• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    DeAngeli
    Bofinken skrev:
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:
    Är så lockad av priserna i outleten.

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!

Är 185 kör på en Large så XL borde funka för dig.

Nu är den beställd, JEFFSY 27 CF Pro SIZE: XL.

Hoppas det blir bra!

Av:
    mtb565
    Nu är den här!

Av:
    Mackan85
    Tjena!
    Plockade upp min Jeffsy 27,5 CF Pro 2018 idag och storleken verkar lagom för mig (90 grenmått, 189 cm).

En snabb nybörjarfråga bara, hur f*n ser jag till så att framdäcket sätter sig korrekt?
    Det roterar inte rätt och jag får inte till det på egen hand..

/Mackan

Av:
    Per73
    Vad roterar inte rätt. Däck som sitter fel på fälgen eller hela hjulet som roterar fel?

Av:
    Mackan85
    Yt Jeffsy.gif

Har haft problem tidigare med just framhjulet. Har svårt att få det att lägga sig utan wobble och utan att bromsskivan tar i bromsbeläggen. :(

/Mackan

Av:
    Schoobang
    mtb565 skrev:
    Nu är den här!

Frän! Då återstår bara att dumpa däcken om du tänker trampa själv och inte låta tyngdlagen stå för all framdrift. =)

Av:
    mtb565
    Är det QR koden på undersida BB som används som ramnummer?

Av:
    Per73
    Mackan85 skrev:

Har haft problem tidigare med just framhjulet. Har svårt att få det att lägga sig utan wobble och utan att bromsskivan tar i bromsbeläggen. :(

/Mackan

Jag har haft däck som aldrig blir bättre än så på grund av att de är skeva i stommen. Om du kollar längs kanten att däcket ligger rätt hela varvet runt så är det inget att göra åt. Kan inte se att det skall vålla några problem ändå!

Av:
    Mackan85
    Ok, jag tänker justera in skivbromsarna så de ligger bra, ska även kontrollera så fälgen inte är lite vind. Ser ut som däcket inte är helt centrerat!

Ska få mig ett expertutlåtande också, så inget skadas över tid.

Trevlig helg

Av:
    toga
    Det går en liten kant/linje längs hela däcket precis ovanför fälgkanten. Den ska synas och ha samma avstånd till fälgkanten runt om hela hjulet. Då har däcket satt sig korrekt. Kolla båda sidorna av däcket såklart. Går den ned under fälgkanten har inte däckets kanttråd satt sig ordentligt i fälgen.

Angående bromsen så har det ingenting med rakheten på däcket eller fälgen att göra. Justera bromsoket i sidled så att det rullar fritt, går det inte att få till kan skivan vara skev. Det är vanligt. Snurra hjulet och titta/lyssna var skivan tar emot, så böjer du den bara med handkraft åt motsatt håll.

Av:
    Mackan85
    Tackar för tipsen!

Bjussar på en bild från jungfruresan.
    Svalt och skönt idag :)

Yt jeffsy jungfrutur.png

Av:
    devmonkii
    Postnords tracking-app säger leverans imorgon. Kommer de höra av sig innan (vet inte ens om de har mitt nummer), eller måste man hålla sig hemma hela dagen? Jag tar mig hem på 20 minuter, men tråkigt om de bara poppar upp och jag missar dem!

Av:
    Mike8
    Posten hör inte av sig innan de knackar på. Ibland knackar de alls inte på eftersom ”folk brukar ju inte vara hemma på dagarna”

Av:
    glitch
    Standard är "misslyckat leveransförsök körs till terminal" utan att de varit förbi ens.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    devmonkii
    glitch skrev:
    Standard är "misslyckat leveransförsök körs till terminal" utan att de varit förbi ens.

Hmm, låter skrämmande bekant 🤔

Antar att man inte kan få kontakt med dem heller?

Av:
    mtb565
    devmonkii skrev:

Troligtvis inte. För mig blev det "misslyckats leverans försök" + 1 dag till där den transporterades till utlämningsstället och sen fick jag inte avi förrens dagen efter det.

Av:
    devmonkii
    mtb565 skrev:
    devmonkii skrev:

Troligtvis inte. För mig blev det "misslyckats leverans försök" + 1 dag till där den transporterades till utlämningsstället och sen fick jag inte avi förrens dagen efter det.

Segt :(

Just nu är status "The shipment item has arrived at the distribution terminal" i Veddesta. Vi får se vad som händer. Jag antar att om de ens försöker leverera så kommer de bli bortskrämda av porttelefonen :/

Av:
    Schoobang
    Jag vill minnas att dom faktiskt ringde innan när min yt levererades i fjol. Tror inte utlämningsställena är så sugna på den storleken av paket. Med mindre paket har jag också varit med om leverans direkt till utlämningsställe trots att jag varit hemma. Och att vänta på avi behövs ju inte oavsett.

Av:
    devmonkii
    "The delivery of the shipment item is in progress", håll i hatten nu.

Av:
    devmonkii
    Cykeln leverades precis (utan strul och förseningar). Chauffören ringde på porttelefonen för att kolla att någon va hemma innan han körde in bilen på gården. A+

Av:
    devmonkii
    Mackan85 skrev:

/Mackan

Mitt framhjul beter sig PRECIS likadant. Vobblar och tar i bromsbelägget.

Av:
    devmonkii
    Kan man cykla med detta eller? Känns nästan lite väääl mycket?

Av:
    Linusp3
    devmonkii skrev:

Fan vad ledsamt 😢
    Skapa ett ärende och koppla videon dit!

https://www.yt-industries.com

Av:
    marr
    devmonkii skrev:

Däcket eller fälgen till att börja med?

Av:
    jonte987
    Jag lyckades fippla däcken så de slog 5mm första gången jag monterade tlr däck. Men du har kanske bra koll på det.

Edit. Nu är jag kanske noob men att fälg eller däck wooblar är väl inte samma shitstorm som att disken gör det?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 20:21 av jonte987.

Av:
    marr
    En sak i taget,
    Först är det däck, eller fälg?
    Sen kan vi diskutera skivor.

Av:
    devmonkii
    marr skrev:
    devmonkii skrev:

Däcket eller fälgen till att börja med?

Med mitt ögonmått och tipsen ovan kan jag inte se att däcket sitter illa (inga garantier doc)
    Om man lyssnar på filmen så hör man ett missljud i rotationen precis när hjulet/däcket wobblar till höger. Antar att detta är rotorn mot bromsbäl lägen?

Nu får ni hjälpa en nybörjare, men att det wobblar precis samtidigt som disken skaver borde inte vara en tillfällighet? I min värd borde de inte samspela?

Av:
    jonte987
    Nej det borde inte samspela. Min fuckup var att däcket inte poppat ordentligt. Finns en linje i gummit som går runt om snyggt o fint?

Av:
    devmonkii
    jonte987 skrev:
    Nej det borde inte samspela. Min fuckup var att däcket inte poppat ordentligt. Finns en linje i gummit som går runt om snyggt o fint?

Jag tycker det, skall gå runt med ficklampa också.

Av:
    Raggamuffin
    Plocka av däcket och gör om filmen, några minuter är det väl värt? Känns enklast.

// Muffin

Av:
    Crossmax
    Raggamuffin skrev:
    Plocka av däcket och gör om filmen, några minuter är det väl värt? Känns enklast.
    Eller ännu enklare, fäst ett bundband på gaffeln med spetsen nära fälgen så ser du om fälgen slår eller inte.

---------------------------------------------------

Av:
    devmonkii
    Crossmax skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Eller ännu enklare, fäst ett bundband på gaffeln med spetsen nära fälgen så ser du om fälgen slår eller inte.

Bra tips!

Jag försökte känna löst, löst med fingret för att se om det kändes som en puls. Jag tycker det pulserar till i fingret, men sjukt ovetenskaplig metod, gillar din metod bättre 😀

Av:
    devmonkii
    Hm, kanske är däcket ändån

Hjul:

Däck:

Låt mig veta om jag kollar fel ställe av fäljen!

Av:
    marr
    Är däcket verkligen monterat rakt? Om du jämför linjen som går närmast fälgen?

Av:
    Spacekitty
    Ta av däcket, såpa kanterna och sätt på det igen, pumpa till maxtrycket som står på sidan (inte högre).

Säljes: Gopro Hero 6 black -> https://happyride.se

Av:
    jonte987
    Mm, det var det jag menade men syns inte supertydligt på filmen tycker jag.

Av:
    devmonkii
    jonte987 skrev:
    Mm, det var det jag menade men syns inte supertydligt på filmen tycker jag.

MM, Svårt att hitta bra vinkel, men man ser att avståndet mellan spets och skugga ser ut att vara konstant. Vet inte hur stora utslag på däcket små variationer i fäljen gör...

Av:
    devmonkii
    Spacekitty skrev:
    Ta av däcket, såpa kanterna och sätt på det igen, pumpa till maxtrycket som står på sidan (inte högre).

Får ta och göra det.

Av:
    NOSR
    Jag tror ditt däck sitter dåligt på fälgen, gissar att det är med slang (tycker det oftare hamnar knepigt då)? Din fälg är inte spikrak men det är sällan fälgar från fabrik så det ser normalt ut. Antingen låter kan det vara, som de flesta skulle, eller så gör man som proffsen som pressar grejerna till sitt yttersta och får sina hjul riktade (ofta kör de handbyggda). Oavsett slang eller slanglöst kan du ju försöka få däcket att kroka fast i fälgkanten med två rejäla smällar genom att pumpa kraftigt med rejäl pump eller använda kompressor eller tryckbehållare. Testa spraya på lite tvålvatten innan med en sprayflaska runtom fälgbanan och däckkanten så poppar det på plats lättare. Jag tycker också det ser tveksamt ut att däcket sitter som det ska med tanke på ringen närmst fälgkanten men alla däcksorter har lite olika avstånd och ibland är tyvärr inte heller ringen perfekt. Gällande skivan som jag inte kan bedöma från filmen så kan ju bromsoket inte sällan behöva en finjustering eller så behöver kolvarna motioneras lite. Lycka till!

Av:
    devmonkii
    Tack för det grymt utförliga svaret, och tack alla som tog sig tid att kolla på filmerna och hjälpa till ❤️

Tar med mig alla tips!

För att avsluta med något roligare, här kommer lite bilder!
    IMG_20190612_221610.jpg
    IMG_20190612_221852.jpg
    IMG_20190612_222158.jpg

Va lite orolig för hur den röda färgen skulle se ut IRL, men den va som jag hoppades!

Av:
    mtb565
    Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.

Av:
    Crossmax
    Helt nya? Du kanske behöver köra in dem lite, dvs skrubba upp dem lite.

---------------------------------------------------

Av:
    mtb565
    Crossmax skrev:
    Helt nya? Du kanske behöver köra in dem lite, dvs skrubba upp dem lite.

Yes helt nya, så dom får rulla lite mer innan dom blir utdömda.

Av:
    Ustzeust
    mtb565 skrev:
    Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.
    Är väll ganska hårt gummi i dom?
    Upplevde stor skillnaf med maxxterra gummi

Av:
    DeAngeli
    DeAngeli skrev:
    Bofinken skrev:
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:
    Är så lockad av priserna i outleten.

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!

Är 185 kör på en Large så XL borde funka för dig.

Nu är den beställd, JEFFSY 27 CF Pro SIZE: XL.

Hoppas det blir bra!
    Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ