• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    Putte.w
    Jag har däckskav på kedjestagen och jag kör Onza Ibex 2.4 bak fick även skav av Hans Dampf 2.35

Av:
    Bofinken
    Slippo skrev:
    Mina E13 däck fick åka med en tur, utför var de sagolika men är tyvärr inte enbart omgiven av utförsbackar så de åkte av snabbare än snabbast! Blev en uppsättning som jag kört med innan o passar min omgivning, Schwalbe Racing Ralph 29x2,35 bak och Rocket Ron 2,25 fram. Nu är den en raket =) För övrigt är min Jeffsy CF PRO heeeelt underbar. =)

Jag jag har ju den vanliga CF 29 men en fantastik cykel såhär långt, rapp och responsiv.

Av:
    Bofinken
    Nobby nic 2.35 ska funkar inte lika snabba som dem ni säger men snabbare än dem som sitter på iaf :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-22 09:41 av Bofinken.

Av:
    piecar
    Någon som har tips på fungerande flaskhållare + flaska till jeffsyn? Förutom deras egna då klart.

Av:
    Olov.L
    Jag kör med Specialized roll cage och en Topeak flaska på 0,5L. Större än så får inte plats.

Av:
    Leder
    Är det möjligt att hitta ett bättre köp än Jeffsy CF PRO under den där kampanjen med 25% rabatt? Kändes som ett rån :-)

Lycklig ägare till CF 27 och CF PRO 29.

/Leder

Av:
    hookswe
    Hej, fick hem min Jeffsy 27 CF PRO, fantastisk cykel till bra pris med 25%. Men en fråga om e-thirteen / Shimano XTR. Bakåttrampar jag på 46 drevet hoppat kedjan ner till 4 drevet och liksom fastnar där. Så svårt att komma igång. Har googlat och detta verkar vara ett känt fel. Är det någon här som upplever detta? Har felanmält till YT men inget svar än. /H

Av:
    Oskar
    hookswe skrev:
    Hej, fick hem min Jeffsy 27 CF PRO, fantastisk cykel till bra pris med 25%. Men en fråga om e-thirteen / Shimano XTR. Bakåttrampar jag på 46 drevet hoppat kedjan ner till 4 drevet och liksom fastnar där. Så svårt att komma igång. Har googlat och detta verkar vara ett känt fel. Är det någon här som upplever detta? Har felanmält till YT men inget svar än. /H

Jag hade inte funderat så mkt utan bara bytt ut kassetten mot en XT 11-46 :-)

Av:
    mv70
    passar kassetter raktöver, typ är det inte xd hub ?

Av:
    Oskar
    Jo, det är klar det är XD, annars hade ju inte 9:an fått plats... :-P Så man får byta till en SRAM-kassett. :-)

Av:
    Leder
    Bra i info ang kassetten, lätt byte om den 9-46 strular.

Av:
    hookswe
    Oskar skrev:
    hookswe skrev:

Det är ju XD Body så Sram är väl det man får byta till men det är ju en ny cykel med garanti som skall fungera vid leverans. Väntar in svar från YT men det är inga som upplevt samma problem med e-thirteen kassetten.

Av:
    Leder
    Återkommer om någon dag då jag hunnit ”bakåttrampa” min CF PRO :-)

Av:
    Lingon
    hookswe skrev:
    Oskar skrev:
    hookswe skrev:

Det är ju XD Body så Sram är väl det man får byta till men det är ju en ny cykel med garanti som skall fungera vid leverans. Väntar in svar från YT men det är inga som upplevt samma problem med e-thirteen kassetten.
    Skruva in B-skruven på bakväxeln. Och överväg om du inte borde köpa din nästa cykel lokalt, så dom kan justera in den år dig. ;)

Av:
    hookswe
    Lingon skrev:
    hookswe skrev:
    Oskar skrev:
    hookswe skrev:

Skruva in B-skruven på bakväxeln. Och överväg om du inte borde köpa din nästa cykel lokalt, så dom kan justera in den år dig. ;)

Jag har skruvat på H/L för finjustera ytterlägerna så det är inte det som är problemet tycker jag, den växlar helt perfekt snabbt och stabil grymt prestanda. Enda problemet som jag nämner bakåttramp jag verkar inte vara själv då man försöker fixa det på Youtube. De kör Sram 12sp kedja det verkar hjälpa.

Av:
    marr
    hookswe skrev:
    Lingon skrev:
    hookswe skrev:
    Oskar skrev:
    hookswe skrev:

Jag har skruvat på H/L för finjustera ytterlägerna så det är inte det som är problemet tycker jag, den växlar helt perfekt snabbt och stabil grymt prestanda. Enda problemet som jag nämner bakåttramp jag verkar inte vara själv då man försöker fixa det på Youtube. De kör Sram 12sp kedja det verkar hjälpa.

Fast hur är b-skruven justerad?

Av:
    magnil
    Oskar skrev:
    hookswe skrev:

Har haft både XT 11-46 och Sunrace 11-46 och kunde inte bakåttrampa med någon av dem. Glllade för övrigt inte XT 11-46 då sista steget är för stort, Sunrace är bättre.

Trampa framåt istället :)

Av:
    anderstornberg
    Jo, tyvärr samma problem.

Problemet upplevs som betydligt mindre i skogen än när man testar växelprestanda med cykeln upphängd i mekstället.
    Tycker dessutom det händer mindre ofta ju mer insliten kassett och kedja blir.

//Anders

Av:
    anderstornberg
    Lingon skrev:
    anderstornberg skrev:
    Lingon skrev:
    Amazonic skrev:
    Börjar bli sugen på en CF lr CF Pro

Stor skillnad mellan xt o xtr?
    Fox float blabla över piké o monarch?
    Det skiljer ett halvkilo i vikt på hjul och vevar. Vill du ha starkt eller lätt?
    CF Pro har en grymt bra sänkstolpe.
    XT vs XTR och RS vs Fox är skitsamma.

Menar du att TRS+ inte bara är lättare, utan också mindre starka än TRS-hjulen? Det är ju inte enbart vikt som avgör hur starkt något är.
    Vevarna skulle jag lika gärna kunna tänkt mig Alu-vevar som kolfibervevarna från RaceFace, inte för att det är något fel på dem, men de tillför inte så mycket.
    För mig är Fox gaffel och dämpare ett lätt val framför Rockshox, fick dessutom 2019-års modellkod på både dämpare och gaffel från Fox.
    XTR-växlarna upplever jag som mycket trevligare än de XT-M8000-växlar jag använt tidigare, trots i princip samma funktionalitet.

Jag räknade ihop ett pris på ~41k om man skulle köpa komponenterna till CF Pro löst, exklusive ram.
    Motsvarande siffra för CF var 30k.

//Anders
    Tja, man kan ju anta att lättare prylar inte håller lika bra. Tog i alla fall inte många månader för mig att köra sönder vevarna och buckla fälgarna på min Capra CF Pro 29.
    Du kanske har en känsligare tumme, men själv känner jag absolut ingen skillnad i växlingsprestanda mellan shimanos olika serier. :)

Ska bli intressant att se hur kolfibervevarna håller, likaså fälgarna.

Jag brukar inte gå så hårt åt fälgar, men det kanske beror på att jag kör med hårdare tryck i däcken än vad man borde eller att jag är lättare, eller att jag helt enkelt inte kör lika hårt :-)

Ang XTR vs XT så kan skillnaden jag upplever ju säkert även bero på sämre vajrar/höljen och en annan kabeldragning på grund av annan ram.
    Jag är dock sjukt nöjd med XTR, så även med XT rent prestandamässigt. Dock är XTRen på Jeffsyn lika lättväxlad med clutch påslagen som XTn är utan.

//Anders

Av:
    hookswe
    anderstornberg skrev:

Problemet upplevs som betydligt mindre i skogen än när man testar växelprestanda med cykeln upphängd i mekstället.

//Anders
    Ja som sagt cykeln har inte gått många kilometer än men jag noterade att när kedjan passerar detta steg i bakåttramp så hoppar den, B-skruv mm justerat och växlingen framåt är kanon.
    20180924_173924.jpg

Av:
    Bintfese
    Någon som har erfarenhet av Jeffsyn och Öhlins STX22 Air?
    Jag håller på att bli vansinnig.

Orginal sitter det en Monarch RT3, det är en 2018 Jeffsy CF 29, och jag har fått tag på en Öhlins STX22 200x57. So far so good.
    Dock när det kommer till mounting kit så har jag sprungit på patrull...
    Först vart jag skickad till Järvsös verkstad, jag skulle upp och köra en dag i parken ändå så jag tog med mig Jeffsyn och STX:en. De fixade ena fästet (det undre) men de hade inte rätt legobitar för det andra fästet (det övre). De rekommendera att jag skulle vända mig till Specialized Concept Store då jag bor i Stockholm.
    Specialized Concept Store ville inte ha mycket att göra med detta, deras svar var "snacka med Järvsö".
    Det kanske bara jag som är slut i huvudet men det verkar typ omöjligt att ta reda på vart man kan vända sig för support av Öhlins-grejer.

Det jag är på jakt efter ska vara 14 mm i ytterdiameter och passa på befintlig bult som är 10 mm och så får jag helt enkelt hoppas på att befintliga spacers räcker för att skydda ramen. Tittar man på https://www.ohlins.eu så ser det inte ljust ut.

Av:
    Linusp3
    Bintfese skrev:
    Det jag är på jakt efter ska vara 14 mm i ytterdiameter och passa på befintlig bult som är 10 mm och så får jag helt enkelt hoppas på att befintliga spacers räcker för att skydda ramen.

Ta med grejjorna till en mekanisk verkstad, de svarvar till spacers åt dig på en halvtimma för en påse bullar!!

Av:
    Raggamuffin
    Bullar, denna fantastiska betalningsmetod vi med verkstad arbetar för.

// Muffin

Av:
    Linusp3
    Raggamuffin skrev:

Ja, visst är det härligt! 😂😂

Av:
    Stefan_R
    Bintfese skrev:

Orginal sitter det en Monarch RT3, det är en 2018 Jeffsy CF 29, och jag har fått tag på en Öhlins STX22 200x57. So far so good.
    Först vart jag skickad till Järvsös verkstad, jag skulle upp och köra en dag i parken ändå så jag tog med mig Jeffsyn och STX:en. De fixade ena fästet (det undre) men de hade inte rätt legobitar för det andra fästet (det övre). De rekommendera att jag skulle vända mig till Specialized Concept Store då jag bor i Stockholm.
    Specialized Concept Store ville inte ha mycket att göra med detta, deras svar var "snacka med Järvsö".
    Det kanske bara jag som är slut i huvudet men det verkar typ omöjligt att ta reda på vart man kan vända sig för support av Öhlins-grejer.

Det jag är på jakt efter ska vara 14 mm i ytterdiameter och passa på befintlig bult som är 10 mm och så får jag helt enkelt hoppas på att befintliga spacers räcker för att skydda ramen. Tittar man på https://www.ohlins.eu så ser det inte ljust ut.
    Kolla här https://www.offsetbushings.com
    Kanske de kan fixa något åt dig. De göra också vanliga bushings inte bara offset.
    /Stefan

Av:
    NOSR
    Någon som vet om det följer med skydd för vevarmarnas ändar till 29 CF Pro modellens 'Race Face Next R' kolfiber vevarmar? Undrar också om någon har erfarenhet av Invisiframe (montering och nivå av skydd) eller tips på annat bättre skydd för ramen?
    Väntar ivrigt på min Jeffsy...

Av:
    Linusp3
    NOSR skrev:
    Någon som vet om det följer med skydd för vevarmarnas ändar till 29 CF Pro modellens 'Race Face Next R' kolfiber vevarmar? Undrar också om någon har erfarenhet av Invisiframe (montering och nivå av skydd) eller tips på annat bättre skydd för ramen?

Det medföljer inga vevarmsskydd... tips på skydd har jag inte men har själv sneglat mot InvisiFrame. Dyrt bara.

Av:
    marr
    Bintfese skrev:

Är inte problemet snarare att jeffsyn är jäkligt miffospecial i ena änden? Stx är ju inget konstigt. Den har normala eyelets till skillnad från ttx.

Av:
    NOSR
    Gissar att Jeffsy (29 CF Pro) kommer 'tubeless ready' men är helt ny på det här med tubeless, visst behöver kan köpa till tubeless-ventiler om man inte vill köra någon "ghetto tubeless" lösning? I så fall, vilka ventiler rekommenderar ni, är det E13 som gäller till deras fälgar eller hur funkar det?

Av:
    Bintfese
    Raggamuffin skrev:
    Funkar Gifflar eller måte jag ställa mig och baka? :)

Stefan_R skrev:
    Kanske de kan fixa något åt dig. De göra också vanliga bushings inte bara offset.
    /Stefan
    Var inne och kikade och de verkar inte ha något i de måtten jag söker, tyvärr.

marr skrev:
    Är inte problemet snarare att jeffsyn är jäkligt miffospecial i ena änden? Stx är ju inget konstigt. Den har normala eyelets till skillnad från ttx.
    Det som verkar ställa till det är att STX:ens övre är 14mm och inte 15mm som verkar vara standard.
    Annars skulle jag säga att problemet är att Öhlins verkar mer hemliga än FRA. Man kan tycka att de borde vara benägna att supporta sina kunder med info men det känns som jag är på ett hemligt uppdrag att infiltrera en främmande makt. Jag ska testa att vända mig till YT för att se vad de säger.

Av:
    marr
    Bintfese skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Funkar Gifflar eller måte jag ställa mig och baka? :)

Stefan_R skrev:
    /Stefan
    Var inne och kikade och de verkar inte ha något i de måtten jag söker, tyvärr.

marr skrev:
    Det som verkar ställa till det är att STX:ens övre är 14mm och inte 15mm som verkar vara standard.
    Annars skulle jag säga att problemet är att Öhlins verkar mer hemliga än FRA. Man kan tycka att de borde vara benägna att supporta sina kunder med info men det känns som jag är på ett hemligt uppdrag att infiltrera en främmande makt. Jag ska testa att vända mig till YT för att se vad de säger.

Kontakta tftuned, de brukar ha koll.

Av:
    maxb
    Skoj. Sitter på jobb ute hos kund idag och fick precis ett SMS från kollegan på kontoret:

"Ett stort jävla paket har kommit till dig. 1,3m långt och 22kg tungt. Har du beställt en flodhäst?".

Gah. Ett par timmar till får man vänta. Blir en lång dag.

Av:
    NOSR
    Haha, dagen lär krypa fram i snigelfart...

Ligger själv hemma förkyld och väntar på min Jeffsy, men den verkar inte ha skickats än trots att DHL fick "elektronisk info" i fredags (den fanns på lagret så jag beställde och gör fortfarande).

Hur länge har ni andra fått vänta från att ordern var betald och processad och DHL informerade?

Av:
    maxb
    I mitt fall så fick DHL elektronisk info i tisdags i förra veckan och hämtade den på torsdagen. Jag gissar på att den fraktades även under helgen. Den stod som markerad i Hamburg från fredag morgon och hela helgen, sen vips igår morse så var den i Malmö :)

Av:
    anderstornberg
    NOSR skrev:

Hejsan.

Det följer inte med några skydd, jag beställde dessa (i carbon fit):

http://www.wiggle.se

De passade som handen i handsken, nästan som om de var gjorda för vevarmarna ifråga ;-)

//Anders

Av:
    anderstornberg
    NOSR skrev:
    Gissar att Jeffsy (29 CF Pro) kommer 'tubeless ready' men är helt ny på det här med tubeless, visst behöver kan köpa till tubeless-ventiler om man inte vill köra någon "ghetto tubeless" lösning? I så fall, vilka ventiler rekommenderar ni, är det E13 som gäller till deras fälgar eller hur funkar det?

Fälgarna är tejpade och det följer med ventiler.

Så du behöver inte hänge dig åt Ghetto-tubeless, även om silvertejp har funkat superbra i två år på min andra cykel.

//Anders

Av:
    anderstornberg
    hookswe skrev:
    anderstornberg skrev:

//Anders
    Ja som sagt cykeln har inte gått många kilometer än men jag noterade att när kedjan passerar detta steg i bakåttramp så hoppar den, B-skruv mm justerat och växlingen framåt är kanon.

Min hoppar verkligen inte varje varv och jag tycker att den hoppar på olika ställen.

//A

Av:
    NOSR
    Strålande fint att det följer med! Tusen tack för hjälpen. Blir nog ghetto-silvertejp-TL på gamla HT:n, om inte annat för att testa =D

Av:
    Bintfese
    marr skrev:
    Kontakta tftuned, de brukar ha koll.
    Tack för tipset, ser helt klart intressant ut!
    Har beställt något roligt kit med vad som ser ut att vara rätt mått ifrån RockShox, om det inte funkar kollar jag med TFTuned

Av:
    Linusp3
    Det ser ut att sitta tabs på CF-ramen för kedjestyrare... finns det nån typ av bashguard som kan fästas i det systemet eller måste jag ändra körstil när jag ska passera trädstammar osv?

Av:
    maxb
    Finally. Unboxing time mitt i flyttkaoset. Lagom glad sambo här just nu :)
    BA2ECEF1-281F-4514-B65A-4604570E38AD.jpeg

Av:
    NOSR
    Passar ju in helt perfekt bland alla andra kartonger, dessutom är det ju väldigt lämpligt att den nya familjemedlemmenfår vara med i flytten!

Av:
    maxb
    Precis! :)

Lite mer bildporr.
    89B6CFEF-AB4C-45FA-9334-3123ACA4C990.jpeg
    9A6D80E8-A4BA-4AAB-B13D-246890645E90.jpeg
    C79C7E49-2ADC-42E4-AAB8-E0E8058DBE0E.jpeg
    630D7EF4-717F-4711-981A-B0E8B62BB8B5.jpeg
    2D050599-3CD9-4C6A-AF25-1E2B93AE6542.jpeg

Av:
    anderstornberg
    NOSR skrev:
    Strålande fint att det följer med! Tusen tack för hjälpen. Blir nog ghetto-silvertejp-TL på gamla HT:n, om inte annat för att testa =D

Jag kan ju inte garantera att det följer med ventiler i alla paket eftersom YT inte nämner det någonstans, men det borde väl rimligen vara så..

Missade frågan "Hur funkar det".

I det här fallet bara att ta ur slangen sätta dit ventilen, dra åt ordentligt, skruva ur ventilkärnan med hjälp av det käcka verktyget som utgör en av vetntilhattarna på E13-ventilerna och fylla på lagom mycket vätska genom ventilskaftet med en spruta eller doserflaska. Därefter får man försöka poppa däcket. Lättast med kompressor, svårt med däck med tunnare däcksidor än de som följer med, det brukar dock lösa sig till slut.

Rekommenderar Orange Seal Endurance.

//Anders

Av:
    NOSR
    Tack Anders, ska bli väldigt kul att testa sig fram med lägre lufttryck, särskilt nu med med alla blöta rötter i spåren!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in