Att logga sin träning... Hur och var?

Octagon

Aktiv medlem
Jag har till och från under flera år loggat träning lite här och var. Runkepär, Nike+, Excel, Runtastic osv. Nu tänkte jag kör igen, lite mer seriöst kanske. Men vad ska man välja? Strava och funbeat verkar poppis.

Jag vill att det ska fungera med app och pulsklocka (Suunto, Polar mm). Ev. bara pulsklocka. Jag har inga behov av att vare sig tävla eller dela ut resultatet på fejsbook, men vill gärna kunna få ut statistik att läsa själv. Jag vill helst inte betala massor för ett abonnemang och jag behöver inga fåniga BMI-grafer. Om jag slipper ange kön, skostorlek och shoppingvanor +annat personligt är det bra.

Senast ändrad:
Spelar ingen större roll då de flesta program kan läsa filer från varandra då gps-datan sparas som gxp om jag minns rätt. Exempelvis gick jag över från runkeeper till strava med all bibehållen data genom att exportera alla pass i en fil och sedan ladda upp på strava. Tog lite tid dock då de endast kan ladda upp 25 filer åt gången.

Strava har numera kassa flygbilder vilket kan vara ett problem.

Endomondo har jag hört en del gott om också.

Fistarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Spelar ingen större roll då de flesta program
> kan läsa filer från varandra då gps-datan
> sparas som gxp om jag minns rätt. Exempelvis gick
> jag över från runkeeper till strava med all
> bibehållen data genom att exportera alla pass i
> en fil och sedan ladda upp på strava. Tog lite
> tid dock då de endast kan ladda upp 25 filer åt
> gången.

Tapiriik.com

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Strava har numera kassa flygbilder vilket kan vara
> ett problem.
>
> Endomondo har jag hört en del gott om också.

Rita rutter görs ändå bäst på andra webbsidor, imo.

Är det bara cykling du vill logga? Runkeeper är bra på det mesta, men inte styrketräning. Strava fungerar väldigt bra för cykling. Endomondo tycker jag är bättre på grafer och pulsträning än runkeeper.

Det som gett mig mest för seriös träning är träningsdagbok (fyllde manuellt i veckans vilopuls, längd, maxpuls, medelpuls, tid, väder etc) och pulsklocka. Det tillsammans med polariserad träning ger mycket.

Strava ihop med Veloviewer , man kan få massa fina kurvor över året eller bara enstaka segment från Strava, man blir aldrig mätt på statistik från veloviewer heller.

Jag kör kör Suunto Ambit3 Sport och Strava , fick nån gratis månad på strava och det är kul men jag klarade mig fin fint med gratis versionen.

Springer och Cyklar.

Denna kombo gillar jag starkt (just segmenten är en kul detalj)

Jag använder något så svenne-tråkigt som Funbeat. Har all träningshistorik från typ 2006 där så det känns lite segt att byta. Stöd för Suunto och Garmin. Eftersom jag har en Suunto-klocka så syncar jag cyklingspass direkt till Strava från Movescount med.

Funbeat har urusel export om du av någon anledning skulle vilja flytta ditt data i framtiden. I princip får du bara en lista med datum och träningstyp. Vill du ha puls- och gps-data så måste du spara det någon annanstans vilket innebär dubbel loggning.

Mvh Jesper

Funbeat har också ett extremt trögjobbat användargränssnitt. Det var lite bättre förr, men nån gång ca 2010-2011 gjorde de om det och då orkade jag inte fortsätta använda sajten. Det blev för bökigt.

Vad är det som gäller nu då ?
Kör ju strava/veloviewer, ridewithgps och Goldencheetah.
men det kanske finns nåt annat intressant ?

Strava har ju blivit något slags liketräsk, förmodligen säjer de min info till Putin. Funderar på att ge fan i att re-uppe premium när det går ut. Kör med TrainingPeaks numera.

Funbeat lägger (tyvärr) ner under våren. Har varit bra för att logga olika typer av träning, men nu får man väl gå tillbaka till excelark och komplettera med strava/garmin connect för kartor osv.

Givet nedanstående kravspecifikation, vad är det bästa alternativet resp. det bästa alternativet som är gratis?

1) Ska kunna lagra träningsaktiviter i form av aktivitetetstyp, tid, längd, datum när aktiviteten utfördes samt ett fritextfält.
2) Basal statistik i form av träningstid/träningsmängd, totalt eller per aktivitetstyp under valbart tidsintervall samt med möjlighet att få det grupperat per vecka/månad/år. Dessutom grafisk presentation av denna statistik.
3) Kunna jämföra statistik med vänners.
4) Kunna kommentera vänners träningsaktiviteter.
5) Lättanvänt och inte en massa extrafunktioner som stör ovanstående. Det får gärna finnas fler funktioner men de får inte ”vara i vägen” och störa ovanstående.

Möjlighet att lagra GPS-data, pulsdata, effektdata, ... är alltså inget som ger pluspoäng.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Där dina vänner har konton. Må låta som ett hö-hö svar men det är hela problemet med sociala medier, den som är först och får användare vinner. Spelar ingen roll vad uppstickare kommer med, de slår inte den USPen.

Henrik_E sa:
GoranS sa:
Där dina vänner har konton. Må låta som ett hö-hö svar men det är hela problemet med sociala medier, den som är först och får användare vinner. Spelar ingen roll vad uppstickare kommer med, de slår inte den USPen.

I detta fall är det dock ett gruppval då ingen av de andra i (den lilla) gruppen har några andra träningskonton som man behöver förhålla sig till.

GoranS sa:
Givet nedanstående kravspecifikation, vad är det bästa alternativet resp. det bästa alternativet som är gratis?

1) Ska kunna lagra träningsaktiviter i form av aktivitetetstyp, tid, längd, datum när aktiviteten utfördes samt ett fritextfält.
2) Basal statistik i form av träningstid/träningsmängd, totalt eller per aktivitetstyp under valbart tidsintervall samt med möjlighet att få det grupperat per vecka/månad/år. Dessutom grafisk presentation av denna statistik.
5) Lättanvänt och inte en massa extrafunktioner som stör ovanstående. Det får gärna finnas fler funktioner men de får inte ”vara i vägen” och störa ovanstående.

Möjlighet att lagra GPS-data, pulsdata, effektdata, ... är alltså inget som ger pluspoäng.

Jag skulle vilja påstå att Runkeeper tickar av det mesta på den listan. Vi är ett gäng på ca 10 pers som peppar varandra rejält och då i en mängd olika träningsformer. Lite osäker på om det just går att jämföra enskilda pass med andra, men man har med rätt inställningar full tillgång till övrigas data iaf.

GoranS sa:

Strava funkar väl bra och är gratis.

GoranS sa:

Strava funkar men jag tycker att Endomondo är lite bättre på grafer och sådant, speciellt i gratisversionen. Enda anledningen till att jag använder Strava mer nuförtiden är för att alla andra gör det.

Jag kör själv endomondo, som fixar kraven även i gratisversion. Fastnade själv för den pga den stöder många olika träningsformer. 2011 när jag tittade runt var det den enda som klarade av mina mer esoteriska träningsformer; rullskidor, längdskidor, kajakpaddling, förutom de mer givna som löpning/cykling. Synkar automagiskt med Garmin connect.

Kan alla dessa program exportera data och i så fall vilka? Om man bestämmer sig för att byta är det ju bra att kunna flytta över data.

Endomondo från mej också. Har kört det i 3-4 år och bockar av allt på din kravlista (jämföra med polare är jag dock lite osäker då jag inte testat det själv). Det jag tycker är bra med Endo är mångsidigheten, tom rullstolsåkning finns med.
En nackdel finns det dock som jag och många irriterar oss på är att de har tagit bort funktionen "Follow road" när man ska logga en sträcka i efter man åkt den (om man tex glömt att starta appen). Ritar man ett streck mellan 2 punkter så var det smart att den ritade strecket efter vägen och inte fågelvägen....Dåligt Endomondo!!!!

Bullabus sa:
Endomondo från mej också. Har kört det i 3-4 år och bockar av allt på din kravlista (jämföra med polare är jag dock lite osäker då jag inte testat det själv). Det jag tycker är bra med Endo är mångsidigheten, tom rullstolsåkning finns med.
En nackdel finns det dock som jag och många irriterar oss på är att de har tagit bort funktionen "Follow road" när man ska logga en sträcka i efter man åkt den (om man tex glömt att starta appen). Ritar man ett streck mellan 2 punkter så var det smart att den ritade strecket efter vägen och inte fågelvägen....Dåligt Endomondo!!!!

Om jag minns rätt så kan man jämföra med andra inom grupper eller events.

Endomondo stöder väl inte aktiviteter med sensordata om det inte finns GPS-data? (Eller är det bara min externa synkning som bråkar med det?)
Alltså ett trainerpass med bara puls och effekt. Eller ett löppass inomhus med puls, tempo osv men ingen GPS.

Strava är ju mest för likes och lägga upp fina/roliga bilder till aktiviteterna. Skall ju ej förringa värdet av detta dock, men jag kan tycka att premium är rejält ovärt pengarna. De försöker sig på en viss analytisk kapacitet men åtminstone jag personligen tycker den faller platt.

Strava Free för det sociala
TrainingPeaks för ordentlig loggning och struktur av träningsupplägget
WKO4 om TrainingPeaks är för mesigt och du vill analysera skiten ur allt.
Xert om du enbart cyklar och använder effektmätare

Senast ändrad:
eketjall sa:
Endomondo stöder väl inte aktiviteter med sensordata om det inte finns GPS-data? (Eller är det bara min externa synkning som bråkar med det?)
Alltså ett trainerpass med bara puls och effekt. Eller ett löppass inomhus med puls, tempo osv men ingen GPS.

Jodå. Ex gårdagens lilla jympapass med kortlek(*) på Malmö Kanotklubb: https://www.endomondo.com/users/509749/workouts/1087941305

(*) klöver - hoppande utfall, ruter - fällkniven, spader - smala armhävningar, hjärter - burpees. Lekledaren drar ett kort i taget och alla gör antal reps enl. drget kort. Ess givetvis 14. Har man tur är den väl blandad ;-)

ani sa:
eketjall sa:

Jodå. Ex gårdagens lilla jympapass med kortlek(*) på Malmö Kanotklubb: https://www.endomondo.com/users/509749/workouts/1087941305

(*) klöver - hoppande utfall, ruter - fällkniven, spader - smala armhävningar, hjärter - burpees. Lekledaren drar ett kort i taget och alla gör antal reps enl. drget kort. Ess givetvis 14. Har man tur är den väl blandad ;-)
Ok, då är det bara importen som inte stödjer det då. Iaf om man importerar via Tapiirik.com

Tycker strava är bra, men tragiskt/patetiskt de satsar på yta alla fb och inte på core funktionalitet..Tänkte maila dem om detta.
har inte bestämt om jag ska säga upp premium, men gillar kalender, hålla kol på pers mm mm
Sen funkar ju strava live ruggigt bra i wahoo bolt då! och sen kör man ju veloviewer såklart!
Ska testa edomonodo lite får vi se.

Senast ändrad:
ulfalf sa:
Funbeat lägger (tyvärr) ner under våren. Har varit bra för att logga olika typer av träning, men nu får man väl gå tillbaka till excelark och komplettera med strava/garmin connect för kartor osv.

Fast nu verkar det som att de kanske blir kvar. :-)

Jag använder det som sekundärloggning just för att det passar för olika typer av träning.

anderski sa:
Tycker strava är bra, men tragiskt/patetiskt de satsar på yta alla fb och inte på core funktionalitet..Tänkte maila dem om detta.
har inte bestämt om jag ska säga upp premium, men gillar kalender, hålla kol på pers mm mm
Sen funkar ju strava live ruggigt bra i wahoo bolt då! och sen kör man ju veloviewer såklart!
Ska testa edomonodo lite får vi se.

Vad är core funktionalitet enligt dig?

Tillbaka
Topp