• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    LelleK
    Tack för infon

Av:
    LHelge
    Nobby Nic är bra, 29" x 2.6" funkar fint också. Nu kör jag Maxis DHF 29" x 2.5" WT fram och Aggressor 29" x .25" WT bak. Rullar lite trögare än Nobby Nic, men jävlar vilket grepp!

Av:
    Jolelp
    Har precis köpt en Fast suspension holy grail till min Jeffsy, riktigt taggad på att testa hur cykeln beter sig med en coildämpare. Problemet är bara att jag inte kan hitta shock hardware i rätt dimensioner, enligt YTs hemsida ska det vara: front: Ø10x17,4mm rear: Ø10x40mm . Någon som har tips på vart man få tag i dessa? Fick tips av han jag köpte dämparen av att Fox 5 piece bushings är riktigt nice. Tack på förhand

Av:
    marr
    Jolelp skrev:
    Har precis köpt en Fast suspension holy grail till min Jeffsy, riktigt taggad på att testa hur cykeln beter sig med en coildämpare. Problemet är bara att jag inte kan hitta shock hardware i rätt dimensioner, enligt YTs hemsida ska det vara: front: Ø10x17,4mm rear: Ø10x40mm . Någon som har tips på vart man få tag i dessa? Fick tips av han jag köpte dämparen av att Fox 5 piece bushings är riktigt nice. Tack på förhand

Om inget annat, kan du inte återanvända de du har? 10x17.4 verkar udda. Den andra är vanligare.

Av:
    Jolelp
    marr skrev:
    Jolelp skrev:

Om inget annat, kan du inte återanvända de du har? 10x17.4 verkar udda. Den andra är vanligare.

Joo det går ju säkert, hade känts gött bara att veta att allt är nytt och fräscht du vet!

Av:
    liverpoolarn
    Aaaah! Ääääntligen fick jag min Jeffsy... Men f#n ta PN... En extra dag fick jag vänta för att de krånglade, tack o lov bara en dag iaf....

Körde första rundan idag, riktigt riktigt skönt! Sen kräver det ju en del tuning av dämpare och gaffel. Men det är ju en rolig utmaning. 🙂

Av:
    Raggamuffin
    Någon som sitter på viktskillnaden på alu och cf, 29" ramen?

// Muffin

Av:
    electricbum
    LHelge skrev:
    Nobby Nic är bra, 29" x 2.6" funkar fint också.

Körde du NN 29x2.6 bak? Tänkte testa Hans Dampf 29x2.6 fram och Nobby Nic 29x2.6 bak, men har svårt att hitta nån som definitivt kan säga att NN i 29x2.6 bak funkar.

Av:
    LHelge
    Det låter som en väldigt trevlig kombination, har kört dem i 29" x 2.35". Visste inte att de släppt Hans Dampf som 2.6" nu också.

NN 29" x 2.6" fungerar alldeles utmärkt bak, inte överdrivet mycket luft mellan däck och ram, men jag har nog kört dem närmre 100 mil i skogen utan att det fastnat något. Bör tillägga att jag kör en AL Comp 1 från -16, vet inte om de ändrat något i ramen på de senare eller om CF-varianten är annorlunda. Jag skulle nog säga att det är tightare med Maxxis Agressor 29" x 2.5" WT än med NN.

Av:
    Gwyrlim
    Marcus-No1 skrev:
    johnny165 skrev:
    den är lätt att montera, man klipper till själv där man tycker det behövs.
    https://www.bike-discount.de

Och sen en sån här om man tycker dom är najs:
    https://www.bike-discount.de

Okej tack, den första verkar rätt smidig måste jag säga.
    Får antingen bli den eller den färdig klippta.

Inte så sexigt men biltema har något liknande som jag använt på min gamla HT och kommet att sätta på min Jeffsy 27 som dök upp idag. https://www.biltema.se.

Av:
    Linusp3
    Jag har snappat upp nånstans att det kan vara svårt att få E*13-droppern i rätt höjd för vissa kroppslängder i ramstrl L. Jag är 184 centilång med inseam på 86cm, kan nån med liknande kroppsmått dementera detta så jag kan köpa en Jeffsy 27? 😋

Av:
    Schoobang
    Linusp3 skrev:
    Jag har snappat upp nånstans att det kan vara svårt att få E*13-droppern i rätt höjd för vissa kroppslängder i ramstrl L. Jag är 184 centilång med inseam på 86cm, kan nån med liknande kroppsmått dementera detta så jag kan köpa en Jeffsy 27? 😋

Problemet är att sadelröret är relativt långt så det kan vara problem att få ner stolpen tillräckligt. Jag har inseam på ca 89 cm och kör en XL utan problem. XL har 4 cm längre sadelrör än L, vilket borde innebära att du har 1cm mer i marginal än vad jag har. Dvs att det är lugnt. Jag kör en visserligen en 29a men dessa mått verkar vara samma.

Av:
    Bofinken
    Har 29” 185 lång inga problem med det som beskrivs.

Av:
    Linusp3
    Bofinken skrev:
    Har 29” 185 lång inga problem med det som beskrivs.

👍🏻

Av:
    ulfalf
    Fick precis hem en 29" i large. Är 183 lång en bra dag, var lite nervös att behöva byta dropper men passade på millimetern med droppern nedtryckt längst ner i ramen och med sadeln högst upp. Oklart med grenmått men har 750 mm center vevparti --> överkant sadel i mitten av stolpen.

Av:
    LelleK
    Läst o sett många recensioner ang sadel på Jeffsy.
    Vad säger ni om orginalsadeln?
    Tips på sadel.

Av:
    electricbum
    LHelge skrev:
    NN 29" x 2.6" fungerar alldeles utmärkt bak, inte överdrivet mycket luft mellan däck och ram, men jag har nog kört dem närmre 100 mil i skogen utan att det fastnat något. Bör tillägga att jag kör en AL Comp 1 från -16, vet inte om de ändrat något i ramen på de senare eller om CF-varianten är annorlunda. Jag skulle nog säga att det är tightare med Maxxis Agressor 29" x 2.5" WT än med NN.

Toppen, tack för infon!

Av:
    Schoobang
    LelleK skrev:
    Läst o sett många recensioner ang sadel på Jeffsy.
    Vad säger ni om orginalsadeln?
    Tips på sadel.

Beror ju helt på röven. Originalsadeln är helt kass för min. Jag kör specialized phenom på jeffsyn och henge på pendlarhojen. Gillar båda.

Av:
    Cylle
    Behöver hjälp funderar starkt på att köpa en YT Jeffsy AL men kan inte bestämma mig 27,5 el 29 ..det blir mycket trail cykling upp och nerför men även grusväg och stig kom gärna med olika synpunkter ..av dom jag pratat med tycker hälften 29 resten 27,5.
    Enligt många så är 27,5 lite roligare i skogen.
    Vad tycker ni som cyklar Jeffsy 29 el 27,5 för och nackdelar ?
    Kan man slänga på 27,5 på en 29 jeffsy el blir det för låg markfri gång då ?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-15 23:36 av Cylle.

Av:
    Bofinken
    jag tycker 29" jeffsyn är mycket mer lekfull än min tidigare 29 enduro. för mig känns den inte lika 29-ig :D

Av:
    Cylle
    Bofinken skrev:
    jag tycker 29" jeffsyn är mycket mer lekfull än min tidigare 29 enduro. för mig känns den inte lika 29-ig :D
    Har åxå läst det på flera olika forum och rewievs att jeffsy 29 känns nästan som 27 av vissa andra märken ?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-15 23:35 av Cylle.

Av:
    Raggamuffin
    Cylle skrev:
    Behöver hjälp funderar starkt på att köpa en YT Jeffsy AL men kan inte bestämma mig 27,5 el 29 ..det blir mycket trail cykling upp och nerför men även grusväg och stig kom gärna med olika synpunkter ..av dom jag pratat med tycker hälften 29 resten 27,5.
    Enligt många så är 27,5 lite roligare i skogen.
    Vad tycker ni som cyklar Jeffsy 29 el 27,5 för och nackdelar ?
    Kan man slänga på 27,5 på en 29 jeffsy el blir det för låg markfri gång då ?

Nej du kan inte köra 27,5 på en 29. Jag föredrar 29".
    Trailcykling och stig? Är inte det samma sak? :) ingen av dem är nåt för grusväg.

// Muffin

Av:
    bikerX
    Efter många om och men, jämförelser hit och dit föll valet på en YT Jeffsy CF Pro Race 27,5”. Känns som det tagit en evighet att få den levererad men i morgon anländer den, om inte Postmord ställer till det så klart. Min fundering är om fälgarna är färdigtejpade från fabrik för slanglöst(antar att de är det)?

Av:
    maxb
    Här är en till som ställer sig i kören och väntar på en Jeffsy 27,5’’. Blev trevligt med 25% och allt.

Vad har ni upplevt att det är för leveranstider från det att paketet hämtats från YT?

Av:
    Schoobang
    Min skickades från yt på måndagen och landade här på uppfarten på torsdag samma vecka.

F ö en cf29 som kom med färdigtejpade fälgar.

Av:
    Amazonic
    Börjar bli sugen på en CF lr CF Pro

Stor skillnad mellan xt o xtr?
    Fox float blabla över piké o monarch?

Av:
    liverpoolarn
    maxb skrev:
    Här är en till som ställer sig i kören och väntar på en Jeffsy 27,5’’. Blev trevligt med 25% och allt.

Vad har ni upplevt att det är för leveranstider från det att paketet hämtats från YT?

Jag beställde tors 30/8, fick kollinr mån 3/9, ons 5/9 hämtades cykeln upp av DHL, ons 12/9 levererade PN cykeln.

Av:
    Cylle
    Vad tycker ni som kör 29 vs 27,5 på era Jeffsy för och nackdelar ?
    En del som testat på youtube tex anser att 29 känns som 27,5 i körbarhet osv ?
    Jag för min del kommer att cykla mest stig upp och nerför till och från ganska stökigt och knixigt är det 29 som gäller då för min del ?
    Idealet skulle varit om jag kunnat prova bägge på lite olika underlag.
    Ös på med vad ni tycker
    Ni som provat både 27,5 och 29 på Jeffsy el annan trail cykel vore mycket intressant att höra vad ni tycker.
    Jag är 186 - 187 närmare 187 och ska ha strl XL enligt YT ..men har sett att vissa som är 186 el längre kör på L ram och är nöjda ?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-09-17 14:33 av Cylle.

Av:
    Linusp3
    Amazonic skrev:

Jag undrar samma!

Av:
    Amazonic
    Jag formulerar om mig.
    Om du fick välja mellan Fox 34 float performance Elite och RS piké rct3?

Samt fox float dps performance elite och RS monarch rt3?

Av:
    Lingon
    Amazonic skrev:

Det skiljer ett halvkilo i vikt på hjul och vevar. Vill du ha starkt eller lätt?
    CF Pro har en grymt bra sänkstolpe.
    XT vs XTR och RS vs Fox är skitsamma.

Av:
    anderstornberg
    Lingon skrev:
    Amazonic skrev:

Det skiljer ett halvkilo i vikt på hjul och vevar. Vill du ha starkt eller lätt?

Menar du att TRS+ inte bara är lättare, utan också mindre starka än TRS-hjulen? Det är ju inte enbart vikt som avgör hur starkt något är.
    Vevarna skulle jag lika gärna kunna tänkt mig Alu-vevar som kolfibervevarna från RaceFace, inte för att det är något fel på dem, men de tillför inte så mycket.
    För mig är Fox gaffel och dämpare ett lätt val framför Rockshox, fick dessutom 2019-års modellkod på både dämpare och gaffel från Fox.
    XTR-växlarna upplever jag som mycket trevligare än de XT-M8000-växlar jag använt tidigare, trots i princip samma funktionalitet.

Jag räknade ihop ett pris på ~41k om man skulle köpa komponenterna till CF Pro löst, exklusive ram.
    Motsvarande siffra för CF var 30k.

//Anders
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-18 16:36 av anderstornberg.

Av:
    anderstornberg
    LelleK skrev:
    Ni som kör Jeffsy 29er vad kör ni för däck?
    Läste att e thirteen däcken är trögrullade..
    Tips på lämpliga däck

Kan vittna om detta jag också.

Gjorde ett oventenskapligt rullmotståndstest i en lång nedförsbacke på asfalt tillsammans med en kompis.
    Jag tappade 200 meter på en kilometer jämfört med hans Vittoria Peyote.
    Bytte faktiskt till Vittoria Peyote 2.25 nu, man upplever en enorm skillnad i både acceleration och att man faktiskt får behålla farten...

Om jag känner att jag behöver mer grepp så blir det förmodligen Nobby Nic 2.35, jag är inte heller särskilt sugen på att slänga på e13-däcken igen om det inte är en heldag i en skidbacke eller liknande på gång.

//Anders

Av:
    maxb
    Nu verkar de ha tagit bort 25% off på alla Jeffsysar. Tur att man hann knipa en. Nu är det bara det där med att man måste vänta på paketet.

Argghhhhh.

Av:
    Linusp3
    maxb skrev:
    Nu verkar de ha tagit bort 25% off på alla Jeffsysar. Tur att man hann knipa en. Nu är det bara det där med att man måste vänta på paketet.

Argghhhhh.

Vilken tur att jag oxå fick tummen ur i förmiddags och lade en beställning 😋✌🏻👍🏻

Av:
    NOSR
    Jag tillhör också de lyckliga som lyckades knipa mig en Jeffsy på 25%, är ju så galet taggad, avskyr denna väntan på jultomten...!
    Någon som vet hur det går till när man valt "Payment in advance"? Jag hade trott att jag skulle få betala med en gång men det verkar ju inte så. Får man ett mail med faktura/kontouppgifter inom någon dag eller?

Av:
    Linusp3
    NOSR skrev:
    Får man ett mail med faktura/kontouppgifter inom någon dag eller?

Japp

Av:
    Schoobang
    NOSR skrev:
    Jag tillhör också de lyckliga som lyckades knipa mig en Jeffsy på 25%, är ju så galet taggad, avskyr denna väntan på jultomten...!
    Någon som vet hur det går till när man valt "Payment in advance"? Jag hade trott att jag skulle få betala med en gång men det verkar ju inte så. Får man ett mail med faktura/kontouppgifter inom någon dag eller?

Kommer ett mail efter nån dag med kontouppgifter. Funkade smidigt för mig. Blev typ 500kr billigare än kortbetalning för min CF.

Av:
    Bofinken
    Betalade med kortet gick smidigt.
    NOSR skrev:

Av:
    Linusp3
    Lite OT, men here we go;
    Jag ”råkade” sälja mina pedaler tillsammans med min gamla cykel, något som jag förstått att man ALDRIG ska göra. Förutom en kort otrohet med CB Eggbeaters har jag har alltid kört med Shimano-clipless och Shimanoskor, och mina DX-pedaler har nog över tio år på nacken. Eggbeaters-pedalerna var snygga att titta på och snälla mot knäna, men de föll formligen isär så förtroendet för CrankBrothers är lite naggat i kanten. Frågan är vad som kan sitta bra på Jeffsyn när den kommer? Jag har läst att Time Atac MX ska vara bra pedaler, någon som har erfarenhet av dem eller kan komma med andra rekommendationer?

Av:
    piecar
    Hej!

Fick i veckan hem min jeffsy al comp 27,5, jätte nöjd, dock märkt att växel triggern (delen man växlar med tummen) verkar sitta lite löst. Som att den glappar typ. Någon som upplevt detta?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-20 14:36 av piecar.

Av:
    AX3L
    Linusp3 skrev:
    Lite OT, men here we go;
    Jag ”råkade” sälja mina pedaler tillsammans med min gamla cykel, något som jag förstått att man ALDRIG ska göra. Förutom en kort otrohet med CB Eggbeaters har jag har alltid kört med Shimano-clipless och Shimanoskor, och mina DX-pedaler har nog över tio år på nacken. Eggbeaters-pedalerna var snygga att titta på och snälla mot knäna, men de föll formligen isär så förtroendet för CrankBrothers är lite naggat i kanten. Frågan är vad som kan sitta bra på Jeffsyn när den kommer? Jag har läst att Time Atac MX ska vara bra pedaler, någon som har erfarenhet av dem eller kan komma med andra rekommendationer?

Time atac MX är fantastiska pedaler. MX2 är löjligt prisvärd och typ samma lika som de dyrare. Ungefär samma känsla som CB också, fast jag upplevde det något lite svårare att komma i CB utan att man för den sakens skull klickar ur Time omedvetet oftare. Men det är nyansskillnader ska sägas, och kan säkert bero på skor eller annat.

Av:
    Lingon
    anderstornberg skrev:
    Lingon skrev:
    Amazonic skrev:

Menar du att TRS+ inte bara är lättare, utan också mindre starka än TRS-hjulen? Det är ju inte enbart vikt som avgör hur starkt något är.
    Vevarna skulle jag lika gärna kunna tänkt mig Alu-vevar som kolfibervevarna från RaceFace, inte för att det är något fel på dem, men de tillför inte så mycket.
    För mig är Fox gaffel och dämpare ett lätt val framför Rockshox, fick dessutom 2019-års modellkod på både dämpare och gaffel från Fox.
    XTR-växlarna upplever jag som mycket trevligare än de XT-M8000-växlar jag använt tidigare, trots i princip samma funktionalitet.

Jag räknade ihop ett pris på ~41k om man skulle köpa komponenterna till CF Pro löst, exklusive ram.
    Motsvarande siffra för CF var 30k.

//Anders
    Tja, man kan ju anta att lättare prylar inte håller lika bra. Tog i alla fall inte många månader för mig att köra sönder vevarna och buckla fälgarna på min Capra CF Pro 29.
    Du kanske har en känsligare tumme, men själv känner jag absolut ingen skillnad i växlingsprestanda mellan shimanos olika serier. :)

Av:
    Slippo
    Mina E13 däck fick åka med en tur, utför var de sagolika men är tyvärr inte enbart omgiven av utförsbackar så de åkte av snabbare än snabbast! Blev en uppsättning som jag kört med innan o passar min omgivning, Schwalbe Racing Ralph 29x2,35 bak och Rocket Ron 2,25 fram. Nu är den en raket =) För övrigt är min Jeffsy CF PRO heeeelt underbar. =)

Av:
    Linusp3
    Slippo skrev:
    Mina E13 däck fick åka med en tur, utför var de sagolika men är tyvärr inte enbart omgiven av utförsbackar så de åkte av snabbare än snabbast! Blev en uppsättning som jag kört med innan o passar min omgivning, Schwalbe Racing Ralph 29x2,35 bak och Rocket Ron 2,25 fram. Nu är den en raket =) För övrigt är min Jeffsy CF PRO heeeelt underbar. =)

Vad är största däckdimensionen man kan klämma på utan att det blir för tight?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ