• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    SalkinL
    ghia64 skrev:
    Min Pro kom igår:

Allt ser prima ut än så länge... ❤

Det ser prima ut tills imorgon när den ska repas ;)

Av:
    Ustzeust
    ghia64 skrev:
    Min Pro kom igår:

Pro race va?

Av:
    ghia64
    Jupp!

Av:
    H.
    ghia64 skrev:
    Min Pro kom igår:

Nya är ju ruskigt fin! Jag tycker det är lite Intense-känsla över den.

Av:
    Luthman Photography
    Den såg rättknepig ut i den där vinkeln. Hiskeligt låg och rätt brant. Det lär inte stämma va?

Av:
    ghia64
    Luthman Photography skrev:
    Den såg rättknepig ut i den där vinkeln. Hiskeligt låg och rätt brant. Det lär inte stämma va?

Överröret är sjukt lågt vid sadelstolpen. Misstänker att det gör att HA ser brant ut. Storlek XL.

Av:
    Du Rietz
    Kul med jämförelser. Jag antar du inte räknar in 2019 Jeffsy 29 Race som en trailhoj, eller blir det bara för mycket detaljer? Jag är nyfiken, vad är din egen användning av dessa jämförelser?

Aron skrev:
    Jag har uppdaterat min geometrisammanställning av stig 29:or för den som är intresserad.

29 trail - geometritabell

Överlag tycker jag att siffrorna ser rätt vettiga ut. Det som sticker ut är den korta sadelstolpen och branta sadelrörsvinkeln.

Av:
    Ustzeust
    Imorgon kommer gucka, nytt bakdäck och pedaler så blir nog premiärtur i skymningen!
    DSC_0180.JPG

Av:
    Nypåmtb
    Inget nytt om en aluversion med den uppdaterade geon? Spekulerades ju om detta tidigare, men än finns inget vad jag kunnat se. Eller tror ni YT slutat utveckla aluhojar till förmån för 100% fiber?

Av:
    NOSR
    Dum fråga kanske, men är min ram ställd i HIGH eller LOW? Jag antog High eftersom jag läste någonstans att cykeln kom monterad så men nu misstänker jag Low när jag tittar närmre. Kändes inte helt intuitivt utifrån märkningen eftersom high-pilen pekar mot bulten. Men om jag flippar chipet borde ju ramen sträcka på sig.. Som det är nu slår jag i pedalerna ofta. Någon som experimenterat? Stor skillnad utför?
    20190311_151419.jpg

Av:
    landen
    Din är i LOW vad jag kan se.

Av:
    Ustzeust
    Japp, lågläge. Lite oklart skrivet av dom men ganska lätt att lista ut vad som händer om du vänder på chipet.
    Jag kör i högläge, men slår i pedalerna på ställen där jag aldrig gjorde det innan.

Av:
    NOSR
    Tack för bekräftelsen!
    Gällande att slå i pedalerna var min tidigare cykel var en 120mm/120mm Canyon Nerve. Kan tänka mig att den var något trampeffektivare i länkaget men också att jag har ställt min Jeffsy att gå lite mjukare i början av fjädringsvägen nu när jag har mer dämpning att tillgå. Inte jämfört vevarmarnas längd än men det kan ju också vara en faktor, man kanske skulle satsa på kortare, om det inte satt så fina på redan...

Av:
    arvtheshark
    Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.

Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?

/Arvid

Av:
    mikaeljc
    arvtheshark skrev:
    Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.

Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?

/Arvid

Om du inte har problem med markfrigång så är nog offset bushings det enklaste och billigaste sättet att flacka ut hojen. Eftersom du förlängt gaffeln så har du ju fått lite högre BB än original.

https://www.offsetbushings.com

Av:
    trampapådå
    arvtheshark skrev:

/Arvid

satte precis i ett works components på min cykel, enkelt och smidigt kan rekommenderas

Av:
    arvtheshark
    mikaeljc skrev:
    arvtheshark skrev:

/Arvid

Om du inte har problem med markfrigång så är nog offset bushings det enklaste och billigaste sättet att flacka ut hojen. Eftersom du förlängt gaffeln så har du ju fått lite högre BB än original.

https://www.offsetbushings.com

Aha, man kan göra så också :-) Man lär sig något nytt varje dag. Dock är jag väl främst intresserad av ökad hjulbas, och då gissar jag att måste pilla med lagret för gaffeln?

/Arvid

Av:
    Johan5050
    Tjena!
    Igår blev jag en utav er när min jeffsy kom hem😁
    Tänkte byta däcken direkt så jag undrar om någon vet om fälgarna är tejpade och förberedda för tubeless eller om man måste fixa det själv?
    Det är en cf comp med E13 trs fälgar.
    MvH

Av:
    mv70
    Johan5050 skrev:
    Tjena!
    Igår blev jag en utav er när min jeffsy kom hem😁
    Tänkte byta däcken direkt så jag undrar om någon vet om fälgarna är tejpade och förberedda för tubeless eller om man måste fixa det själv?
    Det är en cf comp med E13 trs fälgar.
    MvH
    Mina 2018 kom färdigtejpade, gissar alla är tubeless ready

Av:
    NOSR
    Har en 2018 CF Pro (den har E13 TRS+ fälgar) de var tejpade och klara (E13 tubeless ventiler följde med separat). Kört tubeless på 1.2 bar bak på rotiga och steniga xc-leder sedan i höstas utan läckage (väger 83 kg) h.Väldigt nöjd!

Av:
    Johan5050
    Hade ni behållt cyklen om ni fått den med denna lackskadan?
    YT ger mig en tusing i deras webshop och löfte om en ersatt ram om det någonsin skulle vara något problem i området. Dem försäkrar mig om att det bara är en lackskada och att ramen är som tjockast här nere vid vevlagret. Jag kan inte känna något hack när jag drar med en mejsel över skadan. Men detta är min första kolfiberram och är riktigt nojig😶😅 Vill inte svartmåla YT. Vill mest ha inputs från annat håll innan jag bestämmer mig. När jag köper nytt vill jag att det ska vara helt och snyggt.
    20190327_184928.jpg
    Screenshot_20190328-184734.png

Av:
    Lingon
    Grattis till 1000 kr. Det där är bara en kosmetisk skada.

Av:
    trampapådå
    Som ovan bara dutta i lite färg och vara glad för 1k!

Av:
    H.
    Lingon skrev:
    +1

Om ett år kommer du inte ens hitta det där bland alla andra lackskador.

Skulle säga att det varotroligt generöst av YT.

Av:
    glitch
    H. skrev:
    Lingon skrev:
    +1

Om ett år kommer du inte ens hitta det där bland alla andra lackskador.

Skulle säga att det varotroligt generöst av YT.

Verkligen! Ta pengarna innan de ångrar sig.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

Av:
    Johan5050
    Tack för alla lugnande svar 😁😁😁 Nu ska den jävlen ut i skogen och få bekänna färg😉!

Av:
    JoakimStj
    Har precis som Johan5050 en lackskada på min nya cf comp. Väntar på svar från YT vad de säger om det. Hoppas också på en tusing :)
    IMG_20190329_213941.jpg

Av:
    Ustzeust
    JoakimStj skrev:
    Har precis som Johan5050 en lackskada på min nya cf comp. Väntar på svar från YT vad de säger om det. Hoppas också på en tusing :)

Är baltriangeln i alu?

Av:
    Snakepit
    Ustzeust skrev:
    JoakimStj skrev:

Är baltriangeln i alu?

Ja, man ser en svets på kedjestaget.

Av:
    Ustzeust
    Snakepit skrev:
    Ustzeust skrev:
    JoakimStj skrev:

Är baltriangeln i alu?

Ja, man ser en svets på kedjestaget.

Tänkte väll det, såg konstigt ut när det inte var någon metallbit bakom drevet.

Av:
    Stervelo
    Erik O skrev:
    AX3L skrev:
    Över lag tycker jag det är en intressant approach man har gällande priserna. Nu säger jag inte att den inte är värd sitt pris, men prisargumentet för att köpa YT har ju i någon mån försvunnit. Förr var skillnaden mellan fultysk och premium betydligt större, men nu är skillnaden mellan en Nomad och en Capra inte helt övertygande imho. Inte heller får man en drivlina helt i 24k guld som Canyon brukade locka med utan samma GX som nomaden också är specad med. Därmed inte sagt att en Nomad är bättre, men det är svårt att branda om ett märke. Många biltillverkare har ju samma problem.

Men är verkligen yt en fultysk numera. Skulle lätt kunna slå till på nya jeffsy el Capra för att de är bland de finaste hojarna i respektive kategori (nu kommer jag väl inte göra det eftersom jag sitter på en ripmo som ju för övrigt är väldigt lik jeffsyn geometrimässigt). Baksidan med distansköp får man ju också om man ska jaga rätt på en santa Cruz till bästa pris hos tyska näthandlare.
    Inte är den jättelik ripmon. Klart flackare gaffelvinkel, ännu brantare sadelrör, så du sitter ännu mer frampå. Annan offset på gaffeln. Jag tror inte de är så lika alls, däremot tror jag nya jeffsyn är klart bra, mer mer antisquat, så kanske det liknar något. För mig då. Men, inget flyttar på min ripmo på ett bra tag.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Pallepuder
    Tänkte kolla om det finns någon med bättre google-skills än mig. Sugen på ett angleset för att flacka ut den 1 grad. Vet att det ska vara ZS44 / 28,6 och ZS56 /40. Hittar bara CaneCreeks egna svindyra.

Har någon koll om det finns nått vettigt alternativ på marknaden?

Tackar!

Av:
    larsaw
    Pallepuder skrev:
    Tänkte kolla om det finns någon med bättre google-skills än mig. Sugen på ett angleset för att flacka ut den 1 grad. Vet att det ska vara ZS44 / 28,6 och ZS56 /40. Hittar bara CaneCreeks egna svindyra.

Har någon koll om det finns nått vettigt alternativ på marknaden?

Tackar!

https://www.workscomponents.co.uk har i mitt tycke något bättre kvalité och mycket större utbud än https://www.superstarcomponents.com men båda funkar bra om du bara hittar ett som passar.

WC höll fint i två år tills cykeln till slut fick rulla snällt som reserv-hoj (till sist blev den stulen), men vid sista genomgången såg och kändes lagret precis som nytt.
    Mitt Slackenizer gick också två år innan även den hojen stals (samtidigt som ovan...), men dess lager var också fortfarande smooth.
    Dock har WC bättre tätningsringar och bättre passform, så kan du ta dig råd till det pytte lite dyrare WC-lagren så är dom att föredra.

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-01 12:57 av larsaw.

Av:
    Pallepuder
    Tackar!

Works hade ett EC44 zs56 men det verkar som det ska fungera ändå vad jag kan läsa mig till. Blir att testa=)

Av:
    SalkinL
    Pallepuder skrev:
    Tackar!

Works hade ett EC44 zs56 men det verkar som det ska fungera ändå vad jag kan läsa mig till. Blir att testa=)

Du SKA ha EC44 istället för ZS44. Offseten ligger i den övre koppen och då behöver den vara EC istället för ZS.

Av:
    Lindgreno
    Hej,

Någon som har gått från en Fuel ex 8 till en 2019 Jeffsy och skulle vilja uttala sig lite om sittpositionen för/nackdelar?
    Har idag en 21.5 fuel ex 8 och är inne på en Jeffsy XL. Vad jag kan läsa mig till så "borde" jag tycka om den men har tyvärr aldrig provat en.

Tacksam för alla svar!

Av:
    Lindgreno
    Någon med en 2019 Jeffsy storlek XL i Göteborgsområdet som skulle vilja göra mig en supertjänst?🙏🏼

Skulle hemskt gärna vilja provsitta för att bilda mig en uppfattning om storleken innan jag beställer mig en CF pro race 29”

Av:
    ghia64
    Lindgreno skrev:
    Någon med en 2019 Jeffsy storlek XL i Göteborgsområdet som skulle vilja göra mig en supertjänst?🙏🏼

Skulle hemskt gärna vilja provsitta för att bilda mig en uppfattning om storleken innan jag beställer mig en CF pro race 29”

Jag har. Bor 2 mil norr om centrum...

Av:
    anderstornberg
    Nä, nu tycker jag att det blivit lite för mycket ombyggnadsprat, geometridiskussioner och köpråd.
    Är det ingen som cyklar på sin cykel?

Köpte min Jeffsy 29 CF Pro på rean i oktober förra året, givetvis ville man ut och cykla för att kunna känna att man kunde vara nöjd med sin investering, så jag cyklade.
    På de första fem rundorna fick jag punktering fyra gånger, dock inte med orginaldäcken, utan lättare mer lättrullade däck och gucka.
    Körde ca. 1.5 bar, vägde ca 74 utan utrustning, fattade inte vad som var felet, jag hade ju kört liknande tryck med liknande däck med gucka i två år utan en enda punktering på en annan cykel.
    Dessutom kändes Jeffsyn av naturliga skäl inte lika rapp på platten och i omväxlande terräng som min gamla HT...
    Höll på att tappa modet och funderade på att sälja om jag inte snart fick en bättre känsla för cykeln, men valde istället att testa att höja trycket till 1.8 bar inför årets säsong och nu jävlar, nu gör cykeln det jag förväntade mig!!

Enorma horn växer ut i stökiga nerförbackar och förtroendet för vad den klarar bara växer, sen när man kommit in lite i tekniken för att kunna cykla fort när det är omväxlande terräng även med fullgung, då är den ju helt grym där också.

Så ni som tvekar om köp - vad väntar ni på?
    Ni som funderar på geometrin - Säkert kan det finnas cyklar som är bättre eller likvärdiga för ungefär samma pengar eller lite mer, men det måste väl finnas en anledning till att ni överväger en Jeffsy som inte är relaterat till pris eller 2mm hit eller dit på något av måtten?

//A

Av:
    Bofinken
    anderstornberg skrev:
    Nä, nu tycker jag att det blivit lite för mycket ombyggnadsprat, geometridiskussioner och köpråd.
    Är det ingen som cyklar på sin cykel?

Köpte min Jeffsy 29 CF Pro på rean i oktober förra året, givetvis ville man ut och cykla för att kunna känna att man kunde vara nöjd med sin investering, så jag cyklade.
    På de första fem rundorna fick jag punktering fyra gånger, dock inte med orginaldäcken, utan lättare mer lättrullade däck och gucka.
    Körde ca. 1.5 bar, vägde ca 74 utan utrustning, fattade inte vad som var felet, jag hade ju kört liknande tryck med liknande däck med gucka i två år utan en enda punktering på en annan cykel.
    Dessutom kändes Jeffsyn av naturliga skäl inte lika rapp på platten och i omväxlande terräng som min gamla HT...
    Höll på att tappa modet och funderade på att sälja om jag inte snart fick en bättre känsla för cykeln, men valde istället att testa att höja trycket till 1.8 bar inför årets säsong och nu jävlar, nu gör cykeln det jag förväntade mig!!

Enorma horn växer ut i stökiga nerförbackar och förtroendet för vad den klarar bara växer, sen när man kommit in lite i tekniken för att kunna cykla fort när det är omväxlande terräng även med fullgung, då är den ju helt grym där också.

Så ni som tvekar om köp - vad väntar ni på?
    Ni som funderar på geometrin - Säkert kan det finnas cyklar som är bättre eller likvärdiga för ungefär samma pengar eller lite mer, men det måste väl finnas en anledning till att ni överväger en Jeffsy som inte är relaterat till pris eller 2mm hit eller dit på något av måtten?

//A

Det är en fruktansvärt rolig cykel trots den ”gamla” geometrin 👍

Av:
    Lindgreno
    Hoppla! Typ Kungälv då eller? Vill du vara min hjälte?:D

Av:
    ghia64
    Lindgreno skrev:
    Hoppla! Typ Kungälv då eller? Vill du vara min hjälte?:D

Stämmer bra. Du är välkommen att provsitta pärlan... :-)

Av:
    Henk2055
    Varför har AL versionen en annan geometri än CF varianterna?

Av:
    ghia64
    Henk2055 skrev:

AL varienterna har den gamla geon. Bara kolfiberramarna som är uppdaterade...

Av:
    Ustzeust
    Henk2055 skrev:

Inte uppdaterad för 2,19

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ