• Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    jomper
    Trodde inte extraljus var något som stals längre faktiskt, har haft det på de tre tidigare bilarna och de har fått sitta kvar.

    Nuvarande bilen har LED-ljus och det är, om än knappast lika bra som extraljusen varit, så faktiskt tillräckligt bra. Extremt bra ljusbild och väldigt vitt och trevligt ljus. Räknar inte med att ha bilen längre än ett par år så jag skippar extraljus på denna. Bor ju inte ute i skogen längre heller.

    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Jonte H skrev:
    Tänkte en led-ramp uppepå skyddsgallret bakom hytten och tre runda på kofångaren.
    Hittat en 92cm ramp på 15900 lumen och tre stycken a 60w 180mm runda lysen på vool.
    Kostar dock 3700kr!
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt
    Jag kan rekommendera Lazer st8 led ramp då har du 1 lux på 385 meter men då blir det dyrare.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    Nä, nu ljuger du.
    Ljus mäts inte i lux. Illuminans mäts i lux.

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    Nä, nu ljuger du.
    Ljus mäts inte i lux. Illuminans mäts i lux.
    Ursäkta att jag hade fel BrorDuktig.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    ett problem är att det ljugs väldigt mycket när det gäller uppgivna lumen. ett många gånger säkrare sätt att få reda på ljusmängden i lumen lampan producerar är att kolla upp strömförbrukningen och därigenom effekten. det kan vara vissa förluster i elektroniken och även den optiska utformningen, men i grova slängar kan man räkna med kring 9 lumen per watt.

    sen ska det ljuset projiceras på en yta helst 2-300 m bort, och som sagt för vanligt svenssonbruk på landsväg i princip inte träffa asfalten närmare bilen än 75 m.

    av det följer är att lampor monterade lågt ner, t ex vid regskylten gör begränsad nytta, och mest självbländar. de kan däremot möjligen rita ett långt streck på sensorn i fartkameror, och omöjliggöra avläsning av numret. vet dock inte om detta stämmer irl.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    NBB Alpha 175 är billiga, ser billiga ut och verkar duga åt polis och ambulans. I med xenon eller diodljuskällor efter smak. Så ser det inte så begärligt ut. Jag tyckte de funkade bra med xenon i när jag hade dylika.

    Låg ljusramp kan jag skriva under på gör mer skada än nytta om inte ljudbilden är väldigt väl avgränsad.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    Nä, nu ljuger du.
    Ljus mäts inte i lux. Illuminans mäts i lux.
    Ursäkta att jag hade fel BrorDuktig.
    Och som vanlig kommer det påhopp.

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    MartinRF
    Rattnalle skrev:
    NBB Alpha 175 är billiga, ser billiga ut och verkar duga åt polis och ambulans. I med xenon eller diodljuskällor efter smak. Så ser det inte så begärligt ut. Jag tyckte de funkade bra med xenon i när jag hade dylika.

    Låg ljusramp kan jag skriva under på gör mer skada än nytta om inte ljudbilden är väldigt väl avgränsad.
    Jag har en sådan där ramp med fyra Hella-ovaler under nummerskylten och lite tycker jag allt den hjälper men det kanske beror på hur illa ställt det är med orginalhelljuset. Gammelaccordens helljus är det enda som får tummen ner av mig. Det verkar vara en Hondagrej för ADAC gör tummen ner för senaste Civicens helljus.

    Högre upp hade säkert varit bättr för ljuset men hur får man till det utan att det sitter ivägen på dagens bilar?

    /Martin
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    MartinRF skrev:
    Rattnalle skrev:
    NBB Alpha 175 är billiga, ser billiga ut och verkar duga åt polis och ambulans. I med xenon eller diodljuskällor efter smak. Så ser det inte så begärligt ut. Jag tyckte de funkade bra med xenon i när jag hade dylika.

    Låg ljusramp kan jag skriva under på gör mer skada än nytta om inte ljudbilden är väldigt väl avgränsad.
    Jag har en sådan där ramp med fyra Hella-ovaler under nummerskylten och lite tycker jag allt den hjälper men det kanske beror på hur illa ställt det är med orginalhelljuset. Gammelaccordens helljus är det enda som får tummen ner av mig. Det verkar vara en Hondagrej för ADAC gör tummen ner för senaste Civicens helljus.

    Högre upp hade säkert varit bättr för ljuset men hur får man till det utan att det sitter ivägen på dagens bilar?

    /Martin
    Vet ej märke på den som satt på min gamla S80 men den hade för bred ljusbild så det blev för ljust nära bilen. Det blev en stor förbättring att bara koppla ur den och köra original halogen (som iofs är rätt bra på den) på egen hand. Satte på såna där 175or med 35w jättebilligt xenon i. Det funkade bra för pengarna.

    Nu har jag original bixenon med extra xenon i helljus, totalt 180w. Det räcker hyggligt även utan extraljus :-)
    Förutsättningarna varierar ju från bil till bil annars. Många ser ut så att extraljus varken för till eller från visuellt och då är ett par klassiska runda mitt på fram ett rätt bra val ändå..



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    MartinRF
    Volvo (och SAAB) har väl alltid haft rätt OK ljus i orginal? Den här Accorden är den första av mina bilar som fått extraljus -- har inte känts som det behövts på tidigare bilar.

    /Martin
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    42Hz
    MartinRF skrev:
    Volvo (och SAAB) har väl alltid haft rätt OK ljus i orginal? Den här Accorden är den första av mina bilar som fått extraljus -- har inte känts som det behövts på tidigare bilar.

    /Martin

    Är det därför alla Volvokombis har tre extraljus fram? ;)

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    daikai1
    MartinRF skrev:
    Volvo (och SAAB) har väl alltid haft rätt OK ljus i orginal? Den här Accorden är den första av mina bilar som fått extraljus -- har inte känts som det behövts på tidigare bilar.

    /Martin

    Volvo v70n (tror jag, 00-03) har hemska originalhelljus trots bixenon. Lyser ruskigt dåligt, googla lite så finns det massor av trådar om detta.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    daikai1 skrev:
    MartinRF skrev:
    Volvo (och SAAB) har väl alltid haft rätt OK ljus i orginal? Den här Accorden är den första av mina bilar som fått extraljus -- har inte känts som det behövts på tidigare bilar.

    /Martin

    Volvo v70n (tror jag, 00-03) har hemska originalhelljus trots bixenon. Lyser ruskigt dåligt, googla lite så finns det massor av trådar om detta.
    Det är såna jag har, med xenon. Bland det bästa jag kört.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    pumptorparn
    Gå med i Ljusfascisterna på Facebook där kan man få svar på de mesta gällande ljus på bilar.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    NickPick
    Rattnalle skrev:
    daikai1 skrev:
    MartinRF skrev:
    Volvo (och SAAB) har väl alltid haft rätt OK ljus i orginal? Den här Accorden är den första av mina bilar som fått extraljus -- har inte känts som det behövts på tidigare bilar.

    /Martin

    Volvo v70n (tror jag, 00-03) har hemska originalhelljus trots bixenon. Lyser ruskigt dåligt, googla lite så finns det massor av trådar om detta.
    Det är såna jag har, med xenon. Bland det bästa jag kört.
    Hade en s60 2003 och den hade kassa lyktor.

    För övrigt beställde jag nya lampor till min skoda från germanien. Problemet låg dock i kass ljusinställning på ena lyktan så nu är det "ok" igen. Sätter väl i nya lamporna när dom väl kommer ändå.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    NickPick skrev:
    Rattnalle skrev:
    daikai1 skrev:
    MartinRF skrev:
    Volvo (och SAAB) har väl alltid haft rätt OK ljus i orginal? Den här Accorden är den första av mina bilar som fått extraljus -- har inte känts som det behövts på tidigare bilar.

    /Martin

    Volvo v70n (tror jag, 00-03) har hemska originalhelljus trots bixenon. Lyser ruskigt dåligt, googla lite så finns det massor av trådar om detta.
    Det är såna jag har, med xenon. Bland det bästa jag kört.
    Hade en s60 2003 och den hade kassa lyktor.

    För övrigt beställde jag nya lampor till min skoda från germanien. Problemet låg dock i kass ljusinställning på ena lyktan så nu är det "ok" igen. Sätter väl i nya lamporna när dom väl kommer ändå.
    Halogenet är lite meh. Xenon tror jag bara fanns på R 2003.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    jomper
    Är en LED-ramp bättre än runda xenonlampor om man ser till pris/prestanda? Jag hade två st NBB flood 175 med 60W Xenon på Audin och det lyste rätt bra. Fast sämre än de tre NBB 225 med 100w halogen som jag hade på Forestern innan.. De gav verkligen extremt bra ljus.

    Som jag förstått det så är ljusramperna delvis en eftergift till att det är svårt att få plats med extraljus utan att störa frontradar, sensorer osv, sen ser det ju lite modernare ut kanske.

    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    NickPick
    Rätt! Det var halogen. Första insats var att byta till lampor som hette nightbreaker. Osram tror jag det var?
    Extraljus är så fult, tyckte jag även för 10 år sedan :D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 14:06 av NickPick.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    värdet av extraljus kan vara bra när det är torrt. i fuktsaltat underlag nära nollan räcker det att passera tre långtradare innan mörkret är ett faktum.

    att det nu åter säljs bilar utan strålkastarrengörning är dåligt. men ofattbart är att köpare ens överväger att köpa en sådan bil.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    kais01 skrev:
    att det nu åter säljs bilar utan strålkastarrengörning är dåligt. men ofattbart är att köpare ens överväger att köpa en sådan bil.

    Tjena!

    Rätt märkligt att det inte är ett krav på LED-strålkastare. Det är ju krav om man har Xenon. Noterade att MB inte har rengöring. Min BMW har både rengörings och värme. Isen smälter fortare än med halogen. Hinner inte ens går hela varvet och skrapa rutorna innan strålkastarna är isfria.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    jomper
    Där har utvecklingen verkligen gått bakåt. Volvo 740 och Saab 900 med stora fyrkantiga lampor fram tillsammans med riktiga torkare, då var det bra ljus!

    Man måste inte ha strålkastarrengöring på Xenon, om man har lite svagare lampor. Därför har t.ex. Tesla (iaf Model S) svagare lampor i EU än USA. Tror dock nyare årsmodeller har LED, lite osäker om samma gäller där.

    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kung Stalle
    Hallon!

    Min Golf Plus 1,6 2005 (modellår 2006) står och rostar. Tror den har gått 13000mil. Ish iaf. Just nu har ABS-sensorerna havererat så ABSen slår på nästan omedelbar. Dessutom är det körförbud eftersom ena bromsen låg på bak (mao ombesiktning efter fix).
    Bilen är småbarnssmutsig, rostig både här och där. Lägsta möjliga komfortpaket men dragkrok, nästan nytt takräcke och rätt så fräsha sommar och vinterdäck. Dock på plåtfälg.

    Verkar ligga på runt 20tkr när men värderar på nätet men jag kan inte tänka mig att nån vill köpa för mer än 15.

    Vad göra? Lägga lite pengar på bromsarna, tvätta och dammsuga och sen sälja eller bara ringa skrotnisse och be dom hämta? Eller finns det bilhandlare som man kan köra till och få några tusen?

    Och hur funkar det med skrotning? Det finns nån skrotpremie men sen så skall skrotfirman ha lite för att de skrotar eller nåt sånt?

    Tacksam för hjälp!

    Stalle

    ______________________________________________
    Jag köper dina STI-reglagen: https://happyride.se

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    NickPick
    Lägg ut den för 15 så kommer någon som kallar dig "kompis" bjuda 5 max 10 tusen över telefonen, pruta mer på plats så blir du av med den.
    För övrigt är det sunkigt med smutsiga bilar (invändigt). Finns många ställen som gör en enkel in och utvändig rengöring för några hundra spänn.


    Om du inte väljer att försöka fixa den så slipper du riskera eventuella fler anmärkningar vid ny besiktning.
    Anser själv som så många andra att begagnatmarknaden är förstörd.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    kanske inte för köparna:) men undrar hur kan en golf från 2005 vara rostig?? krockad kanske..

    fruns avensis från 00 är t ex orostig trots mest småkörning i saltlake.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Kung Stalle skrev:
    Hallon!

    Min Golf Plus 1,6 2005 (modellår 2006) står och rostar. Tror den har gått 13000mil. Ish iaf. Just nu har ABS-sensorerna havererat så ABSen slår på nästan omedelbar. Dessutom är det körförbud eftersom ena bromsen låg på bak (mao ombesiktning efter fix).
    Bilen är småbarnssmutsig, rostig både här och där. Lägsta möjliga komfortpaket men dragkrok, nästan nytt takräcke och rätt så fräsha sommar och vinterdäck. Dock på plåtfälg.

    Verkar ligga på runt 20tkr när men värderar på nätet men jag kan inte tänka mig att nån vill köpa för mer än 15.

    Vad göra? Lägga lite pengar på bromsarna, tvätta och dammsuga och sen sälja eller bara ringa skrotnisse och be dom hämta? Eller finns det bilhandlare som man kan köra till och få några tusen?

    Och hur funkar det med skrotning? Det finns nån skrotpremie men sen så skall skrotfirman ha lite för att de skrotar eller nåt sånt?

    Tacksam för hjälp!

    Stalle
    Det finns vatten så man kan tvätta av saltlaken minst 1 gång i veckan.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kung Stalle
    kais01 skrev:
    kanske inte för köparna:) men undrar hur kan en golf från 2005 vara rostig?? krockad kanske..

    Du är inte ensam om att undra det. Flera gånger så har besiktningsmän kommenterat just det. Vet inte om det är nåt måndagsex eller så. Jag har ju inte krockat på trösklarna både på höger och vänster, kring regskyltsbelysningen på bakluckan och buckelfria krockar både här och där på skärmar. Nä... jag vetefan men rostig är den.

    Stalle

    ______________________________________________
    Jag köper dina STI-reglagen: https://happyride.se

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    Kung Stalle skrev:
    kais01 skrev:
    kanske inte för köparna:) men undrar hur kan en golf från 2005 vara rostig?? krockad kanske..

    Du är inte ensam om att undra det. Flera gånger så har besiktningsmän kommenterat just det. Vet inte om det är nåt måndagsex eller så. Jag har ju inte krockat på trösklarna både på höger och vänster, kring regskyltsbelysningen på bakluckan och buckelfria krockar både här och där på skärmar. Nä... jag vetefan men rostig är den.

    Stalle
    Tycker jag ser tokrostifa tio femton år gamla VW rätt ofta. Men den stora majoriteten är ju visuellt rostfria. Verkar vara ojämn kvalitet.

    Till skillnad från t ex gamla Saab eller Volvo där hela beståndet verkar förfalla i ganska snarlik takt med några undantag som sköts bättre som avviker istället.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    SGS
    Ja jäklar vad lite halvgamla VW tycks rosta. Ser ju oftast klart värre ut än vad samtida rosthinkar såsom Ford eller Mercedes gör. Men i de senare fallen så sköttes väl mycket ganska omgående via garantin? Åtminstone hos Ford så vitt jag minns.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    ooms
    Brorsans förra Passat (tror det var en 2007:a) började rosta tidigt, säkert redan 2012 eller så, och såg för jävlig ut när han sålde den förra året. Han hade in den ett par ggr så att de fick titta på den, men de tyckte inte det var nåt garanti- eller goodwillärende. Och man ser många sådana efter vägarna, riktiga rostburkar. Men vad kan man vänta sig av VAG...
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Luthman Photography
    Vi lyckades ju sälja sambons hoj trots att den tog eld sista gången hon startade den. Visserligen en annan typ av fordon, men nog finns det nån som vill slänga på ett kjolpaket och lite neonljus på den där och stå och oumpa nere i centrum.

    Golf är väl typiskt lättsåld? Den har ju inte gått så långt heller.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Dom flesta Golf Plus brukar vara rostfria, dom flesta Golf från 2007 brukar inte vara det.
    Men dom flesta Golf Plus bruksas inte till vardags, dom står i garage, körs aldrig i oväder, aldrig fortare än 20km/h under hastighetsgränsen.
    Stalle är en av få personer, som jag vet, under 60 bast som äger en Golf Plus..

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Börne
    Luthman Photography skrev:
    Vi lyckades ju sälja sambons hoj trots att den tog eld sista gången hon startade den. Visserligen en annan typ av fordon, men nog finns det nån som vill slänga på ett kjolpaket och lite neonljus på den där och stå och oumpa nere i centrum.

    Golf är väl typiskt lättsåld? Den har ju inte gått så långt heller.
    En Golf Plus är ju kanske inget ungdomarna suktar efter, nog betydlugt lättare att bli av med en vanlig Golf till den köpgruppen.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kung Stalle
    Kneecap skrev:
    Tjena!

    Dom flesta Golf Plus brukar vara rostfria, dom flesta Golf från 2007 brukar inte vara det.
    Men dom flesta Golf Plus bruksas inte till vardags, dom står i garage, körs aldrig i oväder, aldrig fortare än 20km/h under hastighetsgränsen.
    Stalle är en av få personer, som jag vet, under 60 bast som äger en Golf Plus..

    :-D
    Tru!

    ______________________________________________
    Jag köper dina STI-reglagen: https://happyride.se

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    DanielS
    NickPick skrev:
    Lägg ut den för 15 så kommer någon som kallar dig "kompis" bjuda 5 max 10 tusen över telefonen, pruta mer på plats så blir du av med den.
    För övrigt är det sunkigt med smutsiga bilar (invändigt). Finns många ställen som gör en enkel in och utvändig rengöring för några hundra spänn.

    Om du inte väljer att försöka fixa den så slipper du riskera eventuella fler anmärkningar vid ny besiktning.
    Anser själv som så många andra att begagnatmarknaden är förstörd.

    Lägg ut den med lite prutmån. De här som ringer eller mailar och ger skambud får man försöka ignorera. Med rätt pris så verkar de flesta bilar kunna säljas om man har lite is i magen. De gånger jag sålt bil så har jag vägrat pruta på telefon, för man vet att de kommer att pruta mer på plats.

    Ett tips är att sälja takräcket separat, eller skicka med det istället för sista prutningen.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    DanielS skrev:
    NickPick skrev:
    Lägg ut den för 15 så kommer någon som kallar dig "kompis" bjuda 5 max 10 tusen över telefonen, pruta mer på plats så blir du av med den.
    För övrigt är det sunkigt med smutsiga bilar (invändigt). Finns många ställen som gör en enkel in och utvändig rengöring för några hundra spänn.

    Om du inte väljer att försöka fixa den så slipper du riskera eventuella fler anmärkningar vid ny besiktning.
    Anser själv som så många andra att begagnatmarknaden är förstörd.

    Lägg ut den med lite prutmån. De här som ringer eller mailar och ger skambud får man försöka ignorera. Med rätt pris så verkar de flesta bilar kunna säljas om man har lite is i magen. De gånger jag sålt bil så har jag vägrat pruta på telefon, för man vet att de kommer att pruta mer på plats.

    Ett tips är att sälja takräcket separat, eller skicka med det istället för sista prutningen.
    Ja alla tillbehör plockar man av och så kan man plocka fram det igen om rätt köpare dyker upp, vid det slutliga prutandet.

    Jag har inte lagt ut mitt nummer ens när jag sålt bilar på blocket. 2/10 mail är seriösa nog att svara på vilket räckt för att få bilarna sålda. Hade inte orkat ta emot lika många oseriösa telefonsamtal.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    -****-
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Även om det är klumpigt uttryckt så tror jag skillnaden mellan marknadsförda kinawatt den påstås försöka omvandla till ljus och verklig förbrukning är det som avses.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Volt*ampere=watt hur svårt kan det bli. Fortfarande ohms lag
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Volt*ampere=watt hur svårt kan det bli. Fortfarande ohms lag
    Som sagt var. Vad menar du med att rampen ger 110W?

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    izar
    Jag kan få en 5W glödlampa dra 110W. Det är bara att koppla in lite motstånd parallellt med lampan. Det kommer inte lysa så mycket men det kommer att dra 110W 🤓
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Volt*ampere=watt hur svårt kan det bli. Fortfarande ohms lag
    Som sagt var. Vad menar du med att rampen ger 110W?
    Vet du hur man mäter ampere och volt . Det finns ingen Kina ramp som ger den specificerade effekten som är angiven av tillverkaren .
    Har mät på en 10 tal ramper och ingen har varit i närheten av angivet watt tal.
    Det är fortfarande ohms lag som gäller oavsett vad du hittar på
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Volt*ampere=watt hur svårt kan det bli. Fortfarande ohms lag
    Som sagt var. Vad menar du med att rampen ger 110W?
    Vet du hur man mäter ampere och volt . Det finns ingen Kina ramp som ger den specificerade effekten som är angiven av tillverkaren .
    Har mät på en 10 tal ramper och ingen har varit i närheten av angivet watt tal.
    Det är fortfarande ohms lag som gäller oavsett vad du hittar på
    Hur mäter du då? Att mäta effekten som rampen förbrukar är ju lätt, bara att mäta upp spänning och ström. Men hur mäter du upp effekten rampen ger? Mäter du upp både temperatur och ljus som rampen avger?

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Volt*ampere=watt hur svårt kan det bli. Fortfarande ohms lag
    Som sagt var. Vad menar du med att rampen ger 110W?
    Vet du hur man mäter ampere och volt . Det finns ingen Kina ramp som ger den specificerade effekten som är angiven av tillverkaren .
    Har mät på en 10 tal ramper och ingen har varit i närheten av angivet watt tal.
    Det är fortfarande ohms lag som gäller oavsett vad du hittar på
    Hur mäter du då? Att mäta effekten som rampen förbrukar är ju lätt, bara att mäta upp spänning och ström. Men hur mäter du upp effekten rampen ger? Mäter du upp både temperatur och ljus som rampen avger?
    Då ställer jag dig en fråga vad säger dig om den här specen på en ramp.
    Lamphus: Robust aluminium
    Spänning: 11-32V
    Strömförbrukning: 5 Amp vid 12V
    IP-klass: IP68
    Vibrationsklass: 15.6G
    Arbetstemperatur: -40°C - +80°C
    Höjd: 70mm (utan fäste)
    Djup: 80mm
    Bredd: 292.2mm
    Watt: 60
    LED: 6
    Råa lumen: 6 474
    Effektiva lumen: 4 531
    Lins: Polykarbonat
    Ljusbild: 6,5° Spot
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    Hur mäter du då? Att mäta effekten som rampen förbrukar är ju lätt, bara att mäta upp spänning och ström. Men hur mäter du upp effekten rampen ger? Mäter du upp både temperatur och ljus som rampen avger?
    Då ställer jag dig en fråga vad säger dig om den här specen på en ramp.
    Lamphus: Robust aluminium
    Spänning: 11-32V
    Strömförbrukning: 5 Amp vid 12V
    IP-klass: IP68
    Vibrationsklass: 15.6G
    Arbetstemperatur: -40°C - +80°C
    Höjd: 70mm (utan fäste)
    Djup: 80mm
    Bredd: 292.2mm
    Watt: 60
    LED: 6
    Råa lumen: 6 474
    Effektiva lumen: 4 531
    Lins: Polykarbonat
    Ljusbild: 6,5° Spot
    Jag skulle säga att rampens effektförbrukning är på 60W. I optimala förhållanden klarar lysdioderna att leverera 6474 lumen.
    I normala förhållanden är ljusflödet 4531 lumen, detta beroende bla av vilken drivare, kylning och optik som används.
    Något mer du vill att jag skall förklara för dig?

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    -****-
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    -****- skrev:
    sdx skrev:
    Volt*ampere blir watt du kommer att bli besviken när du ser dom riktiga siffrorna.
    det är mycket dimridåer då det gäller led och då runt lumen men fråga dom vad den ger i lux i stället ljus mäts i lux.
    kan nästan garantera att den rampen som du tittar på ger knappt 110 riktiga watt ...

    Vad menar du med "ger knappt 110 riktiga watt"?
    Kan du först förklara vad du menar med "ger". Watt är enheten för storheten effekt som är ett mått på den energimängd som omvandlas per tidsenhet. I det här fallet den mängd elenergi från bilens stödsystem som omvandlas till värme och ljus i ledrampen per tidsenhet, så "tar" borde passa bättre...
    Förklara även vad du menar med "riktiga".
    Volt*ampere=watt hur svårt kan det bli. Fortfarande ohms lag
    Som sagt var. Vad menar du med att rampen ger 110W?
    Vet du hur man mäter ampere och volt . Det finns ingen Kina ramp som ger den specificerade effekten som är angiven av tillverkaren .
    Har mät på en 10 tal ramper och ingen har varit i närheten av angivet watt tal.
    Det är fortfarande ohms lag som gäller oavsett vad du hittar på

    Ja, självklart kan jag såna triviala saker, varför nu du frågar det.

    Varför kan du inte svara på mina frågor och förklara istället för att ställa en motfråga?

    Igen: Vad menar du med "ger 110 riktiga Watt"? Förklara "ger" och "riktiga" tack!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in