• Re: Frågetråden om dämparservice

Av:
    kolan
    Då har jag gjort min första "Lower leg service", det var inte så svårt, lite trixigt att få på underbenet utan att packningen vek sig men det löste sig, tog inga sex minuter som rock shox video dock ;D
    Det är betydligt bättre glid nu, inte ens när den var ny har jag upplevt något liknande. Snålar dom även där eller är det temporärt i med fettet som man kletat på?

Finns det såna där skumringar att köpa lösa i någon butik i Göteborg tro? Sökte på nätet men hitta bara hela kit till 200h servicen.

Av:
    BjornR
    kolan skrev:
    Då har jag gjort min första "Lower leg service", det var inte så svårt, lite trixigt att få på underbenet utan att packningen vek sig men det löste sig, tog inga sex minuter som rock shox video dock ;D
    Det är betydligt bättre glid nu, inte ens när den var ny har jag upplevt något liknande. Snålar dom även där eller är det temporärt i med fettet som man kletat på?

Finns det såna där skumringar att köpa lösa i någon butik i Göteborg tro? Sökte på nätet men hitta bara hela kit till 200h servicen.

Det är temporärt iom nytt fett. Förvara cykeln upp-å-ner ifall du vill låta oljan smörja packningarna.

Köpte 35mm skumringar för 10kr styck från bikeplace. Tror dom säljer andra storlekar för samma pris.

Av:
    kolan
    Har lite fler nybörjarfrågor för kommande "full service" om ett halvår eller så men har inget för mig så drar dom nu :)

1.Bör man ha en sån här "Flat Top Cap Socket Spanner"
    https://www.epicbleedsolutions.com

eller går det lika bra med en vanlig hylsa (har ingen 24:a att prova med)?

2. 15wt-oljan som jag ska ha vid 200h servicen, finns det någon Biltemavariant? Hittar bara Gaffelolja SAE 10 och SAE 5, som är detsamma som 10 wt och 5 wt? Rockshox egna finns ju i 120ml (ska ha 102 ml i "damper" och 5 ml i "spring" och kostar väl inte allt för mycket men eftersom det är första gången man ska göra det så kanske man får räkna med lite spill :D

3. Vad är dom vanligaste nybörjarfelen efter helservicen, något man bör tänka på?

4. Jag har ju en rockshox Judy Gold 100 mm travel 2018, tyvärr lite tunn enligt vissa här :) men om jag förstår manualen rätt så ska man kunna justera mellan 80-120 mm med hjälp av en "travel". Så jag skulle kunna få 120 mm bara genom att ta bort distansen? Blir det för ostabilt tro, har boost, det blir väl lite mer stabilt och väger runt 80 kg. En anledning är ju att man även får lite flackare HA. Hoppar inte, och kör rätt lugnt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 19:00 av kolan.

2018-11-15_134657.png
    2018-11-15_134740.png

Av:
    happymtb.fr
    1. Nej men man ska vara extra försiktig
    2. Köp olja med 15cSt vid 40°c till dämparen. Det borde vara olika oljor i dämparen och i ytterben. Sen kommer du behöva slick honey till packboxarna
    3. Följ instruktionerna noggrant så blir det bra
    4. 20mm mer slag blir ingen dramatiskt förändring. Kör!

#===#==#=#=================================================

Av:
    anjoh_01
    Gjorde min första service på en reba i våras.
    1
    Jag hade inte en sån, letade upp rätt storlek på hylsnyckel och funkade alledeles utmärkt.
    2
    Jag köpte dessa två på mcshopen i häggvik. Kanske har helt fel, men som jag förstod det när jag letade så finns det ingen rikitg skillnad på dämparoljorna över olika märken. Så länge det är rätt viskositet. Rätta mig gärna om jag har fel, intressant att veta Jag har iallafall inte känt någon skillnad (om det nu går) på den oljan som jag köpte motsvarat den som rockshox hällt i.
    3
    Om du ska ha upp dämparenheterna så sitter det en liten "retaining ring" som är rätt jävlig att få upp om man inte har rätt tång. Tror jula och biltema säljer sådanna, men en sådan kommer jag iallafall skaffa när jag gör nästa service.
    4.
    Ingen aning. Men lycka till!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 20:44 av anjoh_01.

20181115_192321.jpg

Av:
    kolan
    Tackar,

Apropå fråga 3 så har jag för mig att jag läste om någon här som gjort en helservice och efter fått något problem. Någon skrev då att personen kanske fått "luft i negativa", vad det nu innebär och vad har man gjort för fel då?

Ska nog köpa 1 liter gaffelolja till MC i rätt viskositet om det nu fungerar lika bra. Även verktyg till låsring och 24 hylsa. Har fixat lite annat som, rundstavar i olika storlekar för rengöring med duk och måttkärl. Underbensservice har jag som sagt redan gjort och har 5w olja till ytterbenen kvar, gaffelfett (SRAM) och isopropanol för rengöring.
    Verktyg till att få dit dust seal kanske är något man behöver med?

Av:
    Spacekitty
    Enligt RockShox dokuement ska jag ha 15 w olja när jag gör en lower service. Går det bra med en motorcykelolja från Biltema eller måste det vara speciell cykeldämparolja? https://www.biltema.se

=^.^=

Av:
    Jimel
    Spacekitty skrev:
    Enligt RockShox dokuement ska jag ha 15 w olja när jag gör en lower service. Går det bra med en motorcykelolja från Biltema eller måste det vara speciell cykeldämparolja? https://www.biltema.se

Det går jättebra.

Av:
    Spacekitty
    Va bra. Tack.

=^.^=

Av:
    Boldtaar
    Har en Fox 32 Evolution (år 2013) på min 29er hardtail som används sporadisk då det oftast blir enduro cykel som för röra på sig i skogen.
    Skulle egentligen vilja använd min HT mer men är så jävla missnöjd med dämparen.
    Brukar göra underben själv men funderar nu på att lämna in för full service och göra en upp gradering samtidigt.
    Tittar på denna https://www.foxservice.nu

Är det värt det och vad finns det för alternativ för en CTD gaffel årsmodell 2013?

Av:
    happymtb.fr
    Vorsprung hade sin TLA uppgraderingskit men jag tror inte att den säljs längre... Fit4 borde vara en klar förbättring och det finns förbättringskit till den också ifall du skulle fortfarande vara missnöjd.

#===#==#=#=================================================

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ