• Re: VARNING för bedragare på Köp och sälj

Av:
    JohanA
    Varning för medlemmarna (som nu är spärrade)
    Witon
    Dykupp

Av:
    Eric1n
    Eftersom jag har kontonumret dit jag överförde borde jag väl lägga ut det här? Bättre att dela hans kontonummer så ingen annan sätter över till honom, skadar bara honom.

Av:
    JohanA
    Varning för medlem (som nu är spärrade): Rikkyholm

Av:
    NickPick
    Kommer annonssidan ses över på något vis?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    JohanA skrev:
    Varning för medlemmarna (som nu är spärrade)
    Diskokungarna
    Lindholmbeth

Gör inga affärer med dessa medlemmar. Ett varningstecken är också att de snabbt vill flytta bort konversation från pm till andra sätt.
    Hur gör man för att skicka bilder via pm?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    båtbensbudet
    Jag försöker oxå flytta bort konversationen från PM så fort jag kan det är ju tyvärr ingen bra kommunikationskanal. Hur är detta på ngt sätt kopplat till att det är lättare att göra bedrägeri på sms lr mail? Kanske missar ngt uppenbart men svårt att se att detta skulle vara ett tecken på att ngn är bedragare.

www.Joyridestockholm.se

Av:
    jomper
    Om kommunikationen inte sker via PM här så kan den fortsätta även när vi stängt av användaren, vilket sker hela tiden.

NickPick: Jag vet att Johan kollar på olika lösningar men vet inte hur långt bort något slags lösning är.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    King_Lake
    Skulle man inte kunna ha något liknande som finns på detta forum? :

https://airsoftsverige.com

Sammanfattning :

Fyll i din profil med följande uppgifter:
    Födelsedag
    Namn (Ditt riktiga mantalsskrivna för- och efternamn)
    Personnummer
    Telefonnummer (Ett nummer som är kopplat till dig som individ) Numret måste gå att spåra på Eniro! Gör det inte det, ange en anledning i kommentarsfältet.
    Bostadsort (Där du är mantalsskriven, dvs din postadress)
    Presentationstråd (Se instruktioner om detta nedan

Av:
    jomper
    Börjar man lagra massa personuppgifter så öppnar man en annan maskburk..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    H.
    Kostar det pengar eller är väldigt komplicerat att kräva signering via mobilt bank-id för att skapa annonser?

Löser inte problemet med folk som svarar på köpes men det finns väl inget som kan hantera?

Av:
    jomper
    Det kostar pengar men det skulle ju räcka är verifiera ditt användarkonto. Löser ämnet problemet med svar på köpesannonser.

Av:
    Luktapåblommorna
    Eftersom en del som handlar på Köp och Sälj inte läser ansvarsfriskrivningen högst upp på sidan eller verkar ha koll på hur en köper prylar från okända på distans säkert så skulle jag föreslå att ni gör ansvarsfriskrivningen till en helt egen sida som en måste klicka förbi för att komma till köp och sälj , inte bara en ruta högst upp. På den sidan har ni några korta lättfattliga meningar om ansvar i rött i typstorlek 42.
    Typ:

Happyride har inget ansvar för affärer som du gör, är du inte förmögen att ta ansvar för dina egna affärer, AVSTÅ.

Är du det minsta osäker på den du ska göra affär med, AVSTÅ.

Kan du inte få en bild på varan med en lapp bredvid där dagens datum är skrivet, AVSTÅ.

Känner du dig otrygg med att göra affärer med okända personer på distans, AVSTÅ

För att aldrig bli lurad vid distansaffärer, AVSTÅ

:)

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Varför handlar ni av människor som ni inte träffar eller kan skicka någon till?

Av:
    ooms
    Luktapåblommorna skrev:
    Eftersom en del som handlar på Köp och Sälj inte läser ansvarsfriskrivningen högst upp på sidan eller verkar ha koll på hur en köper prylar från okända på distans säkert så skulle jag föreslå att ni gör ansvarsfriskrivningen till en helt egen sida som en måste klicka förbi för att komma till köp och sälj , inte bara en ruta högst upp. På den sidan har ni några korta lättfattliga meningar om ansvar i rött i typstorlek 42.
    Typ:

Happyride har inget ansvar för affärer som du gör, är du inte förmögen att ta ansvar för dina egna affärer, AVSTÅ.

Är du det minsta osäker på den du ska göra affär med, AVSTÅ.

Kan du inte få en bild på varan med en lapp bredvid där dagens datum är skrivet, AVSTÅ.

Känner du dig otrygg med att göra affärer med okända personer på distans, AVSTÅ

För att aldrig bli lurad vid distansaffärer, AVSTÅ

:)
    +1
    Visst är det för jävligt att folk håller på med bedrägerier, men nåt personligt ansvar måste man ta själv också, man kan inte förvänta sig att nån annan alltid ska skydda en.
    Med det sagt tycker jag det funkar bra som det är. Inför absolut inte nåt som kostar pengar, eller nån muppig inloggning via Facebook eller liknade vilket skulle stänga ute en hel del seriösa annonsörer.

Av:
    Mafv
    Sätt en forumdel högst upp i köp & sälj eller klistrad i forumet, där man får gå i god för säljaren.

Dom får en personlig tråd där personer som köpt av denna användare kan berätta vad dom köpt och att affären va lyckad.

Klocksnack med flera forum har detta och det hjälper en hel del tex med användare som sällan/aldrig skriver i forumet men ändå är aktiva.

Då kan man iaf lätt se om någon har gjort affär med användaren tidigare eller inte.

Behöver inte användas för att hänga ut användare utan tvärt om.

/M

Av:
    kais01
    betyg på säljaren har hjälpt mig bortåt 700 gånger på ebay. så självklart att ha ett sådant system.

Av:
    thomaslundstrom
    kais01 skrev:
    betyg på säljaren har hjälpt mig bortåt 700 gånger på ebay. så självklart att ha ett sådant system.

+1

--

GotoVelo!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Alla bor inte mitt i gröten. Fast det verkar vara få som känner till detta.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    ooms
    thomaslundstrom skrev:
    kais01 skrev:

+1
    Det löser ju ändå inte "problemet" med att handla från nya säljare eller de som svarar på köpes-annonser, som verkar vara det som folk här främst drabbas av.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag bor inte mitt i gröten. Fast jag känner mer än min familj.

Av:
    ooms
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Eller har tid att åka runt och träffa folk man handlar med. Säg att jag vill köpa en pryl för 300kr (som kanske kostar 800kr ny), inte fan lägger jag en timme efter jobbet eller på helgen för att åka och köpa den när det kostar 50kr att skicka den. Men bara för det skickar jag ju inte pengar till vem som helst, utan kollar upp vissa saker. Dyrare och/eller större prylar (Garmin, hjul, cyklar, etc) är en annan femma, då ser jag till att hämta den eller avstår från köp.

Av:
    fiskarn
    ooms skrev:
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Eller har tid att åka runt och träffa folk man handlar med. Säg att jag vill köpa en pryl för 300kr (som kanske kostar 800kr ny), inte fan lägger jag en timme efter jobbet eller på helgen för att åka och köpa den när det kostar 50kr att skicka den. Men bara för det skickar jag ju inte pengar till vem som helst, utan kollar upp vissa saker. Dyrare och/eller större prylar (Garmin, hjul, cyklar, etc) är en annan femma, då ser jag till att hämta den eller avstår från köp.

Exakt. Har köpt en del grejer i de prisklasserna, senast en pulsklocka på blocket. Kostade 400, jag swishade i förväg.. Kanske vågat men som sagt man kollar vissa saker. Väldigt smidigt och en risk jag tar.

Av:
    kais01
    ooms skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    kais01 skrev:

+1
    Det löser ju ändå inte "problemet" med att handla från nya säljare eller de som svarar på köpes-annonser, som verkar vara det som folk här främst drabbas av.

man köper inte av nya säljare för mer än man utan vidare kan tåla att förlora. eller möts irl. är man tveksam till säljaren brukar en kort korrespondens med ett par välvalda frågor om prylens historik ge klarhet.

att köpesannonser av annat än udda billiga ting går tokbort märker man snabbt om man prövar. undvik om möjligt. rena glidmedlet för buset.

sedan har vilken person som helst idag en rating på airbnb, ebay eller tradera. den kan man efterfråga och också uppge sin egen. även i andra sammanhang. t ex kan det hända att jag flaggar min ebayfeedback om det börjar närma sig affär på t ex blocket. nästan mer värdefullt är att se vad vederbörande givit för feedback av andra.

hursom har mitt handlande världen runt varit beroende av ömsesidig god feedback. som några exempel kan jag ge snowboardbindningar från hawaii, klockor från italien eller filippinerna eller varför inte en ryggsäck från australien. och ett antal cyklar till mig själv och familjen från tyskland och england.

engelsmännen är generellt mer tveksamma än andra. och gumtree där liksom craigslist i usa huserar en del tveksamheter. quoka i tyskland är mer helylle. även finn i norge är rätt bra.

Av:
    ooms
    kais01 skrev:
    ooms skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    kais01 skrev:

+1

man köper inte av nya säljare för mer än man utan vidare kan tåla att förlora. eller möts irl. är man tveksam till säljaren brukar en kort korrespondens med ett par välvalda frågor om prylens historik ge klarhet.

att köpesannonser av annat än udda billiga ting går tokbort märker man snabbt om man prövar. undvik om möjligt. rena glidmedlet för buset.

sedan har vilken person som helst idag en rating på airbnb, ebay eller tradera. den kan man efterfråga och också uppge sin egen. även i andra sammanhang. t ex kan det hända att jag flaggar min ebayfeedback om det börjar närma sig affär på t ex blocket. nästan mer värdefullt är att se vad vederbörande givit för feedback av andra.

hursom har mitt handlande världen runt varit beroende av ömsesidig god feedback. som några exempel kan jag ge snowboardbindningar från hawaii, klockor från italien eller filippinerna eller varför inte en ryggsäck från australien. och ett antal cyklar till mig själv och familjen från tyskland och england.

engelsmännen är generellt mer tveksamma än andra. och gumtree där liksom craigslist i usa huserar en del tveksamheter. quoka i tyskland är mer helylle. även finn i norge är rätt bra.
    Min poäng är ju att precis de kollar du nämner ovan (vid ny säljare) gör man ju även utan ett betygs-system. Men visst, när säljaren gjort ett antal affärer kan man fuska lite med den kollen, och lita på betygen istället. Å andra sidan skulle en ful säljare vid det laget ändå antagligen redan blivit outad och avstängd. Verkar ju vara så det funkar här nu.
    Ang använda andra sidors rating, hur vet du att säljaren pekar på "sin" rating, och inte random som ser bra ut? Eller startar ni en konversation även där?

Av:
    kais01
    ooms, det kan man inte säkert veta men folk är ofta fantasilösa när det gäller nicks:) och bostadsorten avgränsar ju. sedan ser man vad de gillar för grejor. brukar faktiskt vara ganska lätt att se om det stämmer.

sen hjälper en riktig gatuadress, och en koll på streetmap.

ebay är allergiska mot konversationer som inte handlar om ett registrerat köp. upptäcks det hamnar man under observation ett tag. men många kommersiella säljare har ett namn som går att googla fram för mer direkt kommunikation.

Av:
    H.
    Kais, du kommer nog aldrig kunna köpa något av mig är jag rädd. Har köpt och sålt cykelprylar i snart 20 år men har inte konto på en enda av sidorna du använder för referens.

Av:
    kais01
    H. det fanns en tid före internet. man hittade varandra då också.

men problemen med oärliga människor fanns även då. köpesannonser vande jag mig av med tidigt.

men att kunna handla varsomhelst i världen vidgar onekligen utbudet. ger även en del roliga kontakter.

Av:
    ooms
    kais01 skrev:
    men att kunna handla varsomhelst i världen vidgar onekligen utbudet. ger även en del roliga kontakter.
    +1
    Har köpt en hel del pryttlar på ebay fr både Tyskland, Österrike, UK och USA. Innan Postnord införde straffavgiften på 75kr handlade jag mycket småpryttlar, som knappt går att få tag på annars, fr Kina också, men har slutat med det. Har inget emot att betala momsen, men en ren straffavgift på 75kr för nåt som i sig kostar 20-100kr är helt fel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-08 16:17 av ooms.

Av:
    borstar_micke
    Lägger upp en liten varning här då jag blivit kontaktad på köpesannons, (såklart) av en kille det skrivits om tidigare på forumet. Sök på Montana KRIS Halmstad.... har ett annat nick nu fö. reggat i juli, inga inlägg...

Pm:a om ni vill ha info.

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    borstar_micke skrev:
    Lägger upp en liten varning här då jag blivit kontaktad på köpesannons, (såklart) av en kille det skrivits om tidigare på forumet. Sök på Montana KRIS Halmstad.... har ett annat nick nu fö. reggat i juli, inga inlägg...

Pm:a om ni vill ha info.

Är det T*nie M*llestam som är i farten igen?
    Han bör man inte göra affärer med.

/Kalle

Av:
    borstar_micke
    Stämmer!

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    Om någon blivit lurad av han igen så anmäl. Han har nog snart samlat ihop nog med anmälningar för ett nytt fängelsestraff.

Av:
    jomper
    Om någon blivit kontaktad via PM av "toofaast69" så är det ovan nämnde, det kontot är avaktiverat nu men konversationer via SMS och mail kan ju ändå fortsätta.

Av:
    emilh
    Just nu ligger det ett par till synes fina landsvägshjul uppe på K&S där säljaren (0 inlägg) läst sig till produktnamnet från däcken...

Av:
    Crocko
    emilh skrev:
    Just nu ligger det ett par till synes fina landsvägshjul uppe på K&S där säljaren (0 inlägg) läst sig till produktnamnet från däcken...

Jag vet inte om min mamma skulle skriva en så mycket bättre annons, men självklart skall man vara på sin vakt. Lite snabbt detektivarbete ger en möjlighet att kvinnan i fråga antingen blivit av med identiteten eller faktiskt bor i en bostadsrätt på 109kvm sedan 25år och kanske inte livnär sig på att sno cyklar, hur som kan man ju kika på varan innan.

Av:
    NickPick
    Den där tonie hade visst fått cykeln stilen i Halmstad häromdagen. Personen är aktiv på Facebook i köp och säljsvängen.

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    NickPick skrev:
    Den där tonie hade visst fått cykeln stilen i Halmstad häromdagen. Personen är aktiv på Facebook i köp och säljsvängen.

Ja. Jag lade också märke till detta. Karma.

Av:
    JohanA
    Varning för: dannymi med mailadressen fkeuro101@gmail.com
    Hade en annons med rubriken "Säljes: äldre italiensk racer(campignolo växlar)".

Medlemmen är avstängd på Happyride men kan fortsätta sms och mailkonversation så klart.

Av:
    pinarello18
    När folk inte kan stava ( campignolo, filte, componenter), listan kan göras lång. Låt er inte luras av vänlighet, artighet. Men framförallt när meningar låter liiite konstiga. Ut med dom!

Av:
    h.g.j
    pinarello18 skrev:
    När folk inte kan stava ( campignolo, filte, componenter), listan kan göras lång. Låt er inte luras av vänlighet, artighet. Men framförallt när meningar låter liiite konstiga. Ut med dom!

Det kan ju vara så enkelt som dyslexi också...

Av:
    pinarello18
    Jag kanske uttryckte mig lite väl hårt. Men efter att ha mött två bedragare sista veckorna där vederbörande har försökt (och lyckats vid ett tillfälle) bedra mig på pengar så är jag numera mer aktsam. En Flite nämner man inte som Filte. Där tänds något hos mig. Och Campignolo? Båda användarna är avstängda tydligen.
    Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna...

Av:
    h.g.j
    pinarello18 skrev:
    Jag kanske uttryckte mig lite väl hårt. Men efter att ha mött två bedragare sista veckorna där vederbörande har försökt (och lyckats vid ett tillfälle) bedra mig på pengar så är jag numera mer aktsam. En Flite nämner man inte som Filte. Där tänds något hos mig. Och Campignolo? Båda användarna är avstängda tydligen.
    Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna...

Ingen fara för min del...:) Bara en reflektion över hur många som är dåliga på att skriva även om jag håller med om att det är ett varningstecken. 😀

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ