• Re: Specialized Enduro - The tråd

Av:
    Jimel
    Bofinken skrev:
    man kan trot med tanke på vad ni säger, får lita på happy ;)
    passar på att fråga om nån kan rekommendera nån bashguard som passar med original chainstay?

Jag kör originalstyrare och 77designz taco, funkar bra men är inte många mm marginal. Har en blå för 30T att sälja.

Av:
    Klavikel
    Vill du prompt ha bash eller är du nöjd med styrare?
    Har till en Enduro 2017 till salu annars.
    https://happyride.se

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Bofinken
    bash är mitt behov :)

Av:
    Bofinken
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:
    passar på att fråga om nån kan rekommendera nån bashguard som passar med original chainstay?

Jag kör originalstyrare och 77designz taco, funkar bra men är inte många mm marginal. Har en blå för 30T att sälja.

Är det denna du refererar till?
    https://77designz.com

Av:
    Jimel
    Bofinken skrev:
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:

Stämmer bra.

Av:
    Bofinken
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:

Stämmer bra.

Måste matcha min oranga hoj tyvärr :D
    Men hittar en orange av samma sort tror jag chansar att den får plats med original.
    Tack

Av:
    Jimel
    Bofinken skrev:
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:

Stämmer bra.

Men hittar en orange av samma sort tror jag chansar att den får plats med original.
    Tack

Klart man ska göra det, farsan har en orange på sin enduro -16.
    Kom med 28 klinga va?

Av:
    Bofinken
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:
    Jimel skrev:
    Bofinken skrev:

Stämmer bra.

Tack

Klart man ska göra det, farsan har en orange på sin enduro -16.
    Kom med 28 klinga va?

Stämmer bra, beställde han 28 bash till den då eller större?
    (redan hunnit beställa en 30t blir kanon! :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-05 13:22 av Bofinken.

Av:
    Jimel
    Kommer faktiskt inte ihåg vilken storlek vi tog men 30 blir nog kanon :)

Av:
    ParkaPre
    Hej!
    Råkat beställa en Enduro Elite 650b... Något speciellt att tänka på? Tips och tricks?

Av:
    Jimel
    Trampa!!

Av:
    ParkaPre
    Jimel skrev:
    Trampa!!
    Fasiken också, det var den delen jag hoppades slippa ;)

Av:
    Jimel
    ParkaPre skrev:
    Jimel skrev:
    Trampa!!
    Fasiken också, det var den delen jag hoppades slippa ;)

😊
    Nä men det verkar bara vara att köra på.

Av:
    carl.josefsson
    med skidsäsongens slut blev det dags att börja trampa istället på min i höstas något spontaninköpta enduro......
    det har i ärlighetens namn inte blivit jättemycket cyklat men av det som har blivit av så kan jag inte säga annat än att jag är sjukt imponerad av enduron! :-)

Jämfört med min Turner 5 spot som jag hade innan så känns enduron väldigt mycket mer gedigen, stabil och trampvänlig samtidigt så hade jag nog minst lika kul på den i Vallåsen som jag haft på min YT Tues, kanske något tröttare i armarna men det kan lika väl bero ringrostighet.

/C

Av:
    carl.josefsson
    IMG_0907.JPG
    Efter sjutton äventyr och femtioelva bedrövelser så är dämparen nu "uppdaterad" med en ny fjäder som ska matcha min vikt lite bättre......
    sparade några gram på det också då årets öhlinsfjädrar är betydligt kortare.... så nu kan man byta utan att behöva bygga ihop egna fjäderspännare med buntband, packremmar osv....

/C

Av:
    Locksmith
    Hej, någon som fått tag i den skärmen som Öhlins har gjort fästen för på sin gaffel?
    Behöver en till mitt nya åk,

--------------------------------------------------------------
    Går det åt skogen, så går det åt rätt håll!!

Johan,

Av:
    marr
    Locksmith skrev:
    Hej, någon som fått tag i den skärmen som Öhlins har gjort fästen för på sin gaffel?

Har de ens gjort en än? Aldrig sett en.

Av:
    Jimel
    marr skrev:
    Locksmith skrev:

Har de ens gjort en än? Aldrig sett en.

Var väl någon som la upp en paparazzi bild för ett tag sedan, tror inte den är släppt.

Av:
    bikerX
    Jag är nära köpknappen nu på en Specialized elite carbon 29/6 fattie-2018,
    vad tror ni om storleksval med mina ståtliga171cm?
    En till fråga är hur trampvänlig den är, jag kommer från en Spectral nu senast med 27,5” och 150/140 mm slag. Funkar en enduro med 160mm även på vanliga halvstökiga stigar eller gungar mycket av kraften bort?

Av:
    bikerX
    En enduro alltså för att förtydliga.

bikerX skrev:
    En till fråga är hur trampvänlig den är, jag kommer från en Spectral nu senast med 27,5” och 150/140 mm slag. Funkar en enduro med 160mm även på vanliga halvstökiga stigar eller gungar mycket av kraften bort?

Av:
    Exley
    Jag kör en 27,5 enduro 2018 medium och är 170. Har provat large 29 och tycker den känns "fel" och hög. Däremot 27,5 large skulle jag kunna tänka mig.

My 2 cents

Av:
    Robinator
    bikerX skrev:

Tror en M vore bra för dig.
    Jag trampar runt på min Enduro 27,5 på vanliga halvstökiga stigar, klart det gungar till ibland men det är inget som stör mig överhuvud taget.
    Tycker den funkar utmärkt till det mesta, sen så är det bara du själv som kan avgöra ifall den är för långslagig.

Av:
    rayy
    bikerX skrev:

Oavsett om du är pepp på 27.5 eller 29" kommer en mediumram vara rätt för dig :) Med större ram får du risk att sadelröret blir för högt. Och yes, Enduron trampar sjukt bra för sin slaglängd.
    (Kan hälsa att jag är 172cm själv och kör en 29a i medium samt att jag kört large vid ett par tillfällen)

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    happymtb.fr
    Jag hyrde en large enduro 27.5 förra sommaren och det kändes väldigt bra för mina 175cm.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    bikerX
    Tack Happykollektivet, flera bra svar på kort tid. Då blir det en medium. känns jäkligt skoj att testa 29”.

Av:
    bikerX
    Kom på att jag har en till fråga, hur är det med Booststandarden på 2018-års enduro, står att det är 12mm axel med 148mm spacing, det är väl boost, eller?

Av:
    Johan A
    bikerX skrev:
    Kom på att jag har en till fråga, hur är det med Booststandarden på 2018-års enduro, står att det är 12mm axel med 148mm spacing, det är väl boost, eller?

Japp.

Av:
    BroderBusk
    Moi! Jag fyller på här i tråden. Jag går och trånar efter en Enduro som ersättare av min Camber som blivit 9 år. Men den kostar en slant för en småbarns fader som mig själv, hur står sig de ”billiga” varianterna av Enduron? Måste man köpa en hoj för 50 lök för att njuta eller är de bra grejjer redan i basen.

Jämför den lite med Canyon Strive, inte cyklat på någon av dem, men är det någon som har en uppfattning av svagheter eller fördelar dem emellan?

Av:
    Exley
    Min granne och jag köpte var sin comp 650b i oktober förra året. Charger 2 dämpare ingick. Jag kom från en kona-process 153 och grannen en capra
    Hjulen är ingen höjdare, styr och vevlager är av sämre kvalla. Ramlager mycket bra.Bytt från r till rs bromshandtag. Jag har hunnit byta till mig en öhlins bakdämp. Ny airshaft till gaffel.Jag har även bytt till en 150mm bontrager sadelstolpe....fan...tänkte skriva om vilken bra cykel det är.....det här blev ju lite fel...jag trivs väldigt bra med cykeln nu trots många ändringar. Nu har väl mtbstore rea oxå. Kan bli väldigt billigt. Just det! Lacken verkar lite hård och lossnar lite lätt vid slag.
    Så sammanfattning är: jag kan inte tänka vilken annan cykel jag skulle vilja ha.😁

Av:
    Robinator
    BroderBusk skrev:
    Moi! Jag fyller på här i tråden. Jag går och trånar efter en Enduro som ersättare av min Camber som blivit 9 år. Men den kostar en slant för en småbarns fader som mig själv, hur står sig de ”billiga” varianterna av Enduron? Måste man köpa en hoj för 50 lök för att njuta eller är de bra grejjer redan i basen.

Jämför den lite med Canyon Strive, inte cyklat på någon av dem, men är det någon som har en uppfattning av svagheter eller fördelar dem emellan?

Jag är i samma sits, men tog tag i det hela och köpte en comp 650b.
    Väldigt nöjd överlag, har kört Åre & Järvsö samt typ 60mil lokal stig.
    Cykeln käkar det mesta till frukost på gott och ont.
    Har bytt stem, styre och handtag, original var konstig setup. Utan att jag kan sätta fingret på vad som var fel.
    Jag är dock inte helt överens med bakdämparen. Den känns alldeles för mjuk, har petat in extra luft, men det hjälper inte riktigt hela vägen. Så jag funderar på att köra på en Bike-Yoke + Coil.

Av:
    mikipedia_
    Litet varnande finger ang coil. Din enduro kommer kännas ännu mera död å sävlig på plattstig men kommer käka rötter å stenar som ingentig så fort du inte behöver trampa för att hålla fart😀

Mitt projekt

Av:
    BroderBusk
    Exley skrev:
    Min granne och jag köpte var sin comp 650b i oktober förra året. Charger 2 dämpare ingick. Jag kom från en kona-process 153 och grannen en capra
    Hjulen är ingen höjdare, styr och vevlager är av sämre kvalla. Ramlager mycket bra.Bytt från r till rs bromshandtag. Jag har hunnit byta till mig en öhlins bakdämp. Ny airshaft till gaffel.Jag har även bytt till en 150mm bontrager sadelstolpe....fan...tänkte skriva om vilken bra cykel det är.....det här blev ju lite fel...jag trivs väldigt bra med cykeln nu trots många ändringar. Nu har väl mtbstore rea oxå. Kan bli väldigt billigt. Just det! Lacken verkar lite hård och lossnar lite lätt vid slag.
    Så sammanfattning är: jag kan inte tänka vilken annan cykel jag skulle vilja ha.😁

Haha bra cykel om man byter allt alltså! 😉 ne men styre å liknande är ju mer personifiering av den. Vinner man nåt på att gå upp en dyrare modell? Alltså som är motiverat penga mässigt?

Jag kommer köra medt hemma i Falun och runt kring. Är enduron vettig om man är ute och tramapr lite också eller är det stumpyn man ska köra på då?

Av:
    Exley
    BroderBusk skrev:
    Exley skrev:

Haha bra cykel om man byter allt alltså! 😉 ne men styre å liknande är ju mer personifiering av den. Vinner man nåt på att gå upp en dyrare modell? Alltså som är motiverat penga mässigt?

Jag kommer köra medt hemma i Falun och runt kring. Är enduron vettig om man är ute och tramapr lite också eller är det stumpyn man ska köra på då?

Köpa elite blir ju Plastcykel o den ramen gillar jag. Däremot tycker jag att eliten borde säljas med öhlins bak och lyrik fram. Tvärtom är ett mycket svagare paket. Våra cyklar kostade en bra bit under 35k. Eliten 49k tror jag. Det var ett alldeles för stort hopp...
    Klart nya stumpjumper är bättre att trampa med....gamla också hehe

Av:
    Jimel
    Billigare att byta till Ö bak så det är ju perfekt 😊

Av:
    Fredrik L
    Kanske varit uppe förrut men verkar som det är en recall på alla Öhlins luftgafflar: https://www.specialized.com

/Fredrik

Av:
    Mtamme
    Min comp 29" från 2017 har Roval Traverse aluhjul. Baknavet låter rätt illa och jag tror det är läge att byta lager. Kan man göra det själv? Hur vet jag vilken storlek det ska vara?

Tack på förhand

Micke

Av:
    Jimel
    Skulle en sån här passa på en 2015 29"? https://www.mbr.co.uk

Av:
    mikipedia_
    Jimel skrev:

Det verkar så, köp en å prova så jag kan få ett utlåtande sen😇

Mitt projekt

Av:
    Jimel
    mikipedia_ skrev:
    Jimel skrev:

Haha absolut, ska bara hitta någon som skickar till Sverige då, Niner själva skickade bara inom Nordamerika :(

Av:
    mikipedia_
    Jimel skrev:
    mikipedia_ skrev:
    Jimel skrev:

Haha absolut, ska bara hitta någon som skickar till Sverige då, Niner själva skickade bara inom Nordamerika :(

Rbs säljer Niner

Mitt projekt

Av:
    Jimel
    Okej, kontaktar dom då :)

Av:
    Jimel
    Grymt snabbt svar, han hade en beställning på cyklar på gång och skulle försöka få med denna 😃

Av:
    Locksmith
    Bra pris på coil modellen just nu, om man kan tänka sig att handla från england.
    Min var dyrare i våras, då skillde det inget på UK priser och här.

https://www.cyclestore.co.uk

--------------------------------------------------------------
    Går det åt skogen, så går det åt rätt håll!!

Johan,

Av:
    Antracith
    En fråga; håller på och plockar ihop en enduro expert carbon 2016. Dock var det en högst okomplett ram jag fick tag på. När jag monterat dämparn ser det ut såhär:
    IMG_20181128_211436.jpg
    Känns som att något saknas där det är metallrent... någon som kan berätta vad? hur ser det ut på era?

Av:
    mikipedia_
    Du behöver dämparbussningar som är lika breda som mellanrummet, TROR det ska vara 21,8mm även på din 2016.

Mitt projekt

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in