• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    electricbum
    Hade behövt min GoPro på styret idag... på cykelbanan längs med Värmdövägen österut, strax efter Nacka Forum, tyckte en bilist att det var en bra idé att svänga upp på GC-banan och köra om flera bussar på höger sida. Jag kom precis bakifrån och höll lite mer än 30 km/h. Bilen körde ifrån mig och var nog uppe i ca 40 km/h. Strax innan GC-banan gör en sväng till höger nedåt svängde bilisten ner till vänster på rätt körbana igen. Jag saknar ord.

Av:
    NLC
    ani skrev:
    Pfaff skrev:
    Tråkig är ordet.
    Men man hinner reta upp sig ordentligt på de löst uppskattad drygt 1/3 av mötande cyklister som tror sig säkra i mörka kläder och total avsaknad av belysning.
    Helst föräldrar med barn i barnsitsen. Är det en generationsfråga eller är malmöiter bara otroligt blåsta i roten?

Ja.

Dvs jag ställer mig också samma fråga 2-3 dagar per vecka under färden genom Malmö. Inte för att lundensare är på nåt vis bättre heller, det är samma elände när man skall igenom den stan också.

Annars var det bra pendlarväder för årstiden; några plusgrader, inget dödsregn och knappt nån vind.

Visst är det skönt att slippa bli bortblåst!

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Vegan
    Lugn morgonpendling. Varken dödsgrus, dödsvind, dödsis eller några kamikazebilister. Väldigt få cyklister ute. Har alla redan gått på julledighet?

--------------------------------------------------------------------------
    "Cyklister är per definition ett hyggligt folk" Leif GW Persson

Av:
    salle
    DÖDsvarmt.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Crocko
    Trots värmebölja, grus och lite byig vind stundtals så kändes det bra. Misstänker att pumpat bakdäck och nysmord kedja bidrog till att det rullade på bra, förvånansvärt många som trampar ända fram till julbordet söderifrån in mot staden.

Av:
    Fjärdebrunn
    Satt och softade i morgondimman på gamla Saltisvägen längs Lännerstasundet. Då lystes hela vägen upp som av ett landande rymdskepp. Det var Älgö de lux-gänget som trampade i fatt. Gick med dem en stund. Lugnt i övrigt.

Av:
    Stumpy
    Cyklist på rulle bakom moped längs Stadsgården. Hen körde gångbana vid Birkaterminalen. Blinkmonglo - Yep! Sedan tappade hen tempot när hen släppte rullen i Slussen och blev då ett lätt byte. Hade tidigare jagat en dernyförare (elcykel) mellan Älta och Hästhagen. Hon höll väldigt jämnt tempo uppför, nerför och på platten. Såg först när jag kommit nära att hon "fuskade".

Av:
    Black planet
    Något smått kom ifrån himlen. Annars en is o saltsopad cykling till staden. Påpekade att en hantverkare var ett pucko när jag höll klippa dörren när han körde in på cykelbanan att parkera. Staden måste bötfälla hela tiden så försvinner detta beteende. Ikväll blir det cykla förbi o hämta sambon för en cykling hem. Lite lyx att ha en sambo som tjatar om cykling o att köpa fler. Fast vi måste bli av med några nu.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    perry62
    Gårdagens misärpendling med tre punkor på väg till och från jobbet blev bil till jobbet idag, Man ska ju alltid kontrollera att inget sitter kvar idäcket på insidan innan man kränger på däcket igen det gjordes också men hittade inget, när jag kom hem fixade jag alla punkor( två slangar,fick gå sista biten hem) och undersökte däcket noggrant och hittade en spricka med en liten glasbit i de är ju inte lätt att se i blötan och Kolmörker tidigt på morgonen.

Av:
    mattel
    oväntat pigga ben för andra dagen.

det är något som svajjar bak dock, däcket är ok pumpat, hjulet sitter fast utan glapp men ändå lite midjestyrningskänsla. får kolla att stagen är hela..

Av:
    Fjärdebrunn
    mattel skrev:
    oväntat pigga ben för andra dagen.

det är något som svajjar bak dock, däcket är ok pumpat, hjulet sitter fast utan glapp men ändå lite midjestyrningskänsla. får kolla att stagen är hela..

Spännande koncept!
    "midjestyrning"

Av:
    staine
    Jag gerillasläckte ens blinkande baklampa.
    Ja på stationen, på en parkerad och låst cykel såklart :)

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag orkar inte tjafsa med blinkmoglon.

Hemresan blir jobbig. Jag har börjat slemhosta.

Av:
    Lejon
    Plötsligt händer det: blev prejad av en vit hantverkarskåpbil inuti en rondell. Jag kände hur min roadrage vaknade och började hytta med näven. Han stannar, vevar ned rutan och säger ungefär "ursäkta, jag gjorde fel, klart jag inte borde försökt köra om dig i denna trånga rondell".
    Jag blev helt paff och ilskan rann av mig. En liten fin julhistoria att berätta för barnbarnen i framtiden!

Av:
    NLC
    Lejon skrev:
    Plötsligt händer det: blev prejad av en vit hantverkarskåpbil inuti en rondell. Jag kände hur min roadrage vaknade och började hytta med näven. Han stannar, vevar ned rutan och säger ungefär "ursäkta, jag gjorde fel, klart jag inte borde försökt köra om dig i denna trånga rondell".
    Jag blev helt paff och ilskan rann av mig. En liten fin julhistoria att berätta för barnbarnen i framtiden!

#plötsligthänderdet ☺

Av:
    Fjärdebrunn
    NLC skrev:
    Lejon skrev:

#plötsligthänderdet ☺

+1

Av:
    Pfaff
    staine skrev:
    zodah skrev:
    Snorig, kraxande hals och kändes som om det var bomull i huvudet. Blev stum i benen ganska direkt om jag försökte ta i. Så jag tog det lugnt.

Ömsom vin och ömsom is. Tvättbräda i Svedmyra och (nästan) helt sopsaltat i Årsta. Som dag och natt, eller ja, vin och is då.

Vin på en måndag? Ja herregud vart är dagens ungdom på väg?

Jag dricker vin måndag tom söndag och är ingen ungdom.
    Alltså ingen generationsfråga.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-12-20 20:05 av Pfaff.

Av:
    staine
    Fattar väl jag med. Men man ska väl inte leda in ungdomen i fördärvet? Spolingen är ju knappt 40 fyllda!

Av:
    Sambal Oelek
    Kanon. Lyckades hitta en mycket kortare väg efter lite kartarbete. Det var dessutom en mkt trevlig väg! Nu blir det väldigt jobba att försöka hitta någon ännu kortare väg😃

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Arsozath
    Det var mörkt och benen var sega, huvudet trött. Lyssnade på POD (welcome to nightvale passande nog) så kommer inte ihåg så mycket av själva cyklandet faktiskt. Mendet finns på strava så det har iaf hänt. 10:44 är det vintersolstånd så det blir ljusare hem...........
    Ska hem och blota en gris för att fira tror jag!

Av:
    tmalm
    Massiv medvind,glad å nöjd tills en skåpbil tyckte den skulle köra in på avfarten jag just passerade. Han tvärnitade och jag kom undan med en meters marginal. Puh. Han stannade och vinkade sedan.
    Hann precis lugna ner mig tills en annan skåpbil gasade om och svängde av i rondellen jag precis körde in i (fast på cykelbanan).

Man kanske ska bli knarkpolis i Mexico istället, det känns säkrare.

/T

Av:
    Gurra
    All buckelis borta!
    Mörkt fuktigt snabbt...

Av:
    Stumpy
    Buss idag pga massa prylar som skall hem efter jobbet.
    Imorgon dubbfritt???

Av:
    zodah
    Tack Staine för att du ser mig som ungdom.

Idag var det isfritt och det börjar bli dags att pumpa upp trycket i mina Marathon winter. Förkylningen börjar så sakteliga att ge med sig. fortfarande ingen kraft i benen dock.

-------------------------------------------------

72 - reservtubernas ängel.

Av:
    salle
    Lugn och fin, många elitpendlare ute på morgonkvisten. Men du som körde Skeppsbron och Strandvägen på svart mtb runt 07:30; Magicshine på helljus är ingen bra pendlarlampa.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    izar
    Motvind men det gjorde inget då jag kunde glädjas åt att isen är borta.

Av:
    Black planet
    Tog en annan väg hem och upptäckte att det går smita förbi Ulriksdal igen. Så den vägen blev det idag ifrån Sollentuna. Sen strulade till sig i Solna som vanligt. Lite bra skyltar vore på plats och det är på att inträffa enligt tweeter. Även de förbannade blomkrukorna försvinner. Måste medge att det är en lyx att ha lite draghjälp av sambon in till stan. Blir ett bra tempo då.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    IngvarW
    "Pendling" från LeMonde efter en morgonpelotonoz. Vid Henriksdal kom det cyklister från alla håll och precis där det är som smalast och där en betongpelare står mitt i cykelbanan gick det en snubbe med trippelbarnvagn på gångbanan. Jag och min cykelkompis höll ut en del men från motsatt håll in mot stan kom en dam som verkade köra mitt i cykelbanan. Min kompis tänkte då köra på vänster sida eftersom det blev för trångt emot barnvagnen. Då svängde damen tillbaks till sin del av cykelbanan och min kompis svängde då höger men touchade hennes cykel och for i backen. Barnvagnen klarade sig vilket var det viktigaste. Inga skador, vi körde mycket sakta. Damen tyckte inte att hon gjorde något fel och skällde på oss. Men slutet gott, allting gott ändå - det är ju ändå snart JUL. :-)

Av:
    Granman
    IngvarW skrev:
    "Pendling" från LeMonde efter en morgonpelotonoz. Vid Henriksdal kom det cyklister från alla håll och precis där det är som smalast och där en betongpelare står mitt i cykelbanan gick det en snubbe med trippelbarnvagn på gångbanan. Jag och min cykelkompis höll ut en del men från motsatt håll in mot stan kom en dam som verkade köra mitt i cykelbanan. Min kompis tänkte då köra på vänster sida eftersom det blev för trångt emot barnvagnen. Då svängde damen tillbaks till sin del av cykelbanan och min kompis svängde då höger men touchade hennes cykel och for i backen. Barnvagnen klarade sig vilket var det viktigaste. Inga skador, vi körde mycket sakta. Damen tyckte inte att hon gjorde något fel och skällde på oss. Men slutet gott, allting gott ändå - det är ju ändå snart JUL. :-)

Alltid lika spännande att se vad dagen har att erbjuda i den passagen. Gångbanan är 3 dm som smalast.
    .
    Danviksklippan-skyltad.jpg
    (foto från cyklistbloggen)

Inget spännade idag dock. Slussen däremot bjöd på en ny variant.

Av:
    clnr
    Episk, kall motvind på hela hisingssidan idag.

Ett forum, flera fora

Av:
    NLC
    Granman skrev:
    Alltid lika spännande att se vad dagen har att erbjuda i den passagen. Gångbanan är 3 dm som smalast.
    .

(foto från cyklistbloggen)

Dra in magen så jag kommer förbi och fram!

Av:
    Arsozath
    200w gav 19,9 i rullsnitt.... Skön motvind :)
    Årets mörkaste dag avklarad.

Av:
    Vegan
    Tung motvind i morse och sida-med på väg hem. En dag kvar sen 5 dagars julledighet!
    Och nu blir ju dagarna bara längre och längre :-)

--------------------------------------------------------------------------
    "Cyklister är per definition ett hyggligt folk" Leif GW Persson

Av:
    izar
    Årets sista pendling, tomt och ensamt. Nu blir det rast/vila för pendlarcykeln. Tvättade av drivlina och smorde upp kedjan med förhoppningen att kedjan inte ska se allt för sorglig ut inför 2017.

God jul och gott nytt år på er!

Av:
    Pfaff
    Vegan skrev:
    Tung motvind i morse och sida-med på väg hem. En dag kvar sen 5 dagars julledighet!
    Och nu blir ju dagarna bara längre och längre :-)

Prissis. Fast tvärtom.
    Utom det där med dagarna :)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Skogsgubben
    Kränkt av en herre på en 80-tals-bockstyrecykel och civila kläder. Det sved en hel del eftersom jag för en gångs skull inte har någon förkylning att skylla på. Kanske kan skylla på mina 2.1" Ice Spiker?
    Han hade inget bakljus och en reflexväst med texten "Jag cyklar i Stockholm". Eftersom vi närmade oss Uppsala söderifrån var jag lite sugen att ropa "Du har cyklat för långt", men hejdade mig. För säkerhets skull kanske happyiter i Gävle kan hålla lite uppsikt?

Av:
    Mange.
    Sitter på jobbet i cykelkläder, så jag måste ha cyklat..

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    Scottår
    Black planet skrev:
    Något smått kom ifrån himlen. Annars en is o saltsopad cykling till staden. Påpekade att en hantverkare var ett pucko när jag höll klippa dörren när han körde in på cykelbanan att parkera. Staden måste bötfälla hela tiden så försvinner detta beteende.
    Varför inte dela ut bötesblock till ett antal cyklister? Man skulle öka intäkterna radikalt utan kostnad och på sikt minska överträdelserna.

Av:
    fhloston
    Oj, vad hände? 40 minuter på 15,8 km. Senaste dagarna har jag legat och harvat på 45-53 minuter. Betyder det att förkylningen officiellt har lämnat kroppen?

Edit: garvat var ju roligare, men harvat ska det stå.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-12-22 12:29 av fhloston.

Av:
    Stumpy
    Kom iväg sent, så tog en omväg och kollade till underlaget inför Sylvestercrossen. Klart mindre isigt än i söndags, så det blir nog bra. Fortsatte sedan mitt omvägande via Erstavik. Sög, på ett bra sätt. Bara hemcykling innan några dagars pendlingspaus.

Av:
    Masjevel
    Årets sista pendling idag och min 167:e pendling i år vilket ger 3,6 pendlingsdagar på cykel per vecka över året om hänsyn tas till de 6 veckor ledighet jag haft/kommer att ha under året.

Ses i tråden nästa år.

/M

Av:
    Crocko
    Lagom varmt och skönt, kortbyxor och tunna överdragsjackan räddade från den vanliga överhettningen. Vetskapen om att jag är i fas att klara mina pendlingsmål för året, 131 dagar av 154 möjliga hittills och 5 månader kvar till bokslut gjorde nog sitt till att jag rullade på i sommartempo +10% trots 42mm SMW och välgrusade cykelbanor

Peppad av att det är 1 pendlingsdag kvar på kalenderåret och första all-year-round strategin verkar hålla så ger jag mig ett själv ett tidigt nyårslöfte att öka loggade mil med 100% nästa 12månaders period, minska rullmotståndet med 30% när julen är avklarad och fortsätta att njuta av att vara en hjulbent människa.

God Hjul och rulla lugnt in i nästa år

Av:
    Stumpy
    Kom hem. Nu fyra (4!!!) dagar utan pendling. Hövva ligen!
    God jul!

Av:
    Mr Orange
    Scottår skrev:
    Black planet skrev:
    Något smått kom ifrån himlen. Annars en is o saltsopad cykling till staden. Påpekade att en hantverkare var ett pucko när jag höll klippa dörren när han körde in på cykelbanan att parkera. Staden måste bötfälla hela tiden så försvinner detta beteende.
    Varför inte dela ut bötesblock till ett antal cyklister? Man skulle öka intäkterna radikalt utan kostnad och på sikt minska överträdelserna.
    Skitsmart! Ge ett block till staine så kan han bötfälla sig själv varje gång han blåser ett rödljus. Borde gett ett par tusen/dag.

Nu är det möjligt att dölja signaturer i forumet. 
    Min profil -> Foruminställningar -> Visa inte signaturer: [x]
    http://happyride.se

Av:
    staine
    Fetglöm bara! Jag tog t.ex. Kungsgatan på vänstertrafik i dag. Var så j*vla mycket bilar. Tänker inte pröjsa en spänn.
    :P

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ