• Re: Frågetråden om dämparservice

Av:
    sdx
    sram redrum funkar kanon i behållaren.

Av:
    wenna
    Funderar på att uppgradera bakdämparen på min Hightower från RS Monarch som den kom med. Ett av mina krav är att jag skall kunna serva dämparen själv och av den anledningen kommer jag endast köpa en dämpare man kan köpa service-kit till.

Var inne på en CC DBair IL men räknade bort den av ovan nämnda anledning. Kikade sedan på DVO Topaz men tycker det är lite tråkigt att inte kunna justera LSC och LSR.

Nu är jag jäkligt sugen på en Fox float X2.... ser att man kan köpa service kit till den och det finns bra instruktioner för komplett service. Däremot använder dom en jäkla massa dyra specialverktyg vid servicen. Så min fråga är om någon har servat en X2a och om det gick att lösa utan specialverktygen, eller är det nått av verktygen man inte klarar sig utan?

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    Luthman Photography
    De har väl en kvävefylld IFP va? Svår att meka med hemma,

Av:
    wenna
    Luthman Photography skrev:
    De har väl en kvävefylld IFP va? Svår att meka med hemma,

Tror inte det är något krav på att fylla den med gas... i service manualen visar dom att pumpa upp den med luft. Hur som helst så har jag tillgång till att fylla den med gas om det skulle behövas.

ifp.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-23 15:40 av wenna.

Av:
    happymtb.fr
    Det är nog vanligt luft i piggyn på X2. Däremot även erfarna cykelmek tycker att den är inte så lätt att jobba med... jag brukar göra mycket själv men försökte inte ens på min x2. Väldigt trevligt dämpare annars!

#===#==#=#=================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550 lbs/in
    - Rockshox Yari Moco

Av:
    wenna
    happymtb.fr skrev:
    Det är nog vanligt luft i piggyn på X2. Däremot även erfarna cykelmek tycker att den är inte så lätt att jobba med... jag brukar göra mycket själv men försökte inte ens på min x2. Väldigt trevligt dämpare annars!

Gick igenom serviceproceduren ganska noga och jag tycker inte det ser så speciellt svårt ut. Saken är bara den med verktygen, men borde gå att klara sig utan de flesta tycker jag.

Av:
    wenna
    Någon som hittat något bra ställe där man kan köpa Red Line LikeWater dämparolja?

Av:
    C-dale
    Jag antar att du redan googlat fram https://www.redlineoil.se ?

Av:
    wenna
    C-dale skrev:
    Jag antar att du redan googlat fram https://www.redlineoil.se ?

Jamen vafan..... nu ser jag att dom har en egen webshop :) Det hade jag missat!

Edit: Olja beställt ;)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-19 14:51 av wenna.

Av:
    sdx
    wenna skrev:
    Någon som hittat något bra ställe där man kan köpa Red Line LikeWater dämparolja?
    Finns oljor med lägre cst =mera likt vatten.

Av:
    wenna
    sdx skrev:
    wenna skrev:
    Finns oljor med lägre cst =mera likt vatten.

Fråga eller påstående?

PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-19 17:02 av wenna.

Av:
    sdx
    Red line vinner med 1.3cst vid 40 grader men den andra oljan vinner med 0.05 cst vid 100 grader den andra oljan vinner i pris då den säljs på 0.5 liter för 95kr. Sen finns det några andra oljor som ligger i närheten.

Av:
    Lazarus
    jag har en fox float 32 mm årsmodell 2015.

är det någon som lyckats montera de nya dust wipers "no flange" på denna årsmodell?

Av:
    Preacher
    Lazarus skrev:
    jag har en fox float 32 mm årsmodell 2015.

är det någon som lyckats montera de nya dust wipers "no flange" på denna årsmodell?

Det går utmärkt.

Coffee's for closers only.

Av:
    Lazarus
    Fast jag har misslyckats två gånger. Jag tycker det verkar som att den yttre metallringen på wipern har större diameter än vad sätet i gaffelbenet har

Av:
    Preacher
    Den är tight, och du kan behöva bra styrning för att få det att sätta sig rätt.

Fox distribuerar inte ens med flange längre, flangeless åker på allt nu, nytt som gammalt.

Coffee's for closers only.

Av:
    Lazarus
    Tack för svar.
    Ja man måste vara försiktig då. Jag har lyckats deformera metallringen på det ena dammskyddet, så det kan jag nog inte använda. Kör fortfarande med dammskydden som cykeln levererades med.

Av:
    Fredde78
    Lazarus skrev:
    Tack för svar.
    Ja man måste vara försiktig då. Jag har lyckats deformera metallringen på det ena dammskyddet, så det kan jag nog inte använda. Kör fortfarande med dammskydden som cykeln levererades med.
    Det finns ett specialverktyg du kan köpa för dyra pengar från fox, eller så tillverkar du ett själv av ett rör i rätt dimension.

Av:
    Lazarus
    Ja man kan köpa ett sådant verktyg på https://www.foxservice.nu
    Kan vara skäl att köpa ett sådant. Jag har hittills "bränt" två förpackningar med dammskydd. Köpte för övrigt torsionsfjäder för CTD-reglaget från denna site. Det var snabb leverans. Den gamla fjädern var avrostad efter 2 1/2 år :-/. Man får vända cykeln upp å ner efter tvätt så att vattnet rinner ur "koppen" där CTD-reglaget sitter i gaffeln.

Av:
    danky_xv
    Ska köpa olja till min Fox Rhythm 34 gaffel 2018. Men blir osäker när jag läser på Fox sida. Är det fox 5wt teflon i ytterbenet på dämparsidan eller innerbenet? Van med Rs gaffel från förr, tyckte de hade klarare info...

http://www.ridefox.com

När jag söker på gaffel ID nummern får jag bara fram modell men inget annat. Hur fort brukar Fox uppdatera info på nya gafflar?

Av:
    danky_xv
    danky_xv skrev:
    Ska köpa olja till min Fox Rhythm 34 gaffel 2018. Men blir osäker när jag läser på Fox sida. Är det fox 5wt teflon i ytterbenet på dämparsidan eller innerbenet? Van med Rs gaffel från förr, tyckte de hade klarare info...

http://www.ridefox.com

När jag söker på gaffel ID nummern får jag bara fram modell men inget annat. Hur fort brukar Fox uppdatera info på nya gafflar?

Får citera mig själv. Hittade en video som visade att 5wt teflon oljan skulle va i nåde ytter och innerben. Case closed.

Av:
    Rattnalle
    Teflon i gaffel olja låter som en riktigt dålig idé miljömässigt. Kör Fox verkligen med det eller heter den bara så?

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    danky_xv
    Rattnalle skrev:
    Teflon i gaffel olja låter som en riktigt dålig idé miljömässigt. Kör Fox verkligen med det eller heter den bara så?

FOX 5wt. Teflon Infused heter den... om det är teflon i den låter jag va osagt.

Av:
    kievY
    Hej, jag gjorde service på min Fox 32 förra helgen. Jag upptäckte då att ena muttern som man skruvar på är lite sne och var trög att skruva på. Tänkte därför köpa nya och ha i reserv som jag byter nästa gång.

Denna hittade jag https://www.bike24.com men känns sådär roligt att köpa en mutter för 80 kr styck.. finns det billigare? Eller kan man ta ett annat alternativ?

Av:
    NickPick
    80 spänn är väl ändå ok? Kanske läge att kolla så du inte har gjort gängpaj i gaffeln också. Sällan en mutter "blir sned" bara ändå :)

Av:
    Plush
    kievY skrev:
    Hej, jag gjorde service på min Fox 32 förra helgen. Jag upptäckte då att ena muttern som man skruvar på är lite sne och var trög att skruva på. Tänkte därför köpa nya och ha i reserv som jag byter nästa gång.

Denna hittade jag https://www.bike24.com men känns sådär roligt att köpa en mutter för 80 kr styck.. finns det billigare? Eller kan man ta ett annat alternativ?

Annat alternativ?

Den är i aluminium för alla viktfanatiker, den har dessutom ett spår under flänsen för crushwashern... Så hittar du en mutter med de spåret och rätt gäng... Så varsågod...

Av:
    kievY
    Givetvis har ni rätt angående spåret, det hade jag glömt att det finns. Gängan verkar ok då det gick bra att skruva på, men förmodligen fick väl sig muttern en smäll när man slår med klubba. Ska ändå köpa ett par saker till cykeln så kan lika bra passa på.

Av:
    toga
    Tänkte göra en snabbservice på lower legs. Har massa 15wt RS olja hemma från när jag servade reban.
    Min nuvarande Revelation 18 debonair ska ha 0w30 istället. Kan ingenting om oljor, Kan jag köra på 15wt som jag har hemma ?

Av:
    marr
    toga skrev:
    Tänkte göra en snabbservice på lower legs. Har massa 15wt RS olja hemma från när jag servade reban.
    Min nuvarande Revelation 18 debonair ska ha 0w30 istället. Kan ingenting om oljor, Kan jag köra på 15wt som jag har hemma ?

Ja de ska gå bra. Allt som krävs är lite smörjning.

Av:
    toga
    marr skrev:
    toga skrev:

Ja de ska gå bra. Allt som krävs är lite smörjning.
    Cool. Tack !

Av:
    Spacekitty
    Hur ofta gör man dämparservice, går det att klara sig ett år mellan gångerna?
    Vilka dämpare är bäst och enklast att serva om man vill göra det själv?

=^.^=

Av:
    marr
    Spacekitty skrev:

Beror helt på hur och var du kör. Det är svaret på båda frågorna.

Av:
    NickPick
    Spacekitty skrev:

Många servar en gång per år, men det är billigt att lämna in om man inte har kunskapen själv. Den är det ju lite si sådär med, men brukar gå bra ändå!

Jag föredrar fox, men det är ganska anekdotiskt egentligen.

För övrigt så hade jag ganska mycket oljekladd på vänster gaffelben efter cykelvasan. Vad kan det bero på? Blir nog snart en till service.

Av:
    Rattnalle
    Spacekitty skrev:
    Ytterben och luftburk några gånger om året beroende på cyklad tid och väder. De är båda lätta och snabba saker ett göra.

Internt lär årligen räcka långt men svårighetsgraden varierar rätt friskt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    marr
    Öhlins är helt klart den enklaste gaffeln jag servat ytterbenen på, också den där det behövs oftast.

Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    Öhlins är helt klart den enklaste gaffeln jag servat ytterbenen på, också den där det behövs oftast.
    Alla gafflar är väl två skruvar och ryck? Eller hur skiljde den sig?

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Alla gafflar är väl två skruvar och ryck? Eller hur skiljde den sig?

Den var mycket enklare att rycka än rs/fox där det mer är bank bank :)
    Man kan låta luften vara kvar i den med helt. (kan man kanske på andra med, aldrig vågat pröva) Luftbenet är en helt intern sak.

Edit: man behövde inte ens en pelarborr ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-13 15:21 av marr.

Av:
    Rattnalle
    Luftbenet är en intern sak på allt jag tagit isär hittills. Men ja pressfit delen på vissa gafflar kräver ju milt våld.

Pelarborr är bara för oss med särskilda talanger ;-)

Av:
    Helleman
    Lazarus skrev:
    Tack för svar.
    Jag lyckades montera dammskyddet för långt ner och nu är metallringen omöjlig att få bort igen. Jag ska ta fjäderbenet till cykelverkstan imorgon och hoppas på att dom har en lageravdragare eller nått för att få bort metallringen så att jag kan montera en ny igen.
    Men så som metallringen sitter, hur är det tänkt att man ska kunna serva detta? Hur är det tänkt att man ska kunna få bort dammskyddet?
    Du som deformerade metallringen, hur fick du bort dammskyddet igen? Deformerade du innan du fick dammskyddet på plats alls?

Av:
    Lazarus
    Jag fick inte ner det över huvud taget. Misstänker att jag försökte montera det uppåner.

Av:
    Helleman
    Lazarus skrev:
    Jag fick inte ner det över huvud taget. Misstänker att jag försökte montera det uppåner.
    Aha, ok.
    Fick loss mitt idag efter att jag smorde in det med olja igår, måste krypit in tillräckligt under så att det släppte. Blev dock lite repor på väggen men det tror jag inte gör något...
    Insåg iaf igår att guiden jag följde för att montera dammskydden gällde de gamla skydden. På Fox servicesida visas det att man ska smörja in sidorna på dammskyddet med olja, så då lär det säkert gå att montera och demontera mycket lättare. Får se när mina nya dammskydd anländer...

Av:
    Lazarus
    Lycka till.

Om du hittar någon guide för dom nya dammskydden så kan du väl lägga ut länken här?

Av:
    Helleman
    Lazarus skrev:
    Lycka till.

Om du hittar någon guide för dom nya dammskydden så kan du väl lägga ut länken här?
    Absolut, men jag trodde den var allmänt känd av er 😊 då den finns på fox hemsida där ni hittade infot om dammskydd-kitet. Men här är den iaf: https://www.ridefox.com

Vet du förresten var jag kan få tag i packningskitet för att serva luftbenet på min Fox-dämpare? Verkar inte alls lika lätt att få tag i som dammskydden...

Av:
    kolan
    Ska snart göra en lower leg service på min rockshox-dämpare och undrar var man köper en sån här spruta med slang?
    2018-11-01_123854.png

Eller duger det med den jag har, pipen är bara typ 1 cm

IMG_2023.JPG

Av:
    marr
    kolan skrev:
    Ska snart göra en lower leg service på min rockshox-dämpare och undrar var man köper en sån här spruta med slang?

Eller duger det med den jag har, pipen är bara typ 1 cm

Räcker med den du har.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ