• Scott spark the tråd

Av:
    hm
    Mumma.
    http://www.scott-sports.com
  • Re: Scott spark the tråd

Av:
    Eveningstar
    Ohyes. Känns mer och mer som att min nästa cykel kommer bli en Spark! :)

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Oggler
    Var hittar man info om ramgeometri?

Av:
    hm
    https://d3m303jms8wnir.cloudfront.net

Av:
    fredrik168
    Mer här
    http://www.pinkbike.com

Av:
    Oggler
    Utan att vara helt säker. Men det verkar som att FS-hojar nästan alltid har längre reach än HT. Varför?

Av:
    julgus
    Prisbild? Tillgänglighet? Och jag som hade tänkt att köpa en Scott 920 på måndag så kommer detta.... kanske värt att avvakta?

Av:
    Jensen
    Ska man gissa på att de blir svåra att få tag på? Speciellt spark

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    t.guldstrand
    Blir ju inte alls sugen på en ny.... =O

Av:
    Bankrånarn
    Finns det priser ute på 2017 serien?

Av:
    julgus
    Har letat men ej funnit... ej heller tillgänglighet mer än sannolikt i slutet av året.
    Bankrånarn skrev:

Av:
    ericke
    Borde gå att beställa i höst på lbs när de ska lägga sin huvudbeställning.

Nån som tryckt ditt bredare gummi på sin spark? Har 2.3or på och skulle vilja ha dit så breda som möjligt. Hur brett kan man gå liksom?

Av:
    kay
    julgus skrev:
    Prisbild? Tillgänglighet? Och jag som hade tänkt att köpa en Scott 920 på måndag så kommer detta.... kanske värt att avvakta?

Nja det tycker jag inte. Man kan ju hitta 920 demoex 2016 för 20% under listpriset. Och ska du ha det priset på en 2017 får du nog vänta ett helt år innan du får det priset.

Av:
    kay
    Bankrånarn skrev:

Har för mig att priserna på Scott kom ut i oktober förra året på 2016 modellerna. Så det blir väl något liknande för 2017 skulle jag tro i år.

Av:
    kay
    Just den här skönheten kommer väl gå på mellan 65-67 tusen om jag får våga mig på och en gissning, hehe!!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-06-26 16:00 av kay.

Spark-RC-900-Worldcup_PL_Detail-Image_2017_BIKE_SCOTT-Sports_01-600x400.jpg

Av:
    julgus
    Japp, ingen idé att vänta.. det kommer ju alltid något nytt. Det bästa med 2016 år modell är att alla barnsjukdomar arbetats bort. Men visst är den nya vansinnigt läcker!

Av:
    kay
    Ja absolut! Men snart sitter man ju och kollar på 2018 års modeller, så det är bara att köpa och vara glad. MTB cyklar är förbrukningsvaror, hehe!!

Av:
    kay
    Sen vet vi ju inte ännu om 920-2017 har 1x11 heller, har inte sett den än:-) den kanske har 2x10 vem vet?? Eller kanske 1x12. Det vore ju iofs kul.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-06-26 17:28 av kay.

Av:
    julgus
    På tal om det.. hur upplever du utväxlingen på de lite snabbare avsnitten på långlopp? Jag tänker främst på CV där det stundtals går duktigt snabbt. Min handlare indikerade att man kanske behöver dreva upp...

Av:
    hm
    kay skrev:
    Sen vet vi ju inte ännu om 920-2017 har 1x11 heller, har inte sett den än:-) den kanske har 2x10 vem vet?? Eller kanske 1x12. Det vore ju iofs kul.

Här syns dom som jag länka en bit upp.
    https://d3m303jms8wnir.cloudfront.net
    920/720 2×11
    720plus 1×11
    900/700 rc pro 1×11
    Rc sl/ultimate/ wc 1×12

Av:
    Oggler
    Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?

Av:
    Bankrånarn
    Fyfan va snygga dom är 2017 modellerna, sjukt vilka fina designer, lär väl kosta en hel del med tyvärr:(((

Av:
    kay
    julgus skrev:
    På tal om det.. hur upplever du utväxlingen på de lite snabbare avsnitten på långlopp? Jag tänker främst på CV där det stundtals går duktigt snabbt. Min handlare indikerade att man kanske behöver dreva upp...

Har inte kört CV själv, men kan tänka mig att det kan vara en bra ide att kanske byta ut framklingan från 32t till iallafall en 36t skulle jag tro.

Men har kört 3 andra långlopp i år på min 920, och upplevde inte att jag behövde större klinga på dom (Kolmårdsbiken, Långa Lugnet, Lida Loop). Får se hur det känns nästa helg på Ränneslättsturen. Har iofs funderat på att sätta på en 34t för att se hur det känns. Får bli när det är dags att byta ut den utslitna 32t om ett tag :-)

Av:
    Rickard.v
    Fick svar av Scott på FB. Priser kan finnas i slutet av augusti. Det var någon mässa då.
    Vill ha ny hoj i början av augusti!!!

För min del blir det nog en Spark 945. 1x11.
    Ersätter min Spark Expert (XL)

Här ser ni spec på allt kul
    https://d3m303jms8wnir.cloudfront.net (Det var visst många som länkade till den)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-06-27 21:30 av Rickard.v.

Av:
    -Andy-
    Oggler skrev:
    Jag har inte lusläst. Varken tråden eller länkarna. Men det verkar som att baksvingen på sparken inte har någon led längst ut vid bakaxeln. Kolfibret tar väl upp den lilla vinkelförändring som trots allt uppstår. Men hur löser de det där på aluminiumvarianten av samma ram? Sitter det en led där då? Eller tar aluminiumet upp flexet?

Intressant fråga. Varför skippar man leden längst ut?

Av:
    sobrius
    -Andy- skrev:
    Oggler skrev:

Har inte Lapierre XR en liknande lösning?

Av:
    Jensen
    sobrius skrev:
    -Andy- skrev:
    Oggler skrev:

Cannondale scalpel har det sen några år . Även på Alu varianten från och med 2017

Av:
    Oskar
    Jensen skrev:
    sobrius skrev:
    -Andy- skrev:
    Oggler skrev:

Cannondale scalpel har det sen några år . Även på Alu varianten från och med 2017

Samma sak med Canyon Lux.

Av:
    KJS
    Oskar skrev:
    Jensen skrev:
    sobrius skrev:
    -Andy- skrev:
    Oggler skrev:

Har heller aldrig förstått varför man envisas med det. Hoppas man fått till länkaget bättre än tidigare så man inte måste hålla på låsa och låsa upp hela tiden för att slippa trampa runt på en gunghäst.

Av:
    Oggler
    -Andy- skrev:
    Oggler skrev:

Jag skulle vilja vända på frågeställningen. Varför ska man ha en led där när vinkeländringen är så otroligt liten. Den enda anledningen jag kan komma på är väl produktionsanpassning. Det kanske är lättare att använda samma baksving till olika ramstorlekar om man har en led där.

Av:
    julgus
    Äsch. Den nuvarande är sannolikt felfri efter flera år.. slog till på en Spark 920 2016 idag. Känns galet kul.

Av:
    Jensen
    Handlar väll inte om att gamla är dålig utan att den nya är "förbättrad". Sen är det ju trevligt att ha senaste :-) men man får ju väga in när man behöver den, vad man vill betala osv. På "gamla" ramen kan man ju säkert fynda nu. På nya inte lika så, den nya kan man ju dessutom få vänta på.

Själv blev jag lite putt när jag köpte en 2016 scalpel i september förra året och när de sen släppte en helt ny omarbetad 2017 modell, som de började leverera precis innan denna säsong. Kunde kört min gamla tills dess. Inte för att jag är missnöjd med min 2016, men alltid trevligt att ha senaste.

Angående led och icke led i baksvingen, cannondale har ju kört med flexande leder rätt länge utan problem (i typ 10 år om inte mer), som dessutom flexar mer, så ser inte problemet

Av:
    ething
    Googla Horst link så får ni svaret om leden. Den trista sanningen är att Specialized har patent på den leden så därför har de flesta andra löst det med "smarta" bakdämpare. En horst link minskar gungandet och isolerar bromskrafter bättre vilket ger en smidigare cykel, men med leder kommer flex och underhåll.

Vad gäller flex så kan du ju bygga den övre leden så att vinkeln på baktriangeln hålls konstant, alternativt använda kontrollerat flex i kolfibern (vilket Scalpeln kört med i många år). Det kan vara olika utväxling i leden på kolfiber och aluminiumramen men det är ren spekulation från min sida...

Av:
    ericke
    KJS skrev:
    Oskar skrev:
    Jensen skrev:
    sobrius skrev:
    -Andy- skrev:
    Oggler skrev:

Har heller aldrig förstått varför man envisas med det. Hoppas man fått till länkaget bättre än tidigare så man inte måste hålla på låsa och låsa upp hela tiden för att slippa trampa runt på en gunghäst.

Finns alltså utrymme till att förbättra tramptekniken :P

Av:
    julgus
    Uj, hämtade min sproijlans Spark 920 ikväll... vilken pryl.. galet skön... magisk...

Av:
    Rickard.v
    julgus skrev:
    Uj, hämtade min sproijlans Spark 920 ikväll... vilken pryl.. galet skön... magisk...

Supernice. Funderar på en sådan om det inte blir en 2017 som denna tråd handlar om.

Funkar växlar bra? Bra kedjelinje på största bak? Bild?

Av:
    marran
    ething skrev:
    Googla Horst link så får ni svaret om leden. Den trista sanningen är att Specialized har patent på den leden så därför har de flesta andra löst det med "smarta" bakdämpare. En horst link minskar gungandet och isolerar bromskrafter bättre vilket ger en smidigare cykel, men med leder kommer flex och underhåll.

Vad gäller flex så kan du ju bygga den övre leden så att vinkeln på baktriangeln hålls konstant, alternativt använda kontrollerat flex i kolfibern (vilket Scalpeln kört med i många år). Det kan vara olika utväxling i leden på kolfiber och aluminiumramen men det är ren spekulation från min sida...

1: Patentet har gått ut

2: Patentet gällde bara i USA (eftersom de är de enda som har patentlagstiftning hämtad ur Kalle Anka)

3: Specialized har rätt dålig trampeffektivitet

4: Specialized är de som har gått ut hårdast med "smarta" dämpare, de kallar den tom Brain.

5: Varför måste varje cykel helt plötsligt ha en egen tråd?

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    julgus
    Fixar bilder imorgon!
    Rickard.v skrev:
    julgus skrev:

Supernice. Funderar på en sådan om det inte blir en 2017 som denna tråd handlar om.

Funkar växlar bra? Bra kedjelinje på största bak? Bild?

Av:
    -Andy-
    Jensen skrev:
    Angående led och icke led i baksvingen, cannondale har ju kört med flexande leder rätt länge utan problem (i typ 10 år om inte mer), som dessutom flexar mer, så ser inte problemet

Cannondale hade väl rätt stora problem med just Scalpel och trasiga baktrianglar för några år sen om jag inte minns helt fel. Många spekulerade då i om det verkligen var en så bra idé att låta kolfibern flexa så pass mycket som det gjorde på Scalpelen. Det kraftiga flexandet gick rätt hårt åt materialet. Det kan hända att det är bättre idag.

Av:
    Principia
    Riktigt fina. Kör Jenny och Nino VM på den? Jenny verkar ju köra FS iaf.

Av:
    Supersonic
    Jag såg några Instagram-bilder på Jenny igår där hon hade nya Sparken även hon, kul.

Risveds.jpg

Här är lite kort info från MBR om nya Spark http://www.mbr.co.uk

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-07-02 09:35 av Supersonic.

Av:
    kay
    julgus skrev:

Grattis grattis!!! Julgus...

Du kommer garanterat bli kanon nöje med din 920.
    Jag har kört på min Spark 920 -2016 sedan November förra året och är super nöjd iaf. Har hunnit med 4 lopp med den än så länge, och den har uppfyllt mina förväntningar varje gång :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-07-02 10:26 av kay.

FB_IMG_1467222214853.jpg

Av:
    Jensen
    -Andy- skrev:
    Jensen skrev:

Cannondale hade väl rätt stora problem med just Scalpel och trasiga baktrianglar för några år sen om jag inte minns helt fel. Många spekulerade då i om det verkligen var en så bra idé att låta kolfibern flexa så pass mycket som det gjorde på Scalpelen. Det kraftiga flexandet gick rätt hårt åt materialet. Det kan hända att det är bättre idag.

Om jag inte minns fel var problemet att det släppte mellan aluminiumet och de flexande kolfiberkedjestagen på första generationen av scalpel. Har kanske mer att göra med den bondningen än att kolfiberkedjestagen inte klarade att böjas.

Lite ot kanske dock :-)

Av:
    Rickard.v
    Det pratas mkt om flexande baktriangel.

Men inte någonstans står det att den är konstruerad så.
    Med rätt vinklar o mått på grejerna så blir det inget flex alls där ni tror att det ska flexa.

Kommer den info om att det flexar då köper jag ingen 945 2017. Då blir det 920 2016.

När brukar Scott levererar de första cyklarna till butikerna på hösten??

(Skulle trådskaparen kunna klämma in 2017 i rubriken skulle det vara bra)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-07-02 20:36 av Rickard.v.

Av:
    Rickard.v
    Nu blir jag lite orolig.

Läste detta på MBR länken några inlägg tidigare:

"now utilising pivotless flex-stays and consisting of three pieces, instead of 18 on the old bike."

Nu är inte jag någon expert på engelska men det låter lite som att det ska flexa eller förstår jag fel?
    Det kanske inte är så på 7 och 900 serien då de har alu i bassningen.

Kay och julgus vad väger era 920? vilken size?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-07-02 22:22 av Rickard.v.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ