• Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    Hur mäter du då? Att mäta effekten som rampen förbrukar är ju lätt, bara att mäta upp spänning och ström. Men hur mäter du upp effekten rampen ger? Mäter du upp både temperatur och ljus som rampen avger?
    Då ställer jag dig en fråga vad säger dig om den här specen på en ramp.
    Lamphus: Robust aluminium
    Spänning: 11-32V
    Strömförbrukning: 5 Amp vid 12V
    IP-klass: IP68
    Vibrationsklass: 15.6G
    Arbetstemperatur: -40°C - +80°C
    Höjd: 70mm (utan fäste)
    Djup: 80mm
    Bredd: 292.2mm
    Watt: 60
    LED: 6
    Råa lumen: 6 474
    Effektiva lumen: 4 531
    Lins: Polykarbonat
    Ljusbild: 6,5° Spot
    Jag skulle säga att rampens effektförbrukning är på 60W. I optimala förhållanden klarar lysdioderna att leverera 6474 lumen.
    I normala förhållanden är ljusflödet 4531 lumen, detta beroende bla av vilken drivare, kylning och optik som används.
    Något mer du vill att jag skall förklara för dig?
    Då tar vi nästa varv .
    Rampen förbrukar 60watt vid 12 volt och 5 ampere vad händer vid 14 volt och 5 ampere då förbrukar den 70 watt alltså en höjning med 10 watt.
    För det finns inget elsystem i bil som har 12v i systemspänning utan den ligger och pendlar mellan 13.4-14.4 volt i normala bilar.
    Men drar rampen 5 ampere i verkligheten vid systemspäningen 13.4 volt.
    Man behöver inte vara ingenjör för att mäta eller räkna .
    Drivdornen som sitter i den aktuella rampen klarar max 5 amper och du tror väl att den drar 5 ampere hela tiden bara för den är specad till 5 ampere .
    Men mät själv och upptäck att det är ett stort lurendrejeri av dom som säljer kina ramper men mät med delat system så du får riktiga mät värden.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    herrar earslick, stjärngossen och alla vi andra förstår som rattnalle påpekade säkert mycket väl vad som menas med watt i sammanhanget.

    trots felkällor är det ändå intressant mått när man ska värdera och jämföra lampor. och det har kommit att säga mer än fantasisiffror i lumen.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    daikai1
    Och därför ska ni köra xenon med 60w uteffekt från ballast ;) blir ett jävla ljus med 3st.
    https://www.xenonkungen.com
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    izar
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    Hur mäter du då? Att mäta effekten som rampen förbrukar är ju lätt, bara att mäta upp spänning och ström. Men hur mäter du upp effekten rampen ger? Mäter du upp både temperatur och ljus som rampen avger?
    Då ställer jag dig en fråga vad säger dig om den här specen på en ramp.
    Lamphus: Robust aluminium
    Spänning: 11-32V
    Strömförbrukning: 5 Amp vid 12V
    IP-klass: IP68
    Vibrationsklass: 15.6G
    Arbetstemperatur: -40°C - +80°C
    Höjd: 70mm (utan fäste)
    Djup: 80mm
    Bredd: 292.2mm
    Watt: 60
    LED: 6
    Råa lumen: 6 474
    Effektiva lumen: 4 531
    Lins: Polykarbonat
    Ljusbild: 6,5° Spot
    Jag skulle säga att rampens effektförbrukning är på 60W. I optimala förhållanden klarar lysdioderna att leverera 6474 lumen.
    I normala förhållanden är ljusflödet 4531 lumen, detta beroende bla av vilken drivare, kylning och optik som används.
    Något mer du vill att jag skall förklara för dig?
    Då tar vi nästa varv .
    Rampen förbrukar 60watt vid 12 volt och 5 ampere vad händer vid 14 volt och 5 ampere då förbrukar den 70 watt alltså en höjning med 10 watt.
    För det finns inget elsystem i bil som har 12v i systemspänning utan den ligger och pendlar mellan 13.4-14.4 volt i normala bilar.
    Men drar rampen 5 ampere i verkligheten vid systemspäningen 13.4 volt.
    Man behöver inte vara ingenjör för att mäta eller räkna .
    Drivdornen som sitter i den aktuella rampen klarar max 5 amper och du tror väl att den drar 5 ampere hela tiden bara för den är specad till 5 ampere .
    Men mät själv och upptäck att det är ett stort lurendrejeri av dom som säljer kina ramper men mät med delat system så du får riktiga mät värden.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    LesGrossman
    Earlslick skrev:
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.

    Under tiden så kan ni kolla på Doug de Muros recension av en Koenigsegg Agera RS 1 😀
    https://youtu.be
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Earlslick skrev:
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.
    Jag vet också att det sitter DC/DC drivare i ledramper som gör att dioden klarar ett visst spännings sving.
    Hur många volt har du i en personbil där kan vi börja.,
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.
    Jag vet också att det sitter DC/DC drivare i ledramper som gör att dioden klarar ett visst spännings sving.
    Hur många volt har du i en personbil där kan vi börja.,
    0V och uppåt, helt beroende av kondition på batteri och ifall bilen är startad eller ej.
    Nu är jag svarat på din fråga kan du ju svara på de tidigare frågorna.
    Vad menar du med "ger 110 riktiga Watt"? Förklara "ger" och "riktiga" tack!

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-12 15:28 av Earlslick.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Jimel
    Har en caddy som är lastbilsreggad, måste man fortfarande ha mellanväggen monterad för att det ska räknas som lastbil eller har reglerna ändrats?


  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.
    Jag vet också att det sitter DC/DC drivare i ledramper som gör att dioden klarar ett visst spännings sving.
    Hur många volt har du i en personbil där kan vi börja.,
    0V och uppåt, helt beroende av kondition på batteri och ifall bilen är startad eller ej.
    Nu är jag svarat på din fråga kan du ju svara på de tidigare frågorna.
    Vad menar du med "ger 110 riktiga Watt"? Förklara "ger" och "riktiga" tack!
    Men lägg ner nu. Visst det är lite roligt att trolla men det börjar kännas gammalt nu.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Earlslick
    Rattnalle skrev:
    Earlslick skrev:
    En massa svammel
    Men lägg ner nu. Visst det är lite roligt att trolla men det börjar kännas gammalt nu.
    Jo, det är nog dags att lägga ned det här, att föra en diskussion med sdx är ju som att försöka övertyga apachez att ett möbiusband bara har en sida.

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    Earlslick skrev:
    Rattnalle skrev:
    Earlslick skrev:
    En massa svammel
    Men lägg ner nu. Visst det är lite roligt att trolla men det börjar kännas gammalt nu.
    Jo, det är nog dags att lägga ned det här, att föra en diskussion med sdx är ju som att försöka övertyga apachez att ett möbiusband bara har en sida.
    Dessutom var det, sättet att beskriva det åsido, en bra poäng som framfördes ursprungligen. Oavsett vad och hur vi mäter eller räknar på så lever en billig ljusramp knappast upp till vad den lovar.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    izar
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.
    Jag vet också att det sitter DC/DC drivare i ledramper som gör att dioden klarar ett visst spännings sving.
    Hur många volt har du i en personbil där kan vi börja.,

    DC-DC omvandlaren har till uppgift att förse lysdioderna med en konstant spänning. En personbil har mellan 14,2V och neråt men jag ser inte vad det var för relevans. Sätt samma lysdiodsramp på en lastbil med 24V system och den kommer fortfarande förbruka 60W samt runt 2,5 A ström. Det DC-DC omvandlaren uppgift.

    Du verkar tro att ljusramper med lysdioder
    fungerar på samma sätt som halogenlampor dvs de har ett konstant motstånd, men det är fel! Dessutom så finns det inget som heter "ger 60 Watt" när det är till något som förbrukar 60W.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    -****-
    izar skrev:
    ...DC-DC omvandlaren har till uppgift att förse lysdioderna med en konstant spänning. En personbil har mellan 14,2V och neråt men jag ser inte vad det var för relevans. Sätt samma lysdiodsramp på en lastbil med 24V system och den kommer fortfarande förbruka 60W samt runt 2,5 A ström. Det DC-DC omvandlaren uppgift...
    Exemplarisk redogörelse för hur ett drivdon till en led-diod fungerar, men visst förser drivdonet dioden med en konstant ström, inte en konstant spänning om man ska vara petnoga? Jag är långt ifrån någon elektronikexpert med det är så jag har förstått. Spänningen över dioden blir sen vad den blir (kring 3V). Rätta mig om jag har fel.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    -****-
    Rattnalle skrev:
    Earlslick skrev:
    sdx skrev:
    Earlslick skrev:
    izar skrev:
    sdx skrev:
    En massa svammel.

    Du drar en felaktig slutsats där, ljusrampen ska dra 60W inom hela spänningsområdet, hur hög strömmen är lämnar jag till den intresserade läsare att räkna ut genom ohms lag.

    Det sitter en eller flera drivare (spänningsomvandlare) till lysdioderna, dessa ser till att spänningen inte överstiger det som dioden klarar av. Skulle du mata 12V direkt på en lysdiod så skulle den gå sönder. Därav klarar rampen av att drivas från 11-32V.
    Och nu väntar vi med spänning 😀 på svaret från sdx.
    Jag vet också att det sitter DC/DC drivare i ledramper som gör att dioden klarar ett visst spännings sving.
    Hur många volt har du i en personbil där kan vi börja.,
    0V och uppåt, helt beroende av kondition på batteri och ifall bilen är startad eller ej.
    Nu är jag svarat på din fråga kan du ju svara på de tidigare frågorna.
    Vad menar du med "ger 110 riktiga Watt"? Förklara "ger" och "riktiga" tack!
    Men lägg ner nu. Visst det är lite roligt att trolla men det börjar kännas gammalt nu.
    Du är rolig du. Skriver till dig själv!😂
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    izar
    -****- skrev:
    izar skrev:
    ...DC-DC omvandlaren har till uppgift att förse lysdioderna med en konstant spänning. En personbil har mellan 14,2V och neråt men jag ser inte vad det var för relevans. Sätt samma lysdiodsramp på en lastbil med 24V system och den kommer fortfarande förbruka 60W samt runt 2,5 A ström. Det DC-DC omvandlaren uppgift...
    Exemplarisk redogörelse för hur ett drivdon till en led-diod fungerar, men visst förser drivdonet dioden med en konstant ström, inte en konstant spänning om man ska vara petnoga? Jag är långt ifrån någon elektronikexpert med det är så jag har förstått. Spänningen över dioden blir sen vad den blir (kring 3V). Rätta mig om jag har fel.

    Nja, det är både och, de har en Uf och en IFmax. Spänningen måste ligga inom framspänningsfallet Uf men även strömmen måste begränsas till IFmax (max ström) för att den inte ska gå sönder.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Pfaff
    Det finns två kopplingssätt för LED, konstantström eller konstantspänning. Kommer inte ihåg vilket som är vilket i skrivande stund men i ena fallet kopplas i serie i det andra parallellt. Effekten givet antal och typ av LED lär bli densamma med förbehåll för driver- och ledningsförluster.

    Så, nu har jag vaknat och kan tänka klart; följande gäller för rumsbelysning men lär väl inte skilja sig nämnvärd från fordon;

    https://www.fagerhult.com

    -------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-13 11:50 av Pfaff.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    jonja
    Letar efter en liten bränslesnål pendlare, 6 mil/dag, budget 50k, med hyfsad säkerhet och inte alltför liten och trång, och landar ofta på i20.
    Vanliga typfel tycks vara bromsar och klen/hackande koppling, i övrigt inget iögonfallande.
    Hur är Hyundai som märke och i20 som modell? Både Kia och Hyundai tycks ju ha slagit igenom med besked på svenska marknaden, men kanske inte håller riktigt samma kvalla som tex jappsen?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Fredrik S
    En parantes i sammanhanget kanske, men ett tag hade ju Kia problem med bränslefiltret på dieslarna. Är det åtgärdat nu?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Tomcaten
    Om man etanol-konverterar Mercan kan man då skriva till myndigheten och begära att bilen klassas om till Miljöbil för att få skattelättnader?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    Tomcaten skrev:
    Om man etanol-konverterar Mercan kan man då skriva till myndigheten och begära att bilen klassas om till Miljöbil för att få skattelättnader?
    Nej.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    jonja skrev:
    Letar efter en liten bränslesnål pendlare, 6 mil/dag, budget 50k, med hyfsad säkerhet och inte alltför liten och trång, och landar ofta på i20.
    Vanliga typfel tycks vara bromsar och klen/hackande koppling, i övrigt inget iögonfallande.
    Hur är Hyundai som märke och i20 som modell? Både Kia och Hyundai tycks ju ha slagit igenom med besked på svenska marknaden, men kanske inte håller riktigt samma kvalla som tex jappsen?

    Tjena!

    Hyundai och Kia har blivit riktigt bra. Men tråkiga och bullriga. Jag hade alternativet att ta över min frus Hyundai för att pendla med, men stod inte ut med bullret dom tre mil jag har till jobbet. Det var iofs en i10 som är bullrigare än i20 men det är inte så stor skillnad.
    Jag la till en hög med pengar och köpte en snål BMW 1-serie istället. Drar mindre än i10, fast dom har samma uppgivna förbrukning. Men i10 får jobba för hårt i motorvägsfart och blir då riktigt törstig.
    I slutändan kommer BMWn säkert bli dyrare iallafall, men komforten är värd det.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Körde 6000 mil i en i40. Blev förvånad när jag provade den mot andra i samma "klass" och det var helt problemfritt.
    Jag valde den på växellådan som är den punkt där jag är känsligast på hemskheter.
    I övrigt så rollar den nåt hemskt såklart, styr in dåligt, trevlig under inbromsning, inte bra stolar om man är lång, inte bra inställningar på ratten om man är tävlingsförare, inte superhemskt plastig inredning och hyffsat tyst. 1,7d gick ledigt under 0.5 och bra vid omkörningar annars hemsk innan man fått i trean.

    Som A till B bil för någon som inte uppskattar länklager från Hirschmann så att säga så tycker jag Hyundai har slagit sig förbi många.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Paranoia - propaganda.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    h.g.j
    jonja skrev:
    Letar efter en liten bränslesnål pendlare, 6 mil/dag, budget 50k, med hyfsad säkerhet och inte alltför liten och trång, och landar ofta på i20.
    Vanliga typfel tycks vara bromsar och klen/hackande koppling, i övrigt inget iögonfallande.
    Hur är Hyundai som märke och i20 som modell? Både Kia och Hyundai tycks ju ha slagit igenom med besked på svenska marknaden, men kanske inte håller riktigt samma kvalla som tex jappsen?

    Jag har haft en Kia Ceed (motsvarande i30) som privatbil i snart 3år, den har skött sig bra (hade gått 270 mil när vi köpte den och närmare 8000mil nu). Bara service, inga problem förutom att batteriet börjar vara lite klent nu, men det är knappast Kias fel. Bilen har en "billig" och "enkel" känsla, men man blir impad av den när man kör, då är den riktigt trevlig.

    Flera kollegor har kört Hyundai i40 (och gamla i30) som taxi och varit nöjda.

    Fredrik S skrev:
    En parantes i sammanhanget kanske, men ett tag hade ju Kia problem med bränslefiltret på dieslarna. Är det åtgärdat nu?
    Det var kombon mellan Kia/Hyundai och vissa typer av diesel med biotillsatser som inte var kontanta, men det är inget som är problem idag....
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-23 20:44 av h.g.j.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    42Hz
    Här en galning som kört en million miles med din Hyndai!

    Automobile: This Driver Put 1 Million Miles on Her Hyundai Elantra in Just Five Years.
    https://www.automobilemag.com

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Jonte H
    Letar ”ny” bil, lutar åt en SUV. Vågar man köpa dieseldrivet. Kollar på Kia Sorento och Fiat Freemont.
    Någon som har erfarenhet av dessa bilar?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Bengt-re
    Jonte H skrev:
    Letar ”ny” bil, lutar åt en SUV. Vågar man köpa dieseldrivet. Kollar på Kia Sorento och Fiat Freemont.
    Någon som har erfarenhet av dessa bilar?

    Köpa en diesel SUV 2019 är som att investera i ånglok 1970....

    De lär ju gå pruta hårt på iaf då det lär vara tämligen iskallt på marknaden.

    Lycka till och pruta stenhårt!
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Lainen
    Bengt-re skrev:
    Jonte H skrev:
    Letar ”ny” bil, lutar åt en SUV. Vågar man köpa dieseldrivet. Kollar på Kia Sorento och Fiat Freemont.
    Någon som har erfarenhet av dessa bilar?

    Köpa en diesel SUV 2019 är som att investera i ånglok 1970....

    De lär ju gå pruta hårt på iaf då det lär vara tämligen iskallt på marknaden.

    Lycka till och pruta stenhårt!
    Och varför skulle marknaden vara död för dom?
    Köp en Euro 6 så är det bara att tuffa på så länge plånboken klarar av att betala alla skatter, det är nämligen så svensk miljöpolitik fungerar...
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Bengt-re skrev:
    Köpa en diesel SUV 2019 är som att investera i ånglok 1970....

    De lär ju gå pruta hårt på iaf då det lär vara tämligen iskallt på marknaden.

    Lycka till och pruta stenhårt!

    Tjena!

    Du har nog inte så bra koll på marknaden då.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    jonte987
    Jag är tydligen lika fel ute som du för jag trodde samma sak. Marknaden vill inte annat än att sälja diesel och det ligger väl fortfarande över 50%...

    Just sotento är väl en väldigt gammal platform och inte minst motor? Eller har den fått ny motor?




    Bengt-re skrev:
    Jonte H skrev:
    Letar ”ny” bil, lutar åt en SUV. Vågar man köpa dieseldrivet. Kollar på Kia Sorento och Fiat Freemont.
    Någon som har erfarenhet av dessa bilar?

    Köpa en diesel SUV 2019 är som att investera i ånglok 1970....

    De lär ju gå pruta hårt på iaf då det lär vara tämligen iskallt på marknaden.

    Lycka till och pruta stenhårt!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Om det står mellan Sorento och Freemont så är det ingen tvekan om att man väljer Sorento. Freemont är riktigt dålig, amerikansk bil med italiensk kvalitet. Big nono. Kia har blivit riktigt kvalitativa och levererar en garanti som ingen slår på fingrarna. Hyundai bör kollas på också. I grund och botten samma bilar som Kia så lika bra kvalitet där.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    jonte987
    Kollade på hyundai men de tar bra betalt jämfört med Kia tyckte jag. Möjligen kommer Kia ikapp prismässigt när nästa gen kommer.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Jensen
    jonte987 skrev:
    Kollade på hyundai men de tar bra betalt jämfört med Kia tyckte jag. Möjligen kommer Kia ikapp prismässigt när nästa gen kommer.

    Ja de är ju i grund och botten samma företag så

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Tomas m
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:
    Kollade på hyundai men de tar bra betalt jämfört med Kia tyckte jag. Möjligen kommer Kia ikapp prismässigt när nästa gen kommer.

    Ja de är ju i grund och botten samma företag så

    Hyundai äger Kia sen 15-20år .
    Kia var nära konkurs då.

    De flesta modeller delar drivlinor och bottenplattor mellan märkena.

    I30-ceed
    I40-optima
    I20-rio
    Gamla Teracan-gamla Sorento
    Mm

    __________________________________
    Tomas///

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    ForesterGuy
    En polare har jobbat på bilverkstad med
    bl. a Jeep och närbesläktade märken. Med tanke på garantirepationerna de utförde så lär det inte bli billigt när garantitiden väl löpt ut...

    Bara en sån sak som att en stor del av styrelektroniken sitter i bilstereon, och att denna har ett nominellt pris på 40000 kr...
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    ForesterGuy skrev:
    En polare har jobbat på bilverkstad med
    bl. a Jeep och närbesläktade märken. Med tanke på garantirepationerna de utförde så lär det inte bli billigt när garantitiden väl löpt ut...

    Bara en sån sak som att en stor del av styrelektroniken sitter i bilstereon, och att denna har ett nominellt pris på 40000 kr...

    Tjena!

    Fast nya Jeep Wrangler är riktigt trevlig.. Speciellt på små "grusvägar" i spanska berg. Min fru kallade dock vägarna för kostigar med dödsstup vid sidorna.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    perzzon
    Vid flera tillfällen har jag sett det refereras till billiga postorder-shoppar för kvalitetsbatterier (12v bly)
    Är det någon som har koll på den marknaden?
    Behöver byta några stycken i båten till våren.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Tomcaten
    Kneecap skrev:
    ForesterGuy skrev:
    En polare har jobbat på bilverkstad med
    bl. a Jeep och närbesläktade märken. Med tanke på garantirepationerna de utförde så lär det inte bli billigt när garantitiden väl löpt ut...

    Bara en sån sak som att en stor del av styrelektroniken sitter i bilstereon, och att denna har ett nominellt pris på 40000 kr...

    Tjena!

    Fast nya Jeep Wrangler är riktigt trevlig.. Speciellt på små "grusvägar" i spanska berg. Min fru kallade dock vägarna för kostigar med dödsstup vid sidorna.

    Jeep Wrangler! Ehhh nääähh
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    perzzon skrev:
    Vid flera tillfällen har jag sett det refereras till billiga postorder-shoppar för kvalitetsbatterier (12v bly)
    Är det någon som har koll på den marknaden?
    Behöver byta några stycken i båten till våren.

    är det startbatterier som bör hållas fulladdade, eller ska det vara varianter för kontinuerlig drift, vilka alltså tål djupurladdning?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Tomcaten skrev:
    Jeep Wrangler! Ehhh nääähh

    Tjena!

    Jo! Fast inte som bruksbil, det märks tydligt att det är en bil som trivs bäst utanför asfalten.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    perzzon
    kais01 skrev:
    perzzon skrev:
    Vid flera tillfällen har jag sett det refereras till billiga postorder-shoppar för kvalitetsbatterier (12v bly)
    Är det någon som har koll på den marknaden?
    Behöver byta några stycken i båten till våren.

    är det startbatterier som bör hållas fulladdade, eller ska det vara varianter för kontinuerlig drift, vilka alltså tål djupurladdning?
    Samma batterier för båda applikationerna.
    Just nu har vi en lite skum koppling där ett batteri mest är backup och kan kopplas in om man råkar sänka det andra för långt för att starts.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    perzzon skrev:
    kais01 skrev:
    perzzon skrev:
    Vid flera tillfällen har jag sett det refereras till billiga postorder-shoppar för kvalitetsbatterier (12v bly)
    Är det någon som har koll på den marknaden?
    Behöver byta några stycken i båten till våren.

    är det startbatterier som bör hållas fulladdade, eller ska det vara varianter för kontinuerlig drift, vilka alltså tål djupurladdning?
    Samma batterier för båda applikationerna.
    Just nu har vi en lite skum koppling där ett batteri mest är backup och kan kopplas in om man råkar sänka det andra för långt för att starts.

    då skulle jag undvika direkta startbatterier, de kommer att paja på inom kort. men kolla att batterierna har tillräcklig förmåga till ström. denna typ av batterier är aldrig billiga. men startbatterier som körs nära botten håller inte länge, t ex är de odugliga för elmotorer i t ex gräsklippare.

    brukar köpa blybatterier på ebay.de. buzzword som du skall titta efter är 'deep cycle'
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    perzzon
    Nej absolut.
    Det finns speciella batterier som är menade att användas så här.
    Det är inte optimalt men det fungerar.
    Jag är hyfsat insatt i olika tekniker och så.
    Var mest ute efter en seriös och prisvärd handlare.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    kais01
    sök t ex på zyklenfest akku

    har kört märket multipower med varaktigt kvalitet. även råkat ut för en del skit som sagts skulle tåla djupurladdningar, t ex banner. skräp värt att undvika.

    här är en i bilstorlek

    https://www.ebay.de
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    ForesterGuy
    Rörcellsbatterier kan kanske vara något? Används bl.a till mindre truckar, brukar klara runt 1000 cykler. De brukar dock inte vara så billiga...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ