• Vilken olja till kedjan?

Av:
    MacBear
    Vilken olja till kedjan föredrar ni?

Jag har provat olja från Finish Line (KryTech wax lubricant), vilket jag inte tyckte var speciellt bra. För att kedjan skulle kännas välsmord var man tvungen att smörja den väldigt ofta.

Min LBS rekommerade White Lightning (Raceday bicycle lubricant, Excellent wet-weather performance) vilken är ganska bra, men då den snart är slut skulle det vara intressant att höras andras erfarenheter av oljor till kedjan.

Är det värt pengarna att satsa på dyra special oljor eller kan man lika gärna hålla sig till billig CRC cykelolja (5-56 för cyklar)?
  • Re: Vilken olja till kedjan?

Av:
    TommyE
    Jag brukar använda Finish Lines "cross country wet lube", dvs vanlig olja.

Testade KryTechs teflonolja, men pga klimatet och leran så fann jag att den inte räckte till, kedjan måste smörjas ofta som du säger.
    Bor man där det är väldigt torrt och/eller sandigt kan KryTech vara ett bra val då den inte drar åt sig sand och fina partiklar på kedjan som gör att drivpaketet slits onödigt fort. Men för fuktigare klimat tycker jag att vanlig olja är bättre.

När det gäller billig vs dyr olja så har jag också använt mycket billig symaskinsolja, kostar under 20 kr för en ganska stor "flaska". Det är ingen större skillnad tycker jag mellan den dyra Finish Line och det billigare alternativet, det viktiga är att man tar sig lite tid att rengöra kedjan och sedan droppa en droppe per länk/"rulle" en bra tid innan man ska använda cykeln - t ex kvällen innan man ska använda cykeln igen. Då får oljan tid på sig att tränga in i kedjan.

Av:
    Leo@happymtb.org
    Jag kör med Finish Line XC green, den funkar till allt och håller rätt bra. Dyrt är det väl inte heller egentligen, jag gör slut på en(!) sprayflaska om året på fyra cyklar! :-P Spray funkar bättre än droppflaskan tycker jag, eftersom sprayen gör att oljan sprutas ut som skum. Så går det inte åt mer olja men det sprider sig bättre direkt på kedjan.

Har testat en torr kedjeolja, Pedros Ice Wax. Den var inget att hänga i granen... Gjorde allt enligt instruktionerna, men under första turen så började kedjan gnissla och det fortsatte den att göra även efter upprepade behandlingar med Ice Wax. När jag sen tvättade cykeln så började kedjan att rosta!! Då gick jag tillbaka till FL XC och har aldrig haft gnissel eller rostproblem sen dess.

/Leo

Av:
    peking
    Motorex verkar göra bra oljor. De har en "dry" och en "wet" som är minst lika bra som FL.
    /Thomas

Av:
    *micke*
    I likhet med Leo kör jag FinishLine grön, funkar kanon. Oljan sitter kvar på kedjan även i blötan. Fast jag kör droppflaska men nu blev jag nyfiken på spray:en...
    Jag har samma erfarenhet som Leo av Ice Wax. Trots applicering enligt anvisningarna började kedjan gnissla efter bara några mil, i torrt väder! Bara skit...

Av:
    Turnpike
    Jag har provat det mesta och för mig funkar billiga oljor typ CRC precis lika bra som någon annan olja. Det viktigaste är att hålla kedjan ren.

Det enda jag aldrig mer kommer att använda är dessa torra vaxer. Det är rent skräp enligt mig.

I ain´t here for business
    I´m only here for fun

Av:
    jonas@happymtb.org
    Jag brukar köra med CRCs "Bike Oil" på sprayburk.

Kostar inte mycket och räcker länge. Även den blir "skum" på kedjan.

Har samma erfarenheter som ovanstående skribenter av vaxvarianter. Funkar kanske när det är torrt och fint, men inte annars.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    anderski
    Det bästa som jag prövat hittils är Vitt Litiumfett (CRC) finns i sprayburk hos t ex Mekonomen. Smörjer bra, funkar i alla väder (inte testat på vinter).

Körde i flera är mina Landsvägs MC med denna med gott resultat, och där har man rätt höga krav.

corsa campestre

Av:
    feffemannen
    Fast jag skulle ju aldrig aldrig dra på MC-vaxet på mtbn.... alldeles för kletigt.

Av:
    PeZeta

Gillar Finish Lines wax.
    Klibbar inte och sitter bra även i ruggiga lägen.

Cykloteket slutade med vax förra året, så jag köpte alla burkar som var kvar...! Helt perfekt.

Av:
    anderski
    Feffemannen> Vitt litumfett är _inte_ vax!

corsa campestre

Av:
    feffemannen
    Nänä, men jag bara menade att för att lithiumfettet funkade bra på MCn så behöver det inte funka bra på mtb...

Av:
    anderski
    Ok skriv det då!

Jag har kört med det i x-antal mtb säsonger säsonger med vitt litiumfett och är nöjd.
    En polare började med det i somras och han tyckte det funkade bra och växlade mjukare mm.

corsa campestre

Av:
    jtl
    Det sista har jag lagt kedjan i en flaska med växellådsolja (59 spänn för flera liter på Biltema) efter det att den är rengjord i bensin. Där får den ligga tills det är dags att skifta kedja. Funkar kanon!

// Tobbe

Av:
    Oskar
    Jag kör med Mobil 1 0W-40 som jag har i en liten flaska med ngt slags doseringspipettkork. Hur bra som helst.

Av:
    TommyE
    MBA föreslår att man först smörjer med torr teflonolja och därefter, när oljan torkat, med vanlig våt olja. Ska visst vara effektivt.

Av:
    Misärpendlaren
    TommyE skrev:
    -------------------------------------------------------
    > MBA föreslår att man först smörjer med torr
    > teflonolja och därefter, när oljan torkat, med
    > vanlig våt olja. Ska visst vara effektivt.

Aha!

Jag kör med finishline Green på brukshojarna (de som tål regn o smuts) och NHL Shimano PTFR olja på fincyklarna (cykeln dårå). Den gröna sitter kvar mycket länge men drar åt sig rätt mycket skit. PTFE:n måste läggas på efter varje tur men drar inte åt sig skräp och ser inte oljekladdig ut som finishline gör efter några mil i vägdammet.

Av:
    NLC
    Oj.

Av:
    42Hz
    Oh!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    dobi
    Misärpendlaren skrev:
    > TommyE skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > MBA föreslår att man först smörjer med torr
    > > teflonolja och därefter, när oljan torkat,
    > med
    > > vanlig våt olja. Ska visst vara effektivt.
    >
    >
    > Aha!
    >
    > Jag kör med finishline Green på brukshojarna (de
    > som tål regn o smuts) och NHL Shimano PTFR olja
    > på fincyklarna (cykeln dårå).

Fast jag tänker mig att fincyklarna tålar väl lika bra/dåligt regn och smuts som brukshojarna? Fast skillnaden är väl den att du inte tycker det är lika roligt att de finare och dyrare cyklarna slits?

Av:
    Stork
    Jag kör med Finish lines våta nästan jämt om det inte är riktigt torrt, då kör jag torra.

Rengör aldrig kedjan, funkar skitbra ändå...

--Stork

Av:
    Janos
    Lysande trådarkeologi :)

Finish line grön for life!

Av:
    juliusjonzon
    Kör på symaskinsolja! Torkar av kedjan med en trasa och sen på med lite ny olja, funkar bra för mig!

Av:
    sweet-o
    Shimano ptfe lube. Tycker den är bra, ganska "torr" så den samlar inte så mycket skit.

Av:
    Misärpendlaren
    dobi skrev:
    > Fast jag tänker mig att fincyklarna tålar väl
    > lika bra/dåligt regn och smuts som brukshojarna?
    > Fast skillnaden är väl den att du inte tycker
    > det är lika roligt att de finare och dyrare
    > cyklarna slits?

Ja och nej, egentligen är ingen cykel särskilt finare än den andra. De är ganska dyra allihopa (med min budget som referens). Det som skiljer fincykeln från den andra är främst fälgbromsar och total avsaknad av skärmar, därför går den aldrig i regn mer än på hemvägen ibland. :-)

Av:
    grump
    juliusjonzon skrev:
    > Kör på symaskinsolja! Torkar av kedjan med en
    > trasa och sen på med lite ny olja, funkar bra
    > för mig!

+1 på den. Tror faktiskt det är ett vettigt alternativ. Kostar mindre än en tredjedel också.

Av:
    VO2max
    hälften raps, hälften bio chainsaw oil. Voila!
    Klimatsmart olja, det är ooooerhört viktigt i dessa tider
    Funkar även till motorsågens kedja btw

Av:
    dobi
    Finns det något mer ekonomiskt sätt att rengöra kedjan än som jag gör nu?
    Har nån form av dirtwash på spayburk. sprayar sen torkar med trasa. repeat.

men problemet är att jag blir liksom hög på själva sprutandet. känns nästan som jag kan slösa en halv burk på en gång... bara för att få den klinisk ren. Helt onödigt eftersom den efter första rundan är förstörd igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-12-11 18:13 av dobi.

Av:
    dans
    Nån speciellt 'ren' olja att rekommendera om cykeln sitter i trainern ?

Är ju ganska torr o ren miljö då, och inte vill man skita ner de ljusa väggarna i onödan heller.

Av:
    里克叶科
    Jag brukar ha Cargo-flow http://www.lindqvist-msk.com på kedjan, sprayar kedjan ren med den, sedan torkar jag den bara så torr jag kan.
    Kedjan klarar sig bra ganska många mil men jag gör denna procedur mellan varje tur.
    Rent o snyggt ska det va! :-)

Av:
    Snuten
    dobi skrev:
    > Finns det något mer ekonomiskt sätt att rengöra
    > kedjan än som jag gör nu?
    > Har nån form av dirtwash på spayburk. sprayar
    > sen torkar med trasa. repeat.
    >
    > men problemet är att jag blir liksom hög på
    > själva sprutandet. känns nästan som jag kan
    > slösa en halv burk på en gång... bara för att
    > få den klinisk ren. Helt onödigt eftersom den
    > efter första rundan är förstörd igen.

Lampolja på blomspruta. Spraya. Torka av.

Av:
    emilh
    dans skrev:
    > Nån speciellt 'ren' olja att rekommendera om
    > cykeln sitter i trainern ?
    >
    > Är ju ganska torr o ren miljö då, och inte vill
    > man skita ner de ljusa väggarna i onödan heller.

Så länge cykeln sitter på trainern behöver du knappast smörja om kedjan.

Av:
    Eamonn
    Snuten skrev:
    > dobi skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Finns det något mer ekonomiskt sätt att
    > rengöra
    > > kedjan än som jag gör nu?
    > > Har nån form av dirtwash på spayburk. sprayar
    > > sen torkar med trasa. repeat.
    > >
    > > men problemet är att jag blir liksom hög på
    > > själva sprutandet. känns nästan som jag kan
    > > slösa en halv burk på en gång... bara för
    > att
    > > få den klinisk ren. Helt onödigt eftersom den
    > > efter första rundan är förstörd igen.
    >
    >
    > Lampolja på blomspruta. Spraya. Torka av.

D.v.s. luktfri fotogen vilket väl ungefär är vad som brukar vara i avfettningsmedel.

Av:
    Snuten
    Eamonn skrev:
    > Snuten skrev:
    > >Lampolja på blomspruta. Spraya. Torka av.
    > D.v.s. luktfri fotogen vilket väl ungefär är
    > vad som brukar vara i avfettningsmedel.

Vet ärligt talat inte om lampolja är ungefär samma som fotogen och avfettningsmedel. Använder lampolja eftersom det stinker minst och verkar lämna en tunn fetthinna kvar efter tvätt.

Ibland använder jag istället halvbillig "våt" kedjespray för att göra rent kedjan. Spraya på. Torka av.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    skrotnisseochhansovänner
    Passa dig för CRC

Av:
    dabac
    Senaste året har jag använt en finolja, Chain-L. Mest för att jag fick ett prov på köpet. Funkar bra. Om den är bättre för kedjan kan jag ärligt talat inte avgöra, men den är precis lagom seg för att vara lätt att applicera. Den består av hypoidolja(diff / växellådsolja) + nån tillsats för att göra den lite rinnigare.
    Det enda jag använt som varit märkbart dåligt är paraffin / teknisk vitolja. Synd, för den var väldigt trevlig mot huden att hantera.

Av:
    Belse
    Biltemas cykelolja, billig och funkar bra.

Av:
    Belse
    Den lilla burken på Biltema dvs, den stora burken är mer klistrig olja om den fins kvar fortfarande dvs, tror den har tagits bort då det var typ samma olja som mc-oljan.

Av:
    Tobias 74:a
    råolja
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-01-29 12:34 av Tobias 74:a.

Av:
    Fliken
    Jag märker atr många väljer den enkla väge, när kedjan skall göras rent.

Det här är mer kosher.

http://sheldonbrown.com

Av:
    Klavikel
    Gammal tråd men man behöver ju fortfarande smörja kedjan då och då..

Här kommer mina favoriter.
    Dom här två har ja kört med ganska mkt på mtb, funkar året om.

Finishline är riktigt bra men lite dyrare än Pedro's
    Mjukare flaska på denna så den är lättare att lägga på när man vill droppa på varje länk efter varje cykeltur
    finishline_crosscountry_front_green.jpg

Enligt LBS så ska denna vara lite mer miljövänlig än Finishline. Kan rekommendera båda två, är nog hugget som stucket. Kan inte säga att jag märker nån större skillnad, möjligen att Pedro's inte drar till sig lika mkt smuts när d är höst och sörja ute. Beror väl isf på att den är lite tunnare.
    pedros_syn_lube_11_m.jpg

Har provat ett par olika wax-varianter men dom har jag inte gillat alls. Dom är väldigt vattniga så det mesta bara rinner av kedjan när man ska lägga på den, blir vita stearinliknande fläckar som hamnar på bakväxel, däck och lite var stans. Tror wax är mer lämpat för torra förhållanden och lvg snarare än mtb.

81853048.gif

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Tobias 74:a
    råolja
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2015-01-29 12:35 av Tobias 74:a.

Av:
    Stervelo
    Använt finish line wet, när det inte var så vått ute, på mtbn och sen dess har jag aldrig använt den igen, maken till skitmagnet får man leta efter.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    h-man
    Vilken är mest OPK för vinter resp sommar då(olja per krona)? Faktorer som beständighet och hur mkt skit de drar till sig är faktorer som lämpligen vägs in

Ett par kandidater från tidigare i tråden:
    http://biltema.se
    http://biltema.se
    http://www.jula.se (symaskinsolja)
    http://www.cyclecomponents.com (Pedros 1l)
    http://www.cyclecomponents.com (Pedros 3,7l !)

Jag har en tom, oanvänd sån här liggande i förrådet. Det skulle kännas så bra att fylla den med något vettigt...

Av:
    Rattnalle
    Den här är ju onekligen ganska prisvärd jämfört med att köpa småflaskor: http://www.chainreactioncycles.com

Nån mer i Göteborg som är sugen på att gå ihop säg 4 pers och dela på en sån? En liter känns ändå som en mängd man skulle kunna göra av med inom rimlig tid. En hel dunk själv känns ju bara groteskt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ