• [OT]: Fiber indraget, vilken leverantör rekommenderas?

Av:
    nikasp
    Får precis nu fiber indraget i villan och ska välja leverantör för bredband. Siktar på 100/100 men drar kabel och fixar router för gigabit ifall det är ett måste om nåt år. Vi kan välja bredband från nedanstående lista och TV via de här fem: Bredbandsbolaget, Canal Digital, Com Hem eller Viasat. Blir väl att ta både och från samma så flera faller från där.

Tips och rekommendationer?

| AllTele (0910-79 80 00)
    | Bahnhof (08-555 771 00)
    | Bredband2 (0770-811 000) |
    | Bredbandsbolaget (0770-777 000)
    | Com Hem (90 222)
    | Ownit (08–525 07 300) |
    | T3 (090-12 93 00)
    | Tyfon (08-546 000 00)
    | Universal (0771 85 00 00)
    | Viasat (0200-210 219) |
  • Re: [OT]: Fiber indraget, vilken leverantör rekommenderas?

Av:
    ginnfilt
    Grymt nöjd med Bahnhof som känns som den leverantör man vill ha. Vi kör dock inte tv via fiber... (Om inte Netflix räknas!)

/johan
    Kappridt å velociped

Av:
    Kjell.L
    Boxer brukar ha paket med Boxer flex 8, ip-telefoni och bredband fast då med "bara" 100/10.
    Varför behöver du 100Mbit/s upp ?

Av:
    Krompa
    Jag har Ownit och Viasats IPTV via Ownit. Huvudsaken för mig var att ha Viasat på riktigt så att Viaplay ingår. Ownit har varit extremt stabila, har inte märkt ett avbrott på sju år och alltid utlovad speed.

Av:
    mett
    Jag har Bredband2, är väldigt nöjd. Kör ingen IPTV, kör istället allt via Play-tjänster och Chromecast.

Av:
    Dr.Rock
    Jag kör också med bredband2 och är väldigt nöjd. Mycket trevlig kundservice dessutom.

Av:
    JLarsson
    Jag har kört Bredband2 och Bahnhof. Likvärdiga rent prestandamässigt. Dock med övertag för Bahnhof när det gäller det uttalat etiska (läs integritet)

_______
    aliekatapult

Av:
    Mr K
    Står inför samma val men 100/10 räcker för mig. Någon som gjort prisjämförelse på det?

Bahnhof har också tv-paket bye the way.

Av:
    Rydell
    Är hyfsat nöjd med vårt paket från Telia, IP telefoni, tv och internet 100/100. Tror att telefon ingick i priset alltså ingen skillnad i pris om man väljer bort telefon. Har funkat bra sen 2010 det var något tjall med det förra våren då Lizzard squad eller vad dom heter var på Telia med ddos attacker.

Av:
    xdr
    Bahnhof, alltid Bahnhof.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Mr Handley
    TV beror ju på vad du prioriterar. All världens kanaler eller billigt? Oavsett, pruta stenhårt på TV paketet. Bredbandsabb är svårare att pruta på, men försök. Kort bindningstid och ingen uppsägningstid skulle jag prioritera.

Vi har Ownit och det fungerar bra (vi har över 700 mbit/s, up och ner). Deras tjänstefördelare är lite meckig och antennplaceringen gör att wifi inte fungerar på övervåningen.

Internet idag är som att köpa el. Alla är ungefär lika. På listan ovan hade jag valt ownit eller bahnhof

------------
    Läs vad jag skriver istället för att tro vad jag skriver

Av:
    berko (fd Kikon)
    ginnfilt skrev:
    Grymt nöjd med Bahnhof som känns som den leverantör man vill ha. Vi kör dock inte tv via fiber... (Om inte Netflix räknas!)

+1

Jag med, men har också skippat tv-utbudet som levereras av Sappa.

Av:
    Lulle
    Bahnhof alla dagar i veckan. Bra internet och aktiva i integritetsfrågan (massövervakning, censur och sånt).

Av:
    Arsozath
    Bahnhof! Vad ska man med tv till när man har fiber indraget? Streamar det jag vill se och slipper reklamen på köpet. Inte kollat på "vanlig" tv på över ett år.

Av:
    Krompa
    Mr Handley skrev:
    TV beror ju på vad du prioriterar. All världens kanaler eller billigt? Oavsett, pruta stenhårt på TV paketet. Bredbandsabb är svårare att pruta på, men försök. Kort bindningstid och ingen uppsägningstid skulle jag prioritera.

Vi har Ownit och det fungerar bra (vi har över 700 mbit/s, up och ner). Deras tjänstefördelare är lite meckig och antennplaceringen gör att wifi inte fungerar på övervåningen.

Internet idag är som att köpa el. Alla är ungefär lika. På listan ovan hade jag valt ownit eller bahnhof

Jag pratade med supporten och kunde konfa min egen router för IPTV och slippa tjänstefördelaren. Bra att känna till att det går.

Av:
    AAverdal
    Om du vill ha det problemfritt och slippa konfigurera själv men samtidigt ha bra tjänster och inte är priskänslig, välj Telia.
    - Fjärrkontrollerna är bara backup, appar för att styra box och administrera inspelningar, även remote funkar bra.
    - Deras playtjänst är trevlig, tar bort reklamen. De kanaler du har i kanalpaketet ligger integrerat i deras box.
    - Bra täckning på WiFi, trots 240 m2 i två plan och tjockt betongbjälklag mellan våningarna. Routern står i ett skyddsrum och jag har fullgod täckning i huset och halva trädgården, min gamla D-link orkade inte igenom. Trädgården servas av en Unify accesspunkt, som även sköter ett nätverk.
    - Om man vill kan man konfa egen router.
    - Har funkat utan avbrott i 3 år.
    - Stöd för flera TV-boxar.

Viasat går fetbort, pappa har det och det är ofta problem med TV och tele. Urusel och spydig support. Usel playfunktionalitet med deras box.

Av:
    nikasp
    Tack för all input! Jag har haft Ownit-fiber i 2½ år och sambon hade ADSL via dem tidigare. Mkt bra kundsupport de få gånger det behövdes så de ligger bra till. 100/10 räcker gott så vi kollar på priser där. Återkommer.

Av:
    Herr Thomas
    Har Telia internet 100/100, IP telefoni och digital TV och det fungerar klockrent. Ett närmast oändligt utbud av olika kanalpaket till TV:n om man så vill. Innan fibern hade jag Telia ADSL och den tjänsten gick 24/7 utan avbrott i ungefär 15 år.

Av:
    gsb
    Herr Thomas skrev:
    Har Telia internet 100/100, IP telefoni och digital TV och det fungerar klockrent. Ett närmast oändligt utbud av olika kanalpaket till TV:n om man så vill. Innan fibern hade jag Telia ADSL och den tjänsten gick 24/7 utan avbrott i ungefär 15 år.

+1

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Av:
    nikasp
    Vi har Telia nu och jobbet betalar iofs upp till 375 kr/mån för det men det stör mig att det ska kosta tex 468 + 180 kr för 100/100 och bredbands-TV. Vi kollar väldigt lite på TV, har kört SVT Play och lite film i 1,5 år i princip. Telia ligger väl bra ändå med sin Tivo. Sist jag hade Ownit i nov 2014 så sög deras box rejält, ingen inspelning och ett GUI som fått en grottman att gråta. Är det bättre boxar nu?

Av:
    gsb
    Telia har inte Tivo, det är väl Com Hem?

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Av:
    nikasp
    Sorry, läste fel. Telia finns ju inte ens som val hos Sollentuna Energi när jag läser min egen lista högst upp :)

Och jag som trodde att bredband skulle bli billigt med åren men vi betalar t.ex. just nu 439 kr/mån hos Telia för 30 MBit/s ADSL. Går att få som billigast runt 215 kr/mån 100/100 men då mer okända leverantörer och osäkert vilken utrustning som ingår.

gsb skrev:
    Telia har inte Tivo, det är väl Com Hem?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-02-02 17:00 av nikasp.

Av:
    Kiske
    Bahnhof. Det finns helt enkelt inget annat alternativ.

----------------------------------------------
    "I reject your reality and substitute my own."

Av:
    Aliide
    Bor ju i lägenhet, fick fiber indraget men gick inte att få allt som jag har idag för vettig summa så Comhem Tivo för tv, jäkligt snabbt berdband från samma (och helt gratis tel som aldrig används). Jämför man Tivo mot Telias tv-lösning (syster har) så är Telia HELT värdelös.

https://www.comhem.se

Så för TV äger Comhem, bredbandet skulle jag vilja ha från Banhof men det skulle tyvärr bli skitdyrt att ha bredbandet via fiber och allt annat via tredje uttaget på tv-uttaget. Nu betalar jag ju ingenting för fibret men aktiverar jag det blir det en fast månadskostnad för för det också så det blir dyrare än att ha det via höghastighetsroutern som idag.

Av:
    JT
    Vad ska man med TV-anslutning till i dagsläget? Allt går ju att se på nätet ändå.

Av:
    Mr Handley
    Krompa skrev:
    Mr Handley skrev:

Lät ju iofs lovande. Vi har fiber ini lägenheten och det är föreningens utrustning så jagfår dessvärre inte pilla på tjänstefördelaren...:(

Jag pratade med supporten och kunde konfa min egen router för IPTV och slippa tjänstefördelaren. Bra att känna till att det går.

------------
    Läs vad jag skriver istället för att tro vad jag skriver

Av:
    roskai
    Jag hade valt Bahnhof. De lämnar inte ut ip-adresser hej vilt som andra leverantörer gör.. Om har ett mijöintresse så är de en bra aktör med, de återvinner deras överskottsvärme från serverhallar i Stockholm till fjärrvärmenätet!

Av:
    Mycketvillhamer
    Krompa skrev:

Kan du utveckla det där? Beryder det att du inte behöver en extra box?

Av:
    erik h
    Bahnhof, av de alternativ vi kunde välja på låg de bäst till på pris per hastighet för rimlig asymmetrisk hastighet, rent internet utan TV eller annat jox. Plus att de känns seriösa och gör ett bra jobb som bråkstakar i internetintegritetssammanhang.

Såhär ett år senare ungefär tycker jag tjänsten har varit fantastiskt stabil, kan inte minnas en enda nertid. Var rätt nöjd med Bredbandsbolagets ADSL också men där var det ändå några stopp per år.

Det enda trista i sammahanget var att hela området fick fiber på luftledning, för att vi hade koppar på luftledning... så där gungar den bland björkar och tujor i höstvindarna lika sårbar som tidigare. Enhetspriset oavsett ledningstyp var 19.999 kr vilket i vårat fall inte kändes så prisvärt då. Men det var ju nätleverantörens val.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    izar
    Välj inte Alltele, går ner lite då och då.

Av:
    JT
    roskai skrev:
    Jag hade valt Bahnhof. De lämnar inte ut ip-adresser hej vilt som andra leverantörer gör..

Hur vet du att "andra leverantörer" lämnar ut IP-adresser "hej vilt"?

Av:
    pbeijer
    Kör Banhhof på mitt kabel-bredband. Inget att klaga på, riktigt nöjd.

Av:
    nikasp
    Vad har du kört med för argument, spela hard to get? Och hur mycket kan man få ner något paket som kostar 600-800? De har duktigt jobbiga erbjudanden, typ ett pris någon månad eller mån 1-6 och sen ett jättehopp upp till ~800 kr och de vill styra till t,ex. 250 MBit/s och stora TV-paketet. De verkar inte vilja att någon ska ha 100 MBit och få kanaler om man kollar prismodellerna. 24 månad bindning känns som 90-tal också... Inte prio att få igång så det här kommer att ta ett tag innan vi kommer till skott tror ag

Mr Handley skrev:

Av:
    larsaw
    Bump!

Hur mycket bredband behöver man igentligen?
    Vi har idag ComHem 250/10 samt TV (TV som vi ENBART använder för att titta på SVT+TV i HD), funderar starkt på att kicka gamarna ComHem som tänker stuva om i utbudet och erbjuder f.o.m. 1/7 likvärdigt paket men med 300/10 och fler onödiga kanaler för en kostnad på 849kr/månaden!!! Dvs en 60% kostnadsökning :( :( :(

Så, iom att jag tänker plocka bort TV-paketet och ersätta med ChromeCast/AppleTV, misstänker ja att 250MB inte räcker till...
    Med en gaming-tonåring och en lillasyrra som ALLTID ska stream'a film på paddan SAMTIDIGT som det ska spelas SIMS, så när vi själva vill kolla Netflix är jag rädd att husfriden kommer att utmanas med hackig bild/spelupplevelser. :/

Å andra sidan så kommer sonen alldrig upp i mer än 80MB när han testar gamingdatorn mha Bredbandskollen, samma på dotterns padda, så att vi lägger på en ChromeCast kanske funkar ändå...

Någon som stått inför liknande?

// Larsa

Av:
    Rattnalle
    larsaw skrev:
    Bump!

Vi har idag ComHem 250/10 samt TV (TV som vi ENBART använder för att titta på SVT+TV i HD), funderar starkt på att kicka gamarna ComHem som tänker stuva om i utbudet och erbjuder f.o.m. 1/7 likvärdigt paket men med 300/10 och fler onödiga kanaler för en kostnad på 849kr/månaden!!! Dvs en 60% kostnadsökning :( :( :(

Så, iom att jag tänker plocka bort TV-paketet och ersätta med ChromeCast/AppleTV, misstänker ja att 250MB inte räcker till...
    Med en gaming-tonåring och en lillasyrra som ALLTID ska stream'a film på paddan SAMTIDIGT som det ska spelas SIMS, så när vi själva vill kolla Netflix är jag rädd att husfriden kommer att utmanas med hackig bild/spelupplevelser. :/

Å andra sidan så kommer sonen alldrig upp i mer än 80MB när han testar gamingdatorn mha Bredbandskollen, samma på dotterns padda, så att vi lägger på en ChromeCast kanske funkar ändå...

300 Mbit räcker med råge. Att spela drar väldigt lite bandbredd. Netflix har en tabell med hur mycket bandbredd som krävs och det är rätt lite.

Eventuella begränsningar beror nog snarast på om ni kör wifi till allt. Det skulle förklara varför ni inte får ut mer än 80 när ni testar. I så fall betalar du redan för snabbare än du kan använda.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    fhloston
    Rattnalle skrev:
    larsaw skrev:
    Bump!

300 Mbit räcker med råge. Att spela drar väldigt lite bandbredd. Netflix har en tabell med hur mycket bandbredd som krävs och det är rätt lite.

Eventuella begränsningar beror nog snarast på om ni kör wifi till allt. Det skulle förklara varför ni inte får ut mer än 80 när ni testar. I så fall betalar du redan för snabbare än du kan använda.

Netflix anger "upp till 3 GB per timme för varje stream i HD." vilket är knappt 1Mbit/s
    https://help.netflix.com

En annan faktor är vilken throughput som routern klarar. Det kanske inte är några problem nu, men när jag köpte min senaste router fick jag ha koll på att den klarade att skicka 100 Mbit mellan lan och Wan.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Rattnalle
    Min router blev en flaskhals när vi blev uppgraderade till 1Gbps. Den orkar bara 250 med kabel, typ 100 trådlöst. Det räcker ju med råge i och för sig men gränsen märktes aldrig med en anslutning på 100Mbps :-)

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Luthman Photography
    Vi hade, fram till nyss, Comhems Silverpaket vilket är 100/10 och nåt kanalpaket. Jag sa just upp tv-delen och behåller intörnet efter deras prisökning på typ 40%. Vi är visserligen bara två vuxna och kollar på lite film eller serier ibland. Men det har inte varit några som helst problem hos oss. Så 300 borde räcka gott och väl.

Som hos Rattnalle är det routern som är flaskhalsen hos oss och vi kör allt trådlöst....

Av:
    jomper
    Du kommer garanterat klara dig med 100Mbit. Men om du försöker säga upp Comhem så kommer de ge dig någon deal för att locka kvar dig som kund, så fungerar det alltid..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ