• Re: Bruka Allvar!

Av:
    emmer
    Spacekitty skrev:
    Då kommer snart en tsunami av bättre begagnade fälgbromscyklar att skölja över oss.
    Ser fram mot att köpa en rapp lätt historia för en spottstyver nu när alla ska lägga på vikt med skivor och elektretiska växlar.
    Även på hjulfronten förväntar jag mig kunna köpa Zipp Sawtooth för korvpengar för fälgar för radialekring är ju osäljbara nu.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Luktapåblommorna
    emmer skrev:
    Spacekitty skrev:
    Då kommer snart en tsunami av bättre begagnade fälgbromscyklar att skölja över oss.
    Ser fram mot att köpa en rapp lätt historia för en spottstyver nu när alla ska lägga på vikt med skivor och elektretiska växlar.
    Även på hjulfronten förväntar jag mig kunna köpa Zipp Sawtooth för korvpengar för fälgar för radialekring är ju osäljbara nu.

Det värsta är inte att de dödsbromsade cyklarna är ett 1/2Kg tyngre, det är att de är så sjukt oaero! Kommer proffsen verkligen vara tillfreds med att köra långsammare!? (Fast ganska lite långsammare då aero är viktigare om du kör långsamt.(Enligt happyvetare))

Av:
    Luktapåblommorna
    geologen skrev:
    Det är inte alls säkert att de reglerna uppdateras under säsongen.

Tänk så gjorde de det ändå.

Av:
    Henrik_E
    Nya Venge finns bara som skivbromsad. Fälgbromsapokalypsen kryper sakta men säkert närmare.

https://cyclingtips.com

Av:
    Luktapåblommorna
    Henrik_E skrev:
    Nya Venge finns bara som skivbromsad. Fälgbromsapokalypsen kryper sakta men säkert närmare.

https://cyclingtips.com

Förvirringen är total, "Aero is not everything"?

Av:
    NLC
    Now let's hear what Jan H has to say about disc brakes - https://janheine.wordpress.com

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    geologen
    NLC skrev:
    Now let's hear what Jan H has to say about disc brakes - https://janheine.wordpress.com

Vet inte vem denne Janne är, men det var en otroligt okunnig och vinklad text...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    kais01
    att vara med på happy i tio år och skriva 20000+ inlägg kanske många av dem tekniska och utan att komma i kontakt med jan heine är en osannolik prestation av allra högsta klass.

nu tycker jag han är ovanligt otydlig när det gäller skivbromsar. okunnig är han inte.

för en intro till jans tekniska randovärld rekommenderas att läsa det tolv myterna. han har visat sig ha rätt gång efter gång. men inte alltid.

Av:
    geologen
    Påståendet att det inte går att bromsa så hårt med mekanisk skivbroms att bakhjulet lyfter är lögn (fast han garderar sig slugt med att säga att han själv inte cyklat på nån som haft den kapaciteten, men det betyder bara att han cyklat på dåliga cyklar - eller så ljuger han). Det har jag själv gjort flera gånger, och det kräver inte särskilt mycket kraft i handen. Avid BB7 med 180 mm skiva.

Han "glömmer" också att skivbromsar är väldigt pålitliga i sin bromsverkan när det är fuktigt. Det är fälgbromsar inte. I synnerhet inte om fälgarna är i plast. Skivbromsar bara bromsar mer eller mindre som vanligt även i monsunregn.

Han "glömmer" också att fälgarna är en strukturell, och (som del av hjul) dyr komponent som slits av bromsandet. I sämre väder med lite damm och flygsand i fukten går slitaget extremt snabbt. Jag har själv slitit ut flera fälgar. En så illa att fälgen gick itu när jag skulle pumpa däcket en gång. En skivbroms sliter bara på skivan, som är lätt att byta ut och snorbillig jämfört med ett helt hjul.

Det är fälgbromsar, inte skivbromsar, som gärna nyper (dvs bromskraften vid hjulet ökar kraftigt ickelinjärt jämfört med bromskraften i handen). Detta för att de består av en mjuk komponent (klossen) som kan deformeras olyckligt. Skivbromsar är så styva i alla komponenter att det inte kan inträffa med rätt modulering av bromskraften.

Det han har rätt i är att vikten ökar, och belastningen i hjulet också. Men det är ju små problem för nästan alla. Det är också de ENDA nackdelarna med skivbromsar, tillsammans med en aning större luftmotstånd! Inte många cykelprylar har så högt fördel/nackdel-förhållande!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    Påståendet att det inte går att bromsa så hårt med mekanisk skivbroms att bakhjulet lyfter är lögn (fast han garderar sig slugt med att säga att han själv inte cyklat på nån som haft den kapaciteten, men det betyder bara att han cyklat på dåliga cyklar - eller så ljuger han). Det har jag själv gjort flera gånger, och det kräver inte särskilt mycket kraft i handen. Avid BB7 med 180 mm skiva.

Han "glömmer" också att skivbromsar är väldigt pålitliga i sin bromsverkan när det är fuktigt. Det är fälgbromsar inte. I synnerhet inte om fälgarna är i plast. Skivbromsar bara bromsar mer eller mindre som vanligt även i monsunregn.

Han "glömmer" också att fälgarna är en strukturell, och (som del av hjul) dyr komponent som slits av bromsandet. I sämre väder med lite damm och flygsand i fukten går slitaget extremt snabbt. Jag har själv slitit ut flera fälgar. En så illa att fälgen gick itu när jag skulle pumpa däcket en gång. En skivbroms sliter bara på skivan, som är lätt att byta ut och snorbillig jämfört med ett helt hjul.

Det är fälgbromsar, inte skivbromsar, som gärna nyper (dvs bromskraften vid hjulet ökar kraftigt ickelinjärt jämfört med bromskraften i handen). Detta för att de består av en mjuk komponent (klossen) som kan deformeras olyckligt. Skivbromsar är så styva i alla komponenter att det inte kan inträffa med rätt modulering av bromskraften.

Det han har rätt i är att vikten ökar, och belastningen i hjulet också. Men det är ju små problem för nästan alla. Det är också de ENDA nackdelarna med skivbromsar, tillsammans med en aning större luftmotstånd! Inte många cykelprylar har så högt fördel/nackdel-förhållande!

På tal om vinklad inställning.... 🤣

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    me.I.am
    Det här motståndet mot skivbromsar börjar bli lite smått pinsamt (nej geo, menar inte dig, misstolkade inte ditt inlägg). I början av fejden här på Happy tyckte jag att det var ganska underhållande, med lite slagsida åt det löjliga hållet från skivbromsprofeterna. Speciellt då från MTB:are som någon gång i sitt liv blivit kränkta av en LVG:are (kanske det som initierade skogcyklingintresset?)

Efter ett tag började det dock bli mest pinsamt från fälgbromskramarna, speciellt när det som från början verkade vara humor övergick i någon sjuk besatthet från några stycken.

Vad är det som gör att vuxna människor Måste. Få. Rätt. på Internet? Om någon trivs bäst med fälgbromsar, fine. Om någon trivs bäst med skivbromsar, fine.

Och denna Jan Heine, lägga en massa energi på ett inlägg om varför skivbromsar inte är bättre än fälgbromsar. Har hans pappa sagt att fälgbromsar är det optimala, eller har han själv någon gång i någon diskussion sagt att fälgbromsar är bäst, och måste hävda detta in absurdum? Påminner ju om en del här på forumet.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    kais01
    1+ på bengt.

det finns för och nackdelar med allt, även med skivbromsar. jan heines artikel belyste dem ganska bra, men han var som sagt otydlig i sin konklusion. det hängde i luften. och jag tror kan kommer bli mer positiv till skivbromsar efterhand som han t ex börjar saluföra belägg utan fading. när väldesignade skivbromsar väl fadar lär förresten däcket till en fälgbromsad cykel ha knallat sönder av värmen för länge sen?

för övrigt har diskussionen här och hos uci mest gällt om skivbromsar borde tillåtas snarare än att det är ett halleluja moment i cykelns utvecklingshistoria.

Av:
    emmer
    me.I.am skrev:
    Och denna Jan Heine, lägga en massa energi på ett inlägg om varför skivbromsar inte är bättre än fälgbromsar. Har hans pappa sagt att fälgbromsar är det optimala, eller har han själv någon gång i någon diskussion sagt att fälgbromsar är bäst, och måste hävda detta in absurdum?
    Det där är ju oxå ett jäkla plurium interrogationum :-)
    ("Har du slutat slå din hustru?" för mer illitterata forummedlemmar.)

—————

Av:
    Lingon
    Lobbyisterna inom cykelindustrin har fortsatt fullt upp. Nu när dom äntligen fått bort skivförbudet är nästa mål att begränsa minskningen av minimivikten som kommer nästa år. UCI vill sänka till 5.9, men det skulle ju göra skivbromshojarna oanvändbara i tävlingssammanhang igen, så industrin lobbar för att nya minimivikten stannar vid 6.4.

Av:
    Luktapåblommorna
    Har det inte varit lite väl mycket krashande i touren i år...

Av:
    Raggamuffin
    Varje gång jag hoppar racern efter en runda på min skivbromsade cross funderar jag på om jag skulle kunna stå ut med utseendet av en racer med skivor.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Jag såg det där blogginlägget häromdagen och tyckte det var rätt taffligt skrivet med mycket "jag tycker därför är det sant". Det är ganska uppenbart att hans egna faktaunderlag är rätt begränsat.

Jag har fattat att många verkar hålla Heine som nån sorts mekanisk husgud men jag har inte för mitt liv lyckats förstå varför än.

Jag missunnar ingen att föredra fälgbromsar men det blir bara löjligt när man försöker försvara det med pseudoargument istället för att bara stå för att det är ens egen smak som avgör.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-07-18 08:37 av Rattnalle.

Av:
    emmer
    Rattnalle skrev:
    det blir bara löjligt när man försöker försvara det med pseudoargument
    Kan du exemplifiera eller hävdar du att det är pseudoargument med hjälp av pseudoargument? :-)

—————

Av:
    Rattnalle
    emmer skrev:
    Rattnalle skrev:
    Kan du exemplifiera eller hävdar du att det är pseudoargument med hjälp av pseudoargument? :-)
    Ja :-)
    'inga mekaniska bromsar är starka nog eftersom inga jag provat är det' exemplifierar rätt bra hur jag uppfattar det mesta han skrivit faktiskt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    emmer
    Rattnalle skrev:
    emmer skrev:
    Rattnalle skrev:
    'inga mekaniska bromsar är starka nog eftersom inga jag provat är det' exemplifierar rätt bra hur jag uppfattar det mesta han skrivit faktiskt.
    Iofs en rätt taskig "översättning" av 'mechanical discs tend to have a lot of flex in the mechanism that translates the brake cable actuation into a clamping force' men visst - det han skriver stämmer ju bara för dåligt gjorda mekaniska (vilket väl är/var 80-90% av marknaden och det som väldigt många haft som enda erfarenhet) och problemet är egentligen att dess dåligt gjorda oxå ofta har väldigt hör friktion i mekanismen som gör det än värre.
    Men såga Jan Jeine på en "felöversättning" är väl lite elakt :-)
    Att man kan såga gubbskrutten jäms med fotknölarna för att han gör rullprov på tvättbräder, och det sedan blir en sanning för både honom och HåkanC, är en annan femma... :-)

—————

Av:
    kais01
    håller med, tyckte inte heller artikeln kom upp till heines vanliga klass. skrev det till honom, och fick det här svaret..

KaiS says:
    July 12, 2018 at 11:32 pm
    well although a well written and comprehensive article, it only gives fractions of evidence for its thesis. you are usually more clear-cut than this, Jan;) are you not so sure of this one?

rather you get the impression it is the other way around, and all pro and con aspects considered probably this is closer to the truth. in spite of also disc brakes having their shortcomings. what i dislike most about rim brakes is not their efficiency, but the fact that they destroy my nice rims. actually just one substantial decent in rainy dusty conditions can do enough harm having to replace them.

with uci now tolerating disc brakes also in sanctioned races its just a matter of time before they have taken over entirely.

Jan Heine, Editor, Bicycle Quarterly says:
    July 13, 2018 at 1:46 pm
    The world is rarely black and white. In many cases, the answer is “It depends.” Disc brakes have their place, but for most of my riding, I prefer rim brakes. Also, rim brakes have been perfected for many years – the Compass centerpull brakes are based on decades of experience with centerpulls – while discs clearly are still in their infancy. They are getting better, but they’ve got a lot of catching up to do.

Av:
    Örjan Lax
    Jan Heine har säkert tjock-TV och VHS också.

Av:
    Rattnalle
    emmer skrev:
    Rattnalle skrev:
    emmer skrev:
    Rattnalle skrev:
    Iofs en rätt taskig "översättning" av 'mechanical discs tend to have a lot of flex in the mechanism that translates the brake cable actuation into a clamping force' men visst - det han skriver stämmer ju bara för dåligt gjorda mekaniska (vilket väl är/var 80-90% av marknaden och det som väldigt många haft som enda erfarenhet) och problemet är egentligen att dess dåligt gjorda oxå ofta har väldigt hör friktion i mekanismen som gör det än värre.
    Men såga Jan Jeine på en "felöversättning" är väl lite elakt :-)
    Att man kan såga gubbskrutten jäms med fotknölarna för att han gör rullprov på tvättbräder, och det sedan blir en sanning för både honom och HåkanC, är en annan femma... :-)
    Det var en fri översättning ur minnet. Läste den i igår eller nåt.

Men han har en förmåga att presentera sin åsikt, underbyggd eller inte, som absolut sanning.

Av:
    kais01
    har vi inte alla det:)?

iaf var det en ovanligt suddig framställning för att komma från jan heine. gissar att han gör avbön från sin 12e myt efterhand. frågan är om han inte gör det redan i artikeln.

i slutet av kommentarsfältet finns en intressant inlaga från en dam som äter fälgar till och med med kool stop salmon. hennes fel är att hon är ute i backig terräng även när det regnar. för egen del använder jag bara räsern med fälgbromsar i uppehållsväder. men jag är duktigt trött på fälgslitaget på mina pendlarhojar.

Av:
    Rattnalle
    kais01 skrev:
    har vi inte alla det:)?

iaf var det en ovanligt suddig framställning för att komma från jan heine. gissar att han gör avbön från sin 12e myt efterhand. frågan är om han inte gör det redan i artikeln.

i slutet av kommentarsfältet finns en intressant inlaga från en dam som äter fälgar till och med med kool stop salmon. hennes fel är att hon är ute i backig terräng även när det regnar. för egen del använder jag bara räsern med fälgbromsar i uppehållsväder. men jag är duktigt trött på fälgslitaget på mina pendlarhojar.
    Att skylla på att hon gör fel som cyklar i regn är lite magstarkt. Men hon borde nog ha en annan cykel..

Av:
    kais01
    fel med ironi..

Av:
    Örjan Lax
    Bruka allvar!

6646.gif

Av:
    Mini_me
    Jag försöker. Men det är fan svårt i rådande klimat.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    gerrardsdobbar
    Mini_me skrev:

Temperaturen kommer dock sjunka kommande vecka.

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    rln
    gerrardsdobbar skrev:
    Mini_me skrev:

Temperaturen kommer dock sjunka kommande vecka.
    Blanda inte ihop klimat och väder.

Av:
    janolle
    Lär också kunna ge upphov till skogsbränder ! Mätte tempen på en skiva eft att bromsat ca 10 minuter 92grader va den men kan
    det orsaka brand?

Av:
    Örjan Lax
    janolle skrev:
    Lär också kunna ge upphov till skogsbränder ! Mätte tempen på en skiva eft att bromsat ca 10 minuter 92grader va den men kan
    det orsaka brand?
    Vad heter tråden?

Av:
    Bengt-re
    janolle skrev:
    det orsaka brand?

Skivor kan bli över 300 grader varma, men inte heller det är jättetroligt att starta en brand utan gnistor.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    janolle
    Örjan Lax skrev:
    janolle skrev:
    det orsaka brand?
    Vad heter tråden?
    Det vet ja inte. Jag skulle till tråden om dödsskivor men den finns kanske inte längre?

Av:
    Bengt-re
    janolle skrev:
    Örjan Lax skrev:
    janolle skrev:
    det orsaka brand?
    Vad heter tråden?
    Det vet ja inte. Jag skulle till tråden om dödsskivor men den finns kanske inte längre?

Det är denna tråden. TS bytte bara namn på den.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    janolle
    Bengt-re skrev:
    janolle skrev:
    det orsaka brand?

Skivor kan bli över 300 grader varma, men inte heller det är jättetroligt att starta en brand utan gnistor.
    TACK.

Av:
    Örjan Lax
    Bengt-re skrev:
    janolle skrev:
    Örjan Lax skrev:
    janolle skrev:
    det orsaka brand?
    Vad heter tråden?

Exakt.
    Om man bläddrar bakåt en massa sidor t.ex. hit https://happyride.se så ser man att den hette nånting med DÖDS och andra hemska ord! :)

Av:
    janolle
    Örjan Lax skrev:
    Bengt-re skrev:
    janolle skrev:
    Örjan Lax skrev:
    janolle skrev:
    det orsaka brand?
    Vad heter tråden?

Exakt.
    Om man bläddrar bakåt en massa sidor t.ex. hit https://happyride.se så ser man att den hette nånting med DÖDS och andra hemska ord! :)
    Har märkt det. Blev lite konfunderad när ja sökte. Tack Örjan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in