• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    C-dale
    DrGT skrev:
    C-dale skrev:
    Nej, det tror jag inte. Tommy Evaldsson har nog svaret.

Jo, 51.30 enligt Tommy: http://tevaldsson.blogspot.com
    En kompis hade svaret. Matthias kom inte med i resultaten då han inte deltog i Kvänums resa.

Av:
    Paul D
    I morgon söndag 20/1 känner jag till två olika gruppövningar.
    Den snälla startar 08:30 från Natural Bike (NB) och följer mest GC500. Startar vid NB butiken som ligger mellan gamla o nya polisstationen GC500 norra sidan under gångbron. Stora röda radiomaster på taket på gamla vita stationen. De flesta har blåa o svarta NB dräkter. Ca 100 km o fika.
    Andra alternativet siktar på att ta sig runt ön. Sägs kunna bli runt 180 km. Kan nog vara bra att ha med sig ett FTP inte så långt från 300w. (Jag kommer att lida 😀).
    Start 9:00 rondellen rakt norr om fyren i Maspalomas GC500 Cepsa macken. En Italiensk grup siktar på att starta samtidigt från rondellen väster om den Svensktalande. Vi försöker kanske att sy ihop dessa två grupper som under dagen kanske splittras till mindre, mera jämnbördiga grupper.

Av:
    C-dale
    Körde runt ön för 20 år sedan. Höll på att törsta o svälta ihjäl då kuststräckan från St.Nicholas till Agaete är väldigt öde. Fanns ett fik som vi tyvärr hoja förbi. Strax före LasPalmas började det ösregna o min kompis höll på att frysa ihjäl, så vi stannade en stund i en glassbar o väntade på att regnet skulle upphöra. Håkan Westerlund hade sagt att det gick fint att ta motorvägen tillbaka o njuta av medvinden. Det blev inget med det. Vägen stod under en halv meter vatten o bilarna stod stilla. Vi tog en titt på kartan o såg en väg över orten Telde som såg ok ut.
    Det var den inte. Den slingrade som en orm o gick ständigt upp o ner. Vi körde på pannbenet ,men med 15 km kvar till Bahia Feliz kom mörkret o vi tvingades stoppa en taxi för att slippa cykla i mörker utan belysning. Lite surt.

Av:
    Paul D
    C-dale skrev:
    Körde runt ön för 20 år sedan. Höll på att törsta o svälta ihjäl då kuststräckan från St.Nicholas till Agaete är väldigt öde. Fanns ett fik som vi tyvärr hoja förbi. Strax före LasPalmas började det ösregna o min kompis höll på att frysa ihjäl, så vi stannade en stund i en glassbar o väntade på att regnet skulle upphöra. Håkan Westerlund hade sagt att det gick fint att ta motorvägen tillbaka o njuta av medvinden. Det blev inget med det. Vägen stod under en halv meter vatten o bilarna stod stilla. Vi tog en titt på kartan o såg en väg över orten Telde som såg ok ut.
    Det var den inte. Den slingrade som en orm o gick ständigt upp o ner. Vi körde på pannbenet ,men med 15 km kvar till Bahia Feliz kom mörkret o vi tvingades stoppa en taxi för att slippa cykla i mörker utan belysning. Lite surt.
    Ha ha C-dale ...... tack för uppmuntran😀
    Hoppas det går bättre för oss!! Vädret ser skapligt ut nu. Har lyse.
    Kommer det en rapport så har någon av oss överlevt.
    Kommer ingen rapport så får ni leva i ovisshet.

Av:
    GoranS
    Låter som en sån där tur som inte är så rolig när den pågår men som blir en bra story efteråt.

Av:
    us930
    Ja... vad ska man säga, Kanariecykling är ju oftast underbar men det finns undantag. För information angående Teneriffa så var det snö på toppen och is och nollgradigt på vägarna upp för ett par dagar sedan och därför avstängdt. Har ingen uppdatering, men avstängningarna brukar vara ganska tillfälliga, räkna dock med kyla om ni tänker er en tur upp mot el Teide.

Mvh Ulf S.

Av:
    Paul D
    Blev 175km och 3700hm. Alltså inte det jag kallar ”runt ön”.
    I San Nicolas (SN) ville majoriteten av de kvarvarande köra via Artenara. Alltså ”fegVATT”.
    Vi var 5 svenskar som fick sällskap av 3 Italienare från Maspalomas. Cykling är ju större i Italien o det verkade som de ville visa det. De tog nästan all vind till Port de Mogan och gasade uppför o satt som döda fiskar utför. Försökte påtala att det är effektivare att hålla igen uppför o att hålla fart utför. Hjälpte inget vidare. Kändes rejält i mina ben. Uppför tvingades jag hela tiden pressa en bra bit över mitt FTP. Bet ändå i o tänkte att det går så länge det går. Norr om Mogan när vi passerat avfarten till Testbacken hamnade två av mina landsmän först. De malde på i ett jämnare tempo. Hade sett trötthetstecken hos den största av Italienarna. Han med Leigtwight hjul och två datorer på styret å då var ändå Garminfästet tomt. Nu visade det sig att jag sett rätt. De bara tvärdog. Såg inte till dem mer. Svenska pentetten rullade vidare och hade ett snitt på dryga 22 till SN där bilden är tagen. Två av Svenskarna hade ägnat sig åt negativ camfylobacterdoping tidigare i veckan. Hade inte fått i sig mycket energi i SN. Efter tunneln började magproblemen visa sig. Deras effekt sjönk till hälften mot normalt vilket ärligt talat passade min fysik bra. Mitt reservgodis kom väl till pass o med stor möda o flera stopp tog vi oss till ett kallt, dimmigt och blåsigt Artenara. Frös som hundar innan vi fick bord på en restaurang. Vi som kunde åt gladeligen det som bjöds. Övriga beställde in bara efterrätt. Från Artenara tappar man nog minst 300m riktning Tejeda så jag frågade efter gamla tidningar att stoppa under tröjorna fram för att hålla värmen utför. Fixades direkt.
    Att åka ”runt ön” via Agaete har jag kvar att genomföra. Då ska jag försöka komma iväg senast 8.
    2B7DCD58-0DAB-42BF-8F12-2A25A21462F2.jpeg

Av:
    Paul D
    Onsdag 23/1 planerar vi avgå från rondellen GC500 GC60 PdI kl08:00 riktning Fataga San Bartolome Ayacata Pico. Flera stopp för återhämtning. FTP strax över 200 w kan nog vara bra.
    Just nu är vi fyra. Alla förstår svenska. Fart efter kamrat.
    Kan vara kallt på toppen.

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:
    Onsdag 23/1 planerar vi avgå från rondellen GC500 GC60 PdI kl08:00 riktning Fataga San Bartolome Ayacata Pico. Flera stopp för återhämtning. FTP strax över 200 w kan nog vara bra.

Och här snöar det och är kallt och man har Svinont i ryggen efter alla uttänjningar av ryggmuskulaturen ( men jag är inte bitter ) 😊

Av:
    Paul D
    Manurhin2 skrev:
    Paul D skrev:

Och här snöar det och är kallt och man har Svinont i ryggen efter alla uttänjningar av ryggmuskulaturen ( men jag är inte bitter ) 😊
    Norwegian enkel hit på onsdag 799:- Du hinner hit så du kan se och höra oss berätta live hur besöket hos Toppenkillen upplevdes😇

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Paul D skrev:

Norwegian enkel hit på onsdag 799:- Du hinner hit så du kan se och höra oss berätta live hur besöket hos Toppenkillen upplevdes😇

Hade såklart kommit ner Tisdag kväll , cyklat Onsdag , och åkt hem på Torsdag bara möjlighet funnits .
    Flygs bara härifrån Måndag och Onsdag , tyvärr .
    Tror dessutom dom har mage att ta ut 899 härifrån ...

Av:
    Paul D
    A9A50A1E-2047-4532-AC29-A1AB340A380E.jpeg07:38. +14 grader
    Det ljusnar
    Börjar bli brådis att hinna till rondellen.
    Hörs

Av:
    Paul D
    Kom nästan i tid
    BCA314F3-2AB0-4A95-A092-7F91D7FB8332.jpeg

Av:
    Paul D
    CB834ECA-20BC-4DDC-AA77-A21118B4F572.jpeg
    +13 i Fatagadalen. Kamelerna hälsade oss med frejdiga ”rapningar”. Nu glass o cola vid macken. 2 av 5 mil avklarade till Pico.

Av:
    Paul D
    Paul D skrev:

+13 i Fatagadalen. Kamelerna hälsade oss med frejdiga ”rapningar”. Nu glass o cola vid macken. 2 av 5 mil avklarade till Pico.
    Manhurin2. Saknar dig här i San Bartolome. Nu börjar solen värma. Ligger aldrig över 200watt. Gruppen håller ihop.

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:
    Paul D skrev:

Manhurin2. Saknar dig här i San Bartolome. Nu börjar solen värma. Ligger aldrig över 200watt. Gruppen håller ihop.

Jag står i Rondellen , vart är ni ?
    Tempot känns drygt , jag kommer nog ifatt 😉

Av:
    GoranS
    Stackare. Måste ligga och hålla igen på det där sättet. Jag känner verkligen medlidande med dig. ;-)

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    Stackare. Måste ligga och hålla igen på det där sättet. Jag känner verkligen medlidande med dig. ;-)
    4h till Ayacata inkl ett antal stopp.
    Det här går så bra att vi troligen väljer Lucia o kustvägen hem

Av:
    Paul D
    EC3214F7-ACC8-427F-ABAE-3C0A084E3372.jpeg
    Här i Ayacata värmer solen gott. Nyligen var det bara +11 i skuggan

Av:
    Mkjobb
    Svalare idag.Ganska blåsigt.
    DDBC5768-19DF-4EFE-87B4-30F2939BB218.jpeg

Av:
    Paul D
    Paul D skrev:

Här i Ayacata värmer solen gott. Nyligen var det bara +11 i skuggan
    Blev aldrig tid att avsluta rundan här. Vi kämpade oss upp till Toppenkillen o stödköpte dricka o kaka. Mååånga cyklister o bilister på toppen. Kylslagen nedfärd. Fortfarande kallt i skuggiga partier. Valde Lucia pga av öns bästa nedfart och bästa fikat på bageriet i Lucia. Blev sittande en stund även här. Som oftast grym medvind efter kusten. Snabbt sjukbesök i San Agustin o åter i Maspalomas före 18. En heldag att minnas. Har man det inte sämre är det synd att klaga.

Av:
    Sambal Oelek
    Paul D skrev:
    Vi kämpade oss upp till Toppenkillen o stödköpte dricka o kaka. Mååånga cyklister o bilister på toppen.
    Aha, är toppenkillen han i skåpbilen här:

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    fhloston
    Det är nästan så att man längtar tillbaka.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    SvenC
    För en som inte varit på Gran Canaria men som ska dit nästa vecka. Var är toppen?

Av:
    GoranS
    Högst upp!

Skämt åsido så ligger den hyggligt mitt på ön. Från söder åker man upp dit väg GC-60 eller GC-605 (om man kommer från Mogán). Sen är det GC -600 upp till avtaget där man tar höger på GC-130. Sen är det höger in på GC-134 efter en liten bit och för att komma till parkeringen ovan håller man höger där vägen delar sig.

Av:
    kroem
    SvenC skrev:
    För en som inte varit på Gran Canaria men som ska dit nästa vecka. Var är toppen?
    Pico de Las Nieves. Bara cykla uppför så hittar du ;)

Av:
    GoranS
    Ett tuffare alternativ är att åka från öster via Ingenio, Pasadilla och Cazadores.

Av:
    SvenC
    kroem skrev:
    SvenC skrev:
    Pico de Las Nieves. Bara cykla uppför så hittar du ;)

Tackar. Det var det jag var rädd för :)

Av:
    GoranS
    Fast om man cyklar från Playa del Ingles norrut så blir det lite besvärligt om man ska fortsätta uppför vid utsiktsplatsen på runt 500 möh, åtminstone om man kör lvg. ;-)

Av:
    HP100
    h.jpg
    Hej
    Jag träffade några från den här "gruppen" i onsdags uppe på Pico. Jag cyklade med FreeMotion, och blev tvungen att kasta mig iväg för att inte bli ensam kvar. Mitt minne är inte dåligt men kort och jag kommer inte ihåg namnen, men skulle vara kul att få kontakt

Av:
    us930
    Förmiddagens tur på El Hierro, varmt och skönt efter några dagar med småruggigt väder.....2019-01-25_14.08.43.jpg
    2019-01-25_14.11.54.jpg

Den här vägen är rolig, småbackar och kurvor hela tiden, lite som att cykla på en anlagd bana. Dessutom går den totalt sett lite utför så även en medelmåtta kan rulla på i 40-45 och njuta av landskapet...... Så gott som ingen trafik heller.....Härligt!
    2019-01-25_14.13.42.jpg
    2019-01-25_14.09.49.jpg

Route 66...? Nej, fel kontinent detta är vägen mot Echedo.....
    2019-01-25_14.10.43.jpg

Små mysiga barer finns det gott om....
    2019-01-25_14.12.49.jpg
    Denna har en härlig utsikt.....
    2019-01-25_14.14.44.jpg

Mvh Ulf S.

Av:
    GoranS
    Det där såg trevligt ut.

Av:
    Mkjobb
    Bra väder idag som sagt.
    E8D0B4EB-B19E-4BBA-8BF0-5F33C5ACE24B.jpeg

Av:
    Paul D
    SvenC skrev:
    Vart ska du bo?
    Kanske kan visa dig.
    Skickar PM till dig nu så ser vi vad vi kan hitta på.

Av:
    SvenC
    Jag kommer bo i San Agustin. Tar tacksamt emot lite guidning.

Av:
    Paul D
    HP100 skrev:

Hej
    Jag träffade några från den här "gruppen" i onsdags uppe på Pico. Jag cyklade med FreeMotion, och blev tvungen att kasta mig iväg för att inte bli ensam kvar. Mitt minne är inte dåligt men kort och jag kommer inte ihåg namnen, men skulle vara kul att få kontakt
    Se PM

Av:
    us930
    GoranS skrev:
    Det där såg trevligt ut.
    Det är det, en liten ö men med förhållandevis mycket fin cykling, och inte minst viktigt, väldigt stillsamt med trafik.
    Förresten har jag hittat en ny backe. Tidigare i tråden så utnämnde jag en sträcka till öns egen "VOTT" men nu får jag ta tillbaka det.... Henry som är cykeluthyrare/guide på ön (dessutom tennistränare, kanotist, simmare och marathonlöpare, en av öns starkaste idrottsmän helt klart, detta vid 57års ålder....) och som jag har blivit god vän med har visat mig en som jag bara trodde var en promenadstig men som faktiskt är en asfalterad väg som inte finns med på många kartor, knappt synlig på Google. För mig är den klart övermäktig med racer, men jag ska göra ett försök med MTB så småningom så får vi se... Just nu är flåset lite dåligt efter nästan en månad utan någon träning alls.

Mvh Ulf S.

Av:
    Paul D
    Sambal Oelek skrev:
    Paul D skrev:
    Vi kämpade oss upp till Toppenkillen o stödköpte dricka o kaka. Mååånga cyklister o bilister på toppen.
    Aha, är toppenkillen han i skåpbilen här:
    Yes.
    Vid klart väder kan man se baksidan på den vita bilen redan före San Bartolome.

Av:
    GoranS
    us930 skrev:
    GoranS skrev:
    Det där såg trevligt ut.
    Det är det, en liten ö men med förhållandevis mycket fin cykling, och inte minst viktigt, väldigt stillsamt med trafik.
    Förresten har jag hittat en ny backe. Tidigare i tråden så utnämnde jag en sträcka till öns egen "VOTT" men nu får jag ta tillbaka det.... Henry som är cykeluthyrare/guide på ön (dessutom tennistränare, kanotist, simmare och marathonlöpare, en av öns starkaste idrottsmän helt klart, detta vid 57års ålder....) och som jag har blivit god vän med har visat mig en som jag bara trodde var en promenadstig men som faktiskt är en asfalterad väg som inte finns med på många kartor, knappt synlig på Google. För mig är den klart övermäktig med racer, men jag ska göra ett försök med MTB så småningom så får vi se... Just nu är flåset lite dåligt efter nästan en månad utan någon träning alls.

Mvh Ulf S.
    Intressant. Hur lång och brant? Och, var ligger den?

Av:
    us930
    GoranS skrev:
    Intressant. Hur lång och brant? Och, var ligger den?

Den börjar strax söder om byn Timijiraque efter HI-30. En liten träskylt visar mot namnet "Isora". Det brantaste partiet syns på bilden, alltså ca 800m på 6km. För den som känner sig manad finns sedan möjlighet att fortsätta upp mot toppen på ön genom några olika alternativ.

Mvh Ulf S.
    Screenshot_20190126-074041_Maps.jpg

Av:
    GoranS
    Ah, den måste testas när det blir av besöka ön.

Av:
    Paul D
    Bageriet i St Lucia.
    Kan bli någon droppe regn ner mot Doctoral.
    Varit upp till Pico idag igen. Disigt just när jag nådde toppen. Drog bara på överdraget o slängde mig net hit.
    98B96307-71D0-448F-A189-30A7CDC2668A.jpeg

Av:
    Pepposi
    Bra jobbat Paul! Du börjar bli stammis på toppen. Fick nöja mig med Zwift idag...
    /Peter 😀

Av:
    Paul D
    Fika med Natural Bike uppe vid Soria. Italien, Spanien, Tyskland, Norge, Frankrike o Sverige representerade. Lugn tur till Filipinas. I klättringen var det ngn som ville gasa. Blev jobbigt eftersom jag tvekade länge att haka på utmaningen. Hade ju maxat till Pico igår och benen är mycket mosiga. Två svenskar var först till toppen 😀.
    F566DB72-B310-41D5-B118-7416C33A60C1.jpeg

Av:
    Paul D
    Långtur på onsdag.
    Någon som vill haka på?
    Startar 9:15 från busshållplatsen GC500 rondellen MERCADONA Clinica Roca (Sjukhuset). Alltså på väg västerut i slutet av bebyggelsen i Maspalomas/Meloneras. - Mogan (går förbi avstängningen)- Aldea San Nicolas - Agaete - Artenara- Tejeda. Would you like to join?🙂
    Blir långt o mycket klättring. Bra om du är i skaplig form. Om frågor så skicka PM.
    Vi är än så länge en ung dam o tre äldre män som alla älskar att cykla o svettas.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in