• Re: Specialized Camber - The Tråd

Av:
    ejma
    lamotte skrev:
    Undrar vad skillnaden är om Fattie-versionen har samma bredd och dessutom är lättare.
    https://www.specialized.com

Enligt bifogad länk har fattie bla 2:1 ekring fram, färre ekrar, andra nav. Har inte koll på Camber 2018, men de har tidigare haft traditionell 1:1 ekring och ganska trista nav.

Av:
    Berk
    ejma skrev:
    lamotte skrev:
    Undrar vad skillnaden är om Fattie-versionen har samma bredd och dessutom är lättare.

Enligt bifogad länk har fattie bla 2:1 ekring fram, färre ekrar, andra nav. Har inte koll på Camber 2018, men de har tidigare haft traditionell 1:1 ekring och ganska trista nav.

Precis. Det är som jag skrev förrut. Fälgenärna är båda 29mm och verkar att vara identisk, förutom antal ekrrhål

Av:
    lundatok
    Fattie har nog finare DT-nav och lättare ekrar.

Av:
    Daveid
    Tjena!!

Jag är ny på det här med ”seriös” cykling och ska nu göra det där fruktade första köpet.

Har varit hos handlare och provat storlekar på ram och ska ha en XL då jag mäter 193.

Jag gillar som alla att få de bästa möjliga för min budget. Jag tänker eftersom jag inte ska tävla seröst så är inte vikten så viktig, har tittat på en camber 29 (budget cykeln) den ska min återförsäljare ha 13 900 kr för. Det känns som ett bra pris för en bra modell som många verkar trivas med.

Men sen hittar jag några begagnade cyklar, där kan jag bland annat få en camber Comp carbon 2016 för 17 000kr, får alltså mycket mer cykel för lite mer pesetas.

Stora frågan är:
    Bättre köpa begagnat eller ska man satsa på nytt med alla garantier osv?
    Missar jag nått som finns på nyare modeller om jag köper den från 2016 ?

Nått speciellt fel det brukar vara på kolfiber ramen?

Är van att skruva så ska inte vara några problem med lättare justeringar osv. Har kollat alla möjliga youtube videos på besiktning vid beg-köp.

Har nu suttit och sträckläst denna tråd och det gör ju inte att man blir mer sugen :).

Av:
    salle
    Daveid skrev:
    Tjena!!

Jag är ny på det här med ”seriös” cykling och ska nu göra det där fruktade första köpet.

Har varit hos handlare och provat storlekar på ram och ska ha en XL då jag mäter 193.

Jag gillar som alla att få de bästa möjliga för min budget. Jag tänker eftersom jag inte ska tävla seröst så är inte vikten så viktig, har tittat på en camber 29 (budget cykeln) den ska min återförsäljare ha 13 900 kr för. Det känns som ett bra pris för en bra modell som många verkar trivas med.

Men sen hittar jag några begagnade cyklar, där kan jag bland annat få en camber Comp carbon 2016 för 17 000kr, får alltså mycket mer cykel för lite mer pesetas.

Stora frågan är:
    Bättre köpa begagnat eller ska man satsa på nytt med alla garantier osv?
    Missar jag nått som finns på nyare modeller om jag köper den från 2016 ?

Nått speciellt fel det brukar vara på kolfiber ramen?

Är van att skruva så ska inte vara några problem med lättare justeringar osv. Har kollat alla möjliga youtube videos på besiktning vid beg-köp.

Har nu suttit och sträckläst denna tråd och det gör ju inte att man blir mer sugen :).

Mer pang för pengarna om du köper begagnat såklart. Har för mig dock att Specializeds kolfibergaranti bara gäller första ägaren, https://www.specialized.com. Med det sagt så har jag köpt en Spec Camber i kol begagnat för några år sedan, så gå igenom hojen ordentligt bara så är det nog lugnt. Kolfiber går ju att laga också vilket alu inte riktigt gör.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    NickPick
    Jämför specifikationer, räkna med att få lägga ut x antal tusen i service och slitdelar.
    Allt från dämparservice till länkage ska ju underhållas.

Av:
    Rompa
    Med kolfiber ram får du även swat-lucka och den är värd en del immigt tycke.

Av:
    Daveid
    exakt, tack för länken. och tyvärr har mer än två år gått också så det är ingen garanti kvar överhuvudtaget. men är mest ramen jag är nervös över, resten kan man "laga" eller uppgradera :D

ska absolut höra lite hur allt är skött osv.

ska försöka åka och kolla på cykeln till helgen.

känns som jag får en bra grundcykel och chans att uppgradera lite, man gillar ju nya härliga prylar.

men inget som känner till nått speciellt fel man ska titta efter på denna modell/årsmodell?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 16:08 av Daveid.

Av:
    Mamel
    Hej hej,
    Någon som försökt klämma på fetare däck på sin Camber? Vad mäktar den med? Det gäller en Expert Camber från 2017.

Av:
    Kivennus
    Jag har en elite carbon 29" från 2016. Klämde på Nobby Nic 2.6. Tror det är ungefär vad som får plats bak. Bredare blir nog svårt.

Av:
    Mamel
    OK. Är du nöjd med dina Nobby Nic?

Av:
    Rompa
    jag försökte med Conti trailking 2.4, det gick inte bak. det var 2mm tillgodo i baksvingen

Av:
    Roger_Edvinsson
    Chunky Monkey 2.4
    Maxxis Aggressor och DHF 2.5
    Butcher & Purgatory 2.6

Alubaksving och Traverse Alu och SL hjul.
    Inga problem.

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

Av:
    Kivennus
    Jag kör inte med de däcken längre så kommer inte ihåg alla detaljer, men bytte från den kombon till Magic Mary 2.35 fram och Nobby Nic 2.35 bak. Detta tyckte jag gav mig mycket bättre kantgrepp fram och ungefär samma grepp bak. Tycker Nobby Nic funkar ok som bakdäck, bra rull och samtidigt bra grepp. Fram tycker jag som sagt att Magic Mary är mycket bättre. Nu kör jag dock Maxxis Minion DHF 2.5 fram och Aggressor 2.5 bak vilket funkar väldigt fint. Bytet gjorde jag då den lite lättare casing jag hade på Schwalbedäcken medförde ständiga punkteringar, vilket jag tröttnade på (milt uttryckt). Passade på att testa Maxxis, bara för att det var länge sen sist, och är helnöjd med dem (håller mycket bättre och har likvärdigt grepp). Schwalbe i tjockare/tyngre casing håller säkert lika bra, men det vet jag inget om eftersom jag inte testat.

Av:
    Oggler
    Finns det någon här som kan ge en snabb översikt över cambermodellerna. Vilka år har det släpps nya ramgeometrier osv? Hur länge har 2019-geon funnits?

Av:
    Roger_Edvinsson
    Oggler skrev:
    Finns det någon här som kan ge en snabb översikt över cambermodellerna. Vilka år har det släpps nya ramgeometrier osv? Hur länge har 2019-geon funnits?

2013-2015 -
    2016-2018 -
    2019 blev den Stumpjumper ST

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

Av:
    Oggler
    Fantastisk. Tack. Mkt tydligt.

Hur mkt väger en sådan ram, tro? Ram och dämpare alltså. När man känner på hojar i butik så känns de så tunga och tråkiga. Men det sitter ju ofta väldigt tunga prylar på. Speciellt på instegsmodellerna.

Jag har noterat att spark och cambern(senaste modellen) har väldigt liknande geometri ( i alla fall om man bortser från Camberns höga headtube) Men sannolikt är väl camberramen lite biffigare Om man jämför aluramarna. Hur mycket mer väger camberramen tro? Är det någon som har en känsla för det? Sparkhojarna känns ju också som bojsänken i butik.

Min spaning är alltså att camberhojarna börjar bli riktigt billiga på beggatmarknaden. Medan Sparkhojarna är dyra som guld.

Av:
    Micke_k
    Min Camber -18 vägde jag i butik innan jag köpte den 10,8 kg om jag minns rätt.
    Sen går det ju alltid att lätta upp dom om man nu vill det för att komma under 10kg

Av:
    Berk
    Damcyklar 2018, alu, har testats av tyska mountainbike magazin, ram+dämpare: camber 27.5 3104 gram, spark 29 3146 gram. Så lika tyngd. Jag bytte hjul, kassett och slang (slanglöst är ännu bättre) på en Camber Comp och den blev nästan 1 kg lättare. Camber har lite tyngre däck än liknande cyklar, men dom är bra och har skyddade däcksidor som är lämpad till t.ex. Hellasgården.

Av:
    Rompa
    Micke_k skrev:
    Min Camber -18 vägde jag i butik innan jag köpte den 10,8 kg om jag minns rätt.
    Sen går det ju alltid att lätta upp dom om man nu vill det för att komma under 10kg
    Vad var d för Camber och spec? Låter direkt som 2kg fel.

Av:
    Oggler
    Över 3 kg för en FS-ram. Är inte det tungt? Rent absolut sett alltså. Vad kan en alu-spark väga tro?

Och framför allt. Vad får man för den extra vikten? Är ramen påtagligt styvare?

Av:
    Micke_k
    Jag köpte den på sportson om dom inte har fel på sin våg så vägde den så den kändes väldigt lätt. Jag hade en Canyon nerve Al 7,9 innan och den vägde ca13 kg + nåt kg och den var tung jämförelse viss.

Av:
    NickPick
    Oggler skrev:
    Över 3 kg för en FS-ram. Är inte det tungt? Rent absolut sett alltså. Vad kan en alu-spark väga tro?

Och framför allt. Vad får man för den extra vikten? Är ramen påtagligt styvare?

Kommer du märka någon skillnad på vikt / styvhet?
    Du har ju liksom funderat i typ 2 år på att byta ram.

Min comp carbon 2016 vägde 13.2 ur lådan, men 12kg efter nya hjul, annat styre och sådär. Givetvis dropper kvar!

För övrigt är vikthetsen något som man inte behöver bry sig om.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-02-26 13:21 av NickPick.

Av:
    FreddeP75
    En Camber S-works väger runt 12,5 kg. Med slanglöst och lättare däck går den nog att få ner till 11,5 kanske. Sen blir det tufft att få ner vikten mer. Så 10,8 lär inte stämma.

Av:
    Micke_k
    FreddeP75 skrev:
    En Camber S-works väger runt 12,5 kg. Med slanglöst och lättare däck går den nog att få ner till 11,5 kanske. Sen blir det tufft att få ner vikten mer. Så 10,8 lär inte stämma.

Okej
    Men det är en väldig trevlig cykel att trampa runt i skogen med

Av:
    Oggler
    Är det relevant att betrakta sparken och cambern som likvärdiga cyklar avseende ramgeometri och vikt? Jag kommer i alla fall fram till att geometrin är väldigt, väldigt lika. Det är längden på head-tuben som skiljer. Men huruvida det påverkar rent praktiskt beror ju på vilken höjd man har styret. Det är XL-storlekana jag jämfört, ska jag tillägga.

Av:
    Mamel
    Hej hej,
    Jag har en Camber som jag egentligen är väldigt nöjd med, men nu med vårsolen satte habegäret in. Är det någon här som har kört både Camber och den nya Stumpjumper ST och som kan delge några pros and cons?

Av:
    lundatok
    Jag har inte kört ST men väl LT och hade en Camber EVO tidigare. På den nya modellen så sitter jag längre fram, tidigare kom jag väldigt långt över bakhjulet. Nu sitter man mer centrerat och kan köra med mer tryck på framhjulet utan att det för den sakens skulle är all in på long, low and slack.

Av:
    FreddeP75
    Jag har kört Camber och Enduro i fem år och har nu bara en cykel, en Stumpjumper ST.

Av det lilla jag hunnit köra på ST:n så kan jag nog säga att den är bättre på stigen än både Cambern och Enduron. Bättre klättrare, bättre utför, kvickare och roligare. Återstår att se hur den beter sig i en bikepark.

Hur är den nya Epic evo jämfört med camber och Stumpjumper ST?

Av:
    liveforthis
    Bjornstromblad@hotmail.com skrev:
    Hur är den nya Epic evo jämfört med camber och Stumpjumper ST?

Epic evo är en lite mindre nervös epic. Camber o stumpy st är rätt mycket mer trail/am. Kanske inte så olika på pappret men helt olika på stigen.

Live for something, don't die for nothing.

Av:
    lundatok
    Ja, bytte till en vanlig Epic för Keps idag och man får ju åka på ett helt annat sätt. Sen beror det ju på vad du är ute efter. ST är ju en kraftigare cykel.

Av:
    Mamel
    FreddeP75 skrev:
    Jag har kört Camber och Enduro i fem år och har nu bara en cykel, en Stumpjumper ST.

Av det lilla jag hunnit köra på ST:n så kan jag nog säga att den är bättre på stigen än både Cambern och Enduron. Bättre klättrare, bättre utför, kvickare och roligare. Återstår att se hur den beter sig i en bikepark.

Men lite segare på grusvägar och snälla ridstigar kanske?

Av:
    FreddeP75
    Den är faktiskt trevligare än Cambern även på grusväg. Stumpjumpern är idag väldigt mångsidig. Jag har 3 par hjul till min. Ett set Stans Crest Mk3 med FAst Trak/Renegade däck. Väger då 11,8 kg. Har man stor plånbok kan man nog lätta den ner under 11kg. . På stigen har jag orginalhjulen (Specialized Traverse Carbon) och lite köttigare däck. (Magic Mary/ Hans Dampf). Här klår den Cambern på fingrarna rejält.

När jag i vår ska åka till Finale och i sommar cyklar lite endurotävlingar åker DT Swiss EX511-hjulen på med Maxxis Minion DHF/DHR. Då byggs även hojen om till LT med 160mm gaffel. Huruvida den är bättre än Enduron utför återstår att se men som den känts hittills så har jag svårt att se att Enduron skulle vara bättre utför.

Jag är helt enkelt supernöjd med min.

Av:
    lundatok
    Vad behövs för att bygga om till ST/LT, längre gaffel och mer slag på dämpare av samma längd?

Av:
    Mamel
    FreddeP75 skrev:
    Den är faktiskt trevligare än Cambern även på grusväg. Stumpjumpern är idag väldigt mångsidig. Jag har 3 par hjul till min. Ett set Stans Crest Mk3 med FAst Trak/Renegade däck. Väger då 11,8 kg. Har man stor plånbok kan man nog lätta den ner under 11kg. . På stigen har jag orginalhjulen (Specialized Traverse Carbon) och lite köttigare däck. (Magic Mary/ Hans Dampf). Här klår den Cambern på fingrarna rejält.

När jag i vår ska åka till Finale och i sommar cyklar lite endurotävlingar åker DT Swiss EX511-hjulen på med Maxxis Minion DHF/DHR. Då byggs även hojen om till LT med 160mm gaffel. Huruvida den är bättre än Enduron utför återstår att se men som den känts hittills så har jag svårt att se att Enduron skulle vara bättre utför.

Jag är helt enkelt supernöjd med min.

Jobbigt, nu måste jag nog köpa en Stumpy. Hade hoppats att någon skulle säga att det inte var någon skillnad.

Av:
    liveforthis
    lundatok skrev:
    Vad behövs för att bygga om till ST/LT, längre gaffel och mer slag på dämpare av samma längd?

Yes finns lite olika "sätt" byte av shock link och längre dämpare 210x50. el som jag gjort med polarens st bara satt dit en 190x51 dämpare på st shock link. Funkar fint och sen satt en 160 gaffel på.

Live for something, don't die for nothing.

Av:
    Mamel
    Nu ligger min Camber ute på Köp & Sälj. Idiotiskt egentligen, men habegäret säger en Stumpjumper ST. Dessutom blir det mer än dubbelt så dyrt som det nominella priset: hustrun säger att hon tänker köpa en ny soffa om jag köper en ny cykel. Suck.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-01 14:29 av Mamel.

Av:
    Johan A
    Om du får använda soffan är det ju värsta vinsten för dig!! Ny hoj OCH ny soffa!!

Av:
    Mamel
    Men jag älskar vår gamla, fula soffa. Så skön. Sitter i den just nu och jobbar.

Av:
    lundatok
    "jobbar"

Av:
    Crossmax
    Klart du behöver en ny soffa för den obligatoriska soffbilden

---------------------------------------------------

Av:
    Tengil84
    Jag har en Camber Comp från 16 i storlek M som jag tänkte uppgradera med en brand x dropper, men det verkar som det är på håret om jag får plats med en 150mm. Är det någon som har installerat en Brand X ascend dropper på sin Camber. Har ni installerat 120 eller 150mm?

Av:
    happymtb.fr
    Har nån här bytt Autosag luftburken mot en vanlig Evol-luftburk? Har det blivit bra och vilken modell av luftburk har ni använd?

Jag undrar eftersom Autosag luftburken verkar ha en väldigt liten negativ kammare och bakändan av cykeln känns inte superföljsam när man trycker på sadeln... en större negativ kammare känns som ett potentiellt lyft.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes:
    https://happyride.se

Av:
    Micke_k
    Jag köpte min Camber 20180501
    Och styrlagret knakar redan efter lite mer än 1 år och jag tycker att dom borrade hålla lite längre än så.
    Har tvättat cykeln som vanligt och spolat av med vattenslang och ingen högtryck har använts.
    Hur är det med era styrlager eller är detta vanligt att dom inte håller längre än så.

Och är det svårt att byta själv och vilka lager ska man ha isåfall

Micke

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ