• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    GoranS
    C-dale skrev:
    Backen från Ingenio kallas även Indurainbacken. I alla fall av Kvänumåkarna mfl.
    Motivering/bakgrund?

Av:
    GoranS
    Paul D skrev:
    GoranS skrev:
    Tider på rullskidor uppför testbacken vore intressanta. Ingen som såg till att sätta Calle på en cykel och se vad han mäktade med?! Är ju inte någon bergsget till kroppskonstitutionen men hygglig motor bör han ju ha.
    Tror det är för nära snösäsongen för sådana experiment. Northug har f.ö. en av de bättre tiderna på cykel upp till Soria.
    Fast uppförscykling torde vara ganska riskfritt kan jag tycka.

Borde finnas ett antal längdskidåkare som kan slå Petter vad det gäller uppförscykling. Han är ju inte heller ngn flugviktare. Bland norrmännen tycker jag Sjur och Didrik ser ut att kunna ha lämplig kroppskonstitution.

Av:
    nisseson
    Undrar vad Johaug skulle göra, hon lär ju ha rätt bra w/kg ratio.

Av:
    GoranS
    nisseson skrev:
    Undrar vad Johaug skulle göra, hon lär ju ha rätt bra w/kg ratio.
    Frida Karlsson misstänker jag ligger bra till i den kategorin av svenskorna.

(Väldigt off topic: om hon är hel, frisk och kör avslutningsetappen på Tour de Ski i vinter tippar jag att hon är först upp för Alpe Cermis avsvenskorna)

Av:
    C-dale
    GoranS skrev:
    C-dale skrev:
    Backen från Ingenio kallas även Indurainbacken. I alla fall av Kvänumåkarna mfl.
    Motivering/bakgrund?
    Tydligen en av hans favoritbackar att träna i. Blir ju en bra sträcka om man fortsätter till toppen.

Av:
    Paul D
    Nämndes tidigare om alternativa vägar till Pico från söderns turistområden. Upp via Fataga eller Lucia eller Soria har alla högsta klass frånsett dålig beläggning på vissa ställen. Nedanstående som jag körde igår kan vara ett alternativ.
    43612463-0BEB-42E8-8597-FC81A2B2E552.png
    Kollade först upp att vinden skulle vara snäll längs kusten mot Telde. Kom iväg i soluppgången (8:00). 16 grader. Helt perfekt. 18 grader i Vecindario. Vindkraftparken började just vakna. Hade jag kommit en timme senare hade det nog blivit jobbigare. Hade läst in mig på en för mig ny passage av Telde. Kommer in via GC100 men i första rondellen väljer jag avfarten rakt norrut som leder till GC41
    DA2613EF-D3CD-4ECB-B047-634584610C7B.jpeg
    Syns bra på Google/maps.
    41 når åter 100 som strax ger möjlighet att ta vä in på GC80.
    Fram till hit skrapade min Garmin ihop ca 100 m / 10km. Alltså något av det plattaste man kan hitta här. Är man bara ute efter klättringen kan man gott ta bussen (01) till Telde. Leta bara något skydd för styre o pedalen på billiga sidan som du kan kassta i Telde. Bäst är nog tidig söndag innan trafiken kommer igång. Med buss till Telde blir det ca 110km istället för 160. Det är när man når GC80 som klättringen börjar. Kolla gärna Google-kartan o njut av alla serpor. Tätbefolkat ända till San Mateo. Hus, odlingar o gröna dalgångar. Köpte Cola på SPAR i Santa Brigida å åt medhavd baguette o banan. Man måste in i centrum för att hitta mat. Byn väl värd att se. Är nu på GC15 som följs ända förbi San Mateo som är en by som verkar ha det mesta. Har man tagit bussen till Telde så är San Mateo bra att proviantera. Sista matställe före Pico är annars vedeldade grillen i Cueva Grande. Röken syns på håll. På tal om eld så såg jag några brända träd under klättringen.
    3952117D-798B-4F20-9E87-3E8EFB6F89C4.jpeg
    Förstora gärna o se Las Palmas i fjärran, ett par brända träd till vä OCH någon Aloevera planta grön o fin t vä närmare fotografen. Aloevera lär ju vara bra mot brännskador?.
    Grymt bra beläggning utom en snutt tidigt på GC80. Fin utsikt och böljande klättring. Ofta runt 8%. Först högre upp typ San Mateo o Cueva Grande som det nyper i o blir 11-12% men då har man ju blivit varm o hittat sitt tempo. Det är efter San Mateo man ska hålla utkik efter skylt GC 600 vä mot Cueva Grande. Resten är bra skyltat till Pico.
    I love it!!!
    Stödfikade som brukligt på bageriet i St Lucia
    4DCE7C84-13AF-49CF-B3AB-C288B0E5A2CE.jpeg
    Blir aldrig riktigt klok på hur det blåser efter kustvägen. Kan det vara så att det är någon elingenjör som sitter o leker med vindkraftverken och ibland använder dom som fläktar för att trilskas med vindkänslig cyklister???

Av:
    nieves
    Fin rutt och kollar vad jobbigt det kan va längs kusten en blåsig felriktad dag.
    Vad tror ni om denna förresten? Onödig eller helt ok som en kul grej?
    Jag har cyklat allt utom från San Nicolas norrut och östra ner mot El Doctoral.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-20 13:58 av nieves.

Screenshot_20191020-135521_Chrome.jpg

Av:
    nisseson
    Ser först och främst jobbigt ut! Men fina vägar förutom GC-1 och GC-2. Jag hade fortsatt hållit mig till GC-100 och inte GC-1 (?) mellan Telde och det att den ansluter till GC-191 strax efter Agüimes. GC-2 uppe längs nordkusten är inte heller särskilt kul skulle jag tro (inte cyklat, bara kört bil där), men där kräver det mer klättring och snirklande för att ta en mindre väg.

Av:
    Paul D
    Ja jag är på men kommer behöva tidig start med lyse upp till Soria för att komma hem innan mörkret.
    Tror GC200 o nya tunneln GC-2 upp till Agaete är lindrigare o bättre beläggning. Kört den en gång.
    5B12E0EB-0EF5-427A-8499-B4CFF12E36CA.jpeg
    Belyst och bred. Tvåfilig o inga möten om jag minns rätt.
    5B8AC61F-B42B-4EA7-A311-6995D3C53F00.jpeg
    Detta kan man vänta sig om man orkar vända sig om på väg norrut
    Kanske lämpligt att käka i Agaete? Eller butiksfika o nyttja bänkarna nere vid havet o se färgan till Teneriffa.
    Agaete - Las Palmas - Telde är outforskat för mig. Från Telde o hem börjar jag hitta o med minimalt med höjdmeter om man skulle vara i tidsnöd.
    När kommer ni ????

Av:
    nieves
    Paul D skrev:
    Ja jag är på men kommer behöva tidig start med lyse upp till Soria för att komma hem innan mörkret.
    Tror GC200 o nya tunneln GC-2 upp till Agaete är lindrigare o bättre beläggning. Kört den en gång.

Belyst och bred. Tvåfilig o inga möten om jag minns rätt.

Detta kan man vänta sig om man orkar vända sig om på väg norrut
    Kanske lämpligt att käka i Agaete? Eller butiksfika o nyttja bänkarna nere vid havet o se färgan till Teneriffa.
    Agaete - Las Palmas - Telde är outforskat för mig. Från Telde o hem börjar jag hitta o med minimalt med höjdmeter om man skulle vara i tidsnöd.
    När kommer ni ????
    14/3 - 28/3 och om formen finns där ffa vikten ? Målet är +1000km på 2 veckor som en förberedelse till randosäsongen.
    Undrar vilken veckodag som är lämpligast ur trafiksynpunkt på den vägen? Jag brukar undvika PdI-Fataga-San Bartolome på helgerna pga oljudet från mc-åkarna men här blir det väl mer frågan om lokaltrafik.

Tidig start är ett måste då jag inte är någon bergsget direkt men jag har SON-nav och bra lampor så lyse är inget problem.

Edit. I värsta fall kan jag starta tidigare, alla tunga backar är ju på den 1:a tredjedelen: )

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-20 17:53 av nieves.

Av:
    Paul D
    Jag borde kunna fram till o med söndag 22/3.
    PMa närmare inpå så hittar vi på något. Kanske lördag 21/3 eller tidigare.
    Möjligt jag tar mig tid att reka upp mot Las Palmas och delar av passagen i norr innan dess.

Av:
    nieves
    Paul D skrev:
    Jag borde kunna fram till o med söndag 22/3.
    PMa närmare inpå så hittar vi på något. Kanske lördag 21/3 eller tidigare.
    Möjligt jag tar mig tid att reka upp mot Las Palmas och delar av passagen i norr innan dess.
    Absolut och min ursprungliga plan är första veckan dvs typ 16-21 mars. Långturen veckan efter blir samma fast 210 till Artenara sen Puerto Mogan och båt.
    Bra så kan jag se om formen ökar som tänkt och vikten går åt andra hållet.

Av:
    C-dale
    Är det bara tunneln under Las Palmas som har cykelförbud? Enda gången jag rundat ön hade en Stockholmare rekommenderat tunneln med fortsättning på motorvägen. Hade nog gått fort med en härlig medvind, men när vi kom dit avstod vi pga cykelförbud o tät trafik. Alternativet blev den mindre vägen över Telde. Såg rak ut på kartan men var kurvig o backig när den passerade alla dalar som går från havet upp mot toppen.

Av:
    Paul D
    C-dale skrev:
    Är det bara tunneln under Las Palmas som har cykelförbud? Enda gången jag rundat ön hade en Stockholmare rekommenderat tunneln med fortsättning på motorvägen. Hade nog gått fort med en härlig medvind, men när vi kom dit avstod vi pga cykelförbud o tät trafik. Alternativet blev den mindre vägen över Telde. Såg rak ut på kartan men var kurvig o backig när den passerade alla dalar som går från havet upp mot toppen.
    ”Tunneln” i Las Palmas känner jag inte till men hört att det ska vara lagligt att köra GC1 mellan Las Palmas o flygplatsen.
    Har bara kört GC1 åt båda håll mellan flyget o Telde. Inte den mysigaste vägen på ön. Avfarterna är riktigt otäcka om bilar vill av just som man passerar.

Av:
    Paul D
    8421BD7B-E618-4BDB-BF4D-014C9E3304BE.png
    Lite info om tempo som går i San Mateo 16/11.
    29% !!!!
    Ska bli intressant
    Går ett snällare tempo i Telde 23 eller 24/11.
    Startar sydost om IKEA och upp till centrum via GC10.

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:

29% !!!!
    Ska bli intressant

Vart tror du 29%arn är?
    Är ju inte speciellt långt från Ayacata, helt klart ett alternativ isf picon om det stämmer.

M

Av:
    Paul D
    Manurhin2 skrev:
    Paul D skrev:

29% !!!!
    Ska bli intressant

Vart tror du 29%arn är?
    Är ju inte speciellt långt från Ayacata, helt klart ett alternativ isf picon om det stämmer.

M
    Vet inte vart det är. Bara passerat San Mateo 2 ggr och då med Pico o Ayacata i sikte i nämnd ordning. Kör jag tempot eller bara tittar så kommer rapport.

Av:
    chripers
    Kommer att vara i Arguineguin 23-30/11 med familjen.

Om nån är sugen på sällskap nån dag så hojta till.
    Kommer främst att cykla förmiddag till tidig eftermiddag.

Christian Persson

Av:
    Paul D
    chripers skrev:

Hojt !!
    25/11 o ev 24 kan funka.
    PMa önskemål när vi närmar oss så får vi se vad vi kan hitta på

Av:
    chripers
    Paul, jag hör av mig!
    Vart utgår du ifrån?

Paul D skrev:
    chripers skrev:

Hojt !!
    25/11 o ev 24 kan funka.
    PMa önskemål när vi närmar oss så får vi se vad vi kan hitta på

Christian Persson

Av:
    Paul D
    https://strava.app.link
    Kompisar har varit o letat den utlovade backen med 29% i trakterna av Telde men inte hittat. De är inte helt säkra på att de letat på rätt ställe. Jag har själv inte Strava men ni som har och är intresserade kan ju följa länken för att se vart de letat. 14% var det brantaste de hittade.

Av:
    GoranS
    I länkade stigningen hävdar Strava att det i alla fall finns passage med >20% lutning.
    Skärmklipp.PNG

Sen är det där med maxlutning en relativt diskutabel gren. Beror mkt på hur man mäter. Om man mäter på en meter i en innerkurva eller om man mäter över tio eller hundra meter längs centrumlinjen på vägen kommer att kunna påverka resultatet avsevärt. Och det finns en fascination över branta backar vilket gör att maxlutningar ofta överdrivs, medvetet eller omedvetet.

Av:
    C-dale
    Den brantaste vägen jag cyklat är till Chiradammen över El Tablero. Ett kortare parti är den som en vägg. Procenten vet jag ej. Asfalterad en bra bit men övergick i grus, dock så höll de på och asfalterade när jag passerade förra året. Har man en mtb eller gravel så ger Dammrundan (Finns på Strava) till Ayaguares en hård klättring.

Av:
    nieves
    C-dale skrev:
    Den brantaste vägen jag cyklat är till Chiradammen över El Tablero. Ett kortare parti är den som en vägg. Procenten vet jag ej. Asfalterad en bra bit men övergick i grus, dock så höll de på och asfalterade när jag passerade förra året. Har man en mtb eller gravel så ger Dammrundan (Finns på Strava) till Ayaguares en hård klättring.
    Ffa om man kör den sistnämnda medsols, åt "fel" håll är den inget vidare tung då det är serpentiner på den branta korta delen.

Chiradammen är i min mening inte värre än VOTT (610). En ofta bortglömd kort backe finns i slutet av vägen till Palomitos Park (fågelparken). Även i San Bartolome finns en riktig vägg. Precis när man lämnar byn mot uppåt så finns det en häftig backe direkt åt vänster.

En tråkig väg som jag funderat på är den till Amadores, inget vidare utsikt men den ser lite krånglig ut.
    Själv nöjer jag mig med 15%, allt efter det blir för mycket bända för min smak.
    Jag har ingen större lust att dreva om för att nå bekväm kadens så....

Av:
    C-dale
    Har du kört grusvägen till Chiradammen?
    Finns det något annat Amadores än badstranden? Vägen dit från Maspalomas går ju över Puerto Rico och är bara en fortsättning på bergodalbanan.
    Och VOTT är mer än nog för mig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-31 18:54 av C-dale.

Av:
    Paul D
    C-dale skrev:
    Chiradammen....? Är det GC 604 som leder förbi den dammen?
    Kanske hinner kolla den klättringen nästa vecka från El Tablero och norrut tills asfalten tar slut. Var länge sedan sist. Gillade inte vägbulorna i byarna senast jag körde utför där men förstår att de behövs.

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    I länkade stigningen hävdar Strava att det i alla fall finns passage med >20% lutning.

Sen är det där med maxlutning en relativt diskutabel gren. Beror mkt på hur man mäter. Om man mäter på en meter i en innerkurva eller om man mäter över tio eller hundra meter längs centrumlinjen på vägen kommer att kunna påverka resultatet avsevärt. Och det finns en fascination över branta backar vilket gör att maxlutningar ofta överdrivs, medvetet eller omedvetet.
    Tack Göran!!
    Då passerade jag väldigt nära målet senast jag var till Pico. Körde ju GC15 o tog in på GC600 riktning Cueva Grande o Pico.

Av:
    C-dale
    Ja det är GC 604. Skall vara därnere o cykla på en grushoj i 14 dagar från den 29/11. Tyvärr är jag en trött gammal gubbe så det är tveksamt om jag orkar upp på de höjderna igen. Låter tråkigt med bulorna. Att åka nerför 604 från asfaltens början är den roligaste nerfarten jag vet.
    Ingen kurva är den andra lik.

Av:
    Paul D
    C-dale skrev:
    Ja det är GC 604. Skall vara därnere o cykla på en grushoj i 14 dagar från den 29/11. Tyvärr är jag en trött gammal gubbe så det är tveksamt om jag orkar upp på de höjderna igen. Låter tråkigt med bulorna. Att åka nerför 604 från asfaltens början är den roligaste nerfarten jag vet.
    Förstår att jag behöver kolla upp den utförskörningen igen.
    Än så länge är San Bartolome-Lucia- Doctoral min klara favorit utför. Ger utrymme för en del trampande mellan kurvorna.
    Ang GC 604 så har Tomas Åström bloggat detaljerat om följderna av vurpa utför så jag kommer bromsa en hel del när jag testar.
    /Trött pensionär 34/32 snart 34/34

Av:
    nieves
    Paul D skrev:
    C-dale skrev:
    Förstår att jag behöver kolla upp den utförskörningen igen.
    Än så länge är San Bartolome-Lucia- Doctoral min klara favorit utför. Ger utrymme för en del trampande mellan kurvorna.
    Ang GC 604 så har Tomas Åström bloggat detaljerat om följderna av vurpa utför så jag kommer bromsa en hel del när jag testar.
    /Trött pensionär 34/32 snart 34/34
    Den nerfarten ner till Doctoral är helt klart en sån som gör att leendet går från öra till öra när man är nere. Inte så tungt heller att åka till San Bartolome, värst är strax innan Fataga ungefär vid kamelfarmen. Om jag är seg blir det fika på bensinmacken/fiket i Fataga, vätska i San Barto sen är det bara å åk! Tycker om att åka vänster uppför efter Lucia och komma tillbaka på den andra. Det är iofs en ganska tuff dagsetapp att sen åka tillbaka över Fataga igen, men man är ju på semester.

Av:
    Paul D
    C-dale skrev:
    F8F380DA-50B3-426F-8DB6-3858801F45A7.jpeg
    GC604 i kvällsljus.
    Han inte köra hela ikväll. Startade för sent o det blir fort mörkt.
    Första 2km från El Tablero snittar ca 5% enl min Garmin. Km 3 o 4 ungefär samma.
    ”Väggen” du nämner lutar 16 möjligen 17% en kort stund. Häst stället Black Hourses håller till vid sidan av väggen.
    Var många år sedan jag åkte 604 senast. Tror nästan de gjort farthindren ngt snällare.
    Upptäckte ett litet flygfält vid sidan av vägen. Hade man inte skyltat El Paso prohibido så hade jag inte fattat att det var ett flygfält.
    Får försöka åka ända fram tills asfalten slutar nästa gång.
    Ny asfalt genom samhället. Därefter mer slitet men helt ok de 5 km jag åkte.

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:

Tack än en gång för kartbilden fr Strava du lade upp 31/10
    Besiktades igår. Kort version. Där jag lät min Garmin mäta var det 24% en stund. Längre mera utdragen redovisning i nästa inlägg.

Av:
    Paul D
    Sorry
    Min 40 poängs uppsats med bilder och allt bara försvann. Vet inte vad jag gjorde för fel.
    Kanske för mycket bilder? Musten gick ur mig.

Av:
    GoranS
    Paul D skrev:
    Sorry
    Min 40 poängs uppsats med bilder och allt bara försvann. Vet inte vad jag gjorde för fel.
    Kanske för mycket bilder? Musten gick ur mig.
    Om du bifogar bilder är det väl fortfarande(?) en gräns på max 25 bilder per inlägg. Vet i och för sig inte vad som händer om man slänger in 25 stora bilder. Jag brukar skala ner mina innan jag bifogar till bildrika inlägg (typiskt RR:ar).

Av:
    Manurhin2
    Väntar.......

M

Av:
    GoranS
    Manurhin2 skrev:
    Väntar.......

M
    +1

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Väntar.......
    ----------
    Som tidigare nämnts så planeras det för ett bergstempo med start i Vega de San Mateo. Se tidigare inlägg 30okt Göran S. Hade igår stor nytta av hans Strava karta för att hitta banan och kolla %en. Tänker att detta forums %-missbrukare kan behöva något att se fram emot i vintermörkret hemma så därför gör jag ytterligare försök
    IMG_3346.jpg
    Startade före 8 via Fataga. Kan inte minnas att det blåst så hård motvind i Fatagadalen tidigare något som lokalbefolkningen bekräftade.
    Runt 13 grader i dalen.
    IMG_3339 2.jpg
    Bifogar bild med vimplar (i lä bakom buske) och palmer i ett försök att beskriva vinden.
    Redan vid första ”miradoren” brukar man kunna se Pico som idag gömde sig i en stormig busig mössa av dis o dimma. Dimman bokstavligt rann utför de översta klippformationerna.
    Plötsligt en glipa så man såg platsen där toppenkillen brukar ha sin kioskbil. Idag syntes inte bilen. Kanske för blåsigt. Efter Fataga blev det varmare men för tidigt att lätta på kläderna. Efter San Bart var det läge att ta av undertröjan o lägga den på tork över styren. Tänkte jag kunde behöva torr tröja när jag passerat dagens högsta.
    I Ayacata blåste det om möjligt ännu mer o tog skydd på det lilla torget till höger vid kyrkan just som man tar in på GC 600. Det var först i samban med tävlingen Epic GC jag observerade denna lilla oas. Bjöds på förfriskningar på torget den gången. Det är ju just här som Pico aspiranter fokuserar på att hitta lättaste växeln för att bekämpa de första 14%en. Då har man inte tid för kyrkor o torg hur än mysiga de är. Igår SMS till frugan, drack och packade ner tröjan som torkat på styret i vinden.
    Ibland STARK vind i ryggen o lika ofta o STARKT emot o däremellan från än höger än vänster på den år från år allt sämre asfalten.
    Slutligen passerat Zona recriativo med påpälsade campare o väl förankrade tält och skumpar förbi restauraurangen där asfalten de senaste åren hållits samman endast av de vita kant och mittlinjerna. Nu är även linjerna ett minne blott. Kanske dags att vi cyklister bildar någon typ av asfaltskartell (smile)
    HFIElIioRde4K8Xt0a3xXA.jpg
    Redan före Roque Nueblo började asfalten bli blöt efter morgonens regn. Däcken blöta men går ju så sakta att jag klarade mig ganska bra. Här upp vid korset där man brukar kunna köpa frukt fanns det inte en käft. Här skulle jag ta av ner mot San Mateo på GC 600. Ca 7 grader här Brrrrrrrr
    Tar på mig den torkade undertröjan UTAMPÅ Bianchikostymen o drar snabbt på vindjackan för att inte bli stoppad av Guardia stil-police-local. Bromsar mycket för att inte riskera att gå ikull i blötan. Använder Garmins kartfunktion för att identifiera den mycket skarpa vä som kommer strax efter där tempobanan enligt Görans Strava bild ska komma upp. På min Garmin får jag inte fram kostigen. Hur ska detta gå. Fortsättning följer ........

Av:
    fhloston
    👍

Jag såg på prognosen att det är blåsigt denna vecka. I nästa vecka kan Pico få nedåt 2 grader. Det blir till att packa ben-och armvärmare 😀.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Paul D
    Från mitt föregående inlägg fortsättning på jakten efter GCs kanske brantaste asfalterade backe.
    sE73cSOdT9iMrEufzxNn6Q.jpg
    När jag så väl viste vad jag skulle leta efter så var det lätt att hitta. Planen är utför först.
    Men det var inte mycket till väg. Jo beläggningen var helt ok men den var mycket smal. Bilarna kan bara mötas på vissa ställen. O bilar var det. Flera bosättningar längs ravinen som kan förklara delar av trafiken men tror även en del var turister. Mycket barr på vägen där tallskogen dominerade men även mycket odlingar och gröna buskage.
    bU1wfifJTs6GXNQhQFZl3A.jpg
    När det planar ut tar jag denna bild varifrån jag kom
    fGQYSoGrRQeuMX3pqD+WJA.jpg
    Och denna bild neråt starten på banan.
    Första biten neråt lutar det sällan över 14%. T.o.m. någon värmande kort uppför.
    Svarta strecken på kartan i föregående inlägg är tänkt att visar ungefär vart på ön %-jakten nådde sitt klimax. Kör fel i en hemlig korsning och hamnar ut på GC15. Skulle ju ut på GC 41. Felåkningen syns som en blindtarm på kartan. Tvingades vända om o ta den rätta väg.
    På Görans karta syns det ologiska stället som är lätt att missa som en mycket tvär sväng.
    Möjligt att innerkurvan i denna sväng är banans brantaste. Men det är i så fall endast ett par meter ja kanske en meter. Tänk er att man försökt asfaltera en hårnålskurva med en 2-3 meter bred lång asfaltsremsa o så tvingar man in den asfaltsremsan i kurvan. (tänk ostskiva) Då blir det ju överflöd av asfalt i innerkurvan. Man trampar bara till bulan i innerkurvan lite slarvigt. Då blir det en knöl o plötsligt extra brant just upp på knölen. Jag vågade aldrig testa innerkurvan. Rädd om vevarna o just då hade jag mest fokus på att hitta. O hittade ut på GC 41 gjorde jag. Sista hundra metrarna ner upplevde jag som extremt branta. Fullt fokus på att bromsa så jag blev osäker på lutningen.
    kgdQSgH7RvC3pLh302RtHQ.jpg
    Dessa skyltar visar vägen upp ifrån GC 41
    UEpkP6c1SgKNZQK2ojdElg.jpg
    Och så här börjar backen. Man håller vä om husen.
    Var ju tvungen att testa början igen för att hinna läsa av %en.
    Fotandet hade gjort gott åt benen. Väljer 34/32 redan tidigt. Tvingas ställa mig upp strax efter husen. Ser att jag möter bilar längre upp i värsta stigningen. Smalt så de väljer att hålla åt sidan och stannar. Hör bil närma sig bakifrån. Försöker slicka högerkanten men bryta, bända och cykla rakt är svårt. Bilen vågar inte köra om utan segar bakom mig. 1,5 metersregeln skulle innebära att hen behövt köra i diket på andra sidan o där stod ju redan bilar o väntade på oss två. Tänkte ett tag om jag skulle stannat MEN då hade jag inte kommit igång igen. I allt detta hinner jag läsa av 24% !! o inte bara en gång utan flera. YES!! Värre än VOTT!!! Dagen räddad. Fuktig o kall. Nu vill jag ner till värmen vid kusten. Bryr mig inte om att åka upp o riskera vevarna på bulan i innerkurvan. Återstår att se vem av oss som hinner dit först för att ta reda på om det verkligen är 29% som tävlingsledningen hävdar.
    GC41 första halvan ner till Telde bjöd på fina svepande svängar. Ju närmare Telde desto rakare o enformigare blev vägen. Kastvindarna från vänster gjorde att det inte gick att slappna av. Beläggningen bra hela vägen ner. Att man underhåller denna väg beror nog på att den är mycket trafikerad. Kan tänka mig att åka GC41 från Telde och upp i framtiden även om första rakorna inte är så inspirerande. Gissar på typ 6 - 8 % ända till starten på temposträckan.
    IMG_3347.jpg
    Höjdkurvan som bygger på höjd och åktid. Pilen visar ungefär vart man kan leta efter 24% (Garmin 810).
    fullsizeoutput_27.jpeg
    Tempkurvan
    Grymma kastvindar ända till jag fick medvind från Doctoral. Kadens 105 o 60 blås.

Av:
    Paul D
    Ingen direkt stekande värme sista dagarna. Lokala cyklisterna är påpälsade med buff långt upp i ansiktet eller så var det bankrånare vi mötte idag. Nordbor kör korta ben o armar ända upp till Soria där det kom några regnstänk idag. Däremot har antalet cyklister ökat påtagligt sista veckan. Kompisen Guillermo på Natural Bike hade hyrt ut alla sina cyklar denna vecka. Tagit in riktigt snygga Eddy Merx till denna säsong.
    Lördag kväll anländer några Happyiter som är frestade att ta sig an Pico alternativ väg och VOTT via Soria. Vädret och vindarna får avgöra hur vi lägger upp det. Är du här o inte vill köra VOTT själv så hojta till. Utgår från Maspalomas. Troligen början på nästa vecka.

Av:
    fhloston
    yes, kollat prognosen och kompletterat med arm- och benvärmare samt regnjacka 😊

På toppen är det som hemma 🤣

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Manurhin2
    fhloston skrev:

En stor skillnad mot hemma vid kyla är att uppför är det helt ok, nerför får man dödslängtan 😝😝😊🙄😉

Av:
    GoranS
    Manurhin2 skrev:
    fhloston skrev:

En stor skillnad mot hemma vid kyla är att uppför är det helt ok, nerför får man dödslängtan 😝😝😊🙄😉
    Helt ok vet jag väl inte. Uthärdligt är nog en mer rimlig term skulle jag säga. Men å andra sidan har jag inget emot att klättra i trettio grader ...

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    Manurhin2 skrev:
    fhloston skrev:

Helt ok vet jag väl inte. Uthärdligt är nog en mer rimlig term skulle jag säga. Men å andra sidan har jag inget emot att klättra i trettio grader ...
    När jag väggade feg-VOTT (Artenara) var det varmt. Vätskeförlust som inte sköttes korrekt.
    Har tidigare skrutit om uppmätta + 3 Nyårdag på Pico i bibs. Håller med Fhloston. Fått för mig att har jag bara laddat med energi och kan producera tillräckligt med watt så håller jag värmen. Utför längtar man då efter språngbackarna för att hålla värmen.
    Fhloston m.fl. Vi får hjälpas åt hålla värmen från söndag. 👏👏👏

Av:
    GoranS
    Vätskebrist ska man akta sig för. Mitt uttalande gäller självfallet under förutsättning att man har vätska. Att jämföra varm vätskebristklättring med kall idealklättring är ungefär som att jämföra kall bonkklättring med varm idealklättring.

Sen kan jag hålla med om att tycker man värme är jobbigt finns det ju inget att göra än att möjligen klättra långsammare och då dra ut på lidandet medan man om man har svårt för kyla i alla fall har möjligheten att åka så fort man kan och generera så mkt värme som möjligt samtidigt som man förkortar lidandet. Så, över en population finns det säkert en poäng i att kyla är lättare att hantera än värme vid klättring. Mitt uttalande var dock från ett personligt perspektiv.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ