• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    dnleriksson
    ajajkapten skrev:
    Luthman Photography skrev:
    140 är väl rätt renodlad trail?
    Den nya verkar ha 150mm fram och bak.

Olika mellan modellerna.

/Daniel

Av:
    H.
    Pro race har 10 mm extra fram och bak. Så vanliga modellen kör fortfarande 140/140.

Av:
    Aron
    Jag har uppdaterat min geometrisammanställning av stig 29:or för den som är intresserad.

29 trail - geometritabell

Överlag tycker jag att siffrorna ser rätt vettiga ut. Det som sticker ut är den korta sadelstolpen och branta sadelrörsvinkeln.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    H.
    Vilka dämpare är lätta att bygga om mellan 50mm och 55mm stroke?

Med två air shafts och modifierbar dämpare (alt två dämpare) har man ju något för både hem och berg. Då kanske tom 160/150 kan funna på 29an?

Av:
    Lingon
    Tycker den blev väldigt lik Capran på pappret. Hade hoppats ungefär samma gaffelvinkel men lite kortare lekfullare geo än Capran och kanske 130/140 slag. Nu blev den ju en cm längre än capran istället! Kan tyvärr inte gå ner från en XL till en L, för då blir sadelröret för kort för mina långa fågelben. :(
    Kommer krävas en bestämd pilot för att hantera den cykeln! :)

En uppdaterad aluram kommer garanterat senare.

Av:
    pnyberg
    Lingon skrev:
    Tycker den blev väldigt lik Capran på pappret. Hade hoppats ungefär samma gaffelvinkel men lite kortare lekfullare geo än Capran och kanske 130/140 slag. Nu blev den ju en cm längre än capran istället! Kan tyvärr inte gå ner från en XL till en L, för då blir sadelröret för kort för mina långa fågelben. :(
    Kommer krävas en bestämd pilot för att hantera den cykeln! :)

En uppdaterad aluram kommer garanterat senare.
    This!

Det var exakt så jag hoppades att Jeffsy skulle bli. Typ som en mer plånboksvänlig Evil Following. Nu blev det, som det stod in en recension, ett steg närmare capra. Trodde poängen med den nya cykeln skulle vara att skapa avstånd i modellprogrammet, inte snäva till det ännu mer.

Av:
    happymtb.fr
    H. skrev:
    Vilka dämpare är lätta att bygga om mellan 50mm och 55mm stroke?

Med två air shafts och modifierbar dämpare (alt två dämpare) har man ju något för både hem och berg. Då kanske tom 160/150 kan funna på 29an?
    Dom flesta metriska dämpare har bara en spacer som begränsar slaglängden mellan modellerna med samma e2e. Den sitter runt returstången så att dämparen måste ner i små bitar för att komma åt den men inget omöjligt för den händige!
    Fox är dock jobbigare än RS eftersom man måste ha en nål för att pumpa luft bakom ifpn.

========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Rockshox Yari Moco
    - Formula skivor

Av:
    skier
    Jag kanske är konservativ men jag tycker det är lite märklig geometri för en stigcykel.
    Säkert jättebra utför och stabil när man står upp men det branta sadelstolpsröret ihop med det korta överröret blir en rätt hoptryckt sittställning. Blir inte så trampvänligt.

De korta sadelstolpsrören tycker jag är synd, gör att såna som jag inte alls kan ha cykeln (hade behövt en 50cm sadelstolpe med väldigt mycket utstick=hävarm på ramröret).

Av:
    frsun
    Bara toppmodellen som har 150 mm! Jag undrar hur den nya Jeffsyn kommer va på platten med den längre, flackare geon? Den har längre reach än Capran å hjulbasen är inte långt efter. Lär va grym nedför iaf!

Av:
    NOSR
    150mm blir bara på den dyraste CF Pro Race versionen. De andra behåller väl 140mm så vitt jag förstår?

Av:
    H.
    NOSR skrev:
    150mm blir bara på den dyraste CF Pro Race versionen. De andra behåller väl 140mm så vitt jag förstår?
    Ja. Och geometrin är ju ganska medel för hur moderna trail-hojar ser ut. Med tanke på att den ska leva i fyra år framåt är geometrin nog på den konservativa sidan. Men det ser bra ut och kanske saktar utvecklingen in lite framöver?

Men att den skulle vara så lång att den inte blir rolig har jag svårt att se.

Av:
    BackT
    Bra försök men tycker inte det räcker riktigt hela vägen. Visst den är bra mycket snyggare, längre (hjulbas/reach) brantare sadelstolpe men fortfarande konservativt brant gaffelvinkel (ha 66,5). Hade gärna sett flackare geo (65) och mindre slag bak, längre fram 130/150.

Ja ja jag vet, som alla klarsynta kan se, hade velat YT gjort en ”Lidl-Yeti. Kanske fixa hemma själv angel set och airshaft.?

Av:
    Oskar
    Det känns som att det ”saknas” en variant av Jeffsyn. Hoppet mellan AL Base för 2299€ och CF Comp för 3299€ är för stort...

Av:
    mv70
    Gamla Bettan fått en 150mm Debonair upgrade o gaffelservice .
    Mindre ovaldrev ny kedja mm. Snart redo för nya äventyr på NZ
    yt.jpg

Av:
    NOSR
    Fortfarande väldigt läcker cykel, gör sig riktigt bra i den färgen!

Måste erkänna att jag blir riktigt avis om du ska till Nya Zeeland!? Gissar att det är Rotorua som hägrar? Hört att det ska vara sjukt bra, drömmer om att komma dit själv!

https://riderotorua.com

Av:
    mv70
    NOSR skrev:
    Fortfarande väldigt läcker cykel, gör sig riktigt bra i den färgen!

Måste erkänna att jag blir riktigt avis om du ska till Nya Zeeland!? Gissar att det är Rotorua som hägrar? Hört att det ska vara sjukt bra, drömmer om att komma dit själv!

https://riderotorua.com

Yes Rotorua och Enduro race3 https://www.enduronz.com
    Sedan Old Ghost Road tur https://vimeo.com

Av:
    Luthman Photography
    Oskar skrev:
    Det känns som att det ”saknas” en variant av Jeffsyn. Hoppet mellan AL Base för 2299€ och CF Comp för 3299€ är för stort...

Ja, jag saaaa ju det. Det borde dyka upp en runt 2699 eller nåt.

Av:
    Oskar
    Oskar skrev:

Absolut, men frågan är om det blir en aluram med bra spec eller en kåålfiberram med snikspec.

Av:
    N_sandstrom
    Oskar skrev:
    Oskar skrev:

Absolut, men frågan är om det blir en aluram med bra spec eller en kåålfiberram med snikspec.

Känns lite ovärt med en alu med bra spec om den ändå ska bygga på gamla ramen.

Av:
    AX3L
    Över lag tycker jag det är en intressant approach man har gällande priserna. Nu säger jag inte att den inte är värd sitt pris, men prisargumentet för att köpa YT har ju i någon mån försvunnit. Förr var skillnaden mellan fultysk och premium betydligt större, men nu är skillnaden mellan en Nomad och en Capra inte helt övertygande imho. Inte heller får man en drivlina helt i 24k guld som Canyon brukade locka med utan samma GX som nomaden också är specad med. Därmed inte sagt att en Nomad är bättre, men det är svårt att branda om ett märke. Många biltillverkare har ju samma problem.

Av:
    Erik O
    AX3L skrev:
    Över lag tycker jag det är en intressant approach man har gällande priserna. Nu säger jag inte att den inte är värd sitt pris, men prisargumentet för att köpa YT har ju i någon mån försvunnit. Förr var skillnaden mellan fultysk och premium betydligt större, men nu är skillnaden mellan en Nomad och en Capra inte helt övertygande imho. Inte heller får man en drivlina helt i 24k guld som Canyon brukade locka med utan samma GX som nomaden också är specad med. Därmed inte sagt att en Nomad är bättre, men det är svårt att branda om ett märke. Många biltillverkare har ju samma problem.

Men är verkligen yt en fultysk numera. Skulle lätt kunna slå till på nya jeffsy el Capra för att de är bland de finaste hojarna i respektive kategori (nu kommer jag väl inte göra det eftersom jag sitter på en ripmo som ju för övrigt är väldigt lik jeffsyn geometrimässigt). Baksidan med distansköp får man ju också om man ska jaga rätt på en santa Cruz till bästa pris hos tyska näthandlare.

Av:
    Luthman Photography
    AX3L skrev:

Oas har väl YT alltid fått beröm för sina länkage. Vad jag läst i tester och dyl så har deras hojar alltid varit topprankade. Om prestandan är likvärdig som "premium"hojar men priserna är aningen bättre så är det ju fortfarande ett bra val. YT har väl aldrig ansetts vara fultysk? I dagsläget är det väl inte så många som fortf är fultyskar? Radon kanske.

Av:
    mikaeljc
    Rose och Radon är väl "fultyskarna" numea?

Av:
    Luthman Photography
    mikaeljc skrev:
    Rose och Radon är väl "fultyskarna" numea?

Rose är väl inte supersexiga på mtb-sidan, men deras cx/lvg verkar ju lite halvpoppis iaf.

Av:
    Amazonic
    Fick bli en - 18 jeffsy cf på rean.

Har inte provat den än, då jag är osäker på om jag ska byta till gx eagle 12 som jag har på min xc

DSC_0028.JPG

Av:
    NOSR
    Amazonic skrev:

Har inte provat den än, då jag är osäker på om jag ska byta till gx eagle 12 som jag har på min xc

Grattis till en fantastisk cykel. Rolig, kvick och lekfull, stabil utför. Låt dig inte luras om den känns tungtrampad, det är HELT OCH HÅLLET pga E13 däcken som i min mening har brutalt tuggmotstånd. Inte bara är de ovanligt stora för att vara 2.4", väger även därefter. Mönstret bjuder på hårt motstånd också, men inte minst är det ett väldigt segt "slow-rebound" gummi som gör det tungt! Underbara utför på löst/sandigt underlag och säkert fina i bikeparks (ej testat). Bytte själv till Noby Nic (NN) 2.35 fram och Rocker Tom 2.25 bak (kört mer XC förut) och blev chockad av skillnaden. Ska nog testa NN 2.6 fram och NN 2.35 bak för lite mer grepp bak när jag klättrar på lösa underlag.

Här kommer mina personliga reflektioner efter att ha ägt en 29" CF Pro sedan i oktober.Jag hade jag föredragit ett Eagle 1x12 då det blir lite för tungt för mig i Kilsbergen (Örebro) med 32 fram /46 bak. Dessutom kan jag ha svårt att hitta min "sweet spot" för en bra kadens på längre xc-liknande rundor då hoppet mellan de 11 växlarna är ganska stort pga spannet på 511%. Använder dessutom ytterst sällan snabbare växeln på ynka 9 kuggar. I princip endast transport utför på asfalt. Hade mycket hellre haft ett mindre spann mellan växlarna.
    För övrigt fullkomligt älskar jag cykeln som ger mig massor med självförtroende när de blir brötigt!

Av:
    NOSR
    Förresten, någon som vet om den nya flaskan går att montera på de äldre ramarna (29 CF Pro 2018). Köpte aldrig någon med min cykel men saknar det ibland..

Av:
    Amazonic
    Annars får du köpa den gamla modellen

NOSR skrev:
    Förresten, någon som vet om den nya flaskan går att montera på de äldre ramarna (29 CF Pro 2018). Köpte aldrig någon med min cykel men saknar det ibland..

Av:
    mikaeljc
    NOSR skrev:
    Amazonic skrev:

Grattis till en fantastisk cykel. Rolig, kvick och lekfull, stabil utför. Låt dig inte luras om den känns tungtrampad, det är HELT OCH HÅLLET pga E13 däcken som i min mening har brutalt tuggmotstånd. Inte bara är de ovanligt stora för att vara 2.4", väger även därefter. Mönstret bjuder på hårt motstånd också, men inte minst är det ett väldigt segt "slow-rebound" gummi som gör det tungt! Underbara utför på löst/sandigt underlag och säkert fina i bikeparks (ej testat). Bytte själv till Noby Nic (NN) 2.35 fram och Rocker Tom 2.25 bak (kört mer XC förut) och blev chockad av skillnaden. Ska nog testa NN 2.6 fram och NN 2.35 bak för lite mer grepp bak när jag klättrar på lösa underlag.

Här kommer mina personliga reflektioner efter att ha ägt en 29" CF Pro sedan i oktober.Jag hade jag föredragit ett Eagle 1x12 då det blir lite för tungt för mig i Kilsbergen (Örebro) med 32 fram /46 bak. Dessutom kan jag ha svårt att hitta min "sweet spot" för en bra kadens på längre xc-liknande rundor då hoppet mellan de 11 växlarna är ganska stort pga spannet på 511%. Använder dessutom ytterst sällan snabbare växeln på ynka 9 kuggar. I princip endast transport utför på asfalt. Hade mycket hellre haft ett mindre spann mellan växlarna.
    För övrigt fullkomligt älskar jag cykeln som ger mig massor med självförtroende när de blir brötigt!
    Låter som du skulle byta till en mindre klinga fram.

Av:
    NOSR
    Det är en bra idé! Skulle definitivt få mer glädje av alla växlar samt skulle väl minska spannet mellan dom.. Kanske ska hoppa ända till 28 då 🤔?

Kan nog inte låta bli att kika på en oval kedjering i så fall. Någon som har erfarenhet från detta, för och nackdelar??

Av:
    mv70
    NOSR skrev:
    Det är en bra idé! Skulle definitivt få mer glädje av alla växlar samt skulle väl minska spannet mellan dom.. Kanske ska hoppa ända till 28 då 🤔?

Kan nog inte låta bli att kika på en oval kedjering i så fall. Någon som har erfarenhet från detta, för och nackdelar??
    Byte precis till 30T oval .Hadde oval även innan, märker bara fördelar .

ps/ bra tänka på vid oval köp. Är Cinch "Boost" varianten som passar bäst med kedjelinjen
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-13 15:59 av mv70.

Av:
    Stream
    AX3L skrev:

Oas har väl YT alltid fått beröm för sina länkage. Vad jag läst i tester och dyl så har deras hojar alltid varit topprankade. Om prestandan är likvärdig som "premium"hojar men priserna är aningen bättre så är det ju fortfarande ett bra val. YT har väl aldrig ansetts vara fultysk? I dagsläget är det väl inte så många som fortf är fultyskar? Radon kanske.

Försök inte. YT är i allra högsta grad fultysk.

Av:
    Cidehn
    Hjälp storlek
    Ska beställa den nya Jeffsyn men kan inte bestämma mig för L eller XL,jag är 182cm
    Jag har den gamla Jeffsyn i L och det funkar ju men känns inte stor på något sätt.Annan geo och en femte storlek på 19 modellen gör ju det svårt att jämföra med den gamla,hur ska jag tänka?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in