• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    Rullarpå
    Trevlig pendling i vackert väder.

Allting går (eller Rullar)

Av:
    elason
    Premiär för nya vinterskorna, mycket varma och sköna, lär bli kokt på vägen hem.

Av:
    fhloston
    federico skrev:
    -------------------------------------------------------
    > 28 Oktober
    Snyggt snyggt snyggt snyggt

Av:
    Lingon
    Såg spår i gruset från CX Pelotonen som passerat två timmar före mig.

Av:
    Mini_me
    +4 i Sjöstaden vid start , uppe vid globen gav jag upp och satte på vindjacka och packa ner vin väst.

Färden slutade i Haninge med -1,8 och semi förfrusna fingrar och tår (Endast hö sida av nån anledning)

Nya sadeln var riktigt skön dock , en Specialized toupe i rätt bredd :)

Köpte nya "vinter" kläder på Dechlaton igår som funkade mkt bra. Billigt var det också.

(Bilden blir sne av nån anledning , vrid på huvet :) )

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Tidigmorgon.jpg

Av:
    qma
    Crisp, lite kylig pendling med bra nivå av frost. Det blev hjälmmössa på för komforten.

Försökt vila av mig djup överträning i helgen och varit ledig från jobbet mån-tis för annat jobb hemifrån.

Fortfarande lite trögt, men inga händelser på vägen, riktigt mysigt. Snyggt i lännerstaviken idag igen.

Min ryggsäck och windstopper-jacka börjar tappa blixtlåsfunktion efter tre år, så det får bli nya snart. Jackan ser fortfarande ny ut, så var fint spenderade pengar.

PS. @federico tack för alla magiska bilder du tar hela tiden.

Av:
    perzzon
    Fick glädjen att långpendla 2h på morgonen idag. Blev jobbigt varse om hur dåligt trafikplaneringen för cyklister i söderort fungerar, övervägde några gångerna vända och go falling down på gatukontoret istället. I övrigt helt underbart. Mystemp, mystempo, mysväder

Av:
    Pfaff
    Blåsigt ut men härlig medvind med den nedgående solens sista suck i ögonen hem. Tack vare pendelcykelns bra skivbromsar undveks kvinnlig kamikazepilots oväntade vänstersväng rakt över cykelbanan med ett nödrop.
    Det är en djungel därute.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Nicke#71
    Vackert väder men kallt... Frös som en liten gris både till jobbet och hem.
    Tror jag måste köpa en softshell/skal jacka av något slag, t-shirt & munkjacka duger inte längre...

/N

Av:
    Mini_me
    Trög hemfärd , 5 ungdomar som kicka boll på cykelbanan i höjd med Enskede (Ett nytt men tillika irriterande inslag) och stans flyt med diverse rödljus.

Hemfärden bjöd på det mesta.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    ruben_ride
    Propagandapendling, eller höstcykling när den är som bäst. Det kan förstås bero på att jag cyklade hem vid ett, som varmast och ljusast då. Hyvsad speed, med snitt på strax över trettio.
    DSC_0746.JPG

Av:
    Marren
    Såg en skylt på bron mellan WTC (tror det heter så lite ohybris) och Kungsholmen, ungefär där gamla Bullerbyn låg - orange med svart text "Cyklister hänvisas till cykelbanan".

Av:
    Totteman
    Man måste vara vaken...men allt gick bra. Lugnt, skönt hem.

Av:
    singletrack
    Blåsigt både tur o retur här i Skåne, trafikkaos redan vid 13-tiden här i den lilla hålan jag bor i.

Av:
    Fjärdebrunn
    Träffade på en bekant på hemväg. Han hälsade med mitt namn. Han var så påbyltad att jag inte kände igen honom. Funderar fortfarande på vem det var...

Av:
    erik h
    Spårade upp det där knaket i vevlagret idag eftersom det vickade ett par cm i sidled sista biten hem.
    Noll kulor i höger vevlager.

Tyvärr var det inte det enda som var slut på cykeln. Alla rörliga delar utom styrlagret fick bytas. Nu hoppas jag på 12-18 månaders mekfri cykling igen.

2015-10-28 22.04.39.jpg

--- optimal kadens, alltid optimal kadens. ---

Av:
    setreus
    Köpte ny sadel till crossen idag (Romin 143) och nya hjul (Shimano MT55) så nästa vecka byter jag LVG->CX.

Av:
    Peth
    Snuvig och lätt ont i halsen.

Tog den kortaste (läs tråkigaste) vägen. Långsammaste cyklingen på länge.

Men vädret var fint!

Av:
    Arsozath
    Satt och funderade på att det var väldigt lugnt på vilda djurfronten idag. Då, BOOM! nytt pendlingsrekord. Sju älgar på i princip samma ställe. En åker var det fyra, och sen på andra sidan 200 meter längre fram tre älgar till. De första fyra var så nära att jag kunde räkna taggar, vilket jag naturligtvis INTE gjorde. Två tjurar och två kor var det iaf. Andra sidan var lite längre bort, så det var svårare att se.
    I övrgt var det total Zen som gällde. Bytt trissor igår, det var på tiden.

Av:
    Pfaff
    Arsozath skrev:
    > Satt och funderade på att det var väldigt lugnt
    > på vilda djurfronten idag. Då, BOOM! nytt
    > pendlingsrekord. Sju älgar på i princip samma
    > ställe. En åker var det fyra, och sen på andra
    > sidan 200 meter längre fram tre älgar till. De
    > första fyra var så nära att jag kunde räkna
    > taggar, vilket jag naturligtvis INTE gjorde. Två
    > tjurar och två kor var det iaf. Andra sidan var
    > lite längre bort, så det var svårare att se.
    > I övrgt var det total Zen som gällde. Bytt
    > trissor igår, det var på tiden.

Dom enda älgarna jag möter rullar på 4 hjul.
    Annars lugnt, klart, solen på väg upp så det var NÄSTAN ljust när jag kom fram till arbetsplatsen.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    BOFH
    Minusgrad hemma. Full vintermundering samt dubb fram och bak.
    Väl inne i stan kändes det som det var ett gäng grader varmare. Levande kokt och helt slut i låren.

Av:
    emilh
    Kyligt men fint.
    Blev lite närgånget med en lax i korsningen Sturegatan/Valhallavägen norrut. Tjej som tuffade på i vänstertrafik och plötsligt(...) mötte 2-3 cyklar och 2 bilar i bredd.

Någonting har hänt sedan de öppnade Norra Länken som gjort att antalet laxar längs Lidingövägen ökat markant.

Av:
    elason
    Trötta ben trots träningsvila på grund av förkylning, backen upp från Långholmen till Västerbron var knappt görbar.

Av:
    Mange.
    Min yngsta fick ta overall till dagis idag, då fick jag feeling och tog benvärmare istället för knävärmare. Det blev jättevarmt så jag fick slå av på tempot. Fint ute.

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    erik h
    Så oerhört harmoniskt med ny drivlina. Tyst, smooth, och som en bonus med tajt kedja får jag också ut alla mina 48 POE eller vad det är i trialsnavet.

Chock hur tyst frihjulet blev av städning och fett. Det är ju många år gammalt och när det var nytt torkade jag helt rent och droppade i olja istället. Bra för trials, mindre bra för åretruntpendling. Med fett blev det riktigt diskret. Måste börja använda ringklockan istället för frihjulet nu, dåligt!

Fint med spegel på Årstaviken. Ofta glömmer jag att titta nuförtiden. Men det är ju där och är fint varje dag.

--- optimal kadens, alltid optimal kadens. ---

Av:
    AndreasVH
    Efter dunderkraschen förra året tog jag inga risker i morse när kvicksilvret visade -2 och lyfte på ett framhjul med Schwalbe Winter 30 mm. Jösses vad man glömt hur annorlunda det är mot riktiga däck. Mycket rullmotstånd förstås, men också hur "kantigt" däcket känns när man svänger. Prognosen ser ok ut framöver, så det blir nog att byta tillbaka hjulet ikväll...

Av:
    nikasp
    Kanonfint i morse. Precis på nollan när jag drog. Har småtävlat lite med motpendlare i min klass mån-ons så nu är mina ben helt körda. Gick trots det rätt bra in idag. Kändes som att det gick toksakta men jag slirade in på 42 min ändå. Måste beställa dubbdäck snart men nu är det löjligt bra väglag.

Av:
    Appel
    Ett mysterium.
    Varje morgon när jag kommer ned från Hägerstensvägen och åkt under södertäljevägen för att åka sista biten ned mot tvärbaneövergången vid liljeholmen så ser jag, nere på det öde spårområdet innan ödetunneln in under Nybodahöjden, en silverfärgad Volvo V70 parkerad med motorn på och en mystisk man bakom ratten.
    Vad gör han där? Hur kommer han dit? Hur länge har han varit där?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-10-29 10:46 av Appel.

Av:
    Rattnalle
    Igår hade park och natur varit ute och sopat bort löv från grusvägarna i Skatås. Snacka om märklig prioritering. Men fint blev det.

Någon frost ser det inte ut att bli på ett tag än. Men snart får det vara dags för jag behöver nya bromsbelägg och det bytet kommer inte är bli av förrän jag skiftar däck. Inte lätt att vara lat alla gånger ;)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Riolux
    Minusgrader vid avfärd 05:55. MTB med dubbdäck och sega ben. Långsamt med flit. Fick ta en tillpassningspaus och dra buffen över haka, kinder och öron.

Av:
    GoranS
    Mycket löv på vägarna bitvis var det mest obehagliga för min del. Ingen tillstymmelse till halka.

Av:
    Aliide
    Oj, vad jag inte gillar Stockholm Vatten och gillar Fortum hur de behandlar cykeltrafik när de gräver upp cykelbana och gångbana. Fortum gör bra avledning på en ordentlig bit av körbanan, Stockholm Vatten ställer ett stängsel med skylt "Gående och cyklister hänvisas till andra sidan" dvs en mycket smal trottoar där det absolut inte går att mötas, köra om, en gående och en cyklist inte kan vistas samtidigt. Förstår inte hur de kunde få TA-planen godkänd! Vi pratar en halvmeter bred trottoar längs en 70-väg (där motortrafik inkl stora fordon snarare håller 90) med skyltat cykelförbud. Riktigt tjurig eftersom redan sen och idiotbilister fick tut av Airzound, varenda blinkmongo fick också skäll... ;-)

Av:
    fyrbåk
    Appel skrev:
    > Ett mysterium.
    > Varje morgon när jag kommer ned från
    > Hägerstensvägen och åkt under
    > södertäljevägen för att åka sista biten ned
    > mot tvärbaneövergången vid liljeholmen så ser
    > jag, nere på det öde spårområdet innan
    > ödetunneln in under Nybodahöjden, en
    > silverfärgad Volvo V70 parkerad med motorn på
    > och en mystisk man bakom ratten.
    > Vad gör han där? Hur kommer han dit? Hur länge
    > har han varit där?

Föreslår att du frågar om vederbörande har något att sälja. Då kanske du får svar på frågan. På ett eller annat sätt.

Av:
    rikard
    Appel skrev:
    > Ett mysterium.
    > Varje morgon när jag kommer ned från
    > Hägerstensvägen och åkt under
    > södertäljevägen för att åka sista biten ned
    > mot tvärbaneövergången vid liljeholmen så ser
    > jag, nere på det öde spårområdet innan
    > ödetunneln in under Nybodahöjden, en
    > silverfärgad Volvo V70 parkerad med motorn på
    > och en mystisk man bakom ratten.
    > Vad gör han där? Hur kommer han dit? Hur länge
    > har han varit där?

Det är ingen ödetunnel utan gissningsvis är han där och kollar med anledning av sprängningsarbetena vid bygget ovanför.

Knarklangare brukar inte ha så regelbundna vanor, har jag hört.

Av:
    federico
    fhloston skrev:
    > federico skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > 28 Oktober
    > Snyggt snyggt snyggt snyggt

qma skrev:

> PS. @federico tack för alla magiska bilder du tar
    > hela tiden.

Tack pendlarvänner!

Här kommer dagens bild, 29 Oktober.
    29okt.jpg

Av:
    Marren
    Arsozath skrev:
    > Satt och funderade på att det var väldigt lugnt
    > på vilda djurfronten idag. Då, BOOM! nytt
    > pendlingsrekord. Sju älgar på i princip samma
    > ställe. En åker var det fyra, och sen på andra
    > sidan 200 meter längre fram tre älgar till. De
    > första fyra var så nära att jag kunde räkna
    > taggar, vilket jag naturligtvis INTE gjorde. Två
    > tjurar och två kor var det iaf. Andra sidan var
    > lite längre bort, så det var svårare att se.
    > I övrgt var det total Zen som gällde. Bytt
    > trissor igår, det var på tiden.

Det var inte gamla proggbandet "Älgarnas trädgård" som repade?

Av:
    Aliide
    Två samtal på väg hem, först en gren från ett träd som böjts så det var skönt att man hade en hjälm som kunde ta grenarna när man duckade, Trafik Stockholm. Sedan Trafikkontoret ang Stockholm vattens TA-plan, om det ens existerar någon. Ansvarig människa förstod problemet med att ersätta en 4 m bred GC med en 30 cm bred trottoar. Prio pendelstråk... Går ej att mötas, går ej att köra om, går ej att en gående och en cyklist kan vara jämsides. Tror Stockholm vatten agerat på eget bevåg utan vare sig plan el godkännande från Staden. När Fortum måste göra bred avledning på körbanan när de gör samma sak.

En bilist som låg bakom vid vänstersväng fick ett tut när han trängde och körde om mitt i svängen. Idiot.

Av:
    Olof E
    Oooh en Fashion line-rygga!
    IMG_20151029_161327374.jpg

Av:
    Mini_me
    Tunga ben , tappade kedjan.

Annars en mäktigt skön känsla att segla förbi köande bilar på Nynäsvägen i höjd med Gubbängen.

Trevliga bilister som släppte fram mig uppe vid rondellen/korsningarna Statoil Hammarby Sjöstad var ett välkommet inslag.

Bil i morgon - Vinterklorna ska på (Och mina ben behöver vila...)

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Pugilism
    federico skrev:
    > 28 Oktober

Underbart. Får hemlängtan och cykelsug.

Av:
    Aliide
    Olof E skrev:
    > Oooh en Fashion line-rygga!

En bild från 1980-talet? Håret ser nog lite pentat ut också ;-) Jäklarns vad snygg man var på den tiden...

Nu funderar jag mest på när det är dags att sko om. Jag ställer mig inte vid 05 en morgon och byter däck. Efter fjolårets helvete att kränga på dem så funderar jag starkt på att leja bort jobbet och då krävs ju lite framförhållning. Var en som rasslade igår, rätt härligt ljud!

Av:
    even
    Det är fortfarande torrt och jag har inte mycket löv på min väg. Cykelpendling är fortfarande najs.

Strömbron södergående. En taxi svänger höger precis framför (<1m) en cyklist. Cyklisten var tydligt en van sådan, förutspådde vad som skulle ske, häll undan och tog det med ro. Taxin gjorde det antagligen medvetet för att inte bli stående och blocka bakomvarande motortrafik i väntan på alla cyklister som ska förbi. Imho bör cykel och motor blandas på den bron. Alla skulle vinna på det.

Hornsgatan+Swedenborgsgatan. En medcyklist visar upprepade prov på dåligt omdöme. Först vid Slussen/Hornsgatan kommer han från "vänsterfil" för att svänga höger in på Hornsgatan. Såklart framför mig så jag trängs mot kanten. Han sträckte åtminstone ut armen så man fick veta någon sekund i förväg vart han ville. Jag mumlar lite för mig själv och kör ifrån när raksträcka och tillfälle ges.

Sen dyker han upp igen vid rödljuset mitt på Swedenborgsgatan. Han rullar då förbi mig och taxin framför. När ljuset blir grönt får vi bägge (jag+taxi) rulla långsamt bakom honom tills det är säkert att passera. Jag som ställde mig bakom taxin just för att ge taxin fri väg så att alla kunde rulla i den hastighet som passade oss bäst - så kommer den där pajasen och förstör!

Och till sist, för att sätta pricken över i:et, tvärnitar han för en gubbe som korsar gatan framför Södra station. Gubben stannar, mitt i cyklistens färdväg, istället för att, som cyklisten förutsatte, fortsätta gå (som om inte någon nästan höll på att köra på honom). Det är 50/50 om en fotgängare stannar upp eller fortsätter/hoppar undan. Med den risken håller man större marginal! Det var många andra som korsade vägen just då - så även utan gubben var det dåligt omdöme att rulla igenom. När jag cyklar förbi honom igen påpekar jag därför att han "cyklar som en idiot" eftersom jag tycker man ska ha skit om man gör fel (fast jag borde kanske vara mer konstruktiv). På Grindsgatan stannar jag och väntar tills han kanske kommer förbi. Får en kort pratstund. Han betedde sig ändå trevligt och verkade inte så korkad. Jag är hoppfull.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2015-10-29 19:09 av even.

Av:
    Aliide
    Tycker förövrigt det är förvånande att Bring-klädda killar laxar när det inte finns adresser på flera flera kilometer. Varför inte cykla på rätt sida vägen? Han cyklade för övrigt först på en endast gångbana eftersom cykelbanan på den sida jag (och han) cyklade på startar 100 meter från där han kom, dvs han cyklade på trottoar innan han började cykla MOT trafiken. I yrkeskläder. Moget.

Av:
    Mr Orange
    Aliide skrev:
    > Nu funderar jag mest på när det är dags att sko
    > om. Jag ställer mig inte vid 05 en morgon och
    > byter däck. Efter fjolårets helvete att kränga
    > på dem så funderar jag starkt på att leja bort
    > jobbet och då krävs ju lite framförhållning.
    > Var en som rasslade igår, rätt härligt ljud!
    >
    Eller så köper man ett billigt hjulpar och har för vintersulorna. Bästa köp jag gjort i min pendlarkarriär. Man sticker näsan utanför dörren på morgonen och bestämmer med/utan dubb. Tar 2 min att skifta.

Av:
    JTF (fd Johan Falk)
    -
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-02-15 12:32 av Johan Falk.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ