• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    GoranS
    Norra Teneriffa bjuder onekligen på möjligheter till brutal backkörning. Satt och skissade lite löst mha ridewithgps och fick upp några smått svettiga saker (bara belagda vägar):

Från San Juan de la Rambla, Calle Pascuala, Camino el Lomo, Calle Lomo Blanco och vidare uppåt i bergen: 6,3 km med 15% snittlutning där sista 2,3 km snittar ganska precis 20%

Från Realejo Alto rakt upp i berget på små "bygator": 4,0 km med 18% snittlutning

Från La Montañeta uppåt i bergen (Calle Cartaya, Calle El Brezal, ...): 5,3 km med 15% snitt och ett parti på 2,3 km med 19% snitt mitt i.

Calle de las Turcas i trakterna av La Corujera (strax öster om Pto de la Cruz): 2,6 km med 20-21% snittlutning.

Calle Tosca de la Iglesia + Calla Monroy: 2,4 km med 21% snittlutning

Av:
    Hasse#7
    Idag har jag cyklat med två trevliga herrar från Eksjö och ytterligare en trevlig herre från Vetlanda. De är duktiga cyklister så det blev en riktig kvalitetsdag. Körde Maspalomas-Soria-Tauropass-testbacken-Puerto de Mogan och sedan GC-500 hem till Maspalomas. Tog inga bilder. Det skulle regna idag alla prognoser har sagt det. Blunda nu Skogling. Det har varit strålande solsken hela dagen. Hörde att det regnade i Ayacata men där var ju inte vi. Två dagar kvar sen hemåt.

Av:
    Hasse#7
    Hej silvermannen, kul du gillar resan. Jag kom på att jag faktiskt har fyra bilder från idag och en annan plats i Soria än normalt. Tre på nya kompisarna, kanske nån som känner nån även om figurerna är små. En på dammen från andra hållet.

20170317_114232.jpg

20170317_114527.jpg

20170317_114546.jpg

20170317_114247.jpg

Av:
    nisseson
    Ang. norra Teneriffa så var det dit min första "riktiga" bergs-cykelresa gick (om man räknar bort tri-resor till Fuerteventura). Jag skapade en runda med någon karttjänst för första dagen, och lärde mig den brutala vägen att vägar som går rakt upp längs bergssidorna ska man akta sig för, och kolla in lutningen på. 700 meter med en snittlutning på 17,4% genom San Antonio var en rejäl örfil som visade att man ska ta backarna på allvar utanför Svedala... :-) Sen dess har jag varit klart mer noggrann vid kartrekandet (med ett undantag, La Pasadilla - Cazadores på GC. Det blev också en lite jobbigare dag än jag trott när jag startade.)

Av:
    GoranS
    Det är av misstagen man lär sig! En del misstag kan dock ge upphov till en del kul upplevelser. Under en dolomitresa så hade jag rekat en rutt ganska noga. Det jag inte hade koll på var att en liten "genväg" jag hade tänkt mig på ett ställe hade rasat och vägen var avstängd. Just den dagen hade jag sällskap och mitt sällskap tyckte inte vi skulle låta oss stoppas av en avstängning i form av att vägen var blockerad av ett gallernät, så vi tog oss förbi på utsidan om vägräcket. Var en ganska brant sluttning ner, men det var inga problem. En bit ner så passerade vi ett ställe där halva vägbanan var borta. Var dock inga problem att passera det heller. När vi kom ner i botten på dalen och skulle passera en bro blev det dock lite marigare. Där var nämligen avstängningens andra ände. Då vi inte hade någon lust att cykla tillbaka så blev det att en klättrade förbi avspärrningen på utsidan av räcket och den som stod kvar langade sedan cyklarna (på utsidan om räcket) till sen som passerat avspärrningen. Slutligen klättrade den kvarvarande personen förbi avspärrningen. Gick bra, men jag hade inte gjort det om jag varit ensam. Blev dock ett kul minne.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-03 20:14 av GoranS.

Av:
    Hasse#7
    @skogling
    Nu regnar det och har åskat inatt. Klockan är 06.40 här. Vi får se hur det ser ut efter frukost.

Av:
    Hasse#7
    Äntligen skogling!

20170319_114600.jpg

Edit: Nu börjar det!

20170319_115839.jpg

Fast vi cyklade i sol och värme en sväng innan det började. Skall plocka ner frugans cykel i väskan och se om jag hinner få en soltur till efter det högst sannolika regnet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-19 13:03 av Hasse#7.

Av:
    Skogling
    🙈

Av:
    Hasse#7
    :)

Kan ni tänka er det blev sol en gång till. Körde en snabb sväng till miradoren innan man åker ned och sedan upp till Fataga. Nu skall jag försöka låta er vara ifred om det inte är nån som undrar något. Bifogar bild från miradoren och bild på skrynklig skägglurk med finne på näsan. Nu kan den få bli en böld om den måste för nu har jag cyklat klart.

20170319_150405.jpg

20170319_150436.jpg

Av:
    Skogling
    Bon voyage!

Av:
    Hasse#7
    Skogling skrev:
    Bon voyage!

Tack. Nästa sol-RR är din.

Av:
    Longines
    Hasse! Har du meddelat juiceställena att det är slut nu? Stor omställning väntar...

Av:
    Hasse#7
    Longines skrev:
    Hasse! Har du meddelat juiceställena att det är slut nu? Stor omställning väntar...

Tänkte inte på det. Men jag hoppas att alla har gjort sitt bästa för att de skall överleva till hösten börjar. Jag tycker jag bidragit efter bästa förmåga. Har det inte gått ihop sig i Soria så är det skoglings fel. Tror nog de klarar sig. Med så fantastiska råvaror är efterfrågan ganska garanterad och det känns inte som en törstig cyklist på semester är den mest priskänsliga kunden.

Av:
    Jenny W
    Någon som har en GPX-fil på VOTT att dela med mig. Jag reser till GC imorn. Start i San Agustin ger pluspoäng :D

I never lose, I either win or learn.

Av:
    emilh
    Hur är GC-605 följt av 505 ner till kusten från PdlN i jämförelse med GC-60?

Sitter likt Jenny på kanarieholmen utan gps-spår eller wi-fi :)

Av:
    GoranS
    Letar du lite i tråden hittar du nog hyggligt aktuella beskrivningar av GC-605:an + GC-60. Första biten ner från Ayacata på GC-60 var när jag var där för ett antal år sen inte så rolig, men jag har för mig att ngn skrev att den bättrats. Har för mig att ngn skrev att 60:an inte är så rolig numera ner till San B. 505:an är ner till Baranquillo Andrés rätt dålig väg och sista biten rätt brant. Är dessutom numera om jag fattat det officiellt sett inte tillåten att cykla på. Verkar dock som att det senare inte är ngt praktiskt problem.

Av:
    Jenny W
    Här är en runda på strava med GPX. Det löser väl sig...
    https://www.strava.com

Av:
    Skogling
    Alltså vaffa... det finns turistkartor!

Av:
    GoranS
    Navigeringsbiten är inte det som är besvärligt med VOTT. ;-)

Väsentligen är det bara att följa kusten till Pto Mogán, köra mot Ayacata, ta av mot La Aldea/San Nicolas, i San Nicolas hålla mot Artenara, precis före tunneln ta höger upp in i själva backen (mot El Carrizal), när du kommer ut på stora vägen ta höger mot Ayacata, i San Bartolome ta av höger och när du kommer ner till PdI ta vänster till San A. Med kartbilden i huvudet behövs knappt något navigeringsstöd alls. Finns helt enkelt inte så många felkörningsmöjligheter.

Av:
    Jenny W
    Haha. Ja, vad kan gå fel. Det ordnar sig nog...
    Hoppas att jag överlever. Nu är det dags att gå och knoppa. Imorn tidigare än fan själv har vaknat ska vi upp och flyga. Hasta la Vista amigos :D

Av:
    emilh
    Förlåt, jag är totalförvirrad efter lång resdag. 605+505 har jag bra koll på, tänkte på något som anslöt till 504 norrifrån, men det verkar inte finnas.

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Navigeringsbiten är inte det som är besvärligt med VOTT. ;-)

Väsentligen är det bara att följa kusten till Pto Mogán, köra mot Ayacata, ta av mot La Aldea/San Nicolas, i San Nicolas hålla mot Artenara, precis före tunneln ta höger upp in i själva backen (mot El Carrizal), när du kommer ut på stora vägen ta höger mot Ayacata, i San Bartolome ta av höger och när du kommer ner till PdI ta vänster till San A. Med kartbilden i huvudet behövs knappt något navigeringsstöd alls. Finns helt enkelt inte så många felkörningsmöjligheter.

Håller med jag cyklade vott ensam och utan karta. Glöm inte att äta, dricka och fylla vatten i La Aldea de San Nicolas.

Av:
    GoranS
    emilh skrev:
    Förlåt, jag är totalförvirrad efter lång resdag. 605+505 har jag bra koll på, tänkte på något som anslöt till 504 norrifrån, men det verkar inte finnas.

Nej, 504:an är nog tufft att försöka komma ner till norrifrån, åtminstone med racer.

Av:
    nisseson
    emilh skrev:

Det stämmer, GC503/504 är en "cul de sac" om man kör landsvägscykel.

Av:
    GoranS
    Skogling skrev:
    Alltså vaffa... det finns turistkartor!

Om man ignorerar ev. ironi så är vandringskartor oftast bäst i mitt tycke när man ska reka kul cykelturer. Vägkartor missar inte sällan småvägar som kan vara riktigt trevliga för cykling. Gäller bara att identifiera var gränsen går mellan asfalt och grusvägar (om man kör racer), annars kan det bli lite väl spännande.

Av:
    GoranS
    Jenny W skrev:
    Haha. Ja, vad kan gå fel. Det ordnar sig nog...
    Hoppas att jag överlever. Nu är det dags att gå och knoppa. Imorn tidigare än fan själv har vaknat ska vi upp och flyga. Hasta la Vista amigos :D

Ha det så kul! Kan dock tycka att det är lite osolidariskt mot oss stackare som är kvar i Sverige och får "njuta" ensiffriga värden på termometern och allmänt grådask. ;-)

Av:
    Pfaff
    nisseson skrev:
    emilh skrev:

Det stämmer, GC503/504 är en "cul de sac" om man kör landsvägscykel.

Inte lång. Men trevlig.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Manurhin2
    GoranS skrev:
    Letar du lite i tråden hittar du nog hyggligt aktuella beskrivningar av GC-605:an + GC-60. Första biten ner från Ayacata på GC-60 var när jag var där för ett antal år sen inte så rolig, men jag har för mig att ngn skrev att den bättrats. Har för mig att ngn skrev att 60:an inte är så rolig numera ner till San B. 505:an är ner till Baranquillo Andrés rätt dålig väg och sista biten rätt brant. Är dessutom numera om jag fattat det officiellt sett inte tillåten att cykla på. Verkar dock som att det senare inte är ngt praktiskt problem.

Stämmer angående gc60 , säkèrt skakigt från Ayacata till San Bartelome .
    Kommer man från Vott har man kanske ett flin lagrat som överväger .
    Inte skitdålig ändå .

M

Av:
    emilh
    Jahapp. Årets första tur på GC blev allt som allt 5km. Punka på glasbit efter 2,5km som sabbade tub bortom pitstop-räddning. (Ja, jag är väl medveten om kanttrådsdäcks alla fördelar.)

Hem och limma på reservtub och här sitter jag nu och funderar på att dra iväg till någon cykelbutik för att köpa reservdelar.

Någon som vet något ställe på öns södra sida som kan tänkas sälja punkteringsspray och kanske även tubtejp att ha som backup?

Av:
    Hasse#7
    emilh skrev:
    Jahapp. Årets första tur på GC blev allt som allt 5km. Punka på glasbit efter 2,5km som sabbade tub bortom pitstop-räddning. (Ja, jag är väl medveten om kanttrådsdäcks alla fördelar.)

Hem och limma på reservtub och här sitter jag nu och funderar på att dra iväg till någon cykelbutik för att köpa reservdelar.

Någon som vet något ställe på öns södra sida som kan tänkas sälja punkteringsspray och kanske även tubtejp att ha som backup?

Freemotion i PdI eller kanske Rubios i San Fernando?

Av:
    Luzen
    Hasse#7 skrev:
    emilh skrev:

Freemotion i PdI eller kanske Rubios i San Fernando?
    Free Motion i San Agustin hade spray när jag var där i februari

Av:
    C-dale
    Kamikaze i San Fernando?

Av:
    emilh
    Tack. Bor i Peurto Rico så jag försöker ta bussen in till Maspalomas efter siestan och chansar på att Free Motion har.

Är den vid San Augustin större än den vid Meloneras?

Av:
    Luzen
    emilh skrev:
    Tack. Bor i Peurto Rico så jag försöker ta bussen in till Maspalomas efter siestan och chansar på att Free Motion har.

Nej den är liten.

Av:
    Jenny W
    Otur Emil. Hoppas att det löser sig.

Vi är incheckade i en bungalow som ligger på toppen av ett berg. Något svajigt wi-fi här nere i receptionen. Tog två min att cykla ner hit och det tar väl 30 min att cykla upp igen. :)

Av:
    Skogling
    emilh skrev:

Taxi kostar nästan inget på ön.

Av:
    Jenny W
    Free motion i San Agustin ligger bara ett stenkast från där vi bor och jag var där och köpte karta. Frågade efter spray till dig Emil men de hade ingen. Du har väl ändå uppfyllt punkakvoten för april? Jag cyklar utan pump :/
    Jag har fått ordning på wifi nu oxå så jag har hämtat ner gpx på VOTT, så nu har jag både hängslen och livrem.
    Bokade in en två timmars ridtur (på häst) imorn med dottern. Hon är själaglad. Jag kommer få lida. På söndag kör vi VOTT.
    Provade cykeln idag till Ayaguares och lite till och vi bor 50-60 höjdmeter ovanför pool, hotellreception, city mm så jag får många höjdmeter i benen denna vecka. Känns bra nu. Fråga mig igen på söndagkväll :)

Av:
    Manurhin2
    Hur känns det ?

Av:
    Jenny W
    Manurhin2 skrev:
    Hur känns det ?

Tackar som frågar. Hemma igen efter en vecka på ön. Blev en fantastiskt fin vecka med ett par lata dagar vid poolen, utflykt med dottern och några turer på cyklen blev det oxå. Det var helt problemfritt att ta med extrabagage på både flyg och transferbuss, även om busschaufförerna muttrade lite på spanska när de lastade grande åbäke.

Bungalowen som vi hyrt i San Agustin låg uppe på en klippa med tidernas utsikt över havet.

IMG_3741.JPG

Inte mig emot. Resesällskapet tyckte det var jobbigt att gå 50 hm trappor varje gång det skulle till poolen men med det myckna ätandet så gjorde det bara oss gott. Jag tog så klart varje chans att leka budcyklist och cykla ner till butiken för att hämta vatten, öl, chips och annan nödtorft till hushållet.

På fredagen gjorde jag en liten tur till Ayaguares. Tog följe med en grupp spanjorer upp till toppen. De skulle vidare men jag vände och rullade ner samma väg jag kom. När jag senare såg på kartan så insåg jag att jag gått miste om en alternativ väg ner men det blev iaf en trevlig runda.

IMG_3745.JPG

Jag hade planerat att köra Valley of the tears (VOTT) med Emil och Ena på söndagen men den dagen skulle bli den varmaste på hela veckan så vi sköt på det och istället blev det en nostalgitripp upp längs minnenas allé. Soria med jos på toppen.

IMG_3771.JPG

På tisdagen var det så dags. Jag hade gått och varit nervös och förväntansfull länge inför denna turen. Hur svårt kunde det vara lixom?
    Jag gav mig av straxt innan 8 på morgonen och var lite besviken över att den starka vinden hade mojnat så jag skulle inte ha någon medvind att segla på till Puerto Rico där jag skulle möta upp Emil och Ena. Väg GC500 skulle ta mig dit och den är "den platta delen av ön" men det är inte platt någonstans. Om man inte passar sig kan man köra slut på sig rätt kvickt på de ständiga upp- och nedförsbackarna. Jag tog det lugnt. Det tog mig en timme (inkl kissestopp på en mack) att ta mig till mötesplatsen, en rondell mitt i Puerto Rico där hotellen hänger tätt packade vertikalt på klippväggarna. Häftig plats. Vi fortsatte i samlad trupp vidare längs GC500 och vid Puerto de Mogan tog vi av in mot landet, GC200, upp längs en ganska lättåkt motluta genom Mogan och vidare upp i bergen. Efter Mogan började det gå lite mer uppför men fortfarande ok. I Casas de Veneguera vek GC200 av mot vänster och vi följde den vägen genom Tasarte och vidare upp mot den första toppen som befann sig 650 möh. Här träffade vi ett par trevliga cyklister från Mora som skulle ner till kusten igen via någon av de små vägarna som gick ner från bergets västsida.

IMG_3808.JPG

IMG_3817.JPG

Man såg en rätt lång bit av vägen vi skulle ned för. Den såg brant ut. "Vänta bara", sa Emil. Ena var klok och vände här. Jag har ju tidigare visat prov på dålig föreställningsförmåga och min inlärningskurva är tydligen inte heller så brant. Nedför bar det med en jäkla fart. Kul att kör fort nu äntligen efter en rätt lång och hyfsat slitsam klättring. Vi kom ner i La Aldea de San Nicolas som verkade inte verkade vara en turiststad utan mest för bofasta. Vi tog en fika och fyllde på med vatten för snart skulle vi få jobba på riktigt. Jag och Emil krånglade oss ut ur staden, genom bananodlingarna och ut på den canariska landsbygden via GC210. Här var det allt annat än "turistigt". Vi passerade ne och annan gård med getter och skällande hundar. Det började bli varmt. Riktigt varmt. Solen stod rakt ovanför våra huvuden och skuggorna krympte. Asfalten hade börjat bli riktigt dålig och svår att cykla på. Emil är starkare än jag men väntade snällt på varje backkrön. Straxt innan vi skulle svänga av på självaste VOTT så kom vi överens om att vi skulle köra var och en i sin egen takt och vänta i Ayacata.

Mitt mål var att cykla hela vägen upp. Det kunde jag ju fetglömma. Jag hade visserligen kompaktklingor fram men här hade det behövts något annat är den kassetten jag hade (25?) Det var ju helt galet brant. Och inte nog med det utan asfalten var så dålig att det mer liknade en grusväg med alla hålor och löst grus som låg. Jag skiftade mellan att cykla och att gå. Någon skugga fanns inte. Solen stod mitt på himlen och stekte obarmhärtigt ner på den vindstilla bergssidan. Hjärtat rusade upp mot max efter några tramptag och för att inte riskera solsting och värmeslag så fick jag kliva av att gå och ibland bara stå och pusta.
    IMG_3827.JPG

IMG_3830.JPG

IMG_3829.JPG
    Med två timmars självransakan tog jag mig igenom VOTT. Vattnet var slut och jag var mentalt helt färdig. "Jag är en idiot!", hann jag tänka minst 1000 gånger. "Plattåkaren ska cykla berg lixom! VA?! Jag är en idiot".
    Jag kom fram till Ayacata till slut. Mötte Emil på en krog som hade god mat och kalla öl. Det kändes som om vi var mitt ute i ingenstans. Där från var det iaf (nästan) bara härliga, vindlande nedförsbackar med olika typer av asfalt, det mesta bra men ibland fick man ta det lite lugnt för att undvika hålor och löst grus.

VOTT nedför är inget jag rekommenderar om man är rädd om sitt liv. Uppför överlever man nätt och jämnt :)
    VOTT var riktigt tufft. Den tuffaste stigningen jag har försökt mig på. Det kanske blir igen någon gång. Med annan utväxling.

Av:
    Skogling
    Håller med om VOTT. Det var fan inte lätt. Hade samma väder som du. Galet varmt och det tog TVÄRSTOPP efter 2:a svängen.
    Kände mig värdelös som cyklist efter den truren. Men som sagt, det är bara unvika nästa gång.

Jag trodde verkligen jag skulle fixa den. Men man är ju inte 40 längre...

Lite nyfiken på ditt boende. Tror det är det stället som mina svärföräldrar åkt till i 15 år. Ligger det vid Rojas Rojas Sjukhuset?

Av:
    Skogling
    Alltså, bilden på dig vid vägskyltarna. Den backen är så hiumla najs! Älskar den.

Men den bästa är GC-65 ner från San Bartolomé. Herregud sicken fin utförslöpa. Vilken asfalt. Vilka VYER! :)

Av:
    Jenny W
    Undvika? Nä ladda om med god planering ska det gå ;) Håller med om att jag kände mig dålig, usel, sämst men va fan. Jag är ingen bergscyklist. Kul att ha gjort det iaf.
    Vi bodde på Rocas Rojas. Här.
    Capture.JPG
    Ingen lekpool för barn. Det saknade vi. Mest gamlingar om bodde där. Lugnt och skönt. Förutom att det inte var så mycket skoj för vår dotter så var allt toppen. Vi lekte i poolen iaf. Fast vi inte fick ;)

Av:
    Skogling
    Ja men precis ... Dom bor i området framför med orangea markiser. :)

Av:
    GoranS
    Fördelen om man kör VOTT utför är att man orkar se lite mer av landskapet. Om inte annat blir det naturligt några stopp för att låta fälgarna svalna. Åtminstone vågar/vill inte jag släppa på speciellt mkt utför när vägen är så brant, smal och bitvis krokig som den är i detta fall och med massivt bromsande känns det bra att ta några pauser på vägen ner. Uppför har i alla fall inte jag ork till så mkt annat än att se till att hålla ekipaget rullande.

Av:
    glitch
    Åker ner om 2 veckor och siktar på att få ihop i alla fall 3 cykeldagar, tror inte det blir fler.

Kommer på där sängen är på bilden.
    Skulle nån av er GC rävar kunna rekommendera 3 fina turer som inte är så hjärnan sprängs?:) typ lämpliga för 3-5 timmar i sadeln för en herre i medioker försäsongsform. Soria har jag kört för länge sen, det var inga problem alls annat än att det var så sjukt varmt typ 37 C så man höll på smälta bort.
    Screenshot_20170421-181122.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in