• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    Mange.
    Har flera gånger funderat på, att med flit cykla in i bländmonglon för att man inte ser något. #snarthänderdet #fallingdown

Njöt av kylan, så härligt att kunna klä sig så man inte blir kokt eller fryser. Nu får det gärna hålla sig runt -5

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-12-12 21:01 av Mange..

Av:
    hoxa
    Som nyinflyttat i Sthlm njuter jag av varenda tramptag på mornarna. Känner mig fantastiskt priviligerad när jag når krönet av tranebergsbron för att möta en stad i oreange skimmer.

Bitande kyla och sladdbart underlag gör ju inte saken sämre :)

Av:
    dabac
    ceel skrev:
    dabac skrev:
    Blev lite commuting interruptus på vägen hem - punka.
    Blev först lite orolig. Jag har SMW, och de har ju lite svajigt rykte avseende livslängd. Men ganska snabbt efter jag fått ur slangen hittade jag ett prydligt stickhål. Då gällde det att ta reda på vad som orsakat hålet. Det blev rätt enkelt:

Får man säga D-Ö-D-S-G-R-U-S, eller måste man köra omkull först?
    Annars var världen rätt snäll. Punkan skedde inom räckhåll från en hjälpsam lyktstolpe, och ett räcke att hänga cykeln på.

En sådan tryckte sig igenom ett GP4KsII för mig i höstas. Syntes i princip inte från utsidan, men när jag kände med fingrarna på insidan av däcket så höll jag på att bli av med en fingertopp. =)

Så höll det på att bli här också.

En "fördel" för mig som är väldigt duktig på att bli kall om fingrarna(och tårna) är att det varken blöder eller gör ont förrän händerna är varma igen. Och tills dess hade jag hunnit hem...

I morgon siktar jag på en finfika, och sen antingen idiot- eller hjältestatus bland arbetskamraterna.
    Eller kanske bägge.
    Idrottsföreningen på jobbet har ordnat prova-på Wattspinning på SATS.
    Och jag tänker vara med.
    Men det är ju tisdag.
    Och tisdagar är ju finfikadagar.
    Och för att fika så måste man ju cykla in.
    Och cyklar jag in så cyklar jag hem.
    Fast via spinningen då.
    Hade jag haft shimanoklossar på vinterskorna hade det varit rätt frestande att kliva in i spinningsalen i hela pendlarkittet, köra ett pass och sen gå ut för att cykla hem.
    Bara för att visa hur det ska gå till liksom.
    Men jag hade nog fallit ihop av värmeslag under passet.
    Eller blivit utkastad pga ymnigt svettande.
    Eller frusit mig fördärvad på vägen hem.
    Så det får nog bli ett ombyte i cykelväskan istället.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-12-12 23:28 av dabac.

Av:
    zodah
    Bilen. Tror det är ungefär den femte gången totalt jag tar bil till jobbet på 25 års arbetande.
    Lucia är anledningen, ja och att jag blev bekväm. Tar mig 13 minuter om jag åker svintidigt, dvs ca 07:00.

-------------------------------------------------

72 - reservtubernas ängel.

Av:
    Mange.
    @dabac du kan få ett par shimano klossar av mig.. ;)

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    salle
    Sopsaltat på 2/3, istvättbräda på resten. Borde vara lag på att elitpendlare ska ha tillgång till följebil med en sommarhoj på taket och ett snabbt byte i innerstaden. Man kanska kan ha en bil som rullar 24/7 i sthlm med ett par snabba lånehojar på för elitpendlarutlåning. Crowdsourca?

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    heklamama
    Desperately seeking Lucia

Av:
    izar
    Hemjobb igår och pendling till kontoret idag. Ogillar halkbekämpning som innebär att man slänger ut grus/salt och sedan bara låter det ligga. För mig som cyklar så är det bättre att inte göra något alls då man åtminstone slipper modden. Sopsaltat på ca 1km av dagens 16km.

Av:
    SuperApe
    Allt gick sin gilla gång till Roslagstull där en plogbilsförare låg på marken. Han hade klivit ur bilen blivit klämd mellan sin plogbil och lastbil. Vi var tvåa på plats och fick rådda lite. Det verkar ha gått relativt bra.
    https://polisen.se
    Det som inte framgår är lastbilen körde vidare "som om ingenting hänt".

Av:
    Black planet
    Glatt hejade med glögg på pendeltåget. Inte en ond kommentar när jag kom gående med en utfälld brommie. Även idag var det skönt med dubbdäck på sthlms cykelbanor.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    DanielW
    Kan inte federico få en egen tråd utan kommentarer för sina foton? Fantastiska.

Av:
    Fjärdebrunn
    DanielW skrev:
    Kan inte federico få en egen tråd utan kommentarer för sina foton? Fantastiska.

Jag brukar filtrera mha söket ibland.

Av:
    dans
    Morgonpendlar man lite sent hinner det bli så här vackert över Brunnsviken.
    image.jpg

Av:
    Pfaff
    Dyster.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    izar
    Regnade på vägen hem, förstod att det skulle vara riktig jobbigt underlag. Tog en lite längre väg och fick 11km sopsaltad asfalt, Lyckan varade tills jag kom till Järfälla sedan blev det misärpendling med en slank han hit, en slank han dit - fast aldrig ner i diket.

Av:
    staine
    dans skrev:

Du borde göra något åt dina stänkskärmar dom var fan inte vackra :P

Av:
    Stumpy
    Blötast på länge. Slask både uppifrån och nedifrån. Nu ett varmt bad.

Av:
    dabac
    Mange. skrev:
    @dabac du kan få ett par shimano klossar av mig.. ;)

Tack, men jag har ett par. Sitter på de avlagda sommarskorna...
    Lätt att ta med dem.
    Lite kan man ju spetsa till det, men jag litar inte tillräckligt på mitt pokerfejs för att göra stor produktion av det

Av:
    dans
    staine skrev:
    dans skrev:

Du borde göra något åt dina stänkskärmar dom var fan inte vackra :P

Det är inte i första hand stänkskärmar, det är stöldskydd.

Av:
    dabac
    GC-banan längs Huddingevägen var kliniskt fri från skrattfest kan jag meddela.
    Där används en olämplig maskin som inte kan luta bladet tillräckligt. Renskrapat några dm närmast vägen, sen en kil av ökande snö/istjocklek ju längre bort från vägen man kommer.
    Dagen till ära en blandning av spårig is och obärig snömodd.
    Fler cyklar vet jag inte om jag behöver egentligen.
    Men fler hjul, klädda med olika elaka däck skulle sitta fint.
    Kändes som att SMW var på tok för snälla för dagens före.
    Ett par Suomityres W240 hade nog varit bättre i modden.

Av:
    salle
    dans skrev:
    Den där Kona-snyggingen parkerar ju bredvid mig i cykelrummet, trevligt med en kollega i pendlartråden.

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Fjärdebrunn
    En buss dränkte mig på stadsgården via en formidabel slaskpöl.

Av:
    fhloston
    Gårdagens hempendling var blä. Missledande regnet, så jag cyklade utan regnställ. Kall, blöt och utan ork.

Idag blir det bättre!

Av:
    Rattnalle
    Ska äta julbord ikväll och har inga chanser att bli hämtad så tog mördarmaskinen för att kunna ta mig hem någorlunda värdigt. Åkte tidigt för att få parkering. Ganska skönt att vara på jobbet tidigt egentligen, synd att det är så svårt att gå och lägga sig bara ;-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    tmalm
    Ovanligt många cyklister idag, konstigt mtp kylan och isen.

Annars stjärnklart och lågt stående fullmåne-> vackert!

/T

Av:
    fhloston
    Väldigt halt på sina ställen. Jag såg två bilar som fick sladd när de skulle stanna vid rondeller. Själv höll jag på att stå på huvudet när framhjulet halkade på en liten isvall.

Av:
    Rattnalle
    fhloston skrev:
    Väldigt halt på sina ställen. Jag såg två bilar som fick sladd när de skulle stanna vid rondeller. Själv höll jag på att stå på huvudet när framhjulet halkade på en liten isvall.
    Här glänste marken vackert men jag kunde inte känna att det var halt de bitar jag promenerade. Lustigt att det kan se så liks ut men kännas så olika.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    zodah
    Isgata.
    Tvättbräda
    Den svarta asfalten var HELT tyst. Läskigt nästan.
    Tog det väldigt försiktigt.

Sopsaltaren hade inte varit i Årsta. Dåligt
    Sopsaltaren hade inte varit på pendlarstråket mot Hornstull. Dåligt.

-------------------------------------------------

72 - reservtubernas ängel.

Av:
    MartinC
    Knagglig dödsis från Ekerö till Karolinska. Bitvis aggressiv MÖRDARIS. Mycket försiktig färd.

Av:
    salle
    Prio. cykelstråket på Hägerstensvägen var en härlig isgata med DÖDSIS. Mina 480 dubbar kirrade biffen dock men att ingen snöröjning skett överhuvudtaget sen snöfallet känns märklig. Felanmält otaliga gånger utan respons. Jaja, annars var det trevligt att cykla genom en relativt tom stad. Min ena Sigma lightser har börjat äta batteri, laddar ur på mindre än 30 minuter, ngn som haft samma problem?

Av:
    JTF
    salle skrev:
    Min ena Sigma lightser har börjat äta batteri, laddar ur på mindre än 30 minuter, ngn som haft samma problem?

Är det den nya generationen Lightster med inbyggt batteri, eller den förra med AA-batterier?

Av:
    Masjevel
    Idag kändes som en sån här dag när man med gott samvete kan hoppa cykling. Nattens påfrysning verkar ha skapat isgata mest överallt så det fick bli tub och buss idag. Behövde DESSUTOM köpa lypsyl...

/M

Av:
    salle
    Johan Falk skrev:
    salle skrev:
    Min ena Sigma lightser har börjat äta batteri, laddar ur på mindre än 30 minuter, ngn som haft samma problem?

Är det den nya generationen Lightster med inbyggt batteri, eller den förra med AA-batterier?
    Gamla varianten med lösa AA-batterier.

Av:
    emilh
    Idag var det halt!

Fick till ett spännande stopp med foten i marken uppe i korsningen Sibyllegatan/Valhallavägen över allén där bakhjulet först sladdade än höger än vänster. Kanske mitt snart 5 vintrar gamla Schwalbe Winter börjar sjunga på sista versen?

Av:
    SuperApe
    Grusögt. Gömde hjälmen men tog två buffar. Gick upp och hämtade hjälmen och tyckte det var knöggligt i halsen i resan. Tjusig fet måne över horisonten och fin pendling idag.

Av:
    tobiascyklar
    Trasigt växelöra pga trasig kedja. Pendeltåg
    IMG_20161214_085707.jpg

Av:
    Black planet
    Spännande resa genom Sollentunas villaområden. Borde hälsa på Gamla Stan cykel o säga att det inte var onödigt slänga på dubbisarna på brommien.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    anco
    salle skrev:
    Prio. cykelstråket på Hägerstensvägen var en härlig isgata med DÖDSIS. Mina 480 dubbar kirrade biffen dock men att ingen snöröjning skett överhuvudtaget sen snöfallet känns märklig. Felanmält otaliga gånger utan respons. Jaja, annars var det trevligt att cykla genom en relativt tom stad. Min ena Sigma lightser har börjat äta batteri, laddar ur på mindre än 30 minuter, ngn som haft samma problem?

Så farligt var det inte. Såg folk på standardhoj utan dubbar som tog sig fram längs Hägerstensvägen. Halt var det men inte DÖDSIS. Halaste stället var på området vid vår Brf där fastighetsförvaltaren anlagt en 5cm ojämn isbana utan grus och med spårkanter.

Av:
    heklamama
    Intressant
    Ömsom dödsis ömsom sopsaltat

Soundtrack:
    Stina Nordenstams version av Purple Rain

Av:
    tobiascyklar
    emilh skrev:
    Idag var det halt!

Fick till ett spännande stopp med foten i marken uppe i korsningen Sibyllegatan/Valhallavägen över allén där bakhjulet först sladdade än höger än vänster. Kanske mitt snart 5 vintrar gamla Schwalbe Winter börjar sjunga på sista versen?

5 vintrar! Mitt går in på tredje, och är fullklistrat med gaffa på insidan för att skydda mot krypdubb. Oklart om det klarar vintern. Många dubbfästen trasiga, går ej att dubba om

Av:
    salle
    anco skrev:
    salle skrev:

Så farligt var det inte. Såg folk på standardhoj utan dubbar som tog sig fram längs Hägerstensvägen. Halt var det men inte DÖDSIS. Halaste stället var på området vid vår Brf där fastighetsförvaltaren anlagt en 5cm ojämn isbana utan grus och med spårkanter.
    Ok, mördaris med gemener då.

Av:
    emilh
    tobiascyklar skrev:
    emilh skrev:
    Idag var det halt!

5 vintrar! Mitt går in på tredje, och är fullklistrat med gaffa på insidan för att skydda mot krypdubb. Oklart om det klarar vintern. Många dubbfästen trasiga, går ej att dubba om

Mitt har så gott som alla dubb kvar, inga tecken på dubb som krypt igenom på insidan heller. Dock börjar mönstret i gummit försvinna och dubben är väldigt runda.
    winter5y.jpg

Av:
    Stumpy
    Vinterskorna hade torkat i skotorken, men de urtagna ull/alu-sulorna var fortfarande blöta. Överdragstightsen och jackan hade inte heller torkat upp. Fick bli en helt ny uppsättning kläder. Lite olja på kedjan eftersom den gamla förmodligen spolats bort. Sedan iväg på ömsom knaggelis och blankis. SMW gjorde sitt jobb, men driftade lite i ett par kurvor. Månen stirrade storögt på mig. En bra morgon helt enkelt.

Av:
    stiffe
    Halt och tvättbrda större delen av vägen. Halvvägs till jobbet började cykeln låta märkligt, fästena mellan bakskärm och stag har vibrerat sönder. Så nu är frågan om det blir nya plastskärmar eller dom vackra skärmarna från Gilles Berthoud som jag drömt om ett tag...

Av:
    IngvarW
    Inte mycket is och inte många cyklister när jag orkade mig upp på sadeln. I första bästa backe värkte förstås benen, beror på helgens tokigheter. Får se om det går bättre ikväll.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ