• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    Willbob
    Tjena!

Min Jeffsy CF 27 2018 har nu rullat ca 90 mil.
    Och högra vevlagret har nu gett upp (det glappar och låter illa). Slits vevlagren så snabbt? Vad hade ni ersatt det med?

Av:
    Raggamuffin
    Willbob skrev:
    .../ Slits vevlagren så snabbt? Vad hade ni ersatt det med?

Ja ibland, framförallt om man envisas med att tvätta cykeln.

// Muffin

Av:
    mv70
    Kanske redan vart visad " Trail Bike of the Year 2019 " av MBR
    https://youtu.be

Av:
    mtb565
    Okej, jag tror jag är färdig med att leta cykel nu, det får bli en Jeffsy 29. Frågan är CF Comp eller CF Pro.

CF Pro kostar egentligen lite mer än vad jag är bekväm med att betala för en cykel, men den känns väldigt komplett och inget jag känner att jag skulle vilja uppgradera (förutom däck kanske). Den finns också tillgänglig för leverans just nu. Sålänge jag blir nöjd kommer jag behålla den länge, då jag inte har behovet av att "ha det senaste" kontinuerligt.

CF Comp, förmodligen tillräckligt kompetent cykel för mig även om dämpningen gärna hade fått vara lite mer premium, 11 växlar räcker till mig med. Nackdel att man kanske vill uppgradera dämperiet i framtiden. Längre tid innan leverans, men har jag väntat sålänge innan jag uppgraderar kanske jag kan vänta lite till.

Kort och gott, tycker du CF Pro värd extra kostanden över en CF Comp för en vanlig dödlig, eller kommer jag va lika glad på en Comp?

Av:
    Amazonic
    mtb565 skrev:
    Okej, jag tror jag är färdig med att leta cykel nu, det får bli en Jeffsy 29. Frågan är CF Comp eller CF Pro.

CF Pro kostar egentligen lite mer än vad jag är bekväm med att betala för en cykel, men den känns väldigt komplett och inget jag känner att jag skulle vilja uppgradera (förutom däck kanske). Den finns också tillgänglig för leverans just nu. Sålänge jag blir nöjd kommer jag behålla den länge, då jag inte har behovet av att "ha det senaste" kontinuerligt.

CF Comp, förmodligen tillräckligt kompetent cykel för mig även om dämpningen gärna hade fått vara lite mer premium, 11 växlar räcker till mig med. Nackdel att man kanske vill uppgradera dämperiet i framtiden. Längre tid innan leverans, men har jag väntat sålänge innan jag uppgraderar kanske jag kan vänta lite till.

Kort och gott, tycker du CF Pro värd extra kostanden över en CF Comp för en vanlig dödlig, eller kommer jag va lika glad på en Comp?

Har inte cf comp eagle 1x12?

Jag har en 2018 med pike rct3 och är väldigt nöjd med den.

Av:
    mtb565
    Amazonic skrev:

Har inte cf comp eagle 1x12?

Jag har en 2018 med pike rct3 och är väldigt nöjd med den.

Comp har Shimano XT 11 delat, Pro har GX Eagle 12 delat.

Av:
    Oskar
    mtb565 skrev:
    [...]
    CF Comp, förmodligen tillräckligt kompetent cykel för mig även om dämpningen gärna hade fått vara lite mer premium, 11 växlar räcker till mig med. Nackdel att man kanske vill uppgradera dämperiet i framtiden.

På vilket sätt skulle dämperiet på CF Comp inte vara tillräckligt "premium"? Är det Kashima-coatingen du saknar?

Av:
    mtb565
    Oskar skrev:
    På vilket sätt skulle dämperiet på CF Comp inte vara tillräckligt "premium"? Är det Kashima-coatingen du saknar?

Nu är det inte Kashima coating på Pro heller, men kanske bara hjärnspöken att FOX gaffel inte räcker till, bra med lite mothugg! :) Det där ju därför jag ställer frågan till och börja med, lika glad på en Comp? Fox gaffeln är väl iaf objektivt flexigare men om det skulle påverka mig kanske är tveksamt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-14 14:25 av mtb565.

Av:
    Oskar
    mtb565 skrev:
    Oskar skrev:

Nu är det inte Kashima coating på Pro heller, men kanske bara hjärnspöken att FOX gaffel inte räcker till, bra med lite mothugg! :) Det där ju därför jag ställer frågan till och börja med, lika glad på en Comp? Fox gaffeln är väl iaf objektivt flexigare men om det skulle påverka mig kanske är tveksamt.

Vad jag menar är att det sitter en mycket fin gaffel på Jeffsy CF Comp. Från https://www.ridefox.com:

Performance Elite forks retain the same adjustments, dampers, weight, and 7000 series aluminum upper tubes as Factory Series, but have black anodized upper tubes instead of Genuine Kashima Coat. A Performance Elite graphics package is found on these forks to tie in the black-on-black look.

Både Pro och Comp är utrustade med mycket fina gafflar. Vilken som är bäst är upp till tycke och smak.

Av:
    Ustzeust
    Är väll bakdel i alu på compen?

Jag valde pro för att få rockshox och eagle, tyckte att pro race vart lite dyr. Funderar ibland på att byta till en superdeluxe bak och 150/150 slag

Av:
    mtb565
    Oskar skrev:
    Både Pro och Comp är utrustade med mycket fina gafflar. Vilken som är bäst är upp till tycke och smak.

Nice, tack. Jag mailade YT och dom lovar givetvis inget men det ser ut som leverans i början på Juli för Comp. Det känns långt bort...

Av:
    Schoobang
    mtb565 skrev:
    Oskar skrev:

Nice, tack. Jag mailade YT och dom lovar givetvis inget men det ser ut som leverans i början på Juli för Comp. Det känns långt bort...

Då är det väl bara slanta upp! Eagle är ju najs - då slipper du slanta upp 500pix för nytt framdrev. Ingen orkar väl trampa runt 32-9 på en rolig cykel? Eller är det bara jag som är klen?

Av:
    mtb565
    Ustzeust skrev:
    Är väll bakdel i alu på compen?

Jag valde pro för att få rockshox och eagle, tyckte att pro race vart lite dyr. Funderar ibland på att byta till en superdeluxe bak och 150/150 slag

Ja det ska vara alu om jag förstått rätt. Pro Race är inte med på kartan för min del :D även om den är riktigt smutt.

Ja får la vrida och vända lite på det, men ska försöka slå till så snart som möjligt.

Av:
    NOSR
    Haha, jag känner likadant. 32/9 kombon används aldrig av mig. Beställde ett Absolute Black Oval 28t drev när jag ändå skulle byta, blir mycket klättring där jag kör.

Av:
    Ustzeust
    Någon som har uppgraderat sina jockeyhjul på sram eagle?
    Upplever att dom blir ganska knastriga på mina cyklar med gx, behöver tas isär och rengöras ganska ofta.

Det översta är värst drabbat

Av:
    mtb565
    ~177 cm och 82-83 (32") i innerbensmått (mått från golv till skrev). Det är väl en Large som gäller för Jeffsy 29" ?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-20 07:05 av mtb565.

Av:
    Ustzeust
    Hittade två sprickor och ett stort lacksläpp idag, får se vad yt säger.
    IMG_20190523_174908587_HDR.jpg
    IMG_20190523_174547473_HDR.jpg
    IMG_20190523_174558855_HDR.jpg

Av:
    Linusp3
    Bra rabatter nu;
    https://www.yt-industries.com

Av:
    Erik O
    Linusp3 skrev:
    Bra rabatter nu;

De priserna är riktig jäkla grymma. Antar att 650B säljer lite smådåligt så är i 29-tider.

Av:
    Mackan85
    Linusp3 skrev:
    Bra rabatter nu;

Tackar för tipset! blev en 2018 Jeffsy 27.5 CF Pro som första FS.

Av:
    Klorofylltalibanen
    Är det någon som har någon erfarenhet kring hur mycket det påverkar känslan att sätta på en något längre stam på en cykel likt Jeffsyn. Tar jag livet av den?
    Jag är lite sugen att prova sätta på en 1,5 - 2 cm längre stam, ev med 6 graders lutning neråt, på min Jeffsy. Det är en strl XL med 50 mm stam. Kanske köra fram sadeln lite också. Jag är 191 cm lång med extralånga armar så den kanske är något liten, och jag inbillar mig att den skulle bli lite mer xc-betonad. Till saken hör kanske att det blir inte så mycket dramatiskt utförsåka för mig, det är mest xc/trail förhållanden häromkring.

Av:
    devmonkii
    Oj vad man har velat. Hade en Capra Al Base i kundvagnen ett tag men tillslut blev det en Jeffsy CF 2018 från outleten med en total rabatt på 31%.

Tänker alltid på spelet Mirro's Edge när jag ser färgschemat (röd/vit) :D

And so we wait...

Av:
    NOSR
    Nu vet ju inte jag vad du kör i för terräng. Men Jeffsy har förmågan att få alla typer av stig att kännas extremt roliga och jag upplever min 2018 väldigt kapabel utför. Hade tidigare en Canyon Nerve 8.0 från 2012 (26" 120mm) och även om jag älskade den cykeln så är skillnaden enorm på hur mycket förtroende jag har utför stöket men jag har fått behålla den lekfulla känslan!
    Enligt många recensioner är Capran helt enkelt en renodlad EWS Enduro som klättrar bra! Men den tämjer också "vanlig" stig på ett sätt som kan få den att kännas tråkig.. Här är en länk till en seriös jämförelse:
    https://enduro-mtb.com

Av:
    devmonkii
    NOSR skrev:
    Nu vet ju inte jag vad du kör i för terräng. Men Jeffsy har förmågan att få alla typer av stig att kännas extremt roliga och jag upplever min 2018 väldigt kapabel utför. Hade tidigare en Canyon Nerve 8.0 från 2012 (26" 120mm) och även om jag älskade den cykeln så är skillnaden enorm på hur mycket förtroende jag har utför stöket men jag har fått behålla den lekfulla känslan!
    Enligt många recensioner är Capran helt enkelt en renodlad EWS Enduro som klättrar bra! Men den tämjer också "vanlig" stig på ett sätt som kan få den att kännas tråkig.. Här är en länk till en seriös jämförelse:

Jag fick helt enkelt vara ärlig mot mig själv och inse att jag förmodligen inte kommer köra park mer än någon gång per sommar, så en Jeffsy passar helt enkelt mycket bättre för stigarna runt Stockholm. Nu är jag sjukt pepp på att få hem cykeln :)

Någon som vet om frame protection "AMS Honeycomb XL" passar bra till Jeffsy CF storlek XL?

Av:
    Ustzeust
    devmonkii skrev:
    NOSR skrev:

Jag fick helt enkelt vara ärlig mot mig själv och inse att jag förmodligen inte kommer köra park mer än någon gång per sommar, så en Jeffsy passar helt enkelt mycket bättre för stigarna runt Stockholm. Nu är jag sjukt pepp på att få hem cykeln :)

Någon som vet om frame protection "AMS Honeycomb XL" passar bra till Jeffsy CF storlek XL?
    Kör XL ams på min jeffsy 2019 L, täcker inte i närheten av så mycket som jag ville. Fick köpa en rulle skyddsfilm på Biltema som komplement.

Av:
    Klorofylltalibanen
    Ustzeust skrev:
    Hittade två sprickor och ett stort lacksläpp idag, får se vad yt säger.

hur har det gått med detta?

Av:
    Lindgreno
    Willbob skrev:
    Tjena!

Och högra vevlagret har nu gett upp (det glappar och låter illa). Slits vevlagren så snabbt? Vad hade ni ersatt det med?

Vad blev det för lager? Mitt har börjat låta efter fjärde turen... Får plocka ner och göra rent. Osäker på vilka verktyg jag behöver dock, något som vet?:) E*thirteen Trs Race carbon cranks.

Av:
    Willbob
    Lindgreno skrev:
    Willbob skrev:
    Tjena!

Vad blev det för lager? Mitt har börjat låta efter fjärde turen... Får plocka ner och göra rent. Osäker på vilka verktyg jag behöver dock, något som vet?:) E*thirteen Trs Race carbon cranks.

Mina vevar knakade också efter ett par turer. Testa plocka av vevarna, gör rent, smörj och dra år dem med 50 nm. Det funkade för mig.
    Nu satte jag dit Raceface bb92 press-fit. Enkel installation med rätt verktyg.

Av:
    Linusp3
    Lindgreno skrev:
    Mitt har börjat låta efter fjärde turen... Får plocka ner och göra rent. Osäker på vilka verktyg jag behöver dock, något som vet?:) E*thirteen Trs Race carbon cranks.

Mitt vevlager började oxå knaka efter alldeles för kort tid, för min del behövde jag bara spännna låsringen på vänstersidan en liten aning...

Av:
    NOSR
    Min 2018 CF Pro har börjar låta "tick tick" i ett intervall som är misstänkt likt vevarmarnas. Ljudnivån är inte helt konstant utan varierar lite med växel och belastning samt lutning på cykeln. Jag har felsökt växlarna förgäves och hittar inget kännbart glapp i hjullager och funderar nu över vevlager.
    Känner ni som har bekräftat problem med vevlagret igen mina symtom? Jag hade förväntat mig ett mer knakande ljud om det var vevlagret men har aldrig haft cykel med pressfit-lager förut..

Av:
    Linusp3
    NOSR skrev:
    Min 2018 CF Pro har börjar låta "tick tick" i ett intervall som är misstänkt likt vevarmarnas. Känner ni som har bekräftat problem med vevlagret igen mina symtom

Jag skulle säga ja på den frågan. Märkligt att så många har samma problem, måste vevlagret ”köras in” eller är YT’s mekaniker ovanligt slapphänta när det gäller den där spännskruven tro?

Av:
    Lindgreno
    Linusp3 skrev:
    Lindgreno skrev:
    Mitt har börjat låta efter fjärde turen... Får plocka ner och göra rent. Osäker på vilka verktyg jag behöver dock, något som vet?:) E*thirteen Trs Race carbon cranks.

Mitt vevlager började oxå knaka efter alldeles för kort tid, för min del behövde jag bara spännna låsringen på vänstersidan en liten aning...

Okej, jag har dragit åt den så mycket det går (handkraft såklart) men märker ingen skillnad. Har även provat att tighta den stora 8mm något, har tyvärr ingen momentnyckel som går över 25 nm så har bara chansat, men kanske har varit lite väl försiktigt. 50 nm som Willbob skrev kanske man bör sikta på även om det är något över spec (har jag för mig.)

Fick ni förresten med en liten plugg som används för att dra av vevarna?

Av:
    Lingon
    NOSR skrev:
    Min 2018 CF Pro har börjar låta "tick tick" i ett intervall som är misstänkt likt vevarmarnas. Ljudnivån är inte helt konstant utan varierar lite med växel och belastning samt lutning på cykeln. Jag har felsökt växlarna förgäves och hittar inget kännbart glapp i hjullager och funderar nu över vevlager.
    Känner ni som har bekräftat problem med vevlagret igen mina symtom? Jag hade förväntat mig ett mer knakande ljud om det var vevlagret men har aldrig haft cykel med pressfit-lager förut..
    Gissar att det är RF Next R vevar på den?
    Kan vara klingan, du behöver ett ISIS bb verktyg för att dra den. Har du otur är vevarmarna trasiga och har släppt från axeln. Du kollar så här: Böj dig över cykeln med sadeln i magen och ta tag i pedalerna med vevarna i horisintellt läge. Dra/tryck hårt upp och ner i båda pedalerna samtidigt. Om du känner ett litet glapp och hör ett knäppande ljud är vevarna kass.

Av:
    NOSR
    Stämmer bra att det är RF Next R vevar (kolfiber med andra ord). Jag bytte till en oval klinga häromdagen MEN hade problemet både före och efter. Fick knappt av högerveven. Dock slarvade jag och drog hårt utan moment (ska vara 50 Nm) så jag ska låna momentnyckel och göra om och göra rätt. Ska då passa på att kolla både låsringen på vänster och leta glapp i både lager och själva vevarna. Tapp för tipset! Om vevarna glappar eller låsringen är lös och lagret skadat blir de definitivt reklamation. Bara kört 48 mil och majoriteten av XC karaktär.

Kan någon förklara hur den större yttre "insex-bulten" i höger vevarm är tänkt att fungera (tror det står att den ska sitta med 24 Nm eller något åt det hållet)? Jag behövde ju aldrig lossa den för att få av vevarmen. För då räckte det att lossa 8mm bulten som ska sitta med 50 Nm (enligt texten på bulten). Har inte cykeln framför mig så ursäkta dålig beskrivning..

Av:
    Fågelben
    Kolla att lagerbultarna i ramen är åtdragna ordentligt.

Jag hade samma tickande ljud som berodde på just detta. Trodde först att det kom från vevpartiet.

Av:
    DeAngeli
    Är så lockad av priserna i outleten.

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

Av:
    Hälsingland
    DeAngeli skrev:

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!

Av:
    landen
    NOSR skrev:

Ställ cykel upp o ner, ta av hjulet och bänd i framgaffeln. Jag har haft många RS-gafflar som först just tickande ljud. Brukar vara infästningen som låter, ska gå på garanti. Har samma på min Pike, men orkar inte fixa...

Av:
    fedge
    Funderar på att sälja min large 2017 Jeffsy 29 CF Pro Race i mycket bra skick, c:a 60 mil cyklat. Vad tror ni ett bra andrahandsvärde på en sådan är?

Mvh,
    Philip

Av:
    Bofinken
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:

Är 193cm/95kg.

XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!

Är 185 kör på en Large så XL borde funka för dig.

Av:
    anderstornberg
    Hej.
    Jag är 189 med förhållandevis långa ben.
    Kör XL CF Pro 29 2018.
    Tycker definitivt inte att den känns stor, men inte heller liten, utom möjligen när man ställer sig upp och trycker på i uppförsbackar.
    Reachen ÄR ju rätt så kort.

Förbannat rolig cykel dock. Älskar'n!

//Anders

Av:
    Raggamuffin
    fedge skrev:
    Funderar på att sälja min large 2017 Jeffsy 29 CF Pro Race i mycket bra skick, c:a 60 mil cyklat. Vad tror ni ett bra andrahandsvärde på en sådan är?

Mvh,
    Philip

Runt hälften av nypris var vad jag fick.

// Muffin

Av:
    devmonkii
    Sååå, jag fick ett DHL tracking-nummer för två dagar sen. Igår visade DHLs två steg i Tyskland. Idag har all info rensats. Testar jag att skriva in ett hitte-på nummer så ser sidan lika dan ut som med mitt riktiga tracking-nummer. Någon som varit med om liknande? Något som händer i övergången mellan Tyskland-Sverge?

Av:
    Linusp3
    devmonkii skrev:
    ... Något som händer i övergången mellan Tyskland-Sverge?

PostNord tar över. Ring kundtjänst så kan du konvertera ditt DHL-spårningsnummer!

Av:
    NOSR
    Tyvärr verkar cyklarna ibland stå still en dag i Malmö eftersom det är stora paket som behöver hanteras manuellt fick jag höra av PostNord. Men väntan är väl värd det, kom precis hem från 4 svettiga mil i skogarna 🤙En riktigt mångsidig cykel den där Jeffsy!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ