• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    johan44
    Tackar och bockar för kommentar från nån som faktiskt testat :)
    kontorsråttan skrev:
    wukkaN skrev:
    NLC skrev:
    johan44 skrev:
    Det att trampcyklister i pendlarflocken ofta ligger i den farten ungefär på en vanlig raka och som elcyklist med 25-gräns blir man en smula för långsam i många lägen, 30 är lagom. Låna en laglig elhoj en dag från en snäll handlare så får du se. Jag förstår att på happy-maner så kan man vända på det här hur mycket som helst och dra kreativa paralleller men jag tror verkligen att 30 hade gjort elhojen så mycket bättre. Med 50 som teoretiskt max som ett vanligt trim ger så blir det lite för mycket... Men strunt samma egentligen, laglig elhoj är 25 och det lär inte ändra sig inom rimlig tid.
    GoranS skrev:
    Vad är det som gör att 25 km/h gör att det finns behov av att trimma men 30 km/h är perfekt?

Men om man nu MÅSTE OM den som cyklar någon km/h långsammare kan man inte bara trampa då?

Eller hur, den är väl inte så att vevarna låser sig och bromsarna automagiskt nyper som en gammelmormor om man trampar över 25?

Jag fick låna en elcykel för att kunna ta mig hem och tillbaka till Cykloteket en dag när ett spontant verkstadsbesök drog ut på tiden, och den cykeln mer eller mindre tvärlåste vid 25. Total av/på känsla som var rätt obehaglig.

Men tänk Stadsgårdskajen. Där ligger innerledet i kanske 20 km/h och ytterledet på 30-35. Med en cykel som kommer upp i 25 ligger du antingen och svär i innerledet eller ligger ivägen i ytterledet.

Hade de tänkt efter litet när de skapade elcykelregelverket hade de specat svagare motorer men högre maxhastighet, typ 30-35. Då hade man skapat färre konflikter där elcyklister ska förbi i tuffare uppförsbackar eller motvind, och där vi gubbcyklister ska förbi på platten eller nedför.

Självklart missade man inte chansen att skapa fler konflikter på GC-banorna...

Av:
    Fjärdebrunn
    kontorsråttan skrev:
    wukkaN skrev:
    NLC skrev:
    johan44 skrev:
    Det att trampcyklister i pendlarflocken ofta ligger i den farten ungefär på en vanlig raka och som elcyklist med 25-gräns blir man en smula för långsam i många lägen, 30 är lagom. Låna en laglig elhoj en dag från en snäll handlare så får du se. Jag förstår att på happy-maner så kan man vända på det här hur mycket som helst och dra kreativa paralleller men jag tror verkligen att 30 hade gjort elhojen så mycket bättre. Med 50 som teoretiskt max som ett vanligt trim ger så blir det lite för mycket... Men strunt samma egentligen, laglig elhoj är 25 och det lär inte ändra sig inom rimlig tid.
    GoranS skrev:
    Vad är det som gör att 25 km/h gör att det finns behov av att trimma men 30 km/h är perfekt?

Men om man nu MÅSTE OM den som cyklar någon km/h långsammare kan man inte bara trampa då?

Eller hur, den är väl inte så att vevarna låser sig och bromsarna automagiskt nyper som en gammelmormor om man trampar över 25?

Jag fick låna en elcykel för att kunna ta mig hem och tillbaka till Cykloteket en dag när ett spontant verkstadsbesök drog ut på tiden, och den cykeln mer eller mindre tvärlåste vid 25. Total av/på känsla som var rätt obehaglig.

Men tänk Stadsgårdskajen. Där ligger innerledet i kanske 20 km/h och ytterledet på 30-35. Med en cykel som kommer upp i 25 ligger du antingen och svär i innerledet eller ligger ivägen i ytterledet.

Hade de tänkt efter litet när de skapade elcykelregelverket hade de specat svagare motorer men högre maxhastighet, typ 30-35. Då hade man skapat färre konflikter där elcyklister ska förbi i tuffare uppförsbackar eller motvind, och där vi gubbcyklister ska förbi på platten eller nedför.

Självklart missade man inte chansen att skapa fler konflikter på GC-banorna...

Mitt förslag är att sänka brytpunkten till 20 km/h för att minska konflikterna. 9 av 10 elcyklister är värdelösa på att bete sig i vänsterledet. De cyklar ju elcykel för att de egentligen inte kan/vill/bryr sig om cykling utan ser det som ett transportmedel endast.

Av:
    Stumpy
    Fjärdebrunn skrev:
    Mitt förslag är att sänka brytpunkten till 20 km/h för att minska konflikterna. 9 av 10 elcyklister är värdelösa på att bete sig i vänsterledet. De cyklar ju elcykel för att de egentligen inte kan/vill/bryr sig om cykling utan ser det som ett transportmedel endast.
    +1
    De flesta elcyklister verkar inte ha någon känsla för trafikrytmen, utan ligger på max oavsett yttre omständigheter.

Av:
    Majkel
    Högsommarvärme, nygödslade gärden och asfaltsklister med grus över. Passade på att ta en omväg och lyckades nästan komma upp i maxpuls.
    IMG_20180516_135523.jpg

Av:
    Oooh
    Blev lugn cykling idag...
    Jag hoppas de gick bra för den cyklisten som hade gått i backen vid Stadsgårdskajen. Han låg i bussfilen mot Nacka ("på andra sidan") i morse, strax innan 7:45 och ambulans var påväg.

Av:
    staine
    Genade över vuvuÄltan, och bäverträsk jeez vad grus dom gödslat med i skogen. Jag blev alldeles trött juh.
    /bortklemad asfaltgubbe

Av:
    kontorsråttan
    Stumpy skrev:
    Fjärdebrunn skrev:
    +1
    De flesta elcyklister verkar inte ha någon känsla för trafikrytmen, utan ligger på max oavsett yttre omständigheter.

Nja, inte alla men visst är det en ny grupp av användare på cykelbanorna som inte är vana, så är det. Du har absolut en poäng. Men dels är syftet med elcykelpremier och sk*t att få bort bilister och då måste det få vara ett smidigt alternativ till bil, dels måste jag säga att jag personligen har avgjort mindre bekymmer med de hatade elcyklisterna än jag har med vanliga instagrammande vingeltanterna. Jag tror det blir bättre flyt på cykelbanorna om elcyklisterna får hålla en vettig hastighet än om de ska bli ytterligare rundningsmärken. Bara mina 2 cent.

Av:
    CosmicGirl
    Tog en omväg på väg hem från jobbet. Ett litet och spontant fuskvarv som bara blev längre och längre. Helt plötsligt befann jag mig mitt i skogen.

Hoppsan...

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
    She's cosmic!.. tururururu turururu tururu tururu-u
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ''It's amazing that the amount of news that happens in the world every day always just exactly fits the newspaper'' ~Jerry Seinfeld

Av:
    Bengt-re
    Stumpy skrev:
    Fjärdebrunn skrev:
    +1

Det skulle minska olyckorna. Btw så kommer nog olyckorna vara det som sänker elcyklarna precis som de nästan sänkte mopedena.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    eggepegge
    Har två mornar tagit omvägen via Slagsta och Ekerö. I solen. Sååå skönt att slippa trängseln och hetsen genom stan, få 15km extra till jobbet och ändå vilja cykla vidare när jag kommit fram. :) Enda nackdelen är att jag behöver gå upp tidigare för att sefen inte ska bli putt...

Av:
    NickPick
    Stumpy skrev:
    Fjärdebrunn skrev:
    +1
    Brukar ju tyvärr märkas att många inte har körkort, dvs studerat in vanliga trafikregler.

Av:
    Bengt-re
    eggepegge skrev:
    Har två mornar tagit omvägen via Slagsta och Ekerö. I solen. Sååå skönt att slippa trängseln och hetsen genom stan, få 15km extra till jobbet och ändå vilja cykla vidare när jag kommit fram. :) Enda nackdelen är att jag behöver gå upp tidigare för att sefen inte ska bli putt...

Ja färjan är ju gratis numera så kostar bara tid att ta den vägen istället.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Fjärdebrunn
    Bengt-re skrev:
    eggepegge skrev:

Måste få till en morgon för den omvägen.

Av:
    Bengt-re
    Fjärdebrunn skrev:
    Bengt-re skrev:
    eggepegge skrev:

Måste få till en morgon för den omvägen.

Tog den vägen hem i tisdags. Btw så är vägen mellan masmo och huddinge i bra skick numera så extra bonus om man ändå skall åt det hållet.

-------------

– Oscar Wilde

20180515_165204_HDR.jpg

Av:
    Peth
    Idag var det en kamp. Kamp för att överhuvudtaget ta mig ur sängen. Kamp för att få benen – de som var så pigga igår – att trampa. Kamp mot vinden. Jag vek ner mig och nöjde mig med tre mil.

Av:
    tuta
    Inte helt lätt att zena i motvinden. Slutade på 100W jämnt.

Någon som är med på att starta ett upprop för Televinkens återinförande? Min senaste spaning är att väldigt många människor enbart tittar åt höger innan de korsar en gata.

Av:
    Fjärdebrunn
    Hemmabyggd elcykel svepte om i första slakmotan. Sedan blev det åka av i kantvinden. Blev kränkt i nästa rejäla slaka efter några km. Mycket folk på stadsgården. En befrielse att rödljuset på Slussplan har slocknat. Helt plötsligt börjar olika trafikslag interagera och visa lite hänsyn. Resultatet blir bättre flyt för fotgängare och cyklister.

Av:
    us930
    Igår blev det hämtning på dagis med för dagen monterad barnstol på stadsracern. Eftersom frun skulle komma sent hem och temperaturen visade 27grader (!) Så beslöt jag mig hastigt för att bjuda sonen på glass i hamnen i grannstaden Oxelösund, efter en härlig tur dit var dock var glasstället stängt och även ett våffelställe i närheten varför det blev "unkismiddag" på en av stadens pizzerior istället, vilket inte var så tokigt det heller. Nöjd son och nöjd pappa cyklade sedan hemåt i kvällssolen, 42km fick vi ihop tillsammans denna underbara kväll, en ljuspunkt i vardagspendlingen!

Mvh Ulf S.
    20180516_182123.jpg

Av:
    larsan
    Fin pendling, lagom varmt.

Största problemet nu är säsongs-pendlarna. Vinglar som om det vore is... :/

Av:
    Masjevel
    Tog ut landsvägscykeln för första gången i år eftersom kollegorna tycker att man behöver träna på LVG cykeln innan vi kör Siljan Runt. :-)
    Slås varje år över hur "stark" man känner sig på LVG hojjen i jämförelse med på MTBn.

I eftermiddag blir det några mils omväg hem :-)

/M

Av:
    Stumpy
    Sega ben som fick kämpa mot nordan.
    Gnisslade illa om cykeln på hemvägen igår, så smorde pedaler och kedja. Gnisslade lika illa idag, så måste nog fixa vevlagren.
    Försöker hitta "bästa" vägen från Slussen till Humlegårdsgatan. Förslag?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 09:33 av Stumpy.

Av:
    staine
    Jag vet inte riktigt. Cyklade ikapp en go och gla elcyklist:
    - Vet du att din cykel är olaglig?
    - Nää
    - Du får inte cykla mer än 25 med den.
    - De göö ja inte helle (glad klingande småländska)
    - Jodå, du cyklar i 35.
    - Nää.
    Sen skildes våra vägar, hon for vidare med ett belåtet leende på läpparna.
    Jag vet inte. Var jag bara en surgubbe?

Av:
    Stumpy
    Ja, precis som jag.

Av:
    us930
    staine skrev:
    - Nää
    - Jodå, du cyklar i 35.
    - Nää.

....Fast man får väl cykla hur fort som helst på en elcykel, inom gällande hastighetsbegränsning då, om man orkar...?

Mvh Ulf S.

Av:
    izar
    staine skrev:
    - Nää
    - Jodå, du cyklar i 35.
    - Nää.

Surgubbe, ge en komplimang istället att hen är så stark som orkar cykla så snabbt :)

Av:
    Masjevel
    us930 skrev:
    staine skrev:
    - Nää
    - Jodå, du cyklar i 35.
    - Nää.

....Fast man får väl cykla hur fort som helst på en elcykel, inom gällande hastighetsbegränsning då, om man orkar...?

Mvh Ulf S.
    +1
    Elcykeln får inte driva på mer än upp till 25, sen får man trampa själv. Någon annan hastighetsgräns än för ”riktiga” cyklar finns väl inte. Väl?

/M

Av:
    zodah
    izar skrev:
    staine skrev:
    - Nää
    - Jodå, du cyklar i 35.
    - Nää.

Surgubbe, ge en komplimang istället att hen är så stark som orkar cykla så snabbt :)

Lite surgubbe kanske. : -)
    Förra året fick jag komplimang från andra hållet. Södergående på Skanstullsbron kom jag ikapp och körde upp jämsides med en elcykel. Han höll kanske 35 km/h
    - oj vad snabb du är
    - tack
    Sen tryckte jag på allt vad jag hade och körde ifrån honom. (väl vid Globen hade jag mjölksyra upp till öronen men det såg inte han)

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    MrGunnar
    Lugn pendling idag för att hålla igen lite, tänkte försöka köra lillmälaren efter jobbet imorgon. Massor med cyklister överallt.

-------------------------------------

Turn the goddam music up! My heart feels like an alligator!

Av:
    Mycketvillhamer
    Tunga ben och motvind. Solen gassade när jag stack hemifrån, men när jag började närma mig Lund var himlen svart och jag trodde jag skulle bli blöt. På magiskt vis löstes det svarta upp, jag höll mig torr och nu är himlen blå även i Lund. Snart lunch på stan med sambon :)

Av:
    clnr
    Racerpendling då det ska bli en runda direkt efter jobbet. Medvind och lättrullat.

Ett forum, flera fora

Av:
    Peach
    Friskt i morse vid 07:30 i Stockholm men det hindrade mig inte från att köra kortbrallor + kortärmat. Skön medvind in till stan från norrort.

Igår fick jag dessutom pendlarhäcken fixad av BonMeq. En sommarcykelservice som min arbetsgivare bjöd på - tack för det. BonMeq´s mekaniker är väldigt duktiga på sin sak för cykeln kändes f*n som ny!

Av:
    Radiac
    Svalt och medvind, gjorde inget då benen var lite sega...... lär väl inte vända till man ska hem....

Av:
    tmalm
    DSC_1186.JPG
    Det var länge sedan så stapplar hemmåt på trötta ben men vägvalet piggar upp!

/T

Av:
    bearthefear
    Idag tog jag bussen i inbillning att jag skulle komma hem snabbare till eftermiddagens planerade aktiviteter. Som vanligt ett misstag... Bussen fastnar i köer och man ser cyklisterna susa förbi. Note to self, aldrig mer tro att bussen är snabbare än att cykla själv.

Av:
    Kristoffer R
    Eg gårdagens. Men magiskt bra väder och allmänt bra känsla. Tog ett ärende till Centrum. ”Knöfullt” på cykelbanorna.

En titt på Strava avslöjar att jag klättrar långsammare än förra året och så fortsätter det till 2013. Ålderstrenden är tydlig. :)

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    NLC
    På vägen hem lyckades jag tydligen reta upp en arg herre i Mitsubishi Grandis som svängde ut en bit bakom mig, gasade ikapp, tutade på mig, pekade på GC-banan bredvid och försökte sen preja mig upp mot den. På en 30-sträcka utanför en skola där jag har precis slagit av för att rulla hastighetsmässigt lagligt.

800 meter senare ska han höger och genom en synkroniserad manöver med ratt och körriktningsvisare svänger han in över GC-banans överfart och plockar så när en damcykelcyklist i farten utan att så mycket som nudda bromsen.

Behöver man tillägga att vägen är infarten till Nobinas bussgarage...?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Fjärdebrunn
    Folk är bara för mysiga NLC.

Jag drogs bara med en hjulsugare. Lite som skoskav.

Av:
    NLC
    Ännu en anledning att välja väg runt stan isf genom när det går =)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    fhloston
    Finväder och finpendling fortsätter :-)

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Mycketvillhamer
    När jag startade hemifrån såg man knappt handen framför sig pga dimma och att glasögonen blev täckta med pyttedroppar. Väl i Dalby (11 km öster om Lund) släppte dimman. Vindstilla och skön morgon på det hela taget.

21155865-99F5-4796-A9C8-96EA40118FA6.jpeg

Av:
    wukkaN
    Tog sovmorgon så jag missade allt kaos. Åt rostmackor med jordnötssmör och marmelad i lugn och ro. Sen bytte jag ut asfaltsvägen mot skog och grus. Det var det bästa på länge.
    20180518_091403.jpg
    20180518_091941.jpg
    20180518_094717.jpg

Av:
    tinkerbell
    Tja, dagens pendling kunde har slutat bättre... Ny hjälm och nytt styre samt riktning av bägge hjulen. Oklar status på ram och gaffel. Anledningen till denna något oväntade utgift är närkontakt med motorhuven på en bil som körde ut i korsningen precis framför mig. Förutom stukad cykel så undvek jag skador, så det är väl positivt. Nu kommer jag bara gå och störa mig på märkena på bromshandtaget...

Av:
    us930
    Ja, här ser man pendlingens kontraster..... från härlig pendling genom skog och natur, till att hamna på en motorhuv...... Hoppas att det ordnar sig tinkerbell, och tack för fina bilder wukkaN och Mycketvillhamer! Själv? ja det blev bil till jvg stationen p.g.a. allehanda uppdrag efter jobbet idag....

Mvh Ulf S.

Av:
    staine
    10 mil hittills, hemifrån och - hem. En liten södertörnare helt enkelt, med galna lastbilar och lite blåst. Ingen cykel vid Rosenhill så jag åkte vidare.
    Jobbe? Jao då, både lör och sön så de lugnt :)

Av:
    bossjo
    Tydligen gick den bra för jag är på jobbet

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in