• Bruka Allvar!

Av:
    Konkret
    http://cycling-today.com

AJAJAJA!
    Redigerad 9 gång(er). Senaste ändring 2018-04-14 21:04 av Konkret.

• Re: Första proffset bekräftat skadat pga discbromsar.

Av:
    KJS
    Konkret skrev:
    http://cycling-today.com

AJAJAJA!

Det är rena döden med skivbroms, en skadad i klungan. Dra i handbromsen för skiten nu direkt.

Eller vänta... efter att ha sett loppet och alla problemen, hur många skador blev det för att folk inte hade tillräckligt bra bromsar eller faktiskt kör klokare i kurvor?

Av:
    Simon89
    “It was so deep that you could see the tibia"

Fy...

Av:
    JLarsson
    skivbromsar?

_______
    aliekatapult

Av:
    Konkret
    JLarsson skrev:
    skivbromsar?

Jawohl!
  • Re: Första proffset bekräftat skadat pga skivbromsar.

Av:
    Jeppe_E
    Men.. det var väl inte pga skivbromsarna???? Det måste ju varit för att han körde in i/vurpade? Jag kan förstås ha fel, det har hänt tidigare....

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Vernersson
    JLarsson skrev:
    skivknivbromsar?

Fixade det åt dig :-D

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Konkret
    Jeppe_E skrev:
    Men.. det var väl inte pga skivbromsarna???? Det måste ju varit för att han körde in i/vurpade? Jag kan förstås ha fel, det har hänt tidigare....

Hade inte skivbromsar varit tillåtet så hade han nog inte behövt opererats.

Av:
    Johan A
    Hade aldrig hänt med trumbromsar.

Av:
    Bengt-re
    Aldrig heller på fotbromsad oväxlad damtralla!

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    Pfaff
    Konkret skrev:
    Jeppe_E skrev:

Hade inte cykeln uppfunnits hade det inte hänt!

Hade han inte varit där hade det inte hänt!

Hade han varit lite snabbare och längre framme hade det inte hänt!

Hade inte den där jävla paven varit asfalt hade det inte hänt!

Hade han tappat kedjan 10 sek innan hade det inte hänt!

Hade det inte hänt just då hade det inte hänt. Nästan i alla fall.

Osv.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    ohellstrom
    Rubriken är för det första helt fel. Det rör sig om en obekräftad uoogift från en spansk journalist. Ingen inblandad har bekräftat något.

Så väntar vi....

Av:
    emmer
    KJS skrev:
    Eller vänta... efter att ha sett loppet och alla problemen, hur många skador blev det för att folk inte hade tillräckligt bra bromsar
    Typ noll.

KJS skrev:
    eller faktiskt kör klokare i kurvor?
    Nu är det ju inte lördagspendling in till systemet utan för faan tävling - och då ska man ju ligga på gränsen vilket ofrånkomligt är fel sida gränsen ibland. Hur tävlar du egentligen?

Jeppe_E skrev:
    Det stod ju för faan att det var på en konkurrents (med BH eller Merida?) skiva han skurit sig.
    Om han inte skadar sig för att han ev, var vållande känns ju som lårklyveri a´la pilsnerfilm.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    eketjall
    Var ju någon som blev påkörd av en motorcykel. Undra om den hade skivbromsar?
    Blir skivbromsar förbjudna på motorcyklar nu?

Av:
    KJS
    emmer skrev:

Eller vänta... efter att ha sett loppet och alla problemen, hur många skador blev det för att folk inte hade tillräckligt bra bromsar
    Typ noll.

KJS skrev:
    Nu är det ju inte lördagspendling in till systemet utan för faan tävling - och då ska man ju ligga på gränsen vilket ofrånkomligt är fel sida gränsen ibland. Hur tävlar du egentligen?

Jeppe_E skrev:
    Det stod ju för faan att det var på en konkurrents (med BH eller Merida?) skiva han skurit sig.
    Om han inte skadar sig för att han ev, var vållande känns ju som lårklyveri a´la pilsnerfilm.[/quote]

Om det är tävling så gäller det väl att ta sig i mål och inte gå in i 90-graders på kullersten med lera i fullfart för att mitt i kurvan bromsa och göra det för hårt och få släpp?

När det gäller skador för att man har för dåliga bromsar så tyckte jag det var ständigt tydligt i loppet och även under andra klassiker eller vid dåligt väder.

LVG skulle må bra att inte vara så konservativa och faktiskt försöka hänga med i utvecklingen, skulle inte förvåna mig ifall de vill återinföra fotbroms snart istället. Förhoppningsvis så driver cykeltillverkarna på det så mycket att man måste införa det, likt man fick göra med hjälm =)

Av:
    Drosa
    Dags att ta tillbaka spinergys rew x också när vi ändå är igång! De togs bort för de ansågs vara för farliga och att man kunde skära upp sig på dem vid olyckor. Och skivor kan man bevisligen skära upp sig på så kör med allt för 17.

Av:
    emmer
    KJS skrev:
    Om det är tävling så gäller det väl att ta sig i mål och inte gå in i 90-graders på kullersten med lera i fullfart för att mitt i kurvan bromsa och göra det för hårt och få släpp?
    Gör du dig dum? Vårfåör tror du olyckor är så vanliga i tävlingssammanhang? För att dom som tävlar är dummare än dig?

KJS skrev:
    LVG skulle må bra att inte vara så konservativa och faktiskt försöka hänga med i utvecklingen
    Fast jag tror de är ganska inne på att utvecklingen ska bära framåt och inte bara ändra för ändrandes skull.
    Är det ingen fördel med en nyhet (som elektriska växlar när det är skakigt som faan) så använder man det inte (och därför är manuella växlar osedvanligt vanligt under "hell of the north").
    Det är bara idioter som ändrar för ändrandets egen skull, men många firmor lever gott på dessa fånar.

—————

Av:
    Konkret
    Jag ställer mig utanför diskussion. Länkar bara från feeden jag får på fejjan.

Av:
    BjornR
    Skydd för skivbromsar verkar behövas.

Av:
    Drosa
    KJS skrev:
    emmer skrev:

Typ noll.

KJS skrev:

Jeppe_E skrev:
    Om han inte skadar sig för att han ev, var vållande känns ju som lårklyveri a´la pilsnerfilm.

Om det är tävling så gäller det väl att ta sig i mål och inte gå in i 90-graders på kullersten med lera i fullfart för att mitt i kurvan bromsa och göra det för hårt och få släpp? Med skivbromsar vettu hade det funkat. Då hade man kunnat nitat även i kurvan utan problem.

När det gäller skador för att man har för dåliga bromsar så tyckte jag det var ständigt tydligt i loppet och även under andra klassiker eller vid dåligt väder. Jajamen, skivbromsar upphäver alla fysiska grundlagar och däcken släpper inte ens om man nitar på våt kullersten.

LVG skulle må bra att inte vara så konservativa och faktiskt försöka hänga med i utvecklingen, skulle inte förvåna mig ifall de vill återinföra fotbroms snart istället. Förhoppningsvis så driver cykeltillverkarna på det så mycket att man måste införa det, likt man fick göra med hjälm =)[/quote]
    Precis, Fram med fulldämpade hojjar, växlingar med el för vajer är jobbigt, skivbromsar som sagt för det är ju livsfarligt med annat och sist men inte minst: varför inte slänga in en liten elmotor i ramen så blir det inte så jobbigt att trampa.
    Har tex shimano eller spec hittat på något nytt så borde alla vara tvungna att använda dessa saker åtminstonde om man vill tävlaPUNKT

Av:
    berko (fd Kikon)
    Pfaff skrev:
    Konkret skrev:
    Jeppe_E skrev:

Osv.
    Helt irrelevant. Nu fick han ett djupt skärsår av en skiva, som satt på en annans cykel, och behöver opereras. Håller du inte med? Det var skivan som orsakade skadan. Har någon annan fått liknande skador förut? Skulla vara från en kedjeklinga då, men de snurrar ju inte fritt som en just avstängd kapskiva, som skär ända in i benet innan det stannar. Helt galet.

Har du något emot pavé förresten?

Av:
    Drosa
    emmer skrev:
    KJS skrev:
    Gör du dig dum? Vårfåör tror du olyckor är så vanliga i tävlingssammanhang? För att dom som tävlar är dummare än dig?

KJS skrev:
    LVG skulle må bra att inte vara så konservativa och faktiskt försöka hänga med i utvecklingen
    Fast jag tror de är ganska inne på att utvecklingen ska bära framåt och inte bara ändra för ändrandes skull.
    Är det ingen fördel med en nyhet (som elektriska växlar när det är skakigt som faan) så använder man det inte (och därför är manuella växlar osedvanligt vanligt under "hell of the north").
    Det är bara idioter som ändrar för ändrandets egen skull, men många firmor lever gott på dessa fånar.
    +1!

Av:
    Lyktstoplemedhjul
    Uppenbarligen inget "proffs".

Kanske dags jag tar hans plats ^^^^

Av:
    AddeN
    Borde man inte förbjuda de där fåniga smala däcken så de kan hålla sig på hjulen i kurvorna istället?

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    berko (fd Kikon)
    AddeN skrev:
    Borde man inte förbjuda de där fåniga smala däcken så de kan hålla sig på hjulen i kurvorna istället?
    Det är väl ingen seriös som velat förbjuda något. Det är ingen som vill tävla med hybrider med bockstyre, eller vad du nu räknar som inte fånigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-04-13 01:32 av Kikon.

Av:
    Rattnalle
    Det verkar väldigt svårt att hålla isär orsak och verkan i den här tråden. Det här med att bli skadad av kontakt med skivan eller på grund av skivan.

Livet är farligt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Hade han haft ett par rejäla brallor så hade det aldrig hänt.

Av:
    Pfaff
    Kikon skrev:
    Pfaff skrev:
    Konkret skrev:
    Jeppe_E skrev:

Osv.
    Helt irrelevant. Nu fick han ett djupt skärsår av en skiva, som satt på en annans cykel, och behöver opereras. Håller du inte med? Det var skivan som orsakade skadan. Har någon annan fått liknande skador förut? Skulla vara från en kedjeklinga då, men de snurrar ju inte fritt som en just avstängd kapskiva, som skär ända in i benet innan det stannar. Helt galet.

Jäpp.
    Och jag är jävligt glad för skivbromsarna på min cykel.

TS frågeställning får mig att tänka på alla olyckskorpar som kraxade när säkerhetsbälten och mycket senare ABS-bromsar för bilar blev obligatoriska.
    Till och med jag begriper vad som hände i en nära nog osannolik olycka. Det lär dröja innan den upprepas och är förstås inte kul för den drabbade.
    Men bör väl inte hindra att effektiva bromsar äntligen införs även på cyklar?

Det är farligt att leva. Förr eller senare dör man.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    H.
    Är lösningen att förbjuda effektiva bromsar eller att kräva skyddsanordning för att motverka skador? Tex att skivorna måste ha en slät utsida (inga tänder) och avrundad kant, eller att det är krav med ett skydd utanför skivan.

Men visst. Enklast är väl att klaga på bromsarna.

Av:
    Oskar
    Folk kan verkligen inte hantera den nya citeringsfunktionen.

Av:
    Konkret
    Pfaff skrev:
    Kikon skrev:
    Pfaff skrev:
    Konkret skrev:
    Jeppe_E skrev:

Osv.

Jäpp.
    Och jag är jävligt glad för skivbromsarna på min cykel.

TS frågeställning får mig att tänka på alla olyckskorpar som kraxade när säkerhetsbälten och mycket senare ABS-bromsar för bilar blev obligatoriska.
    Till och med jag begriper vad som hände i en nära nog osannolik olycka. Det lär dröja innan den upprepas och är förstås inte kul för den drabbade.
    Men bör väl inte hindra att effektiva bromsar äntligen införs även på cyklar?

Det är farligt att leva. Förr eller senare dör man.

Som sagt, jag står utanför diskussionen. Jag enbart länkar. En nyhet som bör diskuteras som vilken som helst.

Av:
    emmer
    H. skrev:
    Är lösningen att förbjuda effektiva bromsar eller att kräva skyddsanordning för att motverka skador?
    Det sistnämnda i så fall rimligen.
    För såväl Shimanos som SRAMs förstaval på skivor är ju (i stort sett) helt släta i periferin.

—————

Av:
    frause
    Oskar skrev:
    Folk kan verkligen inte hantera den nya citeringsfunktionen.

Förbjud den!

Av:
    castrello
    frause skrev:
    Oskar skrev:
    Folk kan verkligen inte hantera den ny

Varför?
    citeringsfunktionen.

Förbjud den!

Av:
    Henrik_E
    Hur jävla usla är folk på happy på att bromsa egentligen?

Av:
    emmer
    castrello skrev:
    Det bara är så

frause skrev:
    Oskar skrev:
    Folk kan verkligen inte hantera den ny

Varför?
    citeringsfunktionen.

Förbjud den!

—————

Av:
    maxel
    Varför är inte bromsskivor till cyklar runda i ytterkanten?

Av:
    emmer
    maxel skrev:
    Åt vilket håll tänker du?
    Men det tycker jag nog de är hjälpligt åt båda...

—————

Av:
    Njutförsåkare
    Har någon läst något mer än tråden och artikeln som länkats till?

----------------------------------------------
    Dock förbehåller jag mig rätten att ha fel.

Av:
    Stewe
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Hade han haft ett par rejäla brallor så hade det aldrig hänt.

Precis, när jag kör med motorsågen så har jag ett par sådana där brallor som är extra förstärkta för att klara kedjan.

ett par sådana hade fixat biffen.

:-)

Lite varma kanske?

Av:
    AddeN
    Kikon skrev:
    Det är väl ingen seriös som velat förbjuda något. Det är ingen som vill tävla med hybrider med bockstyre, eller vad du nu räknar som inte fånigt.

Det kan eventuellt finnas spår av ironi i mitt tidigare inlägg.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    maxel
    emmer skrev:
    maxel skrev:
    Åt vilket håll tänker du?
    Men det tycker jag nog de är hjälpligt åt båda...

Jag tänker att om en skiva är rund i kanten (åt båda håll ;-) borde det bli svårt att skära sig på den om den inte är väldigt tunn.
    På min CX är skivan platt som ett skridskoskär i kanten så den är ganska vass och skulle nog kunna bli ett problem i en krasch.

Av:
    theBrand
    Det var ju en jäkla tur att det inte var ett drev han slog knät i, det hade ju blivit jobbigt om de hade fått förbjuda kassetter och klingor!

Av:
    Luthman Photography
    theBrand skrev:
    Det var ju en jäkla tur att det inte var ett drev han slog knät i, det hade ju blivit jobbigt om de hade fått förbjuda kassetter och klingor!

Man kanske kan runda dem också?

Av:
    jakrog
    Ajdå!

Jag köpte nyligen en hybridcykel med såna knivbromsar, är det läge att sälja den innan man skär av ett ben eller så? Var hittar man ett sånt skydd som BjornR visar upp?

BjornR skrev:
    Skydd för skivbromsar verkar behövas.

Det verkar också som den är utrustad med dödskassett samt mördarklinga, finns skydd för dessa?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in