• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    Ronde
    Nån som ut och köra landsväg denna veckan med bahia Feliz som utgångspunkt?

Av:
    Paul D
    Mkjobb skrev:
    Phuu varmt idag !
    I mitt tycke så är ni MTB cyklister ett hårdare släkte än oss asfalt nötare.
    Normalt så har ju vi mer fartvind som kyler. Dessutom tror jag ni måste lämna de bästa grusgroparna för att hitta de bästa fikat. Hoppas ni hör beundran i min röst. 👍

Av:
    Paul D
    Planerar för lite samåkning i morgon. Flera viljor men tror det kan bli riktning Maspalomas Soria Mogan o tillbaka. Avfärd 9:10 rondellen GC500 Shell PdI där man kan svänga upp mot Fataga
    Fick nyss nedanstående info om avstängningen före PdM.
    ”We have heard the fence is out back up and even more difficult to pass then before, so we might have to go back over the mountain again. Let’s talk about this tomorrow.”
    Vill/kan ngn mer hänga på o vara flexibel så bekräfta gärna här o läs i morgon i händelse av ändrade planer. Gruppens medelålder ca 60+. Eller häng med bara del av turen.

Av:
    Paul D
    Ronde skrev:
    Såg ditt inlägg först nu.
    Kan hämta dig i rondellen i Bahia Feliz (GC500) ca 8:40 i morgon onsdag så ansluter vi lugnt och stilla till planen i mitt tidigare inlägg.
    Säger du yes/si eller ja så klär jag mig så Svenskt jag kan i morgon. 😀🇸🇪 O jag följer dig tillbaka till Bahia. 👍
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-11 21:01 av Paul D.

Av:
    Ronde
    Hej! Har ej hyrt cykel ännu så kan tyvärr inte i morgon. Hur ser det fre eller lördag? Mvh

Av:
    Paul D
    Ronde skrev:
    Hej! Har ej hyrt cykel ännu så kan tyvärr inte i morgon. Hur ser det fre eller lördag? Mvh
    Vilken storlek behöver du? Jag har en 60cm över 😀. Canondale SuperSix. 50/34 11/32. Skicka PM om du blir sugen så löser vi logistiken😀
    Fredag tänkte jag vila
    Lördag efter sen lunch köra ett 20min test Filipinas upp mot Soria sedan valfritt resten av em.
    Söndag någon långtur. Mycket flexibel

Av:
    Paul D
    Ronde o Cavendish fikar på bageriet i St Lucia 👍
    62D262EA-24B3-460C-82A2-9E7CC28D9A1E.jpeg

Av:
    Paul D
    Paul D skrev:
    Ja för vist är det ”Ronde” från Småland på bilden😀 Han till höger fick nog lite tipps av Ronde hur han ska bli en bättre klättrare😀
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-13 19:48 av Paul D.

340E257E-C654-4691-8DA8-85BD65623D9F.png

Av:
    Norenfalk
    Ronde skrev:

Synd att jag såg det nu. Klämde nyss av 84km och åker hem imorgon

Av:
    Norenfalk
    Paul D skrev:

Var alltså detta gäng som fikade där när man passerade med kramp i benen :P

Av:
    Paul D
    Är det möjligen så att Norenfalk Ronda och jag idag befann oss just där många av läsarna gärna skulle vilja vara 13 december (ja egentligen mest varenda dag under vintern). Detta är som en dröm. En förverkligad dröm. 👍
    F14B6A8E-B229-4037-8634-FD93F329C1F9.jpeg

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:

Fränt , frågade dom efter din autograf ?

Av:
    Paul D
    Manurhin2 skrev:
    Paul D skrev:

Fränt , frågade dom efter din autograf ?
    Nej faktiskt inte. Det har sina fördelar att inte ha Strava. Rondes telefonnummer har jag I Alla fall o han skickade bildbeviset här ovan på att jag låg före honom in i St Lucia. (enda gången......men det syns inte på bilden).
    Vad som stör mig är att Cavendish körde om oss i stigningen mellan Fataga o San Bartolome o när vi kom till Bageriet i St Lucia hade han o teamet redan fikat färdig. Kan ALDRIG vara nyttigt att kasta i sig fikat så snabbt😇

Av:
    GoranS
    Omkörd av en spurtare uppför? Nä, sånt duger inte. Dags för lite HTFU! ;-)

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    Omkörd av en spurtare uppför? Nä, sånt duger inte. Dags för lite HTFU! ;-)
    Ja vist är det för dåligt!!!
    Å ändå har jag haft möjlighet att cykla 30år mer än honom.

Av:
    Norenfalk
    Bjuder på några bilder från veckan på GC, väldigt speciell cykling för mig som är så pass tung. (Höjdmeter) men kul var det och jag kommer tillbaka 😊 filmade en hel del med gopron, ska bara få tid till att klippa ihop något enkelt.
    EB3B2AAC-8651-42C7-9D75-0F1C16FBD456.jpeg
    4DFEF0E4-4F56-4D59-BF04-EAB5F1E6254A.jpeg
    696CADF2-C043-43DE-BC9A-A760C99AABB6.jpeg
    C6D61887-68EB-4D45-BF5A-6D353D143C7A.jpeg
    045C6CE3-6E91-4471-BBF2-7523D161CAFF.jpeg

Av:
    Paul D
    Snyggt Norenfalk!!
    Du kom alltså från Bahia Feliz,
    El Doctoral till St Lucia på Luciadagen. Det kan förklara din kramp. Blåste ovanligt kraftig motvind efter kustvägen (GC500) den dagen. Vi hade det dessto lättare sista biten hem👍 men tvingades hålla igen ner mot kusten för att inte blåsa av vägen där det var kantvind.

Av:
    Manurhin2
    Film ja , får mig osökt att tänka på min film uppför Vott .
    Med kameran på styret och min lusfart/ vinglande blir man illamående efter några sekunder av att titta .
    Smart placering av kameran , går det sakta uppför så är nog kroppen alternativt fast ställe på cykeln att föredra .

Av:
    Norenfalk
    Paul D skrev:
    Snyggt Norenfalk!!
    Du kom alltså från Bahia Feliz,
    El Doctoral till St Lucia på Luciadagen. Det kan förklara din kramp. Blåste ovanligt kraftig motvind efter kustvägen (GC500) den dagen. Vi hade det dessto lättare sista biten hem👍 men tvingades hålla igen ner mot kusten för att inte blåsa av vägen där det var kantvind.

Ja precis. Det blåste så pass att slutade man trampa så stannade man efter 2 sekunder. Svärfar som är gammal elitcyklist sa att det var det värsta han varit med om 😛

Av:
    Norenfalk
    Manurhin2 skrev:
    Film ja , får mig osökt att tänka på min film uppför Vott .
    Med kameran på styret och min lusfart/ vinglande blir man illamående efter några sekunder av att titta .
    Smart placering av kameran , går det sakta uppför så är nog kroppen alternativt fast ställe på cykeln att föredra .

Jag har kollat lite material och vinkeln verkade vara helt okey. Enda som vinglade var styret och framhjulet, så kameran är ju ”stilla” vilket kan vara skönt 😊

Av:
    Mkjobb
    Körde en supperfin led idag , den börjar bakom reningsverket i San Agustin och slutar vid lidl Lätt att hitta / följa. Det är Calima just nu så man skall undvika att bli alltför andfådd .
    9254A09D-A59B-4B9D-8801-CEF08B017EBA.jpeg

Av:
    Luzen
    Mkjobb skrev:
    Körde en supperfin led idag , den börjar bakom reningsverket i San Agustin och slutar vid lidl Lätt att hitta / följa. Det är Calima just nu så man skall undvika att bli alltför andfådd .
    Hur lång var den ungefär? Har du en gpx?

Av:
    Mkjobb
    Drygt en mil bara. Ingen gpx sorry.
    04A69C10-0ECB-48EA-A6D9-53694FCF6CC1.jpeg
    D3D0F13F-B1EE-4A87-9001-69DDB419D162.jpeg

Av:
    Paul D
    Många ord igen
    I söndags gjorde jag en lite längre tur med NaturalBike. Minst 15 pers. Bättre ordning på ”kosläppet” denna gång. Målet var Santa Brigida.
    GC 500 riktning Las Palmas. Avenida Atlantico ner till höger vid rondellen i Doctoral. Kan bitvis vara lite klurigt att hela tiden välja rätt avfart i rondellerna.
    Cyklingsbara kuststräckan avslutas efter flygplatsen med en perfekt asfalterad smal väg. Slutar med T-kors där man tar vänster för en 4km klättring upp till GC100. Snitt kanske knappa 4%. Inget behov av serpor. Klarar att hålla hög kadens hela vägen upp med 50/34 o 11/32. Här blev det fri fart o enda gången pulsen nådde >172. (Max kanske 184).
    Följde GC100 genom Telde och därefter GC80 till St Brigida (SB). Betydligt mer bosättningar här jämf västra delen av ön. Mer att titta på. Är i stort sett konstant stigning till SB. Endast någon bäckravin där benen får vila. Serpa efter serpa mellan husen. Mer trafik. Bussar o bilar väntar snällt in fri sikt. Betydligt bördigare. Välbehövlig fika efter 62km o >3h på sadeln. Lyckas efter fikat få med mig Lennart att fortsätta på GC15 riktning Pico mot att jag lovade hålla igen. De övriga vände tillbaka samma väg vi kom. SB kan ligga på 6-700möh o Pico ligger 1858. Alltså runt 1000m på 22 km. Helt fantastiskt att få göra denna klättring i perfekt väder utan stress. Pulsen runt 140. Inte många meter platt på dessa 22 km. Upplevde att asfalten var helt perfekt ända upp. Mötte Mikel Landa i en mixad klunga. Bifogad bild beskriver att man ska lämna GC15 för att ta sig till Pico via GC600. När man svängt vänster är det hög tid att söka vätska om man inte har fulla flaskor. Billiga butiken som Lennart kände till hade stängt men en restaurang blev vår räddning. Började bli sent o svalt i skuggan så vi satte oss o pustade i den soliga busskuren utanför restaurangen. Det var första gången jag når Pico från detta håll. +12 hos ”toppenkillen”. Nedfärden är inte mycket att skriva om mer än att temperaturen steg med ca 1 grad/200 m fallhöjd.
    Från/till Maspalomas blir denna tur 132km o 3000 höjdmeter. Rekommenderar den varmt. Tidig start för att ha hela dagen.
    Visar gärna längre fram om någon är sugen o vi är på ön samtidigt.
    Detta skrivet utan WiFi på planet. Postas längre fram. Sägs det snöar o är minus på Arlanda. Brrrrr
    00098D44-1464-407E-87DE-5F3D60CFCB78.jpeg

Av:
    GoranS
    Ah, lite cykling på norra halvan - härligt! Fast jag undrar om inte toppen ligger högre än 1858 möh. Toppen ligger väl ca 100 höjdmeter högre, men man kommer ju inte riktigt upp till högsta punkten, men någonstans 1940-1950 möh brode det väl vara!?

Av:
    Tricky
    Frågor av en som i dagarna ska ner till GC. - - Kan man ta sig förbi raset via båt till Mogan? Om så varifrån, gärna så kort båttur som möjligt?
    - Har läst om en ”testbacke”. Vilken backe är det som avses? Längd och lutning?

Av:
    GoranS
    Testbacken är den som går upp mot Ayacata från Mogan-hållet, d.v.s. väg GC-605. Tror att den anses börja där vägen mot San Nicolas/Aldea tar av åt vänster. Slutet är jag lite osäker på men jag tror det är där det flackar ut en bit efter avtaget ner mot Soria, dvs i trakterna av där det finns en parkeringsplats på höger sida.

Borde väl gå att hitta på Strava!?

Av:
    emilh
    Tror segmentet heter Serenity Climb.

Av:
    nisseson
    emilh skrev:

"Testbacken": https://www.strava.com

Av:
    Tricky
    Tack för testbacken.
    Någon som har svaret på om det går att ta sig till Mogan sjövägen iom raset/avstängda vägen?

Av:
    katten
    nisseson skrev:
    emilh skrev:

Såg att jag ligger på Strava plats 12864 på segmentet, absolut min recordplacering:) fixas genom utsikts/fikapaus i mitten... Mycket trevlig backe.

/A

Av:
    Sambal Oelek
    Igår tog jag en tur upp till Pico de Las Nieves och kollade utsikten. Det var ju lite Calima så man såg inte jättelångt. Men vindstilla och härligt på toppen.

Tig den högra delen av kungaetappen. Fataga. San Bartolome. Pico Las Nieves. Telde. Santa Lucía. Fataga igen. 140km. En redig tur. Hyffsat jobbig de första 45km då det var i princip bara klättring. Men grymt härliga vyer.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

IMG_20181217_134753.jpg
    IMG_20181217_170225.jpg
    IMG_20181217_141120.jpg

Av:
    GoranS
    Det där Calima-gnället ger inte många misärpoäng kan jag säga. ;-) Ser snarast väldigt trevligt ut.

Av:
    Paul D
    nisseson skrev:
    emilh skrev:

Tack Emilh!
    Altså kors till kors. De korsningar som Göran S beskriver.

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    Ah, lite cykling på norra halvan - härligt! Fast jag undrar om inte toppen ligger högre än 1858 möh. Toppen ligger väl ca 100 höjdmeter högre, men man kommer ju inte riktigt upp till högsta punkten, men någonstans 1940-1950 möh brode det väl vara!?
    Helt rätt. Toppen mäter 1949möh. Tror ingen av läsarna varit upp dit med racer 😀
    ”Toppenkillen” med sin vita bil, dit vi klättrade, håller till ca 100m längre ner.
    Altså en klättring på ca 1000 m från Sankta Brigida.
    Toppenkillens bil kan skymtas redan före innan man når San Bartolome om man vet vart man ska kika

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:
    GoranS skrev:
    Helt rätt. Toppen mäter 1949möh. Tror ingen av läsarna varit upp dit med racer 😀
    ”Toppenkillen” med sin vita bil, dit vi klättrade, håller till ca 100m längre ner.
    Altså en klättring på ca 1000 m från Sankta Brigida.
    Toppenkillens bil kan skymtas redan före innan man når San Bartolome om man vet vart man ska kika

Tror min Garmin brukar visa 1930- ish, är du säker på att det verkligen skiljer så mycket ?

M

Av:
    nisseson
    Toppen är på 1949 eller 1956 meters höjd lite beroende på källa och om man mäter Pico de las Nieves eller Morro de la Agujereada (klippformationen som faktiskt är högst). Slutet av vägen är på ca. 1935 meters höjd. Det är max 10-15 höjdmeters skillnad mellan vändplasten och utsiktsplatsen https://www.google.se

Av:
    Sambal Oelek
    Mitt första foto där igår kväll visar toppen. Dit cyklar man inte! Man kan inte ens klättra dit skulle jag säga. Den ligger något över utsiktsplatsen som jag står på när jag fotat vändplatsen här.

IMG_20181217_134745.jpg

Av:
    Paul D
    Ni har säkert rätt. Var nog tröttare än jag först ville medge😀 Jag måste alltså ha underskattat söndagens klättring.
    Möjligt jag återkommer i ärendet😀
    Min Garmin och en del skyltade höjdangivelser är inte alltid helt överens men i detta fall är det nog jag som minns fel.

Av:
    fhloston
    Vilken pudel. Det är inte happykorrekt 😉

Oavsett höjd, så var cyklingen till toppen en klar höjdpunkt 😁 på min GC-resa.

Jag hamnade oplanerat på Serenity climb med bil första dagen vi hyrde bil. Det gav fina fjärilar i magen.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    aland33
    Någon annan som kommer att vara på GC (Maspalomas) runt v4 & v5?
    Har inte cyklat tidigare på holmen och kommer gärna med på tur med någon. :-)

Av:
    Manurhin2
    aland33 skrev:

Paul D svarar nog snart , vårt eget utlandsproffs som för att inte göra vår svenska vintermisär värre mörkar höjdmeter på sina turer 😉

Av:
    Paul D
    aland33 skrev:
    De löser vi👍 Hemma på semester nu 😀
    PMa gärna så vi kan snacka ihop oss.

Av:
    Sambal Oelek
    Idag var det så klart väder så man såg Teneriffa!
    Roque Benayga här med Teide där bak ovan molnen.

Hyrde bil och körde runt lite. Observerade två riktigt fräcka vägar som nog är finfina att cykla på. På norra delen av ön.

GC200 längs (nordvästra) kusten. Episka klippväggar här. Man får passa på tidigt innan biltrafiken kommit igång bara för det är rätt mkt trafik.

GC42/41 genom San Mateo. Annorlunda landskap här. Väldigt grönt och fint. Sköna slingriga vägar genom lummiga dalar.

Försöker komma på någon ny kul tur här från Maspalomas 😀 blir lite långt när man börjar kolla dock 😀 så vi får se vad det blir.

IMG_20181221_141058.jpg

Av:
    nisseson
    Sambal Oelek skrev:
    Hyrde bil och körde runt lite. Observerade två riktigt fräcka vägar som nog är finfina att cykla på. På norra delen av ön.

GC200 längs (nordvästra) kusten. Episka klippväggar här. Man får passa på tidigt innan biltrafiken kommit igång bara för det är rätt mkt trafik.

Åhå, de ha öppnat upp den nya sträckningen. Men hur skulle man göra som cyklist, jag gissar att tunneln är no-no både ur ett säkerhets och jurdiskt perspektiv.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-21 23:51 av nisseson.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ