• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    Oskar
    Å fy fan!

Av:
    devmonkii
    DeAngeli skrev:
    DeAngeli skrev:
    Bofinken skrev:
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:
    Är så lockad av priserna i outleten.

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!

Är 185 kör på en Large så XL borde funka för dig.

Nu är den beställd, JEFFSY 27 CF Pro SIZE: XL.

Hoppas det blir bra!
    Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.

Ugh va tråkigt :( Hoppas du tillfrisknar så snabbt det bara går!

Av:
    NOSR
    Nämen fy tusan!!! Vad menar du med att du inte kan gå? ? Hoppas det gäller gips och inget värre? Vad fick dig att avbeställa cykeln?

KRYA på dig!

Av:
    NOSR
    mtb565 skrev:
    Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.

Jag körde nog max 10 mil med TRS+ däcken på min 2018 Jeffsy 29 men jag delar uppfattningen att de var lite för hala på rötter och stenar som var minsta fuktiga. Greppade egentligen mest bra på halvlöst till löst underlag. Typ sandig jord. Sen rullade de väldigt trögt. Jag läste på tillverkarens hemsida att de har "slow rebound" gummi och antar att det är grymt vid DH och hårig Enduro men jag upplevde inte att jag hittade något däcktryck vare sig med eller utan slang som funkade för mig och min körning på mer "vanlig svensk naturlig stig" och sträckor på 3+ mil. Kört Schwalbe NN fram och RoRo bak röda nyligen så jag lade på NN 2.6 fram och flyttade bak NN 2.35. Gillar det än så länge!
    Skulle tro TRS+ är fina utför i bikeparks (denna killen gillade däcken när jag frågade; https://youtu.be ), någon som testat i bikepark? Jag ska till Trysil med Jeffsyn i sommar nämligen!

Av:
    Hälsingland
    DeAngeli skrev:
    DeAngeli skrev:
    Bofinken skrev:
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:

Är 193cm/95kg.

Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!

Hoppas det blir bra!
    Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.

Vilket antiklimax! :(

Av:
    mtb565
    NOSR skrev:
    mtb565 skrev:
    Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.

Jag körde nog max 10 mil med TRS+ däcken på min 2018 Jeffsy 29 men jag delar uppfattningen att de var lite för hala på rötter och stenar som var minsta fuktiga. Greppade egentligen mest bra på halvlöst till löst underlag. Typ sandig jord. Sen rullade de väldigt trögt. Jag läste på tillverkarens hemsida att de har "slow rebound" gummi och antar att det är grymt vid DH och hårig Enduro men jag upplevde inte att jag hittade något däcktryck vare sig med eller utan slang som funkade för mig och min körning på mer "vanlig svensk naturlig stig" och sträckor på 3+ mil. Kört Schwalbe NN fram och RoRo bak röda nyligen så jag lade på NN 2.6 fram och flyttade bak NN 2.35. Gillar det än så länge!
    Skulle tro TRS+ är fina utför i bikeparks (denna killen gillade däcken när jag frågade; https://youtu.be ), någon som testat i bikepark? Jag ska till Trysil med Jeffsyn i sommar nämligen!

Okej! Testar några rundor till sen blir det kanske ett par nya däck, men är dom bra utför kan man ju spara dom till dom tillfällena.

Av:
    Bofinken
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:
    DeAngeli skrev:
    Bofinken skrev:
    Hälsingland skrev:
    DeAngeli skrev:

Är 193cm/95kg.

Hoppas det blir bra!

Vilket antiklimax! :(

Jag är 185 kör 29” 2018 i Large ?

Av:
    DeAngeli
    NOSR skrev:
    Nämen fy tusan!!! Vad menar du med att du inte kan gå? ? Hoppas det gäller gips och inget värre? Vad fick dig att avbeställa cykeln?

KRYA på dig!

Kanske var fegt men insåg att returperioden sannolikt skulle gå ut innan jag fick någon chans att testa den. Surt att ha den liggandes i garaget i två veckor, missa öppet köp och sen chansa på att den passade och kändes rätt. Var lite nojjig över det med 650b vs 29 och beställde den med tanken att kunna testa den lite innan jag verkligen commitade, nu kändes inte det möjligt längre.

Skadan var inte så farlig, inget som gick sönder iaf. Men ett typ 15cm stort jack som var 2-3 cm djupt och gick in till benet, blödde rätt mycket och det är rätt obekvämt. Måste landat på en sten och skurit upp det. Men tack och lov verkar skelett, menisk, korsband och ledband och sådant helt.

Skall nog köpa knäskydd i samband med nästa cykel, de goda nyheterna är att jag iaf har tid att researcha nästa cykel ordentligt ....

Av:
    mtb565
    Misstänker att min RS Deluxe RT3 inte ska låta såhär?

https://youtu.be

Skickat mail till YT redan men tänkte kanske få ett preliminärt utlåtande här.

Upptäckte det på andra rundan, det handlar om runt 3 timmar cykling.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-16 22:18 av mtb565.

Av:
    Bofinken
    mtb565 skrev:

Personligen tyckte jag det var bra grepp i dem(i torrt väglag) men trögrullade. Bytte till NN både fram och bak och det rullar betydligt snabbare på stigarna.

Av:
    mtb565
    Bofinken skrev:
    mtb565 skrev:

Personligen tyckte jag det var bra grepp i dem(i torrt väglag) men trögrullade. Bytte till NN både fram och bak och det rullar betydligt snabbare på stigarna.

Gick lite bättre idag på samma stigar med typ samma förutsättningar, kanske mer van vid cykeln eller att dom är lite "inkörda", eller båda. Men jag litar inte framdäcket för några okontrollerade släpp blev det. Men nya däck får det klart bli, det är ju helt omöjligt och välja dock...

Vad kör ni på här förutom NN?

Av:
    ghia64
    MM fram och nya Damphasse bak.

Av:
    mtb565
    ghia64 skrev:

Vilka varianter av däcken kör du?

Hans Dampf SpeedGrip 29x2.35 hittar jag ingenstans.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-20 22:07 av mtb565.

Av:
    geir
    Funderar på att klicka på köpknappen på en 2019 Jeffsy 29 CF Pro. Jag kör en Jeffsy 29 2017 nu i storlek L och upplever att den blir lite liten. Nu är jag 184 lång och kan egentligen köpa både L och XL, men jag vet inte helt vad jag ska välja. Vissa säger att jag borde gå för XL då det är en stabilare klättrare och utförsåkare, medan andra rekommenderar L då den blir lite mer agil i teknisk klättring och svängig skog. Jag klarar inte att bestämma mig.

Ni som har testat eller köpt nya Jeffsyn, vad rekommenderar ni? Gå upp till XL eller hålla mig till L?

Av:
    Cidehn
    Körde 2017 års Jeffsy i Large två säsonger,bytte till 2019 Och gick då upp till xl vilket jag tycker varit övervägande fördelaktigt,jag är 183cm

Av:
    Schoobang
    Jag är för snål för två cyklar så jag tänkte slänga på racing ralph/racing ray 2.25or på min 2018 jeffsy för att hänga på xc-folket och ev köra cv. Nån som har testat jeffsyn som grusvägs/xc-raket? Några andra lämpliga kostnadseffektiva mods att rekommendera?

Av:
    NOSR
    Tänker att för CV lär du kunna köra ännu snabbare däck. Typ Thunder Burt bak och ev Racing Ray fram, båda med Addix Speed (röd?).
    Självklart slanglöst!
    Sänka styrstammen och vända om det går att göra.
    Sen skulle jag förstås pumpa bakdämpare till max och låsa den.
    Definitivt köra med lätta cliplesspedaler om du inte har det redan, typ eggbeaters och en riktigt xc-sko med någon form av hård sula för bra kraftöverföring.
    Personligen tycker jag en oval klinga gör klättringen väsentligt bättre! En Absolute Black kostar kring 500 spänn + frakt.
    Själv drömmer jag om en uppsättning kolfiberfälgar och om man ser det som en alternativ investering till att ha två cyklar känns det kanske inte lika dyrt.

Spänd på att höra andra förslag då jag själv går i liknande tankar kring tex långloppskuppen.

Av:
    Snakepit
    Lätta xc-sulor och slanglöst gör stooor skillnad. Speciellt om du har e13 däcken på nu.

Sen petar du flip chippet i högläge för lite snärtigare styrning och bättre markfrigång så du kan veva på överallt :)

Av:
    Schoobang
    Bra tips! Flip-chippet måste jag testa. Jag kör NN slanglöst idag men tänker att Ralph/ray även borde kunna funka som sommardäck i skogen innan NN åker på igen till hösten. Optimalt vore såklart ett par lättare hjul för att smidigt kunna skifta hjul/däck efter behov men som pappaledig så finns inte utrymmet i ekonomin just nu.

Jag kör f ö absolute black oval, och styva xc-skor redan. =)

Av:
    geir
    Cidehn skrev:
    Körde 2017 års Jeffsy i Large två säsonger,bytte till 2019 Och gick då upp till xl vilket jag tycker varit övervägande fördelaktigt,jag är 183cm

Tack! Klickade på köpknappen i dag - blev en XL :)

Av:
    ghia64
    mtb565 skrev:
    ghia64 skrev:

Vilka varianter av däcken kör du?

Hans Dampf SpeedGrip 29x2.35 hittar jag ingenstans.

Ursäkta sent svar.

Fram: Magic Mary 29x2,35 Snakeskin, ADDIX Soft (11600606.02) 885gr
    Bak: Hans Dampf 29x2,35 Snakeskin, Addix Soft (11601108) 850gr

I teorin skulle detta spara 500gr mot orginaldäck/slang, men det gjorde det inte riktigt. Toleransen på Schwalbes däck är som det är. Men lättare blev det iaf. :-)

Av:
    Raggebos
    Tjena! Vet ni vad för vevlager de ska va på min jeffsy?. Har kollat och kan inte hitta något svar alls.
    Vilka mått det är alltså. Tack på förhand ?
    20190624_184027.jpg

Av:
    mtb565
    ghia64 skrev:
    Ursäkta sent svar.

I teorin skulle detta spara 500gr mot orginaldäck/slang, men det gjorde det inte riktigt. Toleransen på Schwalbes däck är som det är. Men lättare blev det iaf. :-)

Aha du kör på soft bak med? Är det mest utför eller trampar du stig med?

Vad är det för tune på bakdämparen original för Jeffsy 2019, är det nån token i? Tycker jag använder hela slaget lite för enkelt.

Av:
    landen
    geir skrev:
    Funderar på att klicka på köpknappen på en 2019 Jeffsy 29 CF Pro. Jag kör en Jeffsy 29 2017 nu i storlek L och upplever att den blir lite liten. Nu är jag 184 lång och kan egentligen köpa både L och XL, men jag vet inte helt vad jag ska välja. Vissa säger att jag borde gå för XL då det är en stabilare klättrare och utförsåkare, medan andra rekommenderar L då den blir lite mer agil i teknisk klättring och svängig skog. Jag klarar inte att bestämma mig.

Ni som har testat eller köpt nya Jeffsyn, vad rekommenderar ni? Gå upp till XL eller hålla mig till L?

Jag har bara erfarenhet av den "gamla" Jeffsyn 29 alu som jag testade i L och köpte sedan en XL vilket jag är väldigt nöjd över. Är 184cm och sitter på 79cm. Cyklar mest i GBG, så mycket teknisk stig både upp o ner.

Av:
    ghia64
    mtb565 skrev:
    ghia64 skrev:
    Ursäkta sent svar.

Aha du kör på soft bak med? Är det mest utför eller trampar du stig med?

Vad är det för tune på bakdämparen original för Jeffsy 2019, är det nån token i? Tycker jag använder hela slaget lite för enkelt.

Cyklar allt möjligt med den, och visst kanske den känns lite trög på asfalt, men i skogen känns det bra.
    När det gäller bakdämparen så har jag ingen koll. Tycker dock att jag får pumpa i rätt saftigt med tryck för att få rätt Sag för mina 75kg.... :-)

Av:
    mtb565
    ghia64 skrev:
    Cyklar allt möjligt med den, och visst kanske den känns lite trög på asfalt, men i skogen känns det bra.
    När det gäller bakdämparen så har jag ingen koll. Tycker dock att jag får pumpa i rätt saftigt med tryck för att få rätt Sag för mina 75kg.... :-)

Rull på asfalt är ju irrelevant, då är ju cykeln på fel ställe ;) Kanske ska överväga soft i bak med då.

Av:
    geir
    Nya hojen kom hem i går och jag var ju tveksam till att köpa en XL-ram (jag är 184cm), men nu efter ett par enklare provturer kan jag meddela att den passar perfekt och jag är väldigt glad för att jag inte beställde L. Sitter grymt centrerad på hojen både sittande och ståendes. Ser fram emot att testa den på riktigt i dag.

IMG_0684.JPG

IMG_0683.JPG

Av:
    ghia64
    mtb565 skrev:
    ghia64 skrev:

Rull på asfalt är ju irrelevant, då är ju cykeln på fel ställe ;) Kanske ska överväga soft i bak med då.

Exakt! :-)

Av:
    NOSR
    Asså 2019 är ju en väldigt snygg ram, det måste ju bara sägas ? Tur jag är så nöjd med min 2018 ändå..
    "Mest" avundsjuk blir jag dock på den galet snygga flaskan med fid-lock. Mailade YT och de säger att den inte passar i gamla ramen. Jag funderar på om det går att modifiera på något sätt. Någon som har den som orkar mäta hur mycket plats den tar, inklusive fästena. Tänker att det borde gå att pula ihop någon liten distans/adapter som gör att fid-loc fästet passar över kabeldragningen om det är där skon klämmer ?

Av:
    Raggebos
    Någon som Har en bak dämp liggandes? Väldigt akut!

Av:
    aribr
    Är det nån som sitter på en XXL Jeffsy som man kan klämma på i Stockholm/Uppsala? Väldigt nära att trycka på köp knappen men ligger i mellan storlekar tror jag (191, XL vs XXL).

Edit: Också, om nån orkar mäta hur långt det är från gaffelkronan till syrstammen på en XL vore det bra (har en annan gaffel som ska ev. på).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-05 18:48 av aribr.

Av:
    mtb565
    Vet någon hur det är med tokens i bakdämparen på senaste Jeffsy?

EDIT: YT säger att det sitter 1 token i gaffel och 1 token i bakdämparen.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-09 13:36 av mtb565.

Av:
    kella
    Hej jag undrar ifall det är den här bakkransen jag ska köpa till min Jeffsy CF från 2018.
    https://www.bikester.se

Av:
    mlindmark
    kella skrev:
    Hej jag undrar ifall det är den här bakkransen jag ska köpa till min Jeffsy CF från 2018.
    https://www.bikester.se

Det där är en e-bike variant på e thirteen-kassetten som sitter på din hoj nu. Tung och dyr. Själv tycker jag inte e thirteen-kassetten växlar särskillt bra. Jag byter nog ut den mot en sram-kassett när jag nött ut min. Alla kassetter med sram xd body passar. Har du en shimano xd växel så tar den max 46 tänder på största kransen (enligt spec i alla fall).

Vill du lägga dom pengarna så köp en Garbaruk https://r2-bike.com
    Mindre budget, nästan samma omfång, men tyngre, Sunrace: https://r2-bike.com
    Eller beprövad sram gx, dock med mindre omfång än 9-46 som du byter ut: https://r2-bike.com

Välj kassett efter hur du cyklar och vilka växlar du använder mest idag. Justera utväxlingen med att byta klinga fram vid behov

Av:
    Mackan85
    2019-modellen ser minst sagt frestande ut!

Jag bytte mina däck på '18 27.5 till Maxxis DHF & Agressor, mycket nöjd än sålänge!

Angående bakdämparen kan jag hålla med om att det är svårt att få till den, fick som någon tidigare nämt, trycka i rätt många PSI. Annars kan man iofs alltid köra låst läge på enklare stigar!

/Nöjd kund

Av:
    mtb565
    Mackan85 skrev:
    Angående bakdämparen kan jag hålla med om att det är svårt att få till den, fick som någon tidigare nämt, trycka i rätt många PSI. Annars kan man iofs alltid köra låst läge på enklare stigar!

Nu vet jag inte vad du menar med "rätt många PSI" men att köra tokhögt tryck i dämparen eller låsa damparen på stigcykling låter helt galet. Dämparen ska arbeta rätt, jag kommer testa mig fram med fler tokens i bakdämparen då jag tycker jag bottnar ur den för lätt.

Av:
    Klorofylltalibanen
    mtb565 skrev:
    Mackan85 skrev:

Nu vet jag inte vad du menar med "rätt många PSI" men att köra tokhögt tryck i dämparen eller låsa damparen på stigcykling låter helt galet. Dämparen ska arbeta rätt, jag kommer testa mig fram med fler tokens i bakdämparen då jag tycker jag bottnar ur den för lätt.

Med vad mäter ni trycket? Den medföljande pumpen till min (2018) visar 15-25 psi "fel" i jämförelse med en pump jag fick med en Canyon tidigare. Kommer inte ihåg om det var högre eller lägre tryck den visade men med den äldre pumpen så har jag ställt trycket nära det rekommenderade.

Av:
    dblom
    Någon med 2019 Jeffsy som kan väga in?

Hovrar köpknappen med sista dagen på rean idag, men har några funderingar.

Är tänkt att bli min Stig/hellas hoj. kollar främst på CF Pro med vissa tankar att köra den med 150 gaffel i slack läget (behålla BB höjd men få lite mer gaffelvinkel).

- Hur är ”trampplattformen”, tänker främst stående ”attack”.?
    - Klättrar den bra i teknisk terräng som Hellas bitvis är?
    - Känns den snappy/lekfull? Vill inte att den ska bli för mkt point n shoot som min enduro hoj.

Är det någon i sthlm som har en XXL man skulle kunna kika på idag? Bjuder på glass!

Av:
    Långochreslig
    Köpte en 2018 CF jeffsy strl XL på outleten.

Grymt nöjd med cykeln men har lite problem.

-Däcken. Trodde först att jag tappat all benstyrka då mina polare krossade mig på rundorna. Efter att bytt bakdäcket till raceking så är ordningen återställd

-Sadelstolpen vrider sig oavsett hur hårt jag spänner klämman

Av:
    NOSR
    Långochreslig skrev:
    Köpte en 2018 CF jeffsy strl XL på outleten.

Grymt nöjd med cykeln men har lite problem.

-Däcken. Trodde först att jag tappat all benstyrka då mina polare krossade mig på rundorna. Efter att bytt bakdäcket till raceking så är ordningen återställd

-Sadelstolpen vrider sig oavsett hur hårt jag spänner klämman

Däcken håller nog alla med om att de är tungtrampade. Jag tycker Nobby Nic fick den att flyga fram så Raceking måste förvandlat den till en raket?

Det följde med en liten förpackning "grepp-pasta" för kolfiberramar. Använd den vid sadelstolpen och dra för allt i världen inte mer än angivet moment för din stolpe. Du kan förstöra både sänkstolpen och ramen. Förhoppningsvis finns det lite marginaler innan något går sönder. Om detta inte funkar får du kontakta YT.

Av:
    Mackan85
    mtb565 skrev:
    Mackan85 skrev:

Tjo! Jag håller med om att det inte är optimalt vid stigcykling, jag tänker mer vid platt attack.
    Ska du nöta platt och stå upp och trycka på vill du ha så lite gung som möjligt. Detta är dock inte en av cykelns styrkor. :)

Tror jag pumpa i upp emot 200 psi i bak för att få till 30% sag (20mm) och då väger jag mellan 70-75 kg.
    Detta var om jag minns rätt en bra bit över rekommenderad dos.

Av:
    dblom
    Är ju inte en XC rig jag är ute efter. Utan något rätt allround i trail segmentet. Ser gärna att den hoj jag väljer för detta går lätt att pumpa med, har bra pop, är bra på att klättra och köra utför trots att det är lite stök. (Tänk Hellas stigarna (för er som kört där))

Av:
    NOSR
    dblom skrev:
    Är ju inte en XC rig jag är ute efter. Utan något rätt allround i trail segmentet. Ser gärna att den hoj jag väljer för detta går lätt att pumpa med, har bra pop, är bra på att klättra och köra utför trots att det är lite stök. (Tänk Hellas stigarna (för er som kört där))

I väntan på att någon med en 2019 svarar så kan jag bara tala för 2018 Jeffsy CF Pro 29er modellen som jag absolut upplever som poppig, rolig att pumpa med och bra att klättra med (kör dock 28t Absolute Black Oval framklinga då jag tycker kassetten har helt fel spann för mig, blev klockrent), 2019 klara förbättringar på klättringsfronten). Det är verkligen inget problem att bränna på utför i stökig terräng heller men man kanske inte kan blunda och sikta på botten som med en fläskig DH-rigg.
    I den här artikeln (länk nedan) från Enduro-MTB jämförs Jeffsy CF Pro Race 29 med Capra CF Pro Race 29 och i sammanfattningen står det så här:

"If you’re lucky enough to be hovering over the ‘Buy Now’ button on these two identically priced bikes, the choice may seem hard, but actually, it’s a simple one. If you’re an enduro racer or spend your weekends smashing laps in the bike park, there’s only one bike for you. The amazing Capra CF PRO RACE 29. With more reserves and composure, it’s the bike that will allow you to shave off seconds while pushing your limits safely and in more control. However, if you don’t live near EWS terrain, its huge travel and slack angles will leave you with a bored-feeling bike on anything but the most challenging trails. Yes, the YT Capra CF PRO RACE 29 is a few seconds faster on demanding terrain, and for a few riders that’s all that will count, but for most, the Jeffsy CF PRO RACE 29 is the more rewarding bike. Highly versatile, the Jeffsy CF PRO RACE 29 is more efficient, lively and engaging, turning every trail into your own personal race stage, no matter the gradient. Equally happy lining up on the start line of a grassroots enduro race as it is grinding out a 70 km Alpine epic, for everyone except pure racers and park rats, it’s the bike that will deliver the knockout punch."

https://enduro-mtb.com

Av:
    mtb565
    Mackan85 skrev:
    Tror jag pumpa i upp emot 200 psi i bak för att få till 30% sag (20mm) och då väger jag mellan 70-75 kg.
    Detta var om jag minns rätt en bra bit över rekommenderad dos.

Väger 74kg och jag började också på 30% sag med runt 200 PSI och det bottnar alldeles för enkelt. Nu är jag uppe på 240 PSI och det funkar bättre men kanske behöver öka lite till. Skulle vilja sänka PSI lite för att få den mer plush på rötter och mindre stök. Ska testa med fler tokens när jag får tummen ur.

dblom skrev:
    - Hur är ”trampplattformen”, tänker främst stående ”attack”.?
    - Klättrar den bra i teknisk terräng som Hellas bitvis är?
    - Känns den snappy/lekfull? Vill inte att den ska bli för mkt point n shoot som min enduro hoj.

Ståendes och "trampa järnet" är den inte optimal för, den gungar en del med öppna dämpare. Visst går det trycka på men det är inte här den är bäst.
    Den klättrar skitbra.
    Har aldrig kört nån fullblods enduro så har inget och jämföra med men jag skulle nog säga att den kvalar in som lekfull. Jag kör allt stök jag kommer över men det går inte "point and shoot" genom allt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-11 11:44 av mtb565.

Av:
    dblom
    NOSR skrev:
    dblom skrev:

I väntan på att någon med en 2019 svarar så kan jag bara tala för 2018 Jeffsy CF Pro 29er modellen som jag absolut upplever som poppig, rolig att pumpa med och bra att klättra med (kör dock 28t Absolute Black Oval framklinga då jag tycker kassetten har helt fel spann för mig, blev klockrent), 2019 klara förbättringar på klättringsfronten). Det är verkligen inget problem att bränna på utför i stökig terräng heller men man kanske inte kan blunda och sikta på botten som med en fläskig DH-rigg.
    I den här artikeln (länk nedan) från Enduro-MTB jämförs Jeffsy CF Pro Race 29 med Capra CF Pro Race 29 och i sammanfattningen står det så här:

"If you’re lucky enough to be hovering over the ‘Buy Now’ button on these two identically priced bikes, the choice may seem hard, but actually, it’s a simple one. If you’re an enduro racer or spend your weekends smashing laps in the bike park, there’s only one bike for you. The amazing Capra CF PRO RACE 29. With more reserves and composure, it’s the bike that will allow you to shave off seconds while pushing your limits safely and in more control. However, if you don’t live near EWS terrain, its huge travel and slack angles will leave you with a bored-feeling bike on anything but the most challenging trails. Yes, the YT Capra CF PRO RACE 29 is a few seconds faster on demanding terrain, and for a few riders that’s all that will count, but for most, the Jeffsy CF PRO RACE 29 is the more rewarding bike. Highly versatile, the Jeffsy CF PRO RACE 29 is more efficient, lively and engaging, turning every trail into your own personal race stage, no matter the gradient. Equally happy lining up on the start line of a grassroots enduro race as it is grinding out a 70 km Alpine epic, for everyone except pure racers and park rats, it’s the bike that will deliver the knockout punch."

https://enduro-mtb.com

Tack

Ja precis jag har läst alla reviews och dom är ju onekligen bra överlag, även om folk verkar tycka den mist lite av sin lekfullhet med long/slack makeovern.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in