• Re: Officiell Planet X / On-One tråd

Av:
    Gushem
    Paco skrev:
    Gushem skrev:
    Ny ram på väg och eftersom dom inte krävde att jag skulle kvadda den med buckligt headtube försökte jag banka in styrlagren, och det gick! Så snart har jag förhoppningsvis 2 fungerande ramar:)

Skrik till om du vill bli av med den ena;)
    Det vill jag! Kom och Köp, finns i stockholm

Av:
    pme
    Jag är lite sugen på att byta ram på min pendlare.

Är det någon som har erfarenhet av PlanetX London Road? Framförallt storlek på däck med monterade skärmar. Informationen på hemsidan är lite ofullständig..

---------------------------
    There's no place like ~

Av:
    ALK
    Kanske positivt
    IMG_6985.PNG

Av:
    BjornR
    pme skrev:

Är det någon som har erfarenhet av PlanetX London Road? Framförallt storlek på däck med monterade skärmar. Informationen på hemsidan är lite ofullständig..

Skulle säga att det går in max 37mm däck med skärmar. Ett alternativ kan vara Cotic Escapade som tycks ha mer utrymme.

Vill du ha sidostöd så verkar den nya PX Full Monty väldigt trevlig. Ska själv skaffa en sådan ram då jag inte kan leva utan sidostöd på pendlare/äventyrscykel.

Av:
    pme
    BjornR skrev:
    pme skrev:

Skulle säga att det går in max 37mm däck med skärmar. Ett alternativ kan vara Cotic Escapade som tycks ha mer utrymme.

Vill du ha sidostöd så verkar den nya PX Full Monty väldigt trevlig. Ska själv skaffa en sådan ram då jag inte kan leva utan sidostöd på pendlare/äventyrscykel.

Full Monty verkar riktigt trevlig. Dyrare ramset än London Road (som verkar vara på väg ut ur sortimentet) men likvärdigt pris på komplett cykel.
    Det blir på håret att få plats med nuvarande däck. 35mm MW och 37mm sommardäck.

There's no place like ~

Av:
    Arsozath
    pme skrev:
    BjornR skrev:
    pme skrev:

Full Monty verkar riktigt trevlig. Dyrare ramset än London Road (som verkar vara på väg ut ur sortimentet) men likvärdigt pris på komplett cykel.

Man kan tydligen välja däck som är 40mm breda i shoppen, under custom build. Sen kanske det inte betyder att däcket faktiskt är 40mm.

Av:
    kimkimano
    Sjuk nöjd med min parkwood, ramen kostade 80€ under black friday. Vart dock en repa i ramen så jag fick tillbaka 40€ billig ram blev det.
    parkwood.jpeg

Av:
    pme
    Arsozath skrev:
    pme skrev:
    BjornR skrev:
    pme skrev:

Man kan tydligen välja däck som är 40mm breda i shoppen, under custom build. Sen kanske det inte betyder att däcket faktiskt är 40mm.

Det är utan skärmar. Med skärmar är det 37 mm enligt info om cykeln.

There's no place like ~

Av:
    PlaneteXellent
    Hej,
    Luke from Trimate here. I just wanted to inform any Planet X/On One fans that we have restructured our relationship with them and will be able to supply frame and bike orders much faster and with less hassle.
    Nick, who started this thread has left the business and I will be checking up on it regularly.
    All the best.

Av:
    marr
    Ett tufft användarnamn att leva upp till ^^

Av:
    MatteXC
    I've recently conducted some business with Luke and I only have good things to say.

Support before the purchase, packing and shipping of the products were all excellent!

Thank you Luke!

Av:
    Stuntman88
    Jag har snöat in på PlanetX cyclocross/gravel och framförallt två cyklar och undrar om ni kan hjälpa mig med vilken som kommer passa mig bäst och vad den faktiska skillnaden mellan dessa två är?
    Valet står mellan:
    http://www.planetx.co.uk
    och

Jag ska ha den för att ersätta min racer och min hybrid. Jag kommer ha barnstol (med en sån klump man sätter på ramen), kommer även ha cykelvagn ibland, sen ska jag även kunna åka till jobbet snabbt på den (2mil enkel resa, landsväg)

Tacksam för hjälp!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-16 12:25 av Stuntman88.

Av:
    liveforthis
    Grymt nöjd med min parkwood med köptes också på blackfriday för 50pund. Den passar min längd och långa ben men korta armar :)

Live for something, don't die for nothing.

20170314_191520~2.jpg

Av:
    PlaneteXellent
    You didn't specify the links. Which bikes do you mean?

Av:
    JTF
    Don't click the links! :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-16 19:16 av JTF.

Av:
    HåkanC
    Stuntman88 skrev:

Jag ska ha den för att ersätta min racer och min hybrid. Jag kommer ha barnstol (med en sån klump man sätter på ramen), kommer även ha cykelvagn ibland, sen ska jag även kunna åka till jobbet snabbt på den (2mil enkel resa, landsväg)

Tacksam för hjälp!
    Hjälp vet jag inte om jag kan komma med,
    men mina åsikter kan du få ;-)

Om det MÅSTE vara en av de två så skulle jag välja den med lägst vevlagerhus, dvs störst "BB drop",
    men jag skulle också välja en 2 x 11 särskilt om jag skulle ha barnstol och/eller dra en tung och trögrullad cykelvagn
    och samtidigt "kunna åka till jobbet snabbt på den (2mil enkel resa, landsväg)".
    Men det är jag det...

/Håkan

Av:
    Stuntman88
    PlaneteXellent skrev:

Planet X XLA Apex 1
    Planet X Full Monty Apex 1

What´s the difference between these? Which is the most versatile?

HåkanC skrev:

Om det MÅSTE vara en av de två så skulle jag välja den med lägst vevlagerhus, dvs störst "BB drop",
    men jag skulle också välja en 2 x 11 särskilt om jag skulle ha barnstol och/eller dra en tung och trögrullad cykelvagn
    och samtidigt "kunna åka till jobbet snabbt på den (2mil enkel resa, landsväg)".
    Men det är jag det...

/Håkan

Tack för input, dessa känns jäkligt prisvärda, har du andra förslag så är jag idel öra :) Tror jag klarar mig med singelklinga (40T).
    Störst BB drop, med andra ord är Gravelbike (Full Monty) att föredra?

Av:
    ceel
    Stuntman88 skrev:
    PlaneteXellent skrev:

Planet X XLA Apex 1

HåkanC skrev:

Men det är jag det...

/Håkan

Tack för input, dessa känns jäkligt prisvärda, har du andra förslag så är jag idel öra :) Tror jag klarar mig med singelklinga (40T).

London Road brukar vara rätt poppis: http://www.planetx.co.uk

I övrigt håller jag med Håkan. En bra cykelvagn behöver inte vara speciellt trög att dra på platten, men lastad med ungar i en uppförsbacke så är det väldigt skönt att ha en liten framklinga att gå ner på.

Av:
    Stuntman88
    ceel skrev:
    Stuntman88 skrev:
    PlaneteXellent skrev:

Planet X XLA Apex 1

HåkanC skrev:

Men det är jag det...

/Håkan

London Road brukar vara rätt poppis: http://www.planetx.co.uk

I övrigt håller jag med Håkan. En bra cykelvagn behöver inte vara speciellt trög att dra på platten, men lastad med ungar i en uppförsbacke så är det väldigt skönt att ha en liten framklinga att gå ner på.

Alla dessa val! Vad skiljer Full Monty och London Road, vilken är att föredra? Jag är jäkligt förvirrad :)

Av:
    PlaneteXellent
    the full Monty is the Alluminium version of the Bish Bosh Bash gravel bike so it takes the bigger tires and more for adventure training, the XLA is the Alloy version of the XLS so is a straight cyclocross bike. Either is a great winter or all around training bike.
    You have to see if there is a 2x11 spec on them. Happy to process the order through our shop.

Av:
    Stuntman88
    Har beställt en Midnight Blue Full Monty nu! Så får vi se när den dyker in! :)

Av:
    Stuntman88
    Har fått hem och provkört Full Monty nu, kan bara säga vilken cykel. Grymt nöjd!
    Snyggt levererat, skön och snabb cykel.
    Ångrar inte singelklinga alls.
    Rekommenderas starkt!

Av:
    fyrbåk
    I need to replace my worn out CX commuter and is looking at the PX Full Monty with Apex 1X11. But I have a few questions:
    1. What is the weight of a size M?
    2. The 42T chainring is a bit small and I need at least 46, maybe 48 to make the gearing equivalent to my present 50/34 front and 11/28 rear. Is there any chance of change this in the web shop?
    3. I have a pair of 42mm studless Michelin winter tires. Will they fit in the frame together with fenders or do I need to get a pair of less wide tyres for the winter?
    4. I'm exactly 180 cm, i.e. in the middle between recommended M and L. Generally I prefer frames on the smaller side, in particular for MTB, but what would you recommend with inseam 85 cm?
    Thanks in advance

Av:
    slackie
    Här blev man intre direkt glad när man läste. Någon som beställt från svenska agenten nyligen? Är på jakt efter en XLS.

--
    You never know who is going to be your boss!

Av:
    PlaneteXellent
    Hej,
    We have 3 left in stock, two Apex 1 HRD size S and a rival1 HRD size M.

Av:
    PlaneteXellent
    Hej,
    Weight.. have to check,
    I am not sure why you want the same ratio as with a 50/34 (a compact road set up) as on a gravel bike that you want to run 42mm tires on.
    I think it would be tight with those tires AND fenders. Would suggest the space chicken if you want monster tires.
    You should have no problem on the size M - probably with a 110 or 120mm stem.

Av:
    PinHead
    Hitta detta set, är det något ni har hem?
    Stealth Black i Large.

Hittade inget om det på https://www.trimate.se

Sedan sätta på Shimano 2x11 och hydrauliska bromsa.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-26 21:56 av PinHead.

Av:
    MatteXC
    Jag beställde ett medium london road frameset and fittings bundle av trimatr förra veckan, hoppas få det denna vecka så jag kan börja bygga :)

Av:
    PinHead
    MatteXC skrev:
    Jag beställde ett medium london road frameset and fittings bundle av trimatr förra veckan, hoppas få det denna vecka så jag kan börja bygga :)

Jag beställde min i Large för ca två veckor sedan och den skulle komma inom 2-3 veckor så det är väl dags snart.

Har ett vevparti liggande som satt på min Specialized Roubaix som jag hade tänkt att använda. Det står BB30 PF30 på den men det skall tydligen vara svårt att hitta ett vevlager som fungerar.

Av:
    MatteXC
    Hoppas vi får våra ramset snart, börjar bli dags. Har alla andra grejer hemma...

Av:
    Gustav S
    Är det någon som har koll på hur lång leveranstid Planet X brukar ha på ramar eller cyklar? De skriver 5-10 dagar och för min del vore det besvärligt om det blev 10 dagar pga stundande semester.

Av:
    PinHead
    Antar att det beror lite på vilken ram du är ute efter.

Av:
    Gustav S
    PinHead skrev:
    Antar att det beror lite på vilken ram du är ute efter.
    Tempest utan gaffel, den finns i lager. På betala-sidan stod det 3-5 dagar så jag hoppas nu på det bästa.

Av:
    e120guru
    Min cykel tog några månader, när den enligt uppgift skulle finnas i lager med 3-5 dagars leveranstid...

Angiven leveranstid är ju oxå tills den ska lämna dem, sedan tar ju DHL några dagar på sig.

Av:
    MatteXC
    Min ram kom till slut, tycker att det blev riktigt bra trots väntetiden :)
    IMG_20170704_000933.jpg

Av:
    johnnnn
    Lever PlanetX i en alternativ framtid där deras land inte sköt sig själva i foten och röstade sig ur EU?

Beställde precis lite grejer och insåg alldeles för sent att de kör med en fantasi Pund -> Euro konvertering. De skulle bli 223£ Vilket motsvarar ca 246€. Men precis när jag skulle beställa så visade det sig vara 270€, vilket i sin tur motsvara 2580kr, men givetvis dras mer än så (2639kr). Är det ens tillåtet att göra så här?

Dessutom är det hela 350kr frakt! Detta var utan att beställa en cykel ut bara några lösa delar. Lustigt när Wiggle, Chainreaction, Merlin, etc har helt gratis frakt om man beställer för mer än ca 800-1000kr.

Handla på andra butiker rekommenderas...

Av:
    Singular
    Hur lyckades du med att få 350:- frakt? Jag köper bôs (älskar deras oklara, i praktiken osorterade och ibland fånigt billiga sortiment) från Planet X lite då och då, och utmaningen är att inte kliva över tiopundsgränsen (där nästa fraktnivå är 17-18 pund) då den där sista kepsen kan bli rätt dyr annars...

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    marr
    De lägger väl på svensk moms med?

Av:
    PlaneteXellent
    Just let m order for you next time. Send me a screenshot of your cart and I will quote you sek and hopefully save on the shipping cost.

Cheers
    LukeD
    Trimate.se

Av:
    jolov
    How does it work with shipping costs and sales at trimate vs the planet-x website.

A kaffenback 2 frame is 149gbp right now, but 2590kr at trimate.

how much is the shipping from trimate?
    total cost from planet-x would be just over 2000kr, what would trimates price be?

Av:
    johnnnn
    Singular skrev:
    Hur lyckades du med att få 350:- frakt?.

Testade lite på deras sida precis, det visade sig vara att jag beställde en dämpargaffel som gjorde att frakten gick upp från 5 pund till 18 pund. Och med deras tidigare nämnda pre-brexit valutakurs landade det tydligen på 350kr!

Förstod inte riktigt hur du menade, köper du för under 10 pund? Och då blir det billigare? Ser ut som 5 pund minimum i frakt?

Singular skrev:
    Just let m order for you next time.

Now you're telling me! I'll make sure to remember that next time...

Av:
    jolov
    Mailade 16aug.

Fortfarande inget svar från trimate

Blir nog direkt från planetx ist

Av:
    PlaneteXellent
    I am not sure which message you are referring. I didn't recieve it or missed it because I normally respond within hours.
    Direct order is the way to go now. I can help with any issues and if you send me the order number you can have 5% of your total as a voucher in my shop.
    cheers

Av:
    Kassler
    On-One space chicken under "uppbyggnad"!

Köpte deras space chicken sram force 1, valde pund vid inloggning. Cykeln kostar 1799 pund, vart i svenska kronor ca 18500kr. Hade gått på ca 20000kr om jag valt att betala i euro. Tog 6 dar att få hem den från beställning.(beställde från planet x)

Vägde 8,7 ur kartongen.

Har satt på nytt styre, skall byta styrstam sen är den klar.

Sjukt nöjd!:)

IMG_4087.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-31 18:55 av Kassler.

Av:
    ALK
    Fan vad fin den var

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in