• Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    JojjeM skrev:
    Nån som har koll på vad som gäller när polisen gjort nedslag på ljudvolym i flygande besiktning och man ska in på ombesiktning?

    Sonen med ”fränt” avgassystem blev stoppad och måste in. Den har gått igenom tidigare på ordinarie besiktning men det kanske är mer tur än något annat.

    Finns det en decibelgräns eller är det mer en tolkning av avvikelse från normal nivå?

    Är inne på att han ska testa ombes som den står eller ska man tro att det är smartare att byta innan man åker in?

    /Johan

    Tjena!

    1. Vad är det för bil?
    2. Hur jobbigt är det att trycka dit en burk till och göra det riktigt?

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Hasse#7
    Lite Saab-tjat igen. Jag köper den för 3k, (4k med vinterdäck). Måste bara få reda på om det går att lösa. Mer googlande visar att insugsventiler är en akilleshäl. Antingen i tätytan mot säte eller att de kärvar i styrningen. Min gode vän vars son och dotter jag mikrosponsrar i mtb kommer hjälpa mig. Det blir topplyft, damage control och sedan fortsättning eller så säljs den till en som behöver delar om motorn är slut. Hur är det, är det absolut krav att plana demonterade alutoppar? Eller räcker det att vara rigorös i rengöringen om den inte visar tecken på läckage och aldrig har kokat?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Hasse#7
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.

    Tjena!

    Inte säkert att det är godtyckligt, det beror på vad som står i bilens regpapper. Sen ett antal år tillbaka så har alla fordon en dB-gräns som inte får överskridas.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    JojjeM
    Kneecap skrev:
    JojjeM skrev:
    Nån som har koll på vad som gäller när polisen gjort nedslag på ljudvolym i flygande besiktning och man ska in på ombesiktning?

    Sonen med ”fränt” avgassystem blev stoppad och måste in. Den har gått igenom tidigare på ordinarie besiktning men det kanske är mer tur än något annat.

    Finns det en decibelgräns eller är det mer en tolkning av avvikelse från normal nivå?

    Är inne på att han ska testa ombes som den står eller ska man tro att det är smartare att byta innan man åker in?

    /Johan

    Tjena!

    1. Vad är det för bil?
    2. Hur jobbigt är det att trycka dit en burk till och göra det riktigt?

    1. Mazda 3 MPS 2007 (typ såhär https://youtu.be)
    2. Ingen riktig koll men det kan ju knappast vara superkomplicerat .

    Slutar nog med att testa som den som den är och eventuellt besiktiga ytterligare en gång efter åtgärd med tydligare målbild.

    Edit: Jag har inte koll på när ljudnivå kom in i helbilsgodkännandet

    /Johan

    Ironi funkar bäst på nätet
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 19:05 av JojjeM.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.

    Tjena!

    Inte säkert att det är godtyckligt, det beror på vad som står i bilens regpapper. Sen ett antal år tillbaka så har alla fordon en dB-gräns som inte får överskridas.

    Det är väldigt svårt att mäta därför blir det i praktiken så. Det finns regler för hur platsen ska se ut mm men fungerar dåligt.

    Får mätt min tävlingsbil inför varje tävling med kalibrerade instrument och resultatet pendlar nåt fantastiskt trots reglerade mätningar.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.

    Materal kan du googla fram pris på. Räkna en arbetsdag för en motorrenoverare för att fixa en topp.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.

    Materal kan du googla fram pris på. Räkna en arbetsdag för en motorrenoverare för att fixa en topp.
    Men varför? För bara ett par tusenlappar till får man ju en bil med hel motor. Gamla Saabar skänks ju typ bort.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Hasse#7
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.

    Materal kan du googla fram pris på. Räkna en arbetsdag för en motorrenoverare för att fixa en topp.
    Men varför? För bara ett par tusenlappar till får man ju en bil med hel motor. Gamla Saabar skänks ju typ bort.

    Ja i det här fallet handlar det om en rostfri i övrigt fin bil med få ägare och ca 20000 mil. Men jag vill inte lägga onödigt mycket pengar för det. Runt sjutusen ovanpå inköpet känns rimligt. Arbetstid för skruvande kan man bortse ifrån. Det går på ett annat sorts konto. Lantis-bitcoin-mtbspons-kontot. Fungerande är den perfekt till kajak-cykel-byggtransport-släp-båt-osv.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    JojjeM skrev:
    1. Mazda 3 MPS 2007 (typ såhär https://youtu.be)
    2. Ingen riktig koll men det kan ju knappast vara superkomplicerat .

    Slutar nog med att testa som den som den är och eventuellt besiktiga ytterligare en gång efter åtgärd med tydligare målbild.

    Edit: Jag har inte koll på när ljudnivå kom in i helbilsgodkännandet

    /Johan

    Tjena!

    En MPS från -07 har decibelnivå angiven. Så om besiktningstekniker vill så mäts det För ett godkännande behövs inte mätning, bara för ett underkännande.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:
    Det är väldigt svårt att mäta därför blir det i praktiken så. Det finns regler för hur platsen ska se ut mm men fungerar dåligt.

    Får mätt min tävlingsbil inför varje tävling med kalibrerade instrument och resultatet pendlar nåt fantastiskt trots reglerade mätningar.

    Tjena!

    Det blir inte alls så i praktiken, om en bil/mc ska underkännas på buller och den har angiven dB-gräns så är det mätning som gäller. Det fungerar alldeles utmärkt och våra instrument visar samma resultat när vi provar dom. Finns självklart en felmarginal och den räknas med när man mäter.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är väldigt svårt att mäta därför blir det i praktiken så. Det finns regler för hur platsen ska se ut mm men fungerar dåligt.

    Får mätt min tävlingsbil inför varje tävling med kalibrerade instrument och resultatet pendlar nåt fantastiskt trots reglerade mätningar.

    Tjena!

    Det blir inte alls så i praktiken, om en bil/mc ska underkännas på buller och den har angiven dB-gräns så är det mätning som gäller. Det fungerar alldeles utmärkt och våra instrument visar samma resultat när vi provar dom. Finns självklart en felmarginal och den räknas med när man mäter.

    Då har vi fått bättre grejer. Vi slipper ju bilprovningen numera så där har jag inte mätt på ett tag. Jag menar att det i praktiken blir som i ditt inlägg ovanför.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    stranglefoot
    Hasse#7 skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.

    Materal kan du googla fram pris på. Räkna en arbetsdag för en motorrenoverare för att fixa en topp.
    Men varför? För bara ett par tusenlappar till får man ju en bil med hel motor. Gamla Saabar skänks ju typ bort.

    Ja i det här fallet handlar det om en rostfri i övrigt fin bil med få ägare och ca 20000 mil. Men jag vill inte lägga onödigt mycket pengar för det. Runt sjutusen ovanpå inköpet känns rimligt. Arbetstid för skruvande kan man bortse ifrån. Det går på ett annat sorts konto. Lantis-bitcoin-mtbspons-kontot. Fungerande är den perfekt till kajak-cykel-byggtransport-släp-båt-osv.

    Jag tror att du gör klokast i att spinna upp en beg. motor från skroten. Börjar du riva så kommer det kosta mer än vad som är försvarbart på en sån bil. Jag skulle nog göra så i det här fallet.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Hasse#7
    stranglefoot skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.

    Materal kan du googla fram pris på. Räkna en arbetsdag för en motorrenoverare för att fixa en topp.
    Men varför? För bara ett par tusenlappar till får man ju en bil med hel motor. Gamla Saabar skänks ju typ bort.

    Ja i det här fallet handlar det om en rostfri i övrigt fin bil med få ägare och ca 20000 mil. Men jag vill inte lägga onödigt mycket pengar för det. Runt sjutusen ovanpå inköpet känns rimligt. Arbetstid för skruvande kan man bortse ifrån. Det går på ett annat sorts konto. Lantis-bitcoin-mtbspons-kontot. Fungerande är den perfekt till kajak-cykel-byggtransport-släp-båt-osv.

    Jag tror att du gör klokast i att spinna upp en beg. motor från skroten. Börjar du riva så kommer det kosta mer än vad som är försvarbart på en sån bil. Jag skulle nog göra så i det här fallet.
    Motor eller topp? Det verkar vara nästan uteslutande topparna som krånglar. En beg motor 2007-2011 kan ha samma fel. Kanske bättre med en topp från 2006 då?
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:
    Då har vi fått bättre grejer. Vi slipper ju bilprovningen numera så där har jag inte mätt på ett tag. Jag menar att det i praktiken blir som i ditt inlägg ovanför.

    Tjena!

    Bilar mäts rätt sällan då dom oftast låter mycket vid acceleration men håller gränsen när man har konstant varvtal. Man lär sig höra när det är dags att ta fram mikrofonen.

    Men motorcyklar mäter vi dagligen nu på våren, tack vare kortare samt tunnare pipor och andra varvtal så låter dom ganska lätt för mycket. Men större delen kommer ju in med blanka burkar fast resten av hojen är skitig 😂

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    stranglefoot
    Hasse#7 skrev:
    stranglefoot skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Det är godtyckligt, inte säkert besiktningsmannen är lika sur som polisen. Jag hade provat om det inte är uppenbart skithögt.


    Du lär få plana toppen. Du behöver sätta upp den för att kontrollera ändå.

    Ok. Nån tusing där alltså. Mer då? Nya insugsventiler, eventuellt avgas också, skära och slipa in säten. Dra ur styrningar lite ifall det är kärvt? Sotningssats, kamrem, filter, olja. Blir det en massa larm att återställa innan besiktning? Jag nöjer mig med det väsentligaste, skall ha bilen själv. Fungerande, pålitlig men inte nyrenoverad. Det är en extrabil.

    Materal kan du googla fram pris på. Räkna en arbetsdag för en motorrenoverare för att fixa en topp.
    Men varför? För bara ett par tusenlappar till får man ju en bil med hel motor. Gamla Saabar skänks ju typ bort.

    Ja i det här fallet handlar det om en rostfri i övrigt fin bil med få ägare och ca 20000 mil. Men jag vill inte lägga onödigt mycket pengar för det. Runt sjutusen ovanpå inköpet känns rimligt. Arbetstid för skruvande kan man bortse ifrån. Det går på ett annat sorts konto. Lantis-bitcoin-mtbspons-kontot. Fungerande är den perfekt till kajak-cykel-byggtransport-släp-båt-osv.

    Jag tror att du gör klokast i att spinna upp en beg. motor från skroten. Börjar du riva så kommer det kosta mer än vad som är försvarbart på en sån bil. Jag skulle nog göra så i det här fallet.
    Motor eller topp? Det verkar vara nästan uteslutande topparna som krånglar. En beg motor 2007-2011 kan ha samma fel. Kanske bättre med en topp från 2006 då?

    Är det samma motor 2006? Ska du börja byta ventilstyrningar, ventiler, plana, samt fräsa säten så kommer det garanterat att kosta. Visst, det går väl att göra budget/fulmek och komma undan billigt. Det beror ju alldeles på vad man vill lägga ned på alltihop!
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Då har vi fått bättre grejer. Vi slipper ju bilprovningen numera så där har jag inte mätt på ett tag. Jag menar att det i praktiken blir som i ditt inlägg ovanför.

    Tjena!

    Bilar mäts rätt sällan då dom oftast låter mycket vid acceleration men håller gränsen när man har konstant varvtal. Man lär sig höra när det är dags att ta fram mikrofonen.

    Men motorcyklar mäter vi dagligen nu på våren, tack vare kortare samt tunnare pipor och andra varvtal så låter dom ganska lätt för mycket. Men större delen kommer ju in med blanka burkar fast resten av hojen är skitig 😂

    :D

    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.

    Vi fick ändrat till 100dB vid 4500 rpm, klarar man inte det fick man 95 vid 3500. Ibland självsvänger hela skiten och skapar resonans så bra med olika varvtal.
    Samma motor och system har jag fått resultat från 92 till 106dB.. Brukar gå att skylla på att motorn är kall :>

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    sdx
    Hasse#7 skrev:
    Lite Saab-tjat igen. Jag köper den för 3k, (4k med vinterdäck). Måste bara få reda på om det går att lösa. Mer googlande visar att insugsventiler är en akilleshäl. Antingen i tätytan mot säte eller att de kärvar i styrningen. Min gode vän vars son och dotter jag mikrosponsrar i mtb kommer hjälpa mig. Det blir topplyft, damage control och sedan fortsättning eller så säljs den till en som behöver delar om motorn är slut. Hur är det, är det absolut krav att plana demonterade alutoppar? Eller räcker det att vara rigorös i rengöringen om den inte visar tecken på läckage och aldrig har kokat?
    Kryss mät toppen med en stållinjal då ser du om den är skev är den rak så behöver du inte plana den.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    stranglefoot
    sdx skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Lite Saab-tjat igen. Jag köper den för 3k, (4k med vinterdäck). Måste bara få reda på om det går att lösa. Mer googlande visar att insugsventiler är en akilleshäl. Antingen i tätytan mot säte eller att de kärvar i styrningen. Min gode vän vars son och dotter jag mikrosponsrar i mtb kommer hjälpa mig. Det blir topplyft, damage control och sedan fortsättning eller så säljs den till en som behöver delar om motorn är slut. Hur är det, är det absolut krav att plana demonterade alutoppar? Eller räcker det att vara rigorös i rengöringen om den inte visar tecken på läckage och aldrig har kokat?
    Kryss mät toppen med en stållinjal då ser du om den är skev är den rak så behöver du inte plana den.

    +1!
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Då har vi fått bättre grejer. Vi slipper ju bilprovningen numera så där har jag inte mätt på ett tag. Jag menar att det i praktiken blir som i ditt inlägg ovanför.

    Tjena!

    Bilar mäts rätt sällan då dom oftast låter mycket vid acceleration men håller gränsen när man har konstant varvtal. Man lär sig höra när det är dags att ta fram mikrofonen.

    Men motorcyklar mäter vi dagligen nu på våren, tack vare kortare samt tunnare pipor och andra varvtal så låter dom ganska lätt för mycket. Men större delen kommer ju in med blanka burkar fast resten av hojen är skitig 😂

    :D

    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.
    Jag tycker mest det brukar låta som bara fan oavsett om det går eller nästan står stilla. Fan skottpengar på att köra runt så där i stan. På landet hörs det milsvida så jag tycker inte det är ok där heller men färre drabbas på nära håll iaf.

    Det är ju oftast lika coolt ljud som när någon tappat en dämpare på en bil dessutom. Har folk ingen känsla för välljud utan vill bara ha volym? De få MC som låter riktigt bra häromkring låter sällan högst. De sjunger istället.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Örjan Lax
    sdx skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Lite Saab-tjat igen. Jag köper den för 3k, (4k med vinterdäck). Måste bara få reda på om det går att lösa. Mer googlande visar att insugsventiler är en akilleshäl. Antingen i tätytan mot säte eller att de kärvar i styrningen. Min gode vän vars son och dotter jag mikrosponsrar i mtb kommer hjälpa mig. Det blir topplyft, damage control och sedan fortsättning eller så säljs den till en som behöver delar om motorn är slut. Hur är det, är det absolut krav att plana demonterade alutoppar? Eller räcker det att vara rigorös i rengöringen om den inte visar tecken på läckage och aldrig har kokat?
    Kryss mät toppen med en stållinjal då ser du om den är skev är den rak så behöver du inte plana den.

    Sen kan man sälja den och köpa en äldre och bättre bil typ Mercedes Benz 123-124 eller Volvo 940 för "samma pengar".

    Den sistnämnda korades till den mest driftsäkra bilen i ett tidningstest för några år sedan.

    Saab var och är inte bra. 👎 Som helhet totalt sett alltså, men sen finns det ju några lustiga undantag, dels från 50/60-talet men även den sista 9-5 sedan blev ju rätt så snygg. Hoppas den funkar i längden också.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:
    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.

    Tjena!

    Det är skrevraketerna som kommer med rätt avgas alt. Akrapovic som gör att det låter riktigt bra och med godkänd volym.
    Gubbarna som kommer in med gynstolar är ju dom som låter högst. "Men jag kör ju bara lugnt och sakta". Dvs fullgas vid varenda rödljus..

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.

    Tjena!

    Det är skrevraketerna som kommer med rätt avgas alt. Akrapovic som gör att det låter riktigt bra och med godkänd volym.
    Gubbarna som kommer in med gynstolar är ju dom som låter högst. "Men jag kör ju bara lugnt och sakta". Dvs fullgas vid varenda rödljus..

    Precis.

    Rattnalle skrev:
    Jag tycker mest det brukar låta som bara fan oavsett om det går eller nästan står stilla. Fan skottpengar på att köra runt så där i stan. På landet hörs det milsvida så jag tycker inte det är ok där heller men färre drabbas på nära håll iaf.

    Det är ju oftast lika coolt ljud som när någon tappat en dämpare på en bil dessutom. Har folk ingen känsla för välljud utan vill bara ha volym? De få MC som låter riktigt bra häromkring låter sällan högst. De sjunger istället.

    Vi har nog olika tolerans på det där. Jag uppskattar en Ninja med slipon :)

    Många gånger har folk inte känsla för det, jag tycker det som ska låta högst är insugningsljudet.
    Sen låter vissa fordon helt enkelt hemskt, alla BMW senare än E30 t ex. Ofta ihop med första meningen i stycket.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    NickPick
    Raggamuffin skrev:
    NickPick skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Vad kör du för olja?

    Det bonnenomen tömde i vid service. För att lura gamlingarna som hade den så var det väl Castrol edge något, i bästa fall någon magnatec.

    Jag har ingen aning. Är det känsligt för att den går lite ojämnt men i övrigt bra?


    Det händer att den är känslig för det.
    Är det någon skillnad de första 10-15 sekunderna och att det lugnar sig sen? Har den alltid skramlat lite precis vid uppstart men tystnat när den fått upp trycket? Bättre olja kan sköta kamkedjespännaren bättre än sämre.
    Jag hade provat rengöra kamställningsventilen med. Finns många motorer och jag drar ur minnet så.. :)

    Trodde snygging goes vad gäller olja. Tänkte nämligen byta till män delsyntet från Swedol och kasta i sån där tillsats istället. Vart sitter kamställningsventilen? Är det den som sitter precis bredvid ventilkåpan?
    Nog rasslar bilen lite vid kallstart allt... Gått långt. Alltid servas på verkstad dock.
    Ingen felkod och bilen går bra i övrigt.

    Stranglefoot: sitter bälgen du pratar om ovan eller under gasspjället? Antar under...
    Det jag märkte som var av var den lilla slangen från vevhusventilationen till insuget. Bör inte spela roll dock.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    MartinRF
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.

    Tjena!

    Det är skrevraketerna som kommer med rätt avgas alt. Akrapovic som gör att det låter riktigt bra och med godkänd volym.
    Gubbarna som kommer in med gynstolar är ju dom som låter högst. "Men jag kör ju bara lugnt och sakta". Dvs fullgas vid varenda rödljus..
    Skrevraketer och gynstolar? Visst, jag kan gissa men varför skall jag behöva göra det?

    /Martin
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    zodah
    MartinRF skrev:
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.

    Tjena!

    Det är skrevraketerna som kommer med rätt avgas alt. Akrapovic som gör att det låter riktigt bra och med godkänd volym.
    Gubbarna som kommer in med gynstolar är ju dom som låter högst. "Men jag kör ju bara lugnt och sakta". Dvs fullgas vid varenda rödljus..
    Skrevraketer och gynstolar? Visst, jag kan gissa men varför skall jag behöva göra det?

    /Martin

    Gissar på ngt slags mc-lingo. Men jag famlar också : -)

    -------------------------------------------------

    THE MAXIMUM SMOOTHNESS

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    ooms
    Gynstol? Det är en mc med sån där modern mtb-geometri med flack gaffel, antar jag.
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    perzzon
    Killgissar:
    Skrevraket:


    Gynstol:

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    MartinRF skrev:
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    På skrevrakter är det väl inte heller ett problem. De låter mycket när det går fort ute på landet, mot glidare som dönar redan på gatan.

    Tjena!

    Det är skrevraketerna som kommer med rätt avgas alt. Akrapovic som gör att det låter riktigt bra och med godkänd volym.
    Gubbarna som kommer in med gynstolar är ju dom som låter högst. "Men jag kör ju bara lugnt och sakta". Dvs fullgas vid varenda rödljus..
    Skrevraketer och gynstolar? Visst, jag kan gissa men varför skall jag behöva göra det?

    /Martin

    Skrevraket

    skrev.jpg



    Gynstol

    hdhd.jpg

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Raggamuffin
    Haha

    snooze you loose. Skönt det blev två Ninjor i alla fall.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    stranglefoot
    NickPick skrev:
    Raggamuffin skrev:
    NickPick skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Vad kör du för olja?

    Det bonnenomen tömde i vid service. För att lura gamlingarna som hade den så var det väl Castrol edge något, i bästa fall någon magnatec.

    Jag har ingen aning. Är det känsligt för att den går lite ojämnt men i övrigt bra?


    Det händer att den är känslig för det.
    Är det någon skillnad de första 10-15 sekunderna och att det lugnar sig sen? Har den alltid skramlat lite precis vid uppstart men tystnat när den fått upp trycket? Bättre olja kan sköta kamkedjespännaren bättre än sämre.
    Jag hade provat rengöra kamställningsventilen med. Finns många motorer och jag drar ur minnet så.. :)

    Trodde snygging goes vad gäller olja. Tänkte nämligen byta till män delsyntet från Swedol och kasta i sån där tillsats istället. Vart sitter kamställningsventilen? Är det den som sitter precis bredvid ventilkåpan?
    Nog rasslar bilen lite vid kallstart allt... Gått långt. Alltid servas på verkstad dock.
    Ingen felkod och bilen går bra i övrigt.

    Stranglefoot: sitter bälgen du pratar om ovan eller under gasspjället? Antar under...
    Det jag märkte som var av var den lilla slangen från vevhusventilationen till insuget. Bör inte spela roll dock.

    Jag vill minnas att den sitter undertill. Alla slangar måste sitta på plats annars brukar det slå felkod på mager bränsleblandning, vilket även brukar resultera i taskig gång. Om du fixar det så har du iaf ett fel mindre! :)
  • Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

    Av:
    Supertramp
    Är man Lady Gaga duger bara det bästa!


    _______________________________________________

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ