenting mot fälgarna, så jag vet inte om jag riktigt törs lita på dom längre. Kanske borde jag pumpat upp dom mer innan monteringen?
    Men Revoloop Fat verkar har gått ur produktion (?) och Tubolito har ingen modell för fatbikes, därför är jag sugen på att testa om det skulle fungera med någon modell gjord för smalare däck, men är det då 27,5" eller 29" jag ska gå på? Jag tänker som så att ett fatbike-däck har ungefär samma diameter som ett 29, så om man tar en tar en 27,5 slang och "överpumpar" så borde de svälla till 29 mot däcket och 26 mot fälgen. Rätt eller fel? Eller helt enkelt dömt att misslyckas? Vill inte gå tubeless men vill självklart ha så lätta hjul som möjligt.

Jag punkade i skogen och fick montera polarens 27.5" plus slang i mitt 26 fat.. funkade dåligt men tog mig hem

Av:
    Stuvarn
    BuTTuS skrev:

Jag har använt Specialized 26x2.3-3.0 slang i JJ 4.0" däck i 2 år utan minsta problem eller punka dom slangarna vägde 290gram!
    Men i min nya Dude som har 4.8" JJ tyckte jag inte dom fyllde ut däcket helt så där använde jag Schwalbe orginalslang som väger 400gram!
    Är själv mkt nyfiken på Revoloop slangarna som jag hoppas dyker upp igen...en del nätbutiker uppger dom får in dom i december.
    Fattar dock inte riktigt vad du menar med att "Revoloop slangen töjt sig jättemkt mot däcken men inte mot fälgen"?

Av:
    BuTTuS
    Stuvarn skrev:
    BuTTuS skrev:

Jag har använt Specialized 26x2.3-3.0 slang i JJ 4.0" däck i 2 år utan minsta problem eller punka dom slangarna vägde 290gram!
    Men i min nya Dude som har 4.8" JJ tyckte jag inte dom fyllde ut däcket helt så där använde jag Schwalbe orginalslang som väger 400gram!
    Är själv mkt nyfiken på Revoloop slangarna som jag hoppas dyker upp igen...en del nätbutiker uppger dom får in dom i december.
    Fattar dock inte riktigt vad du menar med att "Revoloop slangen töjt sig jättemkt mot däcken men inte mot fälgen"?
    Dom är jättetunna mot däcket, tjockare/stelare mot fälgen...

Av:
    Stuvarn
    BuTTuS skrev:

Aha då fattar jag...hoppas det är det som dom försöker fixa nu innan dom släpps igen!

Av:
    BuTTuS
    Stuvarn skrev:
    BuTTuS skrev:

Aha då fattar jag...hoppas det är det som dom försöker fixa nu innan dom släpps igen!
    Kanske borde jag pumpat upp dom i däcken först för att få rätt storlek på dom innan monteringen? Nåja, beställde tre när det begav sig så jag har iaf en i reserv om dom smäller.
    Edit: Får jag inte tag på nya så kommer jag att återgå till Surly Ultralight 26x3-4,8 som jag tidigare vägt in på 310 och 330 gram
    1.JPG
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-21 11:03 av BuTTuS.

Av:
    Stuvarn
    BuTTuS skrev:
    Edit: Får jag inte tag på nya så kommer jag att återgå till Surly Ultralight 26x3-4,8 som jag tidigare vägt in på 310 och 330 gram

Har oxå testat dom men mina vägde 334 och 343gram....sen blev dom jäkligt olika i formen när jag pumpade upp slangarna lite (typ var jättesmala på vissa ställen å svällde ofantligt på andra) Så blev varken Specialized eller Schwalbes orginalslang!
    PS Låg oxå nått litet föremål inne i Surleyslangen som skramlade...märkte det först efter hjulet satt på cykeln (hördes när jag cyklade) så dom slangarna gick i retur :)

Av:
    BuTTuS
    Har det kommit några nya lättrullade dubbdäck på marknaden? Jag tycker mina Dillinger 5 går sååå trögt jämfört med JumboJim, men det kanske man får räkna med?

Av:
    Martinmat
    Terrene cake eater? Går ju iofs knappt få tag i så kanske ingen provat?

Av:
    Fatboyslimjim
    Någon som testat effetto mariposa caffelatex fatstrips för slanglöst ev vs fattystripper?

Av:
    Tiki
    Är det någon som testat Jumbo Jim med Addix-gummi och kan jämföra det med den gamla hederliga Pace Star-modellen? Hur är greppet på hällar el. dyl.? Är det någon skillnad?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ