• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    mtb565
    Någon som gjort nån åtgärd för att "sänka ljudet" från huben på Jeffsy 2019? Det kanske var ballt i början men jag hade föredragit Shimanos nya knäpptysta XTR.

Av:
    kella
    Hej någon som vet ifall det går att använda vävelöron från någon annan tillverkare, eller måste man beställa från YT?
    Lagret är tömt och det skulle ta ca två veckor innan man kan beställa igen.
    Det gäller en Jeffsy CF 2018.

Av:
    Schmogle
    Tjena! Ser att du har en Cane Creek-dämpare på. Jag tänkte göra samma, men hittar inte någon främre bussning som passar. CC själva har ju ingen som är 17,4 mm bred. Hur löste du det?

Av:
    Raggebos
    Tjena ni som har bytt till coildämpare bak vad kör ni för någon? och kan ni skicka bild!?

Av:
    Fågelben
    Jag flyttade bara över de befintliga bussningarna från fox-dämparen till min nya (Cane creek IL coil).

Av:
    Raggebos
    Är du Nöjd med coil?

Av:
    Fågelben
    Den funkar fint. Mycket bra följsamhet och känslighet. Bättre grepp.

Samtidigt blir cykeln lite mindre lekfull. Den gungar också något mer när man trampar. På stig är det inte något jag tänker på men på transportsträckor brukar jag använda climb switch.

I kombination med coil/luft i framgaffeln har cykeln blivit riktigt bra. Perfekt tycker jag för stigar med mycket rotmattor och sten.

Av:
    NOSR
    Fågelben skrev:
    Den funkar fint. Mycket bra följsamhet och känslighet. Bättre grepp.

Samtidigt blir cykeln lite mindre lekfull. Den gungar också något mer när man trampar. På stig är det inte något jag tänker på men på transportsträckor brukar jag använda climb switch.

I kombination med coil/luft i framgaffeln har cykeln blivit riktigt bra. Perfekt tycker jag för stigar med mycket rotmattor och sten.

Nyfiken i en strut tittar ut... Menar du att du kör med luft fram och coil bak? Har du kvar original fram då. Jag är helt grön på coil-dämpare och trodde mest folk körde det för att de överhettade sina luftdämpare. Men mjuk gång över rotmattor låter verkligen smarrigt på våra svenska stigar.

Av:
    Fågelben
    Jag hittade dämparen begagnad och blev nyfiken på att testa skillnaden mot luft. Går kanske inte att säga rakt av att det är bättre med coil utan mer en smaksak vilka egenskaper man efterfrågar. En del tycker kanske att cykeln känns trögare/tråkigare på platt stig. Eller att det är overkill/onödigt.

Det sitter en gaffel från DT Swiss på min Jeffsy. Den är kombinerad coil och luft. Har haft svårt att hitta bra balans på Fox 34 på mina cyklar. Antingen okänslig och bra stöd eller finkänslig och svampig. Men säkert bara jag som är dålig på att skruva rätt...

Av:
    Gustav_80
    Re: Långochreslig 11 juli

e13 sadelstolpe vrider sig för mig oxå. Det fungerar dock ganska bra att ta bort sadeln från stolpen och lossa på översta bulten (tänk på att skruven sitter med tryck från fjärden). Sätt locktight på skruven och montera tillbaka allt igen.
    //Gustav

Av:
    mtb565
    för tubeless på jeffsy 2019 behöver jag beställa sealent och tubless ventiler, fälgarna är redan tejpade?

Av:
    Ustzeust
    mtb565 skrev:
    för tubeless på jeffsy 2019 behöver jag beställa sealent och tubless ventiler, fälgarna är redan tejpade?

Japp, mina fälgar var bra tapeade och höll tryck utan gucka över natten.
    Men köp inte e thirteens ventiler, jag gjorde det och dom fungerar inte med mina pumpar.

Av:
    mtb565
    Ustzeust skrev:
    mtb565 skrev:

Japp, mina fälgar var bra tapeade och höll tryck utan gucka över natten.
    Men köp inte e thirteens ventiler, jag gjorde det och dom fungerar inte med mina pumpar.

Tänkte köpa Stans ventiler, eller har du nått bra tips?

Av:
    kryddgubben
    DeAngeli skrev:
    DeAngeli skrev:
    Bofinken skrev:
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:
    Är så lockad av priserna i outleten.

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!

Är 185 kör på en Large så XL borde funka för dig.

Nu är den beställd, JEFFSY 27 CF Pro SIZE: XL.

Hoppas det blir bra!
    Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.

Jag gjorde tvärtom. Låg på sjukhuset och la en beställning:-). Kände att jag behövde motivation under rehabiliteringen.

Krya på dig
    20190626_215948.jpg

Av:
    mtb565

Skyddsfilmen på ramen börjar flagna av och det ser ut som "klarlacken" följer med av, någon mer drabbad av det? Det är väl inte hela världen men det är ändå lite tråkigt på så pass ny/dyr cykel.

Av:
    roaming
    följer....

Av:
    Shutterstrom
    mtb565 skrev:

Skyddsfilmen på ramen börjar flagna av och det ser ut som "klarlacken" följer med av, någon mer drabbad av det? Det är väl inte hela världen men det är ändå lite tråkigt på så pass ny/dyr cykel.

Hallå. Hittade den här tråden när jag själv funderar på att skaffa mig en Jeffsy AL 29 Base. Jag är ute efter en Trail-cykel och även om Jeffsy flirtar lite med Enduro så tycker jag den känns klart intressant. Den verkar ändå kunna klättra när den behöver även om den trivs mer att åka åt andra hållet.

Det som oroar mig är vad jag hört lite om olika komponenter som inte håller måttet (går sönder) och att det är omständigt att få kontakt med YT.

Finns det någon här som har lust att berätta lite om sina erfarenheter plus och minus och om de skulle kunna tänka sig att fortsätta med YT efter att ha haft med dem att göra?

Av:
    Shutterstrom
    anderstornberg skrev:
    Nä, nu tycker jag att det blivit lite för mycket ombyggnadsprat, geometridiskussioner och köpråd.
    Är det ingen som cyklar på sin cykel?

Köpte min Jeffsy 29 CF Pro på rean i oktober förra året, givetvis ville man ut och cykla för att kunna känna att man kunde vara nöjd med sin investering, så jag cyklade.
    På de första fem rundorna fick jag punktering fyra gånger, dock inte med orginaldäcken, utan lättare mer lättrullade däck och gucka.
    Körde ca. 1.5 bar, vägde ca 74 utan utrustning, fattade inte vad som var felet, jag hade ju kört liknande tryck med liknande däck med gucka i två år utan en enda punktering på en annan cykel.
    Dessutom kändes Jeffsyn av naturliga skäl inte lika rapp på platten och i omväxlande terräng som min gamla HT...
    Höll på att tappa modet och funderade på att sälja om jag inte snart fick en bättre känsla för cykeln, men valde istället att testa att höja trycket till 1.8 bar inför årets säsong och nu jävlar, nu gör cykeln det jag förväntade mig!!

Enorma horn växer ut i stökiga nerförbackar och förtroendet för vad den klarar bara växer, sen när man kommit in lite i tekniken för att kunna cykla fort när det är omväxlande terräng även med fullgung, då är den ju helt grym där också.

Så ni som tvekar om köp - vad väntar ni på?
    Ni som funderar på geometrin - Säkert kan det finnas cyklar som är bättre eller likvärdiga för ungefär samma pengar eller lite mer, men det måste väl finnas en anledning till att ni överväger en Jeffsy som inte är relaterat till pris eller 2mm hit eller dit på något av måtten?

//A

Hallå! Går i tankar på att skaffa en AL 29 Jeffsy XL. Är du fortfarande lika nöjd? Skulle gärna vilja höra folks plus och minus om hur det uppfattar cykeln och även YT.

Rea sa du..är det något som de har årligen? September/October?

Av:
    roaming
    Hej.
    Nu är första turen gjord med nya Jeffsyn och inser jag att jag skulle vilja ha den lite mer "lätt" i spåren.
    Få är ju de som tillskriver E13 TRS+ däcken attribut som "snabba" och "lätta" varpå de ligger högt upp på min lista att byta ut och gå över till tubeless.

Min fråga:
    Jag har tidigare haft en del strul med punka med NN (765-ish gram) och jag tänkte att jag nu skall köra på tex Minion DHR 2 samt DHF ~950 gram (EXO, MaxxTerra).
    Viktbesparingen mot E13 TRS+ blir ju inte så stor men tror ni ändå att det kan göra cykeln mer "lättrullad"?
    Andra förslag på tåliga "snabba'" däck mottages tacksamt.
    20190731_212603.jpg

Av:
    dnleriksson
    Maxxis Rekon 2,6 MaxxTerra är ett jättebra stigdäck!

/Daniel

Av:
    Fågelben
    dnleriksson skrev:
    Maxxis Rekon 2,6 MaxxTerra är ett jättebra stigdäck!

+1

Just nu kör jag Rekon 2,6 fram och Bontrager XR2 2,6 bak på min Jeffsy 29. Funkar finemang för stigcykling på sommaren.

Nästa säsong funderar jag på nya XR3 bak om den kommer i 2,6.

Av:
    Raggebos
    Vill du ha ett par lättrullat med bra grepp och bra vikt kan jag rekomendera vittoria barzo. Jag är jätte nöjd med dessa.

Av:
    roaming
    Maxxis Rekon:
    Verkar väga hyffsat lite: 780 gram i den versionen jag fann; hur är det med punkteringsskyddet?
    Jag kör nämligen bland vass sten då och då......
    (Den finns dock i det nya EXO+ som enligt utsago skall vara mer punkteringssäker)

Inga problem ö.h.t. att få plats med Rekon 2.6 bak på en Jeffsy CF?

Av:
    dblom
    För mig höll Rekon nästan en runda i Hellas innan jag fick punka på fram..

Av:
    Fågelben
    roaming skrev:
    Maxxis Rekon:
    Verkar väga hyffsat lite: 780 gram i den versionen jag fann; hur är det med punkteringsskyddet?
    Jag kör nämligen bland vass sten då och då......
    (Den finns dock i det nya EXO+ som enligt utsago skall vara mer punkteringssäker)

Inga problem ö.h.t. att få plats med Rekon 2.6 bak på en Jeffsy CF?

Jag har inte haft några problem med Rekon 2.6 bak. Det var då ca. 4 mm tillgodo på varje sida. Däcken satt på ett par fälgar med 35 mm innerdiameter.

Riktigt bra grepp. Med 2.6 och bred fälg kan jag gå ner till 1,2 bar utan genomslag. I kombination med coil-dämpare är följsamheten i stökig terräng tres tres bien.

Av:
    roaming
    Tack för info.
    Jag kör dock standard fälg med 27mm innebredd samt standard dämpare (Jeffsy CF Pro)

Av:
    roaming
    För att precisera min fråga en aning:
    Är det er bedömning att TRS+ däcken är tröga pga de väger mkt eller är det någon mer av dess egenskaper som spelar in för att de skall upplevas "trötta" som tex gummiblandning eller dubbmönster?

Vikt och tålighet på däck verkar gå mkt hand i hand. Dvs vill jag har tåliga däck så väger de många gånger mkt (inte långt från TRS+) Är det vikten som gör TRS+ trötta så byter jag inte däck......

Av:
    Du Rietz
    Själv kör jag TRS, TRSr fram och TRS+ bak som man ska, och har nu gjort det ett par år men har inte testat någonting annat. Så jag tror inte att jag kan utvärdera dem på något sätt för dig.

Jag har hört att det kan vara sidoväggarna som är tjocka och gör dem till vad andra upplever som tröga. Själv gjorde jag dock tvärt om och satte i CushCore. Jag upplevde till en början att det gjorde hojen långsammare och kanske lite mindre poppig mot hur den kändes som vanlig tubeless. Nu är det normaliserat och jag är hur glad som helst på min hoj med vad jag antar andra skulle spy över tröghet och jobbigt rull, av vad jag läser överallt i alla fall haha. För mig ger den här setupen en upplevelse av otrolig säkerhet och jag kan nog tänka mig det spelar in i att mitt självförtroende är all time high. Det måste helt enkelt gå väldigt fel för att det ska ge utslag i någon dålig erfarenhet vilken än så länge uteblivit.

Så har du en hög energi kan jag rekommendera att gå åt andra hållet än vad mycket säger här på Internet.

Av:
    NOSR
    roaming skrev:
    Är det er bedömning att TRS+ däcken är tröga pga de väger mkt eller är det någon mer av dess egenskaper som spelar in för att de skall upplevas "trötta" som tex gummiblandning eller dubbmönster

Jag upplever att det huvudsakligen var gummi, profil (fyrkantig) och kanske mönster, som skapade mycket friktion. På E13:s hemsida står det om däcken att de har "slow-rebound rubber". Har ingen aning hur det gummit är jämfört med tex Schwalbes mjuka orange (soft) eller lila (ultra soft) men den mjukaste beskrivs såhär:
    >>Addix Ultra Soft (Purple) is intended for gravity use, and while it has a relatively high rolling resistance and shorter wear life compared to the other Addix compounds, it is incredibly soft, grippy and offers superb damping characteristics.<<

Gissar (OBS) att TRS+ däcken är något liknande orange/lila. Gissar vidare att kombinationen av gummi, mönster och till viss del vikt (påverkar väl mest acceleration) gör de allmänt "tröga" men säkert också fantastiska på det underlag de är tänkta för. Vilket jag tolkar som löst/halvlöst utför. Det ska också sägas att TRS+ 2.35" är i stort sett lika breda som NN 2.6".

Detta var bara de tankar jag hade när jag lade undan TRS+ däcken till förmån för 2.6 NN fram och 2.35 NN bak, båda i Addix Blå (speedgrip). 2.6" väger ändå 950g då det har både Snakeskin och Apex (hade helst enbart haft Apex bak, men finns inte för de smalare alternativen verkar det som). 2.35" väger 765g (officiella siffror).

FRÅGA: Ska till Trysil för första gången om två veckor. Någon som varit där som tror E13+ däcken gör sig bättre där än mina NN? Vad är det för underlag i Gullia?

Av:
    mtb565
    Du Rietz skrev:
    Själv kör jag TRS, TRSr fram och TRS+ bak som man ska, och har nu gjort det ett par år men har inte testat någonting annat. Så jag tror inte att jag kan utvärdera dem på något sätt för dig.

Hur upplever du dom på blöta rötter/stenar? + varianten här och tycker verkligen greppet är skitkass i väta. Torrt underlag är greppet kalas men lite för tröga för min smak.

Av:
    roaming
    mtb565 skrev:
    Du Rietz skrev:

Hur upplever du dom på blöta rötter/stenar? + varianten här och tycker verkligen greppet är skitkass i väta. Torrt underlag är greppet kalas men lite för tröga för min smak.

Vid blött så släppte de sporadiskt där jag upplever att NN inte har haft samma tendens innan.
    Körde igår vid Änggårdsberget där det var torrt och då var de toppen....när man väl körde utför.

Av:
    roaming
    NOSR skrev:
    roaming skrev:
    Är det er bedömning att TRS+ däcken är tröga pga de väger mkt eller är det någon mer av dess egenskaper som spelar in för att de skall upplevas "trötta" som tex gummiblandning eller dubbmönster

Jag upplever att det huvudsakligen var gummi, profil (fyrkantig) och kanske mönster, som skapade mycket friktion. På E13:s hemsida står det om däcken att de har "slow-rebound rubber". Har ingen aning hur det gummit är jämfört med tex Schwalbes mjuka orange (soft) eller lila (ultra soft) men den mjukaste beskrivs såhär:
    >>Addix Ultra Soft (Purple) is intended for gravity use, and while it has a relatively high rolling resistance and shorter wear life compared to the other Addix compounds, it is incredibly soft, grippy and offers superb damping characteristics.<<

Gissar (OBS) att TRS+ däcken är något liknande orange/lila. Gissar vidare att kombinationen av gummi, mönster och till viss del vikt (påverkar väl mest acceleration) gör de allmänt "tröga" men säkert också fantastiska på det underlag de är tänkta för. Vilket jag tolkar som löst/halvlöst utför. Det ska också sägas att TRS+ 2.35" är i stort sett lika breda som NN 2.6".

Detta var bara de tankar jag hade när jag lade undan TRS+ däcken till förmån för 2.6 NN fram och 2.35 NN bak, båda i Addix Blå (speedgrip). 2.6" väger ändå 950g då det har både Snakeskin och Apex (hade helst enbart haft Apex bak, men finns inte för de smalare alternativen verkar det som). 2.35" väger 765g (officiella siffror).

FRÅGA: Ska till Trysil för första gången om två veckor. Någon som varit där som tror E13+ däcken gör sig bättre där än mina NN? Vad är det för underlag i Gullia?

Var I Gullia här om veckan och de 8 km jag körde där var snälla mot däcken. Det fanns små "sektioner" längst spåret där man kunde välja svårighetsgrad med varierande terräng. I min mening väldigt mkt fokus på "flow".
    Har lite bilder och filmer. PM:a mig om du vill ha mer info.

Av:
    mtb565
    roaming skrev:
    Vid blött så släppte de sporadiskt där jag upplever att NN inte har haft samma tendens innan.
    Körde igår vid Änggårdsberget där det var torrt och då var de toppen....när man väl körde utför.

Kommer från Magic Mary (orange) och Nobby Nic (blå) och för mig hade dom mycket bättre grepp i väta, bättre rull och bra på torrt också.

Av:
    roaming
    mtb565 skrev:
    roaming skrev:

Kommer från Magic Mary (orange) och Nobby Nic (blå) och för mig hade dom mycket bättre grepp i väta, bättre rull och bra på torrt också.

Det blir en flerstegsraket för mig.
    Första steget: tubeless-konvertering. Intalar mig att jag sparar runt 300 gram roterade massa per hjulset.

Av:
    NOSR
    roaming skrev:
    mtb565 skrev:
    roaming skrev:

Första steget: tubeless-konvertering. Intalar mig att jag sparar runt 300 gram roterade massa per hjulset.

Blir intressant att höra vad du tycker. Själv kände jag ingen större skillnad när det gällde rullet när jag konverterade E13 till slanglöst. Kunde väl tycka att jag kom igång lite lättare från stillastående dock. Däremot lyckades jag få däcken lite mindre stötiga på mina rotiga stigar genom att släppa trycket under "punkarisken" (för min vikt på mina stigar).

Av:
    mtb565
    roaming skrev:

Har precis konverterat till slanglöst med, första gången någonsin. Inte provcyklat än så ska bli spännande, köra lite lägre tryck och se vad som händer med grepp och rull.

Av:
    Långochreslig
    Kan skarpt rekommendera att låta orginaldäcken sitta på k minst en månad. Känslan när du sen byterdäck och inser att du inte var så värdelöst slö som du trodde är oslagbar ?

Av:
    mtb565
    Långochreslig skrev:
    Kan skarpt rekommendera att låta orginaldäcken sitta på k minst en månad. Känslan när du sen byterdäck och inser att du inte var så värdelöst slö som du trodde är oslagbar ?

Haha låter bra! Snålar med däckbyte lite och sen gillar jag inte och skylla på materialet heller så jag ska köra på dom lite till.

Av:
    bergwerk80
    Hej alla Jeffsy-ägare. Både jag och sambon har kollat runt på olika cyklar i denna kategorin och vi lutar mer och mer åt Jeffsyn, och i 27,5 isf. Har några frågor/funderingar.

1. På värstingen så är det 160mm fram och bak. Men 150mm på dom under den. Vad jag fattat det som så är det samma ramar så är det bara annan längd på gaffel/bakdämp eller är det nåt annat som skiljer? Går det bara byta till mer om man vill?

2. Hur är det med pressfit-lagren? Man hör mycket negativt om dessa (alla olika märken) men jag själv har det på min nuvarande utan problem, sambon likaså. Men nån som vet om det är nåt som brukar krångla på dessa?

3. Kollade lite bakåt i tråden och såg att lacken är sisådär från fabrik. Är det så på alla och är det nåt som bara blir värre och värre med tiden, eller håller det sig bra i övrigt?

4. Finns det någon med en i storlek M i hyffsad närhet av Ulricehamn som man skulle kunna få provsitta? :)

Vi funderar på mitten-alternativet. Känns som bäst bang-for-the-buck, även om jag kommer byta ut lite saker (därav fråga 1).

Finns det annat som är värt att veta så skriv gärna det :)

Av:
    Ustzeust
    bergwerk80 skrev:
    Hej alla Jeffsy-ägare. Både jag och sambon har kollat runt på olika cyklar i denna kategorin och vi lutar mer och mer åt Jeffsyn, och i 27,5 isf. Har några frågor/funderingar.

1. På värstingen så är det 160mm fram och bak. Men 150mm på dom under den. Vad jag fattat det som så är det samma ramar så är det bara annan längd på gaffel/bakdämp eller är det nåt annat som skiljer? Går det bara byta till mer om man vill?

2. Hur är det med pressfit-lagren? Man hör mycket negativt om dessa (alla olika märken) men jag själv har det på min nuvarande utan problem, sambon likaså. Men nån som vet om det är nåt som brukar krångla på dessa?

3. Kollade lite bakåt i tråden och såg att lacken är sisådär från fabrik. Är det så på alla och är det nåt som bara blir värre och värre med tiden, eller håller det sig bra i övrigt?

4. Finns det någon med en i storlek M i hyffsad närhet av Ulricehamn som man skulle kunna få provsitta? :)

Vi funderar på mitten-alternativet. Känns som bäst bang-for-the-buck, även om jag kommer byta ut lite saker (därav fråga 1).

Finns det annat som är värt att veta så skriv gärna det :)

Det är samma ram i CF pro och cf pro race och dämpare har samma eye to eye men 5mm längre slag och med längre gaffel så blir den lite flackare.

Av:
    Linusp3
    Ustzeust skrev:
    Det är samma ram i CF pro och cf pro race och dämpare har samma eye to eye men 5mm längre slag och med längre gaffel så blir den lite flackare.

... och CF Pro Race har ISCG-tabs, CF Pro saknar det?!

Av:
    bergwerk80
    ISCG... är det där ev bashguard sitter monterad? Vid BB't?

Av:
    Linusp3
    bergwerk80 skrev:
    ISCG... är det där ev bashguard sitter monterad? Vid BB't?

Yes

Av:
    Ustzeust
    Cf pro har isgc-hål

Av:
    Linusp3
    Ustzeust skrev:
    Cf pro har isgc-hål

Inte min, men den är från 2018...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ