• Specialized Epic - The tråd

Av:
    Oggler
    Är det inte dags för en Epic-tråd? Eller finns det redan? Det måste ju vara många som hojar på Epic.

Jag är lite nyfiken på vilket tryck ni har i bakdämparen? Jag upplever stundom att det blir lite väl högt tryck med autosagen. Jag kör med ca 190-200 psi och väger 80kg. (Olika pumpar visar nog väldigt olika)
  • Re: Specialized Epic - The tråd

Av:
    Rompa
    Jag kör 150-160psi och väger 85, då kör jag på "hårdaste" Brain-läget.

Av:
    Husabuse
    Det blir högt tryck med autosagen helt klart...testkör lite just nu med det...det är nog tänkt för full-attack mer än mysa runt.

Sporthojsinstruktör med fabläss för svettiga pass.

Av:
    Oggler
    Det kanske är värt att ta hänsyn till årsmodellen på dämparen/hojen också. De gjorde väl om designen på dämparen något år.

150 - 160psi låter ju väldigt lågt. Men jag antar att det till viss del kompenseras av att brainen är hårt ställd.

Vad händer egentligen om man bottnar dämparen? Tar det stopp i länkaget någon stans. Eller är det internt i dämparen det tar stopp? Kan dämparen ta skada av det?

Av:
    mrholmiz
    Har en 2015 Epic och när jag köpte cykeln så hamna Autosaget på 160psi, skulle göra om Autosaget för en 4 veckor sen och gjorde som vanligt och har cyklat med den en del men det har känts konstigt och ryggen har tagit mer stryk än vanligt hade 240psi i den igår när jag tog och kolla dämparen.
    Testat att göra om Autosaget men trycket hamnar mellan 220-250 psi var gång så kör på 160psi manuellt och har cirka 15 mm sag väger 78kg test cykla idag och känns väldigt bra, körde på lösaste inställningen på brainen och returen i mitten och var ett par mm ifrån att bottna så blir nog kanon på 2 hack mer mot firm.
    Antar att nått är fel som har att göra med autosaget på min dämpare

Av:
    Oggler
    Det där med autosag tycker jag känns lite som att famla i blindo. För visso så ser man ju hur mkt sag man får, men man har ju ingen aning om vilket tryck det är i dämparen. Inte går det ju att mäta heller då luft smiter ut i pumpen då man ansluter den. Det känns bättre att pumpa och holla koll på trycket tycker jag.

Av:
    jij
    Känns som det blir olika varje gång. Lite beroende på hur mycket man skumpar på sadeln och hur många ggr man trycker på autosagventilen.

Av:
    JT
    Om man förväntar sig fluffigt mysåka med sin cykel så ska man nog inte köra Epic. Kanske där problemet ligger snarare än autosagen?

...fast jag får också rätt högt tryck när jag kör autosag.

Av:
    Läderlappen
    Tycker det fungerar perfekt med autosag, kör med max på brainfade. Inget gung när man står upp och trampar men dämparen aktiveras ändå när man kör över stenar och rötter. Antar att det är en smaksak med trycket...

Av:
    Oggler
    Men hur är det nu om man bottnar dämparen? Mår den dåligt av det? Eller är det länkaget som tar stop först?

Av:
    jensclaudius
    Kul med en tråd om epic.

Har själv en epic comp 2014 där jag gjort en del uppgraderingar:
    Braingaffel
    Xt bromsar
    Xx1 vev med singelklinga
    X01 bakväxel med gx 10-42 (11delat)
    Kolfibersving från sworks
    Cresthjul med dt 240 nav.

En riktigt kul och snabb hoj som används flitigt.

Jag kör med autosagen och tycker det funkar bra för mig, kör oftast två klick från hårdaste bak och ca 6-7klick från hårdaste fram.
    image.jpeg

Av:
    johangastorp
    jensclaudius skrev:
    En riktigt kul och snabb hoj som används flitigt.

Blir nog en liknande uppgradering för mig framöver, vad landade vikten på ?

Jag upplever också att autosagen på min comp 2016 ger ett högre tryck nu efter ca 20h och jämfört med när den var ny, 190psi i början och 230psi nu. Hur har ni returen och brainen ställd när ni kör autosag ? Ska man försöka få till 20-25% av axeln i sag eller ska man försöka få till att så mycket av dämparslaget som möjligt utan genomslag används under ett pass ?

Av:
    eiskall
    Autosag är ju riktigt hittepå.

Första turerna veckorna med cykeln provar man ju fram sin setup/setuper, och sen vet man ju vilket tryck man vill ha. Sag är ju bara en utgångspunkt för att få de egenskaper man vill ha. Är det dessutom inkonsekvent så är det ju direkt dåligt att använda autosagen.

Enda användningsområdet jag kan komma på är typ hyrcyklar som ofta byter ryttare och man ofta behöver ställa om.

Typisk grej dom har hittat på för att vara ensamma om något.

Av:
    Oggler
    Jenscladius: Var fick du tag på hjulen? har du några bra tips?

Av:
    Husabuse
    johangastorp skrev:

Blir nog en liknande uppgradering för mig framöver, vad landade vikten på ?

Jag upplever också att autosagen på min comp 2016 ger ett högre tryck nu efter ca 20h och jämfört med när den var ny, 190psi i början och 230psi nu. Hur har ni returen och brainen ställd när ni kör autosag ? Ska man försöka få till 20-25% av axeln i sag eller ska man försöka få till att så mycket av dämparslaget som möjligt utan genomslag används under ett pass ?

Det beror ju lite på, hur pass rapp man vill ha hojen...om det är race eller komfort man söker.
    Hur mycket fjädringsvägs som nyttjas beror ju väldeliga på attacken...

Av:
    Oggler
    Hur gillar ni Phenom-sadlarna som jag antar kommer med på de flesta Epic. Jag måste säga att jag blev väldigt förtjust i min. Tveklöst den bekvämaste sadeln jag någonsin åkt på.

Av:
    Husabuse
    Älskar sadeln, den är kanon för mtb.

Av:
    jensclaudius
    Oggler skrev:
    Jenscladius: Var fick du tag på hjulen? har du några bra tips?

http://www.actionsports.de

De har rätt mycket att välja på beroende på vad du är ute efter.
    Både 240 naven och crestfälgarna används flitigt av många och även jag trivs bra med dom. Halt klart prisvärt.
    Annars så säljer Tune cresthjul med andra nav för vettig peng om man hellre vill köpa av svensk handlare.

Av:
    Oggler
    Jag har sedan tidigare Crest på Hope2-nav. Dt comp-ekrar med mässingsnipplar. Men dessa hjul är bara precis aningens lättare än Epicens originalhjul (Epic Comp Carbon 2015). Enligt viktspec på DT240+crest så verkar ju dessa hjul vara avsevärt mycket lättare. Är det så stor viktskillnad på naven? Alunipplarna gör ju sitt till också.

Av:
    jensclaudius
    Oggler skrev:
    Jag har sedan tidigare Crest på Hope2-nav. Dt comp-ekrar med mässingsnipplar. Men dessa hjul är bara precis aningens lättare än Epicens originalhjul (Epic Comp Carbon 2015). Enligt viktspec på DT240+crest så verkar ju dessa hjul vara avsevärt mycket lättare. Är det så stor viktskillnad på naven? Alunipplarna gör ju sitt till också.

Hopenaven är förmodligen rätt mycket tyngre än dt 240. Epicens orginalhjul är rätt tunga, många misstar sig och tittar på vikten på roval Control alu, men det är inte samma hjul som säljs löst som sitter på epicen vid leverans.

Av:
    Oggler
    Jag vägde mina Epichjul. De som satt på oriiginal på comp carbon 2015. Jag vet faktiskt inte vad de heter. De vägde strax under 1800g har jag för mig.

Mina Crest+hope väger strax över 1700 har jag för mig. Men då är det stålbody på specializedhjulen.

Jag vill reservera mig lite för siffrorna. Jag har det uppskrivet någon stans så jag kan kolla mera exakt vid senare tillfälle.

Många hänger ju ut specializedhjulen för att vara bojsänken. Jämfört med många dyra hjul så är de väl det. Men jag tycker inte att det är så förfärligt tunga. De verkar ju i alla fall stadiga.

Av:
    XTRMNTR
    Jag funderar på att konvertera min Comp -15 till 1x10. Ni som har gjort det, bytte ni hela vevpartiet eller tog ni bara bort växeln och bytte klinga?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-04-30 09:09 av XTRMNTR.

Av:
    fagerand
    IMG_1132.JPGJag behöll det gamla vevpartiet när jag konv till 1x11.
    Satte ett N/W drev på stora drevets position, och flyttade in hela vevpartiet 3,5 mm för att få en optimal kedjelinje.
    Bytte ut 15 mm distansen mot en 9 mm och en 2,5 mm.
    Satte även en 2,5 mm på andra sidan för att kompensera.
    Funkar fantastiskt bra.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-06-13 16:03 av fagerand.

Av:
    PinHead
    Kör en Epic Expert Carbon 2012 29" och funderar på nya hjul. Primärt bakhjul men kanske ett set när man ändå är igång. Tips?

Av:
    GlennJohansson
    Köpte tidigare i år en XCP dropper post till min Epic expert Wc, Och vilken annan cykel det blev!
    Visst den kostar en hel del och adderar en del vikt. Men nerför i teknisk terräng gör det verkligen skillnad.

Av:
    AX3L
    Är lite sugen på en Epic! Ni som har en, hur gör ni med service på Brain-dämparen? Vad jag förstår den brukar man skicka in den och få en ersättningsdämpare? Vad kostar det och hur ofta ska det göras? Tycker ni förresten att ni kan få till inställningen på Brain-dämparen så den blir någorlunda lika mjuk som en CTD eller är det mer eller mindre en mjukare hardtail vi pratar om? Jag har bara provat en kort runda och därmed hade jag inte tid att labba så mycket med inställningarna, så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig :)

Av:
    Oggler
    Jag måste flika in en fråga här. Jag har väldigt liten erfarenhet av fulldämpade hojar. Men jag har hojat HT i ca 20 år.

Nu hojar jag alltså på en epic comp carbon 2015. Ibland när man får sig en liten mindre luftfärd. Eller när man trycker ihop bakdämparen i en svacka eller så, så är det som att jag upplever hojen instabil i sidled. Ungefär som man kan känna när man har för lågt tryck i bakdäcket och bakdelen på hojen skär snett liksom. Är det här något som är generiskt för FS över lag? Eller är det någon skum grej just för epic? Jag har ett litet spel i baknavet eller länkaget. Men det är så litet så jag har inte brytt mig om det. jag tror inte heller att det borde kunna påverka känslan i hojen.

Av:
    Supersonic
    Jo Epicen är flexig i sidled, länkaget rör sig. Det gäller för många FS men Epicen är inget bra exempel på hur man bygger styvt länkage.

Av:
    Oggler
    Det märkliga är att det oftast inte märks als. Men rätt vad det är så skär det snett i bak så man håller på att sätta hjärtat i halsgropen.

Av:
    stoffe1
    http://www.evaldsmtb.se

Beställde utbytesdämpare härifrån. Funkade bra, fick hem en ny dämpare med posten. Bytte dämparen och skickade sedan tillbaka den gamla.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-05-01 09:07 av stoffe1.

Av:
    Oggler
    Vad kostade det? Dämparbytet alltså.

Av:
    Sthlm71
    På länken ovan står priset 2.155 kr...

Av:
    Oggler
    Det låter dyrt tycker jag. Ca 14kr/h om man ska serva enligt rekommendationerna.

Av:
    NickPick
    Oggler skrev:
    Det låter dyrt tycker jag. Ca 14kr/h om man ska serva enligt rekommendationerna.

Du som är så frågvis och funderar på allt... Tog du inte med eventuell service i beräkningen? :)

Av:
    jensclaudius
    Jag har bytt min bakdämpare när den gett upp, båda gångerna så har den funkat ca:5-600mil

Genom sportson gick bytet i vintras på 1500:- och då kom det en utbytesenhet och jag lämnade in min gamla.

Av:
    Foppa76
    Jag bytte ut framgaffel samt bakdämpare genom utbytessystemet som Specialized kör. Jag har en S-works som hade 2015 års dämpare och nu fick jag således 2016 settings på utbytes. Jag kan inte säga att jag var jätteimponerad av dom nya. Dom är alldeles för mjuka för min smak och har färre justeringslägen, 4 click nu mot 7 click tidigare.
    Enligt killarna på Evalds mtb så är det endast denna setting som finns tillgänglig då det verkar vara det som Specialized har fått fram att folk gillar bäst, kanske bara jag som är annorlunda. :)

Håller på och testar med olika tryck (autosag funkar inte alls för mig, det blir en gunghäst då), kör nu på 110psi fram och 250psi bak. Jag är 1.82 lång och väger 82kg. Då har jag sag på 20% fram och 9mm bak. Brain på hårdaste bak och näst hårdaste fram.

Någon som upplever detsamma? Något förslag på lösning?

Av:
    sobrius
    Funderar på att köpa en epic i L och är 185 cm. Hur skulle den funka för sambon med 35 mm stam och lägre sadelhöjd för enstaka kortare turer på grusväg och enkel stig? Hon är 172 cm. Min AM-cykel är XL så den känns mera körd för henne. Blir hon intresserad får hon självklart en egen cykel av något slag men just nu tycker hon det är onödigt.

Av:
    Eveningstar
    sobrius skrev:
    Funderar på att köpa en epic i L och är 185 cm. Hur skulle den funka för sambon med 35 mm stam och lägre sadelhöjd för enstaka kortare turer på grusväg och enkel stig? Hon är 172 cm. Min AM-cykel är XL så den känns mera körd för henne. Blir hon intresserad får hon självklart en egen cykel av något slag men just nu tycker hon det är onödigt.
    Jag är 173 och kör en medium Epic och tycker den nästan är för liten, en L med ovan justeringar kommer funka bra för henne tror jag. =)

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    sobrius
    Tack! Låter bra, men då börjar jag istället fundera på om L egentligen blir för liten för mig. :)

Av:
    Rompa
    Jag kör L men om kag köper en ny så kommer det bli en M, jag är 181cm

Av:
    eiskall
    Jag är 187/88.5 och L var precis på gränsen. Fick gå över minimum insert på sadelstolpen.

Av:
    Eveningstar
    Rompa skrev:
    Jag kör L men om kag köper en ny så kommer det bli en M, jag är 181cm
    Om du överväger en M så får jag nog revidera mina tankar om att min cykel är för liten. Tror du har bättre koll på vad som är lagom än vad jag har. =)

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    knaper
    Jag är 182/89 cm och har en L. Sadelstolpen är på max och det går precis men själva cykeln känns ju rätt stor ibland.

Av:
    Oggler
    Jag är 185 och kör på en L. Ibland tycker jag hojen känns lite kort. Men då gillar jag en ganska offensiv/utsträckt sittställnging med sadeln långt fram. Jag testade att köra med 120-stam men bytte till 110 då det kändes som att en 120 påverkade känslan i fronten på hojen lite negativt. En XL hade väl blivit för stor för mig. Jag ligger väl mitt mellan storlekarna och då kanske en L är bätre än en XL.

Trots att det inte ser ut så i geometritabellen så tycker jag det känns som att man sitter ganska långt bak på Epicen. Lite soffa över det hela. Men på något magiskt vis så klättrar hojen förbaskat bra ändå.

Av:
    JT
    Var man sitter beror på var man placerar sadeln, eller?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ