• Re: Officiell Planet X / On-One tråd

Av:
    Konkret
    Jäkligt schysst hoj!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-31 20:46 av Konkret.

Av:
    Kassler
    Konkret skrev:
    Jäkligt schysst hoj!

Tack!har haft "fina" hojjar mest, hade väntat mig mer grovvyxat kinaramsstuk, men blev glatt överraskad, riktigt fin finish på ram och gaffel!

Var nära på att köpa en canyon inflite carbon men gillade tanken på att få plats med tokfeta däck så då vart det en space chicken.

Min är storlek medium med 650b hjul.

Kommer kanske lite bättre bilder på den framöver, har lite delar som skall på....

IMG_4067.JPG IMG_4068.JPG IMG_4089.JPG

Av:
    Konkret
    Kassler skrev:
    Konkret skrev:
    Jäkligt schysst hoj!

Tack!har haft "fina" hojjar mest, hade väntat mig mer grovvyxat kinaramsstuk, men blev glatt överraskad, riktigt fin finish på ram och gaffel!

Var nära på att köpa en canyon inflite carbon men gillade tanken på att få plats med tokfeta däck så då vart det en space chicken.

Kommer kanske lite bättre bilder på den framöver, har lite delar som skall på....

700 hjulen fick ju plats mef 48. Får du plats med typ +60 då eller?

Av:
    Kassler
    Konkret skrev:
    Kassler skrev:
    Konkret skrev:
    Jäkligt schysst hoj!

700 hjulen fick ju plats mef 48. Får du plats med typ +60 då eller?

Bra fråga, jag kör nu wtb byway 650bx47c däck och de mäter på mina fälgar 50mm i bredd. Har kanske 6mm till godo om vardera sida. Fälgarna är wtb i25, 25mm innerbredd så de svullar ut en del.

IMG_4092.JPG IMG_4090.JPG

Av:
    Jeppe_E
    Kassler skrev:
    On-One space chicken under "uppbyggnad"!

Köpte deras space chicken sram force 1, valde pund vid inloggning. Cykeln kostar 1799 pund, vart i svenska kronor ca 18500kr. Hade gått på ca 20000kr om jag valt att betala i euro. Tog 6 dar att få hem den från beställning.(beställde från planet x)

Vägde 8,7 ur kartongen.

Har satt på nytt styre, skall byta styrstam sen är den klar.

Sjukt nöjd!:)

Snugg.. men om du nu ändå ska ha styret där uppe, så är det väl snyggare att sätta styrstammen högre upp och vända den? Så slipper du fyrtornet. Ser lite skumt ut med slammad stam men ändå uppvinklad :)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Kassler
    Jeppe_E skrev:
    Kassler skrev:

Köpte deras space chicken sram force 1, valde pund vid inloggning. Cykeln kostar 1799 pund, vart i svenska kronor ca 18500kr. Hade gått på ca 20000kr om jag valt att betala i euro. Tog 6 dar att få hem den från beställning.(beställde från planet x)

Vägde 8,7 ur kartongen.

Snugg.. men om du nu ändå ska ha styret där uppe, så är det väl snyggare att sätta styrstammen högre upp och vända den? Så slipper du fyrtornet. Ser lite skumt ut med slammad stam men ändå uppvinklad :)

Läs texten;) Ska byta styrstam, blir en rak slammad styrstam utan spacers och kapat styrrör. Skaffade styret för att slippa spacers, och att jag gillar utseendet på det också!:)

Av:
    danne1
    Skulle avråda från att köpa cykel på on-one/planetx. Skulle det bli nåt garantiärende kan ni ju glömma att få nån service.
    Har fått rejäla sprickor på chainstayen på min Codeine 27.5 utan att jag har kraschat eller landat hårt i nåt hopp/dropp. Så borde ju gå på garanti då den är bara 1 år gammal och det står att det är 2 års garanti. Inget som helst svar från planetX/on-one på mina många mail.
    Trimate har dock svarat och vidarebefodrat till england men verkar ändå inte hända nåt. Har gått 6 veckor nu med att försöka få en ny chainstay.
    Har ju förstört typ halva sommaren och verkar gå åt skogen med enduro sm i Falun då jag inte har nån cykel.

Av:
    PlaneteXellent
    Hej,
    They are sending you a new chainstay.
    I understood it had been sent long ago.
    I will look into it this week.

Mvh

Av:
    fyrbåk
    Kassler skrev:

Vägde 8,7 ur kartongen.

Riktigt intressant. Hur är det med hjul & däck, är de tubeless ready?

Av:
    Kassler
    fyrbåk skrev:
    Kassler skrev:

Vägde 8,7 ur kartongen.

Riktigt intressant. Hur är det med hjul & däck, är de tubeless ready?

Jag köpte till ett par wtb byway 650bx47c däck. Original kommer den med panaracer gravel king. Men ja, fälgarna kommer tejpade för tubeless från början. Du behöver köpa till ett par tubelessventiler, antar att det är samma på 700/28" versionen av cykeln.

Av:
    PlaneteXellent
    Hej,
    If you send your sales code (so.....) I can offer a free helmet of something of that value.
    mvh

Av:
    UrTomas
    Jag kan säga att jag bara är nöjd med Luke på Trimate. Han svarade alltid snabbt och ville hjälpa till, kan rekommendera att handla genom Trimate så har man nån i landet som vill hjälpa till OM nåt skulle strula!

Jag är också sjukt nöjd med cykeln! En Codeine 29. Den verkar kunna allt :) Dessutom galet rolig och känns inte kort, konstigt nog.
    På fjälltur med sonen på MacRide´n
    IMG_9922.JPG

Av:
    danne1
    Ja, Trimate har ju bra kundservice, så är ju bäst att beställa genom han om man vill köpa planet x grejer.
    Är ju prisvärda cyklar, enda felande länken är ju som sagt kundservicen som sitter i England.

Av:
    Steel is Real
    Instämmer i hyllningskören till Luke på Trimate. Fick bra hjälp från honom när det blev strul med beställningen av min Kaffenback.

Jävligt nöjd med cykeln också!
    IMG_0588.JPG

Av:
    MatteXC
    Ja det bästa är att gå genom Luke/Trimate

Av:
    bearthefear
    Happ, då kan jag konstatera att min Space Chicken levererades med fel endcaps på framhjulet, 15 mm istället för specade 12 mm. Min provrunda blev inte så lång med andra ord... Beställd från On-One direkt, så får se hur detta löser sig. Beställde en adapter 15 till 12 mm direkt, då jag säkert kommer behöva den i alla fall. Men hoppas på bra service från britterna!

Av:
    zodah
    bearthefear skrev:
    Happ, då kan jag konstatera att min Space Chicken levererades med fel endcaps på framhjulet, 15 mm istället för specade 12 mm. Min provrunda blev inte så lång med andra ord... Beställd från On-One direkt, så får se hur detta löser sig. Beställde en adapter 15 till 12 mm direkt, då jag säkert kommer behöva den i alla fall. Men hoppas på bra service från britterna!

Återkom gärna med recension på rymdkycklingen sen.
    Funderade länge och väl men valde den billigare Bish Bash Bosh. Dessutom på deras rea.
    Sjukt nöjd med Sram 1 Rival än så länge. Samt de hydrauliska bromsarna.
    Sittställningen är mitt enda aber faktiskt. Det skall ju vara en gravel Bike med avslappnad sittställning men jag tycker styrhuvudet är för högt. Vanesak såklart och jag har redan börjat hålla mer nere i bocken.
    Drivlinan är knäpptyst. Verkligen, jag överdriver inte, jag hör INGET. Blir väl ändring på det efter några saltvintrar... :-)

Bytte idag till dubbdäck och det är massa rum kvar fram (35 mm MW) och helt ok med W240 (40mm) bak. Då har jag dessutom hela permanentmonterade stänkskärmar.

Som jag skrivit i pendeltråden så har kassetten för stor spridning enligt min smak (11-42) så jag har beställt en 11-32.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-07 15:59 av zodah.

Av:
    satew
    0
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-18 13:58 av satew.

Av:
    andrewmtb
    Ni som köpte en Pro Carbon, vilken storlek tog ni på ramen och hur långa är ni?
    Många jag läst om som köpt en cykel skriver att ramen var för liten för dom.
    Är själv ca 175cm och funderar på om large kanske är den jag ska sikta in mig på.

Av:
    PlaneteXellent
    I think the M will fit best. Not the L.
    Use my code when you order and I can ship a free croix or podium helmet.
    PRLUKEDTRI

Av:
    andrewmtb
    I have ordered a black/grey/black Planet X RT80 carbon frame in size medium now, and some other small stuff :)

Was not sure the Pro Carbon was for me.

Gonna transplant the wheels and other stuff from my old bike.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-28 22:56 av andrewmtb.

Av:
    lindengbg
    Någon som vet varför det knappt finns några On-one mtb HT stålramar kvar i deras webshop?

Bara 1st 16 orange inbred kvar..

Har de lagt ner de billiga stålramarna?

//Lindén

Av:
    mfo
    Tror det är nya modeller på gång med modernare geometri och axelstandard.

Av:
    andrewmtb
    Får hoppas man får en ram på posten inom en vecka iaf :)

Av:
    lindengbg
    mfo skrev:
    Tror det är nya modeller på gång med modernare geometri och axelstandard.
    Håller tummar å tår för det :)

//Lindén

Av:
    DBS
    DeeDar finns som lös ram.
    https://www.on-one.co.uk

Av:
    andrewmtb
    Hur lång tid brukar det ta att få en ram från Planet X?.. orderstatus är fortfarande att den ska plockas, samt att jag inte fått något svar ifrån supporten gällande en annan fråga som jag ställde igår.

Nu har de haft en dag på sig iaf :P (Eller är jag bara otålig?)

Av:
    e120guru
    Planet X kan ta låååååång tid på sig....

Av:
    ooms
    Sibirienkylan har väl träffat UK också. Citat fr deras webbsida:
    "Due to the adverse weather, we are understaffed in customer support and the Sheffield Showroom today and have switched off the phone lines and our Sheffield Store is closed, please feel free to contact us via email and live chat. We still aim to get back to you as quickly as possible and will be back to full strength soon. Thank you for your patience."

Av:
    andrewmtb
    Det var ingen rolig läsning... Tur det är 5cm snö ute fortfarande så man slipper våndas extremt.

Får väl börja med mitt singlespeedprojekt under tiden

Av:
    lindengbg
    DBS skrev:
    DeeDar finns som lös ram.
    https://www.on-one.co.uk

Hittat den med, lite kul att den inte hittts via deras vanliga trädstruktur.

Men ska bli kul å se vad de får in föe nya ramar. Hoppas de återgår till sina fräna säsongsfärger!

//Lindén

Av:
    sandydoull
    Här är en bild på min pärla haft den lite över 2 år och har kört hittills 1 000mil med den still going strong;)

IMG_2989.JPG

Av:
    Flintkalle
    Sitter och funderar på en PlanetX Full Monty Apex1 som pendlare till både tjejen och mig.
    Någon som har denna och har tips på skärmar och pakethållare?

Av:
    c.o.h.j
    Tips på modell på vinterpendling? Ska få att få plats med 2,25 dubbisar.

Av:
    etnica
    c.o.h.j skrev:
    Tips på modell på vinterpendling? Ska få att få plats med 2,25 dubbisar.

Det finns sådan info på deras hemsida! Men London Road tar 40mm breda däck och London Road SL tar bredare dock odokumenterat hur breda.

Av:
    roner70
    Hej.

Jag har problem med Planet X, närmare bestämt Vision Team 30 Disc Freehub Body, HUVIST3D ( https://www.planetx.co.uk ) som sitter på den CX som jag köpte ifrån dem hösten 2017.

Minder än tre månader efter köpet så fick jag missljud ifrån bakhjulet, jag fick hjälp av en cykelverkstad (Söders Cykel, Stockholm) med att undersöka, och det visade sig att fästet till kassettkroppen rostat sönder. Planet X vägrade att ersätta detta (Ticket: #390123), och hänvisade till att jag "tvättat cykeln på fel sätt så den gått sönder", så jag fick vacker köpa en kassettkropp av dem och betala verkstaden att utföra servicen, inga jätte kostnader men dock.. Cykelverkstaden som undersökte och sedan bytte åt mig hävdade hela tiden att detta var inget som jag kunde ha åstadkommit i min hantering vid tvättning eller liknade..

Men nu har det hänt igen, börjat få missljud och lämnade in cykeln direkt, detta svarade mecken på cykelverkstaden (samma som förra gången):

"Hej Ronnie,

Det verkar vara det yttre lagret i bodyn som är kasst. Alltså lagret på höger sida. Ser dock inte ut som något man byter, då jag har svårt att se hur jag ska kunna pressa ut lagret ur bodyn, utan jag gissar på en ny body trots att den i övrigt verkar frisk. Extremt svårt att få tag på vettig information kring Vision-hjul.

Anledningen till att det går sönder verkar vara att det är väldigt dåligt tätat. Navet verkar ta in vatten på båda sidor om bodyn. I väldigt liten mängd med det bildas lite ytlig rost på axeln.

Svårt att se hur det kan tätas tyvärr. Jag monterar det med riktigt mycket fett men jag tror tyvärr inte att det räcker. Man skulle i princip behöva plocka isär och fetta in varje eller varannan vecka för att det inte ska komma in vatten. Och skulle du nu göra det så kommer du får ett väldigt slitage på lager och axel när du tar isär då vänstra lagret måste knackas bort för att komma åt skruven som håller bodyn.

Så det är absolut ett fabriks/design -fel.

Med vänliga hälsningar, Johan
    SÖDERS CYKEL
    BikeNation - Enjoy the ride!
    Sankt Paulsgatan 43
    118 48 Stockholm
    Tel: 08 - 66 88 110
    Mail: verkstad@soderscykel.se

Besök oss på webben:
    http://www.soderscykel.se "

Jag har skapat ett nytt ärende hos Planet X (Ticket ID #492036), men har inga förhoppningar om hjälp ifrån dem.

Någon med erfarenhet av detta? Hjulet eller kassettkropp?
    Uppskattar all hjälp jag kan få,

Mvh, Ronnie

Av:
    marr
    En bild på bodyn? Samt lagret som inte går att byta? Det har ju kommit dit på något sätt.

Av:
    roner70
    Hej,
    Inte riktigt med på vad du avser, självklart har det kommit dit, men om jag förstår mecken så kanske det inte är konstruerad så att den inte går att separera.
    Jag har själv inte tagit av kassettkroppen (lite för grön än så länge), men bifogar en bild (finns även länk till Planet X's webbsida i meddelandet ovan).

Vision Team 30 Disc Freehub Body.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-15 22:02 av roner70.

Av:
    skier
    Fast det där är inte samma frihjul som du länkade till. Det du länkade till ser ut som en std novatec-frihjul. I de sitter två lager med en metallhylsa mellan. Knackar man på lagren från hjulsidan (sidan där klackarna sitter) åker lagren ut på andra sidan.

Brukar vara riktigt dåliga lager, men i standardstorlek så det går lätt att hitta ersättningslager.

Av:
    roner70
    Ok det låter ju lovande, men löser inte mitt problem i det långa loppet, om felet bara kommer att återkomma.

Ang. vilken kassettkropp det är, så kan jag bara hänvisa till det som jag fick beställa ifrån Planet X, och det var:
    Vision Team 30 Disc Freehub Body Shimano 11 Speed (HUVIST3D-SHI)

Av:
    PeeGee
    klickade hem London Road large som ska gå som pendelhoj. är 178 med monkey arm span på 182. Var det M jag skulle ha eller har jag gjort rätt?

Av:
    Mini_me
    Jag är 170 och kör en S. Om den infon gör nån skillnad i ditt fall vet jag ej.
    Kan uppleva den som liten men gillar iof små ramar :) Tror L blir bra om du har långa armar.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    PeeGee
    tack Mini-me känns redan bättre. tror jag bara behöver bekräftelse för att sova gott innan leverans.

Av:
    roner70
    Uppdatering. (tackar skier för tipset)

Ang. "Vision Team 30 Disc Road 6 Bolt Wheelset 2428H Shimano/SRAM 1011sp" hjulen och kassettkroppen "Vision Team 30 Disc Freehub Body Shimano 11 Speed (HUVIST3D-SHI)" som sitter på dem.

Vi lyckades hitta en begagnad kassettkropp och återanvände kullagren i den. Men enligt cykelmekanikern är detta bara en temporär lösning då de lager som sitter i denna body är av sämre kvalite och konstruktionen av hela navet gör att det hela tiden kommer in vatten bakom och mellan lagren, det finns helt enkelt inte någon bra packning som soppar vatten att komma in.

Planen nu är att hitta nya kullager (benämningen på lagret är 15267-2RS, och det sitter två i bodyn) som som är av högre kvalitet och har bättre skydd mot att släppa in vatten. Men den långsiktiga lösningen är nog att hitta ett nytt hjul med bättre konstruktion. Några förslag på hjul till en Planet X XLA SRAM Apex 1 Hydraulic Disc Cyclocross Bike (CBPXXLAAPEX1)?

Av:
    marr
    Byt lager ofta:

https://www.kullagergrossisten.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in