• Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Av:
    Kneecap
    1888 skrev:
    3-5 sekunder räcker numera, fungerar även i D (iaf i låg fart).

Tjena!

Har dom precis kommit ut med ny programvara? För jag körde en XC90 igår och då tog det fortfarande en hel evighet för att stänga av den. Men jag säger "Äntligen!!" om dom kortar av den väntetiden.

Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:
    Saab V4 t ex!
    Detta stycke ingenjörskonst. Vilken jävla tur skiten till slut kursade.

Tjena!

Du, det går men minsta lilla lutning så går det åt helvete.

Av:
    stranglefoot
    MartinRF skrev:
    Min första var en V4:a.
    Det var många fel på den.

/Martin

Ingen bil är felfri!
    Har själv råkat äga två Audi A4:or av första generationen. Dyrköpt läxa! Båda två hade gått under 15000mil men det kändes som arr det alltid var något som var på väg att ge sig!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 08:25 av stranglefoot.

Av:
    1888
    Kneecap skrev:
    1888 skrev:

Tjena!

Har dom precis kommit ut med ny programvara? För jag körde en XC90 igår och då tog det fortfarande en hel evighet för att stänga av den. Men jag säger "Äntligen!!" om dom kortar av den väntetiden.

Provade på en XC 60 direkt från fabrik 😋

Av:
    MartinRF
    stranglefoot skrev:
    MartinRF skrev:

/Martin

Ingen bil är felfri!
    Den kostade 2500 :- inklusive radio och var 15 år gammal när jag köpte den så jag kände mig inte precis lurad :-)
    Två år senare tröttnade jag när det krävdes rostreparationer som inte var försvarbara vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Däremellan var det diverse slangar, en drivaxel mm. Jag lärde mig en del kan man säga.

/Martin

Av:
    Rattnalle
    MartinRF skrev:
    stranglefoot skrev:
    MartinRF skrev:

/Martin

Ingen bil är felfri!
    Den kostade 2500 :- inklusive radio och var 15 år gammal när jag köpte den så jag kände mig inte precis lurad :-)
    Två år senare tröttnade jag när det krävdes rostreparationer som inte var försvarbara vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Däremellan var det diverse slangar, en drivaxel mm. Jag lärde mig en del kan man säga.

/Martin
    Min billigaste bil var en då 23 år gammal 745a jag köpte för 1500 inklusive löfte att lämna tillbaks den om den inte gick igenom besiktningen. Den bilen krävde exakt ingenting utöver ett par nya torkarblad och ett luftfilter (den hade gått ett tag helt utan..). Hade den iofs bara ett år men den visade inga fler krämpor då än när jag köpte den.

Några års utveckling till och inte en Saab kan göra en del ;-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    stranglefoot
    MartinRF skrev:
    stranglefoot skrev:
    MartinRF skrev:

/Martin

Ingen bil är felfri!

/Martin

Dom kunde rosta rätt friskt dom rackarna! Själv blev jag rätt haj på att byta växellåda på V4 . Frihjulet hade en tendens att gå sönder och då åkte man till skroten för att hämta en annan växellåda. Ganska fort insåg man att det var ovan nämnda problem som förpassade dem till skroten. Bytte två växellådor på en helg pga. detta! 😀

Av:
    kais01
    hur kom v4 in i snacket om handbroms?

även min första bil var en v4, en indisk gul om ni kommer ihåg denna diskreta färg. en ovanlig modell med 90 ändå villiga kusar och betoning på bottendrag.

när det var dags för nytt avgassystem bytte jag till ett egenbyggt dubbelt tvåtums med platta korta dämpare från mb 250.

ljudkomforten var väl inte lysande, men mullig utan de resonanser i kupen som åtföljer längre dämpare.

mb är ju mb.

Av:
    Kneecap
    kais01 skrev:

Tjena!

Vad händer om du parkerar en V4 i minsta lutning utan att använda parkeringsbroms?

Av:
    Raggamuffin
    Kneecap skrev:
    kais01 skrev:

Tjena!

Vad händer om du parkerar en V4 i minsta lutning utan att använda parkeringsbroms?

Med lite tur är där en hamn nära :D

Har en gång fått in 22 däck, vi hade först 23 men då fick vi bara i ettan och trean :)
    Hemskast låter dem med "riktigt" korsinsug, det enda man ska ge dem är att de är snabbare på riktigt än på pappret.

// Muffin

Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:

Tjena!

Fritt citerat ur ”Hur jag får ut mest av min SAAB” som kom ut på 60-talet.

”…var beredd på att du kan vara en av dom som någon gång råkar ut för att bromsarna klickar. Grips inte av panik, pumpa regelbundet med handbromsen tills du förmår stoppa bilen. Om inte detta skulle lyckas tex i alpterräng är det bara att använda ‘karossbromsen’. Låt ena sidan av bilen släpa mot ett staket eller en bergvägg tills bilen stannar. En prövande utväg, men ibland den enda…”

Av:
    Rattnalle
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:

Tjena!

”…var beredd på att du kan vara en av dom som någon gång råkar ut för att bromsarna klickar. Grips inte av panik, pumpa regelbundet med handbromsen tills du förmår stoppa bilen. Om inte detta skulle lyckas tex i alpterräng är det bara att använda ‘karossbromsen’. Låt ena sidan av bilen släpa mot ett staket eller en bergvägg tills bilen stannar. En prövande utväg, men ibland den enda…”
    Haha vafan. Var bilar i allmänhet verkligen så usla förr eller har Saab alltid varit något utöver det vanliga? :-P

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Örjan Lax
    Haha, klockren boktitel med tanke på "karossbromsen"! Då har man verkligen pressat ur det mesta ur sin Saab. :-)

Jag hade en sån motsvarande bok till min Amazon (av författaren Iva Maasing) men där förekom aldrig såna drastiska bromsmetoder om jag kommer ihåg rätt. Det var mer hur man gjorde sportiga omkörningar och dubbeltrampade vid nerväxlingar.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:

Tjena!

Haha vafan. Var bilar i allmänhet verkligen så usla förr eller har Saab alltid varit något utöver det vanliga? :-P

Haha, både och. Bilar var fantastiskt enkla i sitt utförande förr, det har viss charm imho.
    2-krets system kom väl rätt sent egentligen t ex, serviceintervall på 500 mil och man fick justera brytarspetsar mm. Nu tjurar man för man måste serva redan efter 3000 :)
    Två servicear sen hade man redan planat toppen en gång förr i tiden. Bilar var mycket roligare förr, nu är de helt själlösa, förvisso tillförlitliga och bekväma. Tur man hann sluta som bilmekaniker innan man använde datorn mer än 13-nyckeln.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:

Tjena!

Haha, både och. Bilar var fantastiskt enkla i sitt utförande förr, det har viss charm imho.
    2-krets system kom väl rätt sent egentligen t ex, serviceintervall på 500 mil och man fick justera brytarspetsar mm. Nu tjurar man för man måste serva redan efter 3000 :)
    Två servicear sen hade man redan planat toppen en gång förr i tiden. Bilar var mycket roligare förr, nu är de helt själlösa, förvisso tillförlitliga och bekväma. Tur man hann sluta som bilmekaniker innan man använde datorn mer än 13-nyckeln.
    Jag har ju mest hört Volvohistorier i min släkt. Duetter som gjorde 180 i medvind och som inte alls visade sig behöva den där motorrenoveringen vid 20000 mil när de väl skruvats isär. Amazoner som rostade upp helt på bara några år och föll i bitar runt en i övrigt fungerande mekanik och liknande. Svarvning av ny axel från råämne till startmotorn på nån fabrik i Tjeckoslovakien där de gjort färdigt den gällande femårsplanen och hade långtråkigt. Men aldrig att det varit den sortens extrema otillförlitlighet. Utöver nån historia om en bil som bogserades på förjan hem till Sverige med skuren motor och fick en ny av väntande släkting på kajen innan den kördes hem..

Av:
    stranglefoot
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:

Tjena!

Hmm, ja tillförlitligheten verkar det ha blivit sämre med nu. Jag upplever att det går baklänges på det planet! För varje ny årsmodell har man stoppat in ett antal fler givare samt en massa nya "fantastiska" gimickar som ingen eg. behöver!

Av:
    Raggamuffin
    stranglefoot skrev:
    Hmm, ja tillförlitligheten verkar det ha blivit sämre med nu. Jag upplever att det går baklänges på det planet! För varje ny årsmodell har man stoppat in ett antal fler givare samt en massa nya "fantastiska" gimickar som ingen eg. behöver!

Ligger lite i det, jag tycker sweetspot ligger runt 95/96 :)

// Muffin

Av:
    stranglefoot
    Raggamuffin skrev:
    stranglefoot skrev:

Ligger lite i det, jag tycker sweetspot ligger runt 95/96 :)

Håller helt med där!

Av:
    kais01
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:

Tjena!

det råddes väl också att koppla bort frihjulet vid alpkörning. det finns ju en del bilar med frihjul även i modern tid, vet inte om dessa har samma möjlighet.

rattväxel är iaf något jag gillar. haft en rattväxlad bil till, med fem växlar, en citroën ds23ie. även citroën evasion hade växelspaken lättare tillgänglig på panelen strax intill ratten.

Av:
    stranglefoot
    Om man buskörde efter vintervägar med höga plogkarmar kunde man köra rätt fort med v4:a. Snabba växlingar med rattväxeln, behövde knappt släppa ratten!

Av:
    såkket
    1888 skrev:
    Kneecap skrev:
    såkket skrev:
    Min V90 är jag tämligen säker på att det inte går att stänga av motorn i annat än P-läge samt spaken inte går att rubba utan att bilen är igång, vart dock nyfiken så skall försöka komma ihåg att kolla om den går att stänga av i N, D går inte i alla fall.

Automatisk pbroms går att välja men vid en viss lutning så aktiveras den oavsett vad man valt.

Tjena!

För att stänga av en V90 i neutral så är det bara att hålla startvredet i av-läge typ 15-20 sekunder. Går även i drive antar jag, men jag har inte provat för jag ser ingen anledning till det.

Sedär, var tvungen att testa idag och visst, dom måste uppdaterat min programvara vid någon service för några 15-20 sekunder tog det inte utan snarare 2-3, provade D stillastående.

Av:
    NLC
    Busk-öra ?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Kneecap
    såkket skrev:
    Sedär, var tvungen att testa idag och visst, dom måste uppdaterat min programvara vid någon service för några 15-20 sekunder tog det inte utan snarare 2-3, provade D stillastående.

Tjena!

Tog nog i när jag skrev 15-20 sekunder, känns som det när man jobbar.. Men minst fem måste det vara, men det kan dom ju ha uppdaterat. Måste forska i detta.

Av:
    Pepperazzi
    Jag hade en mossgrön Volvo 343 för ~20 år sedan, skänktes till skogsmaskinsverkstaden tvärs över gatan från farsans jobb där den stått död ett tag på gården. Dom hade firmafest med något sorts monstertrucksrace och körde över den med en skotare.
    På sätt och vis ett värdigt slut på något som nån gång utnämnts till världens fulaste bil.

Av:
    oxr
    stranglefoot skrev:
    Om man buskörde efter vintervägar med höga plogkarmar kunde man köra rätt fort med v4:a. Snabba växlingar med rattväxeln, behövde knappt släppa ratten!

samt vänsterbroms eftersom man inte behövde koppla ur vid växling. V4 var en härlig bil, måste bli en sån igen.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    NickPick
    Om man har ett chassienummer på en VW golf, finns det någon sån där vin decoder som fungerar då? Alltså jag vill ha fram utrustningslistan.

Av:
    stranglefoot
    Om du har kvar serviceboken så finns det en lapp när du öppnar boken, vä. sida. Där finns massor av koder som avslöjar utrustningsnivå.

Av:
    1888
    NickPick skrev:
    Om man har ett chassienummer på en VW golf, finns det någon sån där vin decoder som fungerar då? Alltså jag vill ha fram utrustningslistan.

Har du reg nummret finns en hel del info här https://www.car.info

Av:
    kais01
    vafan nudå?

skulle ut på kort mtb-runda, får se läckage i anslutning till alla fyra skärmarna på bilen, snarast bakre och främre skärmkanterna.

det kommer klar vätska som inte är färgad eller oljig, och inte löser upp asfalten. den smakar stark men inte brännande syra, men inte sött och inte oljigt, som mycket stark lakrits närmast. man sköljer bort den lätt ur munnen men lämnar en besk eftersmak.

motorn går som den ska, inget läckage under motorn, kylvätska och bromsvätska visar normala nivåer och smakar inte likadant.

nyligen har på verkstad gjorts ett par bromsjobb pga anläggande bakbromsar, detta verkar ok nu, kört ett fyrtiotal mil sedan dess.

uteslutande körning i torrt väglag sedan flera veckor, men tvättade själv utsidan men inte undersidan på bilen för 20 mil sedan.

?!???!??
    .
    2BCD036D-4623-43E3-A823-03816D477CC2.jpeg

Av:
    Örjan Lax
    Hund som pinkat in revir...? :-)

Av:
    stranglefoot
    Grattis! 😁

Av:
    mantorparn
    Samma sak hände på min svärmors bil. Till slut kom jag på att hon hade kört på en nysaltad grusväg,sen smälte saltet och rann ner p
    å marken.

Av:
    kais01
    precis mantorparn! tänkte på samma sak när var ute och cyklade; kom på att vi igår körde en kort grusväg in till avesta visentpark som var liksom fuktig och behandlad med vita pellets.

inne i skärmarna satt nu gruset och drog förmodligen till sig vatten hygroskopiskt. väldigt koncentrerat det som rann ner, hade inte torkat när jag kom hem. det smakar inte vanligt natriumsalt, det är något annat mer ’kemiskt’

har sköljt bort skiten nu, upptäckte att det satt lite som även stänkt upp på bakre skärmkanterna.

man lär sig något nytt varje dag.
    .
    4070D7BF-BB48-44B6-B1BD-112251A2980A.jpeg

Av:
    Supertramp
    Jag har ett problem med en kille som påstår att jag har repat hans bil. Jag menar på att det är omöjligt men han vägrar ge sig. Detta har hänt:

Jag skulle svänga vänster vid ett rödljus och körde i svängfilen (som är ganska lång, typ 100m). Jag körde förbi en kö med bilar till höger om mig. En bil (ny Volvo S60) stod ganska långt åt vänster i sin fil. När jag körde förbi honom (i ca 30 km/t) touchade våra backspeglar så att min vek sig. Vi stannade på en bensinmack för att kolla om det blivit några skador. Jag var lite rädd att det blivit ett märke på hans spegel men det syntes ingenting på varken hans eller min bil. Men han fick mitt namn och nummer för säkerhets skull.

Sen ringer han några dagar senare och säger att han upptäckt repor på bilen när han tvättade den. Han skickar den här bilden:
    Resized_20181113_152701.jpg
    Han påstår att jag orsakat de vita reporna på hans framdörr. Jag menar på att det är omöjligt. Hade vi varit så nära hade backspeglarna krossats. Dessutom finns inte det minsta lilla märke på min bil (som är ljus silver och i bra skick). Han måste helt enkelt blivit påkörd av en smitare på en parkeringsplats eller liknande.

Håller ni med om att det är omöjligt att min bil skulle kunna repa hans bil (utan att det blir någon skada på backspeglar eller någon annan stans) när jag kör rakt fram? Jag vet att backspegeln slog i för den vek sig.

Min bil:
    20190421_233539.jpg

Hans bil:
    20190421_232946.jpg

Enligt ritning så sticker min backspegel ut 11 cm på vardera sidan från karossens bredaste punkt. När den är invikt sticker den ut ca 5 cm (jag mätte, infällningen gör ca 6cm). Volvons speglar sticker ut +/- 7cm (och kan ju inte vika sig i den riktningen). Teoretiskt minsta marginal är alltså 5 + 7 = 12 cm. Om vi var närmare skulle det ha blivit en väldigt kraftig smäll som hade krossat speglarna. Håller ni med?

EDIT: Så här ser min backspegel ut i infälld läge:
    20190422_000956.jpg

Det är svårt att se i denna vinkel men den sticker fortfarande ut ca 5cm från karosserns bredaste punkt (11cm enligt ritning och jag mätte skillnaden till 6cm när jag vek in den).

Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2019-04-22 00:54 av Supertramp.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

En rövhatt helt enkelt, hade du kört så nära så hade det brakat till rejält.

Av:
    stranglefoot
    Låter lite långsökt kanske. Annars så är det väl bara att ställa bilarna sida vid sida och kolla helt enkelt. Om du inte har någon skada på din bil så kan det väl knappast vara du som gjort det, eller?

Av:
    thomaslundstrom
    Låt försäkringsbolagen lösa saken. Han får föra fram sin teori; du för fram din.

--

GotoVelo!

Av:
    kais01
    om backspeglarna är på olika höjd och hans sitter högre kan det ju tyvärr vara så att det är samröre med hans kaross som fått din backspegel vika sig.

är väl lätt att kolla upp. samma höjd stödjer din sak.

sen är det ett oskick när folk blockerar avsvängande fil. alltför vanligt.

Av:
    ooms
    Var på hans framdörr är reporna? Det vore ju bättre om han fotat framdörren, istf hela bilen bakifrån...

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det är liiite sent att klaga. Du har inte smitit utan ni har en dispyt i efterhand.

Av:
    Supertramp
    Jag tror att jag missförstår var det är han påstår skadan är. Först skickar han denna bilden och säger att det är där de "två prickarna" är.

Resized_20190416_192326(1).jpg

Jag säger att jag inte fattar var det är nånstans på bilen och ber om en ut-zoomad bild. Trodde det var framdörren men det är det nog inte.

Det är väldigt svårt att kommunicera med den här killen. Har försökt få honom att förklara var skadan är. Det är i alla fall inte backspegeln säger han. Är det nån anna som lista ut var på bilen han menar att skadan är?

Jag har föreslagit att vi träffas så får han visa och kan ställa bilarna bredvid varandra och han kan se art jag inte har något märke nånstans.

Av:
    Örjan Lax
    Supertramp skrev:
    Jag har föreslagit att vi träffas så får han visa och kan ställa bilarna bredvid varandra och han kan se art jag inte har något märke nånstans.

Ta gärna med ett vittne, man vet aldrig...

Av:
    Supertramp
    Nu tror jag att jag fattar!
    Det är vid bakre hjulhus:
    20190422_092745.jpg

Känns fortfarande omöjligt att jag skulle orsakat denna buckla. Kanske om min bil har en utfällbar hammare som slår till. Men det har den inte vad jag vet...

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-04-22 09:36 av Supertramp.

Av:
    stranglefoot
    Supertramp skrev:
    Nu tror jag att jag fattar!
    Det är vid bakre hjulhus:

Känns fortfarande omöjligt att jag skulle orsakat detta.

Givetvis måste du ha orsakat detta med din backspegel, såvida du har den placerad en halvmeter ovanför marken! 😁

Av:
    Supertramp
    Eller nu blev jag osäker igen. Inzoomade bilden ser ut att vara vid en dörrspringa. Kanske är det här?
    20190422_094032.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-22 09:45 av Supertramp.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in