• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    electricbum
    Efter att ha testat själv idag kan jag berätta att Nobby Nic 29x2.6 får plats som bakdäck i en 29 CF Pro 2018. Däckets bredd blev ca 62,5 mm på originalfälgerna med 30 mm innerbredd och originalslangarna (Maxxis 29x1.9-2.35 tror jag att jag läste). Det är enbart 1 mm bredare än originaldäcken. Vi får se om bredden ökar efter några dagar. Har inte testat slanglöst än, men jag gissar att bredden blir densamma. Slutsatsen är att jag rekommenderar att köpa 29x2.6 om man vill köra Nobby Nic som bakdäck. Finns just nu enbart i utföringen SnakeSkin, TL Easy, Apex, Addix Speedgrip.

Hans Dampf 29x2.6 får plats som framdäck, samma slang etc som ovan, och däcket blev ca 65 mm brett.

Av:
    NOSR
    electricbum skrev:
    Efter att ha testat själv idag kan jag berätta att Nobby Nic 29x2.6 får plats som bakdäck i en 29 CF Pro 2018. Däckets bredd blev ca 62,5 mm på originalfälgerna med 30 mm innerbredd och originalslangarna (Maxxis 29x1.9-2.35 tror jag att jag läste). Det är enbart 1 mm bredare än originaldäcken. Vi får se om bredden ökar efter några dagar. Har inte testat slanglöst än, men jag gissar att bredden blir densamma. Slutsatsen är att jag rekommenderar att köpa 29x2.6 om man vill köra Nobby Nic som bakdäck. Finns just nu enbart i utföringen SnakeSkin, TL Easy, Apex, Addix Speedgrip.

Hans Dampf 29x2.6 får plats som framdäck, samma slang etc som ovan, och däcket blev ca 65 mm brett.

Tack för väldigt matnyttig information! Särskilt relevant att du mätte och jämförde bredd med TRS däcken då det verkligen inte bara är att jämföra tum-angivelser rakt av som ju dina exempel tydligt visade. Jag gissar att lufttryck i däcken kan spela viss roll på hur olika däck får plats beroende på hur mycket de flexar och trycks ihop.

Själv har jag vid ett par tillfällen fått fingerstora grenstumpar att kila sig fast mellan däck och bakram med mina original TRS-däck, men de har ju väldigt grova ytterdobbar..

Dagens runda på 4 mil var premiär för slanglöst med TRS-däcken. Jag tog till lite extra med vätska för att vara på säkra sidan då det är min första konvertering (100 ml 'Stans') så viktbesparingen uppgick bara till 77g per däck. Minskade lufttrycket till 1.5 bar bak och 1.3 bar fram (väger 82kg +utrustning) och hade inga som helst problem med genomslag även i Trail-läge på bakdämpare. Ska sänka till 1.3 bak och 1.1 fram för att testa då jag tycker däcken stöter en del fortfarande. Det var tungt på transportsträckorna men främst känns det som det beror på mönstret, gummit och vikten som verkligen rullar trögt (sorry om jag bara delar med mig av gammal skåpmat för er som ägt Jeffsy länge).

Av:
    electricbum
    NOSR skrev:
    Jag gissar att lufttryck i däcken kan spela viss roll på hur olika däck får plats beroende på hur mycket de flexar och trycks ihop.

Glömde att nämna att jag hade pumpad till 1.8 bar när jag tog fram skjutmåttet.

Av:
    maxb
    Var ute på första turen i helgen - riktigt skojigt och riktigt trevlig hoj!

Jag tror däremot jag skulle behöva få i lite mer luft i dämparna, lite fine tuning.

Angående dämparna - när jag kopplade på pumpen på bakdämpen så tjongade tryck-mätarn till och indikerade trycket, precis så som det skall vara, men när jag kopplade på den fram så rörde sig inte mätarn alls, även fast jag drog åt munstycket ordentligt. Jag provade att pumpa i lite och då rörde sig mätaren och stannade och indikerade ett lufttryck, när jag sedan monterade loss munstycket och monterade dit det igen så låg mätaren återigen i botten.

Är det jag som missar något?

/M

Av:
    AX3L
    maxb skrev:

Jag tror däremot jag skulle behöva få i lite mer luft i dämparna, lite fine tuning.

Angående dämparna - när jag kopplade på pumpen på bakdämpen så tjongade tryck-mätarn till och indikerade trycket, precis så som det skall vara, men när jag kopplade på den fram så rörde sig inte mätarn alls, även fast jag drog åt munstycket ordentligt. Jag provade att pumpa i lite och då rörde sig mätaren och stannade och indikerade ett lufttryck, när jag sedan monterade loss munstycket och monterade dit det igen så låg mätaren återigen i botten.

/M

Vissa pumpar har svårt med vissa ventiler. Det finns finare pumpar som har en extra liten sprint att skruva på för att öppna ventilen så att säga. Jag har ingen bättre förklaring än att billigare pumpar inte fixar när ventilkäglan är för långt ner.

Av:
    maxb
    AX3L skrev:
    maxb skrev:

/M

Vissa pumpar har svårt med vissa ventiler. Det finns finare pumpar som har en extra liten sprint att skruva på för att öppna ventilen så att säga. Jag har ingen bättre förklaring än att billigare pumpar inte fixar när ventilkäglan är för långt ner.

Borde inte det innebära att pumpen skulle visa noll i tryck även när jag pumpat in luft? För den visar trots allt ett tryck om jag kopplar på och pumpar i. Det är bara när jag kopplar loss och kopplar dit den igen, då är det nollat. Borde vara svart eller vitt, om du förstår vad jag menar - antingen så fungerar det eller så gör det inte det.

/M

Av:
    xyz-saft
    maxb skrev:
    AX3L skrev:
    maxb skrev:

/M

Borde inte det innebära att pumpen skulle visa noll i tryck även när jag pumpat in luft? För den visar trots allt ett tryck om jag kopplar på och pumpar i. Det är bara när jag kopplar loss och kopplar dit den igen, då är det nollat. Borde vara svart eller vitt, om du förstår vad jag menar - antingen så fungerar det eller så gör det inte det.

/M

Du pumpar ju upp ett tryck i pumpen. Det är det du ser på mätaren. Ventilen till gaffeln är antagligen inte öppen.

n+1

Av:
    NOSR
    Fast i det ögonblicket du trycker in luft öppnar du ju ventilen i dämparen med hjälp av lufttryck och inte ett mekaniskt tryck från pumphuvudet och då får du ju ett mottryck från dämparen som ger utslag på din pumps barometer tänker jag. Kan det stämma. Hör du något läckage? För det kan ju bli tätt pga gängorna/membran utan att du öppnar dämparens ventil med ett mekaniskt tryck från pumphuvudet.. Ursäkta rörig förklaring!

Av:
    maxb
    NOSR - ingen fara, jag förstår.

Jag har dock inte hört något läckage och det känns ju inte direkt som att det är "tomt" på luft då det krävs en del för att bottna gaffeln helt. Jag körde alltså i ganska bråkig terräng i helgen och jag noterade inte själv att gaffeln slog igenom helt, det är mest att den är lite för mjuk för min smak och jag vill ha lite mer motstånd.

Eller du kanske menade ett läckage vid själva pumpningen av gaffeln och inte läckage av gaffeln som sådan?

Mvh,
    Max

Av:
    NOSR
    Precis, jag menade vid pumpning. Försökte räkna ut om du kan lita på och utgå från det psi-värde din pump ger sig och justera utifrån det. Tror inte det finns anledning att tro att det är fel på din fjädring. Har du följt någon guide för att ställa SAG med mera? Om du ställt SAG och är nöjd med retur och ändå har problem med att bottna kanske du behöver stoppa i någon "volymreducerare/token" för att göra fjädringen mer progressiv.

Av:
    maxb
    NOSR skrev:
    Precis, jag menade vid pumpning. Försökte räkna ut om du kan lita på och utgå från det psi-värde din pump ger sig och justera utifrån det. Tror inte det finns anledning att tro att det är fel på din fjädring. Har du följt någon guide för att ställa SAG med mera? Om du ställt SAG och är nöjd med retur och ändå har problem med att bottna kanske du behöver stoppa i någon "volymreducerare/token" för att göra fjädringen mer progressiv.

Nä, det är det jag inte har. Jag tänkte jag skulle känna mig fram och hittade en baseline avseende trycket att utgå ifrån. Men det är ju svårt om inte mätaren ger någon indikation på nuvarande tryck menar jag.. :-) Svårt att navigera så att säga.

Jahopp. Vad gör man nudå? Provar en annan fjädringspump?

/M

Av:
    NOSR
    maxb skrev:
    NOSR skrev:

Nä, det är det jag inte har. Jag tänkte jag skulle känna mig fram och hittade en baseline avseende trycket att utgå ifrån. Men det är ju svårt om inte mätaren ger någon indikation på nuvarande tryck menar jag.. :-) Svårt att navigera så att säga.

Jahopp. Vad gör man nudå? Provar en annan fjädringspump?

/M

Denna tutorial tycker jag är schysst (10 minuter lång)
    https://youtu.be

Av:
    NOSR
    maxb skrev:

/M

Är det pumpen som följde med cykeln som ger dig problem? Vilken gaffel och dämpare har du? Ev kan en extern barometer som klarar tryck för dämpare vara en idé. Är rätt trevligt för däcken också eftersom pumparna ofta är lite svåra att läsa av om man börjar bli petig. Men min Topeak SmartGauge D2 har faktiskt svårt med ventilen på bakdämparen...

Av:
    SommarMTB
    Hej!
    Någon som kört av denna axel i baknavet?

/Sommar
    DSC_1000.JPG
    DSC_1001.JPG
    Capture.PNG

Av:
    maxb
    NOSR skrev:
    maxb skrev:

/M

Är det pumpen som följde med cykeln som ger dig problem? Vilken gaffel och dämpare har du? Ev kan en extern barometer som klarar tryck för dämpare vara en idé. Är rätt trevligt för däcken också eftersom pumparna ofta är lite svåra att läsa av om man börjar bli petig. Men min Topeak SmartGauge D2 har faktiskt svårt med ventilen på bakdämparen...

Precis, det är pumpen som följde med cykeln. Gaffel och dämpare är standard för AL Comp modellen. Irriterande dock att den som följer med inte fungerar. Hmns.

Av:
    maxb
    Svar från YT om någon annan har samma fundering:

Daniel Lei
    Daniel Leiblein (YT Industries)
    Oct 16, 14:02 CEST

Hi Max,

some forks valves are a little "tight" with shock pumps. It could happen that the valve plunger is not completely disengaged by the pin from the shock pump.
    Sometimes, it might help to give the pump head another twist after you screwed down the pin. You should be able to hear the air hiss into the hose.

On the other hand, you do not lose pressure when you disconnect the hose. Meaning the pressure value in the fork is the same as in the pump before you disconnect.

I hope this information is helpful to you.

Beste Grüße / Best regards / Cordialement

Daniel Leiblein

Av:
    Bofinken
    35min senare så sitter magic mary 29x2,35 på plats 2 fälgjärn senare....
    2,35:orna ser ut som raceing däck jämför med orginal trs, betvivlar inte som sagt att 2,6 får plats utan probbs.

Av:
    NOSR
    Bofinken skrev:
    2,35:orna ser ut som raceing däck jämför med orginal trs, betvivlar inte som sagt att 2,6 får plats utan probbs.

Haha, det lät tajt värre! Ser fram emot att höra en recension av däcken (kör du som fram och bak?). Särskilt i relation till vilket underlag och typ av cykling du kört. Blev det förresten slang eller slem i däcken (och hur gick tätningen ifall det blev slanglöst)?

Av:
    Bofinken
    Ja fifan fick slänga till med ett stridsvrål för att få dit skiten gick på ren sisu :)
    Kör med slang. Hann med en kort runda efter att jag fick på skiten, kör magic mary fram och nobby nic bak klar förbättring från nobby både fram och bak. Underlag för kvällen var rötter och stenar till förbannelse :)
    Men som sagt jag tycker denna cykel flyger fram jämfört med min gamla enduro.
    NOSR skrev:
    Bofinken skrev:

Haha, det lät tajt värre! Ser fram emot att höra en recension av däcken (kör du som fram och bak?). Särskilt i relation till vilket underlag och typ av cykling du kört. Blev det förresten slang eller slem i däcken (och hur gick tätningen ifall det blev slanglöst)?

Av:
    Linusp3
    SommarMTB skrev:
    Hej!

/Sommar

Har du ”bara cyklat” eller kört bikepark med hopp osv? Hur långt har cykeln rullat, vilken årsmodell är det, vad säger YT om garanti?

Av:
    SommarMTB
    Ca 80 mil enligt strava. Jo nog har det blivit en del hopp mm men inte alls på någon avancerad nivå.
    YT tyckte det var ett märkligt fel och bad mig kolla med e thirteen vilket kändes rätt slappt.
    Sagt å gjort så skickade jag ett mail till dom idag, inget svar än.
    Lite märkligt är det att deras reservdelskit är slutsålt.
    Lutar åt att jag svarvar mig en egen axel imorgon.

Av:
    bjorkkis
    SommarMTB skrev:
    Ca 80 mil enligt strava. Jo nog har det blivit en del hopp mm men inte alls på någon avancerad nivå.
    YT tyckte det var ett märkligt fel och bad mig kolla med e thirteen vilket kändes rätt slappt.
    Sagt å gjort så skickade jag ett mail till dom idag, inget svar än.
    Lite märkligt är det att deras reservdelskit är slutsålt.
    Lutar åt att jag svarvar mig en egen axel imorgon.

När det gäller Thirteen hisspinne, så har jag fått väldigt bra bemötande av Thirteen. Skickat delar gratis med ups. Hoppas dom vaknar till liv och skickar nya delar.

Av:
    SommarMTB
    Svar från eThirteen:
    Hi Jonas,

thanks a lot for getting in touch. We are sorry for the trouble with your rear hub internals. If you can let us know your address, we are happy to send over the needed spares free for charge.

Best regards

Flo
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Grym support från dom.

Av:
    Jensen
    SommarMTB skrev:
    Svar från eThirteen:
    Hi Jonas,

thanks a lot for getting in touch. We are sorry for the trouble with your rear hub internals. If you can let us know your address, we are happy to send over the needed spares free for charge.

Best regards

Flo
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Grym support från dom.

Kan man kalla service.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    anderstornberg
    SommarMTB skrev:
    Hej!

/Sommar

Hejsan.
    Den kortare delen till vänster ser ju ut att ha en fläns, ska denna fläns egentligen vara längre men att den har gått av vid ca 2mm?
    Det ser ju ut som om den bara ska vara inpressad i den längre delen, eller luras bilden?

//Anders

Av:
    SommarMTB
    Den är svarvad som en del. Se bilden i tidigare inlägg.
    Har nu svarvat en egen i rostfritt och det fina är att de ersättnings delar jag får är nu mera i stål från ethirteen ?

Av:
    anderstornberg
    SommarMTB skrev:
    Den är svarvad som en del. Se bilden i tidigare inlägg.
    Har nu svarvat en egen i rostfritt och det fina är att de ersättnings delar jag får är nu mera i stål från ethirteen ?

Det här inlägget är ju informativt, men hade varit roligare med bild! :)

Körde du för hand, eller CNC?

//Anders

Av:
    SommarMTB
    Svarvad manuellt:-)

Ska bli intressant att se hur leverantörens nya design ser ut men så här blev min.

Trevlig helg på er!

DSC_1016.JPG

Av:
    anderstornberg
    Färgerna är ju helt åt skogen men jag utgår ifrån att det som ser bronsfärgat ut på min skärm i själva verket är rostfritt/silver.

Lagret ser ut att passa bra! Fint handlag!

Borrar du 12 mm eller lite underdimension och brotschar?
    Jag har en hyfsad känsla för mekanik, men har aldrig ägt en svarv eller tillverkat något med den precisionen med andra verktyg, så för min del kan en beskrivning av processen inte vara för ingående! :)

Trevlig helg härifrån också!

Av:
    Linusp3
    Lite feedback från mig; jag lyckades fästa min tool-tube i en gammal Clarks-hållare jag hittade i en låda, men en flaska hade inte gått att få i/ur där... fast vatten brukar jag ha i ryggan så det här inga problem!DDAF73F0-B5E5-43F4-A8C6-E2D4013DE8EF.jpeg

Jag har faktiskt börjat vänja mig vid e*thirteen-däcken som jag ogillade så kraftigt de första turerna och tycker de greppar bättre nu när jag vågar lita på dem! De får sitta på över vintern så lägger jag på MM+NN när våren kommer!C6AE0775-E07C-4C3D-A28A-552B4A9B1E0B.jpeg

... och vilken underbar cykel detta är alltså! Den har verkligen gjort mig till en bättre cyklist :) Rapp, följsam och snabb!

Sist ett par frågor;
    -Min Fox 34 FLOAT ger ifrån sig ett ”luftljud” (bra beskrivning väl?), som ett kort pfsst, vid rebound... ska det vara så? Är ovan vid finare gafflar.
    -Hur sköter ni packningarna kring gaffel/dämpare/dropper mer än att torke rent runt skrapringarna? Silikonspray? 5-56? ANNAT?

Av:
    anderstornberg
    Linusp3 skrev:
    Sist ett par frågor;
    -Min Fox 34 FLOAT ger ifrån sig ett ”luftljud” (bra beskrivning väl?), som ett kort pfsst, vid rebound... ska det vara så? Är ovan vid finare gafflar.
    -Hur sköter ni packningarna kring gaffel/dämpare/dropper mer än att torke rent runt skrapringarna? Silikonspray? 5-56? ANNAT?
    Ja, det är dämparen som jobbar. Om du skruvar ned dämpningen till 0 så kommer du märka att ljudet försvinner.
    Tror att jag läste i instruktionsboken att man ska ge fan i att kladda något på packningarna, det drar till sig smuts och medför ökat slitage.
    Jag sköljer (ännu så länge) bara av dem efter varje tur. Torkar inte, om jag inte blåser cykeln torr med tryckluft.

//Anders

Av:
    Bintfese
    Bintfese skrev:
    marr skrev:
    Kontakta tftuned, de brukar ha koll.
    Tack för tipset, ser helt klart intressant ut!
    Har beställt något roligt kit med vad som ser ut att vara rätt mått ifrån RockShox, om det inte funkar kollar jag med TFTuned

Och sådär ganska precis en månad senare så sitter STX:en monterad...

Förhoppningsvis kan denna text hjälpa någon i framtiden att slippa den resa jag fick göra.
    Svaret på varför det var så svårt att hitta rätt mount till det "övre" fästet är: det finns inte.

Som jag ser det så har man två möjligheter.
    1: Prata med Greg hos TFTuned. Greg är bra, Greg svarvar till det du behöver. 383 kr
    2: Köp ½"X½" 17,4X10 för 129 kr och slipa/fila ner de sista 0,3 mm på orginaldistanserna som följer med dämparen (de vita i hårdplast). Nr 2 var min backup plan.

Slutet gott, allting gott.
    Tack för tipset marr!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-24 20:11 av Bintfese.

Av:
    marr
    Bintfese skrev:
    Bintfese skrev:
    marr skrev:
    Kontakta tftuned, de brukar ha koll.
    Tack för tipset, ser helt klart intressant ut!
    Har beställt något roligt kit med vad som ser ut att vara rätt mått ifrån RockShox, om det inte funkar kollar jag med TFTuned

Och sådär ganska precis en månad senare så sitter STX:en monterad...

Förhoppningsvis kan denna text hjälpa någon i framtiden att slippa den resa jag fick göra.
    Svaret på varför det var så svårt att hitta rätt mount till det "övre" fästet är: det finns inte.

Som jag ser det så har man två möjligheter.
    1: Prata med Greg hos TFTuned. Greg är bra, Greg svarvar till det du behöver. 383 kr
    2: Köp ½"X½" 17,4X10 för 129 kr och slipa/fila ner de sista 0,3 mm på orginaldistanserna som följer med dämparen (de vita i hårdplast). Nr 2 var min backup plan.

Slutet gott, allting gott.
    Tack för tipset mar!

Gött att de löste sig, gött att du återkopplar så andra kan lösa samma problem i fortsättningen.

Av:
    NOSR
    NOSR skrev:
    Bofinken skrev:
    Traktordäcken ska av iaf blir ett par nobby nic 2,35.

Ja dom ser bra brutala ut! Häromkring i Närke funkar Noby Nic finfint, tror de blir dom igen för mig med. Men lite nyfiken på hur TRS är på mjukt underlag och hala rötter och stenar. Ska i varje fall ut och testa E13 ordentligt hemmakring. Såg faktiskt att GMBN:s Neil Donoghue hade dom däcken på en av sina cyklar nu när hösten kom..

Har nu testat TRS+ däcken som kom med "29 CF Pro" i ca 130 km blå - röd - svart XC/AM. Slutsatsen är att de både är för tunga och tröga, utan att egentligen tillföra något, för i varje fall min körstil med turer runt 25-40km och ca 250-500 höjdmeter klättring. Upplever inte heller att de greppar bättre än mindre grova däck jag haft tidigare, förutom vid väldigt lösa underlag som tex sandiga backar eller lös och inte alltför lerig jord (sånt britterna kallar "loam").
    Tänker nog testa TRS-däcken i någon bikepark i framtiden men nu blir det Nobby Nic 2.35 fram och Rocket Ron 2.25 bak för mig. Bara viktbesparingen på 850 gram roterande massa känns hisnande. Skulle inte bli förvånad om hojen blir ännu kvickare att styra i högre hastigheter nu . Dessutom rullar ADDIX Speedgrip klart bättre än TRS-gummit (helt olika syfte för däcken) så nu blir de nog några nya PR på stigarna! Sist men inte minst, viken otroligt fin och rolig cykel vi skaffat =D
    P. S. Om någon missade mitt nybörjar-fynd och tips kring XTR-reglaget så går det alltså att växla till två växlar tyngre i en sekvens med tumväxling. Något jag använder hela tiden nu när jag tex passerar ett backkrön, är helt underbart!

Av:
    Lingon
    Kul att det finns någon som uppskattar shimanos multitrlease. Jag tycker det är grymt störande, blir alltid ofrivilliga dubbelväxlingar när man öser på i stöket. :(

Av:
    bikerX
    Lingon skrev:
    Kul att det finns någon som uppskattar shimanos multitrlease. Jag tycker det är grymt störande, blir alltid ofrivilliga dubbelväxlingar när man öser på i stöket. :(

+1, Tog ett tag innan jag förstod vad som hände, när man minst vill ha det (där man trivs som bäst bland stenar och rötter) blir det plötsligt trögtrampat, jag måste växla igen och flytet är som bortblåst, hoppas det går att vänja sig...

Av:
    NOSR
    bikerX skrev:
    Lingon skrev:

+1, Tog ett tag innan jag förstod vad som hände, när man minst vill ha det (där man trivs som bäst bland stenar och rötter) blir det plötsligt trögtrampat, jag måste växla igen och flytet är som bortblåst, hoppas det går att vänja sig...

Har ni kollat om det går att spärra på något vis? Själv tycker jag den är så pass stum att jag aldrig växlat oavsiktligt. Men hojen är så pass ny och jag på den att jag kanske ändrar uppfattning..

Av:
    hookswe
    Hej, Som flera skrivit om men jag hittar inget på Jeffsy 27 CF PRO.
    Igår konverterade jag min Jeffsy till tubeless samt bytte bort TRS däck till Schwalbe Nobby Nic 2,6 fram och bak .
    65-584 (27.5 x 2.60, 650B) (11600910.01) blev inte jättemycket plats kvar men varje hjulpar blev ca 400gr lättare så totalt 800gr lättare cykel och bättre prestanda. 3mm frigång till deras skavskydd på kedjesidan 6mm på andra sidan. Rullomkretsen blev ca 2240mm.
    Som ny cykel mycket snabbare och rullar lättare 43km/h vid kadens 90 bra fart...
    20181028_122127.jpg
    2018-10-28_12-34-08.jpg

Av:
    mv70
    hookswe skrev:
    3mm frigång till deras skavskydd på kedjesidan 6mm på andra sidan.

Shit, 3mm bara !
    Tack, då vet jag hur breda däck jag inte ska ha. Anntar 29 Jeffsy inte är bredare bak
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-28 18:54 av mv70.

Av:
    jofahjalm
    Men 43 km/h är fan snabbt! På plusdäck med drivlinan som borde har marknadens lägsta verkningsgrad lär man ha bra ben!

Av:
    anderstornberg
    jofahjalm skrev:
    Men 43 km/h är fan snabbt! På plusdäck med drivlinan som borde har marknadens lägsta verkningsgrad lär man ha bra ben!

Hej Jofahjälm.

Vad syftar du på här? Menar du att verkningsgraden för raceface-klingan och e*thirteen-kassetten är lägre än för andra klingor och kassetter?
    Syftar du på att 9-kuggarsdrevet egentligen är för litet för att det skall bli effektivt?
    Utveckla gärna, jag vill lära mig.

Kan lägga till att jag trampade ut i 65km/h i en lång nerförsbacke med 32t klinga och e*thirteenkassetten. Får mig att ifrågasätta vad man skall med den utväxlingen till på en stigcykel??

//Anders

Av:
    NOSR
    Personligen ser jag inte heller riktigt nyttan av 32/9 kombon. Måste vara för ruskigt stark elit och/eller folk som fullkomligt bombar på utför? Kom själv upp i 60kmh på vägen hem från spåret i asfalt utför. Och det var med NN 2.35 + RoRo 2.25 däck. Dess däck har gjort cykeln ofantligt mycket snabbare!
    Skulle gärna byta framklinga till 30 eller t.om. 28. Får kanske bli först när originalet blir sliten. Tycker mig själv kunna känna hur det äter på drivpaketet när man kör på ynka 9 tänder bak. Borde ju sno några watt också.. Helst skulle jag sett ett 1x12 Eagle på denna cykel men 1x11 11-48 eller snarlikt hade ju inte varit fel. Några tips på annan kassett/kombo som lirar fint på stigarna med befintliga reglage?

Av:
    Raggamuffin
    30 fram och 11/46 bak tycker jag fungerar bra, men förmodar du har XD-drive då får man nog gå på Garbaruks 10-46.
    Jag tycker 10 fungerar rätt illa, 9:an måste ju sno 100 watt extra :)

// Muffin

Av:
    Lingon
    Vid mindre än 12 kugg minskar verkningsgraden ganska drastiskt.
    När jag bytte kedja på min Capra efter 90 mil var dom tre stora aluminiumdreven på E13 kassetten redan slut, så det fick bli en ny kassett också. Valde en sram 10-42 kassett. Saknar varken 46:an eller 9:an på E13 kassetten.
    På min andra hoj kör jag 10-delad 11-40. Helt perfekt i stockholmsterräng.

Av:
    anderstornberg
    Lingon skrev:
    Vid mindre än 12 kugg minskar verkningsgraden ganska drastiskt.
    När jag bytte kedja på min Capra efter 90 mil var dom tre stora aluminiumdreven på E13 kassetten redan slut, så det fick bli en ny kassett också. Valde en sram 10-42 kassett. Saknar varken 46:an eller 9:an på E13 kassetten.
    På min andra hoj kör jag 10-delad 11-40. Helt perfekt i stockholmsterräng.

Yay, det blir 20:- milen bara för kassetten :)
    Men man kan ju byta aluminiumdreven separat, då blir det _bara_ 10:- milen i kassettslitage :)

Ska nog överväga en SRAM 10-42 när det blir dags, har tidigare kört 34t med 11-40-kassett och det funkade fint :)

//Anders

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ