• Re: VARNING för bedragare på Köp och sälj

Av:
    ooms
    Dessutom utförs väl 99% av blåsningarna av nyreggade användare, dvs syns ju redan i annonsen ändå...

Av:
    sdx
    ooms skrev:
    Dessutom utförs väl 99% av blåsningarna av nyreggade användare, dvs syns ju redan i annonsen ändå...
    Det är ingen garanti jag vet att det finns en person med ett par tusen postningar som har blåst folk på ett annat forum.

Av:
    thomaslundstrom
    ooms skrev:

Å andra sidan är det så att det är enklare att märka att man ska vara försiktig om man ser att vederbörande inte har några omdömen alls. Framförallt för sådana användare av Happy som inte (likt oss) sitter och häckar hela dagarna på forum/KoS

Jag ser verkligen inte vad som är negativt med omdömen - allt annat lika så ger det oss alla ett extra verktyg att använda för att screena säljare.

--

GotoVelo!

Av:
    Valhalla_
    sdx skrev:
    ooms skrev:
    Det är ingen garanti jag vet att det finns en person med ett par tusen postningar som har blåst folk på ett annat forum.

Sådant kan ju hända förstås men det är nog mer osannolikt.

Av:
    ooms
    Valhalla_ skrev:
    sdx skrev:
    ooms skrev:

Sådant kan ju hända förstås men det är nog mer osannolikt.
    På happy skulle en sådan person bli utslängd, är min gissning.

Av:
    ooms
    thomaslundstrom skrev:
    ooms skrev:

Å andra sidan är det så att det är enklare att märka att man ska vara försiktig om man ser att vederbörande inte har några omdömen alls. Framförallt för sådana användare av Happy som inte (likt oss) sitter och häckar hela dagarna på forum/KoS

Jag ser verkligen inte vad som är negativt med omdömen - allt annat lika så ger det oss alla ett extra verktyg att använda för att screena säljare.
    Det negativa är ytterligare ett moment för oss köpare/säljare som sköter oss, och att happy måste implementera ytterligare en funktion. Till väldigt lite added value i mina ögon. Som sagt, du ser redan idag direkt i annonsen att en användare är ny. Det kommer alltid att krävas att nån handlar av den nye innan det upptäcks att det är en bedragare, omdömen hjälper inte mot det.

Av:
    thomaslundstrom
    ooms skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    ooms skrev:

Det negativa är ytterligare ett moment för oss köpare/säljare som sköter oss, och att happy måste implementera ytterligare en funktion. Till väldigt lite added value i mina ögon. Som sagt, du ser redan idag direkt i annonsen att en användare är ny. Det kommer alltid att krävas att nån handlar av den nye innan det upptäcks att det är en bedragare, omdömen hjälper inte mot det.

Se det från andra hållet; för alla som har bra omdömen behöver man inte lägga ytterligare checkar att det är en legit säljare, men för alla andra behöver man vara extra försiktig. Jag tror att det vore en bra funktion att ha på KoS. Att det inte automatiskt stoppar nyreggade användare att försöka blåsa folk är däremot klart, och det är inte det jag argumenterar för heller.

--

GotoVelo!

Av:
    JohanA
    jansson99 skrev:
    Användaren SolgudN är raderad.
    Personen har skapat ny användare "Freeridern" som nu är raderad.
    Varning för 0761483478
    https://www.180.se

Är det någon som skapat digital köpekontrakt med honom? eller fått något annat swishnummer? PM mig gärna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-15 17:41 av JohanA.

Av:
    jansson99
    Jag tror att JohanA har skrivit fel. Det är nog Freeridern han menar.

Av:
    GoranS
    thomaslundstrom skrev:
    ooms skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    ooms skrev:

Se det från andra hållet; för alla som har bra omdömen behöver man inte lägga ytterligare checkar att det är en legit säljare, men för alla andra behöver man vara extra försiktig. Jag tror att det vore en bra funktion att ha på KoS. Att det inte automatiskt stoppar nyreggade användare att försöka blåsa folk är däremot klart, och det är inte det jag argumenterar för heller.
    Jag tänker mig att det inte är särskilt svårt att fejka ihop en måttlig mängd bra omdömen om man vill. Om min hypotes är korrekt är goda omdömen inte något man kan lita på heller.

Av:
    Fältprästen
    Som sagt, bra omdömen kan man lätt få av polare/likasinnade.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    marr
    Fältprästen skrev:
    Som sagt, bra omdömen kan man lätt få av polare/likasinnade.

Ganska lätt att genomskåda iofs. Såvida inte omdömmena är anonyma.

Nä, jag tror fortfarande att begränsa till medlemmar med ett visst antal inlägg innan man ens får tillgång till köp&sälj. Med tanke på hur många som går i fällan på köpes annonser.

Av:
    earnstrom
    JohanA skrev:
    jansson99 skrev:
    Varning för 0761483478

Är det någon som skapat digital köpekontrakt med honom? eller fått något annat swishnummer? PM mig gärna.

Fan. Blev blåst. Var lite för lite pengar för att jag skulle göra vettig koll, men det hade ju tagit 2min. Mest irriterande att jag får vänta på prylen jag behövde ett tag till. Kallade sig Niklas Jonsson i Piteå (det lär ju inte vara sant ändå).

Av:
    GoranS
    earnstrom skrev:
    JohanA skrev:
    jansson99 skrev:
    Varning för 0761483478

Fan. Blev blåst. Var lite för lite pengar för att jag skulle göra vettig koll, men det hade ju tagit 2min. Mest irriterande att jag får vänta på prylen jag behövde ett tag till. Kallade sig Niklas Jonsson i Piteå (det lär ju inte vara sant ändå).
    Säker? Längdskidåkare kanske inte har det så fett efter avslutad karriär!? ;-)

Av:
    BigF
    earnstrom skrev:
    JohanA skrev:
    jansson99 skrev:
    Varning för 0761483478

Blev kontaktad från samma nummer ang. min köpes-annons på en styrstam. Jag blev misstänksam när han inte visste vilken längd det var på den trots att den var ny i kartong. Började googla lite och hittade det här.

Av:
    staine
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-22 13:34 av staine.

Av:
    Sutagar
    BigF skrev:
    earnstrom skrev:
    JohanA skrev:
    jansson99 skrev:
    Varning för 0761483478

Blev kontaktad från samma nummer ang. min köpes-annons på en styrstam. Jag blev misstänksam när han inte visste vilken längd det var på den trots att den var ny i kartong. Började googla lite och hittade det här.
    Tråkigt!

Han kontaktade också mig direkt när jag hade lagt en sökes annons för en HT ram. Det blev skumt att han ville sälja mig en nästan nytt Orbea ram för bara 500 kr. Han skickade sedan mig en bild som var taget från nätet och då rapporterade jag honom direkt.

Ett bra tips är att kolla med google images om bilderna man får är äkta eller stulna från nätet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-22 17:42 av Sutagar.

Av:
    JohanA
    Varning för:

Botsman
    botsmantony@gmail.com
    0765672309
    0760791524

Annonser och medlemmen är nu avstängd. Har något gjort affär med honom och upprättat digital köpekontrakt (vilket rekommenderas om ni inte känner personen ni gör affär med) får ni gärna pm:a mig telefonnummer och personnummer. https://happyride.se

Av:
    Stortorp
    Användaren tingly - Maria Baltere tar betalt på Swish utan att skicka grejer.
    Hon använder telefonnr 0762661850

Hon har två annonser ute nu men har sålt annat tidigare.

https://happyride.se

Av:
    NickPick
    Stortorp skrev:

Nästan allt bös är dömt sedan tidigare. Mrkoll är rätt bra.
    Screenshot_20191128-093637_Chrome.jpg

Av:
    IM
    NickPick skrev:
    Stortorp skrev:

Nästan allt bös är dömt sedan tidigare. Mrkoll är rätt bra.

Ursäkta en fåkunnigs fråga; givet den historik som ni redogör för, vore det inte rimligt att inte låta personen i fråga lägga upp nya annonser? 🤔

(Nej, jag har inte läst hela tråden, ännu, om ni svaret finns där någonstans. Jag skall börja nu.)

Av:
    Luktapåblommorna
    IM skrev:
    ... vore det inte rimligt att inte låta personen i fråga lägga upp nya annonser? 🤔

(Nej, jag har inte läst hela tråden, ännu, om ni svaret finns där någonstans. Jag skall börja nu.)

Jo, har du något bra förslag på hur det ska göras i praktiken?

Bra att du tänker läsa tråden, blir lättare än att upprepa allt som redan sagts. :)

Av:
    IM
    Luktapåblommorna skrev:
    jomper skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Egentligen är det stora problemet att polisen
    > inte lägger ner någon energi på den här typen
    > av brott, bedragarna lämnar gott om spår efter
    > sig. IP-adresser från svenska ISP:er, kontonummer
    > i svenska banker och ibland även riktiga
    > telefonnummer borde göra det rätt lätt att
    > hitta vem som ligger bakom.
    >
    > Men det är väl lite steget bortom SMS-lån den
    > här typen av verksamhet, och de som luras tänker
    > inte mer långsiktigt än några dagar.

Jag har blivit blåst en gång på den ringa summan 300:-. Det var ett annat forum. Då jag hade kontouppgifter var det lätt att göra en polisanmälan över telefon. Ungefär ett 1/2-1 år senare fick jag hem domen mot killen och om jag ville kräva tillbaka pengarna. Jag tror att det är viktigt att att göra polisanmälan oavsett hur lite pengar det rör sig om. I mitt fall var jag inte ensam utan tror att det var dryga tio målsägande. Då kan en tänka på hur många som inte gjort anmälan. Iaf åker dessa personer fast till slut om folk anmäler och det är bra att personerna fastnar i rättssystemet. De vet att folk drar sig för att anmäla småsummor och kan fortsätta. Så min uppmaning är att anmäla allt. Det är lätt.

+1

Jag vann en auktion på Tradera för ett par år sedan, slutsumman landade på ett par tusenlappar eller så. Prylen i fråga dök aldrig upp och efter ett tag visade det sig att kontot säljaren använt var kapat.

Efter ett kort besök hos Polisen fick jag då och då lite information om hur ärendet förlöpte. Jag fick tre eller fyra kallelser att, telefonledes, delta som vittne i rättegången mot den tilltalade, som dock avstod från att närvara, trots kallelse. Men skam den som ger sig, vidd fjärde eller femte rättegången hade Polisen lokaliserat personen i fråga och handgripligen fört honom inför skranket. När domen väl vunnit laga kraft var det bara för mig att kontakta Kronofogden och begära indrivning av pengarna inklusive utdömd ränta.

Det tog sin lilla stund, men min arbetsinsats uppgick väl allt som allt till en timme eller två. Vi har ju trots allt samhällsstrukturer för att hantera den här typen av situationer, och i det här fallet fungerade de finfint.

Av:
    mikaeljc
    IM skrev:
    Luktapåblommorna skrev:
    jomper skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Egentligen är det stora problemet att polisen
    > inte lägger ner någon energi på den här typen
    > av brott, bedragarna lämnar gott om spår efter
    > sig. IP-adresser från svenska ISP:er, kontonummer
    > i svenska banker och ibland även riktiga
    > telefonnummer borde göra det rätt lätt att
    > hitta vem som ligger bakom.
    >
    > Men det är väl lite steget bortom SMS-lån den
    > här typen av verksamhet, och de som luras tänker
    > inte mer långsiktigt än några dagar.

Jag har blivit blåst en gång på den ringa summan 300:-. Det var ett annat forum. Då jag hade kontouppgifter var det lätt att göra en polisanmälan över telefon. Ungefär ett 1/2-1 år senare fick jag hem domen mot killen och om jag ville kräva tillbaka pengarna. Jag tror att det är viktigt att att göra polisanmälan oavsett hur lite pengar det rör sig om. I mitt fall var jag inte ensam utan tror att det var dryga tio målsägande. Då kan en tänka på hur många som inte gjort anmälan. Iaf åker dessa personer fast till slut om folk anmäler och det är bra att personerna fastnar i rättssystemet. De vet att folk drar sig för att anmäla småsummor och kan fortsätta. Så min uppmaning är att anmäla allt. Det är lätt.

+1

Jag vann en auktion på Tradera för ett par år sedan, slutsumman landade på ett par tusenlappar eller så. Prylen i fråga dök aldrig upp och efter ett tag visade det sig att kontot säljaren använt var kapat.

Efter ett kort besök hos Polisen fick jag då och då lite information om hur ärendet förlöpte. Jag fick tre eller fyra kallelser att, telefonledes, delta som vittne i rättegången mot den tilltalade, som dock avstod från att närvara, trots kallelse. Men skam den som ger sig, vidd fjärde eller femte rättegången hade Polisen lokaliserat personen i fråga och handgripligen fört honom inför skranket. När domen väl vunnit laga kraft var det bara för mig att kontakta Kronofogden och begära indrivning av pengarna inklusive utdömd ränta.

Det tog sin lilla stund, men min arbetsinsats uppgick väl allt som allt till en timme eller två. Vi har ju trots allt samhällsstrukturer för att hantera den här typen av situationer, och i det här fallet fungerade de finfint.

Jag fick en MC stulen för 15 år sedan. Tjuven blev gripen och dömd. Jag blev tilldömd ett skadestånd på 3000:- som ersättning för självrisken jag betalat. Skulden är nu uppe i över 10000:- med ränta. Jag är tämligen säker på att jag aldrig kommer få några pengar. Jag får hem ett brev en gång om året som informerar hur mycket skulden är uppe i samt att personen saknar utmätningsbara tillgångar.

Av:
    NickPick
    Även känd som salle1.
    Screenshot_20191129-142431_Chrome.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in