• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    Sambal Oelek
    nisseson skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Hyrde bil och körde runt lite. Observerade två riktigt fräcka vägar som nog är finfina att cykla på. På norra delen av ön.

GC200 längs (nordvästra) kusten. Episka klippväggar här. Man får passa på tidigt innan biltrafiken kommit igång bara för det är rätt mkt trafik.

Åhå, de ha öppnat upp den nya sträckningen. Men hur skulle man göra som cyklist, jag gissar att tunneln är no-no både ur ett säkerhets och jurdiskt perspektiv.
    Ja tunnel är dålig idé att cykla i. Men där fanns det ingen tunnel väl. På GC200 genom parken Tamadaba.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    GoranS
    Är GC200 öppen igen s.a. man kan cykla kustvägen mellan San Nicolas och Agaete?

Av:
    Sambal Oelek
    Japp. Vi körde bil där. Grym sträcka.

Av:
    Mkjobb
    Eftermiddagstur. Sol .
    D2BFE9CB-FD58-4BBA-815E-8ED4162A7641.jpeg

Av:
    Paul D
    Sambal Oelek skrev:
    Japp. Vi körde bil där. Grym sträcka.
    Är det sant!!!
    Var det verkligen ingen tunnel från Aldea San Nicolas och Agaete??
    Då passerade ni alltså Balcon de Mirador samt stället där man hängt stålnät som ett tak över vägen (GC200)för att skydda från rasande stenar??
    Träffade ett par Svenska elitcyklister som testat nya tunlarna och menade det var helt ok. (Gamla sträckningen hade inga tunnlar vad jag minns .......... men voff voff jag har vist haft fel förut 😀). Maspalomas -Agaete -Maspalomas blir en riktigt lång dag. En hel massa höjdmeter. Särskillt när västra GC500 är skadad.

Av:
    Manurhin2
    Mkjobb skrev:
    Eftermiddagstur. Sol .

Gött
    Nu dröjer det inte ...😊

Av:
    Sambal Oelek
    Okej. Nu vet jag vad ni pratar om. Jag cyklade till Del Balcon Idag och kollade.

Jag pratade ju om att GC200 vid nordvästra kusten är fräck. Så långt är det ju rätt.

Men vi åkte GC2 dit. Så kommer man ut rätt där på GC200. På GC2 är det lång tunnel.

Men idag märkte jag att GC200 går ju hela vägen ner mot Playa La Aldea nästan. Den biten efter Del Balcon är dock avstängd.

Snubben jag hyrde cykel av på bike10mil sa dock att den andra vägen (GC2) var bra. Han hade cyklat där själv häromdagen. Förbi Agaete och neråt sydost igen. En liten nätt tur på 18 mil.

Sådana ambitioner hade jag inte idag. Blåste så mycket också. Nöjde mig med att kolla läget där och hem sedan "Soria-dalen" så man kommer ut vid Arguineguin. Vilken pärla det är. Blev ändå 15 mil. Fast "bara" 3200 höjdmeter denna gång. Det kan lätt skilja något tusental i höjdmeter beroende på vilken väg man tar 😀

Mirador del Balcon

IMG_20181223_131430.jpg

"Soria-dalen"

IMG_20181223_172310.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-23 22:17 av Sambal Oelek.

Av:
    GoranS
    Fattar jag dig rätt att biten norr om Mirador del Balcon alltså är cyklingsbar på GC-200 medan biten söder om "balkongen" är avstängd? Om så är fallet är det ju trevligt, för då är ju i alla fall den spektakuläraste delen av vägen framkomlig vilket jag inte fattat var fallet.

Av:
    Sambal Oelek
    GoranS skrev:
    Fattar jag dig rätt att biten norr om Mirador del Balcon alltså är cyklingsbar på GC-200 medan biten söder om "balkongen" är avstängd? Om så är fallet är det ju trevligt, för då är ju i alla fall den spektakuläraste delen av vägen framkomlig vilket jag inte fattat var fallet.
    Nej det är avspärrat nånstans mellan Mirador del Balcon och Mirador Arena Blanca.

Jag träffade en vid Balcon som hade tänkt köra till båda utsiktsplatserna men det gick inte så han fick vända och köra runt på GC2.

Vet inte var avspärrningen är. Jag orkade inte testa det. Kanske man kommer en bit iaf. Kanske det går att ta sig förbi med cykel? Snubben trodde det kanske kunde gå.

Men det verkar ju Paul D ha lite koll på.

Av:
    Paul D
    Sambal Oelek skrev:
    GoranS skrev:
    Nej det är avspärrat nånstans mellan Mirador del Balcon och Mirador Arena Blanca.

Jag träffade en vid Balcon som hade tänkt köra till båda utsiktsplatserna men det gick inte så han fick vända och köra runt på GC2.

Vet inte var avspärrningen är. Jag orkade inte testa det. Kanske man kommer en bit iaf. Kanske det går att ta sig förbi med cykel? Snubben trodde det kanske kunde gå.

Men det verkar ju Paul D ha lite koll på.
    Har inte koll.
    Har inte testat efter avspärrningen o kommer inte göra.
    Den som åkt där före innan vägen stängdes förstår att rasrisken är ÖVER”HÄNGANDE”. Mins jag tänkte lite kaxigt ”Tur man har hjälm”. (galghumor).
    Då TROR jag att tunneln är säkrare förutsatt reflexer o riktigt bra lyse.
    Håller helt med att GC200 upp mot Agaete är grymt häftig. Uppför o utför hela tiden. Inte för långa stigningar. Bedårande havsutsikt o så dessa stup ner till havet. Detta skrivet utan veta exakt vilken sträcka som är öppen.

Av:
    Sambal Oelek
    Då var det över för den här gången. Bifogar lite random foton.

IMG_20181222_181719.jpg

IMG_20181223_164431.jpg

IMG_3456.jpg

IMG_3442.jpg

IMG_3418.jpg

Av:
    kroem
    Vackert!

Av:
    Hasse#7
    Angående Sambals bilder. Fina bilder! Snart så!

Av:
    kroem
    Man blir onekligen sugen, tur att det var rea på TUI, blir en färd i Mars :)

Av:
    Hasse#7
    kroem skrev:

Februari....

Av:
    Manurhin2
    Hasse#7 skrev:
    kroem skrev:

Februari....
    Januari , v2
    Har dessutom fått rapport om att det är lätt att komma förbi raset igen , skönt när man bor i Taurito .

Av:
    ooms
    Såhär i klimatångest-tider kollade jag upp hur mycket CO2-utsläpp en ToR-resa till GC orsakar. Ca 1400kg/person tydligen. Det motsvarar ca 1 års körning med min bil (drygt 1000 mil). Intressant.

Av:
    Hasse#7
    ooms skrev:
    Såhär i klimatångest-tider kollade jag upp hur mycket CO2-utsläpp en ToR-resa till GC orsakar. Ca 1400kg/person tydligen. Det motsvarar ca 1 års körning med min bil (drygt 1000 mil). Intressant.

Jag flyger inte något alls i övrigt och stannar två veckor på GC för att det inte skall bli onödigt kort resa. Jag kör elbil. Du flyger aldrig?

Av:
    Manurhin2
    ooms skrev:

Vill du att jag säger till frun att hon har förbrukat sin del redan ( true ) och att jag ska åka själv ?

Av:
    ooms
    Hasse#7 skrev:
    ooms skrev:

Jag flyger inte något alls i övrigt och stannar två veckor på GC för att det inte skall bli onödigt kort resa. Jag kör elbil. Du flyger aldrig?
    Jag flyger nog mer än de flesta, dock till 99% i tjänsten. Sedan har jag ingen klimatångest heller. Det jag tyckte var intressant var dock proportionen mellan en flygresa samt bilkörning. I samhällsdebatten (även här på forumet) är udden kraftigt riktad mot bilkörning och hur förkastligt det är, trots att det för många (främst på landsbygden) ofta är en nödvändighet. Sedan visar det sig att en familjs (2 vuxna, 2 barn) semesterresa för nöjes skull lätt kan motsvara 4000 mils bilkörning.

Av:
    GoranS
    Hm, flygresor har väl länge pekats ut som en stor bov i sammanhanget så jag tycker inte direkt att det är förvånande. Och många flygresor är ju tämligen långa vilket ju gör att det blir rätt stora siffror.

Om du ligger på 99% måste du flyga rätt mycket i tjänsten. Om procentsiffran är baserad på antalet flygresor måste du upp i minst 67 flygresor för att kunna landa på 99% (givet korrekt avrundning) och om du ska ha gjort mer än en privat flygresa måste du gjort minst 132 tjänsteflygresor.

Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Hm, flygresor har väl länge pekats ut som en stor bov i sammanhanget så jag tycker inte direkt att det är förvånande. Och många flygresor är ju tämligen långa vilket ju gör att det blir rätt stora siffror.

Om du ligger på 99% måste du flyga rätt mycket i tjänsten. Om procentsiffran är baserad på antalet flygresor måste du upp i minst 67 flygresor för att kunna landa på 99% (givet korrekt avrundning) och om du ska ha gjort mer än en privat flygresa måste du gjort minst 132 tjänsteflygresor.
    Jo, det är klart att flyget länge pekats ut som en stor bov. Men jag tror få är medvetna om de faktiska proportionerna, t.ex. att en semesterresa kan motsvara 2-3 års bilkörning för en normal familj (2 vuxna, 2 barn, som kör 1000-1500 mil/år).
    Ok då, 99% var en överdrift, men åtminstone 9 av 10 flygresor jag gör sker i tjänsten. Och de är oftast betydligt längre än de jag gör privat.

Av:
    NickPick
    ooms skrev:
    GoranS skrev:

Jo, det är klart att flyget länge pekats ut som en stor bov. Men jag tror få är medvetna om de faktiska proportionerna, t.ex. att en semesterresa kan motsvara 2-3 års bilkörning för en normal familj (2 vuxna, 2 barn, som kör 1000-1500 mil/år).
    Ok då, 99% var en överdrift, men åtminstone 9 av 10 flygresor jag gör sker i tjänsten. Och de är oftast betydligt längre än de jag gör privat.

Då lär du vara värst som varken har klimatångest samt åker både bil och flygplan :)

Av:
    GoranS
    NickPick skrev:
    ooms skrev:
    GoranS skrev:

Då lär du vara värst som varken har klimatångest samt åker både bil och flygplan :)
    Fast ångesten i sig gör sannolikt inget för att förbättra något, det krävs rimligen att man ändrar sitt beteende till följd av ångesten för att det ska ha någon inverkan. Så det som är påverkar är ett icke-förändrat beteende snarare än avsaknad av ångest, åtminstone om man bortser från ev. risk(/chans?) att personen dör tidigare om den har ångest än om den inte har det.

Av:
    kroem
    Va skönt att jag inte har körkort. Men jag lovar att ta bilder på GC när ni andra är hemma... :)

Av:
    Pfaff
    Blir klimatpåverkan mindre av en tjänsteresa jmf semesterresa med flyg?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    GoranS
    Pfaff skrev:
    Det där kräver nog en rätt ordentlig analys för att avgöra och svaret beror av data jag i alla fall inte har tillgång till.

Av:
    ooms
    Pfaff skrev:
    Troligtvis inte. Men för de som vill göra en insats för klimatet är det nog lättare att avstå en semesterresa än en tjänsteresa. På samma sätt som det är lättare att avstå bil i en storstad än vad det är på landsbygden.

Av:
    ooms
    NickPick skrev:
    ooms skrev:
    GoranS skrev:

Nej, värst är de som skaffar barn.
    Men skit i det, låt tråden handla om GC nu.

Av:
    nisseson
    Japp, det går utmärkt att använda GC-500 mellan Taurito och Puerto Mogan. Man får passera ett par stängsel, två man enkelt klättrar förbi på sidan och två man rullar förbi. Här det första, som man behöver klättra förbi, från Puerto Mogan-hållet.

IMG_20190101_132358118.jpg

Så här ser själva rasområdet ut.

IMG_20190101_132926185.jpg

Av:
    Rally88
    ”Utmärkt att använda” kanske är lite fel att säga. Det är väl forfarande förbjudet område. Finns cyklister som fått böta 400 Euro när polisen stått där.

Av:
    emilh
    Rullade förbi där idag.
    Tipset är att göra det på söndag/helgdag, ta båten från Puerto Rico till Pd Mogan på vardagarna om du vill slippa riskera böter.

Av:
    nisseson
    Rally88 skrev:
    ”Utmärkt att använda” kanske är lite fel att säga. Det är väl forfarande förbjudet område. Finns cyklister som fått böta 400 Euro när polisen stått där.

Korrekt, "utmärkt" som att i det är lätt. Det är fortfarande förbjudet att passera avspärrningarna enligt skyltarna, dock är efterlevnanden måttlig. När jag rullade förbi idag passerade jag vad som måste varit mer än 20 personer på promenad, och mötte 4-5 cyklister.

Av:
    kroem
    Det kan ju också vara så att det är fullkomligt livsfarligt. 😉

Av:
    ooms
    kroem skrev:
    Det kan ju också vara så att det är fullkomligt livsfarligt. 😉
    Näää, avspärrningarna sitter där bara för att jävlas med folk... Kan inte finnas nån annan anledning...😏

Av:
    GoranS
    Cykelcrossarna ser det väl bara som ett tillfälle att öva att hoppa av och på cykeln!?

Av:
    Manurhin2
    Sverker har varit på morgonpromenad .
    Inga problem med rasvägen .
    Detta är klart "jobbigaste" stället .
    20190108_101112.jpg

Obligatorisk ? bild på raset .
    20190108_095632.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Det jobbigaste är väl att man kan råka på böter om man har otur 😀

Av:
    Manurhin2
    Cyklade från båda håll idag och från Mogan går det att cykla hela vägen , finns dock en skylt med förbud mot gående tror jag och en skylt som varnar för ras , inget annat .
    20190108_173605.jpg

Av:
    Manurhin2
    Här är visst rätt kort .
    Zoomar man syns skylyen trots motljuset

20190108_173451.jpg

Av:
    xyklisten
    Ni som är Gran Canaria veteraner, hur brukar ni boka era resor. Hotell och flyg separat eller "paket"?
    Tips på bra boende mottages gärna.

Av:
    Pfaff
    xyklisten skrev:
    Ni som är Gran Canaria veteraner, hur brukar ni boka era resor. Hotell och flyg separat eller "paket"?

Veteran vete fan, men det blir nu 12:e gången (tror jag. På ett ugf iaf...) i vecka 6. Billigast då och vädret brukar med ngt undantag vara bra även då. Same procedure as every year...
    Eftersom vi vill bo på samma ställe har det helt enkelt blivit olika, paketresa med byrå, individuell bokning av flyg och lägenhet, hyrbil, transfer...
    Prismässigt brukar det bli rätt lika oavsett vilket form som passar för året.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Paul D
    xyklisten skrev:
    Bokar Norwegian ca 10 månader i förväg. Månd eller onsdag oftast billigare än lördag.
    Transfer med www.hoppa.com kan man få t.o.r för 100kr/pers inkl normalt bagage. Tror cykeln konstar drygt 170/ väg.
    Billigaste alternativet medför ofta många stopp. Har hänt att vi åkt med till P d Mogan för att slutligen släppas av i Maspalomas. Ser man det som en billig utflykt så kan man faktiskt njuta. Hade man tänkt cykla på em kan man bli tokig😀Väljar ändå alltid det billigaste. Taxi ca 40€ t Maspalomas.
    När jag hyrt cykel har jag alltid fått bra cykel på Free Motion. Deras hemsida beskriver alla butiker och öppettider så välj det som passar dig bäst.
    All inclusive är enligt mitt tycke inte optimalt för cyklister som vill göra lååååånga dagsturer. Gillar inte att vänta på att frukosten ska öppna och att stressa tillbaka innan buffén stänger. Men kan man passa tiderna och ändå cykla mycket så behöver man ändå aldrig somna hungrig😀
    Vi har numer privat lösning på boendet och cykelförvaring.

Av:
    GoranS
    Kanske kan vara av intresse https://www.change.org

Av:
    nisseson
    GoranS skrev:
    Kanske kan vara av intresse https://www.change.org

Spanade in den där vägen tvärs över dalen när jag tog mig runt från PdM till Taurito, och funderade på varför jag inte kört den, tills jag såg att den är blockerad vid starten. Tråkigt då den ser fin ut. Hoppas att de kan öppna upp för cykel och vandrare iaf.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ