• Re: Specialized Enduro - The tråd

Av:
    Johan A
    lundatok skrev:
    Själv har jag en SJ LT och behöver inte mer i Hellas som man säger så. Hade jag bott i Åre så kanske?

CRINGE!!!

Av:
    lundatok
    🙈

Av:
    Crossmax
    Per84 skrev:
    Vad tror ni om geometrin?
    Hur tror ni den är på platt stig?
    Tror inte det är rätt hoj om du funderar på att framföra den en inte oansenlig del på platt stig.

---------------------------------------------------

Av:
    larsaw
    Som det skrevs i den andra tråden (Spech Enduro 2020), så känns det som om Spech har kopierat SC med lite inslag av Knolly...
    Inget fel i det, hur många har inte kopierat Spech FSR-länkage? Men lite intressant att Spech överger sitt gamla trogna länkage.

// Larsa

Av:
    Leonnoren
    Per84 skrev:
    Vad tror ni om geometrin?
    Hur tror ni den är på platt stig?

Har själv en 2018 Enduro och en Stumpjumper- ST.
    Senaste tiden har det mest blivit Hellas och då har SJ vart bäst av de två..

Men den ser helt klart ut som en rolig liftcykel.

Den kommer inte va så kul på stig, jag fick möjligheten att testa den och den va de sjukaste jag kört när man kör downhill, men inte så rolig att trampa omkring på på platt mark. Stenkistorna va som att åka på moln me den, så nåt bra verkar dem ju ha lyckats med, inte prissättningen dock..

Av:
    Kneecap
    larsaw skrev:
    Som det skrevs i den andra tråden (Spech Enduro 2020), så känns det som om Spech har kopierat SC med lite inslag av Knolly...
    Inget fel i det, hur många har inte kopierat Spech FSR-länkage? Men lite intressant att Spech överger sitt gamla trogna länkage.

Tjena!

Fortfarande ett vanligt FSR länkage på den, bara att dämparen drivs av länksystem.

Av:
    Klavikel
    lundatok skrev:
    Ny version idag.
    https://enduro-mtb.com

Lät väl sådär lagom spännande 🤔
    Slutade ju med att artikelförfattaren, i en jämförelse, utser SC Megatower till vinnare om man vill ha en "agile and playful" cykel.

Plus att instegsmodellen kostar €4 999
    Nä, tror nog att jag passar denna hojen.
    Det blir underkänt för svennalized🖕🏻😋

Screenshot_20190814-002605__01__01.jpg

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Luthman Photography
    X-wing-ramarna var ju snygga. Den här? Not so much....

Av:
    Exley
    Jag tycker oxå den "gamla" ramen är snygg men i Alu så är det ett cluster fuck med rör å svetsfogar... Har en själv....så jag vet😉
    Undrar om d kommer någon 650b?

Av:
    Per84
    Känns verkligen som en cykel som är gjord för att vinna världscupen.
    Men för en vanlig glad amatör i Sverige?

Kanske är så att Specialized tycker att nya Stumpjumper LT har fyllt gamla Endurons fack.

Undrar om nästa uppdatering av Stumpjumper kommer få samma låga länkgage?

Av:
    Luthman Photography
    Den är nog mest tänkt för att rejsa enduro eller köra stora berg, men det kommer garanterat att dyka upp ett par i Hellas eller på nåt annat ställe, Jag skulle gissa att S tycker att Stumpy LT är nog för de allra flesta. Eller Stumpy Evo.

Av:
    Jimel
    Ja ska man gå vidare med Spez nästa hoj så blir det nog en Stumpjumper, Enduron har blivit lite väl krallig.
    Är iof nöjd med min 2015 Enduro än så länge men någon gång måste man ju byta.

Av:
    Luthman Photography
    Jimel skrev:
    Ja ska man gå vidare med Spez nästa hoj så blir det nog en Stumpjumper, Enduron har blivit lite väl krallig.

Jag gick från en Enduro -15 till en Genius -19. Från en själlös svennebananhoj till en annan, men Scotten är märkbart roligare på plattstig, även snabbare utför och uppför.

Av:
    Erik O
    Helt klart för mycket för mig och nästan all cykling i Sverige, men jag gillar den. Känns som att S gjort jobbet ordentligt och låtit funktion gå före form.

Av:
    Klavikel
    Jimel skrev:

+1
    Nya Enduron är mer en freeride hoj än AM.
    Alldeles för mkt cykel för att vara kul och spännande på allt annat än ren utförscykling

Nån som vet hur nya Stumpjumper LT är relaterat till pedal strikes?
    Min numera sålda 27,5" från 2015 (+1cm längre gaffel än original) var ett rent skämt i skogen.
    Drog i pedalen 50 ggr./runda ungefär.

Var ju i princip helt ocyklingsbar i vanlig terräng med rötter och stenstök.

Kollar man 29:an så har dom inte riktigt fått till geometrin... Vanliga modellen är för kort och brant.
    Evon är för lång och flack.

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 11:56 av Klavikel.

Av:
    Freddan81
    Klavikel skrev:
    Jimel skrev:

+1
    Nya Enduron är mer en freeride hoj än AM.
    Alldeles för mkt cykel för att vara kul och spännande på allt annat än ren utförscykling

Nån som vet hur nya Stumpjumper LT är relaterat till pedal strikes?
    Min numera sålda 27,5" från 2015 (+1cm längre gaffel än original) var ett rent skämt i skogen.
    Drog i pedalen 50 ggr./runda ungefär.

Var ju i princip helt ocyklingsbar i vanlig terräng med rötter och stenstök.

Kollar man 29:an så har dom inte riktigt fått till geometrin... Vanliga modellen är för kort och brant.
    Evon är för lång och flack.

Har nyss bytt till en 19 LT från en 16. Har kört LT i låga läget och med offset-bussning utan problem med att slå i pedalerna. Dock är jag van vid låga bb vilket kanske kan spela in. Tänker dock inte nämnvärt på hur och var jag trampar...

Av:
    Lun1k
    Antar att jag kan ställa frågan här?

Har en 2018 enduro elite 650b jag kört av en eker på bakhjulet, sitter orginal hjul på.

Enligt Specialized hemsida så har jag ”Dt swiss revolution” ekrar, googlar på det men dom ekrar som kommer fram då är böjda där dom fäster i navet medans mina är raka utan ”böj”.. blir inte klok på vilka jag ska köpa för att få rätt eker i rätt längd?

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-22 15:42 av Lun1k.

Av:
    Klavikel
    Mät den du körde av, om du inte har den kvar så pilla bort en annan eker från samma sida och mät den.
    Du ska ändå inte köra med hjulet innan det är uppbyggt igen så du förlorar inget cyklande.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Lun1k
    Klavikel skrev:
    Mät den du körde av, om du inte har den kvar så pilla bort en annan eker från samma sida och mät den.
    Du ska ändå inte köra med hjulet innan det är uppbyggt igen så du förlorar inget cyklande.

Såklart.. tänkte inte ens så långt hah.

Edit!
    Den som söker han finner. Hittat rätt ekrar tillslut.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-22 23:07 av Lun1k.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ