• Re: FATBIKE: Däckstråden

Av:
    Lars.E
    Jag har alltid kört Bakdäcket baklänges bak på D5. Jag gillar som sagt framkomlighet :)
    D5 är ett riktigt bra däck ändå ska sägas. Förvånansvärt bra driv trots att de rullar ganska bra. Men... det har ju ett relativt snällt mönster trots allt.

Av:
    Miracle
    Ok, jag tycker framdäcket känns lite osäkert å har kört omkull nån gång när jag tappat greppet, men har inte direkt saknat grepp bak, så jag kör nog inte så kuperat. :)

frid!

Av:
    Lars.E
    Visst är det skönt att kunna skylla på materialet när man kör omkull?
    Själv har jag problem med materialet lite titt som tätt verkar det som :)

Annars tycker jag att lufttrycket i D5 framdäcket är väldigt viktigt för att cykeln ska gå dit man vill. På mer grovmöntrade däck är det mindre noga.

Av:
    Miracle
    Jo, jag kan ju haft lite för mycket luft i däcket.:)

frid!

Av:
    Miracle
    Jo, bytte framdäck ändå. Nu vet jag också varför däcket heter "Wrathchild". Nästan så man behöver hörselskydd på isigt underlag. ;)
    Detta däck var i alla fall vad jag behövde just nu för mitt lite tilltufsade balanssinne. :)
    Dock så funkar det ok med Dillinger 5 som bakdäck, kan jag tycka.

frid!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-04-09 07:26 av Miracle.

Av:
    Lars.E
    Miracle skrev:
    Jo, bytte framdäck ändå. Nu vet jag också varför däcket heter "Wrathchild". Nästan så man behöver hörselskydd på isigt underlag. ;)
    Detta däck var i alla fall vad jag behövde just nu för mitt lite tilltufsade balanssinne. :)
    Dock så funkar det ok med Dillinger 5 som bakdäck, kan jag tycka.
    frid!

Najs. Kul att höra att du är nöjd med uppgraderingen.

Av:
    BuTTuS
    Lars.E skrev:
    Så... Om fler i tråden är intresserade så kan det vara läge att snabbt beställa för att hamna i samma sändning?
    Har du fått veta på ett ungefär när beställningen ska gå?
    Jörg är en trevlig kille som verkar gilla cyklar iallafall.
    Jörg väntar fortfarande på fler beställningar innan han importerar, så kom igen nu alla ;-)

Av:
    Pepperazzi
    Nyfiken, vad kostar dom där Johnny 5:orna från Jörgs Tyskimport?

Av:
    BuTTuS
    Pepperazzi skrev:
    Jag fick priset 240/410€ odubbat/dubbat för paret, men sen tillkommer väl importen som då beror på hur många som beställer...

Av:
    Lars.E
    BuTTuS skrev:
    Pepperazzi skrev:
    Jag fick priset 240/410€ odubbat/dubbat för paret, men sen tillkommer väl importen som då beror på hur många som beställer...

Priset jag fick var med frakt och allt. Jag förskottsbetalade honom, och sedan dök däcken upp utan ytterligare kostnader.
    Har du kollat vad som ingår i priset ditt fall?

Av:
    BuTTuS
    Nä, inget är definitivt än, beror väl på hur många beställningar han får ihop.

Av:
    Tucker black
    Mitt Dillinger 5 vandrar på fälgen så latexbandet "fattystripper" blir ovalt vid ventilen, och läcker ur luft. Är det flera som har det problemet? Däcket är väldigt lättmonterat det vill ramla av fälgen, men sitter bra när man får i luft. Men det verkar större än mina andra däck.

Av:
    BuTTuS
    Tucker black skrev:
    Mitt Dillinger 5 vandrar på fälgen så latexbandet "fattystripper" blir ovalt vid ventilen, och läcker ur luft. Är det flera som har det problemet? Däcket är väldigt lättmonterat det vill ramla av fälgen, men sitter bra när man får i luft. Men det verkar större än mina andra däck.
    Jag har haft/har dillinger 4/5 och jumbo jim 4/5 samt provmonterat ett snow shoe men alla har haft samma passform. Låter som det är något fel på ditt?
    Edit: feta fingrar...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-22 22:14 av BuTTuS.

Av:
    Lars.E
    Vad har du för fälgar?
    Hur har du löst det runt ventilen?
    Om du har tubelessready fälgar och klippta slangar runt ventilfoten så blir jag förvånad.

Av:
    Tucker black
    Fälgen är Wites fat 6 fälg, monterade först med ventilen som följer med fattystripper. Och nu med en som har en stor platta på insidan och en oring på utsidan. Men även den har börjat läcka, pyser ut vätska när jag cyklar. Däcket kan vandra 5-6cm på ett par timmars cykling.
    20181130_164455.jpg

Av:
    Lars.E
    Även om den fälgen är mycket bättre än den tidigare fälgen (fat3) så är den långt ifrån optimal.

Jag tror att det hade funkat bättre för dig om du gjort som på FattyStrippers första video. Där användes spraylim mellan fälg och latexband och de använde dessutom klippta slangbitar runt ventilfoten som extra säkerhet (jag använder alltid 2 slangbitar per ventil då jag monterar FattyStrippers. .
    Blingstrippen är dessutom väldigt halkig, så den hjälper ju inte heller att hålla emot speciellt mycket .
    Är det dessutom den förra generationens Dillinger 5 som ej är TL-ready så är den inte jättetight i kanttråden.

Första gången jag monterade så la jag en dubbelhäftande med ett par mm tjocklek mellan fälg och latexband några mm från kanten för att vara säker på att däcket skulle ligga fast i sitt läge, men det har jag inte gjort senaste gångerna då det inte känts nödvändigt i mitt fall.

Det var bara lite funderingar från mig som kanske kan vara till hjälp om du går vidare med detta.

Av:
    Tucker black
    Det är nog gamla versionen, det är ett 4,8 däck dom nyare är väl 4,6. Jag ska prova att limma det och ha slangbitar vid ventilen.

Av:
    Lars.E
    Vill förtydliga att det inte är däcket som limmas i instruktionsfilmen... Det är latexbandet mot fälgen.

4,8 D5 är den äldre versionen, ja.

Av:
    danky_xv
    Dubbar mina Gnarwal. Ni som kört med dubbade fatbikedäck, behövs alla dubbar när det är isigt? Jag har nu dubbat mellanraderna, se på suddig bild (blev tydligen en miss när jag fotade, enda bild som jag har). Hur resonerar ni?
    IMG_20190308_214556.jpg

Av:
    Miracle
    Japp. Nog behövs alla dubbar om man ska cykla fullt ut, i alla fall i framdäcket. Bak kan man nog komma undan med färre.

frid!

Av:
    Pepperazzi
    Operation lätta Taigan har inletts. Börjar med ett halvt kilo fram.
    Utan sås än så länge, håller förvånansvärt tätt ändå.
    20190312_165511.jpg
    20190312_165555.jpg

Av:
    Yeti
    danky_xv skrev:
    Dubbar mina Gnarwal. Ni som kört med dubbade fatbikedäck, behövs alla dubbar när det är isigt? Jag har nu dubbat mellanraderna, se på suddig bild (blev tydligen en miss när jag fotade, enda bild som jag har). Hur resonerar ni?

Dubba allt bara, däcket torde i vilket fall som helst rulla trögt. Däremot fäster det bra på alla underlag. Jag är nu på andra vintern med Gnarwal 27.5x4.5.

Av:
    tre
    IMG_1292.JPGAlternativ till fattystripper jag kör med 20 varv gladpack runt fälgen blir ca 50 gram per fälg ungefär samma som fatty. Har funkat hur bra som helst och det går bra att pumpa upp däcket med vanlig handpump.
    IMG_1293.JPG
    IMG_1295.JPG
    IMG_1294.JPG

Av:
    tre
    Bara att klippa bort överflödig plastfolie.
    IMG_1296.JPG

Av:
    42Hz
    Snyggt ful-trick! :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Roos
    Intressant, verkar det hålla luften också?

Av:
    tre
    Jo då Dillinger 5 är helt täta jumbo jim får jag fylla på lite efter några dagar.

Av:
    Miracle
    42Hz skrev:
    Snyggt ful-trick! :)

+1 :)
    Bra jobbat!

frid!

Av:
    Mkjobb
    Men måste du inte ha ett väldigt hårt pumpat däck för att det skall hålla tätt? När du kör alltså?

Av:
    SN_Bikepack
    Coolt med plastfolien!

Men jag behöver råd, håller på att konvertera till slanglöst just nu men får det inte tätt vid ventilen...
    Har varit väldigt noggrann och tejpat ordentligt med ”tube-less” tejp runt fälgen. Det funkar kalas även utan vätskan mellan fälg och däck, men vid just ventilen så pyser det ut... Har köpt två olika typer av Tuve-lessventiler dessutom
    Tips och trix någon?

Av:
    tre
    Har kört med 3-4 psi som lägst har inte märkt några problem angående lågt tryck.

Av:
    tre
    Har du testat dubbla lager cykelslang mellan ventilen.

Av:
    Yonna
    Nu är det min tur för en däckfråga, hoppas ni kan hjälpa för jag är liiiite vilsen nu i fatdäckland :(
    Jag har alltid Nate 27tpi på långa resor och är mycket nöjd men de väger 1730g (så det är 3.5kg) och tror de är för aggressiva/overkill för den kommande resan så jag letar efter nåt annat. Blir många mil på asfalt, grus, sand, mtb-singletracks, bergstigar, tjock lera och blött fårskit (värsta skiten som finns) och kombi asfalt-bergstigar-sand gör det svårt att välja, framförallt tung sand är nåt helt annat (blir cirka 1000km saltstränder). Så vet inte vilka däck är bäst.

Körde hela vintern dubb Dillinger, bytte nu till Panaracer Fat Nimble 4, och jo de kör förstås snabbare än Dillinger men kan inte säga att de kör mycket snabbare/lättare än Nate, men kanske har jag glömt hur Nate kör för det är ju för 5 månader sen? Men de väger 1180g (totalt 1.1kg mindre) så det är positiv. Och dem är inte dyra, det spelar också en roll för jag kör många mil i ett år och har ingen råd köpa för ofta däck (köper nu varje år nya Nate). Har i fem år aldrig haft punktering (därför också de tunga 27tpi) och det är också viktig för det går inte att köpa däck/slang när jag är på resa.

Det är en Pugsley med offset moonlander/pugsley gaffel så tror det går med 5" framdäck men har 65mm Marge Lite fälgar så kanske det går ändå inte :) Min vikt är 60kg så det behöves inte fetare än 4" däck, eller hur? Packningen är totalt cirka 12kg (inkl väskor etc) men det är fördelat på hela cykeln så vet inte om det är viktig.

Tittar nu på Black Floyd 1kg, Knard 1.5kg, Jumbo Jim 1kg, Bontrager 1.1kg, Juggernaut Pro 0.9kg men vet inte vad är bäst för mig. Kanske Fat Nimble är ändå bra? Nån som kan hjälpa och har tips?
    Tack :)

Av:
    Lars.E
    Jag gillar JumboJim som sommardäck.
    SnakeSkin har starkare däcksidor men är lite tyngre.

Av:
    Yonna
    Lars.E skrev:
    Jag gillar JumboJim som sommardäck.
    SnakeSkin har starkare däcksidor men är lite tyngre.
    Tack!
    Då är SnakeSkin bättre för mig :) https://www.bicyclerollingresistance.com
    Om jag kollar den här fattire guide 2017: https://www.singletracks.com då är JumboJim för snö/sand. Tror du att de skulle klara sig också bra på jobbiga bergstigar och blöta leder os?

Nån som vet en recentare fatdäck guide än den från januari 2017?

Jobbigt att hitta rätt däck för en så lång tur, finns ju så många underlag och det är också i några olika länder. Kanske bäst att kolla vad andra långfatcyklister har.

Av:
    ForesterGuy
    Jag har ju bara kört med Jumbo Jim, men tycker att de funkat bra på alla underlag.
    Gräs, grus, snö, myrmark, hällar, slaggsten...det blev ett antal mil asfalt också.
    Fast jag kör ju mest dagsturer, sällan mer än 10-12 mil.

Av:
    Yonna
    ForesterGuy skrev:
    Jag har ju bara kört med Jumbo Jim, men tycker att de funkat bra på alla underlag.
    Gräs, grus, snö, myrmark, hällar, slaggsten...det blev ett antal mil asfalt också.
    Fast jag kör ju mest dagsturer, sällan mer än 10-12 mil.
    Hmm, jag kollade några tuffa långfatcyklister men hittade ännu ingen som har JumboJim. De har Maxxis FBF, Nate, Colossus, Husker Du .. bara aggressiva, rough terrain, loose, mud, wet, rocks, go anywhere tires.
    Dags för en JJ SnakeSkin långhappyfatrafter? Men vet inte om jag vågar, det är ju inte så kul att ramla med min fathorse när i Pyrenéerna för att däcken hade inget grepp :(

Av:
    BuTTuS
    Hur många procent av din resa är väg och fina stigar? Finns väl inga som rullar så bra som Jumbo Jim... Skilladen i rull mellan mina JJ 4,8 och Dillinger 5 är ganska stor tycker jag. Sen ångrar jag inte en sekund att jag bytte från JJ 4 till 4,8 heller... Det heter ju FATbike ;-)

Av:
    ForesterGuy
    Wet, rocks?
    Forsaleden.jpg

Av:
    Yonna
    Vackert bild FGuy!

BuTTuS skrev:
    Hur många procent av din resa är väg och fina stigar?
    Oj, det kan jag inte säga, ingen aning. Jag är ingen bra planare och det händer ofta att fatbikerutter ändras pga vädret, det är ju inte samma som asfaltcykling. Jag har också en packraft med mig och om vädret är för dåligt eller vattennivå för högt/lågt eller strömning för stark får jag också ändra rutten.

Men jag tror det blir cirka 1000km strand, 2000 offroad (mtb-leder), 1000 bikerafting (blöt), 350 svensk grus och då förstås också asfalt men har ingen aning hur mycket. Jag får också cykla 2000km tillbaka på nåt sätt, eller ta buss/tåg. Det vet jag ännu inte, det kan hända mycket på en sån resa och ingenting står fast.

Finns det nån som kör Surly Larry? Är den bra för en sådan resa?

Av:
    kontorsråttan
    Jag har kört lite i Hellas med JJ både 4.0 och 4.8 på min Dude och tycker att de funkar bra som sommar-stigdäck också. Ok, jag kör inte speciellt aggressivt, men de går genom stenkistor, över rötter och hällar lika bra som vilket NN som helst tycker jag. Snakeskin då. De borde hålla för lite stigcykling tycker jag. Sen hur de slits på asfalt vet jag inte. Jag försöker hålla tjockisen borta från asfalt :-)

Av:
    Yonna
    Det finns två olika JJ snakeskin; PaceStar och Addix, och jag fattar inte riktig skillnad. Eller är Addix tubeless?

Av:
    Yonna
    Tror jag hittade svaret :)

"ADDIX Speedgrip: The universal compound. It definitely has the widest range of use. Perfect for XC, AM and Trail: for the majority of Evo tyres there’s a version with ADDIX Speedgrip! It replaces the previous PaceStar compound where a significant difference, though not the only one, during extensive use is more mileage and a longer life.
    Lots of everything: speed, grip and durability. Combining all three characteristics to achieve the perfect compound is almost impossible in theory, but now we’ve done it with ADDIX Speedgrip to an extent that we never thought possible!"

https://www.bike-components.de

Av:
    Miracle
    Alltså, det är väl slitagetålighet å tillförlitlighet du behöver på dina långa turer? Då borde väl typ Maxxis vara nummer ett, kan jag tycka, följd av Surly å 45nrth, om jag fattat rätt.
    Själv har jag Jumbo Jim Snakeskin, å de rullar ju lätt, men tror inte de kommer hålla nå länge, men jag kräver ju inte så mycket av dem heller.
    Det är dock inte Addix å det kanske är en revolution?
    Vinterdäcken mina är 45nrth. De är stabilare å slitagetåligare än Schwalbe, vad jag kan se.

frid!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-05 08:44 av Miracle.

Av:
    Yonna
    Miracle skrev:
    Alltså, det är väl slitagetålighet å tillförlitlighet du behöver på dina långa turer? Då borde väl typ Maxxis vara nummer ett, kan jag tycka, följd av Surly å 45nrth, om jag fattat rätt.
    Själv har jag Jumbo Jim Snakeskin, å de rullar ju lätt, men tror inte de kommer hålla nå länge, men jag kräver ju inte så mycket av dem heller.
    Det är dock inte Addix å det kanske är en revolution?
    Vinterdäcken mina är 45nrth. De är stabilare å slitagetåligare än Schwalbe, vad jag kan se.

frid!
    Jag söker däck som jag kan lita på, som den hungriga Nate, den äter allt. Nackdelen är att den är tung, 1730gram sa vågen (27tpi). Nu är jag van att cykeln är tung och långsam, det är inget problem. Det är ju stor skillnad när man reser eller när man cykla dagstur: när man reser med packning får äventyret överhanden, utan packning upplever man mer fun på hastighet, singletracks etc. Så det handlar om prioriteringar och val. Mennnnnn, på ocykelbara stigar kan för mycket vikt betyda att man ger upp, att det inte går att kånka och bära cykeln. Jag är dessutom ingen starkstor kille och är också ensam så ingen kan hjälpa mig med två starka armar eller uppmuntrande ord. Så att minska vikt är mycket viktigt på den kommande resan som blir inte lätt.

Jag har bara cirka 12kg packning, det är omöjligt få för det är inkl väskor, tält, vintersovsäck, kök, packraft, paddel, flytväst etc. Fatties vikt är ca 16kg så med mat/vatten är det 30kg (hälften av mig) och det är för mycket att bära/kånka över stora stenblock etc. Framförallt när det är skitväder och allt är farligt blött. Jag har cyklat/pushat t.ex Kungsleden och mer ocykelbara leder så vet lite vad jag orkar och kan med fatbiken. Och vill nu försöka bl.a en del av GR5; 2290km hikingtrail genom Alperna, den kallas också Grand Traverse of the Alps: http://grfive.com Kanske omöjligt med en fullpackat fatbike som dessutom har en packraft, paddel och mer på styret för jag vill också bikerafta några älvar där. Men vill ändå försöka :)

Så jag behöver absolut minska vikt, annars går det inte. Det går inte att minska packningen, inte heller mig (jag är bara skinn och ben) så det är fatties tur. Två Nate väger 3.5kg och det är ju skitmycket för bara däck. Men det får inte kosta grepp, vill gärna komma tillbaka med mina tänder och huvud kvar. Och för att det är inte lätt att köpa nya fatdäck när man reser runt så här, så får de rulla 5000km och gärna liiiite mer. Med Nate kör jag t.ex 7000km utan problem (det gjorde jag förra året) men som sagt behöver jag minska vikt så dem är ingen option nu.

Förlåt att jag lånar däcktråden för minska-vikt-snack, bäst att jag tjatar i galenfatraft-tråden men här läser kanske mer fatbikers så hoppas det kommer mer svar :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ