• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    Allroad
    Skämskudde deluxe igår. Batteritorsk i baklampan när jag skulle hem, får ju lite magont av att inte vara laglydig. En fälgreflex sprack i ett fäste och började rassla mot ramen sådär som när man satte ett kort mot ekrarna. Fjortisballt i ca 5 sekunder.

Idag, förundras över vissa pendlares egoism gällande vissa beslut när de inte kan hålla normalt pendlingstempo utan masar på i 40 knyck med elcykel på cykelbana och nära på kör ihjäl både sig själva och fotgängare som ska korsa cykelbana i slussen. Kan tycka att kamikazepiloter kan hålla sig till körbanor för bilar.

Av:
    nikasp
    Gnetpendling idag med start 5:50. Tråkigaste vädret med ca 2 plus och regn (Sollentuna, Stockholm). Med allt det här regnandet och duggandet så blir det nog inköp av en höst/vintercykelkeps. Helt värdo med cykelbrillor i det här vädret, ser ju knappt nåt när man bländas av bilar.

Av:
    Loftberg
    Det här tror jag gjorde min dag!

Elitpendlaren som tvunget skulle hetsa om mig när jag saktade ner inför ett rödljus, tog senare en annan väg, och missade preciiiiis båten (jag var sist på). Är det fredag så är det :)
    received_2246522042257979.jpeg

Av:
    nikasp
    SM i Lange Nase.

Av:
    clnr
    Hahaha! Nypremiär för pendling för min del. Tjänsteresa + sjukdom och allmän klenhet har gjort att jag inte cyklat till jobbet på 3 veckor.
    Gick helt OK även om jag inte blir klok på hur jag ska cykla smidigast mellan Nordstan och Stenpiren f n de dagar jag inte tar bron över älven.

Ett forum, flera fora

Av:
    anco
    Många ovana pendlare därute fortfarande. Igår snöt sig en snubbe på en cross när jag låg 1 meter bakom uppför västerbron. Jag antar att det är samma människa som inte flyttar sig när folk ska av på tuben? Rätt vidrigt att bli sprayad av någon annans snor i form av en fin areosol....

Av:
    juanxxx
    anco skrev:
    Många ovana pendlare därute fortfarande. Igår snöt sig en snubbe på en cross när jag låg 1 meter bakom uppför västerbron. Jag antar att det är samma människa som inte flyttar sig när folk ska av på tuben? Rätt vidrigt att bli sprayad av någon annans snor i form av en fin areosol....

Mm. Jag hade en hjulsugare (utan lampor) bakom mig tills att vi båda körde ned i en stor grop fylld med vatten, is och snö. Jag såg den, det gjorde inte han... jag såg inte honom mer sen...

Annars blött men blev inte så blöt...

Av:
    bossjo
    F90CB5DC-BDD0-415C-850A-7891265E36C9.jpegSkön pendling men rätt segt.
    Upptäckte att korsningen vid Sockenvägen åter var omgjord

Av:
    larsan
    Förutom att jag närpå dödade en mobil-zombie-fotgängare, så vart det förvånansvärt tomt på banorna...

Av:
    Peth
    anco skrev:

Fast lägger man sig och suger hjul 1 meter bakom en okänd medcyklist, så har man nog halvt förtjänat en snordusch.

Av:
    nikasp
    Håller med, en meter är som att stå och krama någon okänd på pendeltåget. Tycker jag.

Av:
    iddqd
    Fast det hör väll till hyfs att kolla runt bakom åt hållet man snyter sig. Någon kan ju vara på väg att köra om?

Av:
    Peth
    iddqd skrev:
    Fast det hör väll till hyfs att kolla runt bakom åt hållet man snyter sig. Någon kan ju vara på väg att köra om?

Det kan ju vara en markering.

Av:
    staine
    Peth skrev:
    iddqd skrev:

Löjlig markering i så fall. Om du går på Drottninggatan så har du garanterat någon 1/2 meter bakom dig. Går du och snorar på samma sätt där?
    Nä, snorar gör man när man kollat att det är tomt bakåt först.

Av:
    JesperW
    Hur är forumets inställning till att ligga på rulle? Jag tar gärna hjälp av elcyklister när det är motvind på vägen hem, och hänger på turbopendlarna om jag kan. Igår fick jag iofs en diskret vink om att jag borde gå upp och dra, så efter det delade vi på motvinden.
    Är mitt beteende bra eller anus?

Av:
    mtbkr
    staine skrev:
    Peth skrev:
    iddqd skrev:

Löjlig markering i så fall. Om du går på Drottninggatan så har du garanterat någon 1/2 meter bakom dig. Går du och snorar på samma sätt där?

+1 Tycker att det brukar funka bra nästan alltid. Vill man inte ha någon bakom sig är det väl bara att vinka förbi personen.

Av:
    nikasp
    Jag som cyklar mot Sollentuna till har så lyxigt lite cyklister att ta hänsyn till så det är inget problem. Cyklar iofs toktidigt eller sent pga dagislämning och -hämtning men helt annan grej än att cykla till city från söder eller väster. Jag gillar inte att ha någon i baken och brukar själv lägga mig flera cykellängder bakom. Nuär det ju blött varenda dag så vill ändå inte ligga rakt bakom.

Av:
    iddqd
    Peth skrev:

Möjligt, om man har sociopatiska tendenser.

Av:
    ani
    JesperW skrev:
    Hur är forumets inställning till att ligga på rulle? Jag tar gärna hjälp av elcyklister när det är motvind på vägen hem, och hänger på turbopendlarna om jag kan. Igår fick jag iofs en diskret vink om att jag borde gå upp och dra, så efter det delade vi på motvinden.

Har inga som helst problem med att medpendlare vill nyttja min hjälp, tycker det brukar vara lätt att upptäcka att man har nån därbak (typiskt för att jag precis kört om vederbörande). Händer emellanåt att jag själv lägger mig på rull, men aldrig intimt nära om det inte är uppenbart att min närvaro är känd. Det omvända dock betydligt vanligare, 9 av 10 är det jag som drar.

Av:
    staine
    Sällan som pendlare lägger sig bakom mig. Fartskillnaden är för stor, åt ena eller andra hållet. Nu pendlar jag iof också på väldigt udda tider. Eller i Cph där folk är som folk är mest.
    Alla borde få testa att pendla i Cph.

Av:
    MrGunnar
    Alltså får jag någon på rulle försöker jag kör ifrån dem, ibland går det ibland så kommer jag hem till frun som en urvriden trasa....
    Idag var det mindre kul att cykla, duggregn och blött ingen kräm i benen. Fortfarande väldigt förvånad över att så många kör utan lampor, riktigt farligt.

-------------------------------------

Turn the goddam music up! My heart feels like an alligator!

Av:
    ptrk
    MrGunnar skrev:
    Alltså får jag någon på rulle försöker jag kör ifrån dem, ibland går det ibland så kommer jag hem till frun som en urvriden trasa....
    Idag var det mindre kul att cykla, duggregn och blött ingen kräm i benen. Fortfarande väldigt förvånad över att så många kör utan lampor, riktigt farligt.

Jag gör samma sak! Försöker köra ifrån alltså... Är ju utmärkt för att få upp tempot i pendlingen!

Av:
    salle
    ptrk skrev:
    MrGunnar skrev:

Jag gör samma sak! Försöker köra ifrån alltså... Är ju utmärkt för att få upp tempot i pendlingen!

+1. Win or lose. Livet är en tävling, snabbast till jobbet vinner.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    izar
    salle skrev:
    ptrk skrev:
    MrGunnar skrev:

Hur blir det om man kör om någon som har närmare till jobbet och kommer fram snabbare, vem vinner då?!?

Av:
    tinkerbell
    Igår blåstes jag om av NLC på vägen hem, och dum som man är kunde jag inte låta bli att jaga ifatt. Lyckades till slut men då var jag slut och NLC bara myskörde hemåt i regnet. Jag tror han sparade sig till ett trainerpass senare (med siffror jag förmodligen aldrig kommer att vara i närheten av)... På tal om trasa.

Av:
    NLC
    tinkerbell skrev:
    Igår blåstes jag om av NLC på vägen hem, och dum som man är kunde jag inte låta bli att jaga ifatt. Lyckades till slut men då var jag slut och NLC bara myskörde hemåt i regnet. Jag tror han sparade sig till ett trainerpass senare (med siffror jag förmodligen aldrig kommer att vara i närheten av)... På tal om trasa.

=)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    26er
    Allroad skrev:
    Skämskudde deluxe igår. Batteritorsk i baklampan när jag skulle hem, får ju lite magont av att inte vara laglydig. En fälgreflex sprack i ett fäste och började rassla mot ramen sådär som när man satte ett kort mot ekrarna. Fjortisballt i ca 5 sekunder.

Idag, förundras över vissa pendlares egoism gällande vissa beslut när de inte kan hålla normalt pendlingstempo utan masar på i 40 knyck med elcykel på cykelbana och nära på kör ihjäl både sig själva och fotgängare som ska korsa cykelbana i slussen. Kan tycka att kamikazepiloter kan hålla sig till körbanor för bilar.

+1mille ang idioterna på elopeder

Av:
    26er
    mtbkr skrev:
    staine skrev:
    Peth skrev:
    iddqd skrev:

+1 Tycker att det brukar funka bra nästan alltid. Vill man inte ha någon bakom sig är det väl bara att vinka förbi personen.

Asså, jag pendlar aldrig men.. i 9 fall av 10 så passar'om alltid på att tömma näsan när man närmar sig bakifrån. Oerhört irrterande beteende. Lägg ner för bövelen!

Av:
    argungu
    JesperW skrev:

En annan rulle-fråga som jag funderat på:
    Hur långt avstånd till framförvarande behöver man hålla för att det inte ska räknas som ligga på rulle?

Av:
    Fjärdebrunn
    Det var mörkt.

Av:
    Fjärdebrunn
    Sätt på en kompislapp och bjud på lite åka. Snåla inte.

Av:
    kais01
    en belgisk-fransk språkövning i den jönsigare skolan om att skylta så det blir tillåtet cykla mot enkelriktat. klickar du på länken finns en kort video.

finns en parallellväg till götgatspuckeln där detta fungerar till belåtenhet även i vårt land. vad alla cykelpendlare har att göra ute på götgatan detta avsnitt är gåtfullt. dessutom gäller där 5kmh gårdsgatefart

https://www.weelz.fr
    .
    .
    IMG_0207.PNG

Av:
    fhloston
    Ny drivlina. Plötsligt går det att accelerera.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    emilh
    Kaputt efter gårdagens Zwift "Gran Fondo" som nog kördes lite väl tätt inpå förra veckans förkylning och av någon anledning var det plötsligt riktigt trångt på cykelbanorna igen.

Hade åtminstone ren cykel med nysmord kedja.

Av:
    mtbkr
    Satt i en fisluktande tunnelbanevagn idag och längtade efter sadeln...

Av:
    zodah
    Inte cyklat sen i onsdags. Förkylningen har inte släppt men det var ändå skönt att få upp pulsen lite.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Black planet
    typisk måndag. ja typisk måndag.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel
    Och glöm inte krama varandra i trafiken.

Av:
    salle
    izar skrev:
    salle skrev:
    ptrk skrev:
    MrGunnar skrev:

Hur blir det om man kör om någon som har närmare till jobbet och kommer fram snabbare, vem vinner då?!?

Alltid tyskarna, förutom senast. Men precis som bollen är rund så vinner alltid bockstyre, alltid.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    MrGunnar
    Det var en spännande morgon....
    Där de bygger vid Tensta för nya förbifarten till Vällingby så kör lastbilarna över cykelbanan ner mot järnvägsspåret. Mange och jag möter en lastbil, rondellen han svänger vänster vi höger (vi på cykelbanan) sen kör vi parallellt tills hans nedfart. Han borde ju ha sett oss, bra med lampor och allt men så var icke fallet. Vi ligger i höjd med hans framhjul när han tar fart för att köra över trottoaren in över cykelbanan slog inte ens på blinken.
    Vi märkta med svart, lastbil rött. En rejäl gir till höger för överlevnad, det är det närmaste jag har varit att bli tagen av daga hittills..

-------------------------------------

Turn the goddam music up! My heart feels like an alligator!

bil.JPG

Av:
    staine
    Classic. Alltid hålla koll på högersvängare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-10 12:59 av staine.

Av:
    johan44
    Vanligaste dödsolyckan. Ruskigt.

Av:
    Fjärdebrunn
    Tur att det gick bra killar. Ja yrkestrafik och högersväng är högrisk.

Själv höll jag på att klota när jag skulle forcera de igenasfalterade spårviddshindren på slussplan. De hade lämnat en elak kant.

Av:
    kais01
    om man kör mitt ute i bilfilen just inför korsningar märks man mer. numera tillåtet även om det finns cykelbana.

Av:
    ulfalf
    Skulle testa ny väg imorse till Marievik från västerort och råkade hamnade på fel sida av både Västerbron och Liljeholmsditon. Överlevde men med bara några cm till godo, höll på att bli klippt av en hantverkarbil som bara tittade åt ena sidan upp från söder mälarstrand, sedan galen (blind?) stavfarbror som gick rätt ut i cykelbanan. Återgår framöver till den lugnare vägen över Storessingen och Gröndal...

Av:
    Black planet
    Cyklade nog en hel km idag. Pendlaren ska in på lite omvårdnad . Sorgligt att det går så fort att ta bilen till jobbet. Stor skillnad mot att göra det ifrån södra delen av sthlm.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel
    Och glöm inte krama varandra i trafiken.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in