• Re: Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    Paul D
    Vi blev 3 svenska 1 Tysk, Norsk o Engelsk cyklist som gjorde Monstertur igår med start 9:15.

https://www.relive.cc
    Hoppas länken funkar så kan ni följa vägvalet. PdM, Aldea, Agaete GC2 och GC220 upp till Artenara. Tejeda, Ayacata, Fataga. Blev mörkt annars hade vi tagit Lucia istället och fått ihop mer än 185km och 4600 höjdmeter. Ingen av oss hade tidigare gjort denna klättring från Agaete. 1300 höm på ca 27km. Tog minst 3h och endast ett fåtal tillfällen där vi inte behövde trampa. För mig var det första gången genom 3km tunnel norr om Aldea. Kändes säkert. Brett och upplyst.
    88731A20-8320-4B77-B085-89CA64B62D33.jpeg
    Hård motvind från Aldea o upp. Sista biten före Agaete åker man på den gamla fantastiskt vackra vägen.
    A6DA1FDE-E07F-4BF7-AA29-B12C28A3EBF2.jpeg
    16B4D3A3-9FE5-4AFB-8E3F-BB3F83BFBD05.jpeg

Av:
    fhloston
    Det där verkar ju helt nice :-)

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Sambal Oelek
    å shit, det var ju den väg jag själv hade tänkt ta, fast via Lucia då, det längre alternativet. Kul att det gick bra! Verkar ju ha varit en helgrym tur.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    C-dale
    Är det något cykelförbud i tunneln?

Av:
    Petert
    Paul D skrev:
    Vi blev 3 svenska 1 Tysk, Norsk o Engelsk cyklist som gjorde Monstertur igår med start 9:15.

https://www.relive.cc
    Hoppas länken funkar så kan ni följa vägvalet. PdM, Aldea, Agaete GC2 och GC220 upp till Artenara. Tejeda, Ayacata, Fataga. Blev mörkt annars hade vi tagit Lucia istället och fått ihop mer än 185km och 4600 höjdmeter. Ingen av oss hade tidigare gjort denna klättring från Agaete. 1300 höm på ca 27km. Tog minst 3h och endast ett fåtal tillfällen där vi inte behövde trampa. För mig var det första gången genom 3km tunnel norr om Aldea. Kändes säkert. Brett och upplyst.

Hård motvind från Aldea o upp. Sista biten före Agaete åker man på den gamla fantastiskt vackra vägen.

Höjdartur!
    Undran, menar du att relativt raka och lågnumrerade GC-2 är så infernaliskt brant? Mer än krokiga 293?

Av:
    GoranS
    GC-2 körde de väl bara en kort bit på innan de tog GC-220 och där kom huvuddelen av de 1300 hm eller har jag missat ngt? Och 1300 hm på 27 km är väl i runda slängar 5% lutning vilket inte riktigt känns infernaliskt brant.

Av:
    Petert
    GoranS skrev:
    GC-2 körde de väl bara en kort bit på innan de tog GC-220 och där kom huvuddelen av de 1300 hm eller har jag missat ngt? Och 1300 hm på 27 km är väl i runda slängar 5% lutning vilket inte riktigt känns infernaliskt brant.

Du är matematikern här ☺. Fast om de uppgivna siffrorna stämmer borde det inte ha tagit 3 timmar.

Jag är språkfetischisten här och tolkade "ut ur Agaete" som ut ur Agaete.

Nu fortsätter jag till Ayacate efter en con leche i Mogan.

Av:
    DT
    Har inte läst alla inlägg, men hur är det med den avstängda delen av GC-500 vid Taurito - är den öppen nu eller får man bära/klättra förbi med cykeln? Jag tolkar Paul D:s karta som att man iaf kan ta sig förbi på något sätt...

Av:
    Petert
    Man tar sig försiktigt fram i gruset i botten av den sönderslagna vägen. Läbbigt tycker jag med nätet över bergssidan. Hjälper det i alla lägen?

Av:
    Manurhin2
    Petert skrev:
    Man tar sig försiktigt fram i gruset i botten av den sönderslagna vägen. Läbbigt tycker jag med nätet över bergssidan. Hjälper det i alla lägen?
    Det är ju mkt säkrare nu än innan raset .

Av:
    Paul D
    Inget cykelförbud i tunneln
    Bilden visar hela bredden på den norrgående pipan. Man möter inga bilar.
    Tyckte nog att GC2 lutade på ganska bra efter Agaete. Även nya vägen från Aldea benämns GC2 tills den övergår i gamla fina GC200. Även här KONSTANT stigning. Vuelta känsla o motvinden kom verkligen åt oss här.
    Siffrorna är bara ungefärliga. Just innan GC220 möter GC702 var lutningen 22% enligt våra Garmin men då var dieseln redan varm så det gick bra m 34/32.
    Vädret kunde varit bättre. Hög luftfuktighet o ca12grader gjorde att även Umeåborna önskade sig vindjackor. Några regnstänk. Varm pasta/potatissoppa o bröd med vitlöksgegga satt fint på torget i Artenara.

Av:
    Paul D
    I morgon fredag är vi två Happyiter som avgår 9:15 från stora rondellen PdI korsningen GC500/GC60 riktning Fataga, S Bart, Lucia. Sedan får vi se. Inget rövartempo. Naturligtvis helt ok att separera när som helst under dagen så alla blir nöjda.
    PM om frågor!

Av:
    staine
    DT skrev:
    Har inte läst alla inlägg, men hur är det med den avstängda delen av GC-500 vid Taurito - är den öppen nu eller får man bära/klättra förbi med cykeln? Jag tolkar Paul D:s karta som att man iaf kan ta sig förbi på något sätt...

Men - det är FÖRBJUDET!
    *avis*
    ;p

Av:
    Skogling
    Varför cyklar ni inte i väggrenen?

Av:
    Paul D
    Skogling skrev:
    Varför cyklar ni inte i väggrenen?
    Hallå Skogling!
    Är frågan ställd till oss som cyklar genom tunneln?
    Då är svaren fler men kanske inte helt självklart att vi valde rätt.
    1) mindre punka risk
    2) när vi blockerar höger fil så får bilarna snällt lägga sig på ett led o hålla sig i omkörningsfilen. Vägrenen är inte bred och begränsas till höger av ngt som liknar trottoarkant o sedan betongvägg. Två långtradare i omkörning på vår vänstra sida skulle kännas obehagligt pga utrymmesbrist. Inte många bilar i tunneln.
    Om du menar ”vägrenen” (den friska biten) vid raset så var det faktiskt en av de MTB-vana Umeborna som valde att aldrig stiga av utan strök bergväggen balanserandes på den smala remsan. 👍

Av:
    Petert
    Manurhin2 skrev:
    Petert skrev:

Tilll viss del har du rätt. Har dock svårt att tänka mig att det är en permanent lösning.

Av:
    DT
    staine skrev:
    DT skrev:

Men - det är FÖRBJUDET!
    *avis*
    ;p

Bara att dyka upp på Arlanda lördag 06:05, finns fortfarande biljetter kvar. Passa på innan Norwegian går i konkurs! :p

Av:
    Paul D
    Petert skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Petert skrev:

Tilll viss del har du rätt. Har dock svårt att tänka mig att det är en permanent lösning.
    Den permanenta lösning jag hört om (mins inte var) är en tunnel. Tar troligen flera år.
    I onsdags lyfte vi cyklarna i Tauritio över räcket till vänster. Bara vår Engelske kompis hittade en ”nyklippt” öppning till höger där han kunde promenera förbi. Jag skulle inte lita på att det går att passera varje gång man är där. Ansvariga menar ju bara väl när de försöker skydda oss från fallande stenblock. Alla har ju inte hjälm 🤗😇

Av:
    DT
    Snart så... :)

A3C9FB4B-623E-4EAC-A912-714E19C5B911.jpeg

Av:
    rln
    DT skrev:
    Jag hoppas bilden inte är från flygplatsen på Gran canaria.

Av:
    Pfaff
    Bättre än Arlanda iaf.

IMG_20190202_121633258.jpg

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    kroem
    Bamseklubben bokad i Bahia Feliz 17-24 mars. Äntligen lite barmarkscykling att se fram emot!

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Lånar Bamseklubben ut trehjulingar?

Av:
    kroem
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Jag räknar med att det finns en klubb för oss överväxta barn också. Annars så, ja, det bör ingå i allinklüsive tycker jag.

Av:
    Hasse#7
    kroem skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Jag räknar med att det finns en klubb för oss överväxta barn också. Annars så, ja, det bör ingå i allinklüsive tycker jag.

Peloton d'Skalman.

Av:
    Paul D
    DT skrev:
    3 grader dis o regn på glasögon o Garmin i tolvblecket på väg mot Pico idag.
    Hade jag varit själv hade jag vänt.
    Sprack upp just som jag o SvenC kom upp.

Av:
    Manurhin2
    Paul D skrev:
    DT skrev:

Ouchhh
    Ni verkar inte ha frusit ihjäl åtminstone, hoppas SvenC orkade uppskatta turen .

M

Av:
    Paul D
    Manurhin2 skrev:
    Paul D skrev:
    DT skrev:

Ouchhh
    Ni verkar inte ha frusit ihjäl åtminstone, hoppas SvenC orkade uppskatta turen .

M
    SvenC var den som manade på när regnvattnet började rinna över vägen och jag försiktigt föreslog att ”man skulle ju kunna vända”. Han gillade utsikten o köpte KALL Cola av toppenkillen. Brrrrrr vilken hårding. Själv hemföll jag åt varm choklad för första gången.
    I morgon kör jag färre höjdmeter i morgon 8:30 med Natural Bike.
    Finns intresserade vid GC500 gamla polisstationen så syns vi när vi rullar västerut.

Av:
    SvenC
    Det var lite motigt på väg upp, 3 grader dimma/duggregn. Precis när vi kom upp så skingrades molnen.20190202_121849.jpg

Av:
    Hasse#7
    SvenC skrev:
    Det var lite motigt på väg upp, 3 grader dimma/duggregn. Precis när vi kom upp så skingrades molnen.

Minusgrader, snö och kraftig vind skall det vara däruppe. Allt annat är en spik i foten. :)

Av:
    Petert
    SvenC skrev:
    Det var lite motigt på väg upp, 3 grader dimma/duggregn. Precis när vi kom upp så skingrades molnen.

Lite obekväma förhållanden däruppe. Tur att det fanns kall cola att köpa då.

Sven, du kan bli farlig på PBP i sommar!

Av:
    SvenC
    Paul drog med mig upp väg GC 103, en fantastisk upplevelse. Det gick tyngre och tyngre och jag började fundera på om bromsen låg i mot. När jag tittade på GPS så visade den 11%. Inga serpentiner och hela dalgången lutade så man tappade perspektivet på lutningen.

Av:
    GoranS
    Du är inte den första som blivit lurad av den dalgången! Att lutningen dessutom ökar gradvis utan att det direkt ser ut att bli brantare kan få vem som helst att tvivla på formen och det allmänna fysiska tillståndet.

Av:
    us930
    Paul D skrev:
    DT skrev:

Snudd på misärrunda även på El Hierro igår.... Det började inte så dumt, pga göromål på f.m så kom jag iväg ganska sent men solen lyste skönt vid 14tiden även om vinden började tillta lite. Beslutade mig för att köra El Mocanal - Frontera t.o.r, ca 70km med klättring upp till ca 1350m. Efter ca. 7-8km kommer en liten serie med backar på ca. 10% med lite flackare platåer emellan. När jag ska växla upp till stora klingan efter den första så hoppar kedjan... Ingen större fara med det, men irriterande att behöva stanna när man fått upp lite flås. (Dessutom visar det sig sedan att något förmodligen blivit lite deformerat, för det händer ett par gånger till på vägen upp mot toppen). Annars knallar det på rätt bra, vinden i ryggen för det mesta, kallt längst upp, men det kompenserades av den fina utförskörningen på andra sidan där man kände hur det blev varmare och varmare för varje hundratal meter. Anländer till Frontera bara för att konstatera att på mitt favorit matställe så är det fullt och folk väntar utanför (det är något evenemang på stan). Inser att jag inte kommer att få någon mat innan det blir mörkt så snopet rullar jag iväg till ett fik någon kilometer bort och trycker i mig en måttligt intressant bocadillo (baguette) med bacon. Hemfärden börjar också ganska bra. Jag trycker igång mina laddningsbara lampor för att synas i skuggpartierna längs bergssidan. Vid ca 900m höjd så kommer det dimma och blir direkt betydligt kallare. Dimman tilltar sedan. Snabbt och mycket. Efter ca 12-13km konstant klättring så är jag lite svettig, men nu kan jag inte hålla värmen längre trots att jag lägger på ett extra kol de sista kilometrarna upp. Och som inte detta vore nog så börjar det blåsa mot rejält, vindarna från andra sidan berget sveper över toppen och vidare ner i dalgången där vägen slingrar sig upp och snart känns det som vindjackan är fylld med is. Hur kallt det egentligen är vet jag inte, men det känns definitivt närmare 0 än +10. Dimman lättar dock inte, tvärtom så tilltar den ännu mera och när vinden driver dimbankarna börjar jag tappa orienteringen på vägen, lite som att försöka köra bil i snöglopp med helljus på. Det är väldigt lite trafik, men jag tycker att de bilar som kör om passerar väldigt nära och jag sträcker ner handen för att kolla baklyset och mycket riktigt, lamphelvetet har lagt av trots nyladdat batteri! Nu är jag illa ute, dimman är så tät att man bara ser 5-6meter framåt och utan baklyse så känns det verkligen obehagligt. Toppen nås trots allt och jag beslutar mig för att försöka komma hem så fort som möjligt, vilket inte är så lätt, sikten medger max 20-25km/h och jag är orolig för att köra på något, om jag skulle bli liggande på vägen så skulle jag så gott som säkert bli påkörd av nästa annalkande fordon. Knappt hinner jag tänka detta innan jag ser något stort och vitt dyka upp framför mig i dimman, nästan mitt i vägen vid avtaget ner mot Hoya de Morcillo. Jag girar instinkivt ut åt vänster och missar med någon halvmeter tillgodo. När jag stryker förbi så ser jag att det är ett stort vitt får! Ensamt i en vägkorsning på El Hierro, en lördagkväll!? Bara någon halvminut senare så möter jag en bil och försöker gestikulera med armen att han ska sänka farten, men förmodligen ser bilisten varken mig eller mitt viftande. Väntar på att höra en smäll, men fåret verkar klara sig undan ännu en gång. Mina gula glasögon som brukar funka bra i dimma är nu så fuktiga att det bildas droppar på dem och jag får klara mig utan och i de kalla fuktmättade dimman känns det som iskalla nålar i ögonen, dessutom börjar det nu bli mörkt och med den låga hastigheten jag måste hålla nu så inser jag att det kommer att vara nästan helt mörkt innan jag är hemma. Nu är jag riktigt rädd, på de smala och krokiga vägarna ner så finns det ingen vägren, jag försöker lyssna så gott jag kan efter bilar bakifrån men vinden gör att man inte hör något förrän sekunderna innan de passerar, och ett par gånger så hoppar jag av cykeln i panik och sliter den av vägen för att klara livhanken. Det blir en kombination av långsamt cyklande, oroligt tittande bakåt och promenerande de sista 11-12 kilomerarna hem och när jag slutligen kommer hem så är det helt mörkt, dock så har dimman lättat lite nu på lägre höjd. Den kalla ölen som jag längtade efter vid återfärdens början känns nu föga attraktiv, istället så slår jag med hackande tänder på kaffemaskinen och tar mig en stor kopp hett kaffe med mjölk efter att ha värmt upp mig i duschen några minuter.
    Det var ingen av mina mera lyckade cykelturer men det var f-rbannat skönt att komma hem levande ändå.....

Mvh Ulf S.

Av:
    GoranS
    Skönt att du kom hem oskadd i alla fall. Dimma är verkligen inte min favorit när det gäller cykling annat än om den befinner sig på lagom avstånd. Då kan den, ffa i soluppgång, ge riktigt trollsk känsla.

Av:
    us930
    GoranS skrev:
    Skönt att du kom hem oskadd i alla fall. Dimma är verkligen inte min favorit när det gäller cykling annat än om den befinner sig på lagom avstånd. Då kan den, ffa i soluppgång, ge riktigt trollsk känsla.

Jo, som sagt, jag är glad att jag kom hem överhuvudtaget. Är det något som jag lärt mig om vädret på den här ön så är det att det är ganska oberäkneligt och MYCKET lokalt. På bara några kilometer och ibland ännu mindre kan det förändras helt. Likaså vindarna följer de oregelbundna bergssidorna och lokala virvlar skapas. Medvind kan helt plötsligt förbytas till motvind och tvärtom, trots att man tycker att man är på väg åt ungefär samma håll. Ibland kan dessa fenomen bidra till fantastiska naturupplevelser, andra gånger kan det bli som igår.....

Mvh Ulf S.

Av:
    Paul D
    Nu har GC drabbats av Calima igen. Sandstoft dom driver in från Sahara. Avstår cykling för att spara på lungorna. Calima brukar medföra dålig sikt och värme.
    Bifogar som tröst Happy korrekt bild. Tröjan är trädd på 100kg muskler😀. Låg bakom vederbörande i helgen i klättringarna mot San Bartolome. Tvingades artigt upplysa om att hans hyrcykel även hade en lillklinga fram. Själv hade jag det jobbigt med 34/32
    D8E2989B-2B64-4D3D-B2D6-48712365C48D.jpeg

Av:
    Petert
    Som sagt, Sven kan bli farlig på PBP i sommar...

Av:
    staine
    Vilken välskriven rysare av ulf. Det kan verkligen vara knivskarpa gränser mellan fin och fulväder.
    Hoppas Jocke och DT och BC överlever därnere...
    Mvh
    Vi som älskar snö och slask och skitig vinter

Av:
    SvenC
    Paul D skrev:
    Nu har GC drabbats av Calima igen. Sandstoft dom driver in från Sahara. Avstår cykling för att spara på lungorna. Calima brukar medföra dålig sikt och värme.
    Bifogar som tröst Happy korrekt bild. Tröjan är trädd på 100kg muskler😀. Låg bakom vederbörande i helgen i klättringarna mot San Bartolome. Tvingades artigt upplysa om att hans hyrcykel även hade en lillklinga fram. Själv hade jag det jobbigt med 34/32

Tja det finns väl en hel del kilon som inte gör någon nytta. Efter 2 dagar med Paul i bergen känns det i bena i dag.

Av:
    SvenC
    Petert skrev:

Det är ingen risk, jag har inga ambitioner att köra fort. Jag räknar med att njuta av det Franska köket och glida fram i genom landsbygden sjungande på någon fransk slagdänga.

Av:
    DT
    staine skrev:
    Vilken välskriven rysare av ulf. Det kan verkligen vara knivskarpa gränser mellan fin och fulväder.
    Mvh

Jodå, vi har haft tre kalasdagar med 20 grader och sol än så länge. Det där misärvädret måste ha varit väldigt lokalt... :-)

Av:
    us930
    DT skrev:
    staine skrev:
    Mvh

Jodå, vi har haft tre kalasdagar med 20 grader och sol än så länge. Det där misärvädret måste ha varit väldigt lokalt... :-)

Det låter ju härligt! Hörde från Teneriffa att det var kalasväder i Santa Cruz också, här ute på El Hierro har det dock varit ruggigt idag också, så ska jag vara ärlig så fegade jag ur cykling idag och höll mig "på marken", det blev bilen till en Pizzeria och en mysig liten middag med frun istället....

Några bilder från ikväll, just nu längtar jag inte tillbaka upp på berget, där uppe är det kallt, det kan jag försäkra er om....

Mvh Ulf S.
    20190204_185220.jpg
    20190204_190608.jpg
    20190204_190638.jpg

Av:
    Petert
    SvenC skrev:
    Petert skrev:

Det är ingen risk, jag har inga ambitioner att köra fort. Jag räknar med att njuta av det Franska köket och glida fram i genom landsbygden sjungande på någon fransk slagdänga.

Det är inte alls fel att ta sig fram så. Inte ett dugg.

Av:
    manslennstrand
    Tjena
    Jag har med glädje läst alla era rapporter den senaste tiden. Själv är jag på väg ner om några veckor och ska hänga med Free Motions Grand Canyon Expert på måndagen men sedan hyra cykel (MTB) två dagar till. Är jag helt rökt om jag ska försöka hänga med PaulD och lvg-gänget på en MTB?

Är det annars någon som har lite koll på omgivningen kring Amadores och kan tänka sig att visa mig runt lite?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in