• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    Luzen
    xyklisten skrev:
    Ni som är Gran Canaria veteraner, hur brukar ni boka era resor. Hotell och flyg separat eller "paket"?
    Tips på bra boende mottages gärna.

Har tidigare åkt med flygstol med Ving för runt 2500-3000 inkl mat o bagage,
    Nästa vecka åker vi med Airtours som använder Norwegian. Flygstol med bagage kostar 1298 kr.

Tyvärr blir det ingen cykling denna gången pga handskada och kommande operation

Av:
    Manurhin2
    Vi flyger mestadels Norwegian , kostade 5300 med 1 cykel för 2 personer .
    Denna gången all-inclusive i Taurito för 8000 / 2 vuxna .

Av:
    Manurhin2
    Kör bara korta turer denna gången som del av rehab av anledning . Bor i Taurito och har då att välja på kustvägen öster ut eller avstängda vägen mot P d Mogan .
    Idag blev det mot Mogan igen och lite fusk med testbacken till toppen , lite för länge men värt . Har passerat vägraset 3 ggr åt bägge håll och det är mycket finare än förra vintern , klart cyklingsbart även med telefon i handen .Mötte en hel skock med får ( getter ? ) nära toppen .
    20190108_162006.jpg
    20190111_111944.jpg
    20190111_111444.jpg
    20190111_111802.jpg

Av:
    Manurhin2
    Och idag ser det ut såhär :
    20190113_124029.jpg

Av:
    GoranS
    Alltså, inte för att vara gnällig, men nu känns det som att andelen bilder med vägavstängningar i den här tråden är väl hög i förhållande till de med häftiga vyer, slingriga inbjudande vägar, ... ;-)

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Alltså, inte för att vara gnällig, men nu känns det som att andelen bilder med vägavstängningar i den här tråden är väl hög i förhållande till de med häftiga vyer, slingriga inbjudande vägar, ... ;-)

För din abstinens....

20170315_140128.jpg

Av:
    GoranS
    Ah, VOTT-starten. Nu drog det till i bergscyklingsnerven.

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Ah, VOTT-starten. Nu drog det till i bergscyklingsnerven.

Exakt!

Av:
    Manurhin2
    Här försöker man undvika att posta bilder från rundor som Taurito - P d Cura - Amadores - Puerto Rico - Arguineguin -starten Soriastigningen tur och retur .

Lovar att bättra mig .

Av:
    Sambal Oelek
    Härliga vägar! Den här klättringen var seg, trodde aldrig jag skulle komma upp :)

IMG_20181223_164203.jpg

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    GoranS
    Manurhin2 skrev:
    Här försöker man undvika att posta bilder från rundor som Taurito - P d Cura - Amadores - Puerto Rico - Arguineguin -starten Soriastigningen tur och retur .

Lovar att bättra mig .
    Hm, "be careful what you wish for" är uppenbarligen lärdomen här. Just hotellkomplexen längs södra kusten är inte mina favoriter vad gäller vyer på ön, snarare tvärt om.

@Sambal Oelek: Seg? Den lilla fina åkbacken ... ;-)

Av:
    Hasse#7
    Sambal Oelek skrev:
    Härliga vägar! Den här klättringen var seg, trodde aldrig jag skulle komma upp :)

Testbacken upp till Preza de la Ninas och sedan vidare till Ayacata. Kör man den utför finns det en skitfarlig kurva. Vänstersväng, helt skymd sikt och berg som tar bort ljudet av mötande bil som kanske inte ligger max till höger mot bergssidan. Man får ta det lugnt.

Av:
    Sambal Oelek
    GoranS skrev:
    Seg? Den lilla fina åkbacken ... ;-)
    hehe, det var inte jobbigt fysiskt, men det var lite att man klättrat ett tag också trodde man, snart kommer passet och jag är över på andra sidan. Men sent runt hörnet så väntar ännu mer klättring också håller det på sådär några ggr innan man till slut kommer upp :)

Men oj vad fint det var där, en riktig pärla. Många bergsklättrare nedanför också såg jag.

Hasse#7 skrev:
    Testbacken upp till Preza de la Ninas och sedan vidare till Ayacata. Kör man den utför finns det en skitfarlig kurva. Vänstersväng, helt skymd sikt och berg som tar bort ljudet av mötande bil som kanske inte ligger max till höger mot bergssidan. Man får ta det lugnt.
    jaså, backen upp mot Mirador el Mulato är den berömda testbacken! Det var värst. Kan tänka mig att den är spännande nedför :) körde ner Carretera El Pinar på andra sidan. Är ju inge vidare heller, potthålsracing :)

Av:
    Mkjobb
    Körde till Fataga idag. Sol och lagom varmt.
    606F9197-E4AB-479D-B63A-03636235028A.jpeg
    CDDD6851-BD27-4921-A506-03371733369C.jpeg
    BC59A836-F4F6-4B3A-AB66-32BABAA53B0F.jpeg

Av:
    Manurhin2
    GoranS skrev:
    Manurhin2 skrev:

Lovar att bättra mig .
    Hm, "be careful what you wish for" är uppenbarligen lärdomen här. Just hotellkomplexen längs södra kusten är inte mina favoriter vad gäller vyer på ön, snarare tvärt om.

Hehe , du klarar dig .
    Ligger tyvärr hemma i soffan igen ?
    Fick ihop 30 mil på 6 dagar med enbart kortpass , mkt mer än vad jag hade gissat .

Av:
    nisseson
    IMG_20190102_113500163~2.jpg

Inte så slingrig väg på bilden, men om man inte provat så är GC503/504-loopen (med eller motsols) en fin kortis på 2 mil per varv bara ett stenkast från Maspalomas.

Av:
    Rally88
    Mandelblomsträden i full blom på vägen upp till toppen idag.
    8F4B18B4-F396-4E0A-9E00-3A03B06C48C1.jpeg

Av:
    GoranS
    Nice!

Av:
    Paul D
    Manurhin2 skrev:

Lovar att bättra mig .
    Tycker inte du behöver be om ursäkt! Alla andra vyer är oftast lika över tid och årstidsvariationen följer samma mönster år från år. Bedårande. Avstängningen däremot varierar o påverkar oss cyklister mycket o bra att ha koll på. Inte minst oss som njuter av havsutsikten och att få rulla ut på yttersta delen av vågbrytaren i PdM. Sätta sig i trappen till fiskrestaurangen. Plocka fram frukostbaguetten o bara njuta.

Av:
    Paul D
    Haft 4v semester men nu är det slut. På väg mot Arlanda nu för 3 v på ön. Blivit mest grennära träning (se bild. Inte i Görans smak men jag behöver lite bekräftelse ?) o några mil skidor under sem.
    I morgon onsd 9:30 planerar en blandad grupp att träffas vid stora rondellen GC500/GC60 för en tur upp till Guayadeque. Bara att hänga på!

Av:
    Hasse#7
    Kan den här bilden hjälpa mot abstinens?

20180209_112408.jpg

Av:
    GoranS
    Gissar på att det är backen upp från Soria-vägen på väg mot testbackens övre del.

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Gissar på att det är backen upp från Soria-vägen på väg mot testbackens övre del.

Soria är rätt. Men det är nedanför avtaget upp mot passet. Ett bra ställe för bild med många fortsättningar nedanför.

Av:
    fagerand
    Mkjobb skrev:
    Hej
    Det verkar finnas en grusväg parallellt med GC-60 upp till Fataga.
    Är den Ok med mtb?

Av:
    Mkjobb
    fagerand skrev:
    Mkjobb skrev:
    Hej
    Är den Ok med mtb?
    Yes det är den vägen jag körde.Fin tur lätt att hitta.

Av:
    Luzen
    Hasse#7 skrev:
    Fy fn, Hasse!

Av:
    C-dale
    fagerand skrev:
    Mkjobb skrev:
    Hej
    Är den Ok med mtb?
    Det är en del av den kända Dammrundan, som går från sjukhuset i Maspalomas till dammen uppe vid Ayaguares.
    Skicket varierar beroende på erosion från regn och underhåll med Caterpillars. Inga problem med mtb, men har en del beska backar. Jag vet inte om Matthias Lundqvist fortfarande har rekordet på 40 min. Själv behöver jag en evighet. Men sista nerförsbacken till dammen är kul, men j-gt skakig på en ht med en en gammal elastomergaffel ;)

Av:
    Hasse#7
    Luzen skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Fy fn, Hasse!

Vi får upprepa turen när du är hel igen.

Av:
    DrGT
    C-dale skrev:
    Jag vet inte om Matthias Lundqvist fortfarande har rekordet på 40 min.[/quote]

Det är väl ändå Philip Tavell som fortfarande är snabbaste svensk med sina 51.30?

Av:
    C-dale
    Nej, det tror jag inte. Tommy Evaldsson har nog svaret.

Av:
    DrGT
    C-dale skrev:
    Nej, det tror jag inte. Tommy Evaldsson har nog svaret.

Jo, 51.30 enligt Tommy: http://tevaldsson.blogspot.com

Av:
    Luzen
    Hasse#7 skrev:
    Luzen skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Fy fn, Hasse!

Vi får upprepa turen när du är hel igen.
    Jag lovar höra av mig!

Av:
    Paul D
    A160F706-3516-45F0-BEE7-C07825922862.jpeg
    Anlände igår efter fyra veckors semester. Ledighet straffar sig ?. Blev en jobbig klättring upp i Guaydeque dalen. Hade varit jobbigt även utan semester.
    Mjölbys starkaste H60 hade hörsammat inbjudan. Han var även 10mannaklungans klart starkaste H60 idag o gjorde upp med de yngre om att var först upp till fiket. Ingen var före honom? Han har varit på ön typ 20ggr men detta vara första gången i denna dalgång. Bilden från grindvakten tagen i STARK medvind på väg hem efter kustvägen.
    3696803D-72DD-4438-9397-AAF9A032AC90.jpeg

Av:
    Paul D
    Läste igår att Norwegian behöver spara pengar och lägger ner alla flygningar på Canariöarna inkl GC?
    Vad tror ni det kommer att innebära för möjligheten att hitta bra pris?
    Körde kustvägen till Tauritio och via Filipinas på vägen tillbaka. Tror aldrig jag sett så många cyklister här samtidigt. Börjar nästan likna Mallis.

Av:
    GoranS
    Sämre konkurrensen brukar väl generellt innebära (risk för) högre pris. Hur mkt högre pris och hur stor risk känns rätt vanskligt att spekulera i. Tycker det pratats en del om konsolidering inom flygbranschen ett tag. Sen finns det ju andra saker som också skulle kunna innebära ökande flygpriserna på lite sikt. Känns en utveckling som egentligen inte vore helt oönskvärd, åtminstone givet att det inte bara innebär att (de kvarvarande) flygbolagen täljer guld med smörkniv.

Av:
    ozzian89
    Lånar tråden för nybörjarfrågor.

Är det bara kanarieöarna som gäller på vintern?
    Tar ni alltid med cykel, finns det inte ok hojar att hyra?
    Är det mest mtb eller även landsväg?

funderar på om man skulle ta en träningsvecka någonstans, cykling ,löpning,simning!

Av:
    us930
    ozzian89 skrev:
    Lånar tråden för nybörjarfrågor.

Är det bara kanarieöarna som gäller på vintern?
    Tar ni alltid med cykel, finns det inte ok hojar att hyra?
    Är det mest mtb eller även landsväg?

funderar på om man skulle ta en träningsvecka någonstans, cykling ,löpning,simning!

Kanarieöarna är ju hyfsat lätt och billigt att åka till, det finns fin och varierad cykling och dessutom är klimatet ganska pålitligt.

Det finns ett flertal uthyrare på de större öarna, spana lite bakåt i denna tråd så finns det lite tips, både MTB och LVG. Fin cykling finns det för båda!

Det låter väl som en utmärkt ide med en kominerad träningsvecka på Kanarieöarna, för simningen då så brukar havstemperaturen ligga på ca. 18-20 grader.

Mvh Ulf S.

Av:
    GoranS
    Fuerteventura tror jag är mer ett triahletresmål än GC. https://www.playitas.net är kanske ngt att titta på!?

Av:
    Luzen
    Paul D skrev:
    Läste igår att Norwegian behöver spara pengar och lägger ner alla flygningar på Canariöarna inkl GC?
    Körde kustvägen till Tauritio och via Filipinas på vägen tillbaka. Tror aldrig jag sett så många cyklister här samtidigt. Börjar nästan likna Mallis.

De lägger inte ner några linjer från Sverige till GC. De lägger ner några personalbaser.

Av:
    nisseson
    GoranS skrev:
    Fuerteventura tror jag är mer ett triahletresmål än GC. https://www.playitas.net är kanske ngt att titta på!?

Playitas är suveränt för seriös triathlonträning, men Gran Canaria, Teneriffa, La Palma och La Gomera har alla klart finare cykling och löpning än Fuerteventura.

Av:
    ozzian89
    Härligt tips.
    nu blev man taggad:):)

Av:
    Paul D
    Luzen skrev:
    Paul D skrev:

De lägger inte ner några linjer från Sverige till GC. De lägger ner några personalbaser.
    Puh. Tack Luzen!
    Media har varit lite otydliga i frågan. Bra att du lugnat mig.

Av:
    Luzen
    Paul D skrev:
    Luzen skrev:
    Paul D skrev:

Puh. Tack Luzen!
    Media har varit lite otydliga i frågan. Bra att du lugnat mig.

https://media.se.norwegian.com

Av:
    Mkjobb
    Leden bakom reningsverket San Agustin idag, Mest sol och lagom varmt.
    E619AE4B-AB76-4D01-B557-781D119BC35F.jpeg
    AF5472B7-C435-4C17-AB2B-2B435684C9A0.jpeg

Av:
    Sambal Oelek
    ozzian89 skrev:
    Härligt tips.
    nu blev man taggad:):)

Har cyklat på både GC och Fuerte Ventura. GC är större, mer variation. Mycket bättre landsvägscykling.

Hur det är med MTB vet jag inte riktigt dock

Kite-surfing (& vindsurfing) är grymt på FV! Helgrymma stränder också. De på GC är dock tillräckligt bra iofs.

På FV verkar det finnas många träningsinriktade hotell. Där det ingår cyklar/turer och all möljig annan träning. Bodde på ett sådant en gång. Skoj.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ