• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    NOSR
    För min del skulle jag sakna 46t drevet om jag behöll 32t klingan. I Kilsbergen och även annan körning i Närke nyttjar jag den titt som tätt. Kompisen som också kör 29" (annan cykel) har 28 fram och 42 bak och klättrar lättare.
    Sen går det ju att bli starkare också...

Av:
    Lingon
    anderstornberg skrev:
    Lingon skrev:
    Vid mindre än 12 kugg minskar verkningsgraden ganska drastiskt.
    När jag bytte kedja på min Capra efter 90 mil var dom tre stora aluminiumdreven på E13 kassetten redan slut, så det fick bli en ny kassett också. Valde en sram 10-42 kassett. Saknar varken 46:an eller 9:an på E13 kassetten.
    På min andra hoj kör jag 10-delad 11-40. Helt perfekt i stockholmsterräng.

Yay, det blir 20:- milen bara för kassetten :)
    Men man kan ju byta aluminiumdreven separat, då blir det _bara_ 10:- milen i kassettslitage :)

Ska nog överväga en SRAM 10-42 när det blir dags, har tidigare kört 34t med 11-40-kassett och det funkade fint :)

//Anders
    Tyvärr slängde jag den gamla kedjan direkt, annars hade jag nog kunnat sätta tillbaka den och kört 100 mil till.
    En klok cykelkompis sa att varje tur kostar 1000kr i snitt. Stämmer nog ganska bra.. ?

Av:
    jofahjalm
    anderstornberg skrev:
    Hej Jofahjälm.

Vad syftar du på här? Menar du att verkningsgraden för raceface-klingan och e*thirteen-kassetten är lägre än för andra klingor och kassetter?
    Syftar du på att 9-kuggarsdrevet egentligen är för litet för att det skall bli effektivt?
    Utveckla gärna, jag vill lära mig.

Kan lägga till att jag trampade ut i 65km/h i en lång nerförsbacke med 32t klinga och e*thirteenkassetten. Får mig att ifrågasätta vad man skall med den utväxlingen till på en stigcykel??

//Anders

Ja, 9-tandat drev lär inte var så effektivt och slitas ut fort. Men den stora frågan är snarare varför du ska ha den spannet på utväxling= Det verkar ju dels otroligt att man ska orka veva cykeln i 43 km/h. Eller används cykeln ofta på asfalt i medlut?

En annan grej är att du med 3 mm frigång för däcken lär väl dessa ta i stagen bara du trycker mot däcket med handen?

Av:
    anderstornberg
    jofahjalm skrev:
    Ja, 9-tandat drev lär inte var så effektivt och slitas ut fort. Men den stora frågan är snarare varför du ska ha den spannet på utväxling= Det verkar ju dels otroligt att man ska orka veva cykeln i 43 km/h. Eller används cykeln ofta på asfalt i medlut?

En annan grej är att du med 3 mm frigång för däcken lär väl dessa ta i stagen bara du trycker mot däcket med handen?

Jo, googlade lite _efter_ att jag skrev.. :) Har förstått att det blir väldigt mycket sämre, men är det någon som har siffror? Tabeller? Kurvor? :)
    Rent akademiskt intresse :)

För min del kan jag i princip garantera att 9-kuggars drevet är det drev som kommer vara minst slitet när jag kasserar min kassett :) Det händer inte ofta att jag använder cykeln på asfalt i medlut.

Ja, 3mm låter lite! Men det var inte jag som hade 2.6-däck, jag kör för tillfället på lättpunkterade Vittoria i 2.25, gott om plats i sidled där, men när däcket är platt, då tar det i... :)

//Ai

Av:
    jofahjalm
    Jag försökte hitta siffror, men misslyckades nu. Det minns däremot att jag har sett ganska mycket om det tidigare. När man införde 11t som minst på krullstyrecyklar var det mycket snack om dåligt verkningsgrad och där fanns mätdata.

Min sammanblandning om plusdäcken. Lättpunkat är snabbt!

Av:
    hookswe
    anderstornberg skrev:
    Ja, 3mm låter lite! Men det var inte jag som hade 2.6-däck, jag kör för tillfället på lättpunkterade Vittoria i 2.25, gott om plats i sidled där, men när däcket är platt, då tar det i... :)
    //Ai

Jag läste och sökte mycket innan jag köpte 2.6 däck och det jag fick fram var att det var ca 6mm till ram. Det stämmer men skyddet som bygger 3mm tror jag ingen tittat på.
    Jag skall testa köra dessa däck ett tag annars grymt sköna däck

Av:
    Berk
    Jag gissar att slitage är omvänt proportionellt mot antalet tänder. Men som sagt, man använder största växeln inte så mycket, så den ska väl inte slita snabbast.

Men problemet med 9 tänder är jämnheten av trampningen. "DIameter" av kugga varierar mycket mellan positionen på tänderna och emellan tänderna. Kvoten är cos(360/(2*#tänder)) = 1 - (360/(2*#tander))^2/2 + ... Det är:
    11 tänder: 0.959 = 1 - 0.041
    10 tänder: 0.951 = 1 - 0.049
    9 tänder: 0.940 = 1 - 0.080
    Så 9 tänder är 2 gånger "orundare" än 11 tänder. Det känner man, tror jag.

Av:
    NOSR
    Kul med någon som faktiskt kan räkna på det!! Jag tolkar det ändå som att det feb klart största vinsten då görs genom att gå till 10 som minsta drev men 11 i kombination med ev byta av framklinga blir ju ännu mer effektivt. Både sett till rena watt men sannolikt också i kronor och ören genom minskat slitage (samt att 11-XX kassetter är vanligare och billigare).

Slänger även in en väldigt knäpp fråga. Någon som hört talas om ifall det går att bygga om ett XTR 1x11 växelreglage för 1x12 drift?

Av:
    barksten
    Knep en Jeffsy 27,5 CF storlek Large idag när de sänkte dessa med 25%. Rean skulle vara fram till den 15:e november men blev lite nojig att jag skulle missa min storlek. Hoppas bara det tar lång tid innan den levereras då jag sitter med bruket nyckelben ett par veckor framåt..

Av:
    Niffe
    Tjena!

Jag fick byta mina vevar (reklamation) för ett tag sen och har satt på de nya nu, race face next r.

Dock vill de gänga upp sig lite när jag cyklar... jag drar de med moment men det vill sig inte.
    Vad gör jag för fel?

Är det lagren som måste bytas för att få det att bli tight?

Av:
    Lingon
    Niffe skrev:
    Tjena!

Jag fick byta mina vevar (reklamation) för ett tag sen och har satt på de nya nu, race face next r.

Dock vill de gänga upp sig lite när jag cyklar... jag drar de med moment men det vill sig inte.
    Vad gör jag för fel?

Lagren borde inte påverka. Prova att dra lite hårdare.

Av:
    anderstornberg
    Niffe skrev:
    Tjena!

Vad gör jag för fel?

Har du applicerat locktite?
    Du borde kunna hitta en lämplig variant på Clas Ohlson, om du inte har någon proffsigare firma i närheten.

https://www.clasohlson.comåsning-normal-Loctite/31-9015

//Anders

Av:
    AX3L
    Niffe skrev:
    Tjena!

Vad gör jag för fel?

Loc-tite som sagt. Jag har haft samma problem själv med RF Afect vevar. Problemet är tydligen att när de väl gått upp och glappat lite en gång blir det gärna lite slitage på splinesen, som tillslut gör att det gängas upp igen även om du drar med rätt moment. Lite blå loc-tite har funkat för mig dock.

Av:
    jofahjalm
    Dom ska ju dras till typ 50 Nm, loctite lär ju knappast ha nämnvärd effekt vid sådana moment.

Av:
    AX3L
    jofahjalm skrev:
    Dom ska ju dras till typ 50 Nm, loctite lär ju knappast ha nämnvärd effekt vid sådana moment.

Anekdotiskt kan jag säga att det funkar iaf. Utan LT skruvar det upp sig, med LT är det inga problem. Om det sen beror på annat ska jag väl inte svära på. Tänk på att försöka avfetta så mycket som möjligt innan också.

Av:
    JeffsyMallorca
    Jag kor en Jeffsy CF 2018 och tankte "uppgradera" Pike gaffeln fran 150mm till 160mm sa cykeln gar lite slackare.
    Ar det nagon som kor samma setup?
    Bor och cyklar pa Mallorca sa jag vill ha cykeln liiite slackare...

Tack for svar!

Beklagar saknaden av a,a och o utan prickar och ringar...

Av:
    Morrisen
    Någon här runt 170-strecket som kör Jeffsy? (27,5”). Sugen på att beställa men finns bara M för stunden. Erfarenheter? Är 170 med korta ben..

Av:
    glitch
    JeffsyMallorca skrev:
    Jag kor en Jeffsy CF 2018 och tankte "uppgradera" Pike gaffeln fran 150mm till 160mm sa cykeln gar lite slackare.

Tack for svar!

Kolla med duRietz på forumet. Han bor också på Mallis och har / hade Jeffsy.

Av:
    bikerX
    Morrisen skrev:
    Någon här runt 170-strecket som kör Jeffsy? (27,5”). Sugen på att beställa men finns bara M för stunden. Erfarenheter? Är 170 med korta ben..

Jag är 171cm, kör en Jeffsy CF pro race 27,5” i storlek M, den funkar klockrent till min längd?

Av:
    Morrisen
    Intressant! Kan du nyttja hela slaglängden på droppern? Ser ut som att Jeffsyn har ganska långt sadelrör?

Av:
    martinb.
    JeffsyMallorca skrev:

Tack for svar!

Jag höjde min Pike till 160 och har kört med den så i två säsongen, varav några veckor i alperna. Jag upplevde att den blev bättre utför, så jag kan rekommendera den ändringen.

Av:
    Linusp3
    Jag fick snart efter inköp (~45km) problem med knak från drivlinan, RaceFace NextR med Cinch. Det var inte cleatsen på skorna, vilket jag först trodde, och inte heller något spel i Cinch-systemet. När jag tog loss höger vevarm för att kolla att klingan satt bra kunde jag konstatera att låsringen var lååångt ifrån draget med de 40Nm som anges i manualen... Nu är den dragen med momentnyckel, men jag är lite osäker på när i ordning jag ska dra drivsidans endcap (20Nm); före eller efter jag dragit vänstersidans preload-adjuster?

Av:
    barksten
    Är det denna manual du menar?
    94C46CBA-7A44-4A6F-8194-8A0B966ADD15.jpeg

Av:
    Linusp3
    barksten skrev:
    Är det denna manual du menar?

Ja. Och det är alltså endcapen som 4:an och 6:an pekar på som jag undrar om...

Av:
    barksten
    Konstigt att den inte är med i instruktionerna. Jag kan tänka mig att det inte spelar sån stor roll och att funktionen är att agera låsmutter så den inre 8mm inte skulle kunna gånga ur. Den borde inte ha något med förspänningen att göra. Men det är nog säkrast att fråga Raceface direkt..
    Jag fick hem min Jeffsy i slutet av förra veckan och har inte haft möjlighet att prova den ännu (skada). Det kanske skulle vara idé att se över vevaxelsmonteringen innan man ger sig ut på den.

Av:
    Linusp3
    barksten skrev:
    Det kanske skulle vara idé att se över vevaxelsmonteringen innan man ger sig ut på den.

Ja, varför inte?! Googlar man på knakande BB + RaceFace Cinch så är det inget okänt fenomen att låsringen inte sitter som den ska. Och det är verkligen ett smidigt system att serva!

Av:
    Lingon
    Förstår inte vad du menar med endcap, är det avdragaren? Så här installerar du:
    -Dra 8mm insexan i drivsidans vevarm HÅRT. (50nm)
    -Skruva in ringen för lagerspänning på motsatt sida för hand.
    -Lås ringen med en 2mm insex försiktigt.

Av:
    Linusp3
    Lingon skrev:
    Förstår inte vad du menar med endcap, är det avdragaren?

Förstår inte vad du menar med avdragare, här är endcapen;

3CFABE68-2189-4FAB-B481-B6286EF5710F.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-14 20:21 av Linusp3.

Av:
    Lingon
    Linusp3 skrev:
    Lingon skrev:
    Förstår inte vad du menar med endcap, är det avdragaren?

Förstår inte vad du menar med avdragare, här är endcapen;
    Det är en integrerad avdragare, den behövs bara när du skall lossa veven. Annars har den ingen funktion.

Av:
    Linusp3
    Förutom att den lär lossna och försvinna om den inte dras med ”rätt” moment! Så den dras efter 8mm-bulten dragits med 50Nm?!

Av:
    Lingon
    Linusp3 skrev:
    Förutom att den lär lossna och försvinna om den inte dras med ”rätt” moment! Så den dras efter 8mm-bulten dragits med 50Nm?!
    Spelar ingen roll, den sitter i en egen gänga i högra vevarmen! Du behöver egentligen aldrig skruva på den. När du skruvar ut 8mm insexan så trycker den på capen så att drivsidans vevarm separeras från axeln/spindeln. En smart lösning! :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 01:24 av Lingon.

Av:
    JeffsyMallorca
    Efter att ha uppgraderat Pike'n pa Jeffsy 27.5 till 160 mm gaffel var jag ute och korde i morse.
    Gaffeln blev ju aven uppgraderad till DebonAir vilket ocksa verkar ha tillfort lite till gaffeln.
    Grymt nojd och cykeln kandes mycket roligare pa vagen ner.
    Sakert mycket placebo ocksa men jag blev grymt nojd.

Av:
    barksten
    Jag börjar ångra att jag inte köpte med den där Thirstmaster 3000-flaskan. Jag trodde att jag skulle kunna passa in något av det jag hade liggandes på min storlek Large. Tyvärr gick inte det så nu undrar jag:
    Vilka falskhållare med flaskor vet ni passar på en Large Jeffsy?

Av:
    oskaren
    barksten skrev:
    Jag börjar ångra att jag inte köpte med den där Thirstmaster 3000-flaskan. Jag trodde att jag skulle kunna passa in något av det jag hade liggandes på min storlek Large. Tyvärr gick inte det så nu undrar jag:

Dessa kör jag med och funkar prima på en large.
    Topeak's 500ml flaska https://m.bikester.se
    Bontrager sideswipe rl flaskhållare
    https://www.cykloteket.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-29 18:14 av oskaren.

Av:
    barksten
    oskaren skrev:
    barksten skrev:

Tack för tipset. Snubblade över denna https://www.cykloteket.se

Det är ju också av den sidomatade typen. Hittar dock inga mått.

Av:
    Olov.L
    oskaren skrev:
    barksten skrev:

Jag kör samma flaska som ovan i ett Specialized roll cage utan bottenplattan på min large
    IMG_20180923_181530.jpg

Av:
    ulfalf
    Försökte mig på att använda ett av de där hemska E13-däcken som framdäck nu när det blivit lerigare och geggigare men de var fortfarande så konstiga och tungrullade att jag måste ha ett bättre framdäck.

Har bra erfarenheter av Schwalbe så tänker att NN eller Magic Mary är bra alternativ, är de någon som har erfarenhet av att byta ut E13-asen mot något av dessa? Hur är greppet med NN i gegga och snö, kanske tillräckligt för att slippa gå upp på MM och tappa rull? Eller är skillnaden i rull mellan MM och E13 stor?

Av:
    NOSR
    Jag har inte så mycket erfarenhet men i brist på annan respons kan jag dela med mig det lilla jag upplevt.
    Som jag skrivit tidigare i tråden har jag lagt på NN 2.35 fram och Rocket Ron 2.25 bak (jag kör mest typ teknisk XC.och AM). Hojen känns dubbelt så snabb efter bytet! Jag personligen har bättre grepp med dessa däck, särskilt NN. Inte kört mycket lera men tycker NN rensar bra. Inte testat snö. Är dock sugen på NN 2.6 fram och NN 2.35 bak och kan tänka mig att de är en potent kombo även för höst/vinter. (kör själv med Ice Spiker delar av säsongen).

Av:
    Bofinken
    Kör NN och MM året runt funkar bra för mig, möjligtvis NN fram bak sommartid

Av:
    utbrott
    Det finns ju Hans Dampf också som är lite mittemellan NN och MM.

Av:
    NOSR
    Olov.L skrev:
    oskaren skrev:
    barksten skrev:

Jag kör samma flaska som ovan i ett Specialized roll cage utan bottenplattan på min large
    @Olov.L Passade den flaskhållaren direkt i fästena på cykeln när du tog bort "botten/fäst-plattan" på Specialized hållaren? Och hur tycker du att flaskan sitter?

Av:
    barksten
    Samtidigt som jag beställde min Jeffsy så beställde jag en e*thirteen trs+ kedjestyrare. Jag hade sett på sprängskisser att det fanns S3 fäste.
    Tyvärr så visade det sig att det behövdes en adapter som inte kom med cykeln. Efter mycket om ovh men så fick jag i alla fall hem min adapter.
    1B3C5748-986A-4AA8-A286-A2DBB26AB6CB.jpeg

Efter lite problem med att montera bort vevarmen (jag trodde jag behövde lossa 16mm endcappen) så monterade jag glatt adaptern.
    F5522623-6216-4976-A5BB-22B3CF8613A0.jpeg
    52900382-72EC-4D0E-A563-DAADD3AAC53E.jpeg

Nästa steg var att montera dit kedjestyraren.
    6F90CA55-C395-4AF5-A612-9038B42F0AAD.jpeg

Tyvärr visade det sig att den inte passade. Den tar i det översta skruvhålet till ISCG 05 fästet. Det kom med en massa distansbrickor så jag chansade att stoppa dit allihopa.

5F093CD1-080E-496D-8E5E-C7D1607CA391.jpeg

Nu passade den precis men tyvärr var jag inte i närheten av att kunna få plats med framdrevet...

Känns så himla trist att vänta på delar i en månads tid (mest tack vare postnords import) för att till slut inte kunna använda prylarna..

Av:
    patrikisaksson_
    Nytt projekt pågång!
    received_1154609968053421.jpeg

Av:
    Linusp3
    patrikisaksson_ skrev:
    Nytt projekt pågång!

Ska du blästra å måla om den?

Av:
    patrikisaksson_
    Den är blästrad och ska in på lackering efter jul.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in