• Re: Scott spark the tråd

Av:
    paju
    Halå! Behöver råd! Vad säger ni, köpa en 3 år gammal spark 920/910, byta växelgrupp, uppdatera hjul och serva dämpare eller köpa en sprillans 940?

Av:
    J-CO
    Absolut sprillans 940!!
    Eller åtminstone från 2017-

Av:
    paju
    2017 är nästan dyrare på de få ställen den finns i lager. Lite sugen på att testa 12 delat också

Av:
    J-CO
    Kör 2018!
    Men inte äldre än -17.

Av:
    Supersonic
    Håller med om att du ska köpa en 2017 eller 2018, inte äldre. Om du väntar några veckor kommer det ut begagnade hojar, där du får klart bättre hojar än 940 för samma peng.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    hm
    Beror vad du ska ha den till .

Av:
    paju
    Supersonic skrev:
    Håller med om att du ska köpa en 2017 eller 2018, inte äldre. Om du väntar några veckor kommer det ut begagnade hojar, där du får klart bättre hojar än 940 för samma peng.

Några veckor, tänker du efter Vasan?

Av:
    exydo
    Jag skulle köpa en fin beggad cykel, du får så mycket roligare och bättre cykel.
    Jag lägegr mer än gärna 35K för en 2017 RC WC beggad än 30k för en ny scale 940.

Lycka till med köpet.

Av:
    Tomas m
    Har en spark 2018 med aluram som gnirkar från plastbussningarna i länkaget till fjädringen.
    Någon som fått bort gnirket?

20180702_144601.png

Av:
    crillez
    Tomas m skrev:
    Har en spark 2018 med aluram som gnirkar från plastbussningarna i länkaget till fjädringen.
    Någon som fått bort gnirket?

Kolla även den nedre axeln till länkaget, den var orsaken till knak på min, ur med den och fetta in den, tyst...

///Crille

Av:
    Bue
    Hej
    Har en Scott spark 940 2013

Bakdämparen (DT swiss nude 2)tappar luft bara så där. Så jag bestämde ett repair kit från bike discount.

Bytt, insmort med silikon å ihop satt å klart. Men den vägrar gå ihop, varför?
    Kan det vara så att kolven har pajat å service är ända lösningen?
    Å är någon i götet som kan fixa detta tro?

-----

/Andreas
    07 09 17 noll noll åtta åtta
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-02 18:56 av Bue.

Av:
    dannelasson
    Hej.

Har kört sönder min framfälg på en SCOTT Spark 930 2017 (tacofälg)
    https://www.bikebug.com
    Lyckades inte få till den trots proffshjälp.
    Hittade detta:
    https://www.xxl.se

Min fråga är om det finns något adapter som fungerar till navet/hjulet (med centerlock) för att kunna konvertera till 15x110mm (boost)???

Tack på förhand.

/Mvh

Av:
    hm
    Varför inte bara byta fälgen??

Av:
    Jim.E
    Någon som bytt lagren där svingen fäster in i ramen och kan bekräfta om de är simpelt eller om jag lär införskaffa nått verktyg? Gäller en Spark RC 2017

Kan man dessutom dimensionen på lagren får man pluspoäng ;)

Av:
    GetLucky
    Verkar som 2019 har släppts nu, finns ett par bilder här: http://forums.mtbr.com

Av:
    Paulie
    Hej,

Jag är 188cm med benmått på 90cm. Ligger mellan L och XL. Lite osäker vad man ska ha och XL verkar inte finnas några kvar nu att prova...

Någon i liknande längd och vad kör ni?

Mvh

Av:
    Bprct
    178 cm, kör L med sadelhöjd på 75cm.

Av:
    dardos
    Jag är 181 med 83-84cm ben och kör L. Jag tror XL är bättre för dig.

Av:
    Bergsmannen
    Är 187 och 88 i grenen, kör på L och trivs prima. Kan tilläggas att jag inte har testat XL.

Av:
    exydo
    185, 93cm innerben, sitter på 81,5cm
    StrL

Av:
    SemiImbecille
    År 190cm lång, körde spark 950 i L och nu 920 i XL, trivs bättre med XL.. Får återkomma om benlängd :(

Av:
    mussla
    Paulie skrev:
    Hej,

Jag är 188cm med benmått på 90cm. Ligger mellan L och XL. Lite osäker vad man ska ha och XL verkar inte finnas några kvar nu att prova...

Mvh

Jag är 187 med benmått 89. Kör en XL och trivs bra på den. Har dock inte testat L.

Av:
    c.o.h.j
    182 med ben på 84-85 sadelhöjd 75-76 kör large spark 2018

Av:
    MX4ALL
    Funderar på att köpa en 920. När kommer -19 hojarna?
    Kommer 18 hojarna sjunka då?

Av:
    MX4ALL
    Och vet ni någon bra tysk sida t.ex där det är bättre priser?

Av:
    Bprct
    Man får bra priser över disk hos sin lokala scotthandlare. Sällan billigare på nätet där dem oftast har listpris på nya hojar.

Av:
    Paulie
    Jag var hos handlaren och fattade som dom flesta modellerna var slut i XL iaf. Dom nya trodde han fanns för leverans i september/oktober.

Av:
    pertan
    Paulie skrev:
    Hej,

Mvh

Hej!
    Är 188cm, skrevhöjd okänd.
    Åker Large 930 2017.
    Inga problem med längd på sadelstolpen. Trivs bra med cykeln.
    Vad cyklar du?
    Snabb xc= XL, brötigare stig =L skulle jag säga.
    Lycka till med ditt köp!

Av:
    pertan
    MX4ALL skrev:
    Funderar på att köpa en 920. När kommer -19 hojarna?
    Kommer 18 hojarna sjunka då?

Köpte min 930 för priset av en 940 i augusti 2017. 6-7 (lägre än listpris)
    Det går att pruta hos vissa handlare.
    Pertan

Av:
    Jim.E
    Hej, har nu bytt alla länkagedelar, lager och bussningar. Men något jag funderat över länge är att på alla länkagebultar står det 10NM, 88 LBS på förutom till den genomgående bulten där kedjestagen fäster i ramen där de står 20NM, 88 LBS.

Så vilket moment gäller på just den genomgående bulten tro?

Scott Spark RC 2017

Av:
    Jajjas
    Jim.E skrev:
    Hej, har nu bytt alla länkagedelar, lager och bussningar. Men något jag funderat över länge är att på alla länkagebultar står det 10NM, 88 LBS på förutom till den genomgående bulten där kedjestagen fäster i ramen där de står 20NM, 88 LBS.

Scott Spark RC 2017

20NM

Av:
    hm
    pertan skrev:
    Paulie skrev:
    Hej,

Mvh
    Vad cyklar du?
    Snabb xc= XL, brötigare stig =L skulle jag säga.
    Lycka till med ditt köp!

Och jag skulle säga tvärtom..

Av:
    c.o.h.j
    hej! styrlager spark 2018

någon som bytt styrlager på 2017- spark och vet vilken modell av cane creek eller liknande om man inte hinner få tag på original lager
    /1‐1/8"‐ 1.5"/42‐52MM går att köra på, tänkte på vinklar och höjd

/C

Av:
    GetLucky
    Spark och Spark RC 2019
    Finns fler bilder här: https://www.facebook.com
    36811455_1760937370608247_38599850341695488_o.jpg
    36780617_1759724724062845_4214781051152629760_o.jpg
    36802274_1759724990729485_4823615145219457024_o.jpg

Av:
    Mathias_h
    En fråga till er som kör Scott spark:

Jag går själv i tankarna att köpa en spark, men velar mellan en Spark och en Spark RC, man kan inte riktigt bestämma mig.
    Provkörning av cyklarna runt cykelbutiken svarar inte direkt på mina frågor heller.

Tänkt användningsområde och nivå:
    Tanken är å ena sidan att ha en MTB jag kan köra stig med och ha roligt. Jag kör inte jättetekniskt, mest för att jag inte är så duktig. Tänk fiskartorpet, nickspåret eller de lite enklare grejerna i Hellas för er som känner till Stockholm, eller Högbo MTB-park för er som kört där. Utförsorienterad körning är inte riktigt min grej.
    Å andra sidan vill jag gärna kunna köra tävling, typ långloppscupen, även om jag inte lär var med och göra upp om pallplatserna.

Jag förstår att om man skall en cykel till två olika användningsområden blir det en kompromiss, men frågan är vilken kompromiss jag kommer trivas bäst med.

Ni som kör Spark RC; upplever ni cykeln som begränsande i skogen? Kommer RC-varianten döda glädjen med stigcykling eller kasta mig OTB så fort jag kör ned för något?
    Spontant tänker jag att den borde vara ganska kompetent om man tittar på geometrin. Bla. Gaffelvinkeln på 68,5 är ju samma vinkel som ex. Specialized Camber, och den gör ju inte bort sig på stigarna.

Ni som kör Spark: Hur känns cykeln om man skall försöka köra fort på lättåkta lopp. Hålls man tillbaka av cykeln här?

Är det någon som provat båda cyklarna och kan komma med lite insikt i mitt dilemma?

(Trist att behöva följa upp inlägget om 2019-års modeller med ett inte lika festligt inlägg).

Av:
    Cyklist
    Det är ju faktiskt inte helt svartvitt, jag skulle rösta för att du köper en RC och kompletterar med en dropper-stolpe och möjligtvis två uppsättningar däck (exempelvis ett par lite lättare snällare om det är torra långlopp och ett par lite grövre mönstrade när du ska köra för skojs skull).

Med dropper och däck som bjuder på grepp är RC'n i min mening väldigt kapabel till stigcykling så länge det är åt det mer xc/trail-orienterade hållet vilket det låter som att det kommer vara. Kör du inte så jättetekniskt eller står på alltför hårt utför så kommer du tränings- och tävlingsmässigt uppskatta att du valde RC men ändå kunna ha roligt i skogen.

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    crillez
    Jag gick ganska nyligen från förra modellen Spark till en Spark Rc och ångrar mig inte en sekund....
    Känner mig absolut inte begränsad i skogen utan snarare tvärtom, på vissa ställen begränsar nog jag cykeln istället.
    Kör precis som du lagom tekniskt i skogen kombinerat med långlopp, alltså en blandning av xco och xcm typ.
    Körde Ränneslätt för några veckor sen och där kom verkligen cykeln till sin rätt, långlopp med mycket stig.

///Crille

Av:
    Skalman99
    Hej, hjälp en rookie :) Sitter det en genomgående axel i den här leden? Hur får man ur den isf, bara lossa skruvarna, ta ett don och knacka ur den?
    Tänkte försöka fetta in den i min jakt på knakljud.

D6AE5B9A-0877-4290-B4A3-2701215FD451.jpeg

Av:
    Bprct
    Skalman99 skrev:
    Hej, hjälp en rookie :) Sitter det en genomgående axel i den här leden? Hur får man ur den isf, bara lossa skruvarna, ta ett don och knacka ur den?

Har du smort alla leder med krypolja som felsökning? Lätt att hitta var det är då.

Av:
    Cyklist
    Skalman99 skrev:
    Sitter lager pressade i länkarmarna där du ringat in, så lossar du det övriga är det bara att dra/vicka av länkarmarna rakt utåt. Uppe till vänster i bild sitter det glidbussningar i länken.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 10:52 av Cyklist.

Av:
    Cyklist
    Dubbelpost...

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 10:52 av Cyklist.

Av:
    Skalman99
    Tackar för hjälpen 👍👍

Av:
    HenkeN
    Jim.E skrev:

Scott Spark RC 2017

Ska göra detsamma, köper man alla lager och bussningar i ett paket eller måste man köpa löst? Är det svårt att byta?

Av:
    Jim.E
    HenkeN skrev:
    Jim.E skrev:

Scott Spark RC 2017

Ska göra detsamma, köper man alla lager och bussningar i ett paket eller måste man köpa löst? Är det svårt att byta?

Köpte allt i paket från Evalds, lagerpress kan ju va bra å ha men jag gjorde en egen av gängstång å lite brickor

http://www.evaldsmtb.se

Av:
    Zwinto10mm
    Fjädern under "top cap" på lockouten på min fox 34 är helt mosad. Hittar ingen ny på nätet. Vet nån vart det finns, ser ut som på bilden. Passar kanske den på bilden som är till 32an?
    Screenshot_20180714-215938.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ