• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    fhloston
    Oj vilken fin hempendling. -9, sol, lätt snöfall, frisk luft.
    DSC_0680.JPG

Av:
    MartinC
    fhloston skrev:
    Oj vilken fin hempendling. -9, sol, lätt snöfall, frisk luft.

Tidig hemgång? Solen är ju upp fortfarande...

Av:
    Stumpy
    fhloston skrev:
    Oj vilken fin hempendling. -9, sol, lätt snöfall, frisk luft..

..och krokig bro.

Av:
    fhloston
    Det måste varit en gravitationsvåg som krökte rumtiden, så att jag både kunde jobba halvdag och bron blev böjd :-P

Av:
    stiffe
    -15 grader hemma och som kallast längs vägen enligt garmin -23, säsongens kallaste för mig idag. Ganska bra snöröjt förutom genom skarpnäck

Av:
    Fläskkorven
    -19 grader och vindstilla på första halvan av pendlingen övergick utan förvarning till -22 och motvind med så mycket snö att jag knappt kunde andas utan att få lungorna fulla. Hade gärna haft en buff och goggles.
    Trots det så blev det en kamp mellan mig och en äldre herre på elcykel. Han tog mig dom första 30-ish metrarna efter ett rödljus men sen flög jag förbi på rakan. Kändes bra.

Av:
    Bengt-re
    Fläskkorven skrev:
    -19 grader och vindstilla på första halvan av pendlingen övergick utan förvarning till -22 och motvind med så mycket snö att jag knappt kunde andas utan att få lungorna fulla. Hade gärna haft en buff och goggles.
    Trots det så blev det en kamp mellan mig och en äldre herre på elcykel. Han tog mig dom första 30-ish metrarna efter ett rödljus men sen flög jag förbi på rakan. Kändes bra.

Fy tusan! -22 och snöstorm låter geniunt otrevligt!

-------------

"Tallang är bara förmågan att härda ut"

Av:
    Fläskkorven
    Bengt-re skrev:

Jo det blev lite jobbigt. Men hade rätt kläder så frös bara om hakan/kinder. Ikväll ska det visst bli ännu kallare med runt -28 och sydlig vind så blir samma visa hem fast värre :)

Av:
    Bengt-re
    Fläskkorven skrev:
    Bengt-re skrev:

Jo det blev lite jobbigt. Men hade rätt kläder så frös bara om hakan/kinder. Ikväll ska det visst bli ännu kallare med runt -28 och sydlig vind så blir samma visa hem fast värre :)

Hoppas att lanpan fungerar så du slipper lägga mörket till missären!

-------------

"Tallang är bara förmågan att härda ut"

Av:
    dans
    Inte riktigt pendling, men bilarna insnöade, så tog cykeln till affären, hade en snöskoter framför (Sollentuna)...

Av:
    fhloston
    Gc-banan på Essingeleden är tydligen en lämplig plats för snöförvaring. Bättre än bilfilerna. På de sträckor som var väl plogade, var det så smalt att två cyklister nätt och jämt kunde mötas. Vissa områden hade dock 30 cm modd från plogning av vägen.

Felanmält
    JPEG_20170109_071444_-1085406091.jpg

Av:
    Masjevel
    fhloston skrev:
    Gc-banan på Essingeleden är tydligen en lämplig plats för snöförvaring. Bättre än bilfilerna. På de sträckor som var väl plogade, var det så smalt att två cyklister nätt och jämt kunde mötas. Vissa områden hade dock 30 cm modd från plogning av vägen.

Felanmält

Stockholm - cykelstad i världsklass :-)

/M

Av:
    johan44
    Stans sämsta cykelbana. Kommer aldrig att förstå hur man (inte) tänkte när det inte blev cykelbana på spårvägsbron nedanför.

Av:
    zodah
    Moddigt. Modd modd modd. De delar som var sopsaltade var riktigt fina, sopsaltare funkar bra!

Annars undrar jag lite över varför de inte plogar ordentligt på Årstafältet? De har kört med en liten leksakstraktor och puttat lite på snön men plogat är det inte.

-------------------------------------------------

72 - reservtubernas ängel.

Av:
    federico
    9 Januari
    9jan.jpg

Av:
    heklamama
    Mycket bättre än förväntat.
    Lite moddsträngar här och där men annars mest uthärdligt.
    Plusgrader och stora vattenpölar.
    Kan bli spännande....

Soundtrack.
    Elliot Smith: Angel in the snow

Av:
    nikasp
    Relativt bra morgon. 99,5% cyklingsbart men tyngre att köra i tunn modd så det blir en jobbig vecka. Kollade almanackan och det finns inga lediga strödagar innan påsk, skärtorsdag 13 april, så drygt tre månader med femdagarsveckor ahead :)

Av:
    ani
    Blött i ändalykten då räsern fick vikariera i väntan på reservdelar till fulcrossen, och flärpen till bakskärm givetvis vred sig några grader nånstans längs vägen. Var åtm kul att känns hur mycket lättare/roligare räsern är att cykla på. Och hur mycket skönare känsla det är i Centaur-växlarna jmf 105.

Återigen utmärkte sig Lunds kommun vad gäller snöröjning på cykelbanor, och inte heller denna gång var det positivt. Barmarkscykling från Bunkeflostrand till Bergströmhusen, sedan mer eller mindre misär hela vägen upp till LTH.

Av:
    NLC
    ani skrev:
    Återigen utmärkte sig Lunds kommun vad gäller snöröjning på cykelbanor, och inte heller denna gång var det positivt. Barmarkscykling från Bunkeflostrand till Bergströmhusen, sedan mer eller mindre misär hela vägen upp till LTH.

Man får glädja sig åt att snömisären oftast bara varar några dagar och sen smälter bort. Men jag håller med det var (nästan ovanligt) uselt snöröjda cykelbanor och samfartsvägar inne i Lund. Särskilt de delar där cykelbanan leds ut i "riktiga vägen" ett par meter innan trafikljus och man tvingas forcera en vall av slask & modd, förhoppningsvis inte återfrusen, samtidigt som bussar & bilar kommer bakifrån.

C1tlktiXUAAnOH_.jpg

Inte så konstigt kanske att vissa väljer att fortsätta på trottoaren istället.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Black planet
    heklamama skrev:
    Mycket bättre än förväntat.
    Lite moddsträngar här och där men annars mest uthärdligt.
    Plusgrader och stora vattenpölar.
    Kan bli spännande....

Soundtrack.
    Elliot Smith: Angel in the snow
    Har dina förhoppningar på trafikkontoret sjunkit så mycket? Själv blev det cykla på st eriksgatan då det var snöhögar och 30 cm snö på cykelvägen. Musik idag The Clash.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    nikasp
    Jag är rätt glad åt att jag fick dit en ny bakskärm före jul. Skillnaden mellan att dra in sand i hela huset då det sätter sig på alla kläder och ryggsäcken - varje dag. Enda abret är att dubben smäller i på insidan när det är tvättbräda, jag som hatar GSG (gnissel, skrammel och gnek). Måste kanske modda in ett extra stag.

Av:
    Scottår
    Avstår tills vidare. Använder snön till skidåkning istället för att vingla fram i modden. Den nya plogtekniken som tycks råda; att lämna fem cm kvar på marken främjar inte cykelpendling.

Av:
    lundatok
    Cyklade en sväng före jobbet. Allt var fint förutom genom Gröndals centrum, där var det vägen som gällde. Fantastiskt obehagligt att bli omkörd av hantverksbuss med ett öga på snövallen och ett på spårvagnsspåret.

Av:
    cykelpaddan
    Tyckte att det spårade något enormt i på de snömoddiga villavägarna i början av turen och sen gick det fort som tusan när jag kom till sopsaltade cykelvägar. Efter ett tag insåg jag att det nog hängde ihop med att jag tryckte i 4 bar i mina SWM i slutet av förra veckan och inte cyklat på barmark sen dess.

I slutet av nedförsbacken från Slussen mot Skeppsbron hade man byggt en snöhög där cykelbanan jackar in i rondellen. Jag blev lite förvånad och svängde ut i vägbanan och kollade noga bakom mig så att jag inte klippte av någon buss. Framåt tittade jag inte lika noggrant och jag var på väg att tränga mig framför en regelföljande Passat som redan var i rondellen. Sorry Passaten!

Av:
    ani
    NLC skrev:
    ani skrev:

Man får glädja sig åt att snömisären oftast bara varar några dagar och sen smälter bort. Men jag håller med det var (nästan ovanligt) uselt snöröjda cykelbanor och samfartsvägar inne i Lund. Särskilt de delar där cykelbanan leds ut i "riktiga vägen" ett par meter innan trafikljus och man tvingas forcera en vall av slask & modd, förhoppningsvis inte återfrusen, samtidigt som bussar & bilar kommer bakifrån.

Extra spännande blev det ju med 25 mm asfaltdäck, ingen vidare bärighet över slaskisen med dem inte ;-(

Och jo, testade faktiskt att montera ett 28 mm gatdäck bak på räsern igår kväll. Gick att få dit men det skrapade precis i lite vid sadelstaget och infinitesimal frigång i gaffeln så det var bara att ge upp och ta ett oanvänt räserdäck istället.

Av:
    SuperApe
    Min medpendlare blev prickig i nyllet. Dags skaffa den där nya kompislappen. Den förra dog med stövlarna på i nåt snökaos.

Av:
    brije
    SuperApe skrev:
    Min medpendlare blev prickig i nyllet. Dags skaffa den där nya kompislappen. Den förra dog med stövlarna på i nåt snökaos.

Skämdes lite jag när jag cyklade hemifrån utan stänkskärm (pajjade för nån vecka sen) men slutade skämmas när jag upptäckte att jag inte va ensam om att cykla skärmlöst idag. Snarare regel än undantag.. Blöt både fram och bak!

Av:
    fhloston
    Essingeledens GC, såg inte ut att vara underhållsplogad under dagen. Mycket av modden hade smält bort, men de värsta högarna var kvar.
    Som ett resultat så var det en rejäl vattenpöl eller sjö uppe på krönet. Denna ställde till det för det extra stora flöde av fotgängare som gick, eftersom tvärbanan hade stopp i trafiken.

Av:
    Fjärdebrunn
    En sen men njutningsfull hemfärd. Vissa smågator är moddigt kaos men mina stråk är bitvis finare än på sommaren.

Av:
    erik h
    Har blivit snuvad på vinterpendlingen jan-feb. Kan köra måndag och fredag men utan kontinuiteten faller moralen genast ihop som ett korthus! Idag hade det ju sugit ordentligt att köra kramsnö, så var det bestämt.

--- optimal kadens, alltid optimal kadens. ---

Av:
    Peth
    Fick kliva av cykeln och gå genom snöslask och is ett par gånger. Annars var det föredömligt snöröjt. Helt odramatisk cykling.

Nån som vet hur underlaget ser ut vid stora skuggan?

Av:
    zodah
    Undvik Årstafältet. Den oplogade hårda snön från igår är nu slask och modd. Fick gå större delen av den sträckan.

Hade som avslutning en liten spurtstrid över Liljeholmsbron. En Raphaklädd ryttare med bra tryck i benen. Han fick se sig besegrad men jag hade hjälp av överraskningsmoment (men han svarade blixtsnabbt) och att det var lite trångt på bron. Gick på max, det var nog nyttigt för julfläsket.

Hade han velat ha re-match över Västerbron hade jag haft väldigt svårt att ta hem den spurten *puuust*

Av:
    nikasp
    Tråkpendling med tre plusgrader, mörkt och blött. Nästan perfekt underlag på hela pendlingsvägen, alltid något.

Av:
    Selast
    Fantastiskt mycket bättre än befarat faktiskt! Hade fyllt på SL reskassan och tänkt ta några dagar i misär på Ebolaexpressen. Men beslöt mig i alla fall för att chansa imorse och tog cykeln. Såg för mitt inre hur jag skulle mötas av oceaner av kladdig mjuk modd på villagatorna i Täby som aldrig skottas och sen ha någon mil på sopsaltade GC vägar och till sist kämpa mig genom moddkaos i stan. Blev mäkta förvånad när de befarat orörda villagatorna var mer eller mindre soprena och även inne i stan var det 99,5% helt rent. Det enda som bidrog till lite misär var den stenhårda sydliga vinden som piskade i nyllet hela vägen. Ser fram emot eftermiddagens segeltur hemåt

Min youtubekanal innehåller mest cykel: http://www.youtube.com

Av:
    tuta
    zodah skrev:
    Undvik Årstafältet. Den oplogade hårda snön från igår är nu slask och modd. Fick gå större delen av den sträckan.
    Cykelbanan som går förbi McDonalds har varit sopsaltad sen man började med det i söderort, så det finns ingen anledning att undvika hela Årstafältet. Innan man började med sopsaltare var dock hela Årsta ett elände att forcera.

Av:
    zodah
    tuta skrev:
    zodah skrev:
    Cykelbanan som går förbi McDonalds har varit sopsaltad sen man började med det i söderort, så det finns ingen anledning att undvika hela Årstafältet. Innan man började med sopsaltare var dock hela Årsta ett elände att forcera.

den biten hör kanske också till fältet...ja, säkert så. Tänkte inte på det. Tack för tipset ändå.

Av:
    federico
    9 Januari del2 och 10 Januari
    9jan2.jpg
    vit.jpg
    9jan3.jpg
    vit.jpg
    10jan1.jpg
    vit.jpg
    10jan2.jpg

Av:
    Radiac
    fhloston skrev:
    Essingeledens GC, såg inte ut att vara underhållsplogad under dagen. Mycket av modden hade smält bort, men de värsta högarna var kvar.
    Som ett resultat så var det en rejäl vattenpöl eller sjö uppe på krönet. Denna ställde till det för det extra stora flöde av fotgängare som gick, eftersom tvärbanan hade stopp i trafiken.

Samma vid 07,30 idag
    Halva banan blöt/bar asfalt, halva full med snö (trång att mötas, dvs trängre än vanligt...)
    Hade dom vänt på plogen, och plogat ut mot gräset och vattnet istället för mot betongfundamenten, så hade det kanske varit lite bättre...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-10 10:40 av Radiac.

Av:
    heklamama
    Gick upp innan jag vaknat och sprang omkring.
    Slaskfest.

Cyklingen dock bättre.
    Bitvis ren barmark.

Av:
    Black planet
    Blev att ta crossen t den stora staden. Fint saltsopat i Sollentuna och Solna. MOS är fortfarande bara köra på vägen. I Sthlm är klart sämre på detta med snöröjning. Och trafikkontoret hade inte fått ur sin stora tumme med fixa snöhögen på cb på st eriksgatan. Undrar lite hur de tänker.

Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    Black planet
    federico skrev:
    9 Januari del2 och 10 Januari
    Är det mycket is på vattnet? Cyklar inte förbi reimers längre och vill sticka ut o paddla.

Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    Fjärdebrunn
    Blåsigt men varmt.
    Lite för hostig egentligen men kan inte låta bli.
    Nu blir det ett par resor med ebolaexpressen pga orsaker. Inte helt bekväm med det.
    Vi ses på andra sidan.

Av:
    federico
    Det är fruset i kanalen där träbåtarna ligger på sommaren

Av:
    salle
    Sopsaltat hela vägen från Aspudden till Karlaplan. Väldigt blött på sina ställen, blev ordentligt nedstänkt av lastbil på Söder mälarstrand. Bra med torkskåp på jobbet.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    dabac
    tuta skrev:
    zodah skrev:
    Cykelbanan som går förbi McDonalds har varit sopsaltad sen man började med det i söderort, så det finns ingen anledning att undvika hela Årstafältet. ....

Inte det uppenbara alternativet en finfikatisdag. Men ska prova det på hemresan.

Satt och drömde lite om nåt system som kunde variera däckstrycket under färd.
    Visst, det mesta av resan var barmark. Men bitarna med halvt bärigt/spårigt ismos var ganska trista med välpumpade SMW.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ