• Re: [OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Av:
    MartinRF
    Fråga orsakad av senaste turen till släkten i västsverige: Stiger ljudnivån med stigande ålder eller inbillar jag mig? Bilen är 19 och sommardäcken (Nokian Hakka någonting) är halvvägs mellan vaggan och graven.

Svaret är antagligen ja.
    Vilka är de största bidragen?

Mycket har med vägbanans beskaffenhet att göra. Det är tystare på motorvägen söder om Södertälje i 110 än på Essingeleden i 70. Motorn hör jag bara av när jag har de dubbfria vinterdäcken på bilen.

/Martin

Av:
    Rattnalle
    Däcken gissar jag på primärt. Men slitet gummi i bilens chassi kan också bidra.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    stranglefoot
    Nya däck med mer mönster brukar vara något tystare. Om bilen är från asien så bullrar dom mer pga. hårda chassiebussningar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-02 16:00 av stranglefoot.

Av:
    Örjan Lax
    Nya bussningar i chassit brukar kunna ge nybilskänsla, tillsammans med nya däck och stötdämpare.

Av:
    stranglefoot
    Örjan Lax skrev:
    Nya bussningar i chassit brukar kunna ge nybilskänsla, tillsammans med nya däck och stötdämpare.

+1

Av:
    kais01
    +1 på det som sagts.

högt däcktryck bidrar också till högre ljudnivå.

liksom ljudläckage, t ex någon gummilist som hamnat snett. tätningar vid genomföringar för växelspak och handbroms.

Av:
    MartinRF
    stranglefoot skrev:
    Nya däck med mer mönster brukar vara något tystare. Om bilen är från asien så bullrar dom mer pga. hårda chassiebussningar.
    Honda! Byggd i södra England år 2000.
    Hårdare bussningar från början eller hårdnar de mer över tid än andras?

Lyssande noggrannare ikväll. Det finns en ljudkomponent som för mig låter som däck men är oberoende av vägbeläggningens skick. Ljudet är mest markant i fartintervallet 70-80 km/h och har inte alltid funnits. Jag måste nog kolla att inte något lossnat under bilen. Inte för att det finns mycket som kan lossna.

Appropå andra svar (tack alla):
    Läckande list? Jo, den till bakluckan börjar se medtagen ut men det är inte den typen av ljud.
    Däcktrycket kollades ikväll: Helt i sin ordning: 2.4 fram och 2.3 bak.
    Däcken hade mellan 4 och 5 mm mönsterdjup när jag bytte annandag påsk.

Annat: Slitna lager eller sten innanför bromssköld är det inte. Jag är bekannt med hur de låter och detta är något annat.

Möjligen är jag nojjig. Bilen är fortfarande inte bullrig på äldre bilars vis. Huvudet känns inte fyllt av bomull efter en längre körning. Man är fortfarande mäniska när man kommer fram :-)

/Martin

Av:
    stranglefoot
    MartinRF skrev:
    stranglefoot skrev:
    Honda! Byggd i södra England år 2000.
    Hårdare bussningar från början eller hårdnar de mer över tid än andras?

Lyssande noggrannare ikväll. Det finns en ljudkomponent som för mig låter som däck men är oberoende av vägbeläggningens skick. Ljudet är mest markant i fartintervallet 70-80 km/h och har inte alltid funnits. Jag måste nog kolla att inte något lossnat under bilen. Inte för att det finns mycket som kan lossna.

Appropå andra svar (tack alla):
    Läckande list? Jo, den till bakluckan börjar se medtagen ut men det är inte den typen av ljud.
    Däcktrycket kollades ikväll: Helt i sin ordning: 2.4 fram och 2.3 bak.
    Däcken hade mellan 4 och 5 mm mönsterdjup när jag bytte annandag påsk.

Annat: Slitna lager eller sten innanför bromssköld är det inte. Jag är bekannt med hur de låter och detta är något annat.

Möjligen är jag nojjig. Bilen är fortfarande inte bullrig på äldre bilars vis. Huvudet känns inte fyllt av bomull efter en längre körning. Man är fortfarande mäniska när man kommer fram :-)

/Martin

De flesta asiatiska bilar verkar ha mindre diameter på länkarmsbussningar vilket i sin tur transporterar ljudet bättre in i kupe'n. Är i princip omöjligt att ljudisolera bort vägljud på en sådan bil. Man får höja ljudet på stereon helt enkelt! 😁

Av:
    JojjeM
    JojjeM skrev:
    Kneecap skrev:
    JojjeM skrev:
    Nån som har koll på vad som gäller när polisen gjort nedslag på ljudvolym i flygande besiktning och man ska in på ombesiktning?

Sonen med ”fränt” avgassystem blev stoppad och måste in. Den har gått igenom tidigare på ordinarie besiktning men det kanske är mer tur än något annat.

Finns det en decibelgräns eller är det mer en tolkning av avvikelse från normal nivå?

Är inne på att han ska testa ombes som den står eller ska man tro att det är smartare att byta innan man åker in?

/Johan

Tjena!

1. Vad är det för bil?
    2. Hur jobbigt är det att trycka dit en burk till och göra det riktigt?

1. Mazda 3 MPS 2007 (typ såhär https://youtu.be)
    2. Ingen riktig koll men det kan ju knappast vara superkomplicerat .

Slutar nog med att testa som den som den är och eventuellt besiktiga ytterligare en gång efter åtgärd med tydligare målbild.

Edit: Jag har inte koll på när ljudnivå kom in i helbilsgodkännandet

/Johan

Följer upp här:

Besiktningsmannen höll med polisen så vi måste hitta på något för att få ner ljudvolymen till acceptabel nivå.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Allroad
    JojjeM skrev:
    JojjeM skrev:
    Kneecap skrev:
    JojjeM skrev:
    Nån som har koll på vad som gäller när polisen gjort nedslag på ljudvolym i flygande besiktning och man ska in på ombesiktning?

Sonen med ”fränt” avgassystem blev stoppad och måste in. Den har gått igenom tidigare på ordinarie besiktning men det kanske är mer tur än något annat.

Finns det en decibelgräns eller är det mer en tolkning av avvikelse från normal nivå?

Är inne på att han ska testa ombes som den står eller ska man tro att det är smartare att byta innan man åker in?

/Johan

Tjena!

1. Vad är det för bil?

Slutar nog med att testa som den som den är och eventuellt besiktiga ytterligare en gång efter åtgärd med tydligare målbild.

/Johan

Följer upp här:

Besiktningsmannen höll med polisen så vi måste hitta på något för att få ner ljudvolymen till acceptabel nivå.

/Johan

Tja original avgassystem är väl att rekommendera då. Det är väl liksom säkraste kortet.

Av:
    perzzon
    JojjeM skrev:
    Följer upp här:

/Johan
    Tack för det besiktningsmannen.
    Brötiga fordon är guds straff till oss.

Av:
    ooms
    perzzon skrev:
    JojjeM skrev:
    Följer upp här:

/Johan
    Tack för det besiktningsmannen.
    Brötiga fordon är guds straff till oss.
    +1
    En brölbil mindre i Uppsala tackar vi för 👍

Av:
    sdx
    JojjeM skrev:
    JojjeM skrev:
    Kneecap skrev:
    JojjeM skrev:

/Johan

Tjena!

1. Vad är det för bil?

/Johan

Följer upp här:

/Johan
    För att det skall bli rätt så måste dom mäta ljudnivån med en Db mätare i vissa vinklar bakom bilen .
    Det som står i regbeviset är det som gäller vid helbilsgodkännande.

Av:
    Jimel
    Vad ska man smörja glidpinnarna till bromsoken med?

Av:
    Rattnalle
    Med därför avsett fett. Säljs t ex på Biltema.

Följer också med om man köper nya gummidamasker till glidpinnarna vilket förmodligen behövs det också om du överväger att smörjs dem.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Raggamuffin
    Silikonfett är lämpligt.

// Muffin

Av:
    stranglefoot
    Raggamuffin skrev:
    Silikonfett är lämpligt.

+1!

Av:
    Kneecap
    sdx skrev:
    För att det skall bli rätt så måste dom mäta ljudnivån med en Db mätare i vissa vinklar bakom bilen .
    Det som står i regbeviset är det som gäller vid helbilsgodkännande.

Tjena!

Kommer någon in med en anmärkning på buller och det fortfarande låter massor så bemödar man sig inte med att mäta, man skickar hem dom så dom får göra rätt.
    Delen med regbeviset har vi redan gått igenom. 😉

Av:
    Jimel
    Raggamuffin skrev:
    Silikonfett är lämpligt.

Tackar.

Köpte nya när jag ändå skulle byta skivor men dom var fräscha så tänkte bara smörja upp dom.

Av:
    Supertramp
    Har köpt en 2008 Skoda Octavia 1.6.
    Den här gått 15,000 mil och kamremen är aldrig bytt. Servicemanualen säger från och med 9000 mil kontroll var 3000 mil, byte senast 18,000. Men när jag söker på nätet hittar jag massor med olika uppgifter och det verkar som att många byter tidigare.

Bilen är precis servad och jag funderar på om jag ska byta innan nästa service. Nån som har koll på denna motorn och vet om kamremshaveri förekommer? 1.6 102 (eller nåt sånt) hästkrafter, satt väl i Golf också gissar jag.

EDIT
    Bytet kostar 7870kr på Mekonomen!
    Betalade 20kkr för bilen så det känns lite svettigt...
    Bilen kommet att bli en "ö-bil" på Runmarö i skärgården och kommer bara rulla kanske max 200 mil/år. (Ön är typ 10 km tvärs över). Hur skulle ni gjort? Jättefin bil annars, går perfekt.
    20190615_095353.jpg

Redigerad 5 gång(er). Senaste ändring 2019-06-15 13:49 av Supertramp.

Supertramp skrev:
    Har köpt en 2008 Skoda Octavia 1.6.
    Den här gått 15,000 mil och kamremen är aldrig bytt. Servicemanualen säger från och med 9000 mil kontroll var 3000 mil, byte senast 18,000. Men när jag söker på nätet hittar jag massor med olika uppgifter och det verkar som att många byter tidigare.

Bilen är precis servad och jag funderar på om jag ska byta innan nästa service. Nån som har koll på denna motorn och vet om kamremshaveri förekommer? 1.6 102 (eller nåt sånt) hästkrafter, satt väl i Golf också gissar jag.

EDIT
    Bytet kostar 7870kr på Mekonomen!
    Betalade 20kkr för bilen så det känns lite svettigt...
    Bilen kommet att bli en "ö-bil" på Runmarö i skärgården och kommer bara rulla kanske max 200 mil/år. (Ön är typ 10 km tvärs över). Hur skulle ni gjort? Jättefin bil annars, går perfekt.

Om den nyss servades gjorde de väl en kontroll?
    Har de då inte rekommenderat byte så ligger väl ansvaret hos dem om den skulle rasa?
    Men med det sagt hade jag nog ändå bytt den. Dels för att jag gör ett sådant jobb själv och dels för att jag tror sådan typ av körning ökar risken för ett ras.
    Har de inte angett något max åldersintervall för den?

/Kalle

Av:
    NickPick
    Det svenska skuggsamhället är i full rulle så det finns många små Ali på hörnetmekar som byter kamrem mycket billigare. Mekonomen är oftast väldigt dyra.
    Brukar väl finnas ett årtal också? Tex max 10 år.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Andra på Runmarö kör flakmoppe.

Av:
    Supertramp
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Andra på Runmarö kör flakmoppe.
    Vi har en sån också. Men morsan och farsan är 80+, vi behöver en bil också.

Av:
    Supertramp
    OK jag trodde Mekonomen var en budgetverkstad med bra priser (har aldrog anlitat dem dock),. Ska kolla upp om jag kan få nån att göra ett byte för rimliga pengar innan vi tar ut bilen till ön. Men om det är 4000kr+ tror jag att jag chansar och kör vidare. Frågan är om bilen ens kommer gå 200 mil per år, kanske bara 100. Men remmen kan ju åldras förstås, hur avgör man om den börjar bli dålig?

Av:
    kais01
    tror möjligen denna motor hör till dem där det rekommenderas byte av vattenpump samtidigt?

och bytet bör vara hyggligt lätt göra själv, dvs även en mekaniker på hörnet skall kunna göra ett bra jobb.

när det gäller spänning av remmen är min ringa erfarenhet att när det precis börjar sjunga om den är det lagom?

Av:
    stranglefoot
    Helt rätt med inspektion av remmen, iaf på 16v. Tror inte det var någon fast intervall på dessa. Torrsprickor på remmens baksida indikerar byte. Den har ju passerat tio år så det kanske börjar vara dags?

Av:
    jomper
    Mekonomen är aldrig billiga nuförtiden. Ibland dyrare än märkesverkstad till och med.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Valhalla_
    Mekonomen har nog guldpläterade verktyg och marmorgolv i verkstäderna, så dyra som de är.

Av:
    ooms
    Det finns en anledning till att de fått öknamnet "dyronomen" på diverse bilforum...

Av:
    Supertramp
    Nu har jag bara hunnit provköra bilen och för tidigt att säga något om kvaliten men för 20kkr känns det som väldigt mycket bil för pengarna. Priserna ligger iofs lite högre på Blocket (30-40kkr) men det går nog att pruta.

Ganska praktisk bil, känns lite småbilsaktigt smal i kupén men stort bagageutrymme och dragkrok. Och den känns modern och komfortabel med automatisk AC tex Motorn är lite slö men den går tyst och mjukt med smidig växellåda.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-15 19:36 av Supertramp.

Av:
    Raggamuffin
    Kamremmen kan man generellt inte se status på så som på en fläktrem t ex, tyvärr.

// Muffin

Av:
    Supertramp
    Testade denna tjänst:
    https://www.lasingoo.se
    4188kr kostar ett kamremsbyte på RF Bilservice i Norsborg.
    https://www.rfbilservice.se

Av:
    stranglefoot
    Raggamuffin skrev:
    Kamremmen kan man generellt inte se status på så som på en fläktrem t ex, tyvärr.

Nä det är korrekt. Av någon konstig anledning så är det okulärkontroll som gäller på dessa. Har själv kontrollerat och konstaterat torrsprickor på ryggen av kamremmarna och det är då kunden råds att byta den.

Av:
    kais01
    särskilt ska man dra örona åt sig om någon packbox tröttnat och det finns oljerester på kamremmen. byt då snart som tusan, och åtgärda packboxarna.

Av:
    Kneecap
    jomper skrev:
    Mekonomen är aldrig billiga nuförtiden. Ibland dyrare än märkesverkstad till och med.

Tjena!

Jo tack, Volvo skulle ha 23' för stora servicen på min gamla V70. Mekonomen skulle ha 30'!!

Av:
    stranglefoot
    Hmm, ja mekonomen torde snart ha spelat ut sin roll. Många gånger är deras delar dyrare än originaldelar.
    Serva en v70? Gammal? Kamremsbyte?

Av:
    ooms
    stranglefoot skrev:
    Hmm, ja mekonomen torde snart ha spelat ut sin roll. Många gånger är deras delar dyrare än originaldelar.
    Det borde vara så, men jag är övertygad om att de kan leva länge än på att folk TROR att de är billiga. Majoriteten i det här landet lallar på i sin bubbla och agerar på gammal vana eller den info de matas med (=reklam och media); väldigt få tar själv reda på fakta.

Av:
    NLC
    ooms skrev:
    stranglefoot skrev:
    Det borde vara så, men jag är övertygad om att de kan leva länge än på att folk TROR att de är billiga. Majoriteten i det här landet lallar på i sin bubbla och agerar på gammal vana eller den info de matas med (=reklam och media); väldigt få tar själv reda på fakta.

Men jag är int’ bitter

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Kneecap
    stranglefoot skrev:
    Serva en v70? Gammal? Kamremsbyte?

Tjena!

Kamrem och partikelfilter vid 24000 mil. Då var den sex år gammal knappt. Bytte partikelfiltret själv och lokala juggen i ett hål i väggen fixade kamremmen. Slutade på 12' totalt.
    Visste mycket väl om hur mycket den servicen kostade och den var inräknad i budget.

Av:
    MartinRF
    Något helt annat: Instumentbrädans utforming på nyare bilar:
    https://www.osnews.com

/Martin

Av:
    Hasse#7
    Lite återkoppling på min Saabkarriär. Hatchbacken från 2003 fick lite väl mycket åtgärder från bilprovning. Inte omöjligt att fixa men ointressant för min del - såld till kompis för nästan inga pengar. Kombin, 9-3, 2007 köptes för 4000kr, igår besiktigad helt utan anmärkningar. Velar om jag bara skall köra på och se om det blir värre, just nu och sommar är det bara ojämn gång några sekunder och sen perfekt. Problemet med låg kompression från läckande insugsventiler vid kallstart lär öka med sjunkande temperatur. Fin bil annars.

Av:
    Octagon
    En hyrbil, Ford Fiesta, vägrar att släcka lamporna på sidospeglarna. Ska det vara så (finess) eller går det att få dom att slockna?

Av:
    Kneecap
    Octagon skrev:
    En hyrbil, Ford Fiesta, vägrar att släcka lamporna på sidospeglarna. Ska det vara så (finess) eller går det att få dom att slockna?

Tjena!

Menar du dom som lyser nedåt? Dom brukar lysa en stund efter man låst bilen, sen slocknar dom automatiskt. Men dom ska ju inte lysa när man kör, förutom på vissa bilar där dom tänds när man backar.

Av:
    Tomcaten
    Supertramp skrev:
    Testade denna tjänst:
    https://www.lasingoo.se
    4188kr kostar ett kamremsbyte på RF Bilservice i Norsborg.
    https://www.rfbilservice.se

Jag hade inte testat RF bara för att de är anslutna till AD bildelar. De stora bilkedjorna har tagit över många bra o dåliga verkstäder, satt sina namn på de och vips så har man sminkat upp ett par grisar där ute.

Speedy tänkte jag testa och gjorde det i Tyresö med min sommarbil E320-94. Mekanikerna blev våta i blåställen när vi rullade in för en vanlig service som de fick göra åt mig och det var väl inga större problem med det.

När jag kontaktade de för jobb på min lillmerca Mb190(inte lika sexig) ville de knappt se till att byta stötdämpare fram o bak fast jag tror att de hade haft en större marginal på det jobbet än servicen på e-klassen.

Och så tog jag illa vid mig när de dillade något om att mina speedyellow-coilovers á 10.000:- (som de inte sett ens) var från skruvat.se så kunde det kosta mig ännu mera än ursprungliga offerten. = 1 Gris.

Nuförtiden gör Mekonomen allt åt mig. Bra för kursen också, obs. 3-månaders graf.

Namnlös.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in