• Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    kolan
    Då har jag gjort min första "Lower leg service", det var inte så svårt, lite trixigt att få på underbenet utan att packningen vek sig men det löste sig, tog inga sex minuter som rock shox video dock ;D
    Det är betydligt bättre glid nu, inte ens när den var ny har jag upplevt något liknande. Snålar dom även där eller är det temporärt i med fettet som man kletat på?

    Finns det såna där skumringar att köpa lösa i någon butik i Göteborg tro? Sökte på nätet men hitta bara hela kit till 200h servicen.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    BjornR
    kolan skrev:
    Då har jag gjort min första "Lower leg service", det var inte så svårt, lite trixigt att få på underbenet utan att packningen vek sig men det löste sig, tog inga sex minuter som rock shox video dock ;D
    Det är betydligt bättre glid nu, inte ens när den var ny har jag upplevt något liknande. Snålar dom även där eller är det temporärt i med fettet som man kletat på?

    Finns det såna där skumringar att köpa lösa i någon butik i Göteborg tro? Sökte på nätet men hitta bara hela kit till 200h servicen.

    Det är temporärt iom nytt fett. Förvara cykeln upp-å-ner ifall du vill låta oljan smörja packningarna.

    Köpte 35mm skumringar för 10kr styck från bikeplace. Tror dom säljer andra storlekar för samma pris.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    kolan
    Har lite fler nybörjarfrågor för kommande "full service" om ett halvår eller så men har inget för mig så drar dom nu :)

    1.Bör man ha en sån här "Flat Top Cap Socket Spanner"
    https://www.epicbleedsolutions.com

    eller går det lika bra med en vanlig hylsa (har ingen 24:a att prova med)?

    2. 15wt-oljan som jag ska ha vid 200h servicen, finns det någon Biltemavariant? Hittar bara Gaffelolja SAE 10 och SAE 5, som är detsamma som 10 wt och 5 wt? Rockshox egna finns ju i 120ml (ska ha 102 ml i "damper" och 5 ml i "spring" och kostar väl inte allt för mycket men eftersom det är första gången man ska göra det så kanske man får räkna med lite spill :D

    3. Vad är dom vanligaste nybörjarfelen efter helservicen, något man bör tänka på?

    4. Jag har ju en rockshox Judy Gold 100 mm travel 2018, tyvärr lite tunn enligt vissa här :) men om jag förstår manualen rätt så ska man kunna justera mellan 80-120 mm med hjälp av en "travel". Så jag skulle kunna få 120 mm bara genom att ta bort distansen? Blir det för ostabilt tro, har boost, det blir väl lite mer stabilt och väger runt 80 kg. En anledning är ju att man även får lite flackare HA. Hoppar inte, och kör rätt lugnt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 19:00 av kolan.

    2018-11-15_134657.png
    2018-11-15_134740.png
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    1. Nej men man ska vara extra försiktig
    2. Köp olja med 15cSt vid 40°c till dämparen. Det borde vara olika oljor i dämparen och i ytterben. Sen kommer du behöva slick honey till packboxarna
    3. Följ instruktionerna noggrant så blir det bra
    4. 20mm mer slag blir ingen dramatiskt förändring. Kör!

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    anjoh_01
    Gjorde min första service på en reba i våras.
    1
    Jag hade inte en sån, letade upp rätt storlek på hylsnyckel och funkade alledeles utmärkt.
    2
    Jag köpte dessa två på mcshopen i häggvik. Kanske har helt fel, men som jag förstod det när jag letade så finns det ingen rikitg skillnad på dämparoljorna över olika märken. Så länge det är rätt viskositet. Rätta mig gärna om jag har fel, intressant att veta Jag har iallafall inte känt någon skillnad (om det nu går) på den oljan som jag köpte motsvarat den som rockshox hällt i.
    3
    Om du ska ha upp dämparenheterna så sitter det en liten "retaining ring" som är rätt jävlig att få upp om man inte har rätt tång. Tror jula och biltema säljer sådanna, men en sådan kommer jag iallafall skaffa när jag gör nästa service.
    4.
    Ingen aning. Men lycka till!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 20:44 av anjoh_01.

    20181115_192321.jpg
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    kolan
    Tackar,

    Apropå fråga 3 så har jag för mig att jag läste om någon här som gjort en helservice och efter fått något problem. Någon skrev då att personen kanske fått "luft i negativa", vad det nu innebär och vad har man gjort för fel då?

    Ska nog köpa 1 liter gaffelolja till MC i rätt viskositet om det nu fungerar lika bra. Även verktyg till låsring och 24 hylsa. Har fixat lite annat som, rundstavar i olika storlekar för rengöring med duk och måttkärl. Underbensservice har jag som sagt redan gjort och har 5w olja till ytterbenen kvar, gaffelfett (SRAM) och isopropanol för rengöring.
    Verktyg till att få dit dust seal kanske är något man behöver med?
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Spacekitty
    Enligt RockShox dokuement ska jag ha 15 w olja när jag gör en lower service. Går det bra med en motorcykelolja från Biltema eller måste det vara speciell cykeldämparolja? https://www.biltema.se



    =^.^=

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Jimel
    Spacekitty skrev:
    Enligt RockShox dokuement ska jag ha 15 w olja när jag gör en lower service. Går det bra med en motorcykelolja från Biltema eller måste det vara speciell cykeldämparolja? https://www.biltema.se

    Det går jättebra.


  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Spacekitty
    Va bra. Tack.



    =^.^=

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Boldtaar
    Har en Fox 32 Evolution (år 2013) på min 29er hardtail som används sporadisk då det oftast blir enduro cykel som för röra på sig i skogen.
    Skulle egentligen vilja använd min HT mer men är så jävla missnöjd med dämparen.
    Brukar göra underben själv men funderar nu på att lämna in för full service och göra en upp gradering samtidigt.
    Tittar på denna https://www.foxservice.nu

    Är det värt det och vad finns det för alternativ för en CTD gaffel årsmodell 2013?
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    Vorsprung hade sin TLA uppgraderingskit men jag tror inte att den säljs längre... Fit4 borde vara en klar förbättring och det finns förbättringskit till den också ifall du skulle fortfarande vara missnöjd.

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    cannon
    Jag ska kolla på en begagnad heldämpad mtb, nuvarande ägaren sa över telefon att gaffel och bakdämpare (fox performance 32 elite) aldrig har servats, cykeln är lite använd och har i princip enbart rullat på asfalt och grusväg enligt nuvarande ägare. Cykeln är ungefär 2,5 år gammal.

    Är detta något man ska passa sig för? Om jag provkör mtb:n och dämparna känns bra borde det då vara "safe" att slå till?
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Nypåmtb
    Någon som gett sig på att serva sin float X2 själv?

    Min låter lite skumt och jag hade gärna lämnat in men varken Trek eller Bikefixx hade möjlighet i närtid.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Classe75
    cannon skrev:
    Jag ska kolla på en begagnad heldämpad mtb, nuvarande ägaren sa över telefon att gaffel och bakdämpare (fox performance 32 elite) aldrig har servats, cykeln är lite använd och har i princip enbart rullat på asfalt och grusväg enligt nuvarande ägare. Cykeln är ungefär 2,5 år gammal.

    Är detta något man ska passa sig för? Om jag provkör mtb:n och dämparna känns bra borde det då vara "safe" att slå till?

    Scott Spark?
    Utgå ifrån att du ska betala ca 30-50 % av nypriset.
    Kolla upp vad en service kostar lägg sedan till vad ett nytt drivpaket med kassett och kedja kostar. Blir det samma som halva nypriset? Köp en ny cykel med garanti istället.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Alfakrull
    Nypåmtb skrev:
    Någon som gett sig på att serva sin float X2 själv?

    Min låter lite skumt och jag hade gärna lämnat in men varken Trek eller Bikefixx hade möjlighet i närtid.
    Trek har väl drop-in ifall du kommer med dämparen löst?

    ___________________________________________________________________
    Cykeltransportväska uthyres billigt i Gbg!

    10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Rattnalle
    Alfakrull skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Någon som gett sig på att serva sin float X2 själv?

    Min låter lite skumt och jag hade gärna lämnat in men varken Trek eller Bikefixx hade möjlighet i närtid.
    Trek har väl drop-in ifall du kommer med dämparen löst?
    I mån av tid så man kan få vänta ett tag.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    Rattnalle skrev:
    Alfakrull skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Någon som gett sig på att serva sin float X2 själv?

    Min låter lite skumt och jag hade gärna lämnat in men varken Trek eller Bikefixx hade möjlighet i närtid.
    Trek har väl drop-in ifall du kommer med dämparen löst?
    I mån av tid så man kan få vänta ett tag.
    Eller det kan gå väldigt fort, inte vet jag? 🤷‍♂️
    Bäst är nog att kolla med dom direkt 😉

    X2 är inte omöjligt att ta hand om själv, nån här har gjort det, men den kräver lite speciella verktyg och är inte den enklaste...
    Ett vanligt problem med den är att packningen mellan luft och olja läcker.

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    cannon skrev:
    Jag ska kolla på en begagnad heldämpad mtb, nuvarande ägaren sa över telefon att gaffel och bakdämpare (fox performance 32 elite) aldrig har servats, cykeln är lite använd och har i princip enbart rullat på asfalt och grusväg enligt nuvarande ägare. Cykeln är ungefär 2,5 år gammal.

    Är detta något man ska passa sig för? Om jag provkör mtb:n och dämparna känns bra borde det då vara "safe" att slå till?

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Nypåmtb
    Alfakrull skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Någon som gett sig på att serva sin float X2 själv?

    Min låter lite skumt och jag hade gärna lämnat in men varken Trek eller Bikefixx hade möjlighet i närtid.
    Trek har väl drop-in ifall du kommer med dämparen löst?

    Jo precis, problemet är att Jon har semester och att Christian och Ted gått till Bikefixx där de inte köp in verktygen för att serva X2:an än. De nya förmågorna på Trek verkade tyvärr inte våga ta sig an att serva dämpare.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Nypåmtb
    Happymtb.fr:
    ”Ett vanligt problem med den är att packningen mellan luft och olja läcker”

    Yes, misstänker att det ör just detta som är fel.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    C-dale
    Kolla om https://www.racingbikesweden.com har tid.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    X-Race
    Kolla med JBP
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    mikipedia_
    Jag behöver ytterbensolja och nya foamrings till Fox34 2019, någon som vet nått bra ställe med storpack ringar och bra olja att rekomendera??

    Mitt projekt
    https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    mikipedia_
    mikipedia_ skrev:
    Jag behöver ytterbensolja och nya foamrings till Fox34 2019, någon som vet nått bra ställe med storpack ringar och bra olja att rekomendera??


    Bump.

    Ingen som har något förslag, hittar bara 2pack😕

    Vad tror ni om Fox 10wt Green som ytterbens smörja??

    Mitt projekt
    https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Snakepit
    Ringar och packningar osv brukar finnas på ebay.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    Fox 10wt green lär funka men det finns bättre oljor, titta här om det finns nåt som tilltalar dig: https://www.shockcraft.co.nz

    Om du har en Grip dämpare är det viktigt att du går på Fox egen teflon infused olja som ytterbensolja på dämparsidan.

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    mikipedia_
    happymtb.fr skrev:
    Fox 10wt green lär funka men det finns bättre oljor, titta här om det finns nåt som tilltalar dig: https://www.shockcraft.co.nz

    Om du har en Grip dämpare är det viktigt att du går på Fox egen teflon infused olja som ytterbensolja på dämparsidan.


    Jo vet att det finns bättre men råkar ha en halv dunk hemma😋 det är en Fox34 rythm med just grip. Varför är det så viktigt? Har asdålig koll på mina grejer just nu tydligen😟

    Mitt projekt
    https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    jofahjalm
    Gripdämparen kan ta in ytterbensolja i dämparen, så jag hade nog valt att slanta upp för rätt olja.
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    mikipedia_
    jofahjalm skrev:
    Gripdämparen kan ta in ytterbensolja i dämparen, så jag hade nog valt att slanta upp för rätt olja.

    Ahaaa, ja det är ju inte superbra isf.

    Mitt projekt
    https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Jimel
    Hur i h*%#ete får man av blåsan på en 2015 pike?


  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    mikipedia_
    Jimel skrev:
    Hur i h*%#ete får man av blåsan på en 2015 pike?

    Man vaskar den å köper en ”bättre” gaffel😉

    Mitt projekt
    https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Preacher
    Jimel skrev:
    Hur i h*%#ete får man av blåsan på en 2015 pike?

    https://www.servicearchive.sram.com

    _______________________________________________________

    Coffee's for closers only.

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    @miki
    Som Jofa säger

    @jimel
    Det finns en mutter på varje sida som håller den klämt runt ett rör. Har du otur, behöver du använda en 16mm, eller nåt, insexnyckel som inte finns att köpa... 😱
    Allt finns välbeskriven i deras service manual

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Lainen
    happymtb.fr skrev:
    Har du otur, behöver du använda en 16mm, eller nåt, insexnyckel som inte finns att köpa... 😱
    Typ 75 spänn på https://www.swedol.se
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    happymtb.fr
    Tack för tipset! 👍

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Jimel
    mikipedia_ skrev:
    Jimel skrev:
    Hur i h*%#ete får man av blåsan på en 2015 pike?

    Man vaskar den å köper en ”bättre” gaffel😉

    Så kul ska vi inte ha 😊

    Preacher skrev:
    Jimel skrev:
    Hur i h*%#ete får man av blåsan på en 2015 pike?

    https://www.servicearchive.sram.com

    Skumt! Sådär ser inte min manual ut, den är från 14-17. Jaja tack för den!

    happymtb.fr skrev:
    @miki
    Som Jofa säger

    @jimel
    Det finns en mutter på varje sida som håller den klämt runt ett rör. Har du otur, behöver du använda en 16mm, eller nåt, insexnyckel som inte finns att köpa... 😱
    Allt finns välbeskriven i deras service manual

    Tack!


  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    johfo
    Jag har en Fox Rhythm 34 Float som det kanske både är dags att serva underbenen på och att jag på samma gång lär mig göra jobbet själv.
    Har aldrig haft isär en gaffel förut (och aldrig haft nåt annat än såna där riktigt studsiga skräpgafflar med stålfjädrar eller gummielastomerer).

    Jag kollade lite youtube och verkstäderna verkar ha metallhylsor med invändig gäng som de skruvar på efter att ha tagit av muttrarna i botten, när de ska knacka isär gaffeln, istället för att som den vanliga/rekommenderade hemmavarianten att sätta på muttern halvvägs och försöka pricka med klubba och don.
    Nån som vet vilken gänga det är på dessa gängstänger i botten - borde ju inte vara så svårt att tillverka ändamålsenliga verktyg när/om man har tillgång till svarv och rätt gängtappar och några stumpar aluminiumstång...

    Jag hittade kit med foamringar, dammtätningarna och några o-ringar (var ganska dyrt) när cykeln var ny och jag redan då funderade på hur jag skulle göra framöver. Är det hela det kitet man ska ha varje gång, eller räcker det att byta foam-ringarna om dammtätningarna ser fina ut? (hittade dock inga lösa till vettigt pris med rimlig frakt). Var är det bäst att handla slitdelar och olja?
    Exakt vad är det jag ska ha? Jag läste tidigare i tråden om förvirring kring artikelnummer/modeller, men det kanske bara var till äldre RS...?
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    mikipedia_
    Jag TROR det är m8 på den gängen, Fox verkar petiga med att använda deras slagadapter. Hört om folk som nekats garanti/goodwill på att muttern haft slagmärken, så svarva en sån om du kan.

    Knappar du in koden på gaffeln hos Ridefox.com så kan du få fram allt som rör gaffeln, ritningar osv så ganska lätt att luska fram gängen och hur mycket å vilken olja👍

    Mitt projekt
    https://happyride.se

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Åbbe
    Försöker hitta en manual till gaffeln som sitter på min cykel, en RockShox Judy Gold 29 Solo Air.

    ”kolan” har ju hittat en bild längre upp här i tråden https://happyride.se, men jag hittar ingenting alls på Google.
    Hittar bara till Judy Gold 30.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-08 14:30 av hemmafrun.

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    glitch
    mikipedia_ skrev:
    Jag TROR det är m8 på den gängen, Fox verkar petiga med att använda deras slagadapter. Hört om folk som nekats garanti/goodwill på att muttern haft slagmärken, så svarva en sån om du kan.

    Knappar du in koden på gaffeln hos Ridefox.com så kan du få fram allt som rör gaffeln, ritningar osv så ganska lätt att luska fram gängen och hur mycket å vilken olja👍

    Verktyg för vettig peng finns hos bitul.pl
    Dock är siten bara på polska. Mailade så la dem en manuell order. På 36a är det två verktyg, minns inte hur det var på 34a
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    johfo
    mikipedia_ skrev:
    Jag TROR det är m8 på den gängen, Fox verkar petiga med att använda deras slagadapter. Hört om folk som nekats garanti/goodwill på att muttern haft slagmärken, så svarva en sån om du kan.

    Knappar du in koden på gaffeln hos Ridefox.com så kan du få fram allt som rör gaffeln, ritningar osv så ganska lätt att luska fram gängen och hur mycket å vilken olja👍

    Hej och tack för svar.
    Jag har googlat, läst och undersökt mer inför min första underbensservice och ju mer jag läser desto mer frågor kommer upp.
    Själva arbetet ser ju inte så svårt ut, men att få tag i rätt delar och verktyg verkar krångligare.

    @mikipedia, Jag tror du har rätt att det är M8 på båda sidor, även om Fox hävdar motsatsen (mer om det nedan).
    Det är 10mm mutter i alla fall och den gängade axeln är strax under 8 mm på båda sidor. Dock verkar det inte vara den vanliga M8x1.25, utan M8x1 enligt enligt den här tråden: https://happyride.se.
    Det andra verktyget är enligt den tråden M10x1.

    Lyckligtvis har jag låna en M8x1-tapp till en annan sak där jag inte behövde den, så då ska jag passa på att göra en slagadapter innan jag lämnar tillbaka den.
    Är det stål eller aluminium i originalet och den polska varianten av verktyget?
    Det ser ganska tunt ut, så jag anar att det kan vara stål. Men aluminium kanske håller om man inte använder den proffesionellt/ofta...? Det är ju ändå bara en axell kraft när man knackar på den, om man inte slår väldigt snett...
    Jag antar att man inte kan göra den tjockare, eftersom den väl ska gå in i hålet i botten på gaffelbenen(?).
    Är det någon snäll entusiast som har ett sånt verktyg för M8 som orkar mäta ytterdiameter och längd på den långa smala delen och gärna även djup på det gängade hålet?

    När jag slår in gaffelkoden DCP5 på https://www.ridefox.com hamnar jag här:
    https://www.ridefox.com
    Partlist - 34mm Part Information länkar till https://www.ridefox.com

    Dock verkar det råda förvirring kring vad som egentligen gäller den här gaffeln som är en OEM-variant.
    Jag hittade en tråd på mtbr, https://forums.mtbr.com, om just den här gaffeln, 130 mm Fox Rhythm 34 med GRIP dämpare (det sitter ett klistermärke på som det står FIT GRiP på längst ner vid reobound-knoppen) och jag har exakt exakt samma cykel som han i tråden, Trek FUEL EX 8 2018 och dämparen har samma kod, DCP5:

    Han i tråden hade fått rådet att köpa en slagadapter, 398-00-682, som dock inte passade på någon sida.
    Men på https://www.ridefox.com står det
    398-00-681 2002-017 32 Damper-side and ALL 32-34-36-40 Spring-side Removal Tool
    398-00-682 2005-017 34-36-40 Damper-side Removal Tool
    Därmed antar jag att det är 398-00-681 som är M8x1 som jag behöver (tillverka).

    Men vilket service-kit är det jag behöver? Han i mtbr-tråden hade lyckats få tag i något med två olika stora "crush washers".
    Vad är egentligen en "crush washer"? Det är svårt att se på bilderna. Är det en stålgummibricka eller en gummibricka eller en o-ring?
    På Fox sida tycker jag det ser ut som att jag ska ha kit 803-00-945 "Kit: Dust Wiper, Forx, 34mm, Low Friction, No Flange"
    Men innehåller det kittet verkligen två lika stora "crush washers" eller en stor och en liten, som han i mtbr-tråden fick?
    https://www.cykelgear.se visar bilden en stor och en liten medan https://www.bike24.com visar två lika stora och båda anger samma artikelnummer.
    Båda bildern visar även en tredje bricka som ser blank eller vit ut. Vad är den till? (contains of 2 dust wipers, 2 foam rings, 1 o-ring and 3 washers")

    Det står här och var att dammtätningarna kan vara knepiga att få i utan ytterligare ett specialverktyg som även det kostar flera hundra.
    Jag tänker att det kan inte heller vara så svårt att svarva till i plast. Det ska väl vara samma diameter som på gaffelbenen (34mm i mitt fall) så att det löper lite lagom tight i bussningarna i ytterbenen och tätningen så att det blir rakt och fint och så vara urtaget så att man inte slår på gummitätningen utan på plasthylsan utanför. Man får väl göra det i två delar. Borde gå att mäta på befintliga ringar vilka mått det ska vara.

    Olja tror jag mig listat ut att jag behöver
    All 34mm RHYTHM 100-150 Air-Side Bath 10cc (FOX 20wt. Gold Oil)
    All 34mm GRIP Damper-Side Bath 40cc (5wt. FOX Teflon Infused Oil)
    enligt https://www.ridefox.com

    Sammanfattningsvis:
    1: Är det någon som harslagadaptern 398-00-681 med M8-gäng som orkar mäta ytterdiameter och längd på den smala delen och gärna även djupet på det gängade hålet?
    2: Är det två lika stora svarta brickor, eller en stor och en liten i kit 803-00-945?
    3: Vad är den tredje vita/blanka brickan i kittet till för?
    4: Är det en stor fördel att ha verktyget för att slå i dammtätningarna och har jag tänkt rätt om det (se ovan)
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Preacher
    1. M8X1 är jag relativt säker på, kan bekräfta imorgon. Hålet är djupt, 3cm eller mer.

    2. Det ingår normalt 2 små, 1 stor och en i metall.

    3. Den blanka brickan är gamla TALAS-brickan.

    4. Det är smidigt. Delvis för att driva ner dem (de nya med yttre metallband är tights) och delvis för att inte de skall gå för djupt. Lämpligt hårt plaströr med rätt dimension kan ofta ersätta.

    _______________________________________________________

    Coffee's for closers only.

  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    AX3L
    johfo skrev:
    mikipedia_ skrev:
    Jag TROR det är m8 på den gängen, Fox verkar petiga med att använda deras slagadapter. Hört om folk som nekats garanti/goodwill på att muttern haft slagmärken, så svarva en sån om du kan.

    Knappar du in koden på gaffeln hos Ridefox.com så kan du få fram allt som rör gaffeln, ritningar osv så ganska lätt att luska fram gängen och hur mycket å vilken olja👍

    Hej och tack för svar.
    Jag har googlat, läst och undersökt mer inför min första underbensservice och ju mer jag läser desto mer frågor kommer upp.
    Själva arbetet ser ju inte så svårt ut, men att få tag i rätt delar och verktyg verkar krångligare.

    @mikipedia, Jag tror du har rätt att det är M8 på båda sidor, även om Fox hävdar motsatsen (mer om det nedan).
    Det är 10mm mutter i alla fall och den gängade axeln är strax under 8 mm på båda sidor. Dock verkar det inte vara den vanliga M8x1.25, utan M8x1 enligt enligt den här tråden: https://happyride.se.
    Det andra verktyget är enligt den tråden M10x1.

    Lyckligtvis har jag låna en M8x1-tapp till en annan sak där jag inte behövde den, så då ska jag passa på att göra en slagadapter innan jag lämnar tillbaka den.
    Är det stål eller aluminium i originalet och den polska varianten av verktyget?
    Det ser ganska tunt ut, så jag anar att det kan vara stål. Men aluminium kanske håller om man inte använder den proffesionellt/ofta...? Det är ju ändå bara en axell kraft när man knackar på den, om man inte slår väldigt snett...
    Jag antar att man inte kan göra den tjockare, eftersom den väl ska gå in i hålet i botten på gaffelbenen(?).
    Är det någon snäll entusiast som har ett sånt verktyg för M8 som orkar mäta ytterdiameter och längd på den långa smala delen och gärna även djup på det gängade hålet?

    När jag slår in gaffelkoden DCP5 på https://www.ridefox.com hamnar jag här:
    https://www.ridefox.com
    Partlist - 34mm Part Information länkar till https://www.ridefox.com

    Dock verkar det råda förvirring kring vad som egentligen gäller den här gaffeln som är en OEM-variant.
    Jag hittade en tråd på mtbr, https://forums.mtbr.com, om just den här gaffeln, 130 mm Fox Rhythm 34 med GRIP dämpare (det sitter ett klistermärke på som det står FIT GRiP på längst ner vid reobound-knoppen) och jag har exakt exakt samma cykel som han i tråden, Trek FUEL EX 8 2018 och dämparen har samma kod, DCP5:

    Han i tråden hade fått rådet att köpa en slagadapter, 398-00-682, som dock inte passade på någon sida.
    Men på https://www.ridefox.com står det
    398-00-681 2002-017 32 Damper-side and ALL 32-34-36-40 Spring-side Removal Tool
    398-00-682 2005-017 34-36-40 Damper-side Removal Tool
    Därmed antar jag att det är 398-00-681 som är M8x1 som jag behöver (tillverka).

    Men vilket service-kit är det jag behöver? Han i mtbr-tråden hade lyckats få tag i något med två olika stora "crush washers".
    Vad är egentligen en "crush washer"? Det är svårt att se på bilderna. Är det en stålgummibricka eller en gummibricka eller en o-ring?
    På Fox sida tycker jag det ser ut som att jag ska ha kit 803-00-945 "Kit: Dust Wiper, Forx, 34mm, Low Friction, No Flange"
    Men innehåller det kittet verkligen två lika stora "crush washers" eller en stor och en liten, som han i mtbr-tråden fick?
    https://www.cykelgear.se visar bilden en stor och en liten medan https://www.bike24.com visar två lika stora och båda anger samma artikelnummer.
    Båda bildern visar även en tredje bricka som ser blank eller vit ut. Vad är den till? (contains of 2 dust wipers, 2 foam rings, 1 o-ring and 3 washers")

    Det står här och var att dammtätningarna kan vara knepiga att få i utan ytterligare ett specialverktyg som även det kostar flera hundra.
    Jag tänker att det kan inte heller vara så svårt att svarva till i plast. Det ska väl vara samma diameter som på gaffelbenen (34mm i mitt fall) så att det löper lite lagom tight i bussningarna i ytterbenen och tätningen så att det blir rakt och fint och så vara urtaget så att man inte slår på gummitätningen utan på plasthylsan utanför. Man får väl göra det i två delar. Borde gå att mäta på befintliga ringar vilka mått det ska vara.

    Olja tror jag mig listat ut att jag behöver
    All 34mm RHYTHM 100-150 Air-Side Bath 10cc (FOX 20wt. Gold Oil)
    All 34mm GRIP Damper-Side Bath 40cc (5wt. FOX Teflon Infused Oil)
    enligt https://www.ridefox.com

    Sammanfattningsvis:
    1: Är det någon som harslagadaptern 398-00-681 med M8-gäng som orkar mäta ytterdiameter och längd på den smala delen och gärna även djupet på det gängade hålet?
    2: Är det två lika stora svarta brickor, eller en stor och en liten i kit 803-00-945?
    3: Vad är den tredje vita/blanka brickan i kittet till för?
    4: Är det en stor fördel att ha verktyget för att slå i dammtätningarna och har jag tänkt rätt om det (se ovan)

    Nu ska jag inte killgissa alltför friskt här, men inte ska väl hela den gängade delen ner i hålet? Att använda muttern att slå på är väl en helt okej lösning (om än med risk för att skada dem med förlorad garanti osv) och muttern lär väl inte gå in i hålet?

    Har man inte verktyget ska tydligen locket på en Nivea/Axe deo passa perfekt!
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    johfo
    AX3L skrev:
    ...

    Nu ska jag inte killgissa alltför friskt här, men inte ska väl hela den gängade delen ner i hålet? Att använda muttern att slå på är väl en helt okej lösning (om än med risk för att skada dem med förlorad garanti osv) och muttern lär väl inte gå in i hålet?

    Har man inte verktyget ska tydligen locket på en Nivea/Axe deo passa perfekt!

    På dämparsidan sticker ju fästet för rebound-knoppen ut utanför muttern, så där ser det ut att vara svårt att slå på muttern utan något mer emellan.
    Men det är möjligt att det går på något sätt. Jag har dock det så väl förspänt att jag har tillgång till en M8x1-tapp och svarv, så varför inte göra ett verktyg och minska risken att sabba gaffeln? Hoppas bara någon kan ge mig de mått jag behöver på slagadaptern. Preacher skrev ju att han skulle kolla imorn, så jag håller tummarna och hoppas på svar, så ska jag slöjda både slagadapter och dammtätningsverktyg sen nån dag och lära mig den enklare biten av gaffelservicen :-) (Den stora servicen får nog min LBS göra, men det får vänta ett tag till, för jag hinner tyvärr inte nöta på prylarna så mycket som jag skulle vilja...)
  • Re: Frågetråden om dämparservice

    Av:
    Preacher
    Johfo: Det är 1mm.

    _______________________________________________________

    Coffee's for closers only.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in