• Re: YT Jeffsy - The tråd

Av:
    mtb565
    Linusp3 skrev:
    Ustzeust skrev:
    Cf pro har isgc-hål

Inte min, men den är från 2018...

Kan också bekräfta att CF Pro har ISCG.

Av:
    bergwerk80
    Ok, men ingen som har eller vet nån som har en 2019 i M (eller L) runt Ulricehamn? Typ Borås, Falköping, Jkpg, Isabergs-området eller rent av Gbg? Hade varit skönt att provsitta en. Är 178 lång och min nuvarande cykel har 428 i reach. Skulle vilja ha runt 450 och då känns M bra (445) men dom rekommenderar L (465) i min längd. 29-tummarn har ju lite andra mått så vet inte hur relevant den är att provsitta.

Av:
    Martin B
    Hej Jeffsyvänner!
    Köpte en 2019 Jeffsy CF pro 29" i juni och är sjukt nöjd. MEN att tvingas till att köpa YTs flaskhållare + flaska för massor av stålar känns surt. Speciellt om man slarvar bort flaskan så måste man ju beställa ny YT-flaska för massa pengar. Nu har jag lyckats lura systemet och kan köra med "vanlig" 500 ml flaska istället. Jag köpte Specialized Roll Cage flaskställ för 199 kr, struntade i ställets ordinarie plastunderdel (som på denna modell är löstagbart) och monterade bara själva den runda hållaren direkt på ramen. Några väl avvägda tunna brickor mellan hållaren och ramen gör att hållaren vilar lätt på ramen och vid själva skruvarna. Jag satte också små genomskinliga ramskyddsfilmssnuttar där hållaren vilar mot ramen för att undvika bryt och skav. Som stopp för flaskan nedåt har jag satt en bit stadig liggunderlagsplast med dubbelhäftande tejp. Flaskan vilar alltså nedåt mott detta stopp. Flaskan är en NoName-flaska (500 ml) från nått reklamjippo och den sitter kanon. Vissa 500 ml-flaskor sitter sämre, vissa bättre.. bara att testa sig fram.
    Hittils funkar denna lösning kanon och är vääääldigt mkt billigare än YT-lösningen.
    Kan skicka mer bilder om nån behöver.
    Ride on! / Martin Björnwall
    IMG_20190803_183219.jpg
    IMG_20190803_183100.jpg
    IMG_20190803_183150.jpg
    IMG_20190803_183112.jpg

Av:
    Ustzeust
    Martin B skrev:
    Text

Schysst hack, har hovrat över köpknappen men kanske ska testa detta istället.

Kör du 29x2.5wt på originalfälgarna?
    Hur funkar det isåfall när maxxis rekommenderar nästan 1cm bredare fälgar?

Av:
    Martin B
    Japp, kör 2.5 WT både fram o bak. DHF fram och Aggressor DD bak. Funkar fin-fint, både på stig och Bikeparken👍. Lite tung kombo men man får starka ben!

Av:
    mtb565
    Martin B skrev:
    Törstmästarn 5000

Snyggt! Speciellt när jag tycker att YT egen flaska är ingen höjdare att dricka ur (den är för hård), och att det är inte skit smidigt att få tillbaka flaskan i fidlocken.

Även jag undrar över dina däck, fälgarna är på tok för smala enligt Maxxis själva.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-04 19:59 av mtb565.

Av:
    Martin B
    Om man är lite tyngre än mina 77 kg så kanske det finns risk för burpning i kurvorna men mina däck sitter fint med bra profil och med lagom däcktryck. Har definitivt laddat på ganska hårt utan problem.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-04 22:00 av Martin B.

Av:
    Lindgreno
    mtb565 skrev:

Skyddsfilmen på ramen börjar flagna av och det ser ut som "klarlacken" följer med av, någon mer drabbad av det? Det är väl inte hela världen men det är ändå lite tråkigt på så pass ny/dyr cykel.

Ryckte bort skyddsfilmen på toptuben häromdagen.. Klarlacken följde med precis som på din. Stora fläckar:( Har du mailat Yt än? någon respons?

Av:
    mtb565
    Lindgreno skrev:
    Ryckte bort skyddsfilmen på toptuben häromdagen.. Klarlacken följde med precis som på din. Stora fläckar:( Har du mailat Yt än? någon respons?

Du har PM, inget svar än dock. Vilken Jeffsy har du? Ifall att det skulle skilja mellan modeller.

Fler som är drabbade?

Av:
    Ustzeust
    mtb565 skrev:
    Lindgreno skrev:

Du har PM, inget svar än dock. Vilken Jeffsy har du? Ifall att det skulle skilja mellan modeller.

Fler som är drabbade?

Jag hade några väldigt små sprickor i lacken. Ramen vart nere i Tyskland under sommaren och ska få en ny ram på garanti men dom kunde inte få fram någon ny ram nu. Så jag fick tillbaka den gamla ramen igen med svaret att i vinter skulle jag få den bytt.

Av:
    mtb565
    Ustzeust skrev:
    Jag hade några väldigt små sprickor i lacken. Ramen vart nere i Tyskland under sommaren och ska få en ny ram på garanti men dom kunde inte få fram någon ny ram nu. Så jag fick tillbaka den gamla ramen igen med svaret att i vinter skulle jag få den bytt.

Vilket skräp, vart på ramen hade du detta? Blir det aktuellt med byte hoppas jag det bli i vinter så jag inte blir av med cykeln under säsongen.

Av:
    Lindgreno
    Ustzeust skrev:
    mtb565 skrev:
    Lindgreno skrev:

Fler som är drabbade?

ram2.jpg
    Okej, jag skrev till YT igår. Spännande att se vad de svarar. Jag har inga sprickor utan det är endast klarlacken som släppt men kan tycka att det är rätt illa det också...

Av:
    glitch
    Polarn köpte en kolfiber Jeffsy i våras som gått en handfull turer och han frågade mig idag om ett knak han upplevde.
    Länkaget glappar i infästningen till huvudtriangeln i den övre punkten. Drar i svingen ser man tydligt glappet att det rör sig där.
    Vi lossade täckskruven och försökte dra åt lite men det hände ingenting och satt rätt tight redan. Då vi var ute i skogen ville vi inte hålla på mer än så.
    Någon som känner igen detta?

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    zigg
    Input till alla frågor om e*thirteen däcken.
    Jag bytte bakdäcket till e*thirteen SS, den blev bra mycket mer lätt-trampad. Det blev en riktig bra kombo om du vill ha lite kraftigare däck än NN. Jag bor i Åre, kör teknisk trail, klättrar och kör utför, då funkar dom grymt bra. Kör jag i Hellas sätter jag på NN fram och RR bak för att få den lättare och snabbare. Är helt klart ett fan av Semi-Slick på backdäcken... :)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-09 12:23 av zigg.

20190809_120645.jpg

Av:
    glitch
    glitch skrev:
    Polarn köpte en kolfiber Jeffsy i våras som gått en handfull turer och han frågade mig idag om ett knak han upplevde.
    Länkaget glappar i infästningen till huvudtriangeln i den övre punkten. Drar i svingen ser man tydligt glappet att det rör sig där.
    Vi lossade täckskruven och försökte dra åt lite men det hände ingenting och satt rätt tight redan. Då vi var ute i skogen ville vi inte hålla på mer än så.
    Någon som känner igen detta?

Gick igenom hans hoj idag, demonterade länken och återmonterade med rätt moment, nu är det glappfritt.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    mtb565
    Angående min ticket om att klarlacken släpper har jag ny fått ett mycket otillfredsställande svar om att jag kan köpa nytt ramskydd, oklart om dom har läst hälften av vad jag skrev eller vad som hänt, fortsättning följer.

Av:
    mtb565
    Martin B skrev:
    BILD 1

Hej, nu när jag tittar på första bilden igen ser du faktiskt ut att ha samma släpp som jag vid baktriangeln/ramskyddet. Har det släppt och hur ser det ut med klarlacken?

Av:
    Ustzeust
    zigg skrev:
    Input till alla frågor om e*thirteen däcken.
    Jag bytte bakdäcket till e*thirteen SS, den blev bra mycket mer lätt-trampad. Det blev en riktig bra kombo om du vill ha lite kraftigare däck än NN. Jag bor i Åre, kör teknisk trail, klättrar och kör utför, då funkar dom grymt bra. Kör jag i Hellas sätter jag på NN fram och RR bak för att få den lättare och snabbare. Är helt klart ett fan av Semi-Slick på backdäcken... :)
    Bytte till e-thirteen SS med mjukare gummi och extra punkaskydd, riktigt bra däck när det är torrt. Lg1r SS tror jag det heter.

Men nu när det börjar bli fuktigt så blire nog dhf maxxterra fram och bak !

Av:
    Martin B
    Hej igen. På min röda CF pro har jag nött bort lite skydssfilm här och där men ingen lack har följt med. So far so good...alltså.

Av:
    miol11
    Hej
    Undrar om nån vet om aluminium ramarna kommer att få en uppdatering nu till 2020 så att dom får samma geometri/mått som kolfiberramarna

Av:
    LHelge
    Det hoppas jag på, i så fall kommer jag byta ut min Jeffsy -16

Av:
    Schoobang
    Är det någon som har bytt vevlager och som har koll på vad man ska ha? Bara lager eller insats och grejer? Det gäller en 29 CF 2018.

Och är det meckigt?

Av:
    LHelge
    Jag körde med Hope PF41 30 mm till min AL Comp 2 från 2016, vet inte om det är samma i CF, men de har i alla fall överlevt längre än orginalet från RaceFace.

Av:
    Ustzeust
    Nu har höstdäcken åkt på, eftersom jag har dålig fantasi så blev det dhf maxxterra och agressor dual, båda i 2.5 wt och Exo.

Dom är i princip lika breda som mina gamla trs race och lg1 race SS båda 2,35 tum, 61 mm mäter "kroppen" på original 27mm fälgar.
    IMG_20190818_174829373.jpg

Av:
    arraksboll
    Hej!

Jag är sugen på en Jeffsy, men har fått lite bryderier kring storlek... YT har ju framhållit att den ska ha kort sadelrör så att det inte ska vara en begränsande faktor om man vill gå upp i storlek, men om mina uppskattningar stämmer så skulle jag troligen behöva gå ner under rekommenderad storlek, alt byta till kortare dropper. Jag är 169 cm och har korta ben för min längd, sadelhöjd ca 65,5 cm. Min XC är en Canyon Lux, strl S. Denna har 425 mm sadelrör och 100 mm dropper, och stolpen landar då på ca 33 mm lägsta möjliga position.

YT rekommenderar en medium Jeffsy, jag landar nästan mitt i spannet. Denna har 415 mm sadelrör och 150 mm dropper. Detta borde betyda att det inte går att få så låg sadel som jag behöver... eller tänker jag fel? Jag inser att det kan skilja en del på hur mycket utstick olika stolpar behöver för en given "slaglängd", och stolpen på Jeffsyn ser snarast ut att kräva mer än den på min Lux.

Av:
    hookswe
    Hej
    Jag har en YT Jeffsy 2018 M med 450mm sadelrör jag är 174 cm sadelhöjd på max är ca 86/87cm till pedalerna
    Då är dropperposten i botten med 150mm slaglängd (Fox Transfer Elite)
    Hoppas det hjälper.

Av:
    LHelge
    Tänk på att det skiljer på gamla ramen och den nya. Gamla ramen har relativt långt sadelrör, jag har ca 2 cm utstick på en Medium och är 178 cm med relativt korta ben.

Den nya ramen (som bara finns i kolfiber, dagens aluramar har fortfarande gamla geometrin) ska ha kortare sadelrör.

Av:
    Oskar
    arraksboll skrev:
    Hej!

Jag är sugen på en Jeffsy, men har fått lite bryderier kring storlek... YT har ju framhållit att den ska ha kort sadelrör så att det inte ska vara en begränsande faktor om man vill gå upp i storlek, men om mina uppskattningar stämmer så skulle jag troligen behöva gå ner under rekommenderad storlek, alt byta till kortare dropper. Jag är 169 cm och har korta ben för min längd, sadelhöjd ca 65,5 cm. Min XC är en Canyon Lux, strl S. Denna har 425 mm sadelrör och 100 mm dropper, och stolpen landar då på ca 33 mm lägsta möjliga position.

YT rekommenderar en medium Jeffsy, jag landar nästan mitt i spannet. Denna har 415 mm sadelrör och 150 mm dropper. Detta borde betyda att det inte går att få så låg sadel som jag behöver... eller tänker jag fel? Jag inser att det kan skilja en del på hur mycket utstick olika stolpar behöver för en given "slaglängd", och stolpen på Jeffsyn ser snarast ut att kräva mer än den på min Lux.

Du kommer att behöva byta sänkstolpe. Om du vill ha 150 mm sänk så är det OneUp som gäller, å då kommer det ändå vara mkt små marginaler där din sadels höjd mellan rails och sittyta kommer vara avgörande. Jag hade tagit det säkra för det osäkra och gått på en OneUp med 120 mm sänk, då är du mer fri i ditt val av sadel.

Av:
    Du Rietz
    Oskar skrev:
    arraksboll skrev:
    Hej!

Du kommer att behöva byta sänkstolpe. Om du vill ha 150 mm sänk så är det OneUp som gäller, å då kommer det ändå vara mkt små marginaler där din sadels höjd mellan rails och sittyta kommer vara avgörande. Jag hade tagit det säkra för det osäkra och gått på en OneUp med 120 mm sänk, då är du mer fri i ditt val av sadel.

I min värld är det förkastligt att inte ha så lång drop man kan, i alla fall på den här hojen.

OneUp kan shimas ner en eller två cm, vilket skulle göra att du har gott om marginal att en OneUp v2 150 inte är för lång: https://www.oneupcomponents.com

Säg till om du har någon mer fundering, men tycker inte du att frågan verkar ha en rätt bra lösning här?

Av:
    Oskar
    Du Rietz skrev:
    Oskar skrev:
    arraksboll skrev:
    Hej!

I min värld är det förkastligt att inte ha så lång drop man kan, i alla fall på den här hojen.

OneUp kan shimas ner en eller två cm, vilket skulle göra att du har gott om marginal att en OneUp v2 150 inte är för lång: https://www.oneupcomponents.com

Säg till om du har någon mer fundering, men tycker inte du att frågan verkar ha en rätt bra lösning här?

Säger inte emot! :-)

Av:
    NOSR
    +1 för att shimsa ner en ev för lång OneUp.
    Men såklart surt att behöva byta..Dock tror jag en Transfer Elite i 150mm borde gå rätt lätt att sälja. Du hinner ju testa först i vilket fall. Tråkigare med för liten ram än att behöva byta stolpe...

Var just i Trysil med min 2018 29" Jeffsy i L med 150 mm sänkstolpe (Fox). Trots ca 1,5 cm lägre sadelhöjd än normalt hemma (tungt uppför) önskade jag mig då och då lite mer dropper. Särskilt i långa pumplinjer och när jag kom in lite väl hett över några krön (med sänkt sadel).

Btw var cykeln som framavlad för de röda spåren i Gullia 🤘
    Sköt på svarta"Huckleberry" till sista dagen ifall jag skulle skada mig och sen behövde mitt sällskap åka hem tidigare än planerat.Tror nog säkert cykeln hade fixat Huckleberry också med rätt inställningar. Hade petat i två extra tokens i framgaffeln. Någon som testat "Huckleberry" med en Jeffsy (29er)?

Av:
    Du Rietz
    arraksboll skrev:
    Hej!

Jag antar att du pratar om Jeffsy 29 och inte 27. Vidare när du går från en XC-hoj så antar jag att du inte går till Jeffsy Pro Race som har en extra cm dämpning för extra hjälp nerför och i stök. Stämmer det?
    Chainstay är densamma på båda hojarna, men du går från en rätt kort reach på 410 mm till 454. Vad hade du för längd på styrsammen på Lux:en? 70 eller 90 mm skulle ge 480 eller 500 mm från bb till styret - Jeffsyn kommer med 50 mm som blir 504. Jeffsyn kommer också med ett 800 mm långt styre som du så klart kan kapa om du vill.

Själv är jag 177,5 lång, har Jeffsy Pro Race Large med reach 470 och har gått ner till 33 mm styrstam för att få 503 mm från bb till styret. 520 med 50 mm stam tyckte jag var lite för långt för att lära mig hantera hojen nerför och för att lyfta framhjulet när jag redan pekar hojen nerför. Men det här är kanske ingenting som du prioriterar? För att relatera storlek på hoj mellan oss båda använder jag denna tabell med avstånd bb till styre som jag snott av Sixten Fors. Känner du till nåt annat sätt att relatera hojstorlekar för olika långa personer så säg gärna till för jag har en 195 lång kompis jag funderar vad jag ska rekommendera.
    Langd-styre.png

Av:
    Bofinken
    Hej
    Äger en jeffsy 2018 29", ska byta casett finns det nån man kan byta till rakt av från e13 utan problem? Vad behöver man tänka på 🧐🤯

Av:
    arraksboll
    Tack för tipsen, OneUp v2 150 mm borde funka bra!

Av:
    Schoobang
    Bofinken skrev:
    Hej
    Äger en jeffsy 2018 29", ska byta casett finns det nån man kan byta till rakt av från e13 utan problem? Vad behöver man tänka på 🧐🤯

Är ju xd-driver så antar att dom flesta 11-delade xd-kassetter funkar? Jag kör srams gx 10-42 på mitt ena hjulpar. Typ samma vikt som originalet från e13 men kostar en tredjedel. Funkar jättebra men har ju lite mindre omfång. Bakväxeln är Shimano xt.

Av:
    arraksboll
    Du Rietz skrev:
    arraksboll skrev:
    Hej!

Jag antar att du pratar om Jeffsy 29 och inte 27. Vidare när du går från en XC-hoj så antar jag att du inte går till Jeffsy Pro Race som har en extra cm dämpning för extra hjälp nerför och i stök. Stämmer det?
    Chainstay är densamma på båda hojarna, men du går från en rätt kort reach på 410 mm till 454. Vad hade du för längd på styrsammen på Lux:en? 70 eller 90 mm skulle ge 480 eller 500 mm från bb till styret - Jeffsyn kommer med 50 mm som blir 504. Jeffsyn kommer också med ett 800 mm långt styre som du så klart kan kapa om du vill.

Själv är jag 177,5 lång, har Jeffsy Pro Race Large med reach 470 och har gått ner till 33 mm styrstam för att få 503 mm från bb till styret. 520 med 50 mm stam tyckte jag var lite för långt för att lära mig hantera hojen nerför och för att lyfta framhjulet när jag redan pekar hojen nerför. Men det här är kanske ingenting som du prioriterar? För att relatera storlek på hoj mellan oss båda använder jag denna tabell med avstånd bb till styre som jag snott av Sixten Fors. Känner du till nåt annat sätt att relatera hojstorlekar för olika långa personer så säg gärna till för jag har en 195 lång kompis jag funderar vad jag ska rekommendera.

Japp, det är Jeffsy 29 jag funderar på, och pro-modellen. Hade inte haft något emot pro race, men pro kostar tillräckligt mycket. Luxen har 415 mm reach och en 80 mm styrstam. Sittställningen kändes väldigt upprätt från början, då jag gick från en klart rejsigare, men jag har vant mig. Jeffsy i small borde bli 1 cm kortare och medium 1 cm längre. Sen hamnar förstås styret en bra bit högre, så inte helt enkelt att jämföra...

Av:
    Bofinken
    Schoobang skrev:
    Bofinken skrev:
    Hej

Är ju xd-driver så antar att dom flesta 11-delade xd-kassetter funkar? Jag kör srams gx 10-42 på mitt ena hjulpar. Typ samma vikt som originalet från e13 men kostar en tredjedel. Funkar jättebra men har ju lite mindre omfång. Bakväxeln är Shimano xt.

Jepp lärde mig att det va xd hub så blir en sram 10-42 👍

Av:
    Du Rietz
    Skulle nån va intresserad hur jag själv ser på den här hojen så finns det här.

https://happyride.se

Av:
    arvtheshark
    kanske passar detta bättre i hjulbyggartråden, men hur har ni som köpte Al Jeffsys 2017 gjort med originalhjulen (DT swiss M1x00 med 22.5mm innermått)?
    Vill gärna gå över till 30mm innermått för trail/enduro

Tyvärr är det ju boost bak men inte fram, vilket är synd då man går miste om mycket beggat.

Funderar på att bara köpa nya XM481 och prova ekra om själv, då jag hörde att en kollega hade ställ och ek-tensiometer att låna ut. Men då kommer ju frågan om man blir nöjd med budgetnaven (hållbarhet över tid), och om man istället skulle gå på något annat istället, typ DT 350. POE är ju inte jättebra på nuvarande heller, och skulle säkert uppskatta fler vid tekniska partier uppför. Sedan tillkommer väl troligtvis nya ekrar och nipplar, om inte alla mått råkar stämma?

Hur hade/har ni gjort med hjuluppgraderingar?

Dessutom, skulle det gå att svarva bort 5mm på varje ände av ett boost framnav (inverterad spacer 😀)? Detta skulle ju kunna öppna nya möjligheter beggat...

Av:
    Jake-
    Tja!
    Funderar på en JEFFSY 29 CF COMP men är i valet och kvalet i jämförelse med en Canyon Neuron CF 9.0.

Några funderingar.
    -kommer det en 2020 Jeffsy snart? Om ja, brukar de rabattera de gamla?
    -några tester tycker Neurons geometri är gammal, ska man bry sig om det?

Något annat? Rabattkoder etc?

Med vänlig hälsning,
    Jake

Av:
    Martin B
    För mig är Jeffsyn (2019) en mycket mer alllmountaincykel än en Neuron. Jag skulle hellre vilja jämföra den med en Canyon Spectral. Neuronen lutar mot XC och Jeffsyn funkar ju fint till snällenduro. Jag har Jeffsy CF pro och kör både stig och Bikepark med den. Så vill du åka en del utför så satsa på Jeffsyn! Den är grym!

Av:
    Lindgreno
    Martin B skrev:
    För mig är Jeffsyn (2019) en mycket mer alllmountaincykel än en Neuron. Jag skulle hellre vilja jämföra den med en Canyon Spectral. Neuronen lutar mot XC och Jeffsyn funkar ju fint till snällenduro. Jag har Jeffsy CF pro och kör både stig och Bikepark med den. Så vill du åka en del utför så satsa på Jeffsyn! Den är grym!

Precis som Martin säger ska du nog jämföra med spectral eller kanske nya Strive. Spectral har jag för mig bara finns 27.5" men det är kanske det du har tänkt dig? Nya strive har jag provat och ja tycker den känns som en rejält, kompetent hoj. Men jag föredrar ändå min Jeffsy, den är ett par snäpp vassare:) Någon ny Jeffsy kommer det nog inte nästa år, det tror inte jag iaf. Däremot brukar de ha rätt bra pris under black friday. Så håll utkik då!

Av:
    Raggebos
    Inget köp & sälj i forumet!

// admin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-06 07:35 av jansson99.

Av:
    Mr. Fred
    Behöver byta vevlager på min AL jeffsy från 2017.
    Är det BB92 - Pressfit 41x92x30mm från raceface som gäller då?

Av:
    roefv
    Hej!
    Verkar som dom har hyfsade rabatter på vissa cyklar nu, såg att det var 500€ i rabbat på vissa jeffsy modeller!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ