• Re: FATBIKE: Däckstråden

Av:
    BuTTuS
    Ni som kör tubeless, hur mycket gucka häller ni i?

Av:
    psvensson
    120 ml/ hjul
    För att vara på den säkra sidan 🙂

Av:
    Pepperazzi
    Mina snowshoe 2xl delade jag en sån liten flaska påtill båda däcken, har hållit tätt sen i våras.
    Med Fattystrippers istället för tejp

Av:
    Martinmat
    Just nu är mina näst intill snustorra men brukar slå i 120ml, torkar snabbare i fettodäckrn än i vanliga 29:0r

Av:
    BuTTuS
    BuTTuS skrev:
    Pepperazzi skrev:
    Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".

Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
    Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.
    Mailade tysken igen för några dagar sedan men inget svar :-(
    Går de verkligen inte att få tag i på annat sätt? Foxcomp i Åbo skickar inte till Sverige.

Av:
    Yonna
    Skulle det funka i snö med paddle-däck på en fatbike, eller skulle det vara för tungt? Söker lite mer info men hittar inte så mycket.

attachment.jpg

Typ så här. Eller med dubbs:

imageproxy.php.jpg

Av:
    BuTTuS
    BuTTuS skrev:
    BuTTuS skrev:
    Pepperazzi skrev:
    Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".

Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
    Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.
    Mailade tysken igen för några dagar sedan men inget svar :-(
    Går de verkligen inte att få tag i på annat sätt? Foxcomp i Åbo skickar inte till Sverige.

Nu har jag fårr svar men tyvärr är Johnny 5 är för höga för min nya tjockis :-(
    Han föreslog då istället Terrene Wazia 26x4.6 Light Folding, någon som har erfarenhet av dom? Och hur de är i storlek jämfört med Dillinger5?

Av:
    Miracle
    45nrth Wratchild kanske passar? Kör det fram å tycker det styr bra å greppar fint.

frid!

Av:
    BuTTuS
    Alltå jag har ju redan Dillinger5 men är ute efter mer bärighet och driv, men skillnaden måste ju ställas mot de fantasipriser som dubbade tjockdäck har...

Av:
    Miracle
    Nu har jag inte prövat wrathchild bak för det blev för dyrt. Bytte bara Dillinger 5 fram. Men som mönstret ser ut å som det bromsar är det nog inge fel på drivet. Men det lär inte ge mer float, skulle jag tro, tyvärr.

frid!

Av:
    Martinmat
    Yonna skrev:
    Skulle det funka i snö med paddle-däck på en fatbike, eller skulle det vara för tungt? Söker lite mer info men hittar inte så mycket.

Det där känns ju knappt seriöst, måste vara tungt nå jävulskt... tror det går snabbare att pulsa bredvid cykeln

Av:
    BuTTuS
    Miracle skrev:
    Nu har jag inte prövat wrathchild bak för det blev för dyrt. Bytte bara Dillinger 5 fram. Men som mönstret ser ut å som det bromsar är det nog inge fel på drivet. Men det lär inte ge mer float, skulle jag tro, tyvärr.

frid!
    Tror nu faktiskt det lutar åt ett par Wrathchild... Wazia har 100 dubbar färre än Dillinger, Wrathchild ett tiotal mindre men grövre och jag gillar ju att cykla på is så...

D94FE3AD-D9C0-4BF3-9D47-2BAA2B7903A6.jpeg

Bredden ungefär samma på de tre, men vad jag googlat mig fram till så vinner Wrathchild över Dillinger i det lösa, så så får det bli då :-)

Av:
    Lars.E
    Gällande dubbantalet när man jämför D5 och Wrat så kan det vara värt att jämföra hur många gummiklackar som är odubbade på de båda... Speciellt i mittpartiet. Lägg till skillnaden på dubbutsticket så blir det ganska uppenbart vilket av däcken som greppar bättre på is trots avsaknaden av 10-talet dubb.

Av:
    tre
    Ser ut som du har rotationen bak som rekommenderat fram kör mitt åt andra hållet tycker det blir lite bättre driv då. På is spelar det nog ingen roll.
    IMG_0142.jpg

Av:
    Yonna
    Martinmat skrev:
    Yonna skrev:

Det där känns ju knappt seriöst, måste vara tungt nå jävulskt... tror det går snabbare att pulsa bredvid cykeln
    Finns fatbikers i Alaska/Canada som undrar om det skulle vara bättre i snö och dem experimentera(de) med det, försöka bygga själv däck os. Kul att läsa tycker jag.
    Så undrade om det finns även svenska fatbikers som experimentera eller diskutera, men kanske inte på Happy :)
    Tjuvade några bilder som de postade som inspiration i den här tråden: https://forums.mtbr.com

IMG_6677.jpg

IMG_6678.jpg

Däcken funkar ju jättebra på motorcross, snöskotrar etc.

chains-big.jpg

151_rear_angle2a.jpg

SandPaddle.jpg

Och på snow-bikes som den här Ktrak:

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-24 10:45 av Yonna.

Av:
    Miracle
    Om du menar Dillinger 5 så har jag prövat åt båda hållen. Skillnaden är mer sämre rull än bättre fäste, vad jag upplever. Dessutom drar däcket åt sidan när det släpper med omvänd riktning, vilket det är mindre av i läge "front", kan jag tycka. Så där håller jag inte med tillverkaren. Nu är jag ju lite extra känslig eftersom jag har problem med balansen så andra kan säkert haft en helt annan upplevelse. :)

frid!

Av:
    BuTTuS
    tre skrev:
    Ser ut som du har rotationen bak som rekommenderat fram kör mitt åt andra hållet tycker det blir lite bättre driv då. På is spelar det nog ingen roll.
    Jo jag vet, körde det ”bakåt” förra vintern och det blev skillnad, nu hade jag hoppas få lite mer ”iskörning” innan snön kom så satte det för rull men tji fick jag...

Av:
    BuTTuS
    Latex-slang för fatbike, finns det? Revoloop i all ära, men mina blir så fort lövtunna mot däcken så jag törs inte köra med dom så länge. (testade tubeless igår men det sket sig, mitt eget fel kanske... https://happyride.se )

Av:
    UH
    Hej!
    Var köper man fattystripper bäst? (snabbast) Lite sent ute så jag inbillar mig att ngn i Europa har kortare levtid än fattystripper.com ?

UH

Av:
    dogday
    UH skrev:
    Hej!
    Var köper man fattystripper bäst? (snabbast) Lite sent ute så jag inbillar mig att ngn i Europa har kortare levtid än fattystripper.com ?

Här finns både fatty- och skinnystripper. Vet inte hur tillförlitliga de är dock, min första och enda beställning har väntat sen 13 nov då de väntar på att få in en annan pinal i lager. De har dock inte hela kit, så vill man ha blingstrip och/eller tubelessventiler får man köpa det löst.

https://www.justpedal.nl

Av:
    UH
    Tumme upp! Vi testar!

UH

Av:
    Lars.E
    UH skrev:
    Hej!

Snabbast måste nog vara här... https://happyride.se
    Jag kan ta med ett par om du kommer ;)

Av:
    UH
    Alltså det skulle ju vara grymt att få cykla lite däruppe, har bara padlat Ö-vik - Härnösand o det var ju helt otroligt! Har padlat de flesta områden runt vår kust men inget toppar Höga måste jag säga.

UH

Av:
    Martinmat
    dogday skrev:
    UH skrev:
    Hej!

Här finns både fatty- och skinnystripper. Vet inte hur tillförlitliga de är dock, min första och enda beställning har väntat sen 13 nov då de väntar på att få in en annan pinal i lager. De har dock inte hela kit, så vill man ha blingstrip och/eller tubelessventiler får man köpa det löst.

https://www.justpedal.nl

Har handlat därifrån funkade jättebra

Av:
    BuTTuS
    Jag beställde från http://fattystripper.com för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
    Men jag väntar en smula otåligt, för det var inget vidare rull i mina nya Wrathchilds :-) Fästet var dock ett klart steg uppåt jämfört med Dillinger 5! Så nu är frågan, behålla D5 ifall man orkar byta inför någon längre tur i hårt före, eller sälja dom...?

Av:
    Pepperazzi
    Jag beställde mina direkt från Fattystripper också, kitet med blingstrip och ventiler.
    Det börjar vara ett tag sedan nu, men har för mig att jag klarade mig från Tull och andra avgifter. Kom ett vadderas kuvert direkt i brevlådan.

Av:
    Lars.E
    Jag fick tulla från FattyStrippers.

Av:
    Martinmat
    BuTTuS skrev:
    Jag beställde från http://fattystripper.com för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
    Men jag väntar en smula otåligt, för det var inget vidare rull i mina nya Wrathchilds :-) Fästet var dock ett klart steg uppåt jämfört med Dillinger 5! Så nu är frågan, behålla D5 ifall man orkar byta inför någon längre tur i hårt före, eller sälja dom...?

Wratchild fram å dillinger bak för bättre rull?

Av:
    BuTTuS
    Martinmat skrev:
    BuTTuS skrev:

Wratchild fram å dillinger bak för bättre rull?
    Njae, jag var ju ute efter bättre driv också... väljer att tro att tubeless kommer att göra mig nöjd sen :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in